sjamy
Valokurwaaja
- Liittynyt
- 06.02.2017
- Viestejä
- 150
Paljon suunnittelua ja vähän myös toteutusta.Päivittelyä.
DIY päiväajovalojen ensimmäinen prototyyppi printattu ja testattu toimivaksi.
Alaumpiot alkaa olla käytännössä valmiit. Toki hiontavärissä ja pientä hinkuttelua vielä vaatii.
Puskurin vahvistelua ja muokkausta. Jäähyille ilma-aukko ja samalla sumuvaloille paikka.
Tuohon puskurin ja jäähyjen väliin tulee vielä jonkunlainen kaukalo/tuulitunneli ohjaamaan ilmaa jäähyille mahdollisimman tehokkaasti.
Sumareiden sijoittelua. Tässä näkyy myös, miten nuo puskurin ulkolaidan aukot tulee kasvamaan. Sumuvaloiksi tulee Seeker 405.
IG:n puolella enemmän välivaiheita ja muuta.
Mahdolliset laittomuudet vain showkäytössä, kadulla tietenkin täysin lakipykälien mukainen.
Muutaman sadan caditunnin jälkeen mulla on nyt koko autosta tietomalli, joka vastaa todellisuutta parhaimmillaan alle millin tarkkuudella. Tarkimmat kohdat lähinnä siellä, minne tulee suunniteltua ja tulostettua uutta osaa. Joissain kohdissa mitat vielä heittää, mutta niinhän ne heittää itse autossakin suoraan tehtaalta. Mm. toinen takaovi on lähes sentin toista korkeampi.
Auttaa visualisoinnissa ja suunnittelussa huomattavasti enemmän, kuin pelkkä suuntaa antava photoshop-kuva. Pohjana 3D-mallille on Forzasta ripattu kori, mutta siinäpä se. Sekään ei ihan vastannut todellisuutta, mm. ovien ja ikkunoiden suhteen. Mallin toteutuksessa käytetty hyväksi fotogrammetriaa (kuvien avulla skannausta), manuaalista mittausta ja lukemattomia tarkistusmittauksia. Tuo puhelimen kameralla skannailu ei ole kovin tarkkaa, joten kaikki skannatut osat on pitänyt mallintaa uusiksi. Skannaus on kuitenkin ollut tässä suuri apu. Renderöinti alla alkaa aikalailla vastaamaan sitä, millainen tuosta projektista sitten joskus lopulta tulee. Alempana spoilerin takana lisää kuvia ns. pinnan alta.
Tästä härvelistä lisää alempana. Lyhyesti esiteltynä puskurin ilmanottoaukot/ohjaimet jäähyille ja jarruille. Pohjimmaisena splitterin alustavaa suunnitelmaa.
Hyppy todelliseen nykytilanteeseen. Ulospäin ei suuria muutoksia, puskurissa ja muualla on sotkua skannausten jäljiltä. Fotogrammetria (kuten laserskannauskin varmasti) vaatii skannattavilta pinnoilta jotain tekstuuria hyvän lopputuloksen varmistamiseksi.
Sumuvaloiksi valikoitui lopulta Seeker 405:t. Valintaan johti ulkonäkö ja koko. Tumma optiikka sopii hyvin tyyliin, kun muuallakin valot ovat lopulta tummennuksien takana. Koon puolesta ei ollut paljoa vaihtoehtoja. Tuo ilmanottoaukko on korkeudeltaan 87mm ja sumarit 80mm.
Maskin verkot löysi myös paikalleen, siinäkin oli oma pohtiminen ja taittelu erikoisen kiinnityssysteemin vuoksi.
Puskurin valmistelua skannaukseen.
Alumiinikulmista rakennettua kehikkoa sumuvalojen, tulevan splitterin ja ilmanohjaimien kiinnittämiseen. Pääasiassa 50x5mm kulmasta. Jokunen lisäkulma vielä tulossa, jos tilanne sitä vaatii.
Tässä kolmikossa näkee, miten kaikki tuo ylempänä esitelty tavara tulee istumaan puskurin takana. Näiden mallinnusten avulla koko paketin myös pystyy rakentamaan millin tarkkuudella loppuun. Alumiinikehikothan tuolla jo on paikallaan. Sivujen punaiset ilmaputket johtaa jarruille, hyöty niistä tämmöisessä autossa on todellisuudessa pyöreä nolla, mutta miksipä ei. Rendauksissa pintamateriaalina paljon hiilikuitua, koska tulostettavat osat laminoidaan hiilarilla lisäjäykkyyden + ulkonäön vuoksi. Splitteri tulee olemaan perineinen hiilari/foam/hiilari komposiitti.
Keskiaukon "tuulitunneli" jäähyille tuskin paljoa auttaa, mutta ainakin sinne kehtaa katsoa, jos joku tuonne maanvaraan jaksaa kyykätä. Sumareiden kehyksistä on jo tulostettuna ensimmäiset testikappaleet ja paikan päällä saikin todeta, että juuri tämä on se lopullinen kehys.
Alkuperäinen puskuri paikallaan, kuten todellisuudessa. Pelkän kuitupuskurin varaan ei kehtaa laskea, jos joskus jotain käy. Lisäksi alkuperäinen puskuritoimii tukena ja kiinnityspohjana.
Sumareiden kehykset lähikuvassa.
Vaneissa (tai ainakaan omassa tekniikkaswapin jäljiltä) voimansiirto ei ole aivan keskellä, eikä nuo jäähytkään. Tässä meinasi tulla pientä päänvaivaa, mutta pienellä tuurilla ja pitkillä hermoilla siitäkin nähtävästi selvisi. Alumiinikulmista rakennettu runko ja splitteri menee pitkälle apurunkoon asti, tämän luulisi olevan tarpeeksi jämerä kiinnitys.
Mitä järkeä kaikesta tuollaisesta vanhassa pakussa? Ei varmasti mitään.
Alumiinikulmista rakennettua kehikkoa sumuvalojen, tulevan splitterin ja ilmanohjaimien kiinnittämiseen. Pääasiassa 50x5mm kulmasta. Jokunen lisäkulma vielä tulossa, jos tilanne sitä vaatii.
Tässä kolmikossa näkee, miten kaikki tuo ylempänä esitelty tavara tulee istumaan puskurin takana. Näiden mallinnusten avulla koko paketin myös pystyy rakentamaan millin tarkkuudella loppuun. Alumiinikehikothan tuolla jo on paikallaan. Sivujen punaiset ilmaputket johtaa jarruille, hyöty niistä tämmöisessä autossa on todellisuudessa pyöreä nolla, mutta miksipä ei. Rendauksissa pintamateriaalina paljon hiilikuitua, koska tulostettavat osat laminoidaan hiilarilla lisäjäykkyyden + ulkonäön vuoksi. Splitteri tulee olemaan perineinen hiilari/foam/hiilari komposiitti.
Keskiaukon "tuulitunneli" jäähyille tuskin paljoa auttaa, mutta ainakin sinne kehtaa katsoa, jos joku tuonne maanvaraan jaksaa kyykätä. Sumareiden kehyksistä on jo tulostettuna ensimmäiset testikappaleet ja paikan päällä saikin todeta, että juuri tämä on se lopullinen kehys.
Alkuperäinen puskuri paikallaan, kuten todellisuudessa. Pelkän kuitupuskurin varaan ei kehtaa laskea, jos joskus jotain käy. Lisäksi alkuperäinen puskuritoimii tukena ja kiinnityspohjana.
Sumareiden kehykset lähikuvassa.
Vaneissa (tai ainakaan omassa tekniikkaswapin jäljiltä) voimansiirto ei ole aivan keskellä, eikä nuo jäähytkään. Tässä meinasi tulla pientä päänvaivaa, mutta pienellä tuurilla ja pitkillä hermoilla siitäkin nähtävästi selvisi. Alumiinikulmista rakennettu runko ja splitteri menee pitkälle apurunkoon asti, tämän luulisi olevan tarpeeksi jämerä kiinnitys.
Mitä järkeä kaikesta tuollaisesta vanhassa pakussa? Ei varmasti mitään.