Öljyn valinta

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu
Toi 10W-60 kuulostaa vähän erikoiselta kesäkäyttöön. Kai se on jotain korkean lämpötlian suojauksen takia, mut kylmäviskositeetti on kyllä turhan pieni talveen. En oo ihan varma, mut veikkaan et ne on suunniteltu johonkin tiettyyn käyttöön, missä kone käy kuumana.
10W-60 oli muistaakseni jonkun M-bemarin ihan ensitäyttö-öljynäkin. Google varmaan muistaisi minkä.
 
10W-60 oli muistaakseni jonkun M-bemarin ihan ensitäyttö-öljynäkin. Google varmaan muistaisi minkä.
10W-60 on kyl aika erikoinen. Muistaakseni M5 E60:n S85 V10 käytti sitä. se oli vissiin ihan ensiätyttökin. Mutta toi viskositeettien vertailu eri lämpötiloissa on aina vähän hankalaa, kuten sanoit. Toi 0W-20 on kyl tosi ohutta kylmänä, mut se on just noita päästöjuttuja varten.
 
Mun ymmärtääkseni käyntilämpötilassa niistä komponenteista, millä öljyn viskositeettiväliä laajennetaan, on lähinnä vain haittaa voitelun kannalta. En ottas kylmäpäästä lirumpaa kuin tarvitsee. Esimerkiks jotain 10W-50 tai vastaavia käyttäisin vain jos autossa on öljyvaatimuksena sae50 ja sillä pitäisi ajaa talvellakin. Kesällä ottasin ihan 20W-50.

Ihmettelin noita kummallisia viskositeettejä yhdessä moto-guzzissakin, kun oletettavasti motskari kesäkäyttöön tehty ja just joku ihan outo muistaakseni 10W-60 oli vaatimuksena. Et mitäköhän sillä 10W on saavutettu.
No ei noita viskomodifaiereitakaan voi yhteen niputtaa ja todeta, että kaikki paskaa. Parhaimmat styreenipohjaiset star -polymeerit ei juurikaan katkeile. Tässäkin menee pääasiassa niin, että halvalla ei saa hyvää.

Alla Motor Oil Geek testaa erilaisia perusöljyn ja VI-parantajien komboja.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/2-ECI5uK9eE?is=tOzcKATQmDMgM9vy

Tuossa vielä ihan perusasiat kertauksena VI modifiereistä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/-sL1aQw8xZk?is=OauIFOjXq4o87axW
 
No ei noita viskomodifaiereitakaan voi yhteen niputtaa ja todeta, että kaikki paskaa. Parhaimmat styreenipohjaiset star -polymeerit ei juurikaan katkeile. Tässäkin menee pääasiassa niin, että halvalla ei saa hyvää.

Alla Motor Oil Geek testaa erilaisia perusöljyn ja VI-parantajien komboja.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/2-ECI5uK9eE?is=tOzcKATQmDMgM9vy

Tuossa vielä ihan perusasiat kertauksena VI modifiereistä:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/-sL1aQw8xZk?is=OauIFOjXq4o87axW

Ehkä tässä on myös yksi syy kun halvalla ei saa hyvää, miksi kannattaa mielestäni välttää noita VI-parantajia jos niitä ei todella tarvitse. Kaikkea varmaan pystyy jo nykyisin tekemään, mutta vaikea sitä on kuluttajan havaita onko missä öljypurkissa hyvät ja missä huonot VI-parantajat. Tai sitten maksaa paljon siitä, että saa ehkä ne hyvät mutta mikä hyöty jos niitä ei alunperinkään tarvitse esim. kesäautossa?
 
Hullu kysymys. Miksi synteettistä öljyä joku vartavasten tekisi replikoimaan jotain mineraali yksasteöljyä?

Enemmänkin sitä ajan takaa, että jos moottoripyörässä tai autossa on vaikka sae 50 öljylle suunnitellut välykset niin mieluummin laittasin 20w-50 kuin 5w-50 jos kylmän öljyn ominaisuuksia ei todellakaan tarvitse. Tai vaihtoehtoisesti tekisin taustatyön erittäin tarkkaan.
 
Nnnoh. Periaatteessa samaa mieltä, mutta:
Minkä ajattelit tekevän noista moniasteöljyjä? No lisäaineistus, josta et tykännyt.
Ja jos ajateltaisiin sitä kesäautoa, mitä hiton väliä sillä on vaikka sinne tunkisi Erkki superia, kun silä ajetaan parisataa kilsaa ja vaihdetaan taas talveksi öljyt?

On totta että kaksipyöräisiin(kin) on omituisia suosituksia, mutta silti se on aika se ja sama, kunhan vaihtaa usein. Ja kaksipyöräisissä se toteutuu monilla ihan kuten kesäautossakin, ajetaan muutama tuhat kilsaa ja siinä se. Ja moni vieläpä vaihtaa pyörää kuin tyttöystävää, joten onko silläkään väliä valitsiko SEN öljyn jolla pääsisi sen 200 000km, jos ajaa 4000 ja myy pois?
Mutta toki sen talvivälin voi tehdä sitä taustatyötä, jos harrastetta riittää.

Kylmäkäynnistyksistä tuli mieleen se wanha juttu; saksalaiset ihmettelivät II maailmansodassa kun neuvostoliittolaiset pääsivät kovissa keleissä ilmaan, tai että saivat lentokoneiden moottorit edes käymään...
saivat sattumalta sotavangiksi kenttämekaanikon.
Jippo oli että kaadettiin öljyn sekaan bensaa. Oheni liruksi, oli helppo käynnistää ja lämmityskäytön aikana bensa haihtui ja öljy alkoi voidella kuten kuuluu, ja sitten ilmaan...
 
Minkä ajattelit tekevän noista moniasteöljyjä? No lisäaineistus, josta et tykännyt.
Ja jos ajateltaisiin sitä kesäautoa, mitä hiton väliä sillä on vaikka sinne tunkisi Erkki superia, kun silä ajetaan parisataa kilsaa ja vaihdetaan taas talveksi öljyt?
Ymmärtääkseni synteettinen perusöljykin on erilaista mitä mineraali perusöljy. Mineraaliöljyä pitää lisäaineistaa, jos siitä halutaan moniasteista. Pitääkö synteettistä? Enpä tiedä, enemmänkin välttelisin turhaa lisäaineistusta, koska se on kallista tai heikentää öljyn muita ominaisuuksia.

Ja jos ajateltaisiin sitä kesäautoa, mitä hiton väliä sillä on vaikka sinne tunkisi Erkki superia, kun silä ajetaan parisataa kilsaa ja vaihdetaan taas talveksi öljyt?

On totta että kaksipyöräisiin(kin) on omituisia suosituksia, mutta silti se on aika se ja sama, kunhan vaihtaa usein. Ja kaksipyöräisissä se toteutuu monilla ihan kuten kesäautossakin, ajetaan muutama tuhat kilsaa ja siinä se. Ja moni vieläpä vaihtaa pyörää kuin tyttöystävää, joten onko silläkään väliä valitsiko SEN öljyn jolla pääsisi sen 200 000km, jos ajaa 4000 ja myy pois?
Mutta toki sen talvivälin voi tehdä sitä taustatyötä, jos harrastetta riittää.
Ei olekkaan noissa sinun valitsemissasi raameissa. Muissa raameissa voi olla.
 
Yksiasteöljyn ostossa on myös ongelma. Mistäänhän et tiedä onko se oikeasti yksiasteöljyä vai moniasteöljyä, jota myydään yksiasteöljynä. Klassinen esimerkki on eräs nimeltä mainitsematon SAE 30 -ruohonleikkuriöljy, joka todellisuudessa on SAE 10W-30 moniasteöljyä. Kaiken lisäksi tämä on vielä ihan sallittua downgreidata oma tuote, koska SAE 10W-30 -öljy täyttää kaikki SAE 30 -öljyn vaatimukset.
 
Yksiasteöljyn ostossa on myös ongelma. Mistäänhän et tiedä onko se oikeasti yksiasteöljyä vai moniasteöljyä, jota myydään yksiasteöljynä. Klassinen esimerkki on eräs nimeltä mainitsematon SAE 30 -ruohonleikkuriöljy, joka todellisuudessa on SAE 10W-30 moniasteöljyä. Kaiken lisäksi tämä on vielä ihan sallittua downgreidata oma tuote, koska SAE 10W-30 -öljy täyttää kaikki SAE 30 -öljyn vaatimukset.
Erittäin hyvä esimerkki siitä, millaisia sudenkuoppia näissä tuntuu olevan.
 
En tiedä millasilla vehkeillä jengi täällä ajaa, kun öljynvalinta on tollasta tiedettä. Omassa harrasteessa missä 2,5 litrasesta yli 30 vuotiaasta ja 200tkm+ japsimoottorista on kutiteltu 500 heppaa ja pärjään aivan hyvin motulin 10w40 öljyllä. Tollaseen käyttöön valitsen aidosti täyssynteettisen esteri/pao öljyn, koska mineraaliöljystä krakattu "synteettinen" öljy ei ole laadultaan samaa ja vaihdan vaan sitten käytön mukaan öljyjä.

Normiautossa menee mikä vaan suositukset täyttävä öljy.
 
En tiedä millasilla vehkeillä jengi täällä ajaa, kun öljynvalinta on tollasta tiedettä. Omassa harrasteessa missä 2,5 litrasesta yli 30 vuotiaasta ja 200tkm+ japsimoottorista on kutiteltu 500 heppaa ja pärjään aivan hyvin motulin 10w40 öljyllä. Tollaseen käyttöön valitsen aidosti täyssynteettisen esteri/pao öljyn, koska mineraaliöljystä krakattu "synteettinen" öljy ei ole laadultaan samaa ja vaihdan vaan sitten käytön mukaan öljyjä.

Normiautossa menee mikä vaan suositukset täyttävä öljy.
Juu en kanssa ole päätäni sen enempää vaivannut käyttöautoissa kuin sen että täyttää ne vaatimukset ja vanhemmissa riittänyt että on edes sinnepäin kun ei niissä mitään suuria vaatimuksiakaan ole ollut, kun ei vielä mitään hiukkasloukkuja ja muita lisälaitteita ole ollut jotka niitä vaatimuksia on muuttanut.

Toki jossain viritetyissä tai joissain erikoisissa käyttöolosuhteissa ymmärrän, että katsotaan vähän tarkemmin, mutta normaalimoottoreissa ja normaalikäyttöolosuhteissa en usko että jos on vaatimukset täyttävää normivalmistajan öljyä niin sillä ole minkään valtakunnan kestävyyteen vaikuttavaa merkitystä oli se öljy kenen valmistamaa tahansa. Enemmän kiinnittäisin vaihto väliin huomiota ja pitäytyisin vain niissä että on vaatimukset ne mitä valmistaja sanoo.
 
Viimeksi muokattu:
Mitäs öljyä porukka on laittanut 8hp70 laatikkoon? ZF:n oma nyt toimii tietysti, mutta onko jotain edullisempaa jossain tarjolla?
 
En tiedä millasilla vehkeillä jengi täällä ajaa, kun öljynvalinta on tollasta tiedettä. Omassa harrasteessa missä 2,5 litrasesta yli 30 vuotiaasta ja 200tkm+ japsimoottorista on kutiteltu 500 heppaa ja pärjään aivan hyvin motulin 10w40 öljyllä. Tollaseen käyttöön valitsen aidosti täyssynteettisen esteri/pao öljyn, koska mineraaliöljystä krakattu "synteettinen" öljy ei ole laadultaan samaa ja vaihdan vaan sitten käytön mukaan öljyjä.

Normiautossa menee mikä vaan suositukset täyttävä öljy.

Itse taas tuhosin yhden (RC-auton) moottorin Motulin 2T-esteriöljyllä. Ajattelin, että tämänhän täytyy olla erinomaista sisäänajoon, koska aidosti täyssynteettinen esteriöljy. Puoli tuntia myöhemmin kone oli entinen. Olisi pitänyt käyttää mineraaliöljyä. Oppirahoina meni sitten sekin homma.
 
Ei sentään vaatinut risiiniöljyä? 20% taisin sotkea itse ;-) Nykyisin kai laitetaan puolet synteettistä ja puolet risiiiöljyä, omat sotkut 70-luvulta.
 
Itse taas tuhosin yhden (RC-auton) moottorin Motulin 2T-esteriöljyllä. Ajattelin, että tämänhän täytyy olla erinomaista sisäänajoon, koska aidosti täyssynteettinen esteriöljy. Puoli tuntia myöhemmin kone oli entinen. Olisi pitänyt käyttää mineraaliöljyä. Oppirahoina meni sitten sekin homma.
No rc autot ei nyt tän ketjun piirissä varsinaisesti ole ja se nyt on bensa-autoillakin tiedossa oleva fakta, että sisäänajo tehdään sisäänajoöljyillä
 
No rc autot ei nyt tän ketjun piirissä varsinaisesti ole ja se nyt on bensa-autoillakin tiedossa oleva fakta, että sisäänajo tehdään sisäänajoöljyillä
Kyllähän se sisäänajo on oma lukunsa. Ite oon aina vaan ajellu varovasti ekat tonnit ja vaihtanu sit normiöljyyn. Mut toi sun 2,5 litranen 500 hepalla kuulostaa aika hurjalta, mites kestää noi koneet oikeesti tolla motluilla?
 
No rc autot ei nyt tän ketjun piirissä varsinaisesti ole ja se nyt on bensa-autoillakin tiedossa oleva fakta, että sisäänajo tehdään sisäänajoöljyillä
Tämän ketjun aihe on öljyt, joten aika hyvin osuu maaliin. Pointti nimenomaan oli, että täyssynteettinen öljy voi olla myös väärä öljy.
 
Kyllähän se sisäänajo on oma lukunsa. Ite oon aina vaan ajellu varovasti ekat tonnit ja vaihtanu sit normiöljyyn. Mut toi sun 2,5 litranen 500 hepalla kuulostaa aika hurjalta, mites kestää noi koneet oikeesti tolla motluilla?
No ei tossa se koneen kesto ainakaan öljystä jää kiinni että kyllä se johonkin muuhun hajoaa jos hajoaa.

Paras sisäänajohan koneelle on mahdollisimman kovalla teholla ajelua ja jos rakentaa vaikkapa harrasteauton koneen niin paras sisäänajo on vetää dynolla tehovedot vaan mahdollisimman nopeesti koneelle läpi ja vaihtaa sit vaan käyttö-öljyt.
 
No ei tossa se koneen kesto ainakaan öljystä jää kiinni että kyllä se johonkin muuhun hajoaa jos hajoaa.

Paras sisäänajohan koneelle on mahdollisimman kovalla teholla ajelua ja jos rakentaa vaikkapa harrasteauton koneen niin paras sisäänajo on vetää dynolla tehovedot vaan mahdollisimman nopeesti koneelle läpi ja vaihtaa sit vaan käyttö-öljyt.
Sisäänajo on kyllä sellanen et siinä on monenliasia koulukuntia. Ite oon nähny et jos kone on rakennettu hyvin, niin kova ajo ei haittaa, mut en kyl ite uskaltais heti vetää täysiä. Tosin omat kokemukset on vaan näistä perusjutuista. Miites toi motul on muuten toiminut pidemmässä käytössä?
 
Sisäänajo on kyllä sellanen et siinä on monenliasia koulukuntia. Ite oon nähny et jos kone on rakennettu hyvin, niin kova ajo ei haittaa, mut en kyl ite uskaltais heti vetää täysiä. Tosin omat kokemukset on vaan näistä perusjutuista. Miites toi motul on muuten toiminut pidemmässä käytössä?
Käytännössä sisäänajosta on sellasta tietoa, että monet vaikkapa koeajoautot mistä on puristuksia testattu käytettynä vs suoraan asiakkaalle toimitetut, niin noissa koeajoautoissa on pääsääntösesti paremmat puristukset eli paremmin toimiva kone. Sisäänajon käytännössä ainoa tarkoitus on saada männänrengas "hiottua" karkealla sylinteriseinän hoonausjäljellä tiiviimmäksi siihen sylinteriseinään. Männänrenkaat toimivat niin, että paine sylinterissä pyrkii laajentamaan renkaita eli puskemaan niitä tiiviimmin sylinterin seinämään. Liian varovainen ajelu kuluttaa hoonausjäljen pois, mutta ei kuluta männänrenkaita riittävän tehokkaasti ja kone kärsii, josta syystä puristukset jää huonommiksi. Muut osat koneessa eivät sisäänajossa ns kulu.

Motulin öljyt on itselläni toimineet varsin hyvin. Nykystä 5w40 8100 sarjalaista on tullut käytettyä kun 300v öljyjen hinta pompsahti jossain vaiheessa aivan älyttömiin sfääreihin. Olen ajatellut homman niin, että kun perusöljy on synteettisesti tuotettua tasalaatuista kamaa, niin se öljylaatu pysyy mahdollisimman pitkään mahdollisimman hyvänä. Toki öljyt vaihtuvat sen 5000km välein mitä kaudessa karkeasti tulee ajoa.
 
Ehkä tässä on myös yksi syy kun halvalla ei saa hyvää, miksi kannattaa mielestäni välttää noita VI-parantajia jos niitä ei todella tarvitse. Kaikkea varmaan pystyy jo nykyisin tekemään, mutta vaikea sitä on kuluttajan havaita onko missä öljypurkissa hyvät ja missä huonot VI-parantajat. Tai sitten maksaa paljon siitä, että saa ehkä ne hyvät mutta mikä hyöty jos niitä ei alunperinkään tarvitse esim. kesäautossa?

Valmistajien luokitukset kertovat paljon öljyn laadusta. Se että vastaavatko ne purkin sisältöä, on toinen juttu.
Suuret sekoittajat/purkittajat tuskin niin helposti harrastavat vilunkia.
 
Valmistajien luokitukset kertovat paljon öljyn laadusta. Se että vastaavatko ne purkin sisältöä, on toinen juttu.
Suuret sekoittajat/purkittajat tuskin niin helposti harrastavat vilunkia.
Noi valmistajien luokitukset on kyllä hyvä suunta, mut ei ne aina kerro koko totuutta. Ite oon huomannu et jotkut halvemamt öljyt toimii ihan hyvin arkikäytössä, vaikka niillä ei oo hienoja hyväksyntöjä. Toki jos on hrekkä kone, niin sit kannattaa varmaan pysyä spekseissä. Mut onks toi sun mielestä enemmän markkniointia vai oikeesti testattu juttu?
 
Yksiasteöljyn ostossa on myös ongelma. Mistäänhän et tiedä onko se oikeasti yksiasteöljyä vai moniasteöljyä, jota myydään yksiasteöljynä. Klassinen esimerkki on eräs nimeltä mainitsematon SAE 30 -ruohonleikkuriöljy, joka todellisuudessa on SAE 10W-30 moniasteöljyä. Kaiken lisäksi tämä on vielä ihan sallittua downgreidata oma tuote, koska SAE 10W-30 -öljy täyttää kaikki SAE 30 -öljyn vaatimukset.

Mitä huonoja puolia tässä sitten on?
 
No mahdolisesti se, että sait niitä lisäaineita joita halusit välttää hommaamalla yksiasteöljyä?
Miksi kukaan haluaisi yksiasteöljyä, jos kuitenkin moniasteöljy kelpaisi?

Koska jossain museoauton ohjekirjassa sanotaan niin?

Tai luullaan, että ruohonleikkurissa tai museoautossa saa käyttää vain yksiasteöljyä.
 
Koska jossain museoauton ohjekirjassa sanotaan niin?

Tai luullaan, että ruohonleikkurissa tai museoautossa saa käyttää vain yksiasteöljyä.
Näkisin, että yksiasteöljyn (esim joku 20w-50 voi olla yksiasteöljyä, koska se kylmäviskositeetin mittausraja on eri kuin lämminviskositeetti) hyötynä voi olla kireämmässä kisakoneessa se, ettei viskositeettimodifikaattoreita ole, jolloin esim rata-ajossa öljyn laatu ei heikkene.
 
Näkisin, että yksiasteöljyn (esim joku 20w-50 voi olla yksiasteöljyä, koska se kylmäviskositeetin mittausraja on eri kuin lämminviskositeetti) hyötynä voi olla kireämmässä kisakoneessa se, ettei viskositeettimodifikaattoreita ole, jolloin esim rata-ajossa öljyn laatu ei heikkene.

En usko, että mitään 20W-50 mineraaliöljyä käyttävät ennen kun itse näen.
Tosin moottoripyörissä voi ollakin jos vaihteistossa sama öljy?
Tuntematon asia minulle, joten kertokaahan tietäjät.
 
En usko, että mitään 20W-50 mineraaliöljyä käyttävät ennen kun itse näen.
Tosin moottoripyörissä voi ollakin jos vaihteistossa sama öljy?
Tuntematon asia minulle, joten kertokaahan tietäjät.
En mielestäni maininnut mitään mineraaliöljystä vaan yksiastwöljystä ilman viskomodifikaattoreita/sakeuttimia.

Jos ajat vaikka rataa ja sulla on dedikoitu menopeli siihen, niin kylmäviskositeetiltaan epäoptimaalisempi öljy voi antaa taas sen edun että öljy pysyy laadultaan parempana kisan aikana.
 
En mielestäni maininnut mitään mineraaliöljystä vaan yksiastwöljystä ilman viskomodifikaattoreita/sakeuttimia.

Jos ajat vaikka rataa ja sulla on dedikoitu menopeli siihen, niin kylmäviskositeetiltaan epäoptimaalisempi öljy voi antaa taas sen edun että öljy pysyy laadultaan parempana kisan aikana.

Voi voi, mutta esimerkki olisi kiva näistä menopeleistä, joissa tarve kyseisille yksiasteöljyille.
Linkki tällaiseen yksiaste kisaöljyynkin olisi kiva.
Ratalaitteissa kuitenkin öljyt vaihdetaan usein, niin onko tällä käytännön merkitystä?
 
Voi voi, mutta esimerkki olisi kiva näistä menopeleistä, joissa tarve kyseisille yksiasteöljyille.
Linkki tällaiseen yksiaste kisaöljyynkin olisi kiva.
Ratalaitteissa kuitenkin öljyt vaihdetaan usein, niin onko tällä käytännön merkitystä?
Yksiasteöljyt on kilpamoottoreissa ihan normikamaa. Ei varmasti kaikissa, mutta ei mulla ole tosta mitään suoria esimerkkejä sen tarkemmin.

En sanonut, että toi 20w-50 on yksiasteöljyä, mutta tollanen alkaa olla jo tosi lähellä, koska vaikka sulla onkin moniasteinen luokitus, niin se virtaavuus kylmänä esim 20w öljyllä ei ole samaa kuin 0w20 lämpimänä. Jos sae50 yksiasyeöljylle tehdään toi viskotesti kylmässä niin se on tyyliin suuruusluokassa 25, joten tollaset alapäästäänkin paksut öljyt voi jopa olla yksiasteöljyjä eli saadaan kuumana viskositeetti ilman viskomodifikaattoreita niin ei sitten ohene kisan aikana.
 
Eikös noissa viskositeeteissä laajempi asteikko tarkoita nopeammin kuluvaa öljyä kun lisäaineet kuluvat öljyn seasta pois. Esim 0w-40 ei ole luvattua yhtä kauaa kuin 5w-40 noin yleisesti. Kesäautoon kannattaakin valita esim 10w-40 tms. kuten tuossa ylempänä joku on tehnytkin.
 
Eikös noissa viskositeeteissä laajempi asteikko tarkoita nopeammin kuluvaa öljyä kun lisäaineet kuluvat öljyn seasta pois. Esim 0w-40 ei ole luvattua yhtä kauaa kuin 5w-40 noin yleisesti. Kesäautoon kannattaakin valita esim 10w-40 tms. kuten tuossa ylempänä joku on tehnytkin.
Mitä laajempi viskositeettihaarukka niin sitä enemmän viskomodifikaattoreita. Toki jos ajaa kesässä muutaman tonnin kesäautolla niin samapa se sitten on.
 
Voi voi, mutta esimerkki olisi kiva näistä menopeleistä, joissa tarve kyseisille yksiasteöljyille.
Linkki tällaiseen yksiaste kisaöljyynkin olisi kiva.
Ratalaitteissa kuitenkin öljyt vaihdetaan usein, niin onko tällä käytännön merkitystä?
En oikein ymmärrä millaista esimerkkiä "menopeleistä" haluat? Öljy valitaan sellaisten välysten mukaan kuin moottoriin tehdään. Voithan vaikka perus corollaan hioda välykset jollekkin sae50 öljylle sopivaksi jos tahdot. Ratalaitteilla ajetaan usein kesällä, eikä välttämättä talvellakaan lyödä tosta noin vaan käyntiin -20 asteen pakkasesta, jolloin se kylmän pään viskositeetti on ihan yhden tekevä. Eli on ihan yhden tekevää tuolta osin onko se öljy nyt 5w,10w vai mikä w, siitä ei saada millaistakaan etua.

Tämän lisäksi radalla öljyt on kuumempia mitä jossain tieliikenneajossa, jolloin mieluummin käytetään paksumpaa öljyä (missä on luonollisesti vahvempi öljykalvo vrt. vastaava ohkasempi öljy) ettei öljykalvo pääse missään tilanteessa häviämään kokonaan. Ihan vastaavasti henkilöautoissa on eri öljysuositukset eri käyttölämpötiloille, tai nykyisin enemmänkin ääriolosuhteille.

Ratalaitteissa ei riskeerata kisaa tai kalustoa ainakaan sellaisen asian vuoksi mistä ei saa mitään hyötyä, joten on käytännön merkitystä. Lisäksi esimerkiksi jossain endurancessa ajetaan pitkään. Paljonko vaikka tuntien rata-ajo rasittaa öljyä verrattuna joku tieliikenneajo?
 
En oikein ymmärrä millaista esimerkkiä "menopeleistä" haluat? Öljy valitaan sellaisten välysten mukaan kuin moottoriin tehdään. Voithan vaikka perus corollaan hioda välykset jollekkin sae50 öljylle sopivaksi jos tahdot. Ratalaitteilla ajetaan usein kesällä, eikä välttämättä talvellakaan lyödä tosta noin vaan käyntiin -20 asteen pakkasesta, jolloin se kylmän pään viskositeetti on ihan yhden tekevä. Eli on ihan yhden tekevää tuolta osin onko se öljy nyt 5w,10w vai mikä w, siitä ei saada millaistakaan etua.

Tämän lisäksi radalla öljyt on kuumempia mitä jossain tieliikenneajossa, jolloin mieluummin käytetään paksumpaa öljyä (missä on luonollisesti vahvempi öljykalvo vrt. vastaava ohkasempi öljy) ettei öljykalvo pääse missään tilanteessa häviämään kokonaan. Ihan vastaavasti henkilöautoissa on eri öljysuositukset eri käyttölämpötiloille, tai nykyisin enemmänkin ääriolosuhteille.

Ratalaitteissa ei riskeerata kisaa tai kalustoa ainakaan sellaisen asian vuoksi mistä ei saa mitään hyötyä, joten on käytännön merkitystä. Lisäksi esimerkiksi jossain endurancessa ajetaan pitkään. Paljonko vaikka tuntien rata-ajo rasittaa öljyä verrattuna joku tieliikenneajo?
Ja vaikkei olisi rata-autokaan niin kauniin kesäpäivön harrasteautolla ei starttailla kuin lämpimässä joten w arvo kannattaa valita korkeaksi. Mitä kapeampi alue sen paremmin öljy kestää käyttöä jos moniasteöljy pitää olla.
 
En oikein ymmärrä millaista esimerkkiä "menopeleistä" haluat? Öljy valitaan sellaisten välysten mukaan kuin moottoriin tehdään. Voithan vaikka perus corollaan hioda välykset jollekkin sae50 öljylle sopivaksi jos tahdot. Ratalaitteilla ajetaan usein kesällä, eikä välttämättä talvellakaan lyödä tosta noin vaan käyntiin -20 asteen pakkasesta, jolloin se kylmän pään viskositeetti on ihan yhden tekevä. Eli on ihan yhden tekevää tuolta osin onko se öljy nyt 5w,10w vai mikä w, siitä ei saada millaistakaan etua.

Tämän lisäksi radalla öljyt on kuumempia mitä jossain tieliikenneajossa, jolloin mieluummin käytetään paksumpaa öljyä (missä on luonollisesti vahvempi öljykalvo vrt. vastaava ohkasempi öljy) ettei öljykalvo pääse missään tilanteessa häviämään kokonaan. Ihan vastaavasti henkilöautoissa on eri öljysuositukset eri käyttölämpötiloille, tai nykyisin enemmänkin ääriolosuhteille.

Ratalaitteissa ei riskeerata kisaa tai kalustoa ainakaan sellaisen asian vuoksi mistä ei saa mitään hyötyä, joten on käytännön merkitystä. Lisäksi esimerkiksi jossain endurancessa ajetaan pitkään. Paljonko vaikka tuntien rata-ajo rasittaa öljyä verrattuna joku tieliikenneajo?
Toi öljykalvo on suht harhaanjohtava terminä, kun käytännössä moottorin voitelussa jotain venakoneiston paineita lukuunottamatta öljy voitelee käytännössä hydrodynaamisesti eri osia ja laakerivälykset katsotaan toi hydrodynaaminen voitelukyky edellä. Sinänsä viskositeetin pitää vastata välyksiä kyllä eli sen puoleen ollaan oikeassa.
 
En oikein ymmärrä millaista esimerkkiä "menopeleistä" haluat? Öljy valitaan sellaisten välysten mukaan kuin moottoriin tehdään. Voithan vaikka perus corollaan hioda välykset jollekkin sae50 öljylle sopivaksi jos tahdot. Ratalaitteilla ajetaan usein kesällä, eikä välttämättä talvellakaan lyödä tosta noin vaan käyntiin -20 asteen pakkasesta, jolloin se kylmän pään viskositeetti on ihan yhden tekevä. Eli on ihan yhden tekevää tuolta osin onko se öljy nyt 5w,10w vai mikä w, siitä ei saada millaistakaan etua.

Tämän lisäksi radalla öljyt on kuumempia mitä jossain tieliikenneajossa, jolloin mieluummin käytetään paksumpaa öljyä (missä on luonollisesti vahvempi öljykalvo vrt. vastaava ohkasempi öljy) ettei öljykalvo pääse missään tilanteessa häviämään kokonaan. Ihan vastaavasti henkilöautoissa on eri öljysuositukset eri käyttölämpötiloille, tai nykyisin enemmänkin ääriolosuhteille.

Ratalaitteissa ei riskeerata kisaa tai kalustoa ainakaan sellaisen asian vuoksi mistä ei saa mitään hyötyä, joten on käytännön merkitystä. Lisäksi esimerkiksi jossain endurancessa ajetaan pitkään. Paljonko vaikka tuntien rata-ajo rasittaa öljyä verrattuna joku tieliikenneajo?

Ei minulle tarvitse tällaisia itsestäänselvyyksiä ladella.

Toivoin vain vastausta kysymykseeni.

Olen ymmärtänyt, että joihinkin kisamoottoreihin kaadetaan valmiiksi lämmitetty öljy. Tällöin ei IV öljy voisi tulla kyseeseen. Epäilen kuitenkin ettei sinne mitään yksiaste mineraaliöljyä kaadeta. :)
 
Viimeksi muokattu:
Mitä laajempi viskositeettihaarukka niin sitä enemmän viskomodifikaattoreita. Toki jos ajaa kesässä muutaman tonnin kesäautolla niin samapa se sitten on.

Nyt on vedetty vähän mutkia suoraksi. Perusöljyillä on suuri merkitys, paljonko modifikaattoreita tarvitaan ja sitten on vielä erilaisia modifikaattoreita. Näitä ei päälle päin voi nähdä.
Ei tavallisen tallaajan tarvitse muuta ymmärtää kun ympäri vuoden toimiva viskositeetti ja sekoittajan/autonvalmistajien luokitukset öljypönikästä.
 
Niin kauan kun öljystä ei oteta näytteitä ja niitä testata laboratoriossa, ja muodosteta trendiä miten se öljy oikeasti toimii juuri siinä kyseisessä moottorissa, kaikki on mutua eikä mikään ole faktaa. Parempi kun ei tee minkäänlaisia yleistyksiä mihinkään suuntaan. Esimerkiksi kitkalla ja moottorin kulumisella ei ole välttämättä mitään korrelaatiota keskenään vaikka maalaisjärjellä voisi luulla, että suurempi kitka tarkoittaa aina suurempaa kulumista.
 
Ei minulle tarvitse tällaisia itsestäänselvyyksiä ladella.

Toivoin vain vastausta kysymykseeni.

Olen ymmärtänyt, että joihinkin kisamoottoreihin kaadetaan valmiiksi lämmitetty öljy. Tällöin ei IV öljy voisi tulla kyseeseen. Epäilen kuitenkin ettei sinne mitään yksiaste mineraaliöljyä kaadeta. :)
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseesi: On ihan yleistä käyttää kilpamoottoreissa yksiasteöljyjä. Mikään ei sinänsä estä sellaisen käyttämistä vaikkapa nätin kelin kesäautossa, mutta tollanen kovan lämmön kilpakäyttö on noille varmaan se ainoa oikeasti fiksu käyttökohde. Jos öljy on esim 110-120 asteista koko ajan, niin sakeuttimet leikkautuu ja öljy kuluu kisan aikana heikommaksi.

Kukaan ei ole puhunut mistään 1 aste MINERAALIÖLJYISTÄ vaan 1 aste öljyistä yleisestikin.
 
Vastauksena alkuperäiseen kysymykseesi: On ihan yleistä käyttää kilpamoottoreissa yksiasteöljyjä. Mikään ei sinänsä estä sellaisen käyttämistä vaikkapa nätin kelin kesäautossa, mutta tollanen kovan lämmön kilpakäyttö on noille varmaan se ainoa oikeasti fiksu käyttökohde. Jos öljy on esim 110-120 asteista koko ajan, niin sakeuttimet leikkautuu ja öljy kuluu kisan aikana heikommaksi.

Kukaan ei ole puhunut mistään 1 aste MINERAALIÖLJYISTÄ vaan 1 aste öljyistä yleisestikin.

Jäi vastaus vaajaaksi.

Epämääräisiä olettamuksia. Toivoin faktaa.

Minä "puhuin" yksiaste mineraaliöljyista, koska sellaisia saa esim. Biltemasta.

Sitten kysyin yksiaste kisaöljyistä ja vastauksena saa vain kiemurtelua. :lol:
 
Jäi vastaus vaajaaksi.

Epämääräisiä olettamuksia. Toivoin faktaa.

Minä "puhuin" yksiaste mineraaliöljyista, koska sellaisia saa esim. Biltemasta.

Sitten kysyin yksiaste kisaöljyistä ja vastauksena saa vain kiemurtelua. :lol:
Siis faktaa on, että erityisesti kilvanajossa käytetään 1 aste öljyjä ja se öljy voi olla mineraalia tai synteettistä, tälle ei ole mitään rajoitteita. Esimerkiksi fetteknolta delronin red30 ja red50 on synteettisiä 1-aste kisaöljyjä. Voit heiltä varmasti kysyä käyttösuosituksia.
 
Kisaöljyt voisi vaikka blendata varikolla juuri ennen kisaa optimoiden päivän lämpötila, ja vielä erikseen onko kyseessä aika-ajo, jolloin pitää puristaa viimeisetkin hevosvoimat ulos vai täytyykö moottorin ennemmin kestää 70 kierrosta.

Olosuhteet ja vaatimukset ovat aika erilaisia jos öljyn täytyy kestää vaikka 30tkm huoltoväli jossain konsernipelissä. Jo pelkästään ero miten öljyn täytyy pystyä neutraloimaan palotapahtumassa syntyviä epäpuhtauksia, happoja jne.

FIA:n vaatimukset F1-öljylle kaudelle 2026:

IMG_1978.jpeg


Käytännössä tuo voi olla mitä vaan. Jos haluaa tuohon minimiviskositeettiin tähdätä, mikä muuten on alhaisempi kuin yksiaste SAE 0W-luokan minimivaatimus, täytyy käyttää hyvin ohuita synteettisiä perusöljyjä, esim. PAO 2. Toisaalta noin laveilla spekseillä voi käyttää myös paksua mineraaliperusöljyä tai vaikka ruokaöljyä.
 
Sitten taas 18 vuotias nokivasara siinä kun katsoi yhden ajon jälkeen öljyjä niin mustaa on. Ehkä jonkun flush pesun paikka?
Dieselit nokeavat öljyä aina enemmän tai vähemmän, eikä se mustuus sinänsä ongelma ole, kun käytössä on acea b (tai e) öljy joka siihen on suunnitelu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 085
Viestejä
5 239 924
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom