Oman auton vuokraus sivutulonlähteenä

Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 591
Moi,

Onko jollain kokemusta jo tämmöisestä, että miten pelaa ja saako järkituottoja tai edes kuluja tapettuja?
Meneekö sitten korjauskulut, katsastukset tms. verotukseen vähennyksinä?
Vai miten ajokilometrien/käytön jakautuminen tähän vaikuttaa?
Miten vakuutukset yms.? Pitääkö tehdä lisäpeliliikkeitä?
Mitä muuta ottaa huomioon?

Pihassa on kaksi autoa, ja toinen auto on tyhjänpanttina erittäin ison osan päivästä/viikosta. Vielä en ole lähtenyt kikkailuun, jossa auto otettaisiin pois käytöstä ja takaisin - vai onko tuo kannattavaa nykyään?

Toisen auton arvo on noin 1200-1300e, joten sinänsä paljon ei olisi menetettävää tai toisaalta paljon ei tarvitsisi tienatakaan, jotta omillaan olisi.

Vuokrahinnan laittaisin hyvin matalalle, kun kerta autokaan ei kummoinen ole. Esimerkiksi yhden päivän hinta joku 20e eli joku 15e auto+5e vakuutukset ?
Eikait tuota tarvitsi, kuin joku 90pv vuokrata ja omillaan ois.. Tai enpä tiedä onko kysyntää, mutta oisha tota itelläki monesti aina jos halvalla sai
 
Halvan auton tapauksessa kysyntää on taatusti, jos auto on noudettavissa/palautettavissa johonkin järkevään paikkaan.

Koska auto on pääosin omassa käytössäsi, niin en usko että verottaja hyväksyy mitään autoon liittyviä kuluja vähennyksinä.

Kalliimman auton kanssa vakuutuksen hinta nousee yleensä aivan uusille sfääreille, jos sitä on tarkoitus vuokrata ( kuljettajan kanssa taikka ilman ), tuollaisen "tonnin pommin" kanssa et tosin tipu kovin korkealta.
Toki kannattaa tarkastaa asia omasta vakuutusyhtiöstä ja varmistaa myös liikennevakuutuksen hinnoittelu.

Olen oman firmani pakua ja peräkärryjä silloin tällöin vuokraillut parille tutulle yrittäjälle, kun heillä on ollut kalustosta pulaa tai omia autoja pidempään pajalla.
Tällöin ollaan sovittu molemmille sopiva viikko- tai kuukausikorvaus, jonka olen sitten heiltä laskuttanut vuokrauksen jälkeen.
Mitään sen suurempia toimenpiteitä en ole näiden vuokrausten kanssa tehnyt.

Joitain harrasteautojani ( pääosin avoja ) olen myös tutuille ja kavereille "lainannut" ja näistä korvaus on sitten tullut palveluina/tuotteina/polttoaineena tai joskus jopa etupenkille unohdettuina seteleinä, usein pyytämättä kuin Irak paperit pääministerille aikoinaan. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Vielä en ole lähtenyt kikkailuun, jossa auto otettaisiin pois käytöstä ja takaisin - vai onko tuo kannattavaa nykyään?

Mitä pidempään auto on käyttämättä, ja mitä isompi ajoneuvovero sekä vakuutusmaksu ovat, niin sitä kannattavampaa poisto on. Säästö pitää laskea autokohtaisesti.

Liikennekäytöstä poisto maksaa 6 € netissä ja sen jälkeen ajoneuvovero + vakuutukset katkeavat.
Liikennekäyttöönotto on ilmainen. Muutamia päiviä ei kannata poistaa käytöstä, koska ajoneuvoveroa peritään vähintään 10 € + 6 € poistosta.
 
Tuolla ainakin on rajoitus että auton oltava alle 15v vanha ja alle 250tkm ajettu, eli ihan tonnin pommeja ei voi vuokrata.

Näytti tuolla olevan ainakin yksi 2000 mallinen ja yli 300 tkm ajettu T4 Transportteri vuokralla, oli kyllä ilmoitettu 2006 malliseksi.

Tonnin pommi voi olla helpointa vuokrata jossain torissa, kun siellä pyörii muutenkin "hintatietoisempaa" kansanosaa.
 
Ei ole kokemusta ja itse näen vuokraamisessa lähinnä riskejä. Tuollaisen auton mahdollinen vuokraajakunta on luultavasti melko sekalaista. Miten paljon olet valmis säätämään ja vääntämään nuukapetterien, rahattomien vasta ajokortin saaneiden tai vajavaisesti suomenkielentaitoisten kanssa vuokraamisesta etukäteen, vuokrauksen aikana ja sen jälkeen.

Miten toimit, jos auto hajoaa ja jättää vuokraajan tielle, vuokraaja on kiukkuinen eikä halua tietenkään maksaa mitään ja lisäksi vaatii sinua maksamaan taksikyydin päästäkseen perille asti? Auto jää tien poskeen ja sinun pitää hoitaa se sieltä jotenkin korjattavaksi (tai paaliin). Sitten soittelet seuraavat vuokraajat läpi ja perut seuraavat vuokraukset, koska auto on pajalla viikon. Tai sitten joku teini ajaa sen auton ojaan ja jättää sinne eikä ilmoita sulle mitään, poliisit soittaa seuraavana päivänä, että tuutko hoitamaan omasi pois.

Jos kakkosauto on todellisuudessa niin tarpeeton, että yllä olevat skenaariot eivät haittaa niin voihan sitä kokeilla, mutta aloituksesta päätellen sille on kuitenkin itselläkin satunnaista käyttöä. Tuossa tapauksessa en näkisi vaivan arvoiseksi.
 
Jos kakkosauto on todellisuudessa niin tarpeeton, että yllä olevat skenaariot eivät haittaa niin voihan sitä kokeilla, mutta aloituksesta päätellen sille on kuitenkin itselläkin satunnaista käyttöä. Tuossa tapauksessa en näkisi vaivan arvoiseksi.
Tässähän se keskeinen ongelma ja ristiriita on. Kaunis ajatus mutta ei lopulta oikein toimi. Jos haluaa tehdä autonvuokrauksella rahaa, niin auton pitäisi olla pelkästään sitä varten. Lisäksi kun hommasta kuitenkin aiheutuu vaivaa ja yhdellä autolla ei tee ihmeemmin rahaa, niitä pitäisi olla useampi. Lopputuloksena olemme keksineet uudelleen autovuokraamon, eli emme ole edenneet mihinkään. :lol:

Käyttöasteen kasvattaminen on ideana oikein toimiva, ja esimerkiksi parempaa kalustoa käyttävien maajussien uudet traktorit perustuvat osittain juuri siihen, että tilan töiden lisäksi koneilla urakoidaan. Vähän liioitellakseni pelkkään omaan tai ylipäänsä pelkkään peltotyöhön on nykyään varaa uusia koneita ostaa noin viidellä farmilla Suomessa. Kun käyttötunteja on enemmän, kannattava kaluston hintataso nousee, tai toisaalta kannattavuus samalla kalustolla paranee. Jos käyttää vain vähän, joutuu käytännössä ajamaan vanhalla paskalla, jossa on vanhan paskan harmit.

Tietysti yleensä edellisessä on kysymys siitä, että itse tai omalla henkilökunnalla urakoidaan eikä vuokrata konetta, vaikka sitäkin tapahtuu. Joka tapauksessa idea skaalautuu huonosti yksityishenkilön henkilöautoon tai pakuun. Jos on itse fiksu ja huolehtii tavaroistaan, niin varmaankin liikenteessä ympärille katsominen riittää oivallukseen, että useimmat ovat vähemmän huolellisia. Keskivertokuljettaja on ihan täysi aasi ja keskivertoihminen on mulkku, joka suhtautuu toisten tavaroihin omiaankin välinpitämättömämmin. Kyllä ne aasiakkaat sen auton paskovat, tai ellei niin ainakin suttaavat kohtuuttomasti, jättävät minne sattuu, vittuilevat, vaivaavat turhilla kyselyillä jne. Siellä voi olla vaikka mitä paskaylläreitä, autosta varastetaan varaosia ym.
 
Oliko tätä vuokraustointa tarkoitus harjoittaa missä päin maailmaa? Jossakin passelissa paikassa tuosta ehkä voi jonkun euron tienatakin. Esim vasta tässä olisin tarvinnut Keravalla auton illaksi ja ainoa ammatimainen toimija on paikallinen Tebari/Toyotahuolto-kombinaatti, joka menee kiinni kello 20:00 (tai siis ainoa jonka löysin). Jos tähän olisi saanut yksityiseltä joustavammalla aikataululla järkihintaisen vuokra-auton, niin olisin hyvinkin voinut käydä pyydykseen. Toki mieluusti jonkun alustapalvelun kautta, joka hoitaa tarvittavan byrokratian.
Maailmallahan näitä rent-a-wreck -vuokraamoja on, niin kaipa edullisellekin kalustolle on kysyntää. Mulla on muistikuva että vuosia sitten sukulaisjunnu oli muutaman viikon kesälomareissulla Suomessa jollakin vuokratulla tonnipommilla ja siinä vaiheessa kun treffattiin alla oli ainakin toinen jollei kolmas auto, kun ne oli lahonneet reissuun. Operaattori oli kyllä toimittanut korvaavaa kalustoa tilalle mukisematta. Kesäisessä Suomessa ihan ok, muttei ehkä mikään hiihtolomaksi Leville -skenaario...
 
Minulla on käsitys ettei yksityinen voi vuokrata autoa vakuutusten vuoksi. Ja nuo välityspalvelut syö kaiken rahallisen hyödyn.
 
Tuttuni on tuon Gomoren kautta vuokrannut autoaan, ainakin kehui, että osan kiinteistä kuluista saa niillä tuloilla katettua. Tuohonhan sisältyy vakuutus vuokra-ajalle, joten auton oman kaskon ei tarvitse käsittääkseni silloin kattaa vuokraamista. Pääomatulohan tuo kaiketi on, en ole selvittänyt saako renkaat/verot/katsastuksen/huollot jne vähentää esim. vuokrallaolleiden / itsekäytettyjen kilsojen suhteessa.
 
Minulla on käsitys ettei yksityinen voi vuokrata autoa vakuutusten vuoksi. Ja nuo välityspalvelut syö kaiken rahallisen hyödyn.
Voi toki vuokrata, mutta näissä täytyy muistaa tehdä rekisterimuutos trafille "Vuokraus ilman kuljettajaa". Muutos luonnollisesti korottaa vakuutusmaksuja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 670
Viestejä
4 538 408
Jäsenet
74 859
Uusin jäsen
Jakezu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom