Omakotitalossa asuminen (yleistä höpinää elämisestä ja kustannuksista)

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Kaikki on tosiaan suhteellista, mutta mikään ei ole kalliimpaa tässä maassa, kuin toisella teetetty työ.
Itse tehtiin julkisivuremppa 2krs rintamamiestaloon, tosin jo noin 7v sitten. Purin mineriittilevyt, vetäsin tuulensuojat+pystyrimat ja tein vaakapaneloinnin+maalaus x2. Lisäksi uudet ikkunalaudoitukset ja pellit
Neljällä tonnilla selvittiin ja tuo summa sisälsi mm. telineet+joitain työkaluja tonnin edestä jotka jäi rempan jälkeen itselle käyttöön.

Äkkiä sitä oltaisiin henkilökohtaisessa konkurssissa, jos ei itse osaisi* ja viitsisi mitään tehdä.

*Se mitä ei osata opetellaan.
Suomi on täynnä raneja jotka osaa tai luulee osaavansa ja sitten on kohta kämppä mätä.

Joku olisi tehnyt puiset kaiteet meille ulkoportaisiin 500e.

Tämä kuulosta kyllä ihan ok hinnalta.. 500 eurosta kun vähennetään alv niin jää enää n. 400€. Rautakaupasta ostettuna tavaroihin menee äkkiä satanen (kestopuu? kiinnikkeet, ruuvit, ylijäämä). Loppurahoilla pitäisi sitten kattaa vielä palkkakulut, materiaalien hakuaika, kilometrit, auton kulut, jne.

Nykyään monilla ihmisillä on tietämys kulurakenteista ihan hukassa. Joskus työkaverikin puhui, että kyllä omakotitaloon pitäisi saada uusi peltikatto jollain 4 tonnilla, kun pellit+tarvikkeet ovat n. 2000-2500 euroa. Tuollaista hommaa kun alettiin laskemaan auki, niin väkisinkin avaimet käteen tarjoukset tulevat olemaan sen kymppitonnin vähintään.

Nykyään monilla ihmisillä on tietämys kulurakenteista ihan hukassa. Joskus työkaverikin puhui, että kyllä omakotitaloon pitäisi saada uusi peltikatto jollain 4 tonnilla, kun pellit+tarvikkeet ovat n. 2000-2500 euroa.
Näinhän se on. Helposti sortuu ajattelemaan, että viikon työstä tonni tarkoittaa neljän tonnin kuukausipalkkaa, vaikka tässä unohtuu iloisesti kaikki muut kulut kuin se itse työntekijän palkka.

Kulurakenteesta on hyvä tietoinen, mutta eihän niitä pidäkkään tietää. Peltikatto 4tonnilla on liian vähän, mutta maalauksesta 10t liikaa? Jokainen kohde on erilainen ja siksi asiakkaana itse kysyn tarjouksia monesta paikkaa kun en niitä tiedä. Saa jotain käsitystä (ehkä) hintatasosta. Remppakamua myös käyttänyt paikallisten lisäksi ja urakasta riippuen on melkoisia hintaeroja. On niitäkin urakoitsijoita nähty kun antoivat hinnan käymättä kohteella ilman kuvia.

Tämä kuulosta kyllä ihan ok hinnalta.. 500 eurosta kun vähennetään alv niin jää enää n. 400€.
Joo en epäillyt etteikö olisi ollut hinta kohdillaan. Loppuviimeksi tarvikkeet oli juuri satkun verran ja tein itse. 5x hinta teettämällä on toki jokaisen itse laskettava sille omalle työlle aika onko sen arvosta.

Suomi on täynnä raneja jotka osaa tai luulee osaavansa ja sitten on kohta kämppä mätä.
Suomi on myöskin täynnä totaalisia uusavuttomia joiden mielestä kaikkeen pitäisi ottaa firma töihin, koska muuten "palaa talo", "tulee vesivahinko", "vakuutus ei korvaa yhtään mitään" ja "kämppä on pilalla".
En kuitenkaan kiistä tosiasiaa, etteikö kaikenlaista sutta&sekundaa voi saada aikaiseksi itse tehden, koska sitä paskaa on saanut ihan ammattilaisetkin aikaiseksi.
Tämänkin torpan edellinen asukas oli vähän tällainen "Rane", jonka osaaminen oli vähän sinnetänne. Tää oli jo aloittanut julkisivurempan yhden seinän osalta (sillä jäi kesken, koska ei terveytensä takia kyennyt jatkamaan) ja onni onnettomuudessa, että ei ollut pystynyt loppuun tekemään. Purkuun meni tuokin tehty seinä, koska se oli tehty oikoen/väärin.
Nykyajan "oikeiden" yhden miehen remppafirmojenkin työnjälki alkaa välillä olemaan niin luokatonta, että parempi tehdä itse. Se, että pistetään firma pystyyn ja aletaan tekemään hanslankarihommia ei tee vielä kenestäkään alan ammattilaista.

Jos yleensäkään pysyy työkalut kädessä, niin omakotitalossa voi hyvin pitkälti lähes kaiken tehdä itse järkeä käyttäen. Varsinkin tällaisessa vanhassa torpassa.
En olisi ikinä hommannut 50-luvun torppaa, jos ei työkalut pysyisi kädessä. On tässä kuitenkin säästetty kymmeniä tuhansia tekemällä itse vs. olisi teetetty ulkopuolisella.
Tällaista taloa on muutenkin varsin vaikea rempata piloille, paitsi jollain muovilla/villalla.
Joo en epäillyt etteikö olisi ollut hinta kohdillaan. Loppuviimeksi tarvikkeet oli juuri satkun verran ja tein itse. 5x hinta teettämällä on toki jokaisen itse laskettava sille omalle työlle aika onko sen arvosta.
Tekemisen itse voi ottaa myös harrastuksen kantilta. Aina se sohvalla makaamisen tv:n ääressä voittaa, jos vääntäytyy itse pihalle puuhastelemaan.

Suomi on myöskin täynnä totaalisia uusavuttomia joiden mielestä kaikkeen pitäisi ottaa firma töihin, koska muuten "palaa talo", "tulee vesivahinko", "vakuutus ei korvaa yhtään mitään" ja "kämppä on pilalla".
En kuitenkaan kiistä tosiasiaa, etteikö kaikenlaista sutta&sekundaa voi saada aikaiseksi itse tehden, koska sitä paskaa on saanut ihan ammattilaisetkin aikaiseksi.
Tämänkin torpan edellinen asukas oli vähän tällainen "Rane", jonka osaaminen oli vähän sinnetänne. Tää oli jo aloittanut julkisivurempan yhden seinän osalta (sillä jäi kesken, koska ei terveytensä takia kyennyt jatkamaan) ja onni onnettomuudessa, että ei ollut pystynyt loppuun tekemään. Purkuun meni tuokin tehty seinä, koska se oli tehty oikoen/väärin.
Nykyajan "oikeiden" yhden miehen remppafirmojenkin työnjälki alkaa välillä olemaan niin luokatonta, että parempi tehdä itse. Se, että pistetään firma pystyyn ja aletaan tekemään hanslankarihommia ei tee vielä kenestäkään alan ammattilaista.

Jos yleensäkään pysyy työkalut kädessä, niin omakotitalossa voi hyvin pitkälti lähes kaiken tehdä itse järkeä käyttäen. Varsinkin tällaisessa vanhassa torpassa.
En olisi ikinä hommannut 50-luvun torppaa, jos ei työkalut pysyisi kädessä. On tässä kuitenkin säästetty kymmeniä tuhansia tekemällä itse vs. olisi teetetty ulkopuolisella.
Tällaista taloa on muutenkin varsin vaikea rempata piloille, paitsi jollain muovilla/villalla.
Tekemisen itse voi ottaa myös harrastuksen kantilta. Aina se sohvalla makaamisen tv:n ääressä voittaa, jos vääntäytyy itse pihalle puuhastelemaan.
Onko omat vanhemmat pienestä pitäen opettanut vai mistä oppinut tekemään? Itse olen siis luokkaa, että koskaan ei opetettu kuin ehkä poraamaan ruuvi seinään. Sain jopa opetella miten laitetaan proppu seinään tms.
YouTubesta katsottu videoita kymmeniä tunteja ja jotkut niin epäselviä tai tehdään työkaluilla mitä tulisi olla useita kymmeniä. Pyörösahat, monitoimityökalut, pistosahat, tarvikkeet. . Mulla on porakone ja ruuvimeisseli:D kärjistetysti mutta näin.

Sit välillä pohtii kannattaako noita työkaluja ostaa omaksi kun käyttää kerran ja vuokraushinnat silti useita kymppejä/satasia pvä. Aika paljon saa kyllä asioita opetella jos ei mitään kosketuspintaa ole, mikäli siis halvemmalla haluaa päästä. Siinä voi omalle ajalle jo laskea hintaa kun käytetään opiskeluun. Kohtuu ylpeä olin noista kaiteista vaikka nokka oli kiinni enemmän videoissa kun niissä työkaluissa.

Jos on peukalo keskellä kämmentä, niin urakointia hankkiessaan säästää sopimalla hoitavansa itse (yksinkertaiset) purkutyöt, työmaan siivouksen ja kaatopaikkakeikat. Nuo ainakin yleensä hoituu, vaikka ei paljon mitään osaisi. Näkyy suoraan urakkatarjouksessa tai vähempinä laskutettuina tunteina tuntityösopimuksessa.

Ymmärrän kyllä, mutta itseopiskelussakin on omat hankaluutensa jos perustaa tietonsa vaan netin jne varaa ilman että on mahdollisuutta kysyä tai kuunnella ammattilaista. Sähkötyöt on yksi sellainen juttu. Moni osaa jatkaa ja kytkeä rasioita ihan maalaisjärjellä. On putkitukset ja oikeat liitokset ja kaikki on hyvin. Mutta sitten kun kytket imurin niin sulake posahtaa tai rasia sulaa koska ei ole tehty tarpeellisia rasitusmittauksia.

Tai purkaat jotain kasaat uudelleen ja ihan ohjeen mukaan ja kun homma on kasassa niin paljastuu myöhemmin että olet tukkinut ilmanvaihtorakoja tai joku kapillaarikatko tai kylmä/kuuma vesiputken eristys (=kondenssia) tehty väärin jne. Tai ostat eristettä X ja laitat ohjeen mukaan höyrysulkumuovin ja ja kipsit päälle ja jälkikäteen selviää että juuri tämän kyseisen eristeen kanssa ei saa käyttää höyrysulkua koska se on siinä jo itsessään jne jne.
Kaikkea ei voi videoista ja kirjoista oppia ellei ole alan koulutusta tai mahdollisuutta kysyä ammattilaiselta.

Jonkun sisäseinän purkamiset ja rakentamiset erikseen, mutta kun mennään syvemmälle talon sisuksiin niin sitä monimutkaisemmaksi asiat menee jos ei ole kaikesta perillä. Ja vaarallisimpia on ihmiset joilla ei ole koulutusta mutta TIETÄVÄT osaavansa jotain, ja silloin yleensä mennään jossain välissä metsään..

Onko omat vanhemmat pienestä pitäen opettanut vai mistä oppinut tekemään?
Jaa hyvä kysymys. Ei mua sinänsä vanhemmat ole opettaneet. Suvussa kyllä on kädentaitoja. Ihan taaperosta asti nikkaroinut kesät kesäpaikassa jotain. Linkkuveitsi, vasara ja nauloja. Se oli aikaa, kun älypuhelimet (tai puhelimet ylipäätään) ei ollut kädessä, vaan itse piti keksiä tekemistä.
Käsityöt ja puutyöt oli koulussa ne mielekkäimmät aineet (liikunnan ohella). Ei mulle myöskään joku ompelukone ole vieras esine. Just ompelin itse veneeseen uudet verhot.
Sähköalaa olen opiskellut, joten perus sähkötyöt luonnistuu sitä kautta.
Aina tykännyt tehdä käsillä ja sitä kautta pyritään tekemään itse mitä pystytään.
Tekemällä oppii.

Tässä omakotitalossa asumisessa harmittaa ainoastaan se, että mulla ei ole minkäänlaista (auto)tallia kunnon pöytäsirkkeleineen/vannesahoineen yms, jossa voisi oikeasti nikkaroida kunnolla (tai huoltaa esim. autoa vähän helpommin lämpimässä/suojassa).
Ymmärrän kyllä, mutta itseopiskelussakin on omat hankaluutensa... "iso kasa tekstiä"
...silloin yleensä mennään jossain välissä metsään..
Nii tätä mä just meinasin, että osa on uusavuttomia ja lopulta aika lailla kaikkee voi tehdä järkeä käyttäen.
Mä en noista sun esimerkeistäs löytänyt yhtään asiaa/ongelmaa miltä ei pystyisi välttymään
a) järjenkäytöllä
b) osaamalla lukea
c) lukemisen ymmärtämisellä
(ohjeita seuraamalla)

Noi sun esimerkit oli enemmänkin esimerkkejä miten omalla tyhmyydellä voi ryssiä asiat.

Se, että vaan tekee jotain, ymmärtämättä edes mitä tekee, ei ole tekemistä järkeä käyttäen.
Se, että johonkin on ohjeet ja tekee silti ohjeiden vastaisesti ei ole tekemistä järkeä käyttäen.

Mut joo, ei ole se teeseitse-nikkarointi tehty kaikkia varten ja ei ole tarvetta tästä sen enempää jatkaa. Jatkan sen sijaan itse teeseitse-nikkarointia tulevaisuudessakin.

Viimeksi muokattu:
Minä olen aina ihmetellyt Ok taloja joissa ei ole autotallia tai edes katosta,meilläkin on naapurustossa talo isolla tontilla ilman mitään katos paikkaa autolle.Kuitenkin on kaksi autoa pihassa ja isäntä osaisi itsekkin rakentaa ne,on kuitenkin rakentanut useampia varasto ja huvi/grillimajoja. Autot ja traktori on ollut taivas alla jo useamman vuosikymmenen.

Jaa hyvä kysymys. Ei mua sinänsä vanhemmat ole opettaneet. Suvussa kyllä on kädentaitoja. Ihan taaperosta asti nikkaroinut kesät kesäpaikassa jotain. Linkkuveitsi, vasara ja nauloja. Se oli aikaa, kun älypuhelimet (tai puhelimet ylipäätään) ei ollut kädessä, vaan itse piti keksiä tekemistä.
Käsityöt ja puutyöt oli koulussa ne mielekkäimmät aineet (liikunnan ohella). Ei mulle myöskään joku ompelukone ole vieras esine. Just ompelin itse veneeseen uudet verhot.
Sähköalaa olen opiskellut, joten perus sähkötyöt luonnistuu sitä kautta.
Aina tykännyt tehdä käsillä ja sitä kautta pyritään tekemään itse mitä pystytään.
Tekemällä oppii.

Tässä omakotitalossa asumisessa harmittaa ainoastaan se, että mulla ei ole minkäänlaista (auto)tallia kunnon pöytäsirkkeleineen/vannesahoineen yms, jossa voisi oikeasti nikkaroida kunnolla (tai huoltaa esim. autoa vähän helpommin lämpimässä/suojassa).
Nii tätä mä just meinasin, että osa on uusavuttomia ja lopulta aika lailla kaikkee voi tehdä järkeä käyttäen.
Mä en noista sun esimerkeistäs löytänyt yhtään asiaa/ongelmaa miltä ei pystyisi välttymään
a) järjenkäytöllä
b) osaamalla lukea
c) lukemisen ymmärtämisellä
(ohjeita seuraamalla)

Noi sun esimerkit oli enemmänkin esimerkkejä miten omalla tyhmyydellä voi ryssiä asiat.

Se, että vaan tekee jotain, ymmärtämättä edes mitä tekee, ei ole tekemistä järkeä käyttäen.
Se, että johonkin on ohjeet ja tekee silti ohjeiden vastaisesti ei ole tekemistä järkeä käyttäen.

Mut joo, ei ole se teeseitse-nikkarointi tehty kaikkia varten ja ei ole tarvetta tästä sen enempää jatkaa. Jatkan sen sijaan itse teeseitse-nikkarointia tulevaisuudessakin.
Niin mutta ymmärrätkö mun pointin? Suomi on täynnä itsevarmoja tee-se-itse ihmisiä jotka on satavarmoja että ne tietää mitä tekee, mutta kun ammattilainen tai joku muu virallinen tarkastaja tekee tarkastuksen niin siellä on tehty jotain päin persettä koska käytetty "maalaisjärkeä" tai luettu jostain internetistä tai kirjasta vanhentunutta tietoa.

Niin mutta ymmärrätkö mun pointin? Suomi on täynnä itsevarmoja tee-se-itse ihmisiä jotka on satavarmoja että ne tietää mitä tekee, mutta kun ammattilainen tai joku muu virallinen tarkastaja tekee tarkastuksen niin siellä on tehty jotain päin persettä koska käytetty "maalaisjärkeä" tai luettu jostain internetistä tai kirjasta vanhentunutta tietoa.
Tämä tarina menee periaatteessa molempiin suuntiin. En halua ketään ammattilaista dissata sinänsä, mutta valitettavasti "ammattilaisiltakin" pääsee välillä läpi melkoista kakkoslaatua ja jos tilaaja sokeasti luottaa ammattilaisen osaamiseen, niin se voi kostautua. Vaikka hommat jättäisi täysin ammattilaisten tehtäväksi, niin siitä ei ole koskaan vahinkoa, jos pystyy itse edes yleisellä tasolla ymmärtämään mitä tehdään. Joo, ei sinne pidä mennä väliin huutelemaan, ellei ole oikeaa ja painavaa syytä, mutta ainoa edunvalvoja kotisi suhteen olet aina vain sinä, ei joku ulkopuolinen.

Mä taas olen sellainen, että faijan kanssa ruuvattiin aina kaikkea, moottorista taloon ja joka päivä penskana raksalla kun vanhemmat omakotitalon päätti rakentaa ja aina tehnyt rempat itse, nykyään taas sen verran laiskaksi muuttunut, että aika herkästi silti tilaan tekijän tekemään jo ihan sen takia, että ei ole välttämättä kaikkia työkaluja, no niitä saa rahalla, mutta sitten ei ole tilaa niitä säilyttää ja jos seuraava tarve on taas 5v kuluttua niin aika hankala yhtälö on.

Esimerkiksi tämä meidän terassi, olisin voinut vuokrata kärryn + työkalut, hakea puutavarat ym. rautakaupasta, mittailla ja suunnitella + nikkaroida viikon ja viedä romut taas pois.

Laskin, että olisin säästänyt noin 1000€ (1500€ jos olisi ollut kaikki työkalut ja se kärry valmiina) jos olisin tehnyt työn itse, nyt homma oli 3pvä ohi kun tekijä joka tekee näitä töikseen teki.

Ei tarvinnut pistää tikkuakaan ristiin, tavarat ilmestyi pihaan ja jäte hävisi pihasta pois ja terassikin ollut juuri sellainen kun piti.

Ennemminkin sanon, että hyvä kun on vaihtoehtoja, jokaiselle jotakin.

Viimeksi muokattu:
Tämä tarina menee periaatteessa molempiin suuntiin. En halua ketään ammattilaista dissata sinänsä, mutta valitettavasti "ammattilaisiltakin" pääsee välillä läpi melkoista kakkoslaatua ja jos tilaaja sokeasti luottaa ammattilaisen osaamiseen, niin se voi kostautua. Vaikka hommat jättäisi täysin ammattilaisten tehtäväksi, niin siitä ei ole koskaan vahinkoa, jos pystyy itse edes yleisellä tasolla ymmärtämään mitä tehdään. Joo, ei sinne pidä mennä väliin huutelemaan, ellei ole oikeaa ja painavaa syytä, mutta ainoa edunvalvoja kotisi suhteen olet aina vain sinä, ei joku ulkopuolinen.
Joo tää on tottakai totta, mutta ainakin sulla on joku vastuuvapoaus jos joku muu on tehnyt kuin itse. Vaikka menis perseelleen.

Laskin, että olisin säästänyt noin 1000€ (1500€ jos olisi ollut kaikki työkalut ja se kärry valmiina) jos olisin tehnyt työn itse, nyt homma oli 3pvä ohi kun tekijä joka tekee näitä töikseen teki.
Mitkä olivat puuttuvat työkalut omakotiasujalla, joita olisi tarvinnut terassin tekoon?

Meillä on sen verran halpa 50-luvun puutalo, muistaakseni 74500€ mistä saatiin vielä 2500 takaisin, että on "pakko" tehdä remontit itse että hommassa on jotain järkeä :p Ei mitään isompaa ole vielä tehty. Kosteusvaurion takia eteiseen lattian ja seinien vaihdettu purut uusiin, ulkoa laudoitus uusittu ja sisäpuolen seinien korjaus ja lattia nyt meneillään. Kellarin purku samalla meneillään, kun betonin päälle on joskus lyöty lastulevyä ja osittain vielä villa välissä.

Työkaluiksi on toistaiseksi riittänyt käsisaha, akkuporakone, vasara, taltta, puukko, mattoveitsi, nitoja, purkurauta ja töistä välillä lainattu puukkosaha. Jossain vaiheessa menee koko yläkerta uusiksi, siinä on sitten vähän enemmän hommaa :hammer:

Joo tää on tottakai totta, mutta ainakin sulla on joku vastuuvapoaus jos joku muu on tehnyt kuin itse. Vaikka menis perseelleen.
Ei välttämättä, yrityksen mentäessä konkurssiin voi käydä niin että reklamaation tehdessäsi et saa mitään.

Mitkä olivat puuttuvat työkalut omakotiasujalla, joita olisi tarvinnut terassin tekoon?
Ihan hirveästi työkaluja ei tosiaan tarvi, itse tein kylpytynnyrille tuollasen 10m2 terassin käyttäen käsisahaa (10e Bahco), ruuvinväännintä (100e Bosch), suorakulmaa (ehkä 10e), lyijykynää (1e), rullamittaa (15e) ja kärkisarjaa (DeWalt 15e). Toki jos isompaa terassia tekee niin jiirisirkkelistä saattaisi olla iloa (itsellä ei ole enkä jaksanut lainatakaan). No ei se iso kulu olisi (250e hyvästä sahasta), mutta eipä ole viitsinyt ostaa kun käyttöä olisi harvoin. Nämä työkalut luulisi jokaisella okt-asujalla olevan, useimmilla lienee se sirkkelikin..

On se mukavampi terassikin rakentaa sirkkelin (jiiri+käsi) kanssa.
Oma terassikin olisi teetettynä ollut useita tuhansia sekin. Itse tehtynä maksoi karvan yli tonnin.
Tuon oman terassin tekemisen jälkeen on jopa pyydettykin tekemään maksua vastaan terassia, mutta pidättäydyn edelleenkin vain omissa nikkaroinneissa.

Ps. Omakotitalossa ei voi koskaan olla liikaa työkaluja. Teeseitse-mies tarvii aina jotain jossain hommassa.

Viimeksi muokattu:
Saisiko tästä huonetaulun, niin ei aina tarvitsisi perustella Rouvalle uuden hienomman porakoneen ostoa......

Screenshot_2026-08-14-11-40-50-87_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12~(1).jpg

Joku aika sitten somessa tuli vastaan et 150m2 talon maalauksen työn osuus oli vajaa 2k€.
Noh, meillä 121 neliöinen okt, ja yksi maalausfirma on antoi tarjouksensa laskien, että 179 + 21 + 65 neliötä maalattavaa jossa itse talon työnosuus oli 4769 euroa ja tarvikkeet 874 euroa. Ei otettu vaan pensselöidään itse.

Itse olen sitä mieltä, että vain tekemällä oppii. Jos omassa talossaan värkkää jotain ja paskoo sen omalla osaamattomuudella niin sittenpä tietää, että mitä tehdä paremmin tai pyytää jonkun toisen tekemään. Kukaan ei estä toki pyytämästä sitä ammattilaista jo alkuun. Niin tuota itsekin joutuu tunteja katsomaan youtubesta miten joku asia tehdään ja sitte vaan tekemään. Jonku kylppärin vesieristyksen jättäisin ammattilaiselle, mutta siitä eteenpäin varmaan vois jo sujua. Lapsena on kyllä seurattu isän tekemistä joka tekee edelleen kaikki itse, mutta oma mukana olo on ollu lähinnä naulojen suoristamista. Omien auto- ja työhommien kautta sitte alkanu pysymään itselläkin työkalut käsissä. Aikaahan noi värkkäämiset vie, mutta eipä ne sohvalla makoillen etene. Rahaa menee just sen verran ku raaskii laittaa.

• Tykkää
Reactions: a-p
Itse olen sitä mieltä, että vain tekemällä oppii. Jos omassa talossaan värkkää jotain ja paskoo sen omalla osaamattomuudella niin sittenpä tietää, että mitä tehdä paremmin tai pyytää jonkun toisen tekemään. Kukaan ei estä toki pyytämästä sitä ammattilaista jo alkuun. Niin tuota itsekin joutuu tunteja katsomaan youtubesta miten joku asia tehdään ja sitte vaan tekemään. Jonku kylppärin vesieristyksen jättäisin ammattilaiselle, mutta siitä eteenpäin varmaan vois jo sujua. Lapsena on kyllä seurattu isän tekemistä joka tekee edelleen kaikki itse, mutta oma mukana olo on ollu lähinnä naulojen suoristamista. Omien auto- ja työhommien kautta sitte alkanu pysymään itselläkin työkalut käsissä. Aikaahan noi värkkäämiset vie, mutta eipä ne sohvalla makoillen etene. Rahaa menee just sen verran ku raaskii laittaa.
Joo kyllä sitä omakotitalossa pitää osata ja tehdä sitä ja tätä jos ei haluu maksaa itteensä kipeeks. Mutta osan jätän ainakin ammattilaiselle. Esimerkkinä betonilattioiden oikaisu ja tasoitus. Meiän alkuperäinen lattiavalu on kiero kuin savolainen ja ja yrin oikoa ja tasoittaa muutaman huoneen lattiat mutta eihän siitä oikein tullu mitään. Mittaaminen on perseestä kun pitää yrittää ettiä kohot ja matalat kohdat ja koittaa saada ne jotenkin vaateriin ja sitten kuoppiin tasoitetta. Kyllä siitä räpellyksestä jotain tuli, mutta kun aika oli hioa olohuone eteinen niin hommasin ammattimiehen ja päivän se sitä kiros ja hio ja varmaan 20 säkkiä tasoitetta levitti siihen. 900e makso mutta oli joka euron arvoinen. Itellä olis menny pari viikkoa ja tuloksena pelkkää paskaa.

Joo kyllä sitä omakotitalossa pitää osata ja tehdä sitä ja tätä jos ei haluu maksaa itteensä kipeeks. Mutta osan jätän ainakin ammattilaiselle. Esimerkkinä betonilattioiden oikaisu ja tasoitus. Meiän alkuperäinen lattiavalu on kiero kuin savolainen ja ja yrin oikoa ja tasoittaa muutaman huoneen lattiat mutta eihän siitä oikein tullu mitään. Mittaaminen on perseestä kun pitää yrittää ettiä kohot ja matalat kohdat ja koittaa saada ne jotenkin vaateriin ja sitten kuoppiin tasoitetta. Kyllä siitä räpellyksestä jotain tuli, mutta kun aika oli hioa olohuone eteinen niin hommasin ammattimiehen ja päivän se sitä kiros ja hio ja varmaan 20 säkkiä tasoitetta levitti siihen. 900e makso mutta oli joka euron arvoinen. Itellä olis menny pari viikkoa ja tuloksena pelkkää paskaa.
Näinhän se on. Autotallin korjuu maksoi ehkä joku 2500 euroa, jossa isoimmat kuluerät oli uretaanilevyt ja kipsilevyt. Siitäkään ei mitään käryä miten lähteä tekemään. Pihakivien asennukset, ei mitään hajua, mutta kaiken sen ilmaisten kivien kantamisen lisäksi töiden jälkeen iltoja nakutella kiviä maahan ku eka oli saanu pohjat tehtyä jonkinlaiseksi, ens talvi sitte näyttää routineen miten onnistu. Terassit, tasot, katokset, ei hajua mutta videoita ja nettisivuja ihmetellen, isältä ja muilta kysellen hommat onnistuu. Kaikki työkalut on pitänyt ostaa mitä tarvii ja sitä mukaa myös lisää. Itsellä ehkä se hankalin vaihe on ku ei ole materiaalia tontilla ja täytyy miettiä paljonko pitää ostaa ja mitä, ettei tule ns. liian vähää tai liikaa ylimääräistä ostettua. Toinen kans, että vaikka miten mittaa jotain niin aina se on inasen, millin kaks liian pitkä tai lyhyt.

Nuo 10k€ tarjoukset maalauksesta on kyllä semmoisia joilla vaan kusetetaan ihmisiä. Siinäpä sit ihmetellään kun jampat on hoitanut homman muutamassa päivässä et miten se nyt 10k€ maksoi.
Kyllä niitä ihan pokkana tullaan tarjoamaan. Meidän kaksikerroksisen rinnetonttitalon maalausta viime vuonna kilpailuttaessa tuli mm. tällainen tarjous kunnon Rane-kaksikolta joista vanhempi patu muisti jo heti valmiiksi kirota miten aina asiakkaat väittää hinnat olevan niin törkeän korkeita eikä kukaan osta mitään. No valittaa kai ne hyvän tähden, kun tarjous on yli 50% kalliimpi kuin halvemman pään hinnat. Oli kyllä sinänsä hyvä harjoite kilpailuttaa tuollaista urakkaa niin pääsee hieman näkemään millaista porukkaa olisi käymässä. Lopulta koko homma hoitui muistaakseni 6,5ke hinnalla ja tuli priimaa jälkeä.

Käytettävissä oleva aika on myös hankala tekijä. Itsekseen asuessa on vähitellen tekeminen ja remontin keskellä oleminen paljon helpompaa kuin vaikka perheenä, tai edes jonkun toisen kanssa asuen.

Saisiko tästä huonetaulun, niin ei aina tarvitsisi perustella Rouvalle uuden hienomman porakoneen ostoa......
Empä ole rouvalta kysynyt koskaan lupia ostoksille,ainoastaan koneista mitkä tulee molempien jatkuvaan käyttöön sovitaan yhdessä.Vehkeitä löytyy kymmeniä,viime vuosina olen korvannut bensa vehkeet akku versioilla.

Niin on, ja monet niistä raneilee ihan ammatikseen :rolleyes: Ainakin PKS tuntuu että kun koittaa jotain saada tehdyksi niin edes tarjouksia ei tahdo saada, ja sitten kun saa, niin saa maksaa itsensä kipeäksi siitä että joku tulee ehkä joskus ja raneilee jotain aivan karseaa paskaa...

Noh, meillä 121 neliöinen okt, ja yksi maalausfirma on antoi tarjouksensa laskien, että 179 + 21 + 65 neliötä maalattavaa jossa itse talon työnosuus oli 4769 euroa ja tarvikkeet 874 euroa. Ei otettu vaan pensselöidään itse.

Meillä kävi viime keväänä useampikin kaupparatsu kaupittelemassa talonmaalausta ja saadut tarjoukset olivat halvimmillaankin tuota luokkaa. Kallein tarjous taisi olla liki 8keur. Talon asuinpinta-ala 125 neliötä + piharakennus jossa autokatos yhdellä ulkoseinällä ja n. 35 neliön varasto.

Maalattiin itse talkoilla neljän hengen porukalla pääsosat yhden päivän aikana.

Eli tiivivstäen: jos osaa/kiinnostaa opetella/jaksaa tehdä asioita itse, voi säästää pitkän pennin, mutta ammattilaisia käyttämällä pääsee helpommalla. Toisaalta ammattilaisissakin on kaikenlaisia hupiukkoja, jolloin itse tekemällä jälki voi silti olla parempaa.

Meillä kävi viime keväänä useampikin kaupparatsu kaupittelemassa talonmaalausta ja saadut tarjoukset olivat halvimmillaankin tuota luokkaa. Kallein tarjous taisi olla liki 8keur. Talon asuinpinta-ala 125 neliötä + piharakennus jossa autokatos yhdellä ulkoseinällä ja n. 35 neliön varasto.

Maalattiin itse talkoilla neljän hengen porukalla pääsosat yhden päivän aikana.
Onhan noita kevään ja kesän aikana pyörinyt, mutta em. syystä koska tietää jo sen hinnan olevan niin kaukana omasta näkemyksestä, että en edes halua niitä tontille pyörimään, plus, että soittelevat perään. Joku kävi tarjoamassa paneeleitakin katolle, ei sillä, etteikö kiinnostanut, mutta hinta oli ilman akkuja sellainen, että nopeasti googlettemalla saa samaan rahaan akkuineen paneelit katolle, toki niitä en itse asentelisi. :D

Eli tiivivstäen: jos osaa/kiinnostaa opetella/jaksaa tehdä asioita itse, voi säästää pitkän pennin, mutta ammattilaisia käyttämällä pääsee helpommalla. Toisaalta ammattilaisissakin on kaikenlaisia hupiukkoja, jolloin itse tekemällä jälki voi silti olla parempaa.
Ja edelleen se että tietyt hommat voi kusta itse tekemällä vaikka kuinka opettelee ja "osaa" tehdä jos ei ole alan koulutusta tai konsultaatiota ammattilaiselta.
Ja ammattilainen voi kusta hommat vaikka on ammattilainen, mutta ainakin vastuu ei ole enää itsellä.

Yks asia mikä itselle on tullut itseväkertäessä mieleen, että kun jotain tekee niin kuin pitkän kaavan kautta se asia kannattais tehdä tai olis järkevää vai kannattaako vaan katsoa asiaa lompakko otsalla. Eli esimerkiksi tuossa kun putsailin mukulakivistä kivijalan vierustan ja katselin kyllä siinä samalla, että ehkä kivijalkakin olisi maalauksen tarpeessa kun hilseilee alkuperäinen maali tai sen jälkeinen. Että putsaako samalla reissulla sen vai avaako vielä enemmän ja laittaa patolevyt vai meneekö vielä syvemmälle ja käy salaojaremontin läpi ja tekee sitten siitä eteenpäin kivijalka/sokkelin vierustan siistiksi.

No päädyin vain putsaamaan mukulakivet ja nollat pois, laitoin pihakivistä käytävän talon ympäri, sitten pihakivien ja kivijalan väliselle alueelle sepeli/murskeen. Jos tuosta nyt kivijalan maalaa ja siistii niin eipä tarvi ku sepeli/murskeet siirtää sivuun. Mukulakivirallissa oli kyllä oma hommansa.

Ite oon yrittäny pitää semmosta periaatetta, että jokaiseen remppaan tai rakennushommaan johon ei päivä riitä, tulee ostaa yksi uusi työkalu :geek:

Tuohon kylpytynnyrin terassin ei tullut mitään ostettua, mutta ehkä olisi pitänyt se jiirisirkkeli ostaa. Tosin sen kulu olisi lähes tuplannut koko terassin hinnan ja ajansäästö olisi ollut minimaalista. Noh seuraavaksi on talon isomman terassin vuoro, siihen pitänee joku vekotin ostaa..

Täytyy sanoa, että kun omakotitaloon muutti ja rupesi remppaa tekemään niin sirkkeli on ollut yksi parhaita hankintoja. Itse hankin noin parin sadan hintaisen kääntöpöytäsirkkelin jolla saa nyt halkaistua, katkaistua ja sahattua jiiriin ja hankinta haukkui hintansa takaisin varmaan heti ensimmäisellä viikolla. On suorastaan ilo sahailla jotain katto- tai jalkalistoja tuolla verrattuna manuaaliseen jiirisahaan, puhumattakaan siitä kuinka paljon kätevämpi sirkkelillä on levyjä leikellä verrattuna käsisahaan tai kuviosahaan.

Tosiaan kun katseli remppaukkojen hintoja joillekin pikkuhommille niin rupesi oikein hirvittämään, itse sentään saa aika paljon tehtyä kuten maalaamiset, tapetoinnit, listoitukset sun muut vastaavat. Kylppärirempan sentään suosiolla otin remppafirmalta kun nuo vesieristykset, putkihommat ja laatoitukset ole oikein itsellä hallussa. Varmaan nuokin olisi itse saanut opettelemalla tehtyä mutta noista olisi saattanut saada melkoista vahinkoakin aikaan, remppafirmalta sentään sai esim vesieristuksistä todistukset jne. Mutta kyllähän tosta kylppärirempasta selkeästi suurin osa oli työn hintaa, tarvikkeet ovat oikeastaan aika edullisia mutta Suomessa tuo työ on kyllä melkoisen kallista.

• Tykkää
Reactions: a-p
Ite oon yrittäny pitää semmosta periaatetta, että jokaiseen remppaan tai rakennushommaan johon ei päivä riitä, tulee ostaa yksi uusi työkalu :geek:

Tuohon kylpytynnyrin terassin ei tullut mitään ostettua, mutta ehkä olisi pitänyt se jiirisirkkeli ostaa. Tosin sen kulu olisi lähes tuplannut koko terassin hinnan ja ajansäästö olisi ollut minimaalista. Noh seuraavaksi on talon isomman terassin vuoro, siihen pitänee joku vekotin ostaa..
Kannatta seurata tarjouksia ja poistomyyntejä tuota remonttia odotellessa voi tehdä hyviäkin löytöjä halvalla.Itse ostin Motonetin poistomyynnistä AEG liukujiirisirkkelin 79 € ,on ihan eri peli kuin satasen halpikset.

Olisi pari vuotta sitten saanut talon edelliseltä omistajalta halvalla kaapan vai mikä jiirisirkkeli oikealta nimeltä onkaan mutta jäi jostain syystä ostamatta ja olen sitten käsisahalla pätkinyt laudat ja välillä kaventanutkin, kun en ole viitsinyt sirkkeliä ostaa. Ei siinä, onpahan perinnerakentamista 😄

Kannatta seurata tarjouksia ja poistomyyntejä tuota remonttia odotellessa voi tehdä hyviäkin löytöjä halvalla.Itse ostin Motonetin poistomyynnistä AEG liukujiirisirkkelin 79 € ,on ihan eri peli kuin satasen halpikset.
Tottakai, ei remontit tyhjästä tule vaan niitä tulee plänättyä pitkään, on hyvin aikaa etsiä sopiva työkalu. Nyt ostoslistalla on pöytäsirkkeli, edellinen kuoli yllättäen sairaskohtaukseen ja ikävä on :cautious:

Tottakai, ei remontit tyhjästä tule vaan niitä tulee plänättyä pitkään, on hyvin aikaa etsiä sopiva työkalu. Nyt ostoslistalla on pöytäsirkkeli, edellinen kuoli yllättäen sairaskohtaukseen ja ikävä on :cautious:
Sen verran pitää olla teeseitse-henkeä, että tuollaisetkin korjataan :D

Vähän asiaa sivuten. Tuollaisia vehkeitä voi saada ilmaiseksikin "rikkinäisenä", kun niistä on ainoastaan esim. hiilet loppu. Uudet hiilet ja kovaa ajoa.

Täytyy sanoa, että kun omakotitaloon muutti ja rupesi remppaa tekemään niin sirkkeli on ollut yksi parhaita hankintoja. Itse hankin noin parin sadan hintaisen kääntöpöytäsirkkelin jolla saa nyt halkaistua, katkaistua ja sahattua jiiriin ja hankinta haukkui hintansa takaisin varmaan heti ensimmäisellä viikolla. On suorastaan ilo sahailla jotain katto- tai jalkalistoja tuolla verrattuna manuaaliseen jiirisahaan, puhumattakaan siitä kuinka paljon kätevämpi sirkkelillä on levyjä leikellä verrattuna käsisahaan tai kuviosahaan.
Itse koittanut perustella itselle tuollaista kääntöpöytäsahaa, että tekeekö sillä mitään kun siinä ei ole liukua/kaapparia. Että onko ainut todellinen hyöty sitten se, että pääsee sillä pöydällä esimerkiksi kaventamaan jotain lautoja koko pituudelta. Toisaalta eipä noi pienimmät jiirisirkkelit liuku/kaappauksella mihinkään isoihin lankkuihin kykene, varsinkaan, jos pitää vetää jiiriin pystysuunnassa.

Porakone, kulmasirkkeli, puukkosaha ja paineilmakompressori. Niillä hyvä lähteä ja siitä sitten laajentamaan työkaluvalikoimaa.

Itse koittanut perustella itselle tuollaista kääntöpöytäsahaa, että tekeekö sillä mitään kun siinä ei ole liukua/kaapparia. Että onko ainut todellinen hyöty sitten se, että pääsee sillä pöydällä esimerkiksi kaventamaan jotain lautoja koko pituudelta. Toisaalta eipä noi pienimmät jiirisirkkelit liuku/kaappauksella mihinkään isoihin lankkuihin kykene, varsinkaan, jos pitää vetää jiiriin pystysuunnassa.
No, onhan tuo vähän kompromissi eri ominaisuuksien välillä mutta kyllä tuolla omallakin saa ehkä jonkun vajaa 100mm korkuista sahattua jiiriin näin ulkomuistista arvioimalla. Mitään isoa lankkuahan tuolla ei kyllä pysty ajelemaan korkeuden puolesta.

Samoin kun tuossa on samassa laitteessa useampi toiminto niin onhan siinä aina oma hommansa vaihdella toiminnosta toiseen eikä mikään toiminto varsinaisesti ole viimeisen päälle. Itselläkin vähän välillä harmittaa että ohjurit ovat vähän rimpuloita ja niitä saa aina irroitella ja kiinnitellä kun kääntää pöytää mutta kyllä tuolla nyt on perus-remonttihommia tehnyt. Tietty pöydän koko on aika pieni mutta sattumalta sirkkeli on juuri saman korkuinen kuin yksi vanha terassipöytä niin sitä on pystynyt käyttämään sirkkelipöydän jatkona.

Eli kaikenlaisiin levyjen leikkauksiin, rimojen katkomiseen ja jalkalistoihin on kyllä ihan soiva peli mutta mitään isoa lankkua tai lautaa ei ainakaan jiiritoiminnolla ole kovin kätevä sahailla.

Empä ole rouvalta kysynyt koskaan lupia ostoksille,ainoastaan koneista mitkä tulee molempien jatkuvaan käyttöön sovitaan yhdessä.Vehkeitä löytyy kymmeniä,viime vuosina olen korvannut bensa vehkeet akku versioilla.
Helpoimmalla pääsee kun molemmilla on omat rahat ja yhteiseltä "talo" tililtä ostetaan vain ne välttämättömät ylläpitoon liittyvät seikat ja kulut, kuten vakuutukset, likakaivon tyhjennykset yms.

Sitten kun se ero 40% todennäköisyydellä kuitenkin iskee, niin ei tarvitse miettiä mikä vehje on kenenkin rahoilla ostettu, eikä tarvitse miettiä mitään "onkohan tää nyt okei ostos" tyyppisiä juttuja.

No, onhan tuo vähän kompromissi eri ominaisuuksien välillä mutta kyllä tuolla omallakin saa ehkä jonkun vajaa 100mm korkuista sahattua jiiriin näin ulkomuistista arvioimalla. Mitään isoa lankkuahan tuolla ei kyllä pysty ajelemaan korkeuden puolesta.

Samoin kun tuossa on samassa laitteessa useampi toiminto niin onhan siinä aina oma hommansa vaihdella toiminnosta toiseen eikä mikään toiminto varsinaisesti ole viimeisen päälle. Itselläkin vähän välillä harmittaa että ohjurit ovat vähän rimpuloita ja niitä saa aina irroitella ja kiinnitellä kun kääntää pöytää mutta kyllä tuolla nyt on perus-remonttihommia tehnyt. Tietty pöydän koko on aika pieni mutta sattumalta sirkkeli on juuri saman korkuinen kuin yksi vanha terassipöytä niin sitä on pystynyt käyttämään sirkkelipöydän jatkona.

Eli kaikenlaisiin levyjen leikkauksiin, rimojen katkomiseen ja jalkalistoihin on kyllä ihan soiva peli mutta mitään isoa lankkua tai lautaa ei ainakaan jiiritoiminnolla ole kovin kätevä sahailla.
Kaverin ties mistä romukopasta kaivetulla pikku pöytäsirkkelillä ajettiin juuri pystylaudoitukseen rimoja, vastaa ehkä tuollaista käännettävää. Meni vähän miten sattuu koska terä oli kai aika loppu, mutta tuli riittävän hyviä.

Oli halvat tarvikkeet, kun laudatkin purin töissä kuormalavoista koska sopivaa 19mm lautaa ei sunnuntaina mistään saanut ja piti saada heti.

Tänä kesänä tullut askarreltua laatoitusta autotallin ympärille ja nurmikon pohjille 13 kuorma-autolavallista maata. Pintamursketta myös jotain 80 tonnia. Rahaa palanut nyt pihahommiin alle kolme tonttua.

Niin ja tallikin on ite tehty. Piirustuksia ja detaileja myöten omakätisesti suunniteltu. Palkin mitoitukseen kysyin varmistuksen tutulta, että onhan hehtaarilla. Ite toimein mesenä ja muina tirehtööreinä. Kaikki on viimeisen päälle dokumentoituna ja tallennettu lupapisteeseen.

Ainoastaan lattian liippaulsen otin ostona, kun en sen kanssa halunnut alkaa kikkailemaan sekä rännit asennettuna, kun halusin yhdestä kappaleesta nurkasta nurkkaan.

Naapuri oli talkoissa sokkelin valussa ja puhallusvillan puhalluksessa. Ja tuttu kävi sähköistä lyömässä leiman paperiin.

Yksin tein esimerkiksi maatyöt, rungon kasaus useamman sadan kilon palkkeineen, heittelin ristikot rungon päälle, vetelin pellit katolle yms. kaikki siitä välistä maalaamiseen asti.

En ole töissä rakennusalalla

Edit. Rännin asentajilta kuultuna sellainen hauska yksityiskohta: "Oot vissiin ite rakentanut, kun etu ja takaräystäät oli millilleen yhtä pitkät. Urakkamiehillä saattaa taloissakin olla kymmenien senttien erot."

IMG_20260722_142802~2.jpg

Viimeksi muokattu:
Hyvän näköinen talli tuli! Onhan se aina mukava katsoa oma tekemää ja tulee hyvä fiilis kun saa valmiiksi. Pääsisipä itsekkin omaa autotalli/katosta tekään tyhjästä eikä vain korjailla vanhoja jälkiä. No ensikesä ensi kesänä.

Mitenkä hoitaa oman pihan omenat mehuksi? Onko ainoa järkevä tapa viedä mehustamoon? Siinä itseä mietityttä mm. satokauden pitkä aika, en tiedä saanko varastoitoitua tarpeeksi pitkän ajan ja määrän. Sit pitäis vielä löytää sopiva aika. mehustamosta

Tai tekeekö halvoilla kotilaitteilla mitään? Julasta löytyisi puristin 6l 40e tai 18l 60e, mutta arvostelut on aika vaihtelevia ja laite ei vaikuta ongelmattomalta (jula), samaa puuilon kalliimmassa vaihtoehdossa. Lisäksi löytyy sähköisiä mehulinkoja tms, mutta meneekö niillä hermot? Mehumaijalla keitetty mehu ei ole mitä haen.

Pahoittelut jos tälle löytyy paremmin sopiva ketju.

Statistiikka

Viestiketjuista
314 688
Jäsenet
84 873
Uusin jäsen
Eelias

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom