Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Tänään opin että loukku eli lisku eli nalkki on jossain kääntynyt myös nakiksi.
Itsehän opin termin Aku Ankasta, tuosta virallisestikin tunnustetusta kansan sanavaraston kartuttajasta. Hiirenloukuksi tuota kotikonnuilla on kutsuttu.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
259


SuperCatteja oon käyttäny ja nää on käteviä, ei varmasti katoa syötti ja kestävät melko pitkään. Noita on useampia kokoja, tää on pienin: SuperCat hiirenloukku 2kpl - Prisma verkkokauppa

Kannattaa kiinnittää kyllä alustaan vaikka kevyesti naulalla. Toimivat melko pitkään, useamman kuukauden, jos niitä jaksaa tyhjennellä suht usein. Ja eihän noihin kannata hiiriä toki jättää mätänemään..
Supercatit on kyllä aika tehottomia, ainakin omien kokemusten mukaan hiiri jää turhan usein sätkimään siihen kun ei henki lähde iskusta.

Aikaisemmin oli loukkuja yläpohjassa eristämättömän parvekkeen päällä, sai kuunnella sitä räpistelyä ja kalkatusta paneelia vasten aikansa, ennenkuin itse pääsi sinne viimeistelemään homman
 

J57

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3
Tuossa keväämmällä kirjoittelin jotain öljynpolttimen ongelmista. Loppui öljy, ei lähtenyt käyntiin, tilasin asentajan joka vaihtoi kaksi letkua (koska vahva epäily että toinen letku rikki ja horii ilmaa). Näin... ja siinä samalla suuttimen vaihto ja rohjon yleinen putsaus. Noin lähti toimimaan taas.

Nyt sitten alkanut tulemaan sellaista että poltin toimii 1- useamman päivän ja sammuu. Lähtee napista käyntiin, eli imupuolessa ei liene ongelmaa. Jos ei illalla muista käydä katsomassa, niin aamulla voi olla yllärinä kylmä suihku.

Korvausilman kanssa tullut itse sählättyä joskus ja tällä hetkellä pannuhuoneen ovessa ei mitään tukkeita joten happea riittää.

Tekisi mieli hakata reikä reikä kylppäristä pannuhuoneeseen ja siitä kepillä käynnistää poltin käymättä ulkona:mad: Piipusta tuleva savu omasta mielestä hyvä kun ei savuta, joten kai ok. Mikä vittu tuota taas vaivaa.

Aa.. en muistanut katsoa sitä valo systeemiä, vai mikä liekkivahti nyt onkaan. Tuli just mieleen. Eipä siinä tosin viimeksikään mitään paskaa ollut. Mutta joo, jos vielä jotain katsottavaa tulee mieleen niin kiitos.
Meillä taannoin öljypoltin (Oilon Junior Pro) käyttäytyi vähän samaan tapaan. Yöllä ei ollut jaksanut käynnistyä ja meni sitä myöten vikatilaan. Aamulla kun kävi häiriön kun kuittaamassa, niin käynnistyi ja jaksoi taas ehkä vuorokauden. Seuraavana aamuna taas sama homma edessä.

Syyksi tähän paljastui (ihan luonnollinen) kuluma muovisessa kytkinholkissa. Rakentaja.fi:ssä parempi kuvaus samasta ongelmasta:


Omakohtaista kokemusta polttimen purkamisesta minulla ei valitettavasti ole, joten huollossa en pysty opastamaan. Mutta mahtaisikohan ongelma johtua tuosta samaisesta holkista?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Joo, tottakai järki mukana, ettei sitä ahda täyteen ja varsinkaan painavaa tavaraa.
Unohtui vielä mainita, että tuuletusrakoa ei kannata peittää (eli ei esim. survoa tavaroita tiukasti katon ja seinän rajaan.
-Toinen mitä joskus näkee, että käyttöullakon lattialle on laitettu muovimatto. Sitä ei pitäisi tehdä, koska matto estää lattiaan mahdollisesti kertyvän kosteusden kuivumisen ullakkoon päin ja näin luo homeelle paremmat edellytykset kasvaa.

Kuten sanoit tervettä järkeä käyttäen ja katsoo, ettei kosteutta läpäismättömät materiaalit ole ainakaan isolta alalta kiinni
suoraan lattiassa. Omaan käyttöullakkoon jätin tarkoituksella lautojenkin väliin pienet raot (parantaman ko. kohdan tuuletusta)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Meillä taannoin öljypoltin (Oilon Junior Pro) käyttäytyi vähän samaan tapaan. Yöllä ei ollut jaksanut käynnistyä ja meni sitä myöten vikatilaan. Aamulla kun kävi häiriön kun kuittaamassa, niin käynnistyi ja jaksoi taas ehkä vuorokauden. Seuraavana aamuna taas sama homma edessä.

Syyksi tähän paljastui (ihan luonnollinen) kuluma muovisessa kytkinholkissa. Rakentaja.fi:ssä parempi kuvaus samasta ongelmasta:


Omakohtaista kokemusta polttimen purkamisesta minulla ei valitettavasti ole, joten huollossa en pysty opastamaan. Mutta mahtaisikohan ongelma johtua tuosta samaisesta holkista?
Tuo on tosiaan niin vanha värkki, että kulumaa voi olla ihan missä vaan. Eikä ole Oilon, täällä on yksi firma mistä siihen voisi saada varaosia. Ongelma vaan että kyseistä yrittäjää ei voisi vähempää kiinnostaa tehdä yhtään mitään. Kerran sille soittanut, keväällä. Lupasi palata asiaan heti kun ehtii. Vieläkin sitä puhelua odotellessa...

Toki käytetyn Oilonin saisi satasella parilla, se taas on kun ostaisi sikaa säkissä. Sitten vielä mietityttää kuinka kiinnostuneita asennusfirmat on käytettyä asentamaan. Toinen firma mitä keväällä käytin ilmestyi muistaakseni seuraavana päivänä, eli nopeaa toimintaa.

Ei kiinnostaisi sijoittaa kyllä centtiäkään tuohon järjestelmään ja miettinyt muita vaihtoehtoja öljyn tilalle. Noh, pitää nyt katsella kuin pitkään kasetti kestää tuon kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 522
Meillä taannoin öljypoltin (Oilon Junior Pro) käyttäytyi vähän samaan tapaan. Yöllä ei ollut jaksanut käynnistyä ja meni sitä myöten vikatilaan. Aamulla kun kävi häiriön kun kuittaamassa, niin käynnistyi ja jaksoi taas ehkä vuorokauden. Seuraavana aamuna taas sama homma edessä.

Syyksi tähän paljastui (ihan luonnollinen) kuluma muovisessa kytkinholkissa. Rakentaja.fi:ssä parempi kuvaus samasta ongelmasta:


Omakohtaista kokemusta polttimen purkamisesta minulla ei valitettavasti ole, joten huollossa en pysty opastamaan. Mutta mahtaisikohan ongelma johtua tuosta samaisesta holkista?
Kävin tarkistamassa ja täällä talossa on myös Oilon Junior Pro. Ja Mitsu LN35. Muistaakseni tuo Oilon olisi huollettu viimeksi 2 vuotta sitten. On toiminut tähän asti täysin ongelmitta, siis vuoden verran. Näköjään öljynsuodatin on vaihdettu 11/2016. Koitan pitää mielessä tuon vinkin, jos jotain vikaa joskus tulee. Tuohon vehkeeseen ei olla itse koskettu, että joku huoltomies on hoitanut puhdistukset ja muut.

IMG_20200921_173441.jpgIMG_20200921_173450.jpg
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
461
Tunnistamaton jyrsivä olento, Varmaan oravat, riehuu välikatossa: Villat myllätty, levyjä jyrsitty jne. Kätevästi ne noukkii syötit loukuista. Olen laittanut suklaata perinteiseen rotanloukkuun, no syötti häipyy, loukku on joko lauennut tai sitten ei.

Vähän heikko ensikokemus tämänkin loukun kanssa. Syötti oli häipynyt mutta ketään ei loukussa.

Kiinnostaisi hankkia riistakamera ihan sitä varten että miten vitussa ne sen tekee :)

Vinkkejä varmasta loukusta? Sähköistä tuumailen mutta talvi ja paristot ei kuulosta hyvältä.
Kameralla saanee todisteet tuholaisesta, ainakin jos hiirtä isompi.

Jos kyseessä on orava, niin sehän on rauhoitettu tyyliin helmikuu - marraskuun loppuun eli saa vain häätää. Ilmeisesti nuo otukset eivät pidä melusta, niin välikattoon voisi laittaa ämyrin, josta sitten jotain örinämetallia tai muuta poppia soimaan. Rotalle tarkoitettu Giljotti taitaa olla sen verran jytky, että pienempi otus käy nappaamassa siinä tarjolla olevan herkun. Joskus olen tuollaiseen saanut rotankin houkuteltua, mutta sekin oli vaan jalastaan kiinni.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tuo on tosiaan niin vanha värkki, että kulumaa voi olla ihan missä vaan. Eikä ole Oilon, täällä on yksi firma mistä siihen voisi saada varaosia. Ongelma vaan että kyseistä yrittäjää ei voisi vähempää kiinnostaa tehdä yhtään mitään. Kerran sille soittanut, keväällä. Lupasi palata asiaan heti kun ehtii. Vieläkin sitä puhelua odotellessa...

Toki käytetyn Oilonin saisi satasella parilla, se taas on kun ostaisi sikaa säkissä. Sitten vielä mietityttää kuinka kiinnostuneita asennusfirmat on käytettyä asentamaan. Toinen firma mitä keväällä käytin ilmestyi muistaakseni seuraavana päivänä, eli nopeaa toimintaa.

Ei kiinnostaisi sijoittaa kyllä centtiäkään tuohon järjestelmään ja miettinyt muita vaihtoehtoja öljyn tilalle. Noh, pitää nyt katsella kuin pitkään kasetti kestää tuon kanssa.
Jos lähdet polttimoa vaihtamaan, huomio myös kattilasi polttimon luukku. Eivät muistaakseni välttämättä ole yhteensopivia kaikkien polttimoiden kanssa? En ole tosta aivan varma.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Jos lähdet polttimoa vaihtamaan, huomio myös kattilasi polttimon luukku. Eivät muistaakseni välttämättä ole yhteensopivia kaikkien polttimoiden kanssa? En ole tosta aivan varma.
Tuon muistin kysyä, niin asentajan mielestä ei pitäisi olla ongelma. Siis mielestä, jos tuohon lähden niin pitää ottaa tarkemmin selvää. Bonarina tuossa tuli jotain ylimääräisiä sähköhommia liittyen johonkin asiaan x, termostaatti tms, en oo ihan varma kun en näistä tiedä.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Tunnistamaton jyrsivä olento, Varmaan oravat, riehuu välikatossa: Villat myllätty, levyjä jyrsitty jne. Kätevästi ne noukkii syötit loukuista. Olen laittanut suklaata perinteiseen rotanloukkuun, no syötti häipyy, loukku on joko lauennut tai sitten ei.
Laita pieneläinverkkoa tuuletusrakojen suulle.
 
Liittynyt
22.02.2017
Viestejä
486
Meillä taannoin öljypoltin (Oilon Junior Pro) käyttäytyi vähän samaan tapaan. Yöllä ei ollut jaksanut käynnistyä ja meni sitä myöten vikatilaan. Aamulla kun kävi häiriön kun kuittaamassa, niin käynnistyi ja jaksoi taas ehkä vuorokauden. Seuraavana aamuna taas sama homma edessä.

Syyksi tähän paljastui (ihan luonnollinen) kuluma muovisessa kytkinholkissa. Rakentaja.fi:ssä parempi kuvaus samasta ongelmasta:


Omakohtaista kokemusta polttimen purkamisesta minulla ei valitettavasti ole, joten huollossa en pysty opastamaan. Mutta mahtaisikohan ongelma johtua tuosta samaisesta holkista?
Meillä oli vähän samaa Oilonissa, meni satunnaisesti vikatilaan kunnes ei sitten enää pyörinyt juuri ollenkaan. Polttimella oli ikää siinä vaiheessa jotain 20-25 vuotta. Huoltomies sanoi, että paljon oli kulumaa erilaisissa osissa ja melko pitkälti koko vehje rakennettiin uusiksi vanhoihin kuoriin. Töineen kustansi muistaakseni useamman satasen, mutta uutta poltinta vähemmän. Noh ei siitä oikeastaan vanhaa poltinta jäänyt kuin kuoret, mutta nyt se on pelannut taas monta vuotta.

Toki itselläkin mielessä modernisointi vilp/mlp -suuntaan, mutta laiskottanut liikaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 795
Olipas pyykinpesukoneen puhdasvesisuodatin tiukassa ja puolituntia sai pienellä talttapäällä kierrätellä ennen kuin lähti. Sekä suodattimessa että sen ulkopinnoilla hiekan murusta. Nämä ovatkin oman kaivon ihanuuksia, kun tulee sellainen sähkökatkos että pumppu päästää putken tyhjäksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60
Tunnistamaton jyrsivä olento, Varmaan oravat, riehuu välikatossa: Villat myllätty, levyjä jyrsitty jne. Kätevästi ne noukkii syötit loukuista. Olen laittanut suklaata perinteiseen rotanloukkuun, no syötti häipyy, loukku on joko lauennut tai sitten ei.

Vähän heikko ensikokemus tämänkin loukun kanssa. Syötti oli häipynyt mutta ketään ei loukussa.

Kiinnostaisi hankkia riistakamera ihan sitä varten että miten vitussa ne sen tekee :)

Vinkkejä varmasta loukusta? Sähköistä tuumailen mutta talvi ja paristot ei kuulosta hyvältä.
Olen nähnyt kameratallenteen, kun tämmöinen tunnistamaton jyrsivä olento tuommoiseen loukkuun meni. Kyllä se loukku napsahti, mutta olento sai ravisteltua itsensä siitä aika helposti irti. Taitaa nuo loukut olla aika onnettomia viritelmiä.

Tämän tyylinen voisi olla toimivampi. En sitten tiedä onko liian iso, jos jotain rotan kokoista koittaa pyydystää. Tai soveltuuko siihen ollenkaan edes.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Olen nähnyt kameratallenteen, kun tämmöinen tunnistamaton jyrsivä olento tuommoiseen loukkuun meni. Kyllä se loukku napsahti, mutta olento sai ravisteltua itsensä siitä aika helposti irti. Taitaa nuo loukut olla aika onnettomia viritelmiä.

Tämän tyylinen voisi olla toimivampi. En sitten tiedä onko liian iso, jos jotain rotan kokoista koittaa pyydystää. Tai soveltuuko siihen ollenkaan edes.

Tuo äskenmainittu giljotiini on kyllä ihan toimivaksi todettu, katsoo vaan että virittää sen mahdollisimman herkälle. Vastaava mutta ei puuilosta ostettu, noitakin kyllä vissiin paria kokoa, itsellä isompi malli. Sitten tunkee sen suklaan tai karkin riittävän hyvin niihin hampaisiin ettei ihan puhaltamalla irtoa.

Naapuruston kissat on kyllä tehnyt hyvää työtä viimeaikoina, eikä loukku ole edes viritettynä tällä hetkellä.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Laita pieneläinverkkoa tuuletusrakojen suulle.
Itsellä ei ratkaissut, kun ulkoverhoilun alareunan verkotin. Saattoi ehkä kyllä vähentää rapinaa.

Pitäisi varmaan verkottaa myös räystään alapuolinen laudoitus ja kaikki muutkin korkealla olevat kulkuväylät.
 
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
723
Itsellä ei ratkaissut, kun ulkoverhoilun alareunan verkotin. Saattoi ehkä kyllä vähentää rapinaa.

Pitäisi varmaan verkottaa myös räystään alapuolinen laudoitus ja kaikki muutkin korkealla olevat kulkuväylät.
Tottakai räystäskin pitää verkottaa. Jyrsijät kiipeää helposti lautajulkisivua ylös.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 089
En nyt katsonut onko tässä ketjussa, mutta mites sähköloukut?

Oravat tuntuu olevan ne paskamaisimmat edelleen, jos ei muuta niin tikkaita pitkin ylös ja tekemään tuhojaan. Kyllä, on rauhoitusajat ja kaikki niillä. Radio taas viritelty ylös, jos se taas antaisi hieman apuja.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Mihin muuten ovat hävinneet ne kaikkein pienimmät metalliset hiirenloukut? Joka paikassa myydään ei-oota tai aavistuksen isompia (ei rotanloukku) metallisia loukkuja. Nuo hieman isommat metalliset tuntuvat hyllä laadukkaammilta kuin pienet metalliset, mutta ne eivät kokemukseni mukaan ole tarpeeksi herkkiä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Nuo hieman isommat metalliset tuntuvat hyllä laadukkaammilta kuin pienet metalliset, mutta ne eivät kokemukseni mukaan ole tarpeeksi herkkiä.
Jos nyt samanlaisesta "isommasta, muttei rotanloukusta" puhutaan mitä itse käytän, niin kyllähän se herkkyys on vain virittäjästä kiinni (enkä ymmärrä miten siihen loukun koko vaikuttaisi). Kuten aiemmin sanoin, niin jos loukku on viritetty oikein ja herkälle, niin on likipitäen mahdotonta, että syötti lähtisi ilman loukun laukeamista (sen verran monta hiirtä olen pyytänyt, että uskallan sanoa). Useampikin kaveri, joka on valitellut, ettei loukku pyydä, on virittänyt sen päin persettä, kun kuvia olen virityksestä pyytänyt ja ohjeistuksen jälkeen ongelmia ei ole enää ollut. Ongelma ei tietenkään ole virittäjän vika, koska eihän noiden mukana tule ohjeita tai mitään, eikä taida nykypäivänä enää perimätietoon kuulua (itse opin kakarana mummolassa).

Eli se loukun sanka, monesti siinä on pieni mutka (joka tekee siitä loukun geometriasta paremman, olen itse vääntänyt pihdeillä mutkan jos loukussa ei ole jo), niin se ei sitä tarkoita, että liipaisin pitäisi työntää sinne mutkaan asti (kaikki ovat työntäneet jotka ovat epäherkkyyttä valitelleet). Liipaisin laitetaan sangan kärkeen hollille niin, ettei sitä pidättele kuin kymmeneosamilli. Silleen, että pelottaa perkeleesti päästää loukusta irti (tähän löytyy kyllä viritystapa, että ei se sormia vie vaikka laukeaisikin). Loukun pitäisi laueta muutaman gramman painosta, heinänkorrella tökkäämällä.

Ja sitten tosiaan halvat markan lukut niin niissä voi olla jäysteitä sangassa, kun ne on koneellisesti poikattu ja tämä estää loukun laukeamisen. Viilalla vaan pois.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Tänä syksynä varmaan parikymmentä metsähiirtä jo perus loukkuun jäänyt, tosiaan tarpeeksi herkälle kun virittää niin varmasti jää kiinni. Hyvä on sitoa loukku kiinni vielä johonkin etteivät pääse juoksemaan karkuun sen kanssa jos sattuu jäämään kiinni niin ettei heti ole henki pois.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Jos nyt samanlaisesta "isommasta, muttei rotanloukusta" puhutaan mitä itse käytän, niin kyllähän se herkkyys on vain virittäjästä kiinni (enkä ymmärrä miten siihen loukun koko vaikuttaisi). Kuten aiemmin sanoin, niin jos loukku on viritetty oikein ja herkälle, niin on likipitäen mahdotonta, että syötti lähtisi ilman loukun laukeamista (sen verran monta hiirtä olen pyytänyt, että uskallan sanoa). Useampikin kaveri, joka on valitellut, ettei loukku pyydä, on virittänyt sen päin persettä, kun kuvia olen virityksestä pyytänyt ja ohjeistuksen jälkeen ongelmia ei ole enää ollut. Ongelma ei tietenkään ole virittäjän vika, koska eihän noiden mukana tule ohjeita tai mitään, eikä taida nykypäivänä enää perimätietoon kuulua (itse opin kakarana mummolassa).

Eli se loukun sanka, monesti siinä on pieni mutka (joka tekee siitä loukun geometriasta paremman, olen itse vääntänyt pihdeillä mutkan jos loukussa ei ole jo), niin se ei sitä tarkoita, että liipaisin pitäisi työntää sinne mutkaan asti (kaikki ovat työntäneet jotka ovat epäherkkyyttä valitelleet). Liipaisin laitetaan sangan kärkeen hollille niin, ettei sitä pidättele kuin kymmeneosamilli. Silleen, että pelottaa perkeleesti päästää loukusta irti (tähän löytyy kyllä viritystapa, että ei se sormia vie vaikka laukeaisikin). Loukun pitäisi laueta muutaman gramman painosta, heinänkorrella tökkäämällä.

Ja sitten tosiaan halvat markan lukut niin niissä voi olla jäysteitä sangassa, kun ne on koneellisesti poikattu ja tämä estää loukun laukeamisen. Viilalla vaan pois.
Juu, kyllä viritys on ollut herkkä. Nuo pienet ovat vain olleet muokkaamattakin älyttömän herkkiä, mistä olen pitänyt. Terassille laittamani saattavat laueta, kun kävelee tarpeeksi läheltä ohi. Kertaakaan ei ole syötti hävinnyt ilman uhria.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Tänä syksynä varmaan parikymmentä metsähiirtä jo perus loukkuun jäänyt, tosiaan tarpeeksi herkälle kun virittää niin varmasti jää kiinni. Hyvä on sitoa loukku kiinni vielä johonkin etteivät pääse juoksemaan karkuun sen kanssa jos sattuu jäämään kiinni niin ettei heti ole henki pois.
20cm sopivat puupalkit on kanssa hyviä, kun vetää loukun ruuvilla niihin kiinni. Mikään hiiri ei jaksa niitä liikutella, mutta niitä pystyy helposti siirtelemään. Mutta sen jälkeen kun siirryin pikkuloukuista noihin isompiin, niin ei ole jäänyt yksikään metsähiiri kitumaan. Niissä pienissä jäi, on varmaan sopivampia kotihiirille.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
20cm sopivat puupalkit on kanssa hyviä, kun vetää loukun ruuvilla niihin kiinni. Mikään hiiri ei jaksa niitä liikutella, mutta niitä pystyy helposti siirtelemään. Mutta sen jälkeen kun siirryin pikkuloukuista noihin isompiin, niin ei ole jäänyt yksikään metsähiiri kitumaan. Niissä pienissä jäi, on varmaan sopivampia kotihiirille.
Tuo on muuten hyvä idea. Nykyinen loukku on kaiutinjohdolla vedetty kiinni ties mihin milloinkin. Koska kerran katosi metallinen loukku varastossa, löytyi keväällä kun autonrenkaita roudasin pois. Jälellä loukussa oli pelkkä pää, joku lajitoveri oli käynyt vähän kannibalisoimassa.

Mitä kitumiseen tulee, niin isompi rotta tosiaan löytyi aamulla giljotiinista hengissä sätkien, ilmakiväärillä pari laukausta niin oppi olemaan.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
461
20cm sopivat puupalkit on kanssa hyviä, kun vetää loukun ruuvilla niihin kiinni. Mikään hiiri ei jaksa niitä liikutella, mutta niitä pystyy helposti siirtelemään. Mutta sen jälkeen kun siirryin pikkuloukuista noihin isompiin, niin ei ole jäänyt yksikään metsähiiri kitumaan. Niissä pienissä jäi, on varmaan sopivampia kotihiirille.
Tuo on muuten hyvä idea. Nykyinen loukku on kaiutinjohdolla vedetty kiinni ties mihin milloinkin. Koska kerran katosi metallinen loukku varastossa, löytyi keväällä kun autonrenkaita roudasin pois. Jälellä loukussa oli pelkkä pää, joku lajitoveri oli käynyt vähän kannibalisoimassa.

Mitä kitumiseen tulee, niin isompi rotta tosiaan löytyi aamulla giljotiinista hengissä sätkien, ilmakiväärillä pari laukausta niin oppi olemaan.
Joskus muinoin en tajunnut kiinnittää loukkuja, niin naapurilta sain muutaman takaisin, kun heidän kissansa oli kantanut ne saaliineen päivineen kotiinsa.
 
Liittynyt
09.11.2017
Viestejä
50
Olen nähnyt kameratallenteen, kun tämmöinen tunnistamaton jyrsivä olento tuommoiseen loukkuun meni. Kyllä se loukku napsahti, mutta olento sai ravisteltua itsensä siitä aika helposti irti. Taitaa nuo loukut olla aika onnettomia viritelmiä.

Tämän tyylinen voisi olla toimivampi. En sitten tiedä onko liian iso, jos jotain rotan kokoista koittaa pyydystää. Tai soveltuuko siihen ollenkaan edes.

Hyvä ajatus. On siinä laatikolla hintaa mutta oikeesti ketuttaa jo kun paskiaiset käy nyysimässä ja syötit loukusta ja nauraa partaansa. Oravia uskoisin niiden olevan. Toki virallisesti pyydystän vain Rottia mutta jos oraville tulee collateral damage niin se on voi voi.

P.S. joo olen luultavasti vaan huono virittäjä ja vieraantunut esi-isieni loukuttamiskulttuurista. Ehkä minä vielä yritän edellisillä neuvoilla...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2020
Viestejä
224
Joskus muinoin en tajunnut kiinnittää loukkuja, niin naapurilta sain muutaman takaisin, kun heidän kissansa oli kantanut ne saaliineen päivineen kotiinsa.
Mie olen kanssa alkanut sitomaan loukut kiinni, kun kerran oli yksi loukku "karkaamassa" puhallusvillojen sisään. Sinnikäs metsähiiri yritti paeta loukun kanssa, kun oli saanut jonkin sivuosuman siitä.

Monesti tosiaan nykyään noissa loukuissa on se viritysanka koneellisesti katkaistu niin viilaa vähän siihen niin saa viritettyä loukun herkästi pyytäväksi (kuten tuossa yllä jo mainittiinkiin).
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Mites, kun ilmeisestikään naapurin kissa ei enää pyydä ulkona hiiriä, niin mietin, että vetäisikö itse rintamalinjat ulos talon ympärille. Jos hiirenloukkuja sijoittaa ulos, niin onko suurena vaarana, että niihin menee jotain muita elikoita? Jos on, niin pitää improvisoida muovisangosta jonkinlainen keinulauta-ansa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Mites, kun ilmeisestikään naapurin kissa ei enää pyydä ulkona hiiriä, niin mietin, että vetäisikö itse rintamalinjat ulos talon ympärille. Jos hiirenloukkuja sijoittaa ulos, niin onko suurena vaarana, että niihin menee jotain muita elikoita? Jos on, niin pitää improvisoida muovisangosta jonkinlainen keinulauta-ansa...
Talitintti meni kerran ansaan, jostain ihmeen syystä. Loukku siis terassilla kun on aika vahva aavistus mistä noita jyrsijöitä kulkee. Tuo aikaisempi juttu missä sekä rotta että loukku hävisi mystisesti. Siinä kävi niin että olin just laittanut loukun varastoon. Sitten tupakille ulkopuolelle, kuului *naps*, ajattelin että sehän oli nopeaa toimintaa. Jotain muuta menoa oli ja ajattelin että ehtiihän tuon myöhemminkin korjata pois.

Lintu oli harmittava onnettomuus, onneksi ei ole siiliä sattunut menemään. Nyt on sen verran hankalassa paikassa että edellämainitut tuskin onnistuu tappamaan itseään.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Hrhm niin siilit olinkin unohtanut, niitä etenkään en haluaisi loukuttaa vaikka ei niitä täällä ole näkynyt. Pitää varmaan tehdä joku viritys, ettei loukkuun mahdu menemään metsähiirtä suuremmat tai laittaa joku elävänä pyytävä ansa ja miettiä että mitäs sitten.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 647
Hrhm niin siilit olinkin unohtanut, niitä etenkään en haluaisi loukuttaa vaikka ei niitä täällä ole näkynyt. Pitää varmaan tehdä joku viritys, ettei loukkuun mahdu menemään metsähiirtä pienemmät tai laittaa joku elävänä pyytävä ansa ja miettiä että mitäs sitten.
Vaikka joku ämpäri väärinpäin, missä kolo mistä rotta tai hiiri mahtuu menemään. Tiili päälle painoksi ettei tuuli vie, ellei saa suojaisaan paikkaan.

Kaverilla mökillä saaressa, oli minkkiloukku. Ei onneksi saanut mitään kiinni, ennenkun tuli ajatelleeksi mitähän hittoa sinne voi joutua, ja miten lopettaa kun ei ole aseita. Saaressa siis rottia mitkä menis loukkuun koonsa puolesta ihan hyvin, selitä siinä lapselle että iskä lähtee veneellä käymään (ja hukuttaa sen äkäisen rotan loukussa) :)
 
Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
878
Alkaa olemaan taas sellainen aika, että talitintit sekoavat ja ovat oravan veroinen riesa. Jos jostain ylettyy uretaaniin, tuulensuojalevyyn tai villaan, repivät varmasti sen pitkin pihaa. Jos mitään ei löydy, nokkivat paremman puutteessa vaikka pyörän satulan rikki ja paskovat pyörän kahvoihin. Olen joskus hiirenloukuilla pyytänyt, mutta en nyt viitsi. Onneksi paljun kamina pyytää automaattisesti. Menevät piipusta sisään, mutta eivät osaa tulla pois.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
En kyllä ymmärrä miksi ulkona pitäisi alkaa jotain hiiriä tai metsämyyriä loukuttamaan. Se on niiden elinympäristö. Rotat tietysti asia erikseen.

Talitinttien kanssa saattaisi auttaa ruokkiminen, niin niiden ei tarvitse kaivella ruokaa sieltä mistä ei halua. Täytyy itsekin virittää kohta taas lintulauta. Lokakuussa siellä on aina kovin meno päällä - ilmeisesti tankkaavat talvea varten.
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
En kyllä ymmärrä miksi ulkona pitäisi alkaa jotain hiiriä tai metsämyyriä loukuttamaan. Se on niiden elinympäristö. Rotat tietysti asia erikseen.

Talitinttien kanssa saattaisi auttaa ruokkiminen, niin niiden ei tarvitse kaivella ruokaa sieltä mistä ei halua. Täytyy itsekin virittää kohta taas lintulauta. Lokakuussa siellä on aina kovin meno päällä - ilmeisesti tankkaavat talvea varten.
Kun maa jäätyy tai peittyy lumeen, on sopiva aika aloittaa talviruokinta. Sinitiaisen ja mustarastaan ilmaantuminen pihapiiriin kertoo usein siitä, että ravinto alkaa olla luonnossa vähissä.

Aloitettua talviruokintaa pitäisi jatkaa yhtäjaksoisesti aina siihen asti, kunnes keväällä maa on paljas ja sula.


Näin sanoo birdlife: Birdlife Suomi | Ruokinnan aloittaminen ja lopettaminen
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Kun maa jäätyy tai peittyy lumeen, on sopiva aika aloittaa talviruokinta. Sinitiaisen ja mustarastaan ilmaantuminen pihapiiriin kertoo usein siitä, että ravinto alkaa olla luonnossa vähissä.

Aloitettua talviruokintaa pitäisi jatkaa yhtäjaksoisesti aina siihen asti, kunnes keväällä maa on paljas ja sula.


Näin sanoo birdlife: Birdlife Suomi | Ruokinnan aloittaminen ja lopettaminen
Niin? Lokakuun loppupuolella tuo on yleensä tullut aloitettua.

Samainen Birdlife:
Vaikka syksy on jo pitkällä, linnut löytävät vielä ravintoa luonnosta. Ruokinta olisi syytä aloittaa, kun lämpötila alkaa öisin painua pysyvästi pakkasen puolelle ja viimeistään silloin, kun lumi peittää maan. Talviruokinnan voi Birdlife Suomen mukaan kuitenkin halutessaan aloittaa jo syksylläkin.

– Joskus ollaan huolissaan siitä, että muuttolinnut jäävät ruokinnan turvin tänne, mutta se pelko lienee melko aiheeton. Sen sijaan kesäruokintaa ei suositella. Syksyllä voi kuitenkin turvallisin mielin aloittaa ruokinnan, Birdlifen tiedottaja Jan Södersved kertoo.


Ne sinua riivaavat talitintit kaivelee hyönteisiä. Tilkitse kolot ja / tai tarjoa niille vaihtoehtoista syötävää.

Ja verkota se paljun piippu.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
En kyllä ymmärrä miksi ulkona pitäisi alkaa jotain hiiriä tai metsämyyriä loukuttamaan. Se on niiden elinympäristö. Rotat tietysti asia erikseen.
Ei pitäisikään, jos eivät tunkisi ulkoa sisälle. Mutta kun tunkevat. Kun yhden syksyn aikana loukutat talon rakenteista useamman kymmentä metsähiirtä (useamman päivässä) ja mietit, millaista tuhoa ne ovat saaneet aikaan ja tulevat saamaan a) eristeille b) höyrysuluille c) sähköjohdoille, niin hiipii väkisinkin mieleen ajatus loukkujen asettamisesta ulos. Ei kai kukaan ole hiiriä loukuttamassa ympäri tiluksia, vaan lähinnä välittömästi rakennusten seinustoilta?

Huolet olisivat vähäisempiä, jos talo olisi hirsitalo ja yläpohjastaan verkotettu kauttaaltaan, eli hiiret eivät pääsisi seinien sisällä mellastamaan ja yläpohjastakin reitti olisi tukittu. Ja jos esim. sähköjohdot olisi edes putkitettu, että olisi edes vähän enemmän tekemistä niiden johtojen syömiseksi. Mutta kun ei ole hirsitalo, ei ole rakennusvaiheessa verkotettu ja ei ole edes sähköjä putkitettu, niin taistelu on mielekkäämpää käydä ulkona. Hiiret joka tapauksessa seuraavat toistensa hajujälkiä, joten jos yksikin on löytänyt reitin sisään, niin aivan varmasti ulkoseinän vierustalta loukutetut yksilöt ovat hakautumassa samoja reittejä pitkin sisään, joten se ja sama loukuttaako ne ulkoa vai sisältä.

Itse lisäilin tänä syksynä hiiriverkot ulkoverhouksen tuuletusrakoihin, mutta eipä ollut vaikutusta. Illalla kuulee, kun ne kiipeää seinää pitkin ylös Pitää ensi kesänä siirtyä verkottamaan räystäitä ja keksiä joku keino tukkia kaikki laudoituksen kolot, mutta tämä ei ole mikään nopea ratkaisu.

Tinttiriesaa ei ole kyllä meillä ollut jostain syystä. Jotkut yksittäiset yksilöt ovat käyneet koputtelemassa seiniä, mutta ei sen kummempaa. Kunhan lumi sataa niin pitää laittaa ruokintapiste, sen jälkeen niillä ei ole mitään tarvetta koputella seiniä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 589
Ei pitäisikään, jos eivät tunkisi ulkoa sisälle. Mutta kun tunkevat. Kun yhden syksyn aikana loukutat talon rakenteista useamman kymmentä metsähiirtä (useamman päivässä) ja mietit, millaista tuhoa ne ovat saaneet aikaan ja tulevat saamaan a) eristeille b) höyrysuluille c) sähköjohdoille, niin hiipii väkisinkin mieleen ajatus loukkujen asettamisesta ulos. Ei kai kukaan ole hiiriä loukuttamassa ympäri tiluksia, vaan lähinnä välittömästi rakennusten seinustoilta?

Huolet olisivat vähäisempiä, jos talo olisi hirsitalo ja yläpohjastaan verkotettu kauttaaltaan, eli hiiret eivät pääsisi seinien sisällä mellastamaan ja yläpohjastakin reitti olisi tukittu. Ja jos esim. sähköjohdot olisi edes putkitettu, että olisi edes vähän enemmän tekemistä niiden johtojen syömiseksi. Mutta kun ei ole hirsitalo, ei ole rakennusvaiheessa verkotettu ja ei ole edes sähköjä putkitettu, niin taistelu on mielekkäämpää käydä ulkona. Hiiret joka tapauksessa seuraavat toistensa hajujälkiä, joten jos yksikin on löytänyt reitin sisään, niin aivan varmasti ulkoseinän vierustalta loukutetut yksilöt ovat hakautumassa samoja reittejä pitkin sisään, joten se ja sama loukuttaako ne ulkoa vai sisältä.

Itse lisäilin tänä syksynä hiiriverkot ulkoverhouksen tuuletusrakoihin, mutta eipä ollut vaikutusta. Illalla kuulee, kun ne kiipeää seinää pitkin ylös Pitää ensi kesänä siirtyä verkottamaan räystäitä ja keksiä joku keino tukkia kaikki laudoituksen kolot, mutta tämä ei ole mikään nopea ratkaisu.

Tinttiriesaa ei ole kyllä meillä ollut jostain syystä. Jotkut yksittäiset yksilöt ovat käyneet koputtelemassa seiniä, mutta ei sen kummempaa. Kunhan lumi sataa niin pitää laittaa ruokintapiste, sen jälkeen niillä ei ole mitään tarvetta koputella seiniä.
Ymmärrän. Toki tässäkin loukutus on vain hätäratkaisu, koska niitä hiiriä tulee aina vain lisää. Ainoa toimiva ratkaisu on tehdä niiden pääsy rakennukseen mahdottomaksi mihin selvästi olet pyrkinytkin.

Mitenhän tuollaiset sähköiset karkottimet toimisi, jos niitä sijoitelisi esim. sinne räystään alle? Itse olen noita laittanut pari kappaletta ullakolle kun edellinen omistaja sanoi siellä joskus olleen hiiriä. Itse en ole mitään elukkahavaintoja siellä koskaan tehnyt (papanoita tai muuta). Vaatinee toki sähköjen vetämistä, mutta saattaisi silti olla pienempi homma kuin koko räystään verkottaminen.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Veikkaan, että tulevaisuudessa tulee pakolliseksi verkottaa seinäverhoilun tuuletusraot, räystäslaudat ym. rakennusvaiheessa. Nykyajan puutalot ovat kovin herkkiä höyrynsulun vaurioille.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 916
Minulla on omakotitaloasukkaana laajasti kokemuksia hiiristä, rotista, oravista ja muista tuholaisista. Se loukuttaminen jo piha-alueella on nimenomaan suotavaa jos tarkoituksena on kitkeä jyrsijäkantaa minimiin. Tällä on suora vaikutus tuleviin jyrsijäpesueisiin, eli toisin sanoen siinä omassa pihassa pyörivään jyrsijämäärään. Käytännössä mitä enemmän loukutat ja mitä laajemmin loukutat, aina parempi.

Nämä pikku paskiaiset, siis hiiri ja rotta, syövät hampaillaan tuhoa juuri sinne kohtaan minne on tarve päästä. Hiiri ei ihan kaikesta mene läpi, mutta kaikki väliseinien välissä oleva materiaali puhkotaan. Rotat menevät käytännössä mistä tahansa läpi ja tekevät isoja reittejä rakenteisiin. Syksyllä aloitettu myrkkysyötitys ja loukutus yhdessä toimii. Näin varsinkin hiirille. Rottien kanssa myrkkypaikat pitää olla kulkureitillä, jotta rotta jossain kohtaa uskaltaa syömään. Hiiret ovat niin tyhmiä, että pala voi olla missä tahansa ja syövät pois.

Oravat on ehkä söpöjä, mutta tappavat linnunpoikasia niin että veri lentää. Nämä pörröhäntäiset paskiaiset voivat halutessaan tehdä pesiä talon rakenteisiin ja syövät muiden jyrsijöiden tavoin eristeet mennessään. Suurimmaksi osaksi nämä kyllä elävät siellä puissa, mutta jos välikatolle orava eksyy niin näkemiin yöunille. Mekkala on heittämällä kovempi kuin edes rotan kanssa. Myrkyllä näitä ei oikein pysty hoitamaan, karkotteilla ehkä. Parhain on mennä muutaman kerran häätämään pois kun reitille sattuu ja jos kulkuväylä välikatolle löytyy, niin sen tukkiminen. Häätää näitä lain mukaan saa, loukuttaa ei.

Jos joku pohtii lintujen ruokkimista, niin tehkää palvelus ja siirtäkää sitten lintulaudat mahdollisimman kauan ainakin naapurin talosta. Talipallot toimivat, mutta kaiken maailman siemenet lähtee niiden ihanien lintujen lisäksi jyrsijöiden matkaan ja siemenet päätyvät joko oman tai naapurin seinän väliin ruokasäilöksi.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
2 163
Meidän 3 kissaa saalistaa 24/7 niin hiiret on vähentyny mahoton.
Ei enää maakellarissa ole hiiren kakkaa..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Mitenhän tuollaiset sähköiset karkottimet toimisi, jos niitä sijoitelisi esim. sinne räystään alle? Itse olen noita laittanut pari kappaletta ullakolle kun edellinen omistaja sanoi siellä joskus olleen hiiriä. Itse en ole mitään elukkahavaintoja siellä koskaan tehnyt (papanoita tai muuta). Vaatinee toki sähköjen vetämistä, mutta saattaisi silti olla pienempi homma kuin koko räystään verkottaminen.
Meillä on sähköinen karkoitin vintillä, eikä se tunnu olevan tehokas. Tuollainen 50€ malli missä on vihreä ja punainen valo. Tekee ääntä joka karkoittaa hiiriä ja luo sähköjohtoihin kenttiä. Hiirenpaskaa tulee edelleen vaikka siellä on samaan aikaan loukkuja ja myrkkyä.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Pistäkää pensselillä Tabascoa sokkeliin niin ei hiiret tuu ainakaan vähään aikaan. Tai vaihtoehtoisesti jotain muuta vastaavaa. Tabascolla kerran hierottuun sähkökaapeliin ei jyrsijät koskenu enää seuraavaan 10 vuoteen meillä, sitä ennen jyrsivät huvikseenkin..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
60
Veikkaan, että tulevaisuudessa tulee pakolliseksi verkottaa seinäverhoilun tuuletusraot, räystäslaudat ym. rakennusvaiheessa. Nykyajan puutalot ovat kovin herkkiä höyrynsulun vaurioille.
Hiiri taitaa mennä läpi noin lyijykynän paksuisesta reiästä. Oravat yms. taitaa myöskin aika pienistä aukoista mennä. Lisäksi tarvittaessa jyrsivät aukkoa suuremmaksi. Itse olen vähän skeptinen, että on (ainakaan kovin helposti) mahdollista tehdä niin hyvin verkotettu talo, että hiiri tai jopa isommat tuhoeläimet eivät jostain itselleen koloa löytäisi.
 
Liittynyt
02.05.2017
Viestejä
2 520
Mökille missä aika korkea sokkeli, on tullu tehtyä L-peltilistat kiertämään sokkelia ja ne voideltu jäteöljyllä... Ei oo sen jälkeen ykskään orava, hiiri tai muurahainen tullu enää kiipeilemään sen ylemmäs. Siinäki yks konsti.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 339
Eikö nuo rakennuksiin tunkevat hiiret ja muut ole tavallaan häiriintyneitä yksilöitä? Hakeutuvat itsetuhoisesti tämän planeetan vaarallisimman petoeläimen "pesään"? ;)
 
Liittynyt
03.01.2019
Viestejä
716
Mulla on perinteisen loukun rinnalla myös tällainen vekotus:

Tuohon on nyt tullut keskimäärin pari hiirtä per päivä. Sen hyvä puoli on tosiaan että toisin kuin perinteinen loukku se ei ole lakkaa toimimasta sen ensimmäisen hiiren jälkeen (tämä on hyvä jollei joka päivä pääse tarkistamaan tai on suuri hiirikanta). Haittapuoli sitten taas se että joko hiiret hukutetaan jos ämpärissä vettä (joka voi olla epäeettistä) tai sitten ne pitää lopettaa itse tai roudata itse jonnekin kauas (ämpäri tyhjä). Mutta siis todistetusti tehokas.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 877
Mulla on perinteisen loukun rinnalla myös tällainen vekotus:

Tuohon on nyt tullut keskimäärin pari hiirtä per päivä. Sen hyvä puoli on tosiaan että toisin kuin perinteinen loukku se ei ole lakkaa toimimasta sen ensimmäisen hiiren jälkeen (tämä on hyvä jollei joka päivä pääse tarkistamaan tai on suuri hiirikanta). Haittapuoli sitten taas se että joko hiiret hukutetaan jos ämpärissä vettä (joka voi olla epäeettistä) tai sitten ne pitää lopettaa itse tai roudata itse jonnekin kauas (ämpäri tyhjä). Mutta siis todistetusti tehokas.
Pistin itse tilaukseen elävänä useamman hiiren kerralla pyytävän loukun, mutta jälkikäteen vasta tajusin, että käsissä on sen jälkeen toisenalinen hiiriongelma. Hukuttaa ei saa (eikä henno), hiilidioksiidikammiota ei ole, aselupia ei ole (ja hiiren lopetus aseella on muutenkin overkillin kirjaimellinen määritelmä) ja taidot ei riitä muutenkaan siistiin lopettamiseen. Emt, pitää varmaan laittaa tuo räpsyn kanssa yhtäaikaa pyytämään ja roudata elävät jonnekin tarpeeksi kauas metsään, etteivät tule takaisin...
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 511
Viestejä
4 164 731
Jäsenet
70 418
Uusin jäsen
NKoo

Hinta.fi

Ylös Bottom