Poppamies
Que pasa, ese?
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 707
Toivottavasti kukaan ei tule viemään vanteita vaikka nyt laitoitkin kuvan tänne.
Ekaa kertaa tollasta tölkkiä nosturille ajaessa oli vähän pöljä fiilis että ajoinko mä nyt kokonaan ohi luiskasta kun keula ei nouse vaikka perse on jo keskellä nosturia =)Postataas nyt tännekin, kun tuli syksyllä ostettua tällainen takamoottorinen racing heritage
Löytyykö takakontistakin vielä istuimet kun taivaskatto näkyy olevan?Joku vika päässä pitää olla, kun näitä ostelee vaan kokoajan lisää. Mutta tässä olisi uusin hankinta.
-67 Buick Sportwagon
Joo, yhdeksän hengen perhekuljetin kyseessä.Löytyykö takakontistakin vielä istuimet kun taivaskatto näkyy olevan?
2,5 i4 ja kolmipykäläinen automaatti?Pari viikkoa ollu taas waimon kasari-kauppakassi liikenteessä..
Reilun vuoden se oliki telakalla.
Jeeppi kaipaa nyt vuorostaan huomiota osakseen.
Ni tän kans menohalut parani tuplasti ja kulutus pieneni samalla puoleen.. Ilmasta ajoa melkein.
Kunnon semimodernia tekniikkaa konepellin alle ja mahtava kippo suhailla. En ole opel miehiä mutta on Opel pari kunnon mallia onnistunut pistämään pihalle. Tuo on yksi niistä. Koomista kyllä, koska pihasta löytyy jo yksi tarkoituksella yliamis 100a niin en ujostelisi laittaa tuohon kunnon retrotuning lookkia . Niin hirveä että olisi jo makea. Ja kuitenkin helppo palauttaa vakioksi. Tai sitten täysin kisa/rallilook.Tein tyhmyyden ja ostin vanhan Ooppelin.
1992 Opel Calibra 2.0i
Isällä oli aikanaan 1993 Turbo nelivedolla. Se oli niin monivaivainen, että lupasin koskaan olla hankkimatta sellaista, vaikka se tärkeä auto lapsuudessani olikin. Senpä vuoksi tämä yksilö ei ole turbo eikä neliveto vaan halvalla ostettu pikkuvikainen kasitappinen karvalakki suht hyvällä korilla. Varusteita ei ole juuri mitään, ilmastointi löytyy mutta tuskin sekään toimii. Kerää yllättävän paljon katseita, mutta taitavat olla lähinnä sääliviä.
Tähän koriin upotetaan joskus tulevaisuudessa toisenlainen tekniikka, mutta tänä kesänä keskitytään todennäköisesti niin paljon toisen Saabin kytkimeen ja Bemarin jarruihin, että tälle ei tehdä kuin pieniä koritöitä (paikkamaalausta, tuulilasin vaihto, tiivisteitä, listoja, sisustan huoltoa yms.).
Ei vaan 2,2L turbo II ja 5-lovinen manuaali. Alkuperäinen muuten tekniikaltaan, mutta alustan tein uretaanipuslilla kun ei kumisia puslia saanut enää varaosina. Kybin harmaat kaasut joka nurkassa. Jouset vakiot. Moottorin luonteesta kertoo ehkä parhaiten se, että ajaessa on aika vahvasti läsnä semmonen kasari Saab 900 16v Turbo-fiilis.. Tai ainakin niin sen muistelen ysäriltä kun semmosella ajelin jonku kerran.2,5 i4 ja kolmipykäläinen automaatti?
En minäkään Ooppeleista juurikaan piittaa muuten kuin tästä mallista. Joskus olen Omegaa katsellut, mutta muulla kuin V6:lla en jaksa kiinnostua ja ne on nykyään melkein kaikki ajettu niin karuun kuntoon ettei viitsi vaivautua.Kunnon semimodernia tekniikkaa konepellin alle ja mahtava kippo suhailla. En ole opel miehiä mutta on Opel pari kunnon mallia onnistunut pistämään pihalle. Tuo on yksi niistä. Koomista kyllä, koska pihasta löytyy jo yksi tarkoituksella yliamis 100a niin en ujostelisi laittaa tuohon kunnon retrotuning lookkia . Niin hirveä että olisi jo makea. Ja kuitenkin helppo palauttaa vakioksi. Tai sitten täysin kisa/rallilook.
En kyllä sierraa tuosta saa mitenkään, mut samapa se sille.Tuollainen Chryslerihän näyttäisi ihan hienolta jos kromi vähän kiiltäisi. Nyt näyttää Ford Sierralta.
Ei perkkele, sillähän on jo kaks kaveria tontilla.Ostatko vielä avoversion tuon coupen pariksi?
Sitte kun lasketaan pois jo paalatut autot niin sulla on varmaan aika iso prosentti koko maailman yksilöistä itsellässiis tällä samalla turbo II + 5v-manual combolla ei ole vuonna 1989 tehty kuin 1033kpl. Ja mulla on niistä nyt 3kpl..
Kyllä, näin varmaan on.Sitte kun lasketaan pois jo paalatut autot niin sulla on varmaan aika iso prosentti koko maailman yksilöistä itselläs
Jep, joku näissä mua viehättää.Mukavan erilainen sairaus noi kasari-Chryslerit! Edullisia pelejä varmaan kun ei ole mitään mainstream haluttavuutta.
Kai se ihan mahdollista on jos ei pysty käyttämään vakkaria kun edellämenijät eivät osaa tai jos nyt "sivistyneesti" sanotaan että eivät pysty ajamaan tasaisesti70km päivittäin ilman vakkaria... Aikamoinen suoritus, mutta kai sitä kaikkeen tottuu.
Taloudellisesti ei kannata vaihtaakaan, ennenkuin on ihan pakko. Kulutus on varmasti aika vähäistä, ja uudemmassa sitten on arvon tipahtaminen valitettava fakta vs. nykykosla. Toki autot (ainakin itselle) on sellainen asia, että aina itselle saa jotenkin perusteltua miksi kannattaisi autoa vaihtaa, vaikka vanhallakin pärjäisi…Tällainen Hyundai i30 (vm. 2011) on nyt itsellä ollut vajaan vuoden verran käytössä. Moottorina 1.6 diesel ja 6-v manuaalivaihteisto. Uskomattoman luja peli on ollut, toistaiseksi ei ole ollut minkäänlaisia vikoja (kop kop...) ja kilometrejä tulee päivittäin työmatkan vuoksi noin 70 km. Mittarilukema tällä hetkellä 492 000 km. Esimerkiksi turbo ja kytkin ovat edelleen alkuperäisiä. Huollot pääasiassa moottoriöljyjen ja suodattimien vaihtoja. Moottorin öljynvaihtoa on alettu tekemään noin 10-15 tkm välein. Pientä alkavaa ruostumista tuulilasin yläreunassa, mutta muutoin kohtuullisen siisti. Vakionopeudensäädintä kaipailisin, mutta muuten omaan käyttöön täysin riittävä varustelu.
Olen hieman jo katsellut seuraavaa autoa, mutta tällä ajetaan todennäköisesti niin kauan kuin sopiva yksilö osuu kohdalle.
Arvon alenema on vähän ajavalle merkittävä osa autoilun kustannuksia. Laskin meidän talouden autoilun maksavan vuodessa kaikkine kuluineen 5k€ per auto. Mukana tuossa on arvon alenema, polttoaine, ylläpito, ym. Autojen arvon alenema on ollut tuoreena ~20k€/vuosi, eli vuosikustannus on ollut eri luokkaa.Itse olen aina ihmetellyt miksi kovasti annetaan painoarvoa jollekin arvonalenemiselle. Autosta kun pyörii koko ajan kuluja kun se on vakuutettu, rekisterissä ja sillä ajetaan. Se auto kun yleensä hankitaan tulonhankkimisvälineeksi niin turha sitä on kytätä. Jos paljon viettää aikaa siellä ni ainakin itselle se on tärkeetä et siellä myös viihtyy.
Jos ajaa vähän ni luulisi että sitä autoa pidetään erittäin kauan niin itse en ainakaan jaksaisi miettiä öitä jotain arvonalenemista.Arvon alenema on vähän ajavalle merkittävä osa autoilun kustannuksia. Laskin meidän talouden autoilun maksavan vuodessa kaikkine kuluineen 5k€ per auto. Mukana tuossa on arvon alenema, polttoaine, ylläpito, ym. Autojen arvon alenema on ollut tuoreena ~20k€/vuosi, eli vuosikustannus on ollut eri luokkaa.
Viihtyminen on kovin subjektiivinen asia, monet ihmiset katsovat autonhankintaa tunteetta fundamenttien pohjalta kun jollain pitää kulkea A-->B. Keskivertokuskille 15-20tkm/v arvonalenema näyttäytyy aika merkittävänä tekijänä vertaillessa esim 5-10teur autoja 20-25teur autoihin.Itse olen aina ihmetellyt miksi kovasti annetaan painoarvoa jollekin arvonalenemiselle. Autosta kun pyörii koko ajan kuluja kun se on vakuutettu, rekisterissä ja sillä ajetaan. Se auto kun yleensä hankitaan tulonhankkimisvälineeksi niin turha sitä on kytätä. Jos paljon viettää aikaa siellä ni ainakin itselle se on tärkeetä et siellä myös viihtyy.
Näistä sinun jutuistasi tulee mieleen yksinkertaisempi kaverini, joka aina "voittaa" autokaupoilla.Jos ajaa vähän ni luulisi että sitä autoa pidetään erittäin kauan niin itse en ainakaan jaksaisi miettiä öitä jotain arvonalenemista.
Toisaalta taas itsellä työpakussa ei ole adaptiivistä vakkaria, joten ainoastaan motarilla tulee käytettyä. Ja matkat päivittäin yleensä yli 100km.70km päivittäin ilman vakkaria... Aikamoinen suoritus, mutta kai sitä kaikkeen tottuu.
Eipä sitä itse tule arvonalenemaa paljoa laskeskeltua kun pidän huolen että auton arvo on velkaa suurempi jolloin taas uuteen saa vähän käsirahaa tai jos haluaa rahoituksesta eroon ni myy autonsa ja arvo kuittaa velan ja hyvällä tuurilla vähän jää itsellekin ja ostaa jonku halvan autonNäistä sinun jutuistasi tulee mieleen yksinkertaisempi kaverini, joka aina "voittaa" autokaupoilla.
Kerrankin hän osti 35 k€ hintaisen vuoden vanhan ja pari kymppiä ajetun Octavia RS:än josta hän maksoi 3000 € käsirahan ja loput pyöreällä 500 € / kk rahoituksella.
Reilun puolen vuoden jälkeen hänelle iski himo vaihtaa autoa halvempaan ja ostaa moottoripyörä, jolloin Skodasta hyvitettiin 30 k€ joka tarkoitti että hän oli "voittanut" 1000 € autokaupoista, kun hänelle jäi sen verran rahaa käteen auton myynnin jälkeen.
Perinteisemmin laskeva olisi päätynyt lopputulokseen, että siinä meni 5 k€, mutta pääasia on että maksaja on tyytyväinen.
Arvonalenema on varsin olennainen osa autoilun kokonaiskustannuksia, jos niitä laskee ja miettii ihan kokonaisuutena.
Jos taas ajattelee pelkästään kuukausibudjettiaan, niin siinä arvonalenemalla ei ole kummoista roolia, kun se ei realisoidu kuin autoa vaihtaessa ja jos autonsa ostaa osarilla tai liisaa, niin se suunnilleen sama summa pyörii siellä kuluissa kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
Itse olen yrittänyt valita autoni siten, että arvonalenema olisi mahdollisimman pieni tai jopa negatiivinen, oikein valitulla uudella tai uudehkolla autolla ja oikealla vaihtovälillä pääsee hyvinkin pieneen arvonalenemaan ja tätä voi vielä tehostaa hakemalla autonsa ulkomailta.
Negatiiviseen arvonalenemaan taas pääsee vanhemmilla autoilla, kun pitää silmänsä auki ja lunastaa sopivat yksilöt pois, kun niitä tulee tarjolle, toki tämä vaatii vähän työtä ja olisi suotavaa, että myös työkalut ja pesu- / kiillotusvälineet pysyisivät hanskassa.
Tämä taitaa kyllä olla väärä ketju tälle keskustelulle, joten jatketaan jossain toisessa.
Montako autoa olet itse omistanut ja vaihtanut uudempaan tai halvempaan? Lähinnä tuo nimimerkkisi 97 luo jonkinlaisen mielikuvan..Eipä sitä itse tule arvonalenemaa paljoa laskeskeltua kun pidän huolen että auton arvo on velkaa suurempi jolloin taas uuteen saa vähän käsirahaa tai jos haluaa rahoituksesta eroon ni myy autonsa ja arvo kuittaa velan ja hyvällä tuurilla vähän jää itsellekin ja ostaa jonku halvan auton
Käyttämällä lainaan käsirahaa. Käsirahana toimi mulla ainakin vaihtoauto hyvin. Kuukausierä on samalla talouteen sopiva ja myös tarpeeksi iso että laina lyhenee arvonalenemista nopeammin. Nettiautosta saa osviittaa mitä siitä kiesistä parin vuoden kuluttua suurinpiirtein voisi saada.Montako autoa olet itse omistanut ja vaihtanut uudempaan tai halvempaan? Lähinnä tuo nimimerkkisi 97 luo jonkinlaisen mielikuvan..
Tietysti se vuoden/kahden välein auton vaihto pitää mielen virkeänä.
Miten pidät huolen siitä, että auton arvo on velkaa suurempi? Tietysti maksamalla heti lainaa enemmän/tai isoilla kuukausimaksuerillä?
Nettiautossa uudehkoissa käytetyissä ollut poikkeukselliset hinnat viime aikoina. Kuulostaa taas hieman autokauppiaiden mainostamalta ylioptimismilta pieni käsiraha, pitkä aika ja iso jämäri. Keskivertoajoilla 18tkm/v ekana vuonna 15%, jonka jälkeen 10% vuosi. Näiden lisäksi lisävarusteiden arvo kuoleentuu kokonaan käytännössä parissa vuodessa.Käyttämällä lainaan käsirahaa. Käsirahana toimi mulla ainakin vaihtoauto hyvin. Kuukausierä on samalla talouteen sopiva ja myös tarpeeksi iso että laina lyhenee arvonalenemista nopeammin. Nettiautosta saa osviittaa mitä siitä kiesistä parin vuoden kuluttua suurinpiirtein voisi saada.
Nojoo se pieni/0€ käsiraha voi olla melkoinen sudenkuoppa autorahoituksessa. Iso jämäri sen sijaan ei haitanne jos meinaa auton vaihtaa ennen viimeistä erää ja velka kuittaantuu autosta saadulla hyvityksellä.Nettiautossa uudehkoissa käytetyissä ollut poikkeukselliset hinnat viime aikoina. Kuulostaa taas hieman autokauppiaiden mainostamalta ylioptimismilta pieni käsiraha, pitkä aika ja iso jämäri. Keskivertoajoilla 18tkm/v ekana vuonna 15%, jonka jälkeen 10% vuosi. Näiden lisäksi lisävarusteiden arvo kuoleentuu kokonaan käytännössä parissa vuodessa.
Näin minä arvelin asian olevan, jos ei jälleenmyyntiarvo kiinnosta.Eipä sitä itse tule arvonalenemaa paljoa laskeskeltua kun pidän huolen että auton arvo on velkaa suurempi jolloin taas uuteen saa vähän käsirahaa tai jos haluaa rahoituksesta eroon ni myy autonsa ja arvo kuittaa velan ja hyvällä tuurilla vähän jää itsellekin ja ostaa jonku halvan auton
Näin tulee itsekin tehtyä. Mielessä jokin kuukausierä ja sen puitteissa etsitään niin kiva auto kuin mahdollista ja vaihdetaan 2-5 vuoden välein. Rahoitus laskettu niin että vaihdossa vanhasta autosta saa riittävän hyvityksen käsirahaa varten. Syynä on yksinkertaisesti se, että leasingilla saa vaan uusia autoja ja siitä syystä ne ovat kaikki pienimoottorisia riisikippoja afrikkavarustein. En välttämättä muutenkaan uskaltaisi ottaa autoa leasingilla ilman takuuta. Siinähän joutuu huonolla tuurilla maksamaan itse jonkin ison remontin eikä siitä saa mitään hyvitystä kun auto täytyy laittaa eteenpäin 1-2 vuoden sopimuksella. Näihin Beely yms. en koskisi pitkällä tikullakaan.Eipä sitä itse tule arvonalenemaa paljoa laskeskeltua kun pidän huolen että auton arvo on velkaa suurempi jolloin taas uuteen saa vähän käsirahaa tai jos haluaa rahoituksesta eroon ni myy autonsa ja arvo kuittaa velan ja hyvällä tuurilla vähän jää itsellekin ja ostaa jonku halvan auton
Sama. Saa sentäs nauttia. Sillä pystyin perustelemaan jokaisen threadissa mainitsemani auton.Näin tulee itsekin tehtyä. Mielessä jokin kuukausierä ja sen puitteissa etsitään niin kiva auto kuin mahdollista ja vaihdetaan 2-5 vuoden välein. Rahoitus laskettu niin että vaihdossa vanhasta autosta saa riittävän hyvityksen käsirahaa varten. Syynä on yksinkertaisesti se, että leasingilla saa vaan uusia autoja ja siitä syystä ne ovat kaikki pienimoottorisia riisikippoja afrikkavarustein. En välttämättä muutenkaan uskaltaisi ottaa autoa leasingilla ilman takuuta. Siinähän joutuu huonolla tuurilla maksamaan itse jonkin ison remontin eikä siitä saa mitään hyvitystä kun auto täytyy laittaa eteenpäin 1-2 vuoden sopimuksella. Näihin Beely yms. en koskisi pitkällä tikullakaan.
Poikkeuksena tähän sääntöön nykyinen auto tuli rahoitettua ilman jämäriä, kun sen sai sopimaan budjettiin viiden vuoden sopimuksella. Itselleni siis sikäli ihan sama mikä se auton arvon alenema on, vertailen vaan mitä saan 400-500 eurolla kuussa ja hyväksyn että se on autoilun hinta enkä jää itkemään sitä sen enempää.
Pikkupoikana (90-luvun alussa) isälläni oli hetken aikaa samanlainen. Auto oli kirkkaan sininen ja siinä oli vinyylistä tehty lavakate. Alkuperäinen moottori oli poikinut ja se oli korvattu jollakin ripeämmällä versiolla. Olisikohan tuo ollut aikaa, kun jenkkien moottoreissa oli noin 150hv tehtaalta ja corollat kiihtyivät ripeämmin? Jonkin aikaa oli myös vastaavasti rakennettu Cadillac, joka oli alkuperäisen auton puolesta vanhempaa vuosikertaa. Cadillac ainakin poltti hienosti kumia. Kuvissa yksilösi näyttää erittäinkin hienolta. Ainakin sivulta uppoaa muotoilukin ihan hyvin.Juuh elikkäs kohta pääsee taas ulkoiluttamaan transatlanttisen yhteistyön helmeä, lava-Camaroa : DD Kyseessä siis IROC-hilppeillä tuunattu pommi josta löytyy ”väkivahva” 305 pikkulohko Voimaa on silti tarpeeksi jotta paikalta pääsee aina poistumaan hienossa sladissa, ja äänet on kohdillaan. Mankasta olen tavannut soittaa vain Skid Row / Top Gun soundtrack -osastoa.
Juuri näin, pahimmillaan viisilitrainen V8 tarjosi jonain vuonna 145 hevosvoimaa, ja yhdistetty neliloviseen automaattiin ja aavikkoperään ei kannata olla kiire mihinkään. Toki vääntäviä koneita, joten silti ihan mukavia ajella. Tässä on virinokka, peltipakosarjat ja Edelbrockin performer imusarja / kaasari, joten persdynolla veikkaisin että noin 200 kaakkia on realistinen arvio.Pikkupoikana (90-luvun alussa) isälläni oli hetken aikaa samanlainen. Auto oli kirkkaan sininen ja siinä oli vinyylistä tehty lavakate. Alkuperäinen moottori oli poikinut ja se oli korvattu jollakin ripeämmällä versiolla. Olisikohan tuo ollut aikaa, kun jenkkien moottoreissa oli noin 150hv tehtaalta ja corollat kiihtyivät ripeämmin? Jonkin aikaa oli myös vastaavasti rakennettu Cadillac, joka oli alkuperäisen auton puolesta vanhempaa vuosikertaa. Cadillac ainakin poltti hienosti kumia. Kuvissa yksilösi näyttää erittäinkin hienolta. Ainakin sivulta uppoaa muotoilukin ihan hyvin.
Sama rotisko : DDOnko tämä Camaro sama kuin tässä jutussa?
Finland's Tax Laws Gave Birth To A Surprising Number Of Camaro Trucks
Sometimes draconian tax laws are all you need to make weird cars existjalopnik.com
Saabin takavalot?
Valojutut on hieman edistynyt. Vilkku, lisäpitkä, kääntymisvalo ja parkki löysi paikkansa.
Kääntymisvalojen testausta ja suuntausta:
Ensimmäinen testitulostus alaumpion valokehykselle. Pieniä muutoksia täytyy vielä tehdä.
Molempiin umpioihin tulee tummat pleksit eteen. Miksi? Koska ulkonäkö. Lisäpitkäkin on tuolla vain, koska se sinne sattui mahdumaan. Ei sille oikeaa tarvetta kesäautossa ole.
Seuraavaksi työnalla on yläumpio ja päiväajovalot siihen. Sitä varten postissa tuli 40kpl 2W G4 ledejä.
Ehkä maailmankaikkeuden paskin avoauto ja paskin rellu heidän historiassaan.Rustasin ostoilmoituksia ympäri nettiä avoautosta ja olin valmis lähtemään bussilla ympäri Suomea sellaista hakemaan. Alle tunti ilmoituksen jättämisestä soitti henkilö kolmen kilometrin päästä tarjoten avorellua, pari tonnia Alle markkinahintojen ja erittäin hyvällä korjaus/huoltohistorialla.
Ostaahan se piti.