Omat autot -esittelythread! (KESKUSTELUA VAIN ESITELLYISTÄ AUTOISTA!)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JesseV
  • Aloitettu Aloitettu
Kuinka auton maksu tapahtui kun hintaa oli kuitenkin kohtuulliisesti? SEPA-tilisiirto ennen noutoa myyjäliikkeen tilille vai salkullinen seteleitä matkassa Miami Vice-tyyliin?

Tilisiirrolla myyjäliikkeen tilille, kun sopimus kaupoista oli allekirjoitettu.
 
Täälläkin melua ja iloa aiheuttanut RCZ vaihtui facelift EP3 Type -R:ään. Varusteissa nyt ei ole paljon juhlittavaa, sähkölasit ja xenonit. Moottori vetää hienosti. M2 hornet "takavaimennin" ja Injen intake. Hifistellään talven aikana pienet puutteet kuntoon ja kesällä ajellaan.
Peugeotia tuli enimmäkseen ajettua huoltoon ja takaisin.
1725102618639.png

Näistä tulee kyllä hyvälle mielelle. Siitä on nyt 20 vuotta aikaa kun ostin itselle tuollaisen punaisen EP3 Type-R:n, ja muistan edelleen sen fiiliksen kun lähdin sillä autoliikkeestä. Kesäkäytössä aivan loistava peli, talven jälkeen sitten kaipasin nelivetoa ja vaihdoin Audiin, mistä seurasi lähinnä ongelmia. Kyllä näitä ja muita Hondia on tullut viime aikoina katseltua harrasteeksi...
 
Täälläkin melua ja iloa aiheuttanut RCZ vaihtui facelift EP3 Type -R:ään. Varusteissa nyt ei ole paljon juhlittavaa, sähkölasit ja xenonit. Moottori vetää hienosti. M2 hornet "takavaimennin" ja Injen intake. Hifistellään talven aikana pienet puutteet kuntoon ja kesällä ajellaan.
Peugeotia tuli enimmäkseen ajettua huoltoon ja takaisin.
1725102618639.png
Mitäs kaikkea siitä RCZ nyt sitten korjattiin? Eikö korjattua autoa kannattaisi pitää, vai taasko tuli joku uusi vika ja vahinko kiertämään?
 
Mitäs kaikkea siitä RCZ nyt sitten korjattiin? Eikö korjattua autoa kannattaisi pitää, vai taasko tuli joku uusi vika ja vahinko kiertämään?
Ei näitä autonvaihtoja kannata järjellä perustella. Pösöstä huollettu vuoden sisällä (autoliike maksoi aikanaan osan huolloista):
Jakopää
Venttiilinvarren kumit
Korkeapaine bensapumppu
Ahtimen vesikierron pumppu
Termostaatti
Tulpat
Puolat
Ahtoputki
Jarrut

Auto meni harrastajalle täysin huollettuna n. 104tkm ajettuna sellaiseen hintaan ettei harmita. Ja nyt mahtuu lapsikin paremmin hondan takapenkille. Harrastuksiahan nämä vanhat pelit on ja käyttöautona sitten jotain muuta.
 
EP3 typeriä tulee itelläki sillon tällön kateltua vaan ei oo vielä menny kuume sille tasolle että pitäis ostaa. Kai tuommonenkin käyttöautona menis, vaikka Accordeja oon enemmänki pitäny silmällä. Harvemmin vaan viimesen korimallin porrasperiä tulee mieluisilla varusteilla ja moottorilla vastaan.
 
EP3 typeriä tulee itelläki sillon tällön kateltua vaan ei oo vielä menny kuume sille tasolle että pitäis ostaa. Kai tuommonenkin käyttöautona menis, vaikka Accordeja oon enemmänki pitäny silmällä. Harvemmin vaan viimesen korimallin porrasperiä tulee mieluisilla varusteilla ja moottorilla vastaan.
Katselin myös accord type-s mutta ovat tosi mätiä. Civikissäkin kertaalleen kaaret maalattu mutta vielä ovat ehyet. Kohta rvs käsittelyt, öljynvaihdot ja talveksi talliin ynm. Pikku huoltoa ja siistimistä.
 
Hinnat ovat tässä kesän aikana laskeneet Suomessakin taas useammalla tuhannella eurolla, mutta jos vaatimuksena isompi akku, Porsche Centeristä ostettuna 1v takuulla niin tämä maksoi 81900€ silloin kun itse tein kaupat Saksaan:

eli ei mitään järkeä hakea ja tapella sakemannia vastaa et silee. Suomeen jäi saamatta myös palkat ja muut maksut et sillee. Enemmän meni myös rahaa lentoihin +++
 
Vaimon seat mii electric lähti vaihtoon ja tilalle vähän isompi ja pidemmällä toimintamatkalla oleva peli. Toki kokonaisuudessaan vähän eri segmentin auto. -22 vuoden EQA perus 250 versiona ja varusteina lähinnä ajoavustin paketti muun muassa sillä distronicilla, joka näistä valitettavan useista puuttuu, mutta oli meillä käytännössä ainoa pakollinen varuste mistä en halunnut tinkiä. Ei siis mitään erikoisia hienouksia, mutta tarvittavat jotta ajaminen on mukavaa ja leppoisaa.

IMG_6274.jpeg
 
Aikamoinen hyppy teknologiassa ja ajoneuvon koossa tapahtui kuin vaihdoin -97 Peugeot 306:n 1.6 bensakoneella Ford Mondeo -09 2.2TDCi Sedaniin. Vielä sillä erinomaisella Business Titanium paketilla. Ajettu 340tkm ja täysi kansiremontti tehtynä 300tkm kohdalla. Kolmilla renkailla sain tuon hintaan 3300€

Aikamoinen maantiejuna tuo on. Vääntöä ja tehoa kuin pienessä kylässä ja kulkee jämptisti suoraan. Alusta on aika jäykkä, ja ohjaus on tosi tarkka mitä en tästä nettikeskusteluiden perusteella odottanut. Sisusta ja kori on aika priimassa kondiksessa. Maalipinta on vähän kärsinyt ja konepellissä kiveniskemistä alkaneita pieniä ruostetäpliä jotka pitäisi korjata. Seuraavana isona remppana on varmasti kaksoismassavauhtipyörä ja kytkin jotka on tässä tehtaan alkuperäiset.

Vielä kun saisi aikaiseksi hommattua Forscanin ja lukijan niin voisi tilata tuohon aika turhaan convers+ näyttöön modipaketin että saisi enemmän dataa autosta ulos.

Eniten turhauttaa kun CD-soitinta tai USB-liittimen kautta toistettuja MP3 filukoita ei saa millään konstilla pauselle.
:sfacepalm:

signal-2024-09-23-152128_002.jpegsignal-2024-09-23-152159_002.jpeg
signal-2024-09-23-152021_002.jpeg
 
IMG_1080.jpeg


Pistetään nyt kuvaa kun per koko päivän tusasin tämän parissa.

Tuulilasin ylereuna vielä kesken koska pitää antaa lakan kuivua.

Muutoin kiersin auton myllytyskoneen ja Sonaxin kiillotusvahan kanssa ympäri. Varastoon oli jäänyt myös Autodudelta tilattua Po Boys Black Holea, jonka heitin myös pintaan. Lopuksi vielä Sonaxin Quick detailer, jonka kehuttiin antavan keraamisen suojan.

Kyllä se vanhakin vielä jotenkin kiiltää.

IMG_1084.jpeg
 
Nelivetoinen diesel Kodiaq vaihtui vajaavetoiseen bensaan :)

Outoa kieltämättä, kun autoon ei enää nousta vaan laskeudutaan. Lapsien laittaminen turvaistuimiin oli kieltämättä myös paljon helpompaa korkeaan autoon. Ajoasento tässä taas paljon mukavampi, kun Kodiaqissa istutaan todella suorassa.

'17 vuosimallin RS Octavia 98tkm mittarissa. Itselle oleellisimmat varusteet webasto, ACC ja Apple CarPlay. Löytyyhän näiden lisäksi myös DCC-alusta, lämmitettävää tuulilasia jne.
IMG_7923.jpeg
 
2021 Hyundai Kona Electric vaihtui uuteen 2024 Subaru Solterraan. Pari tuhatta km tällä nyt mennyt, ja tykkään kyllä kovasti. Konan olematon tavaratila alkoi nyppimään, eikä nelivetoisuus ja kunnon maavara talvella varmasti haitaksi ole.

20241006_115932715_iOS.jpg
 
Pakko kysy kun olen itse katsonut näitä. Että miten ne peility. Kuinka helposti sihen tottu että ne on eri paikkassa?
Tottui aikalailla samantein. Voisin väittää että paremmat kuin perinteiset peilit, koska märällä ja pimeässä näkee huomattavasti paremmin + ei jäädy eikä mene huuruun
 
Itse en ainakaan ikinä oppinut peruuttamaan peileistä, kun joskus ajelin jonkun aikaa E-Tronilla missä oli tuollaiset näyttöpeilit :D
 
IMG_1080.jpeg


Pistetään nyt kuvaa kun per koko päivän tusasin tämän parissa.

Tuulilasin ylereuna vielä kesken koska pitää antaa lakan kuivua.

Muutoin kiersin auton myllytyskoneen ja Sonaxin kiillotusvahan kanssa ympäri. Varastoon oli jäänyt myös Autodudelta tilattua Po Boys Black Holea, jonka heitin myös pintaan. Lopuksi vielä Sonaxin Quick detailer, jonka kehuttiin antavan keraamisen suojan.

Kyllä se vanhakin vielä jotenkin kiiltää.

IMG_1084.jpeg
Miten teit tuon lasin yläreunan? Hionta, tuliko kemiallista käsittelyä? Oliko jotain sinkkikäsittelyä? Mitä pohjamaalia, pakkelia, maalia ja lakkaa käytit? Pitäis omaan raapasta kans yläreuna kuntoon, mut en ole noin näkyvää paikkaa ennen sorvannut. Lähinnä kaarien sisäreunoja.
 
Miten teit tuon lasin yläreunan? Hionta, tuliko kemiallista käsittelyä? Oliko jotain sinkkikäsittelyä? Mitä pohjamaalia, pakkelia, maalia ja lakkaa käytit? Pitäis omaan raapasta kans yläreuna kuntoon, mut en ole noin näkyvää paikkaa ennen sorvannut. Lähinnä kaarien sisäreunoja.

Ihan mattoveitsellä raaputtelin kuplivan maalin pois. Sitten Dremeliin metalliharjalaikka ja varovasti loppuja ruosteita pois. Sen jälkeen fosforihappoa perään ja antaa vaikuttaa jonkun aikaa. Puhdistin IPAlla. Hapotuksen voi toistaa niin kauan, että kaikki ruoste on pois.

Puhdistus ja 2K-epoksimaalia pintaan. Pienellä siveltimellä laitoin vaikka olisi ollut kilikalia. Tuota epoksia voi koittaa välihioa varovasti jos haluaa. Itsellä näytti sen verran tasaiselle, että sipaisin paikkamaalit ja 2k-lakan pintaan. Ohuitten kerrosten kuivumista voi nopeuttaa hiustenkuivaajalla tai kuumailmapuhaltimella, mutta varovasti toki.

Nuo paikat onnistuivat kohtuullisen hyvin ja sain nuo vielä hiottuakin melko tasaisiksi. Tuulilasin reunaan tulee kumitiiviste, niin se peittää noita isompia paikkoja aika hyvin.

Kiveniskemiä oli möys katolla ja menin hiomaan niitä 2000-paperilla, niin piti jo eilen käydä hakemassa hiukan enemmän leikkaavaa hiontanestettä, kun katto on vielä kaiken hinkkaamisen jälkeenkin tämän näköinen:

IMG_1094.JPEG

Toki nuo kelitkin on vähän mitä on - etenkin iltaisin, niin ei ole ihan optimaalinen lämpötila myllytykseen. Vaahtomuovilaikalla nuo parani hiukan, mutta lakka on ilmeisesti vähintäänkin kovaa, kun ei tahdo kiillottua sitten mitenkään.

Tai kaipa se kiillottuu kun tarpeeksi hinkkaa mutta tahtoo työt häiritä harrastamista - illalla on jossain 5 asteen lämpötilassa näemmä aika turha mennä kokeilemaan..
 
Siirryin minäkin sitten sähköautoilun maailmaan arkiautoilun osalta ja harjoitteluajoneuvoksi valikoitui BMW i3 -19, 120ah-versiona, comfort advanced varustepaketilla, noin 35tkm ajettuna:

BMW i3.png


Otoksena tässä myyntikuva, mutta kuitenkin kyseisestä ajoneuvosta kyse, kun en ole ehtinyt tätä muuten kuvailemaan. Tarkoitus tällä on korvata talouden toinen arkiauto ja kattaa 95% kaikesta ajotarpeesta. Toisena arkiautona vielä Skoda Yeti TDI, jonka kohtaloa pitää katsella myöhemmin. Eilen saapui pihaan ja jonkun 50km ajelin ja tutustuin tuotteeseen. Ainakin lähtökohtaisesti tuntuisi sellaiselta, että kelpaa tähän tarkoitukseen.
 
Siirryin minäkin sitten sähköautoilun maailmaan arkiautoilun osalta ja harjoitteluajoneuvoksi valikoitui BMW i3 -19, 120ah-versiona, comfort advanced varustepaketilla, noin 35tkm ajettuna:

BMW i3.png


Otoksena tässä myyntikuva, mutta kuitenkin kyseisestä ajoneuvosta kyse, kun en ole ehtinyt tätä muuten kuvailemaan. Tarkoitus tällä on korvata talouden toinen arkiauto ja kattaa 95% kaikesta ajotarpeesta. Toisena arkiautona vielä Skoda Yeti TDI, jonka kohtaloa pitää katsella myöhemmin. Eilen saapui pihaan ja jonkun 50km ajelin ja tutustuin tuotteeseen. Ainakin lähtökohtaisesti tuntuisi sellaiselta, että kelpaa tähän tarkoitukseen.

Kauneus on katsojan silmässä.
 
Toivottavasti tarkistit myös talvipyörät, ne ovat erikoisen kokonsa vuoksi käytännössä kahden-kolmen eri valmistajan tuotteita -> hinta on aivan jotain muuta kuin "perheautossa" kuvittelisi (oliko peräti 155 edessä ja 175 takana ja 20 vai 21") tms. Ainakin merkkiforumilla jengi on kiroillut asiaa, omakohtaista kokemusta ei ole.
 
Toivottavasti tarkistit myös talvipyörät, ne ovat erikoisen kokonsa vuoksi käytännössä kahden-kolmen eri valmistajan tuotteita -> hinta on aivan jotain muuta kuin "perheautossa" kuvittelisi (oliko peräti 155 edessä ja 175 takana ja 20 vai 21") tms. Ainakin merkkiforumilla jengi on kiroillut asiaa, omakohtaista kokemusta ei ole.
Uudet Hakkapeliitta-kitkat tuli mukana. Nastoja vähän nihkeä tuolla koolla edes löytää.
 
Ei ole tullut kirjoiteltua tänne pahemmin viime vuosina. Tässä kävi silleen hassusti, että kotitalon alta oli saatavilla vähän enemmänkin halpaa tallitilaa ja homma sitten vähän lähti käsistä.

Vanha VW Vento nimeltään Känkkis sai alkuperäisen 1.8-litraisen moottorinsa tilalle uusiksi rakennetun 2.8 litran VR6-koneen & liittyvän tarvittavan tekniikan, eli melkein kaikki uusiksi ja pitkälti uusista osista.

Kolme tallipaikkaa, kolme luiskapaikkaa niiden edessä. Vuoden -92 Caravelle on viimeisin hankinta, "koska oli niin kiva väri ja halpa" eikä paljoa hitsattavaa. Pikku-Audi pitäisi taas saada talveksi kasaan koska tuo Haldex-neliveto on kuitenkin tyhjää parempi talvikeleillä kun koneena siinä on vielä 3.2 litran 24v VR6 "Golf R32" -moottori.

Corrado G60 oli myös "liian halpa jätettäväksi väliin", todella hyvät pellit ja pohja & runko, mutta valitettavasti joku tuunaustoimisto oli saanut kuningasidean tuhota sen alkuperäinen hyväkuntoinen maalipinta ja maalata koko auto mattamustaksi. No, joku hullu Britti olisi ollut jo valmis ajamaan Euroopan halki ostamaan sen harvinaiset Recaron sähkösäätöiset istuimet ja maksamaan niistä 3500€ eli paljon enemmän kuin koko auton hinta oli...

Sitten olisi vielä -82 Ford Granada 2.8i Ghia tulossa minua osaavamman hitsaajan käsittelystä, ehkä jo ennen lumia. Tuo luiska vaan on pieni ongelma liukkaiden kelien alettua.

Miten ihmeessä tässä pääsi näin käymään? No en valita, uusien kädentaitojen oppiminen on todella hyvää vastapainoa palkkatyönä tekemälleni ohjelmistokehitykselle, eli abstraktin ajattelun vetämiselle maksimiin ja fyysisesti jumittamiselle näytön ja näppäimistön edessä. Suosittelen muillekin!
IMG_20240819_165606.jpg


IMG_20240615_133651.jpg


IMG_20240829_235547.jpg


IMG_20240224_153935.jpg


volkkaritalli.jpg


IMG_20240810_122402.jpg


IMG_20231216_161557.jpg


IMG_20240531_201605.jpg
 
Viimeksi muokattu:
^ hyvä taloyhtiö kun yleensä noissa on hitsaukset sun muut tulityöt kielletty ja ei saa edes öljyputeleja säilytellä.

Grande on jo niin vanha että näyttää ihan hyvältä ja retrolta! Varmaan viimeisiä hetkiä hommata sellainen edullisesti..Taunuksia näkyy enemmän.
 
Upea i3, UPEA :tup:

Ei muutaku äppit tulille ja kieli keskellä suuta ensiliukkaille - ettei erikoinen ajokäytös üllata.

2019 -mallissa on jo parempi luistonesto kuin alkupään malleissa, joten yllätyksetön auto on ajaa. Ei mitään tilanteita viime talvena tuollaisen kanssa. Edes one-pedal drive jarrutus ei irrota perää mutkassa, niin nopeasti luistonesto toimii. Toki vetopito on takavedolla ja kitkoilla aina huonompi kuin nelikossa nastoilla. Hyvin silti pärjäsi!

Talvirenkaina oli 2 vaihtoehtoa, Nokian tai Continental kitkat. Otin itse Nokianit, mutta ne meni liikkeen piikkiin niin en tiedä mitä maksoivat. Ihan hyvät oli, tuli ajettua jäisillä ja lumisilla keleillä.
 
^ hyvä taloyhtiö kun yleensä noissa on hitsaukset sun muut tulityöt kielletty ja ei saa edes öljyputeleja säilytellä.

Grande on jo niin vanha että näyttää ihan hyvältä ja retrolta! Varmaan viimeisiä hetkiä hommata sellainen edullisesti..Taunuksia näkyy enemmän.
Joo, ei sisällä tietenkään voi hitsata eikä käytännössä edes rälläköidä mitään. Liian ahdasta että saisi tehtyä turvallisesti, siksi nuo parit takaosan pohjan korjauspalat laitetaan kiinni luiskalla. Sisällä on käytännössä sallittua normaalit auton ylläpitotoimet joita noissa talleissa on tehty viimeiset 70 vuotta. Öljynerotuskaivoja ei ole joten öljyä tai mitään epämääräistä ei vaan löträtä lattialle siivoamatta välittömästi.

Ei varmaan kannata mennä kysymään mitä tarkalleen ottaen saa tehdä ja mitä ei, koska virallisestihan tässä maassa ei saa tehdä käytännössä yhtään mitään. Onneksi on tosiaan hyvät naapurit jotka voi ottaa tavallaan mukaan juttuun. Se tekee paljon että tuo sisäpiha on tavallaan puistomainen asukkaiden kohtaamispaikka, ja kesäisin tuossa tallien ovet auki puuhaillessa ja hengaillessa on päässyt tutustumaan myös viimeisiin talon ihan alkuperäisiin asukkaisiin muiden ohessa.

Joo tuo Granada on kyl hieno. Tuli useamman tallin ja kahden vuosikymmenen projektijonojen jälkeen minulle, ja nyt se viimein laitetaan kuntoon! Tuolla yksilöllä on historiaa aikoinaan Pohjoismaiden suurimman kenkätukkufirman (kiitos bilateraalisen idänkaupan) pääjohtajan edustusautona. Ei noita paljoa ole enää liikenteessä eikä saatavilla hyväkuntoisina projekteina.
 
Jotekin tykään tosta corradon tuuningista.
No siis tuossa on ajovaloina laadukkaat lasilinssiset In-Pro:n angel eyet projektoritekniikalla ja näiden tuunauksen kulta-ajoilta. Puskurit oli Riegerin valmistamat mutta tuolla oli ajettu kylällä kulkevien tarinoiden mukaan liikenteenjakajaan kännissä, tosin sanoisin että liian lujaa jyrkkään hidastetöyssyyn...

Joka tapauksessa, sekä etu- että takapuskuri mitkä oli ohutta PVC-muovia oli säpäleinä ja tuossa aiemmin ollut Rieger-etusäleikkö puuttui kokonaan. Nyt tilalle on odottamassa alkuperäinen takapuskuri ja edelleen Riegerin mutta tällä kertaa kunnon lasikuituinen etupuskuri. Tuosta on moottori palasina ja homma jäänyt hieman seisomaan keväästä lähtien koska kaikki osat sitä varten sisältävä kimppatilaus jäi jumittamaan. No, ainakaan missään taloyhtiössä ei ole kielletty kansiremontteja keittiön pöydällä 🤔
 
iiii.jpg

2021 Toyota Camry

Tuli vaihdettua auto. Kaiken näkösiä vaihtoehtoja pyörittelin, mutta oikeestaan isoin asia oli eri merkkien takuuasiat. Plugari oli pitkään vahvimmillaan, mutta pelkäsin jälleenmyyntiarvon sukeltavan kun akkutakuu alkaa olemaan lopussa.

Oli mukava yllätys huomata kauppojen jälkeen, että edellinen omistaja oli eristänyt ainakin vararengaskotelon. Jotenkin tuntuisi, että olisi myös muualta eristetty, mutta sitä tuskin saa selville ottamatta paikkoja auki. Kulutuskin ollut positiivisesti "vain" 5,6l kun edellisellä autolla aikalailla litra enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
256 204
Viestejä
4 452 577
Jäsenet
73 673
Uusin jäsen
agonisaattori

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom