Oletettu virran riittämättömyys näytönohjaimen kellotuksessa.

Liittynyt
02.11.2019
Viestejä
59
Tervehdys!

Tuli tuossa ostettua blower malliseen gtx 1080 ti näyttikseeni jälkimarkkinoiden arctic accelero xtreme 3. Samalla lisäsin neljä kappaletta Arctic F14- tuulettimia koteloon.
Kun sitten avasin gpu tweakin, lisäsin core clockia ja testasin korttia furmarkissa niin lämmöt olivat laskeneet, mutta samalla myös virranotto sekä kellot?

Kuva tilanteesta:
1585475255784.png


Tässä huomaa että kellot ovat todella vähäiset, samalla gpu power on vajaa sekä limits-kohdassa lukee että power olisi rajoitteena.

Järjestelmän muut osat

i7-9700KF
Pari ssd:tä
Pari kovalevyä
2x8 gb ram
Edellisten tuulettimien lisäksi 2x 120mm ja 1x 140mm
Asus prime z390-p emo
EVGA 650W Gold-poweri

Alkaa mietityttämään että eikö powerissa ole tarpeeksi vynssiä koko järjestelmälle vai onko kyse nyt pcie:n tai yhden pinnin virranottokyvystä. Tuo jälkiasennettun näyttisjäähdyttimen virranoton laitoin siis samalla tavalla itse näytönohjaimen korttiin kiinni, kuten oli alkuperäisjäähdyttimelläkin. Mietin itse, että joko PCIe tai tuo pinni ei voi ottaa tarpeeksi virtaa vastaan kun nyt virtaa oletettavasti vaaditaan enemmän ja ongelma ratkeaisi laittamalla tuon jäähdyttimen virranoton suoraan emolevyn tuuletinpaikkaan.

Toisaalta voi myös olla, että itse näytönohjain ei voi ottaa enempää virtaa vastaan ja täten maksimivirta mikä voidaan ottaa vastaan ei riitä täyteen laskentatehoon sekä jäähdytykseen.

GPU-tweakista olen laittanut power-targetin täysille ja voltteihin en ole koskenut, sillä furmark ei voltteja näytä rajoitteina.
1585475834980.png



Onko kellään mitään ideaa, miten tämän ongelman saisi ratkaistua?
 

Liitteet

Liittynyt
02.11.2019
Viestejä
59
Todetaan vielä, että tuo GPU power-luku liikkuu tuossa 80% alla, eli ei ole jähmettynyt tuohon kuvassa näkyvään 76.2%

EDIT: Testasin manuaalisesti säätää jäähdyttimen nopeutta nopeammaksi. Tiettyyn pisteeseen asti nopeus kuului nousevan, mutta sen pisteen jälkeen vain järjestelmän ilmoittama tuulettimen nopeus nousi, itse tuulettimet eivät siis pyörineet nopeampaa. En osaa vieläkään sanoa, että missä on ongelma.
 
Viimeksi muokattu:

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Oletko varma että tuo jäähy jäähdyttää myös kortin VRM:ä hyvin?
VRM:n kuumeneminen voisi laittaa kortin throttlaamaan.
 
Liittynyt
02.11.2019
Viestejä
59
Oletko varma että tuo jäähy jäähdyttää myös kortin VRM:ä hyvin?
VRM:n kuumeneminen voisi laittaa kortin throttlaamaan.
Olen melko varma, VRM:ien päälle tuli laitettua thermalitahnaa ja siili vielä päälle. Kuvittelisin myös, että jos on lämmöistä kyse niin se näkyisi lämpötiloissa tai rajoituksissa myöskin.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Tapahtuuko tuota muissakin ohjelmissa kuin Furmarkissa? Ainakin aiemmin jotkut Nvidian kortit alikellottivat itseään automaattisesti Furmarkkia ajaessa, ettei kortti kärähdä.
 
Liittynyt
02.11.2019
Viestejä
59
Tapahtuuko tuota muissakin ohjelmissa kuin Furmarkissa? Ainakin aiemmin jotkut Nvidian kortit alikellottivat itseään automaattisesti Furmarkkia ajaessa, ettei kortti kärähdä.
Ajoin juuri Heaven benchmarking ja siinä kellot taas olivat siellä 1900mhz+ ja lämmöt maltillisessa 70+. Olisiko se tosiaan voinut olla vain tuo furmarkin softa, joka jostain syystä ei ollut sopiva värkkäilyyn?

Todella outoa, ehdin jo tilata adapterin, jolla saan tuon jäähdyttimen liitettyä emolevyn tuuletinpinneihin...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
234
Furmarkin voisi laittaa poistoon ja kokeilla. Esim. 3DMarkia, Uniginen Heaven ja Valley. Tuo Furmark on tunnettu 'power virus'. Usea näytönohjain tarjoituksella rajoittaa itseään, ettei pääse vahinkoa käymään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 659
Toi Furmarkin "power: 1" tarkoittaa sitä että kortti hakkaa powerlimittiä vasten. Ja silloin se siis myös saa sen kaiken haluamansa virran siltä PSU:lta, ja ihan itse throttlaa kun tehonkulutus on liian suurta.

En tiedä onko Nvidialla edelleen jotain keinotekoisia rajoitteita Furmarkin ajossa, joskus muinoin sellaisia oli. Joku fiksumpi varmaan osaa tarkemmin kertoa tuon nykytilasta.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
En tiedä onko Nvidialla edelleen jotain keinotekoisia rajoitteita Furmarkin ajossa, joskus muinoin sellaisia oli. Joku fiksumpi varmaan osaa tarkemmin kertoa tuon nykytilasta.
Siis eihän Nvidialla ollut automaattisia rajoituksia ajureissa aikanaan.
"Fermistorin" jälkeen ajureihin tuli sitten automaattinen tehorajoitus Furmarkille.

Muuttamalla Furmark.exen jollekin toiselle nimelle sitä voisi kokeilla.
Muistaakseni nuo ajurikikkailut ovat yleensä perustuneet tiedostonimen tunnistamiseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 659
Siis eihän Nvidialla ollut automaattisia rajoituksia ajureissa aikanaan.
"Fermistorin" jälkeen ajureihin tuli sitten automaattinen tehorajoitus Furmarkille.
Millä logiikalla ajureissa oleva automaattinen tehorajoitus pelkästään Furmarkille ei ole keinotekoinen rajoite ajureissa?

Mutta, kiinnostavaa tämän keissin kannalta on, vieläkö siellä Nvidian ajureissa on se keinotekoinen tehorajoite Furmarkille.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Mutta, kiinnostavaa tämän keissin kannalta on, vieläkö siellä Nvidian ajureissa on se keinotekoinen tehorajoite Furmarkille.
Eiköhän se rajoitus edelleen ole siellä, kun ei Furmark nosta kulutusta yhtään pelien maksimista:
AMD:llä vastaavaa ei näy ja monilla korteilla kulutus nousee huomattavasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Jos poweri ei riitä, OCP yleensä iskee, ja kone sammuu kesken testin.

Itsehän olen saanut näin käymään Radeon 290:llä budjettikoneessa. Tai 7950, Asus Matrix kuitenkin.
 
Liittynyt
02.11.2019
Viestejä
59
Se oli tuon FurMarkin softan kanssa ongelma. Lieneekö sitten jossain kortin tiedoissa vai ajureissa, mutta pääasia että mitään varsinaista ongelmaa raudassa ei ollutkaan. Muilla benchmarkeilla ja hwmonitorilla päästiin haluttuun lopputulokseen, kiitos vielä kaikille.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 528
Viestejä
4 165 592
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom