Oluen paneminen itse

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Kalliita oli testerit mitä nyt pikaisesti katselin. Voi olla että se puuttuvat 2-5% jääny vaan maltaisiin enkä tarpeeks hyvin mäskänny ja huuhdellut. 68% mäskäystehokkuus oli nytten.
Jodiliuos tärkkelyksen määrittämiseen

Tuosta putelista riittää useampi kymmenen kertaa. Lusikalla vierrettä vähän ja siihen tippa tai pari. Värinmuutos on hyvin havaittavissa jos tärkkelystä vielä on.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Oletteko muuten cold crashanneet vehnäoluitanne? Täytyy itse varmaan näin tehdä kun tuota muhjua on astian pohjalla enemmän kuin tarpeeksi, mutta kärsiikö "maku" kun olen kuvitellut hiivan olevan osa vehnäoluen makua.

Niin ja @miiksu pönttö pöhisee edelleen. Kerran kymmeneen sekuntiin pulpahtelee tasaisen varmasti. Siirtelin tuon käymään noin 18 asteeseen varmuuden vuoksi.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Jodiliuos tärkkelyksen määrittämiseen

Tuosta putelista riittää useampi kymmenen kertaa. Lusikalla vierrettä vähän ja siihen tippa tai pari. Värinmuutos on hyvin havaittavissa jos tärkkelystä vielä on.
Ei osunu silmään olin kai niin unessa. Voiko käynyttä olutta tarkistaa? Eihän toi mikään ongelma ole pakastaa vierrettä lusikallisen verran ja palata asiaan ensi viikolla.

Oletteko muuten cold crashanneet vehnäoluitanne? Täytyy itse varmaan näin tehdä kun tuota muhjua on astian pohjalla enemmän kuin tarpeeksi, mutta kärsiikö "maku" kun olen kuvitellut hiivan olevan osa vehnäoluen makua.

Niin ja @miiksu pönttö pöhisee edelleen. Kerran kymmeneen sekuntiin pulpahtelee tasaisen varmasti. Siirtelin tuon käymään noin 18 asteeseen varmuuden vuoksi.
Kannattaa cold crashaa. Tuo vehnähiiva on sen verran pöyheetä. Flokkuloituu huonosti niin jää helposti liikaa muutenkin.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Tää on taas tätä mun tuuria. Aina tietyt raaka-aineet lopussa mistä ajattelin tehdä jotain kivaa. Colorado Honig mallas päässyt loppumaan. Tuolla olis varmaan saanu tasapainoitettua sitä leipäisyyttä, maltaisuutta ja toffeeta. Tuohon mun edelliseen satsiin.

Miltäs kuulostaa tällänen mallapohja?
Viking pilsner luomu 6 kg
Viking honig 1 kg
Viking cara pale 1 kg
Viking cookie 0,5 kg <-- tätä kun sais vaaleana

--------------------------------------------

Viitsittekö vastailla pariin kysymykseen.
  • Onko olemassa hyvää/kestävää /halpaa all in one laitosta, jolla kaljaa tehdä?
  • Paljonko tarveaineet ja muut mitä tarvitaan maksaa?
  • Mistä noita tarveaineita saa?
  • Mitä kaikkea humaloiden ja tuotantovälineiden lisäksi tarvitaan?
  • Mihin se lopputuote säilötään ja kauan on päiväystä?
  • Pitääkö olla kylmässä?
  • Jos ei oteta alkuinvestointia (all in one laitetta) huomioon niin paljon tulee litra hinnaksi?
Lapposta saa pikakursseja.
Oluen valmistuskurssi: Kotioluen teon perusteet
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Onkos mahdollista että tuosta Safale US-05 olisi tullut jokin mutaatio? Nyt eka kierrätys menossa ja edelleen tuottaa banaanin aromeja vaikka ylihiivasin, käymislämpötila 22,5°C tai alle. Käymistuoksussa sitrusta, kirpeyttä, hedelmää, pippuria, neilikkaa, banaania, metallia. Tuo hiiva oli siitä satsista mihin lisäsin maitohappobakteereja paljon. Tosiaan nyt vaan kierrätin tuon hiivan sen kummempia. Huuhtelin keitetyllä vedellä kertaalleen ennen käyttöönottoa. Sitä ennen säilytin noin kolmisen kuukautta vanhan oluen kanssa josta se hiiva tuli. Noin 1,5 desilitraa tiivistynyttä hiivaa. Joka on moninkertaisesti enemmän mitä 11,5 gramman pusseissa on. Alku ominaispaino oli sen 1,066.

Edit. Nyt käymistuoksu on muuttunut etikkaiseksi/rusinaiseksi. Yäh. Mitä hittoa? Eikai tuo nyt ole saastunut? Lämpötila tippunut jo 20,8°C. Pientä sitrusta ja kirpeyttä edelleen löytyneen.

Edit2. Maistu ihan tavalliselta keskenkäyneeltä kun muutaman pisaran maistoin. Ei hiivan makua?, banaania, metallia, sulfiittia, sivumakuja. Kaikki varmaan kunnossa.

Sour smell from White Labs vial
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
191
Alkoi kiinnostamaan tuo oluen valmistus itse, mutta ei kuitenkaan tuollaisia 20-30litran eriä näin alkuun ala kyllä tekemään. Ei kenelläkään olisi tiedossa saako jostakin tuollaisia 4-5litran "startikittejä" jossa olis kaikki tarpeelliset välineet jolla pääsisi alkuun kokeilemaan pienillä erillä. Pullot, korkit ja korkituslaitteen ostan toki erikseen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Alkoi kiinnostamaan tuo oluen valmistus itse, mutta ei kuitenkaan tuollaisia 20-30litran eriä näin alkuun ala kyllä tekemään. Ei kenelläkään olisi tiedossa saako jostakin tuollaisia 4-5litran "startikittejä" jossa olis kaikki tarpeelliset välineet jolla pääsisi alkuun kokeilemaan pienillä erillä. Pullot, korkit ja korkituslaitteen ostan toki erikseen.

Jos eräkoko on 4-5l, itse harkitsisin minikegejä. Käyminen ja kokoroska vaikka samassa astiassa.
Teoriassa voi saada 1-2 muhjulasin jälkeen täysin kirkastakin olutta huolimatta prosessista.
Brewbarrel Kotipanimo - Pulju.net
Pykälän paremmissa minikegeissä on kaasupatruunapaikka ja kunnon hana sitten, joilla oluesta tulee pitkäikäisempi.


Se vain, että nuo kitit on jo semityyriitä, että litrahintakin on kohdallaan.
Verrokkina. Jos teen peruslageria/alea ilman humalanhassausta, maksaa 50-70l eräni raaka-aineet tuon 20-30€.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Alkoi kiinnostamaan tuo oluen valmistus itse, mutta ei kuitenkaan tuollaisia 20-30litran eriä näin alkuun ala kyllä tekemään. Ei kenelläkään olisi tiedossa saako jostakin tuollaisia 4-5litran "startikittejä" jossa olis kaikki tarpeelliset välineet jolla pääsisi alkuun kokeilemaan pienillä erillä. Pullot, korkit ja korkituslaitteen ostan toki erikseen.
Ketjussa aiemmin taisi olla jonkinlaista listausta mitä on minimivälineistö panemiseen. Puhun siis nyt tässä mäskäämisestä ja keittämisestä yms. Uutteilla saa myös kuulemma ihan toimivaa olutta, mutta omasta mielestä mäskäämisessä on sitä tekemisen makua niinkuin harrastuksessa kuuluu olla.

Nuo minikegit on vaihtoehto joo, mutta kuuleman mukaan eivät kovin pitkäikäisiä ratkaisuja. Halvemmalla pääsee kun ostaa pari koppaa olvi III ja juo ne tyhjäksi. Siinä on jo tilaa 16 litralle olutta.

Jos oikeasti pienen mittakaavan toiminta kiinnostaa mutta haluaisi kuitenkin tehdä "oikeaa" olutta(mäskäämällä ja keittämällä) niin 10 litran kattilalla pääsee aivan hyvin alkuun. Siinä on tosin ongelmana se, että nälkä kasvaa syödessä aika nopeasti :think: mistäkö tiedän.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Alkoi kiinnostamaan tuo oluen valmistus itse, mutta ei kuitenkaan tuollaisia 20-30litran eriä näin alkuun ala kyllä tekemään. Ei kenelläkään olisi tiedossa saako jostakin tuollaisia 4-5litran "startikittejä" jossa olis kaikki tarpeelliset välineet jolla pääsisi alkuun kokeilemaan pienillä erillä. Pullot, korkit ja korkituslaitteen ostan toki erikseen.
Alkuun pääsee noilla ~12 litran pulloilla. Jos ei hanaa ole valmiiksi sellaisen voi ostaa ja siihen voi ostaa samalla poranterän. Tai erikseen mistä vaan löytyy noita porrastettuja kartion mallisia poranteriä. Käteviä myös kun jos mielenkiinto kasvaa niin voi tehdä ihan pikkusia koe-eriä ja sitten isompia satseja 30L ja isommissa käymisastioissa. Hinnat voi aluksi tuntua kovalta mutta jos ostat jokseenkin hyödylliset välineet niin myyntiarvokin on parempi jos ei kiinnosta jatkaa oluenvalmistamista. Uutteilla voi alottaa ja sit itse mäskäystä ja humalien keittoa jos alkaa enempi kiinnostaa. Maltaiden mäskäys ja humalien keitto vaatii sitten mäskäyskattilan, valepohjan/mäskäyspussin ja humalapusseja/teepalloja. Patenttipulloja korkeilla tommosiin muutaman litran satseihin ihan mainio. Itse pullotan jopa 40 pulloa kerralla kun teen olutta. Hyvä desinfiointiaine niin ei tarvi keittää mitään, edes huuhdella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Alkuun pääsee noilla ~12 litran pulloilla. Jos ei hanaa ole valmiiksi sellaisen voi ostaa ja siihen voi ostaa samalla poranterän. Tai erikseen mistä vaan löytyy noita porrastettuja kartion mallisia poranteriä. Käteviä myös kun jos mielenkiinto kasvaa niin voi tehdä ihan pikkusia koe-eriä ja sitten isompia satseja 30L ja isommissa käymisastioissa. Hinnat voi aluksi tuntua kovalta mutta jos ostat jokseenkin hyödylliset välineet niin myyntiarvokin on parempi jos ei kiinnosta jatkaa oluenvalmistamista. Uutteilla voi alottaa ja sit itse mäskäystä ja humalien keittoa jos alkaa enempi kiinnostaa. Maltaiden mäskäys ja humalien keitto vaatii sitten mäskäyskattilan, valepohjan/mäskäyspussin ja humalapusseja/teepalloja. Patenttipulloja korkeilla tommosiin muutaman litran satseihin ihan mainio. Itse pullotan jopa 40 pulloa kerralla kun teen olutta. Hyvä desinfiointiaine niin ei tarvi keittää mitään, edes huuhdella.
Kokeilin tosiaan taannoin mäskätä suoraan kattilassa ilman pusseja ja välipohjia. Kattila uuniin 60-70 asteeseen tunniksi kun oli ensin mäskit sekoitettu oikeaan lämpötilaan.

Mäskäyksen jälkeen lappasin mäskin ikea-lävikköön joka melkko-pöntön päällä. Oman empiirisen kokeen perusteella siivilään mahtui n. 2.5kg mallasta, eli kyllähän tuolla helposti 10l batchin tekee. Kannattaa vain kierrättää vierre pariin kertaan mäskipatjan läpi niin saa hieman kirkkaampaa eikä tule niin paljoa rupaa keitossa.

Sitten vaan vierre melkko-pöntöstä takaisin kattilaan ja induktioliedestä täysi hööki päälle. Muuten ei tullut erityisempiä ongelmia, mitä nyt kiehuminen höyrysti varsin runsaasti vettä ja liesituulettimen kupuun alkoi pisaroitumaan vettä :kahvi:
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Kokeilin tosiaan taannoin mäskätä suoraan kattilassa ilman pusseja ja välipohjia. Kattila uuniin 60-70 asteeseen tunniksi kun oli ensin mäskit sekoitettu oikeaan lämpötilaan.

Mäskäyksen jälkeen lappasin mäskin ikea-lävikköön joka melkko-pöntön päällä. Oman empiirisen kokeen perusteella siivilään mahtui n. 2.5kg mallasta, eli kyllähän tuolla helposti 10l batchin tekee. Kannattaa vain kierrättää vierre pariin kertaan mäskipatjan läpi niin saa hieman kirkkaampaa eikä tule niin paljoa rupaa keitossa.

Sitten vaan vierre melkko-pöntöstä takaisin kattilaan ja induktioliedestä täysi hööki päälle. Muuten ei tullut erityisempiä ongelmia, mitä nyt kiehuminen höyrysti varsin runsaasti vettä ja liesituulettimen kupuun alkoi pisaroitumaan vettä :kahvi:
Niin no en nyt ajatellut selkeästi. Pikku satseilla toi onnistuukin hyvin. Jotkut mäskääkin juuri noin :)
 
Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
21
Kokeilin tosiaan taannoin mäskätä suoraan kattilassa ilman pusseja ja välipohjia. Kattila uuniin 60-70 asteeseen tunniksi kun oli ensin mäskit sekoitettu oikeaan lämpötilaan.

Mäskäyksen jälkeen lappasin mäskin ikea-lävikköön joka melkko-pöntön päällä. Oman empiirisen kokeen perusteella siivilään mahtui n. 2.5kg mallasta, eli kyllähän tuolla helposti 10l batchin tekee. Kannattaa vain kierrättää vierre pariin kertaan mäskipatjan läpi niin saa hieman kirkkaampaa eikä tule niin paljoa rupaa keitossa.

Sitten vaan vierre melkko-pöntöstä takaisin kattilaan ja induktioliedestä täysi hööki päälle. Muuten ei tullut erityisempiä ongelmia, mitä nyt kiehuminen höyrysti varsin runsaasti vettä ja liesituulettimen kupuun alkoi pisaroitumaan vettä :kahvi:
Itse juuri tein tällä tavalla sahtia alkuvuodesta juuri tuon 10 litraa. Tosin siivilän tilalla käytin mäskäyspussia suodattimena.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Itse juuri tein tällä tavalla sahtia alkuvuodesta juuri tuon 10 litraa. Tosin siivilän tilalla käytin mäskäyspussia suodattimena.
Muuten ne Preston siiviläpussit on hyviä. Päästää enemmän nestettä läpi kuin vanhat tai sitten oli merkki (ei muista). Ei niin tiheätä ja sopii myös paremmin mäskäykseen. Isoista ruokakaupoista löytyy.

Täytyy lopettaa Lappon mainostaminen kun liikaa tilauksia :mad: Kesti 4,5 työpäivää saada meikän tilaus lähtemään. Nyt sitten menee ensiviikkoon uudet kokeilut.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Mitähän super hiivaa tämä uusi Safale HA-18 on oikein? Fermentis suosittelee 25-35°C käymislämpötilaa. Kestää alkoholia 18% asti. Tuottaa estereitä 70 ja alkoholeja 375. Käymisaste 97%. Tuo mun uusin satsin US-05 hiivalla jämähti 1,020 OG joka on turhan paljon. Hyvä hiiva mutta ei tunnu kauhean alle tuon 1,020 menevän jos korkeammissa asteissa mäskää. Annan sille vielä neljä päivää tekeytyä ja sitten kylmään viikoksi ja pullotus. Ehkä se tippuu siihen 1,018 ominaispainoon hyvällä lykyllä ja vähän alle jos antaa kuukausia olla pullossa. Juomakelposta varmasti tulee mutta saas nähä mikä lopputulos. Täytyy kokeilla sitä BE-134 hiivaa kanssa. Pitäs antaa kuivempaa lopputulosta.

Yeasts and yeast products for brewing and beer fermentation

Edit. Nyt on korit, pullot, maltaat ja jodi haettu. Mmm voikos ton joditestin tehdä käymisen jälkeen? Oli nyt negatiivinen. En ottanut pakkaseen talteen vierrettä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Onkohan sulla lämpömittarit kalibroitu? Oman kokemuksen mukaan US-05 on sellainen työjuhta että on vaikea saada mitään jäämään makeaksi.

Itse panin sunnuntaina Maibockia, tavoitteena 6.5-7% vaaleahko lager, jossa saksalaiseksi suht reipas humalointi. Lähti käymään hyvin 10 asteessa 3 litran startterissa käytetyn Wyeast 2308:n kanssa.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Onkohan sulla lämpömittarit kalibroitu? Oman kokemuksen mukaan US-05 on sellainen työjuhta että on vaikea saada mitään jäämään makeaksi.

Itse panin sunnuntaina Maibockia, tavoitteena 6.5-7% vaaleahko lager, jossa saksalaiseksi suht reipas humalointi. Lähti käymään hyvin 10 asteessa 3 litran startterissa käytetyn Wyeast 2308:n kanssa.
Käytän noita Kiinan mittareita. Pikkusen liikaa näyttää mittari, eli 0,5 astetta liikaa tulee lämpöihin joka on ihan hyvä ainakin mäskäyksessä. Edellinen mittari näytti hieman vähemmän. Tuolla Fermentiksen vehnähiivalla sain sitten kuivaa olutta aikaiseksi. Otan sitten ominaispainosta mittauksen huomenna. Katotaan mihin jäi lopulliset sokerit. Ei se kylläkään kauhean makealta/kuivalta maistu. Vähän kuin maidon makeus. Voishan vielä tarkistaa ettei ominaispainomittari ole menny rikki.

Käyminen tapahtui 20-21 asteessa. Fermentis suosittelee 18-28°C

Edit. Tjahas. Mittavirhe. Tääkään nyt ei sitten näytä ihan 1.000 OG:ta vedelle. Näyttää hanavadelle 1.002-1.003. Eli tuo olut on sitten 1.018 OG. Pientä jälkikäymistä näyttäis vielä tapahtuvan kun kohtalaisen isoa vaahtoa vielä pinnalla. Noh, antaa olla huomiseen tai ylihuomiseen asti niin sitten kylmettymään. Sitten tulee täyteen 11-12 vrk pääkäymistä. Aika ujosti vielä kun jotain Belgialaisia oluita annetaan olla kolmisen viikkoakin ennen kuin kosketaan. Tosiaan tuo käynyt lämpöisemmässä kuin kellarikäyminen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Voi tosiaan olla sitten vielä kesken. Annan itse about kaiken paitsi vehnäoluen olla pääkäymisastiassa 3-4 viikkoa. Suosittelen sinua myös odottamaan vielä ettei vaan jatku pulloissa käyminen.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Voi tosiaan olla sitten vielä kesken. Annan itse about kaiken paitsi vehnäoluen olla pääkäymisastiassa 3-4 viikkoa. Suosittelen sinua myös odottamaan vielä ettei vaan jatku pulloissa käyminen.
Tulee pullotettua. Voishan tuossa vielä odottaa mutta ei se haittaa jos vähän pullossakin käy kunhan suurimmat hiivat ja sokerit on pois. Tuossa on vielä 1.004 liikaa. Ja se 0,5% liikaa pulloon.

Edit. Jos nyt vielä yhden viikon odottelis, eli 24-25 päivänä kylmään. Sen jälkeen pullotus. Katotaan tuleeko parempi lopputulos vai onko hukkaan haitettyä aikaa. Kuitenkin kylmässä yleensä 5-6 vrk. Noin 10 asteessa. Jälkikäy myös siinäkin hieman. En pääse alemmaks tolla jääkaapilla kun joudun pitämään viileätilassa tilanpuutten takia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Kerro miten onnistuu ilman puuroa. Pitää taas tehdä tuotakin kunhan kerkeää. Jääkaappia tekemässä käymisastialle käymisen ajaksi.
Tämä on nyt odottamassa toista mittausta huomenna jonka jälkeen FG:n ollessa sama 1.010 pääsee autotalliin cold crashaamaan ja viikonloppuna pulloon. OG tuolla oli aikalailla tasan 1.050 joten eiköhän tästä ihan juotavaa noiden osalta tule.

Tuli tuota käynyttä olutta hieman maistettua samalla kun mittaili ominaispainoja: Herukkaa tuosta ainakin tulee esille, samoin banaania. Sen tarkemmin tuota en nyt ala perkaamaan kun ei ole valmista. Vaikuttaa ihan hyvältä.

Jälkikäteen tullut vastaan että ehkä olisi pitänyt laittaa tuohon kamomillateetä, korianterin siemeniä sekä bitter orange (mitälie suomeksi olisi..).
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Tämä on nyt odottamassa toista mittausta huomenna jonka jälkeen FG:n ollessa sama 1.010 pääsee autotalliin cold crashaamaan ja viikonloppuna pulloon. OG tuolla oli aikalailla tasan 1.050 joten eiköhän tästä ihan juotavaa noiden osalta tule.

Tuli tuota käynyttä olutta hieman maistettua samalla kun mittaili ominaispainoja: Herukkaa tuosta ainakin tulee esille, samoin banaania. Sen tarkemmin tuota en nyt ala perkaamaan kun ei ole valmista. Vaikuttaa ihan hyvältä.

Jälkikäteen tullut vastaan että ehkä olisi pitänyt laittaa tuohon kamomillateetä, korianterin siemeniä sekä bitter orange (mitälie suomeksi olisi..).
Willametasta tulee tuota korianterin siemenen tapaista makua. Greippiä pitäisi kanssa löytyä. Spelttihiutaleet voi korvata kauralla tai vehnällä jos haluaa pitää kulut pienenä. En tosin itse ole kauralle kovin perso. Ainahan kannattaa toki kokeilla kaikkea.

Edit. Vai tuleeko se korianterin maku summitin ja willametten yhdistelmästä. En vaihtaisi kun toimii.

Hmm. Saattaa olla että itse korvaan tuon ellan first goldilla kun aromeista pitäisi löytyä mandariinia, appelsiini marmeladia, aprikoosia, kurjenpolvea, magnoliatiaa. Tuossa on farmeseenia joka edesauttaa noissa kukan tuoksuissa ja omenan tuoksussa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Voi tosiaan olla sitten vielä kesken. Annan itse about kaiken paitsi vehnäoluen olla pääkäymisastiassa 3-4 viikkoa. Suosittelen sinua myös odottamaan vielä ettei vaan jatku pulloissa käyminen.
Nyt antanut olla primaryssa 16 vrk. Alkaa maut olla kohdillaan. Sellanen sipulisuus alkaa kadota, lähes kadonnut. Puinen, sitruksinen, marjainen/hedelmäinen, seljankukkaa aavistus. Pitää näköjään vielä kuivahumalointiin heittää jotain että saa katkeroa hieman enemmän esille. Ei ole mitenkään hiivainen tai ällö. Sellanen 3 viikkoa taitaa olla just passeli tolle satsille pääkäymistä, sitten kylmettymään noin viikoksi ja pullotus. Nyt oli sellanen mallaspohja kokeilu mutta katotaan mitä tulee. Enemmän siitä olen kiinnostunut.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Willametasta tulee tuota korianterin siemenen tapaista makua. Greippiä pitäisi kanssa löytyä. Spelttihiutaleet voi korvata kauralla tai vehnällä jos haluaa pitää kulut pienenä. En tosin itse ole kauralle kovin perso. Ainahan kannattaa toki kokeilla kaikkea.
Se ois olut ollut nyt vissiinkin Maanantaista lähtien pullossa. Tosin en taida vielä nyt viikonloppuna uskaltaa avata yhtäkään, kun pullotettu tavara oli aikalailla viileää niin luulen ettei hiilihappoja vielä pullossa ole. Ainakin pullotusvaiheessa maku vaikutti ihan hyvältä, mutta lopullisen tuomion antaa vasta pullotavaralle.

Hieman tässä alkanut miettimään kegeraattoria, mutta sijainti kotitalossa enemmän kuin vähän hakusassa niin vielä toistaiseksi pelkkä ajatus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Mittasin Maibockin ominaispainon, joka alkoi lähestyä loppulukemia. Nostin lämmöt diasetyylitaukoa varten ja nyt pitäisi päättää lageroinko käymisastiassa vai tyhjennänkö sitä varten yhden kegin. Ihan hyvän oloinen olut tässä vaiheessa.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Mittasin Maibockin ominaispainon, joka alkoi lähestyä loppulukemia. Nostin lämmöt diasetyylitaukoa varten ja nyt pitäisi päättää lageroinko käymisastiassa vai tyhjennänkö sitä varten yhden kegin. Ihan hyvän oloinen olut tässä vaiheessa.
Jäi sitten tuo tuohon 1.018. Eli taitaa olla vaan nyt niin että ei tuo hiiva pysty käyttämään noita vimeisiä sokereita. Tai äärimmäisen hitaasti käyttää. Ensi kerralla mäskäys alemmassa lämpötilassa kun liikaa tuolle hiivalle. Ens kerralla tulee sitten laitettua kylmään 1-1,5 viikon jälkeen, viikko kylmässä ja sitten pullotus. Sanoisin että mäskäys korkeintaan 70-72 asteessa, tälle US-05 hiivalle.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Ensimmäinen pullo (0.33) maistettu tuota vehnäolutta ja tuomio on että saa odottaa vielä ainakin täyden toisen viikon. Ehkä jopa enemmän kun ei selvästikään ole vielä valmista.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Jäi sitten tuo tuohon 1.018. Eli taitaa olla vaan nyt niin että ei tuo hiiva pysty käyttämään noita vimeisiä sokereita. Tai äärimmäisen hitaasti käyttää. Ensi kerralla mäskäys alemmassa lämpötilassa kun liikaa tuolle hiivalle. Ens kerralla tulee sitten laitettua kylmään 1-1,5 viikon jälkeen, viikko kylmässä ja sitten pullotus. Sanoisin että mäskäys korkeintaan 70-72 asteessa, tälle US-05 hiivalle.
Yli 70 asteen mäskäyslämpötila on mielestäni todella korkea. Itse käytän normilämpönä 66 astetta. Jos haluan kuivempaa niin 62-63, jos hyvin makeaa niin 68-69.

Stouttia kun tein viimeksi niin lämpötila lipesi vähän päälle 70 asteeseen, jolloin olut jäi 5 pinnaa makeammaksi kuin olin laskenut. Tuolloin olin tähdännut vissiin 67-68 paikkeille.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Tulin tässä seuraavaa ajatelleeksi ja mietin mitenhän mahtaa olla asian laita:

Onko näin että kegityksessä olut on nopeammin valmista, koska tuolla tavalla ei hiivaa tarvitse startata uudelleen hiilihappojen aikaansaamiseksi pullossa jolloin käytännössä kegitetty ja hiilihapotettu litku on likipitäen sen makuista kuin cold crashattu olut?

Itse juuri nimittäin erän pullottaneena tuli mieleen että ensimmäinen olut on hyvin hiivainen, mutta johtunee siitä että joutuu pullossa käyttämään oluen --> hiiva on startannut uudelleen. Nyt kestää sitten oma aikansa että käyminen on päättynyt jonka jälkeen kylmään siirto.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Pari tuttua kegitti kerran yhden IPAn, laittoivat kaasut päälle ja ravistivat kegiä jonkin aikaa. Ravistellessa kuuli kuinka hiilaria meni sisään koko ajan lisää. Vartin päästä oli jo kevyet hiilarit ja olutta pystyi maistamaan. Kyllä kegittämällä nopeammin saa oluen juomakuntoon.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Pari tuttua kegitti kerran yhden IPAn, laittoivat kaasut päälle ja ravistivat kegiä jonkin aikaa. Ravistellessa kuuli kuinka hiilaria meni sisään koko ajan lisää. Vartin päästä oli jo kevyet hiilarit ja olutta pystyi maistamaan. Kyllä kegittämällä nopeammin saa oluen juomakuntoon.
Ja varmaan se ettei tarvitse odottaa hiivan siirtymistä lepotilaan uudelleen nopeuttaa prosessia huomattavasti.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Yli 70 asteen mäskäyslämpötila on mielestäni todella korkea. Itse käytän normilämpönä 66 astetta. Jos haluan kuivempaa niin 62-63, jos hyvin makeaa niin 68-69.

Stouttia kun tein viimeksi niin lämpötila lipesi vähän päälle 70 asteeseen, jolloin olut jäi 5 pinnaa makeammaksi kuin olin laskenut. Tuolloin olin tähdännut vissiin 67-68 paikkeille.
En sanois 4,5% mitenkään ölyttömän makeaksi. Riippuu pitkälti myös hiivasta. Mutta mennään ens kerralla sen ehdoilla enemmän. Mäskään 95% ajasta alemmissa lämpötiloissa ja sitten käytän nopeasti korkeassa lämpötilassa. Tuo Fermentiksen vehnähiiva vetää kuivaks vaikka mäskäys 72 asteessa. Pääsin alle 2,5% sokereita. Vielä on kokeilematta tuo BE-134 josko olis vähän tehokkaampi.

Edit. Saattaa tulla ihan onnistunutta satsia. Mielenkiintoinen tämä, muistuttaa hieman saisonia. Sokerit jäi sinne 4,5% tuntumaan (saattaa hieman laskea kuukausien jälkeen pullotuksesta). Tuoksussa puuta, sitrusta, kukkaa, trooppista hedelmää, karamellia. Keskiviikkona näkee sitten tuleeko heitettyä kuivahumalointia kun siitä 48H ja pullotus.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Pari tuttua kegitti kerran yhden IPAn, laittoivat kaasut päälle ja ravistivat kegiä jonkin aikaa. Ravistellessa kuuli kuinka hiilaria meni sisään koko ajan lisää. Vartin päästä oli jo kevyet hiilarit ja olutta pystyi maistamaan. Kyllä kegittämällä nopeammin saa oluen juomakuntoon.

Teen näin suurimmalle osalle käyttöoluista. Koska en jaksa odotella ja 4xkegin pakkanen on vielä rakenteilla...
Oluen vaan parempi olla ~0*C tuossa niin imeytyy hyvin. (Kuten se cold crashin jälkeen toki on.)
Seuraavana päivänä se onkin sitten jo tasaantunut. Vaatii vaan tiettyä tatsia ettei ali- tai ylihapota.

Toinen vaihtoehto on sellainen 12-24h todella kovalla paineella force carbonation.
Eli luokkaa 3-4 bar. Mutta siinäkin oikean hiilarimäärän saaminen melko lottoa ja tarvitsee pari päivää aikaa tasaantua.
Diffuusiokivi se pitäisi hankkia...


Kegittämällä olen tehnyt olutta lasiin 10-14pv keitosta. Täysin kirkastakin alea siinä parissa viikossa.
Käyminen 5-10 pv. Cold Crash 1-3pv ja hapotus, josta seuraavana päivänä lasissa.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Teinkin vähän erilaisemman muutoksen kun pH jäi vähän korkeammaksi kuin odotin. En lisännyt kuivahumalointia kun keitossa on jo tarpeeksi humalaa. Otin purkkiin talteen hieman olutta johon lisäsin maitohappobakteeria aivan pirusti. Pidin huoneen lämmössä vuorokauden ja totesin että toimii ja viskasin käymisastiaan. 12 tunnin jälkeen oli purkin olut kirkastunut täysin ja tuoksui melkosen jännältä. Makutesti sanoi että jokseenkin hapan kaveri. Myös väri oli muuttunut kellertävästä oranssisempaan sävyyn. Perjantaina pullotus ja sitten odottelua. Hiilihappoja laitan sen 3 CO2 yksikköä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Kyllä se taitaa vahvasti kääntyä siihen suuntaan että kegiä täytynee viritellä kesäksi. Toki osan jos laittaa kegiin ja osan pulloihin logistisista syistä niin ei tarvitse miettiä 15 litran erän kiskomista suoraan hanasta kauheaa tahtia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Kyllä se olut kegissä säilyy ihan yhtä hyvin kuin pullossa. Mulla on viime kesällä tehtyä olutta vielä hanassa ja ihan maittavaa on. Parhaat humalan aromit voi toki hävitä.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Nyt on pullotettu 22 litraa. Sukkelasti menee nykyään homma. Tosiaan omaan tahtiin teen kuitenkin ilman mitään kiireitä. Helpotti kummasti työtä nuo uudet pullokorit. Aivan typerää ollu käyttämättä ennen. Tuoksu oli oikein mukava. Kirkasta oli tullut jo tuossa 8 asteessakin. Väri jotain 14-15 EBC. Katkerot jotain 40 IBU? Prosentteja jotain 6,4%. Parin viikon päästä uskaltaa korkata.

 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
@miiksu kuvahan ei toimi enää tuon linkityksen vuoksi.

Enivei ensimmäinen onnistunut vehnäolut maistettu eilen, maussa ei näillä nystyröillä erotu juuri kuin banaania ja yllättäen lakkaa/hillaa? Aika kuivaksi taitaa käydä tällä hiivalla (olut siis perustui siihen sinun reseptiin ilman hiutaleita). Maku ei yhtään pöllömpi, vaahtoa tulee lasiin mutta ei liikaa. Pullotuksesta nyt jotakuinkin pari viikkoa ja ero viime viikonloppuna maistettuun aivan älytön. Saapa nähdä mikä tilanne on ensi viikolla.

edit: Kaikenkaikkiaan oikein maittavaa jo nyt.
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
@Jage Juu, kuivaksi menee. Puuro vissiin auttaa tuossa vaahtokukassa. Paljos laitoit hiilihappoja?
 
Liittynyt
11.02.2017
Viestejä
1 248
Edellisestä satsista otettu hiivat talteen. Lactobacillus rhamnosus lisättynä vasempaan ja toisessa hiiva ja olut. Vaikuttaa kirkkauteen melkoisesti. Vaikka en lämmitelly vierrettä/olutta ollenkaan. Huoneenlämmössä vaan ja lopuksi nakkasin kylmään.

 
Liittynyt
12.07.2017
Viestejä
21
Tänään sitten aloitin mäskäysveden lämmityksen ja maltaita hakiessani totesin, että Pale ale mallas onkin sitten sopivasti loppu. Siinä sitten hetken tuli mietittyä mitäs nyt tehdään. Hetken mietittyäni muistin nähneeni reittausblogissa IPAn reseptin(Resepti: Reittausblogi IPA #4 - enemmän humalaa! | Reittausblogi), jossa oli käytetty mallaspohjana ainoastaan sahtimallasta. Siitä sitten aikaisemmin suunniteltu mallaspohja vaihtoon sahtimaltaaksi, kun sitä löytyy säkillinen. Mielenkiintoista koittaa sahtimallasta jossain muussakin kuin itse sahdissa. Tämänmoinen resepti tuli sitten tehtyä:

Original Gravity (OG): 1.055 (°P): 13.6
Final Gravity (FG): 1.014 (°P): 3.6
Alcohol (ABV): 5.40 %
Colour (SRM): 6.4 (EBC): 12.6
Bitterness (IBU): 58.0 (Average)

100% Sahtimallas

1.2 g/L Magnum (12.5% Alpha) @ 30 Minutes (Boil)
1.2 g/L Ahtanum (4% Alpha) @ 20 Minutes (Boil)
1.2 g/L Simcoe (12.2% Alpha) @ 20 Minutes (Boil)
1.2 g/L Ahtanum (4% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)
1.2 g/L Amarillo (6.4% Alpha) @ 5 Minutes (Boil)
2 g/L Ahtanum (4% Alpha) @ 5 Days (Dry Hop)
1.6 g/L Amarillo (6.4% Alpha) @ 5 Days (Dry Hop)
2 g/L Simcoe (12.2% Alpha) @ 5 Days (Dry Hop)


Single step Infusion at 65°C for 60 Minutes. Boil for 30 Minutes

Fermented at 20°C with Safale US-05
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Sahtimallas on ihan hyvä mallas kaikkeen oluen tekoon. Perimätiedon mukaan sisältää suurelti pilsner-mallasta, vähän entsyymimallasta ja karamellimallasta.

Ainut ongelma on se, että jauhatusaste on aika hieno, ei sovellu niin hyvin vierrettä kierrättäviin laitteisiin maltaaksi.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Mistähän johtuu että oluen laatu vaihtelee pullosta toiseen hyvinkin rajusti? Jokin olut maistuu aivan vehnäoluelta, seuraavasta taas puuttuu kaikki esterit ja banaanisuutta saa hakea kissojen ja koirien kanssa.

Tulisiko laadusta tasaisempaa kegittämällä ja siitä pulloon jolloin ei tarvitsisi käyttää olutta pullossa hiilihappojen aikaansaamiseksi.

edit: Olisiko olut happamoitunut?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Mistähän johtuu että oluen laatu vaihtelee pullosta toiseen hyvinkin rajusti? Jokin olut maistuu aivan vehnäoluelta, seuraavasta taas puuttuu kaikki esterit ja banaanisuutta saa hakea kissojen ja koirien kanssa.

Tulisiko laadusta tasaisempaa kegittämällä ja siitä pulloon jolloin ei tarvitsisi käyttää olutta pullossa hiilihappojen aikaansaamiseksi.

edit: Olisiko olut happamoitunut?
Varmaan tarkoitat hapettumista? En ole varma onko itsellä koskaan hapettunut olut, mutta kuulemma olut maistuu pahvilta ja aromit on kadoksissa.

Happamoituminen taas esim. maitohappobakteerikontaminaation takia maistuu aika selvästi läpi. Tekee oluesta tunkkaista ja todella hapokasta, kuohuu yli lähes aina. Itsellä on useampi saastunut pullo tullut vastaan ja ei sitä kyllä loppuun pysty juomaan vaan menee viemäriin parin maistiaisen jälkeen.

Itse lisään pullotussokerin sokeriliemenä astian pohjalle ja lappoan siihen oluen päälle. Maltillinen sekoittaminen jotta sokerit sekoittuu hyvin liemeen, mutta ei lotrausta.
Sitten lapolla ja pullotuslaitteella pullotus jossa pullo täyttyy pohjan kautta, vähentää tämäkin hapettumisriskiä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
@ossid Aromit ovat kadonneet melkolailla totaalisesti ja juoma maistuu lähempänä lageria kuin vehnäolutta.

Niin ja tuo sokerointi hoidetaan samalla tavalla.. alkaa mietityttämään olisiko nuo pullot pitänyt yrittää desinfioida paaaaaljon paremmin (uunikäsittely eikä pelkkää starsania näennäisen puhtaisiin pulloihin).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
@ossid Aromit ovat kadonneet melkolailla totaalisesti ja juoma maistuu lähempänä lageria kuin vehnäolutta.

Niin ja tuo sokerointi hoidetaan samalla tavalla.. alkaa mietityttämään olisiko nuo pullot pitänyt yrittää desinfioida paaaaaljon paremmin (uunikäsittely eikä pelkkää starsania näennäisen puhtaisiin pulloihin).
Itsellä on savottana tulossa useimpien pullojen uudelleenpesu.
Ajattelin hoitaa asian laittamalla saaviin/paljuun kuumaa vettä ja pari konetiskitablettia tms. myrkkyä.
Kunnon liotus ja pulloharjan kanssa raapaisu pohjasta, sitten huuhtelu ja tarkistaa valoa vasten että kaikki puhdasta. Enne käyttöä sitten star-sanit tulille. Uunissa käyttäminenhän toki steriloi pullon, mutta ei irrota pinttynyttä likaa.

Lasi on siitä hyvä materiaali, että siihen ei mikään imeydy, kaikki lähtee periaatteessa liottamalla pois.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Itsellä on savottana tulossa useimpien pullojen uudelleenpesu.
Ajattelin hoitaa asian laittamalla saaviin/paljuun kuumaa vettä ja pari konetiskitablettia tms. myrkkyä.
Kunnon liotus ja pulloharjan kanssa raapaisu pohjasta, sitten huuhtelu ja tarkistaa valoa vasten että kaikki puhdasta. Enne käyttöä sitten star-sanit tulille. Uunissa käyttäminenhän toki steriloi pullon, mutta ei irrota pinttynyttä likaa.

Lasi on siitä hyvä materiaali, että siihen ei mikään imeydy, kaikki lähtee periaatteessa liottamalla pois.
Mulla on ollut tapana huuhtoa pullo käytön jälkeen silmämääräisesti puhtaaksi, mutta jotain tässä on nyt tapahtunut kun olut on katkeroitunut ihan selvästi ja esterit ovat hävinneet.
Kegittäminen alkaa kiinnostamaan yhä enemmän ja enemmän..
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
190
Itse pesen pullot vahvalla soodalioksella, joka kyllä räjäyttää pullot puhtaaksi.
Esim biltemasta. Kaustinen sooda - Kaustinen sooda - Biltema

Tuon kuumaan veteen ja pullot täyteen.
30min yleensä riittää, että on puhdas sen kummemmin jynssäämättä, mutta eipä se pidempikään liuotus haittaa.

Toimii muuten muillekin panovehkeille aivan hyvin on maksaa murto-osan, mitä vastaava PBW vaikka.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 905
Mulla on ollut tapana huuhtoa pullo käytön jälkeen silmämääräisesti puhtaaksi, mutta jotain tässä on nyt tapahtunut kun olut on katkeroitunut ihan selvästi ja esterit ovat hävinneet.
Kegittäminen alkaa kiinnostamaan yhä enemmän ja enemmän..
Niin, miten sen ottaa. Huonolla puhtaudella ja säkällä kegin kanssa menee yhden pullon sijasta koko kegi piloille.

Itsekin toki haaveilen kegisysteemeistä hanoineen, mutta budjetti/tila ei anna myöden nyt.

Itse pesen pullot vahvalla soodalioksella, joka kyllä räjäyttää pullot puhtaaksi.
Esim biltemasta. Kaustinen sooda - Kaustinen sooda - Biltema

Tuon kuumaan veteen ja pullot täyteen.
30min yleensä riittää, että on puhdas sen kummemmin jynssäämättä, mutta eipä se pidempikään liuotus haittaa.

Toimii muuten muillekin panovehkeille aivan hyvin on maksaa murto-osan, mitä vastaava PBW vaikka.
Sisältää: Natriumhydroksidia 60-90 %.

Elikkäs lipeää siis käytännössä tuo.

Varmasti räjähtää kyllä lika pois. Melkein jo kannattaa laittaa kunnon suojahanskat ja suojalasit päähän kun roiskuttelee lientä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 645
Niin, miten sen ottaa. Huonolla puhtaudella ja säkällä kegin kanssa menee yhden pullon sijasta koko kegi piloille.

Itsekin toki haaveilen kegisysteemeistä hanoineen, mutta budjetti/tila ei anna myöden nyt.
Niin ehkä täytyy tuota uunipuhdistusta ensimmäisenä vielä koittaa pienemmällä erällä. Kuitenkin saman oluen aineet vielä varastosta löytyy joten voisi tehdä pienemmän erän ja testata miten äijän käy.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 361
Viestejä
4 158 387
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom