Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 681
Toivottavasti kukaan ei tule viemään vanteita vaikka nyt laitoitkin kuvan tänne.
 

MrB

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 209
Postataas nyt tännekin, kun tuli syksyllä ostettua tällainen takamoottorinen racing heritage :cigar:

Ekaa kertaa tollasta tölkkiä nosturille ajaessa oli vähän pöljä fiilis että ajoinko mä nyt kokonaan ohi luiskasta kun keula ei nouse vaikka perse on jo keskellä nosturia =)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Tein tyhmyyden ja ostin vanhan Ooppelin.

1992 Opel Calibra 2.0i

IMG_20220206_120717.jpg


Isällä oli aikanaan 1993 Turbo nelivedolla. Se oli niin monivaivainen, että lupasin koskaan olla hankkimatta sellaista, vaikka se tärkeä auto lapsuudessani olikin. Senpä vuoksi tämä yksilö ei ole turbo eikä neliveto vaan halvalla ostettu pikkuvikainen kasitappinen karvalakki suht hyvällä korilla. Varusteita ei ole juuri mitään, ilmastointi löytyy mutta tuskin sekään toimii. Kerää yllättävän paljon katseita, mutta taitavat olla lähinnä sääliviä.

Tähän koriin upotetaan joskus tulevaisuudessa toisenlainen tekniikka, mutta tänä kesänä keskitytään todennäköisesti niin paljon toisen Saabin kytkimeen ja Bemarin jarruihin, että tälle ei tehdä kuin pieniä koritöitä (paikkamaalausta, tuulilasin vaihto, tiivisteitä, listoja, sisustan huoltoa yms.).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
374
Pari viikkoa ollu taas waimon kasari-kauppakassi liikenteessä.. :cool:
Reilun vuoden se oliki telakalla.
Jeeppi kaipaa nyt vuorostaan huomiota osakseen.
Ni tän kans menohalut parani tuplasti ja kulutus pieneni samalla puoleen.. Ilmasta ajoa melkein. :rofl:

IMG_20220210_055845_441.jpg
 

Poppamies

Que pasa, ese?
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 681
Pari viikkoa ollu taas waimon kasari-kauppakassi liikenteessä.. :cool:
Reilun vuoden se oliki telakalla.
Jeeppi kaipaa nyt vuorostaan huomiota osakseen.
Ni tän kans menohalut parani tuplasti ja kulutus pieneni samalla puoleen.. Ilmasta ajoa melkein. :rofl:

2,5 i4 ja kolmipykäläinen automaatti?
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Tuollainen Chryslerihän näyttäisi ihan hienolta jos kromi vähän kiiltäisi. Nyt näyttää Ford Sierralta.

 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Tein tyhmyyden ja ostin vanhan Ooppelin.

1992 Opel Calibra 2.0i



Isällä oli aikanaan 1993 Turbo nelivedolla. Se oli niin monivaivainen, että lupasin koskaan olla hankkimatta sellaista, vaikka se tärkeä auto lapsuudessani olikin. Senpä vuoksi tämä yksilö ei ole turbo eikä neliveto vaan halvalla ostettu pikkuvikainen kasitappinen karvalakki suht hyvällä korilla. Varusteita ei ole juuri mitään, ilmastointi löytyy mutta tuskin sekään toimii. Kerää yllättävän paljon katseita, mutta taitavat olla lähinnä sääliviä.

Tähän koriin upotetaan joskus tulevaisuudessa toisenlainen tekniikka, mutta tänä kesänä keskitytään todennäköisesti niin paljon toisen Saabin kytkimeen ja Bemarin jarruihin, että tälle ei tehdä kuin pieniä koritöitä (paikkamaalausta, tuulilasin vaihto, tiivisteitä, listoja, sisustan huoltoa yms.).
Kunnon semimodernia tekniikkaa konepellin alle ja mahtava kippo suhailla. En ole opel miehiä mutta on Opel pari kunnon mallia onnistunut pistämään pihalle. Tuo on yksi niistä. Koomista kyllä, koska pihasta löytyy jo yksi tarkoituksella yliamis 100a niin en ujostelisi laittaa tuohon kunnon retrotuning lookkia :D. Niin hirveä että olisi jo makea. Ja kuitenkin helppo palauttaa vakioksi. Tai sitten täysin kisa/rallilook.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
374
2,5 i4 ja kolmipykäläinen automaatti?
Ei vaan 2,2L turbo II ja 5-lovinen manuaali. Alkuperäinen muuten tekniikaltaan, mutta alustan tein uretaanipuslilla kun ei kumisia puslia saanut enää varaosina. Kybin harmaat kaasut joka nurkassa. Jouset vakiot. Moottorin luonteesta kertoo ehkä parhaiten se, että ajaessa on aika vahvasti läsnä semmonen kasari Saab 900 16v Turbo-fiilis.. Tai ainakin niin sen muistelen ysäriltä kun semmosella ajelin jonku kerran.

Meillä on kolme noita identtisinä, tosin ne kaks muuta on ihan vaan varaosa-autoina.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Kunnon semimodernia tekniikkaa konepellin alle ja mahtava kippo suhailla. En ole opel miehiä mutta on Opel pari kunnon mallia onnistunut pistämään pihalle. Tuo on yksi niistä. Koomista kyllä, koska pihasta löytyy jo yksi tarkoituksella yliamis 100a niin en ujostelisi laittaa tuohon kunnon retrotuning lookkia :D. Niin hirveä että olisi jo makea. Ja kuitenkin helppo palauttaa vakioksi. Tai sitten täysin kisa/rallilook.
En minäkään Ooppeleista juurikaan piittaa muuten kuin tästä mallista. Joskus olen Omegaa katsellut, mutta muulla kuin V6:lla en jaksa kiinnostua ja ne on nykyään melkein kaikki ajettu niin karuun kuntoon ettei viitsi vaivautua.

Ajatuksena on istuttaa tähän Saabin kone, laatikko ja alusta, kun ne sais kaikki suht pienellä vaivalla sopimaan. Kori pysynee ulkoisesti tuollaisena kuin kuvassa on, mitä nyt maalaan listat ja laitan edellisen Calibran jäljiltä jääneet BBS:t alle. Jos jostain löytyis joku todella maltillinen mutta tyylikäs korisarja (spoilerissa malli) järkevään hintaan niin sellaisen vois laittaa, mutta mitään sellaista lasikuitufirman unelmaa, mitä näissä on totuttu näkemään, ei ole tulossa. Kattoluukusta haaveilin, mutta sitä ei omassani ole. Ehkä sen saisi toisesta autosta sähköliimattua tähän :rolleyes:

683cd4197f46babe-large.jpg

Tietenkään kuvan Zender-settiä ei laiteta, koska hinta on tähtitieteellinen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
374
Tuollainen Chryslerihän näyttäisi ihan hienolta jos kromi vähän kiiltäisi. Nyt näyttää Ford Sierralta.

En kyllä sierraa tuosta saa mitenkään, mut samapa se sille. :D
Nuo kromit on ollu siinä seuraavissa varustelutasossa. Ja tuo kuva on tuoreemmasta vielä ja kutoskoneisesta.

Nuo nykyset mustat 15" peltivanteet on väliaikaiset, ei ollu muita kumeja alle tähän hätään.
Mulla on kaks kierrosta samoja vanteita (alkuperäisiä 16":sia) mitä kesärenkaissa, ni laitan sitten niistä parhaimmat alle, kunhan vaan ekana ajan nuo nykyset talvirenkaat loppuun.

Eli tämmöset mitä 1989:ssä kuuluu olla.. Tuossa just puunattuna.

paroni.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
374
Ostatko vielä avoversion tuon coupen pariksi?
Ei perkkele, sillähän on jo kaks kaveria tontilla. :D

IMG_20210606_165111.jpg


Kyllä nyt alkaa olla jo ehkä kiintiö täynnä.
Noitakaan en ois hakenu, jos ne ei ois olleet identtisiä tekniikaltaan ja sisustaltaan. Kaikki on vielä -89 loppuvuoden tuotoksia niin alustakin on täysin sama.
Olivat paaliin menossa niin piti pelastaa talteen. Näitähän coupeja, siis tällä samalla turbo II + 5v-manual combolla ei ole vuonna 1989 tehty kuin 1033kpl. Ja mulla on niistä nyt 3kpl.. :cool:
Ompahan nyt ainaki varaosaa joka lähtöön..
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 190
Mukavan erilainen sairaus noi kasari-Chryslerit! Edullisia pelejä varmaan kun ei ole mitään mainstream haluttavuutta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
374
Sitte kun lasketaan pois jo paalatut autot niin sulla on varmaan aika iso prosentti koko maailman yksilöistä itselläs:rofl2:
Kyllä, näin varmaan on. :D

Toisessa ei oo edes papereita ja tuossa toisessa on veroja perässä tonnin verran. Alustaltaan aika mätiä, mut ulkopellit on hyvät vielä. Tekniikassa paljon käyttökelpoista jne.Ne puretaan täysin osiksi ja säilön käytännössä kaiken käyttökelpoisen niistä.
Tuo liikenteessä oleva kummajainen on kuitenki tarkoitus pitää ajossa niin pitkään ku antavat niillä vaan ajella ja bensaa saa.. Sitä ei myydä. Eikä se varmaan kellekkään kelpaisikaan. :D

Ainakin ameriikan foorumeilla olivat ihmeissään noista että meillä on 3kpl noita. noita comboja kun ei siellä usassa ole juurikaan myyty, vaan ne oli tarkoitettu enempi euroopan markkinoille.

Vielä 10 vuotta sitten noita näkyi jokunen liikenteessä, vaan en edes muista millon oon viimeksi paronin nähny. Ja tosiaan nekin mitä sillon aiemmin näin, oli yleensä kutoskoneisia ja automaatteja..

Mukavan erilainen sairaus noi kasari-Chryslerit! Edullisia pelejä varmaan kun ei ole mitään mainstream haluttavuutta.
Jep, joku näissä mua viehättää.

Mulla on muutenki aina ollu outo maku autojen suhteen. Mitä oudompi ja erikoisempi kummajainen ni sitä enempi se aina kiinnostaa.
Tykkään muutenki ajella näillä vanhoilla autoilla, enkä uutta/uudempaa autoa edes halua, vaikka varaa ehkä olisikin. Sillon tällön "joutunu" ajelee tuttujen melko uusillaki autoilla, ja aina niiden kans sama homma.. En saa mitään tuntemuksia niistä. Ne ei näytä mun silmään miltään, ne ei kuulosta miltään, ei tunnu miltää, niissä on aivan liikaa älyä, niille ei ite pysty/osaa tehä enää mitään..
Saattaahan se toki joskus mieli vielä muuttuakki, mistäpä sitä tietää.. :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
26.11.2020
Viestejä
100
Meikämandoliini osti tälläsen toukokuussa 2021 :D Vuosimallia 2000 ja ajettuja kilsoja 103k ostohetkellä, tällä hetkellä 112k. Auton mukana tuli alkuperäinen kauppakirjakin, kun auto markka-aikaan Suomessa uutena ostettiin. Oli samalla henkilöllä vuodet 2000-2020 ja huollettu aina joka vuosi merkkihuollossa, vaikka toisinaan kilsoja tuli vain 5000 vuodessa.
IMG_6632.jpeg
 

Liitteet

Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
31
Tällainen Hyundai i30 (vm. 2011) on nyt itsellä ollut vajaan vuoden verran käytössä. Moottorina 1.6 diesel ja 6-v manuaalivaihteisto. Uskomattoman luja peli on ollut, toistaiseksi ei ole ollut minkäänlaisia vikoja (kop kop...) ja kilometrejä tulee päivittäin työmatkan vuoksi noin 70 km. Mittarilukema tällä hetkellä 492 000 km. Esimerkiksi turbo ja kytkin ovat edelleen alkuperäisiä. Huollot pääasiassa moottoriöljyjen ja suodattimien vaihtoja. Moottorin öljynvaihtoa on alettu tekemään noin 10-15 tkm välein. Pientä alkavaa ruostumista tuulilasin yläreunassa, mutta muutoin kohtuullisen siisti. Vakionopeudensäädintä kaipailisin, mutta muuten omaan käyttöön täysin riittävä varustelu.

Olen hieman jo katsellut seuraavaa autoa, mutta tällä ajetaan todennäköisesti niin kauan kuin sopiva yksilö osuu kohdalle. :tup:

IMG_20220219_165436.jpg
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
70km päivittäin ilman vakkaria... Aikamoinen suoritus, mutta kai sitä kaikkeen tottuu.
Kai se ihan mahdollista on jos ei pysty käyttämään vakkaria kun edellämenijät eivät osaa tai jos nyt "sivistyneesti" sanotaan että eivät pysty ajamaan tasaisesti
 
Liittynyt
17.03.2017
Viestejä
444
Tällainen Hyundai i30 (vm. 2011) on nyt itsellä ollut vajaan vuoden verran käytössä. Moottorina 1.6 diesel ja 6-v manuaalivaihteisto. Uskomattoman luja peli on ollut, toistaiseksi ei ole ollut minkäänlaisia vikoja (kop kop...) ja kilometrejä tulee päivittäin työmatkan vuoksi noin 70 km. Mittarilukema tällä hetkellä 492 000 km. Esimerkiksi turbo ja kytkin ovat edelleen alkuperäisiä. Huollot pääasiassa moottoriöljyjen ja suodattimien vaihtoja. Moottorin öljynvaihtoa on alettu tekemään noin 10-15 tkm välein. Pientä alkavaa ruostumista tuulilasin yläreunassa, mutta muutoin kohtuullisen siisti. Vakionopeudensäädintä kaipailisin, mutta muuten omaan käyttöön täysin riittävä varustelu.

Olen hieman jo katsellut seuraavaa autoa, mutta tällä ajetaan todennäköisesti niin kauan kuin sopiva yksilö osuu kohdalle. :tup:

Taloudellisesti ei kannata vaihtaakaan, ennenkuin on ihan pakko. Kulutus on varmasti aika vähäistä, ja uudemmassa sitten on arvon tipahtaminen valitettava fakta vs. nykykosla. Toki autot (ainakin itselle) on sellainen asia, että aina itselle saa jotenkin perusteltua miksi kannattaisi autoa vaihtaa, vaikka vanhallakin pärjäisi… :D

Kunnioitettava matka alkuperäisosille, mikä ainakin kytkimen osalta selittynee matka-ajolla. Itsellä edellisessä autossa oli n. 125tkm mittarissa (vm. 2013) kaksoismassavauhtipyörä alkoi ilmoitella itsestään ja osa meni vaihtoon. Tämä tapahtui 2020 kesällä. Suurin osa matkasta oli pätkäajoa, mikä osaltaan selittää aikaista hajoamista.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Itse olen aina ihmetellyt miksi kovasti annetaan painoarvoa jollekin arvonalenemiselle. Autosta kun pyörii koko ajan kuluja kun se on vakuutettu, rekisterissä ja sillä ajetaan. Se auto kun yleensä hankitaan tulonhankkimisvälineeksi niin turha sitä on kytätä. Jos paljon viettää aikaa siellä ni ainakin itselle se on tärkeetä et siellä myös viihtyy.
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Itse olen aina ihmetellyt miksi kovasti annetaan painoarvoa jollekin arvonalenemiselle. Autosta kun pyörii koko ajan kuluja kun se on vakuutettu, rekisterissä ja sillä ajetaan. Se auto kun yleensä hankitaan tulonhankkimisvälineeksi niin turha sitä on kytätä. Jos paljon viettää aikaa siellä ni ainakin itselle se on tärkeetä et siellä myös viihtyy.
Arvon alenema on vähän ajavalle merkittävä osa autoilun kustannuksia. Laskin meidän talouden autoilun maksavan vuodessa kaikkine kuluineen 5k€ per auto. Mukana tuossa on arvon alenema, polttoaine, ylläpito, ym. Autojen arvon alenema on ollut tuoreena ~20k€/vuosi, eli vuosikustannus on ollut eri luokkaa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Arvon alenema on vähän ajavalle merkittävä osa autoilun kustannuksia. Laskin meidän talouden autoilun maksavan vuodessa kaikkine kuluineen 5k€ per auto. Mukana tuossa on arvon alenema, polttoaine, ylläpito, ym. Autojen arvon alenema on ollut tuoreena ~20k€/vuosi, eli vuosikustannus on ollut eri luokkaa.
Jos ajaa vähän ni luulisi että sitä autoa pidetään erittäin kauan niin itse en ainakaan jaksaisi miettiä öitä jotain arvonalenemista.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
381
Itse olen aina ihmetellyt miksi kovasti annetaan painoarvoa jollekin arvonalenemiselle. Autosta kun pyörii koko ajan kuluja kun se on vakuutettu, rekisterissä ja sillä ajetaan. Se auto kun yleensä hankitaan tulonhankkimisvälineeksi niin turha sitä on kytätä. Jos paljon viettää aikaa siellä ni ainakin itselle se on tärkeetä et siellä myös viihtyy.
Viihtyminen on kovin subjektiivinen asia, monet ihmiset katsovat autonhankintaa tunteetta fundamenttien pohjalta kun jollain pitää kulkea A-->B. Keskivertokuskille 15-20tkm/v arvonalenema näyttäytyy aika merkittävänä tekijänä vertaillessa esim 5-10teur autoja 20-25teur autoihin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Jos ajaa vähän ni luulisi että sitä autoa pidetään erittäin kauan niin itse en ainakaan jaksaisi miettiä öitä jotain arvonalenemista.
Näistä sinun jutuistasi tulee mieleen yksinkertaisempi kaverini, joka aina "voittaa" autokaupoilla.

Kerrankin hän osti 35 k€ hintaisen vuoden vanhan ja pari kymppiä ajetun Octavia RS:än josta hän maksoi 3000 € käsirahan ja loput pyöreällä 500 € / kk rahoituksella.

Reilun puolen vuoden jälkeen hänelle iski himo vaihtaa autoa halvempaan ja ostaa moottoripyörä, jolloin Skodasta hyvitettiin 30 k€ joka tarkoitti että hän oli "voittanut" 1000 € autokaupoista, kun hänelle jäi sen verran rahaa käteen auton myynnin jälkeen. :rofl2:
Perinteisemmin laskeva olisi päätynyt lopputulokseen, että siinä meni 5 k€, mutta pääasia on että maksaja on tyytyväinen.

Arvonalenema on varsin olennainen osa autoilun kokonaiskustannuksia, jos niitä laskee ja miettii ihan kokonaisuutena.
Jos taas ajattelee pelkästään kuukausibudjettiaan, niin siinä arvonalenemalla ei ole kummoista roolia, kun se ei realisoidu kuin autoa vaihtaessa ja jos autonsa ostaa osarilla tai liisaa, niin se suunnilleen sama summa pyörii siellä kuluissa kuukaudesta ja vuodesta toiseen.

Itse olen yrittänyt valita autoni siten, että arvonalenema olisi mahdollisimman pieni tai jopa negatiivinen, oikein valitulla uudella tai uudehkolla autolla ja oikealla vaihtovälillä pääsee hyvinkin pieneen arvonalenemaan ja tätä voi vielä tehostaa hakemalla autonsa ulkomailta.
Negatiiviseen arvonalenemaan taas pääsee vanhemmilla autoilla, kun pitää silmänsä auki ja lunastaa sopivat yksilöt pois, kun niitä tulee tarjolle, toki tämä vaatii vähän työtä ja olisi suotavaa, että myös työkalut ja pesu- / kiillotusvälineet pysyisivät hanskassa.

Tämä taitaa kyllä olla väärä ketju tälle keskustelulle, joten jatketaan jossain toisessa.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
70km päivittäin ilman vakkaria... Aikamoinen suoritus, mutta kai sitä kaikkeen tottuu.
Toisaalta taas itsellä työpakussa ei ole adaptiivistä vakkaria, joten ainoastaan motarilla tulee käytettyä. Ja matkat päivittäin yleensä yli 100km.
Ja vaikka aamulla aikaisin sais kantatietäkin painaa yksinään menemään, niin silti tule käytettyä kun kesällä kantateillä perus vakkaria.
Nytkin on joko liukas tai vesilammikko tiellä, niin tunnen oloni turvallisemmaksi, kun en käytä vakkaria.
Ja joo, kyllä se vakkari lähtis pois ihan jarrun painalluksella.

Edit: Tietysti ajat muuttuu, viiden vuoden päästä joku voi ihmetellä, miten voi 30km päivittäin ajaa ilman autopilottia.
Makuasioita ja mihin on itse tottunut, joten mielipiteitä on lähes yhtä monta, kuin autoilijoita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
138
Ei kyllä vakkaria ole koskaan tykännyt käyttää, vuosittain tulee ajeltua 2500-3000km lenkkejä pohjoiseen, mutta ei tule mieleenkään ajella sillä. Makuasioita.:D
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Näistä sinun jutuistasi tulee mieleen yksinkertaisempi kaverini, joka aina "voittaa" autokaupoilla.

Kerrankin hän osti 35 k€ hintaisen vuoden vanhan ja pari kymppiä ajetun Octavia RS:än josta hän maksoi 3000 € käsirahan ja loput pyöreällä 500 € / kk rahoituksella.

Reilun puolen vuoden jälkeen hänelle iski himo vaihtaa autoa halvempaan ja ostaa moottoripyörä, jolloin Skodasta hyvitettiin 30 k€ joka tarkoitti että hän oli "voittanut" 1000 € autokaupoista, kun hänelle jäi sen verran rahaa käteen auton myynnin jälkeen. :rofl2:
Perinteisemmin laskeva olisi päätynyt lopputulokseen, että siinä meni 5 k€, mutta pääasia on että maksaja on tyytyväinen.

Arvonalenema on varsin olennainen osa autoilun kokonaiskustannuksia, jos niitä laskee ja miettii ihan kokonaisuutena.
Jos taas ajattelee pelkästään kuukausibudjettiaan, niin siinä arvonalenemalla ei ole kummoista roolia, kun se ei realisoidu kuin autoa vaihtaessa ja jos autonsa ostaa osarilla tai liisaa, niin se suunnilleen sama summa pyörii siellä kuluissa kuukaudesta ja vuodesta toiseen.

Itse olen yrittänyt valita autoni siten, että arvonalenema olisi mahdollisimman pieni tai jopa negatiivinen, oikein valitulla uudella tai uudehkolla autolla ja oikealla vaihtovälillä pääsee hyvinkin pieneen arvonalenemaan ja tätä voi vielä tehostaa hakemalla autonsa ulkomailta.
Negatiiviseen arvonalenemaan taas pääsee vanhemmilla autoilla, kun pitää silmänsä auki ja lunastaa sopivat yksilöt pois, kun niitä tulee tarjolle, toki tämä vaatii vähän työtä ja olisi suotavaa, että myös työkalut ja pesu- / kiillotusvälineet pysyisivät hanskassa.

Tämä taitaa kyllä olla väärä ketju tälle keskustelulle, joten jatketaan jossain toisessa.
Eipä sitä itse tule arvonalenemaa paljoa laskeskeltua kun pidän huolen että auton arvo on velkaa suurempi jolloin taas uuteen saa vähän käsirahaa tai jos haluaa rahoituksesta eroon ni myy autonsa ja arvo kuittaa velan ja hyvällä tuurilla vähän jää itsellekin ja ostaa jonku halvan auton :)
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
793
Eipä sitä itse tule arvonalenemaa paljoa laskeskeltua kun pidän huolen että auton arvo on velkaa suurempi jolloin taas uuteen saa vähän käsirahaa tai jos haluaa rahoituksesta eroon ni myy autonsa ja arvo kuittaa velan ja hyvällä tuurilla vähän jää itsellekin ja ostaa jonku halvan auton :)
Montako autoa olet itse omistanut ja vaihtanut uudempaan tai halvempaan? Lähinnä tuo nimimerkkisi 97 luo jonkinlaisen mielikuvan..
Tietysti se vuoden/kahden välein auton vaihto pitää mielen virkeänä.
Miten pidät huolen siitä, että auton arvo on velkaa suurempi? Tietysti maksamalla heti lainaa enemmän/tai isoilla kuukausimaksuerillä?
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Montako autoa olet itse omistanut ja vaihtanut uudempaan tai halvempaan? Lähinnä tuo nimimerkkisi 97 luo jonkinlaisen mielikuvan..
Tietysti se vuoden/kahden välein auton vaihto pitää mielen virkeänä.
Miten pidät huolen siitä, että auton arvo on velkaa suurempi? Tietysti maksamalla heti lainaa enemmän/tai isoilla kuukausimaksuerillä?
Käyttämällä lainaan käsirahaa. Käsirahana toimi mulla ainakin vaihtoauto hyvin. Kuukausierä on samalla talouteen sopiva ja myös tarpeeksi iso että laina lyhenee arvonalenemista nopeammin. Nettiautosta saa osviittaa mitä siitä kiesistä parin vuoden kuluttua suurinpiirtein voisi saada.
 
Liittynyt
02.01.2017
Viestejä
855
Käyttämällä lainaan käsirahaa. Käsirahana toimi mulla ainakin vaihtoauto hyvin. Kuukausierä on samalla talouteen sopiva ja myös tarpeeksi iso että laina lyhenee arvonalenemista nopeammin. Nettiautosta saa osviittaa mitä siitä kiesistä parin vuoden kuluttua suurinpiirtein voisi saada.
Nettiautossa uudehkoissa käytetyissä ollut poikkeukselliset hinnat viime aikoina. Kuulostaa taas hieman autokauppiaiden mainostamalta ylioptimismilta pieni käsiraha, pitkä aika ja iso jämäri. Keskivertoajoilla 18tkm/v ekana vuonna 15%, jonka jälkeen 10% vuosi. Näiden lisäksi lisävarusteiden arvo kuoleentuu kokonaan käytännössä parissa vuodessa.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 004
Nettiautossa uudehkoissa käytetyissä ollut poikkeukselliset hinnat viime aikoina. Kuulostaa taas hieman autokauppiaiden mainostamalta ylioptimismilta pieni käsiraha, pitkä aika ja iso jämäri. Keskivertoajoilla 18tkm/v ekana vuonna 15%, jonka jälkeen 10% vuosi. Näiden lisäksi lisävarusteiden arvo kuoleentuu kokonaan käytännössä parissa vuodessa.
Nojoo se pieni/0€ käsiraha voi olla melkoinen sudenkuoppa autorahoituksessa. Iso jämäri sen sijaan ei haitanne jos meinaa auton vaihtaa ennen viimeistä erää ja velka kuittaantuu autosta saadulla hyvityksellä.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
138
Maasturi piti tulla, mutta eipä nyt ihan siihen kategoriaan mennytkään. Jos sitten seuraavaksi semmoinen, mahtuuhan tuota rautaa tontille. :D Tuosta kai sitä pitäisi ruveta käyttöauto leipomaan, -96 väkivahvalla 1700 tbi koneella. Vähän kyllä ahdistaa tuo ruisku, ei ole kaasarin voittanutta. Jättää nyt audin vielä talteen pahimpiin ryskähommiin ja loskaan, tuolla voi päästellä muuten. Nyt onkin sitten autoja jo neljältä vuosikymmeneltä.
 

Liitteet

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Eipä sitä itse tule arvonalenemaa paljoa laskeskeltua kun pidän huolen että auton arvo on velkaa suurempi jolloin taas uuteen saa vähän käsirahaa tai jos haluaa rahoituksesta eroon ni myy autonsa ja arvo kuittaa velan ja hyvällä tuurilla vähän jää itsellekin ja ostaa jonku halvan auton :)
Näin minä arvelin asian olevan, jos ei jälleenmyyntiarvo kiinnosta.

Eikä siinä mitään, jos tykkää tehdä tuolla tavalla, että maksaa joka kuukausi autonsa arvonaleneman lainan muodossa, optimi tapauksessa tuo on vähän kuin leasingilla ajaisi, mutta ilman leasingyhtiön katetta.

Itse olen nykyisin vähintään henkisesti pa, että ei huvita maksaa mitään 400-800 € kuukausieriä jostain autosta, vaan mielummin tyydyn vaatimattomampaan käteisellä hankittuun kalustoon, jossa arvonalenema on jopa negatiivinen ja laitan rahani sellaisiin asioihin, jotka tuottavat ( toivottavasti joskus ) lisää rahaa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Eipä sitä itse tule arvonalenemaa paljoa laskeskeltua kun pidän huolen että auton arvo on velkaa suurempi jolloin taas uuteen saa vähän käsirahaa tai jos haluaa rahoituksesta eroon ni myy autonsa ja arvo kuittaa velan ja hyvällä tuurilla vähän jää itsellekin ja ostaa jonku halvan auton :)
Näin tulee itsekin tehtyä. Mielessä jokin kuukausierä ja sen puitteissa etsitään niin kiva auto kuin mahdollista ja vaihdetaan 2-5 vuoden välein. Rahoitus laskettu niin että vaihdossa vanhasta autosta saa riittävän hyvityksen käsirahaa varten. Syynä on yksinkertaisesti se, että leasingilla saa vaan uusia autoja ja siitä syystä ne ovat kaikki pienimoottorisia riisikippoja afrikkavarustein. En välttämättä muutenkaan uskaltaisi ottaa autoa leasingilla ilman takuuta. Siinähän joutuu huonolla tuurilla maksamaan itse jonkin ison remontin eikä siitä saa mitään hyvitystä kun auto täytyy laittaa eteenpäin 1-2 vuoden sopimuksella. Näihin Beely yms. en koskisi pitkällä tikullakaan.
Poikkeuksena tähän sääntöön nykyinen auto tuli rahoitettua ilman jämäriä, kun sen sai sopimaan budjettiin viiden vuoden sopimuksella. Itselleni siis sikäli ihan sama mikä se auton arvon alenema on, vertailen vaan mitä saan 400-500 eurolla kuussa ja hyväksyn että se on autoilun hinta enkä jää itkemään sitä sen enempää.
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 473
Näin tulee itsekin tehtyä. Mielessä jokin kuukausierä ja sen puitteissa etsitään niin kiva auto kuin mahdollista ja vaihdetaan 2-5 vuoden välein. Rahoitus laskettu niin että vaihdossa vanhasta autosta saa riittävän hyvityksen käsirahaa varten. Syynä on yksinkertaisesti se, että leasingilla saa vaan uusia autoja ja siitä syystä ne ovat kaikki pienimoottorisia riisikippoja afrikkavarustein. En välttämättä muutenkaan uskaltaisi ottaa autoa leasingilla ilman takuuta. Siinähän joutuu huonolla tuurilla maksamaan itse jonkin ison remontin eikä siitä saa mitään hyvitystä kun auto täytyy laittaa eteenpäin 1-2 vuoden sopimuksella. Näihin Beely yms. en koskisi pitkällä tikullakaan.
Poikkeuksena tähän sääntöön nykyinen auto tuli rahoitettua ilman jämäriä, kun sen sai sopimaan budjettiin viiden vuoden sopimuksella. Itselleni siis sikäli ihan sama mikä se auton arvon alenema on, vertailen vaan mitä saan 400-500 eurolla kuussa ja hyväksyn että se on autoilun hinta enkä jää itkemään sitä sen enempää.
Sama. Saa sentäs nauttia. Sillä pystyin perustelemaan jokaisen threadissa mainitsemani auton.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
301
Osta auto, liisaa se tai lainaa kaverilta. Viduiks se menee joka tapauksessa. Jos luit tämän viestin, niin ainakin jo 1-15 € meni. Haaveilu ja fiilistely ja sen toteuttaminen omien mieltymyksien suhteen Suomessa on välillä vaan niin kallista. Mutta se tunne painaa kaasua sitten sähköllä, bensalla, dieselliä tai vaikka häkäpöntöllä, niin nauttikaa, Ps sry ot.
 
Liittynyt
25.03.2022
Viestejä
36
Juuh elikkäs kohta pääsee taas ulkoiluttamaan transatlanttisen yhteistyön helmeä, lava-Camaroa : DD Kyseessä siis IROC-hilppeillä tuunattu pommi josta löytyy ”väkivahva” 305 pikkulohko :D Voimaa on silti tarpeeksi jotta paikalta pääsee aina poistumaan hienossa sladissa, ja äänet on kohdillaan. Mankasta olen tavannut soittaa vain Skid Row / Top Gun soundtrack -osastoa.

20597399-C6A3-47FE-858B-5FB5CFCB46CD.jpeg
5FDEE99D-38BA-40FB-9D80-8223CCCD3A2A.jpeg
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Juuh elikkäs kohta pääsee taas ulkoiluttamaan transatlanttisen yhteistyön helmeä, lava-Camaroa : DD Kyseessä siis IROC-hilppeillä tuunattu pommi josta löytyy ”väkivahva” 305 pikkulohko :D Voimaa on silti tarpeeksi jotta paikalta pääsee aina poistumaan hienossa sladissa, ja äänet on kohdillaan. Mankasta olen tavannut soittaa vain Skid Row / Top Gun soundtrack -osastoa.

Pikkupoikana (90-luvun alussa) isälläni oli hetken aikaa samanlainen. Auto oli kirkkaan sininen ja siinä oli vinyylistä tehty lavakate. Alkuperäinen moottori oli poikinut ja se oli korvattu jollakin ripeämmällä versiolla. Olisikohan tuo ollut aikaa, kun jenkkien moottoreissa oli noin 150hv tehtaalta ja corollat kiihtyivät ripeämmin? Jonkin aikaa oli myös vastaavasti rakennettu Cadillac, joka oli alkuperäisen auton puolesta vanhempaa vuosikertaa. Cadillac ainakin poltti hienosti kumia. Kuvissa yksilösi näyttää erittäinkin hienolta. Ainakin sivulta uppoaa muotoilukin ihan hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
25.03.2022
Viestejä
36
Pikkupoikana (90-luvun alussa) isälläni oli hetken aikaa samanlainen. Auto oli kirkkaan sininen ja siinä oli vinyylistä tehty lavakate. Alkuperäinen moottori oli poikinut ja se oli korvattu jollakin ripeämmällä versiolla. Olisikohan tuo ollut aikaa, kun jenkkien moottoreissa oli noin 150hv tehtaalta ja corollat kiihtyivät ripeämmin? Jonkin aikaa oli myös vastaavasti rakennettu Cadillac, joka oli alkuperäisen auton puolesta vanhempaa vuosikertaa. Cadillac ainakin poltti hienosti kumia. Kuvissa yksilösi näyttää erittäinkin hienolta. Ainakin sivulta uppoaa muotoilukin ihan hyvin.
Juuri näin, pahimmillaan viisilitrainen V8 tarjosi jonain vuonna 145 hevosvoimaa, ja yhdistetty neliloviseen automaattiin ja aavikkoperään ei kannata olla kiire mihinkään. Toki vääntäviä koneita, joten silti ihan mukavia ajella. Tässä on virinokka, peltipakosarjat ja Edelbrockin performer imusarja / kaasari, joten persdynolla veikkaisin että noin 200 kaakkia on realistinen arvio.
 
Viimeksi muokattu:

sjamy

Valokurwaaja
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
148
Valojutut on hieman edistynyt. Vilkku, lisäpitkä, kääntymisvalo ja parkki löysi paikkansa.
Kääntymisvalojen testausta ja suuntausta:



Ensimmäinen testitulostus alaumpion valokehykselle. Pieniä muutoksia täytyy vielä tehdä.




Molempiin umpioihin tulee tummat pleksit eteen. Miksi? Koska ulkonäkö. Lisäpitkäkin on tuolla vain, koska se sinne sattui mahdumaan. Ei sille oikeaa tarvetta kesäautossa ole.


Seuraavaksi työnalla on yläumpio ja päiväajovalot siihen. Sitä varten postissa tuli 40kpl 2W G4 ledejä.

Päivittelyä.

DIY päiväajovalojen ensimmäinen prototyyppi printattu ja testattu toimivaksi.





Alaumpiot alkaa olla käytännössä valmiit. Toki hiontavärissä ja pientä hinkuttelua vielä vaatii.


Puskurin vahvistelua ja muokkausta. Jäähyille ilma-aukko ja samalla sumuvaloille paikka.


Tuohon puskurin ja jäähyjen väliin tulee vielä jonkunlainen kaukalo/tuulitunneli ohjaamaan ilmaa jäähyille mahdollisimman tehokkaasti.


Sumareiden sijoittelua. Tässä näkyy myös, miten nuo puskurin ulkolaidan aukot tulee kasvamaan. Sumuvaloiksi tulee Seeker 405.


IG:n puolella enemmän välivaiheita ja muuta.
Mahdolliset laittomuudet vain showkäytössä, kadulla tietenkin täysin lakipykälien mukainen.
 
Liittynyt
15.09.2018
Viestejä
1 354
Rustasin ostoilmoituksia ympäri nettiä avoautosta ja olin valmis lähtemään bussilla ympäri Suomea sellaista hakemaan. Alle tunti ilmoituksen jättämisestä soitti henkilö kolmen kilometrin päästä tarjoten avorellua, pari tonnia Alle markkinahintojen ja erittäin hyvällä korjaus/huoltohistorialla.

Ostaahan se piti.

20220325_162335_copy_2016x1512.jpg
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 897
Rustasin ostoilmoituksia ympäri nettiä avoautosta ja olin valmis lähtemään bussilla ympäri Suomea sellaista hakemaan. Alle tunti ilmoituksen jättämisestä soitti henkilö kolmen kilometrin päästä tarjoten avorellua, pari tonnia Alle markkinahintojen ja erittäin hyvällä korjaus/huoltohistorialla.

Ostaahan se piti.

Ehkä maailmankaikkeuden paskin avoauto ja paskin rellu heidän historiassaan.

Noh, sait avoauton...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 223
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom