Oman wifin optimointia (paras kanava)

Hei.

Nyt kyseessä normaali 2.4g wifi jonka varassa on nyt jonkin verran kotiautomaatiota.

Voiko naapurissa olevat laitteet vaikuttaa?
Tuolla näkyy olevan jokin wifi direct laite (todnäk tv) ja jokin piilotettu laite jotka kuuluu tuossa toisessa päässä taloa lähes yhtä vahvana kun omani.

Olen kokeillu vaihtaa oman verkon kanavaa, mutta perhanat tulee aina samalle kanavalle.

Hei.

Nyt kyseessä normaali 2.4g wifi jonka varassa on nyt jonkin verran kotiautomaatiota.

Voiko naapurissa olevat laitteet vaikuttaa?
Tuolla näkyy olevan jokin wifi direct laite (todnäk tv) ja jokin piilotettu laite jotka kuuluu tuossa toisessa päässä taloa lähes yhtä vahvana kun omani.

Olen kokeillu vaihtaa oman verkon kanavaa, mutta perhanat tulee aina samalle kanavalle.
2,4Ghz wifissä on käytännössä kolme käytettävää kanavaa 1, 6 ja 11. Jos mikään näistä ei ole vapaana, niin on parempi laittaa päällekkäin toisen verkon kanssa kuin välikanaville. Päällekkäin olevat verkot vuorottelevat toimintaansa, mutta jos toinen verkko onkin välikanavalla niin molemmat verkot kärsii häiriöistä.

Käytännössä kolme kanavaa?
Olisiko tästä lisää tietoa, kun juuri nuo ei ole olleet käytössä?

Miksi nuo muiden värkit seuraavat minun verkkoa?
Voisin varmaan sopia omat kanava naapurin kanssa, jos tuo edes osaa niitä asettaa.

Voisin varmaan sopia omat kanava naapurin kanssa, jos tuo edes osaa niitä asettaa.
Koska taajuudet menee näin:
1727677284073.png

Eli kaikki mikä ei ole noilla kolmella kanavalla, menee limittäin muiden kanavien kanssa ja häiritsee muuta liikennettä. Naapurin wifi seuraa sinun wifiä, koska sinun wifi häiritsee naapurin wifiä niin se siirtyy samalle kanavalle, jotta häiriö poistuu.

Samalla kanavalla olo ei yleensä ole suuri ongelma, mutta limittäisillä kanavilla olo on pahin tilanne häiriöiden kannalta.

Onko tämä esimerkki oikea tulkinta yo. kuvasta?

Jos näen, että naapureilla on kanavat 4, 5, 6 ja 10 käytössä, niin minun kannattaa itse valita kanava 1.

Jos näen, että naapureilla on kanavat 4, 5, 6 ja 10 käytössä, niin minun kannattaa itse valita kanava 1.
Lisäksi verkot voi olla joko 20Mhz tai 40Mhz kaistanleveydeltään. Kannattaa vaikka WifiMan ladata puhelimeen, sillä näät visuaalisesti miten menee kanavat päällekkäin ja missä välissä tilaa:
Screenshot_20240930-100345.png

Juu,ehkä. Ehkä osa naapurin verkosta on jollain automatiikka asetuksella, ja vähän jos kuullostelet vain yhdessä pisteessä niin kiertää kämppä/tontti .
Joku puhein sovellus näyttää vain tukarin, se toki hyvä alku, mutta kiertämiselle se idea että "näkee" ne tukarit. Jos löytyy tukareista vapaa 20Mhz aukko, niin ihan potenttiaalinen. Jos tarve laitenetille niin ei ylleensä tarvi sitä nopeutta, kohtuulinen vuorottelu ja törmäilyt ei hommaa kaada. Hyvä tukarin sijainti, ja asetukset viillaa laatu, vakaus eellä. ja verkkoon ei tunge muuta käyttöä. (toinen verkko muuhun), kiinteä kanava-asetus voi olla ihan fiksu.

Jos kotiautimaatiota varten , ei liikkuvia ja jos vain yksitukari niin lähetystehoja ei ehkä tarvi laskea, itsekkäästi ajatellen pitää ehkä naapuriakin loitolla.

Onko asiakaslaitteet patteri vehkeitä, vai voiko virransäästön ohittaa.

Jotkut wlan reitinpurnukat tekevät jonkun piilotetun verkon että se voi hyvinkin olla sun oma laite jos seuraa aina perässä :)

Jotkut wlan reitinpurnukat tekevät jonkun piilotetun verkon että se voi hyvinkin olla sun oma laite jos seuraa aina perässä :)
Veikkaisin kuitenkin että ne jotka seuraavat perässä ovat jotain naapureiden verkkoja joissa on "channel optimization" käytössä. Itselläni kuului ennen varmaan liki 30 naapureiden wifi-verkkoa ja niitä kun seuraili niin suunnilleen kerran vuorokaudessa ne vaihtelivat kanavaa 1, 6 ja 11 välillä ja ainakin osassa noista naapurien laitteista tiesin että tuollainen optimointiasetus on olemassa ja oletuksena päällä.

Nyt on onneksi wifi-verkkojen määrä vähentynyt, ehkäpä naapurit ovat tajunneet että kannattaa sammutella ne turhat wifit kaapelimodeemeista ja 5G-reitittimistä jos niitä ei käytä niin ehkä se wifi toimii vähän paremmin. Silti noita verkkoja 2.4GHz alueella on niin paljon että sillä puolella itselläni ei ole kuin jotain hitudataa käyttäviä kotiautomaatiolaitteita ja ne laitteet jotka vaativat kaistaa ovat 5GHz puolella kun sillä taajuusalueella ei näy kuin 3 naapurien wifiä eli tilaa löytyy.

Veikkaisin kuitenkin että ne jotka seuraavat perässä ovat jotain naapureiden verkkoja joissa on "channel optimization" käytössä. Itselläni kuului ennen varmaan liki 30 naapureiden wifi-verkkoa ja niitä kun seuraili niin suunnilleen kerran vuorokaudessa ne vaihtelivat kanavaa 1, 6 ja 11 välillä ja ainakin osassa noista naapurien laitteista tiesin että tuollainen optimointiasetus on olemassa ja oletuksena päällä.

Naapurin wifi tukarin ei kannata hakeutua päälekkäin naapurin tukarin kanssa, Paitsi jos se vähiten ruuhkainen, jolloin ideaa.

Osa kodinlaitteista on sellaisia että niissä on suoria Wifi yhteyksiä, jolloin niiden muodostamat verko on samalla kanavalla kuin se verkko mihin ovat liittyneet. WiFi toisin samoin, jos siinä ei ole ns takayhteyttä varten omaa radiota/kyvykkyyttä.
Telkka tyypillinen esimerkki mikä liittyy verkkoon, että voi tarjota suoriayhteyksiä.

SSID nimen piilottelua ei ole tyypillistä. ehkä jossain missä kätellään jollain muualla eka, niin inssi ajatellut että vähentää jotain hässäkkää jos piilottaa.

Koska taajuudet menee näin:
1727677284073.png

Eli kaikki mikä ei ole noilla kolmella kanavalla, menee limittäin muiden kanavien kanssa ja häiritsee muuta liikennettä. Naapurin wifi seuraa sinun wifiä, koska sinun wifi häiritsee naapurin wifiä niin se siirtyy samalle kanavalle, jotta häiriö poistuu.

Samalla kanavalla olo ei yleensä ole suuri ongelma, mutta limittäisillä kanavilla olo on pahin tilanne häiriöiden kannalta.
Oltiin eilisestä molemma kanavalla 2, nyt muutin omaksi 6, naapuri heilahti 11 ja oli siinä muutaman minuutin, nyt sekin on taas 6.

Taidan pistää omani autolle ja parantelen vastarin antennia...

Viimeksi muokattu:
Oltiin eilisestä molemma kanavalla 2, nyt muutin omaksi 6, naapuri heilahti 11 ja oli siinä muutaman minuutin, nyt sekin on taas 6.

Siis naapurin tukiasema ? vai noita Wifi Direct ? Rivien välistä synty mielikuva omakotitalo alueesta, jolloin tukarit ei välttämättä kuule toisiin, tai niitä toisen tukarin asiakkaita. mistä sitten voi seurata törmäilyjä.
Mutta jos jokin laite huutelee nimeään ja seuraa nimenomaan sinun tukarin kanavavalintaa niin vaikuttaa kovasti sen oman tukarin asiakkaalta. Jos sammutat kaikki tietämäsi omat laitteet, niin katoaako se, (jotakin seuranta ohjelmat voi näyttää historiallisia laitteita vaikka eivät olisi enään ilmassa). Vaihtoehtoisen testi, muuta tukarisi SSID, ja PSK, ja katso seuraako vielä.

Jos "naapurin" verkot yhtä vahvoja kuin oma tukari, niin tulee mieleen että kyse ihan oman tukarin verkoista.

IoT verkoissa on etunsa että verkko on mahdollisimman vakaa, mukaan lukien myös se kanava. eli ääni kiinteälle kanavalle. Mutta rivienvälistä sinulla ongelmia yhteydessä. Siinä perus juttu se että tukiasema on mahdollisiman hyvässä paikkaa, asiakkaat, jos voi, niin parannella sijoitusta, ja iso merkityst on niillä tukarin asetuksilla. Oletukset voi tomia, mutta oletuksissa voi olla jotain sellaista mitkä eivät ole hyviä.

Oletan että vastarilla tarkoitat jotain verkon asiakaslaitetta, ei kuitenkaan mikään toisin, silta yms.

Edit:
Joskus omassa verkossa voi olla jokin WiFi laite joka sotkee yhteyttä.

Wifi Direct ? Rivien välistä synty mielikuva omakotitalo alueesta, jolloin tukarit ei välttämättä kuule toisiin, tai niitä toisen tukarin asiakkaita. mistä sitten voi seurata törmäilyjä.
Mutta jos jokin laite huutelee nimeään ja seuraa nimenomaan sinun tukarin kanavavalintaa niin vaikuttaa kovasti sen oman tukarin asiakkaalta. Jos sammutat kaikki tietämäsi omat laitteet, niin katoaako se, (jotakin seuranta ohjelmat voi näyttää historiallisia laitteita vaikka eivät olisi enään ilmassa). Vaihtoehtoisen testi, muuta tukarisi SSID, ja PSK, ja katso seuraako vielä.
Ok talo alue, ja olen satavarma ettei minulla ole asunnossani 48" telkkaria.
Olen myös täysin varma ettei tuo pääse kiinni kotiverkkooni

Ok talo alue, ja olen satavarma ettei minulla ole asunnossani 48" telkkaria.
Olen myös täysin varma ettei tuo pääse kiinni kotiverkkooni
Ok, jos tiedät telkan mallin/koon, (arvaus että huutaa jotain sen tapaista nimeä?), mutta oleellista se että tiedät että ei ole mikään sinunlaite. Niin seuraava arvaus, jos vaihdat oman tukarin kanavaa, niin vaihtuuko/väistääkö jossain aikaikkunassa naapurin tukarin kanava, jos siis haeskelet siltä reunalta tonttia missä epäilty on. Elo lokiikka, syys olisi se että esim mahdollinen televisio sitten väistäisi kuulemaansa tukaria, sinne sinun tukarin kanssa päälekkäin.

Eli jos se scannaa omalla sijainilla alueen ruuhkaisuutta, jos sinun verkkolaitteet kuuluu sinne asti huonosti tai verkossasi on vähän liikennettä niin valitsee sen. Kun aiemmin hiljasena valitun alueelle siirtynyt voimakasta/aktiivista liikennettä.

Jos menee noin, niin ei kai tuo ongelma, jos oletetaan että naapuri käyttää vähäisen laisesti WiFi direct yhteyttä, ja vaikka käyttäisi niin jos sinun laitteet sen kuulee, niin laite netttin suorituskyky vaatimus ei siihen kaadu.

Wlanin kuuluvuus ja yhteysongelmat ratkesivat ainakin täällä kun laitoin halvan mesh-verkon pystyyn.
Aikojen saatossa useamman modeemin/päätelaitteen wlanin kanssa taistelleena mikään ei toiminut kovin häävisti, jo yksittäinen tp-linkin mesh-purkki tuntuu toimivan paljon paremmin.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 278
Jäsenet
74 132
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom