Oman pelin julkaiseminen Steamissä?

Liittynyt
19.10.2019
Viestejä
5
Täällä lienee useitakin pelintekijöitä, jotka ovat julkaisseet pelinsä Steamissä? Steam Directin ohjeet ovat jenkkikeskeiset ja epäselvät, eikä googlellakaan löytynyt konkreettista tietoa siitä miten homma toimii suomalaiselle erityisesti maksuliikenteen osalta. Osaisiko joku auttaa seuraavien pähkäilyjen kanssa:
  • Voiko pelin julkaista täysin yksityishenkilönä, käyttäen pelkästään omia henkilötietoja ja tilinumeroa, vai pitääkö tulot tilittää aina yrityksen kautta?
  • Jos pelin julkaisee yksityishenkilönä, voiko Steamissä pelin julkisesti näkyvissä tiedoissa silti käyttää tekijänä/julkaisijana jotain muuta kuin omaa nimeä?
  • Voiko tulojen tilittämiseen käyttää laskutusosuuskuntaa?
  • Miten verotus käytännössä hoituu, jos ja kun tulot jäävät selvästi alle kymppitonnin ALV-rajan (oletetut tulot kymppejä tai korkeintaan satasia koko pelin elinkaaren ajalta)?
    • Ilmoitetaanko verotukseen liittyen itse jotakin jonnekin, hoitaako Steam jotain automaattisesti?
Pähkäilyjen taustalla ovat seuraavat huolet, jälkimmäiseen kohtaan saa mieluusti myös ottaa kantaa jos jollain on oikeaa kokemusta:
  • En halua perustaa minkään tyyppistä yritystä, koska kyseessä ei todellakaan ole elinkeinon harjoittaminen, pelistä saatava tulo tulisi olemaan joko 0 euroa mikäli pelin julkaisee ilmaisena tai aivan pähkinöitä jos sille lätkäisisi parin euron hintalapun (jotta se ei hukkuisi ilmaispelien massaan).
  • En haluaisi omaa nimeäni näkyville edes ilmaisen pelin yhteyteen, koska olen tällä hetkellä lomautettuna ja kuullut kauhutarinoita siitä miten pelin julkaiseminen (tai pelin kehittämiseen millään tavalla osallistuminen) johtaa tukien katkaisemiseen. (Pelin kehittäminen ei oikeasti estä oikeiden töiden vastaanottamista millään tavalla, puuhailen peli- ja muiden projektien parissa iltaisin ja viikonloppuisin aivan samalla tavalla töissä käydessänikin.)
 
Liittynyt
23.09.2020
Viestejä
1
Terve! Olen itse julkaissut pari peliä Steamissa, ja voin kertoa omasta kokemuksestani jonkin verran:

  • Voiko pelin julkaista täysin yksityishenkilönä, käyttäen pelkästään omia henkilötietoja ja tilinumeroa, vai pitääkö tulot tilittää aina yrityksen kautta?
Kyllä voi, tällöin teet sopimuksen suoraan Valven kanssa yksityishenkilönä.

  • Jos pelin julkaisee yksityishenkilönä, voiko Steamissä pelin julkisesti näkyvissä tiedoissa silti käyttää tekijänä/julkaisijana jotain muuta kuin omaa nimeä?
Kyllä, olen itse käyttänyt meidän pelitiimin nimeä. Oikeaa nimeäsi ei käytetä oikeastaan kuin sopimuksissa Valven kanssa.

  • Voiko tulojen tilittämiseen käyttää laskutusosuuskuntaa?
Voi käyttää, tällöin tosin jos on olemassa yritys, eli osuuskunta, voisit yhtä hyvin julkaista pelin sen kautta.

  • Miten verotus käytännössä hoituu, jos ja kun tulot jäävät selvästi alle kymppitonnin ALV-rajan (oletetut tulot kymppejä tai korkeintaan satasia koko pelin elinkaaren ajalta)? Ilmoitetaanko verotukseen liittyen itse jotakin jonnekin, hoitaako Steam jotain automaattisesti?
Steam maksaa verot pelituotteista joita sinulla on myynnissä, sen veroprosentin mukaan jonka itse olet ilmoittanut. Tästä verotuksesta löytyy tietoa ihan Valven omilta sivuiltakin: https://partner.steamgames.com/doc/finance/taxfaq
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
363
  • Jos pelin julkaisee yksityishenkilönä, voiko Steamissä pelin julkisesti näkyvissä tiedoissa silti käyttää tekijänä/julkaisijana jotain muuta kuin omaa nimeä?
Kyllä, olen itse käyttänyt meidän pelitiimin nimeä. Oikeaa nimeäsi ei käytetä oikeastaan kuin sopimuksissa Valven kanssa.
Pitääkö pelitiimin nimi jotenkin rekisteröitä (maksaako jotain) ettei joku toinen voi käyttää samaa nimeä vai onko se vapaasti valittavissa?
 
Liittynyt
30.11.2023
Viestejä
14
Tämä on ikuvanha ketju, mutta kyselisin onko kenelläkään tuoretta käytännön kokemusta pelien myynnistä Steamin kautta, erityisesti verotuksen kannalta. Olisin hitusen eri mieltä yllä olevien kommenttien kanssa, mitä itse olen näitä asioita selvittänyt. Arvonlisäverotuksen osalta kyseessä on sähköinen kauppa markkinapaikan kautta. Arvonlisäverotuksessa tuo katsotaan komissiokaupaksi, eli pelintekijä myy pelin (sähköisen palvelun) kauppapaikalle (Steamille) ja Steam myy ne kuluttajalle. Ja kun kauppapaikka on sijoittautunut Yhdysvaltoihin, kyseessä on nollaverokannan myynti Suomessa. Joten alvista ei huolta. Jos jollakin on käytännön kokemuksia, jotka osoittavat toiseen suuntaan niin olisin kiitollinen korjauksesta.

Sen sijaan tuloveropuoli on hämärämpi. Ymmärtääkseni Steam pidättää myynneistä Yhdysvaltojen lainsäädännön mukaisen ennakonpidätyksen, ellei Steamille toimita tietoja sovellettavasta verosopimuksesta Suomen ja Yhdysvaltojen välillä. Kun tämän tekee niin (jos ymmärsin oikein) lähdevero on nolla ja maksat tuloista veron vain Suomeen. Jos tätä ei tee, maksaa käytönnössä veron Yhdysvaltoihin ja vielä Suomeen ja sitä pitää yrittää jälikäteen saada takaisin kaksinkertaisen verotuksen hyvitysmenettelyillä. Onko jollakin kokemusta tästä puolesta ja onko tämä sinne päinkään. Mitä käytännön toimita tähän liittyy. Ja onko merkitystä, että toiminko yksityishenkilönä, toiminimenä vai osakeyhtiönä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 465
Tämä on ikuvanha ketju, mutta kyselisin onko kenelläkään tuoretta käytännön kokemusta pelien myynnistä Steamin kautta, erityisesti verotuksen kannalta. Olisin hitusen eri mieltä yllä olevien kommenttien kanssa, mitä itse olen näitä asioita selvittänyt. Arvonlisäverotuksen osalta kyseessä on sähköinen kauppa markkinapaikan kautta. Arvonlisäverotuksessa tuo katsotaan komissiokaupaksi, eli pelintekijä myy pelin (sähköisen palvelun) kauppapaikalle (Steamille) ja Steam myy ne kuluttajalle. Ja kun kauppapaikka on sijoittautunut Yhdysvaltoihin, kyseessä on nollaverokannan myynti Suomessa. Joten alvista ei huolta. Jos jollakin on käytännön kokemuksia, jotka osoittavat toiseen suuntaan niin olisin kiitollinen korjauksesta.

Sen sijaan tuloveropuoli on hämärämpi. Ymmärtääkseni Steam pidättää myynneistä Yhdysvaltojen lainsäädännön mukaisen ennakonpidätyksen, ellei Steamille toimita tietoja sovellettavasta verosopimuksesta Suomen ja Yhdysvaltojen välillä. Kun tämän tekee niin (jos ymmärsin oikein) lähdevero on nolla ja maksat tuloista veron vain Suomeen. Jos tätä ei tee, maksaa käytönnössä veron Yhdysvaltoihin ja vielä Suomeen ja sitä pitää yrittää jälikäteen saada takaisin kaksinkertaisen verotuksen hyvitysmenettelyillä. Onko jollakin kokemusta tästä puolesta ja onko tämä sinne päinkään. Mitä käytännön toimita tähän liittyy. Ja onko merkitystä, että toiminko yksityishenkilönä, toiminimenä vai osakeyhtiönä.
En osaa yhtään sanoa mutta kysyisin ehkä täältä vielä, voi löytyä helpommin asiasta tietäviä kuin tämän ketjun otsikolla:

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 376
Viestejä
4 199 954
Jäsenet
70 893
Uusin jäsen
JapPro

Hinta.fi

Ylös Bottom