Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
84
Onko tämä yleistäkin hupia? Itse en koskaan katko vesiä :hmm:
Näin monessa lähteessä suositellaan, mutta mutulla sanoisin että melko harva näin toimii. Joissain vanhemmissa taloissa on vielä niin huonossa kunnossa pääsulkuventtiilit, ettei niitä uskalla kiinni kääntääkään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 143
Olen pitänyt ihan itsestäänselvyytenä että pidemmän poissaolon ajaksi katkaistaan vesi ja otetaan irti "ylimääräiset" sähkölaitteet.

Itse opin kerrasta kun syttyi joskus tietokoneen näyttö palamaan omia aikojaan. Onneksi olin samassa huoneessa -> johto irti ja palo sammui itsekseen kun ei kerinnyt juuri edes alkaa. Jäin funtsimaan että olisi oikeinkin kiva homma kun joku telkkari syttyisi itsekseen poissa ollessa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Näin monessa lähteessä suositellaan, mutta mutulla sanoisin että melko harva näin toimii. Joissain vanhemmissa taloissa on vielä niin huonossa kunnossa pääsulkuventtiilit, ettei niitä uskalla kiinni kääntääkään.
Jos ne on noin huonossa kunnossa ne kannattaa uusia/korjata ja juuri se ettei niitä käytä jumiuttaa ne.
Niitä vanhoja rattisulkuja ei kannata vääntää hampaat irvessä kiinni, sen kyllä "näkee" kun ne pitää. Kestävät kunnossa kymmeniä vuosia.

Kun vesivahinko tapahtuu noi pitää sulkea ensimmäisenä toimenpiteenä (kaupungeissa mittarit vaihdetaan 10v välein, jolloin niiden on altava muutenkin kunnossa).
Kotivakuutusehdoissakin noiden sulkua vaaditaan "matkoille" lähdettäessä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Jos ne on noin huonossa kunnossa ne kannattaa uusia/korjata ja juuri se ettei niitä käytä jumiuttaa ne.
Niitä vanhoja rattisulkuja ei kannata vääntää hampaat irvessä kiinni, sen kyllä "näkee" kun ne pitää. Kestävät kunnossa kymmeniä vuosia.

Kun vesivahinko tapahtuu noi pitää sulkea ensimmäisenä toimenpiteenä (kaupungeissa mittarit vaihdetaan 10v välein, jolloin niiden on altava muutenkin kunnossa).
Kotivakuutusehdoissakin noiden sulkua vaaditaan "matkoille" lähdettäessä
Enpä jaksa uskoa että noin on, kun kiinteät putkiasennukset kuitenkin on speksattu jatkuvaan paineeseen, joten tuskin missään vakuutusehdoissa pystytään vaatimaan tuosta poikkeavaa käyttötapaa. Pesukoineiden täyttöletkut eivät ole jatkuvaan paineeseen tarkoitettuja, joten siksi niissä on erikseen helppokäyttöist sulut, ja noiden käyttöä vakuutusyhtiö voi vaatia.

Itse en ainakaan pysty edes vesiä katkaisemaan, tai loppuu vedet naapuristakin, kun vesi tulee samasta kaivosta ja paineastia ja pumpun ohjaus on meidän talossa.
 
Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
36
Meillä lattiassa kiertää vesi joten voi olla kylmä talo kun reissusta palaa. En oo kotivakuutuksen ehtoja lukenu, mutta veikkaan että siellä ei tuommosta käsketä tehdä. Voin toki olla väärässäkin.
 
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
817
Meillä lattiassa kiertää vesi joten voi olla kylmä talo kun reissusta palaa. En oo kotivakuutuksen ehtoja lukenu, mutta veikkaan että siellä ei tuommosta käsketä tehdä. Voin toki olla väärässäkin.
Lattiassa kiertää yleensä suljettu piiri jolla ei käyttöveden kanssa ole mitään tekemistä. On tosin totta että vanhemissa taloissa on virityksiä joka liitetty lämminvesivaraajaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 590
Kyllähän tuo pääsulun sulkeminen löytyy kaikista vakuutusehdoista. Tässä esim If:
5.5 Vuotovahinkojen torjunta
[...]
2) Kun rakennus on asumattomana yli viikon pituisen ajan, on pois lähtiessä pääsulkuventtiili suljettava ja mahdollinen käyttövesipumppu kytkettävä pois käytöstä.
Ihan no-brainer kyllä tuo sulun kiinni laittaminen. Itse laitan aina kun ollaan yksikin yö pois. Estää myös ilkivaltaa kun kukaan ei voi esim. käydä vesiposteja aukomassa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Jos sulkee vedet kämpästä kannattaa sulkea myös lämpimän veden kiertovesipumppu samalla, jos semmoinen löytyy.
Joo turhaanhan se lämmin käyttövesi usein on pyörimässä, mutta ei aina varsinkin vanhemmissa järjestelmissä pieniä lattialämmityksiä kytkettiin käyttöveteen. Itse en ole tota koskaan suljenut em. takia ja säästö on aika pieni, varsinkin näillä uusilla pumpuilla. Niin ja pitää olla tarkkana ettei kytke päältä talvella patteriverkon pumppua. :)
Enpä jaksa uskoa että noin on, kun kiinteät putkiasennukset kuitenkin on speksattu jatkuvaan paineeseen, joten tuskin missään vakuutusehdoissa pystytään vaatimaan tuosta poikkeavaa käyttötapaa. Pesukoineiden täyttöletkut eivät ole jatkuvaan paineeseen tarkoitettuja, joten siksi niissä on erikseen helppokäyttöist sulut, ja noiden käyttöä vakuutusyhtiö voi vaatia.

Itse en ainakaan pysty edes vesiä katkaisemaan, tai loppuu vedet naapuristakin, kun vesi tulee samasta kaivosta ja paineastia ja pumpun ohjaus on meidän talossa.
Suosittelen lukemaan ne vakuutusehdot, ellet ole jo sitä tehnyt. Tapauksessasi ottaisin tarvittaessa yhteyttä vakuutusyhtiöön ja vaatisin kirjallisena tiedon (ellei jo ole), että korvaa vesivahingot ilman tuon sulun kiinnilaittoa ollessasi matkoillakin. Luulen sen onnistuvan, mutta korkeammalla vakuutusmaksulla. Sulla on jotain 100-litraa vettä pattereissa (jos on) ja putkissa 10litraa (isossa talossa) ja käyttövettä putkissa ehkä 4-5 litraa.

Eli vahinko sulkujen ollessa kiinni ja toimiessa on toi määrä vettä + (varaajat teoriassa), mutta kun sulla on sulku auki
ja vaikka hanalle menevä putki katkeaa sieltä tulee 10mm putkesta vettä jotain 15-20-litraa/min? => eli noin 22000-29 000 litraa/vuorokausi=> Siellä on aika kivasti vettä viikon päästä. Puhumattakaan, että se 28mm päävesijohto katkeaa.

Tuo auttanee ymmärtämään asian merkityksen. Boonuksena saa vielä tiedon matkan jälkeen onko järjestelmässä tihkuvuotoa, kun katsoo mittaria avatessa pyöriikö se paljonkin. Sitä vettähän ei pitäisi olla kulunut yhtään hanojen ollessa kiinni. (Lämpimän veden jäähtyminen/ tilavuuden muutos?)



Kyllähän tuo pääsulun sulkeminen löytyy kaikista vakuutusehdoista. Tässä esim If:

Ihan no-brainer kyllä tuo sulun kiinni laittaminen. Itse laitan aina kun ollaan yksikin yö pois. Estää myös ilkivaltaa kun kukaan ei voi esim. käydä vesiposteja aukomassa.
Muistaakseni olen jossain nähnyt vaatimuksen 3 päivän jälkeen sulusta. Ehdot vaihtelevat vakuutusyhtiöittäin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
Saako tähän jonkun nykyaikaisen termostaatin vai pitääkö tuo koko T-osa vaihtaa modernimpaan? Mitä yritin selvittä niin ilmeisesti termostaatit on yleensä M28 tai M30 kierteellä, tuossa ei ole kierrettä ollenkaan.
 

Liitteet

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
2 302
Taitaa olla helpompi vaihtaa tuo patteriventiili ja yhdistäjä (nytkin saatu pitämään teflonteipillä) kuin löytää tuohon sopiva termostaatti.
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 741
Tunnistamaton jyrsivä olento, Varmaan oravat, riehuu välikatossa: Villat myllätty, levyjä jyrsitty jne. Kätevästi ne noukkii syötit loukuista. Olen laittanut suklaata perinteiseen rotanloukkuun, no syötti häipyy, loukku on joko lauennut tai sitten ei.

Vähän heikko ensikokemus tämänkin loukun kanssa. Syötti oli häipynyt mutta ketään ei loukussa.

Kiinnostaisi hankkia riistakamera ihan sitä varten että miten vitussa ne sen tekee :)

Vinkkejä varmasta loukusta? Sähköistä tuumailen mutta talvi ja paristot ei kuulosta hyvältä.
Kyllä isän käytössä kotimaiset giljotti loukut ovat olleet ahkerassa käytössä, tosin jossakin vaiheessa lahoavat mutta tosin kuin nykypeltiansat (jotka vääntyvät kerrasta käyttökelvottomaksi) niin kestää käyttöä enemmän kuin kerran!

Liian monta kertaa kun jäi hiiri kitumaan pitkäksi aikaa muovisiin supercat loukkuihin, niin lopetettiin silloin niiden osto kokonaan.

Lähes satavarma syötti nakkiin on suklaa, tarpeeksi pieni pala tietysti, ei mitään koko palaa tyyliin (muutaman kerran saanut mystisesti vietyä isomman palan, pienemmällä ei onnistunut). Sininen suklaa kuulemma laatutietoisille kotimaisille hiirille maittoi paremmin kuin muut, tärkein ohje että mikä tahansa muu syötti kuin juusto, ellei sit samana päivänä jää ansaa mutta todella epätodennäköistä, etenkin jos jossakin omakotitalon seinissä rapisee, suklaa kestää todella kauan kylmässäkin.

Oravista en sitten tiedä, rottia varten ollut muutaman kerran eri ansa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
Onko jollain kokemusta huuhtelukauluksettomasta wc pytystä? Täytys päivittää ja Ido oli ajatuksissa, joko Ido Glow tai Ido Seven malli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 886
Onko jollain kokemusta huuhtelukauluksettomasta wc pytystä? Täytys päivittää ja Ido oli ajatuksissa, joko Ido Glow tai Ido Seven malli.
Itse vaihdoin tuohon Glow malliin ja onhan tuo pettymys,tuntuu että huuhtoontuu huonommin,jarruraidat jää aika helposti vaikka on uusi ja pitäisi olla vielä jokin liukkaampi pinnoite kuin ennen.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
210
Itse vaihdoin tuohon Glow malliin ja onhan tuo pettymys,tuntuu että huuhtoontuu huonommin,jarruraidat jää aika helposti vaikka on uusi ja pitäisi olla vielä jokin liukkaampi pinnoite kuin ennen.
Okei, itsellä ei oo kokemuksia kuin pelkästään huuhtelukauluksellisista malleista, kävi just mielessä että onko huuhtelu huonompi vai parempi.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
724
Meillä oli edellinen pönttö glown seinämalli ja suurin ärsytyksen aihe siinä oli että jos huuhteli kun rinkula oli ylhäällä niin noin joka toinen kerta se heitti vähän huuhteluvettä lattialle pöntön eteen. Vettä ei tullut paljon ja kyllähän se siitä itsestään kuivui mutta ennen kuin vesi oli haihtunut se näytti epäilyttävästi siltä että en osaa seistä tarpeeksi lähellä. Aloin itsekin epäilemään itseäni ennen kuin huomasin mistä pisarat tulivat.
 

MaLin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.01.2021
Viestejä
642
Meillä toiminut hyvin Ido. En nyt kyllä mallia muista mutta lattiamalli johon saa niitä huuhtelutikkuja napin sisään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 590
Meillä on kaksi tuollaista kauluksetonta lattiamallia ja yksi seinämalli eikä mitään valittamista. Hyvin huuhtelevat.
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
315
Oisko kellään tietoa että kun mulla on tämmönen järjestelmä saunan valoille vedettynä:
IMG_20211128_121006.jpgIMG_20211128_121208.jpgIMG_20211128_122120.jpg
Niin toi on ruvennut polttamaan noita halogeeni lamppuja hyvään tahtiin että saisko tohon suoraan jonkun uudenlaisen laitteen kiinni? Vai koitanko tilailla jostain uuden powerin tohon vaan?
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Taas kun sähkönsiirto hinnat nousee niin rupesin miettimään jos luopuisi aikasähköstä. Mulla on 3x35 pääsulakkeet jotenkin tuntuu että pienemmätkin riittäis, tässä on 200litran vesivaraaja, ilppi ja kolme sähköpatteria suurimmat sähkösyöpöt. Oliskohan tässä suunnitelmassa järkeä?
 
Liittynyt
01.02.2019
Viestejä
365
Taas kun sähkönsiirto hinnat nousee niin rupesin miettimään jos luopuisi aikasähköstä. Mulla on 3x35 pääsulakkeet jotenkin tuntuu että pienemmätkin riittäis, tässä on 200litran vesivaraaja, ilppi ja kolme sähköpatteria suurimmat sähkösyöpöt. Oliskohan tässä suunnitelmassa järkeä?
Ei kait näillä spekseillä kukaan pysty vaihdoin järkevyyttä arvoimaan? Pitäisi tietää ainakin verkkoyhtiön perusmaksun ero aikasähkö vs yksitariffi - yhtiöiden välillä on isoja eroja. Helpointa kannattavuutta on tutkailla Excelissä parin edellisen vuoden toteutuneen kulutuksen perusteella. Lisäksi kannattaa muistaa että siirto- ja energiatuotteen ei tarvitse olla sama.
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Ei kait näillä spekseillä kukaan pysty vaihdoin järkevyyttä arvoimaan? Pitäisi tietää ainakin verkkoyhtiön perusmaksun ero aikasähkö vs yksitariffi - yhtiöiden välillä on isoja eroja. Helpointa kannattavuutta on tutkailla Excelissä parin edellisen vuoden toteutuneen kulutuksen perusteella. Lisäksi kannattaa muistaa että siirto- ja energiatuotteen ei tarvitse olla sama.
Aikasähkön perusmaksu on jo aika paljon kalliimpaa, Tietysti se täytyy itse laskea. Siirto yhtiön vaihtoin jo halvempaan normi sähköön. Lähinnä tuota sulake hommaa mietin tuntuu vähän tarpeettoman isoilta. Onhan niissäkin hintaeroa. edit. Siis sähköyhtiön ei siirto.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 230
Olisko kokemuksia/suositusta jostain ulkokäyttöön sopivasta jouluvalosarjasta, jonka vois ripustella vaikka puuhun tai pensaaseen ja joka olisi akkukäyttöinen, siis ei verkkovirtaa vaatisi? Ei tarvitse olla "älyvalo" tai jotenkin ohjelmoitava, mutta toki semmoinen plussaa. Eikä mitään kovin kallista etsitä.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Vesiputkista hyppää kalkki valikoiden lämminvesisäiliöön ja välttää kylmän veden?

Olen aika kaukana selitetystä.

Tiedän jo vastauksen. odotan että tajuat tarpeeksi selittääksesi miten tämä tapahtuu.
Tämä jäi vielä ilmaan , eli jos vastaus tiedossa, niin kiinnostaisi kuulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
Aikasähkön perusmaksu on jo aika paljon kalliimpaa, Tietysti se täytyy itse laskea. Siirto yhtiön vaihtoin jo halvempaan normi sähköön. Lähinnä tuota sulake hommaa mietin tuntuu vähän tarpeettoman isoilta. Onhan niissäkin hintaeroa. edit. Siis sähköyhtiön ei siirto.
Riippuu siirtoyhtiöstä täytyykö itse laskea. mm. Carunalla saa suoran vertailun, mitä Kausi-,aika- tai yleissähkö on/olisi maksanut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 306
Oisko kellään tietoa että kun mulla on tämmönen järjestelmä saunan valoille vedettynä:

Niin toi on ruvennut polttamaan noita halogeeni lamppuja hyvään tahtiin että saisko tohon suoraan jonkun uudenlaisen laitteen kiinni? Vai koitanko tilailla jostain uuden powerin tohon vaan?
Siis tuo on jokin kuituvalo? Onko jokin niin spesiaalikanta ettei lediä löydy?
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 212
Siis tuo on jokin kuituvalo? Onko jokin niin spesiaalikanta ettei lediä löydy?
Jos virtalähde on rikki koska se polttaa polttimoita niin miksi se ei polttaisi myös ledejä? Eikä siihen voi edes laittaa mitään järkevää lediä koska virtalähteen MINIMI teho on 20W.

Elikkä ledeille sopiva virtalähde tilalle + led polttimo, kait tuossa joku ihan yleinen kanta on?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 306
Joo lediin haluisin kyllä siirtyäkki. Tässä kuva siitä kannasta:
Varmaan GY6.35? Löytyyköhän siihen mitään LED-spottia mistään kun ei taideta paljoa spottina käyttää :hmm:
Toki kun muuntajan vaihtaa niin kannan voisi vaihtaa esim. GU5.3:ksi, sieltä löytyy noita ~10W spottiledejä...
Käytännössä tuohonkin menee varmaan GU5.3-lamppu, mutta kun kannan saa eurolla niin ei kannattane väärinkäyttää...
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
315
Varmaan GY6.35? Löytyyköhän siihen mitään LED-spottia mistään kun ei taideta paljoa spottina käyttää :hmm:
Toki kun muuntajan vaihtaa niin kannan voisi vaihtaa esim. GU5.3:ksi, sieltä löytyy noita ~10W spottiledejä...
Käytännössä tuohonkin menee varmaan GU5.3-lamppu, mutta kun kannan saa eurolla niin ei kannattane väärinkäyttää...
Mikäs muuntaja se sit olisi?
 
Liittynyt
16.03.2018
Viestejä
1 530
Joo lediin haluisin kyllä siirtyäkki. Tässä kuva siitä kannasta:
IMG_20211128_171236.jpgIMG_20211128_171229.jpg
Kai tuo kanta on ehjä? Mä korjailin yhteen mailman aikaan suurennuskoneita niissä halogeenit alkoivat hajoamaan kun kanta oli hapettunut en tiedä syntyikö lisälämöä kannassa vai mitä ?
Käytössä ei varmaan ole RMS jännitemittaria :(
Onko tuo systeemi saunan lämmössä ? :rolleyes:
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
315
Kai tuo kanta on ehjä? Mä korjailin yhteen mailman aikaan suurennuskoneita niissä halogeenit alkoivat hajoamaan kun kanta oli hapettunut en tiedä syntyikö lisälämöä kannassa vai mitä ?
Käytössä ei varmaan ole RMS jännitemittaria :(
Onko tuo systeemi saunan lämmössä ? :rolleyes:
Kannasa ei näyttäis silmämääräsesti olevan mitää hapettumaa. Ja nää on eri tilassa kun sauna.
 
Liittynyt
30.05.2018
Viestejä
642
Toimiiko 200w pakkasvahti eristämättömässä n. 3neliön kopissa, että vesiputki pysyy auki? Vanhan navetan kyljessä (sisäpuolella) olisi pumppauskoppi josta tulee vesi saunaan, koppi on eristämätön ja ulkoseinä tiiltä, eli ei kovinkaan tiivis ja sisäseinät melkein vaan vaneria ja ovikin sinne on löysä vanerinen.

Vanha 1600w puhallinlämmitin siellä on ollut ja pyörinyt 247 talvisin, mut laakeri pitää pahaa rahinaa. Sen korvaamista vähän taloudellisemmalla laitteella mielessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 590
Toimiiko 200w pakkasvahti eristämättömässä n. 3neliön kopissa, että vesiputki pysyy auki? Vanhan navetan kyljessä (sisäpuolella) olisi pumppauskoppi josta tulee vesi saunaan, koppi on eristämätön ja ulkoseinä tiiltä, eli ei kovinkaan tiivis ja sisäseinät melkein vaan vaneria ja ovikin sinne on löysä vanerinen.

Vanha 1600w puhallinlämmitin siellä on ollut ja pyörinyt 247 talvisin, mut laakeri pitää pahaa rahinaa. Sen korvaamista vähän taloudellisemmalla laitteella mielessä.
Ihan hatusta heittämällä sanoisin että ei tule riittämään 200W kunnon pakkasilla. Laita eristeet seiniin ja kattoon jos haluat säästöjä saada aikaan. Joku 50mm SPU-levy saa jo ihmeitä aikaan.
 
Liittynyt
22.12.2019
Viestejä
584
Taas kun sähkönsiirto hinnat nousee niin rupesin miettimään jos luopuisi aikasähköstä. Mulla on 3x35 pääsulakkeet jotenkin tuntuu että pienemmätkin riittäis, tässä on 200litran vesivaraaja, ilppi ja kolme sähköpatteria suurimmat sähkösyöpöt. Oliskohan tässä suunnitelmassa järkeä?
Meillä kans 3x35 pääsulakkeet ja oman vertailun perusteella täällä alueella vaihtaminen ei kannattanu. Mutta se mikä kannatti, oli poistaa sähkökeskuksesta tuo aikaohjaus esimerkiks lämminvesivaraajalta ja vaihtaa patterit älyohjatuiks. Sähkösopparissa on tällä hetkellä tasan sama hinta yö- ja päiväsähköllä joten se ei vaikuta, mutta nuo tarkat termostaatit vaikutti laskevasti ja vesivaraajan muutoksella ei ole mitään merkitystä koska se veden lämmitys 300L pöntössä vie saman verran tekeekö sen illalla/yöllä lämmittäen kylmäksi päässyttä vettä vai pitäen lämmön tasasena pitkin päivää lämmitellen...
 
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
TE="Reivn, post: 9846484, member: 37399"]
Meillä kans 3x35 pääsulakkeet ja oman vertailun perusteella täällä alueella vaihtaminen ei kannattanu. Mutta se mikä kannatti, oli poistaa sähkökeskuksesta tuo aikaohjaus esimerkiks lämminvesivaraajalta ja vaihtaa patterit älyohjatuiks. Sähkösopparissa on tällä hetkellä tasan sama hinta yö- ja päiväsähköllä joten se ei vaikuta, mutta nuo tarkat termostaatit vaikutti laskevasti ja vesivaraajan muutoksella ei ole mitään merkitystä koska se veden lämmitys 300L pöntössä vie saman verran tekeekö sen illalla/yöllä lämmittäen kylmäksi päässyttä vettä vai pitäen lämmön tasasena pitkin päivää lämmitellen...
[/QUOTE]
Juu, tutkailin ja laskeskelin asiaa. Sulake koolla ei paljon ole vaikutusta mutta tuo aikasähkö ehkä kannattais vaihtaa pois. Sähkösopimuksen vaihtoin jo normi sähköön koska se oli aika paljon halvempaa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 125
Juu, tutkailin ja laskeskelin asiaa. Sulake koolla ei paljon ole vaikutusta mutta tuo aikasähkö ehkä kannattais vaihtaa pois. Sähkösopimuksen vaihtoin jo normi sähköön koska se oli aika paljon halvempaa.
Varaajan hyötysuhde ei ole 100, ja varaaja on myös kustannus (no silloin jos rempan aika, olemassaoleva on jo päätetty)

Sähkönsiirrossa voi olla myös aika hinnoittelua, samoin energiassa, jälkimmäisessä yö/päivä on vähän vanha, koska se ei vastaa enään tätäpäivää, eli nykyään painopiste siirtynyt markkinatilanteeseen, tarjolla markkinahintaa, tai sitä että myyjä voi ohjata kulutusta.

Jos sähkölämmitys, omakotitalo, sauna (vastus) niin kolmevitosta pienemmät sulakkeet kuullostaa säästökohteelta jossa kannattaa harkita toistamiseen onko säästön arvoista, ainakin pitää sen liittymän ennallaan. Että saa mahdollisesti sen latausasemankin aikanaan terveellä hinnalla.



Edit:
Pääsulakkeista, iso merkitys on millaisia harrastuksia, onko onko kompuraa sähkö "hitsiä", + kotikokkia
Sitten näitä säästän poissaollessa, eli ruuvattu pariastetta pois, ja lähdetään nostaa suoralla sähköllä, + muuta sähköharrastuksen samaan aikaan, tyypillistä osa-aika/ vapaa-ajan asunnoissa. jossa tingittu pääsullakkeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.08.2018
Viestejä
134
Varaajan hyötysuhde ei ole 100, ja varaaja on myös kustannus (no silloin jos rempan aika, olemassaoleva on jo päätetty)

Sähkönsiirrossa voi olla myös aika hinnoittelua, samoin energiassa, jälkimmäisessä yö/päivä on vähän vanha, koska se ei vastaa enään tätäpäivää, eli nykyään painopiste siirtynyt markkinatilanteeseen, tarjolla markkinahintaa, tai sitä että myyjä voi ohjata kulutusta.

Jos sähkölämmitys, omakotitalo, sauna (vastus) niin kolmevitosta pienemmät sulakkeet kuullostaa säästökohteelta jossa kannattaa harkita toistamiseen onko säästön arvoista, ainakin pitää sen liittymän ennallaan. Että saa mahdollisesti sen latausasemankin aikanaan terveellä hinnalla.
Pari kymppiä näytti olevan vuositasolla eroa 3x25A hyväksi eipä kannata sulake kokoa muuttaa sen takia. Sähkö saunaa ei ole. Sähkölämmitys kylläkin, ilppi riittää melkeen koko mökin lämmitykseen. joku 13000kwh tais olla viimevuosina sähkönkulutus. Mielestäni aika vähän vaikka on ikivanha purulaatikko. Yö/päivä energia on kyllä vähän mennyttä aikaa se on kyllä totta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 306
Mikäs muuntaja se sit olisi?
Oliko sulla himmennin? Jos ei niin melkein mikä tahansa 12V / ~20W jossa minimitehoa ei ole rajoitettu, yleensä noista ei saa ihan maksimeja jatkuvaa tehoa niin kannattaa hieman ylimitoittaa varsinkin kun ollaan saunan vieressäkin. 15W alkaa olla jo kintaalla 10W lampulle.

Ei varsinainen suositus kun en ole kokeillut, mutta tyyliin LED-muuntaja, 12 V DC tuolta 18W tai 24W malli.

Jos on himmennin niin pitää tuonkin olla sitten himmennettävä.

Kannoista sen verran, että monesti GU5.3 ja GY6.35 menee samaan kantaan: esim. Lampunpidin | Clas Ohlson
Että sinänsä sinun nykyiseenkin kantaan voi mennä tuollainen GU5.3 spotti. Rahallisestihan ei ole väliä mutta jos uusi kanta ei fiksusti sovi ja ei tahdo askarrella kiinnityksen kanssa...
Kannattaa myös tarkistaa että tuollainen GU5.3 spotti menee koteloon, kuvan perusteella näyttäisi, mutta tunnetusti mikään ei valehtele niin paljon kuin...

Lampusta sen verran että valitse mahdollisimman kapeakeilainen spotti niin menee eniten valoa kuituihin. Vähän nopanheittoa lopullinen valoteho, mutta uskoisin että järkevällä lampulla pääsee ihan kohtuulliseen tulokseen jos nykyisessä halogeeniversiossa riittää valo hyvin.
 
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
77
Saako tähän jonkun nykyaikaisen termostaatin vai pitääkö tuo koko T-osa vaihtaa modernimpaan? Mitä yritin selvittä niin ilmeisesti termostaatit on yleensä M28 tai M30 kierteellä, tuossa ei ole kierrettä ollenkaan.
Juuri itselle hain k-raudasta patteriventtiilin. Minun oli ravl mallia jossa 26mm tuo metalliosan halkaisija.
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 230
Kuinka suuri mahtaa olla sähkönkulutuksen normivaihtelu omakotitalossa, jossa on suora sähkölämmitys ja yksi ilmalämpöpumppu? Jos vuosikulutus olisi 24 000 kWh, laskennallisesti kuukaudessa menisi 2000 kWh, mutta miten tuo mahtaa heitellä pakkaskuukausien ja esim. touko-kesäkuun välillä? Jätetään heinäkuun helteet ja mahdollinen jäähdytys tässä sivurooliin vielä.

Mitä teillä on mennyt nyt esim. marraskuussa joka oli aika kylmä?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
1 412
Kuinka suuri mahtaa olla sähkönkulutuksen normivaihtelu omakotitalossa, jossa on suora sähkölämmitys ja yksi ilmalämpöpumppu? Jos vuosikulutus olisi 24 000 kWh, laskennallisesti kuukaudessa menisi 2000 kWh, mutta miten tuo mahtaa heitellä pakkaskuukausien ja esim. touko-kesäkuun välillä? Jätetään heinäkuun helteet ja mahdollinen jäähdytys tässä sivurooliin vielä.

Mitä teillä on mennyt nyt esim. marraskuussa joka oli aika kylmä?
Todella suuri.
2020 kulutus 18900kWh
Tammikuu isoin 2150kWh
Kesäkuu pienin 750kWh
 

Liitteet

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
821
Kuinka suuri mahtaa olla sähkönkulutuksen normivaihtelu omakotitalossa, jossa on suora sähkölämmitys ja yksi ilmalämpöpumppu?
Talvikuukausien kulutus on helposti nelinkertainen kesään nähden suorasähköllä. Jos talo on kovin hatara, niin isompikin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
tuolta näyttää tarkalleen 24k kulutuksen kuukausijakauma itsellä. Suorasähkö 225m2, 2*ILP, vanha hirsitalo. Ei ladattavia autoja
Heinäkuu 620kWh, Helmikuu 3659kWh

1638367602771.png
 
Liittynyt
01.11.2020
Viestejä
1 230
Kiitos paljon, valaisevia esimerkkejä! Omaa dataa ei valitettavasti vielä ole. Lisääkin saa laittaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 553
Viestejä
4 166 073
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom