OLED-TV

Kyllä on mattapinta, ainakin S90F ja S90H. Tarkistin Rtings testeistä.
S90F: Screen Finish - Glossy
S90H: Screen Finish - Matte ("The TV has a matte screen coating that was previously reserved for Samsung's flagship OLEDs in 2024 and 2025")

Ja edelleen S95F:n omistajana painotan, että mattapinnassa on hyvät ja huonot puolensa.
Jos katselee usein sivusta tai takaa tulevan valon kanssa, niin kyllä joo hieman pinnoite harmaannuttaa kuvaa, mutta hämärässä ei ongelmia. Plussana sitten omaa pärstää ei tarvitse katsella pinnasta.
Tuo harmaantuminenkin on lähinnä auringonvalon luoma ongelma, normaali huonevalaistus ei juurikaan ongelmia aiheuta (koska yleensä varjostimet yms. pehmentää valoa), ellei nyt aivan jossain sairaala-loisteputkivalaistuksessa elä.
 
S90F: Screen Finish - Glossy
S90H: Screen Finish - Matte ("The TV has a matte screen coating that was previously reserved for Samsung's flagship OLEDs in 2024 and 2025")

Ja edelleen S95F:n omistajana painotan, että mattapinnassa on hyvät ja huonot puolensa.
Jos katselee usein sivusta tai takaa tulevan valon kanssa, niin kyllä joo hieman pinnoite harmaannuttaa kuvaa, mutta hämärässä ei ongelmia. Plussana sitten omaa pärstää ei tarvitse katsella pinnasta.
Tuo harmaantuminenkin on lähinnä auringonvalon luoma ongelma, normaali huonevalaistus ei juurikaan ongelmia aiheuta (koska yleensä varjostimet yms. pehmentää valoa), ellei nyt aivan jossain sairaala-loisteputkivalaistuksessa elä.
Olen sinänsä samaa mieltä - mattapinta todella auttaa valoisissa huoneissa. Kuvittelisin kuitenkin että huoneen valoisuus on asukkaan/asukkaiden tahtotila - jos ei kirkossa asu, pimentävien rullaverhojen hankinta ei paljoa maksa, ja valotkin saa katkaisimesta pois.
 
S95F omaa mattapinnan; S90F:ssä on heijastuksia vähentävä pinnoite, mutta ei mattapintaa panelissa.
Rtings sanoo näin S90F testissä: 'The TV does a disappointing job of displaying deep blacks in a bright room. Blacks look increasingly gray as your room becomes brighter, so the image looks washed out, and you lose the impactful picture quality this OLED has in a dark room. If you want a similar OLED that displays deeper blacks in a bright room, take a look at the Samsung S90H OLED.'

S90H näyttäisi olevan parannus: 'The Samsung S90H does an excellent job retaining its black levels in a room with ambient lighting. There's some minor black level raise, but blacks remain deep enough that they don't look charcoal. Blacks aren't quite as deep as they are in a bright room on similar OLEDs with glossy coatings, like the LG C6 OLED. However, blacks are much deeper than they are on QD-OLEDs like the Samsung S95F OLED and the Samsung S95H OLED.'
 
Rtings sanoo näin S90F testissä: 'The TV does a disappointing job of displaying deep blacks in a bright room. Blacks look increasingly gray as your room becomes brighter, so the image looks washed out, and you lose the impactful picture quality this OLED has in a dark room. If you want a similar OLED that displays deeper blacks in a bright room, take a look at the Samsung S90H OLED.'

S90H näyttäisi olevan parannus: 'The Samsung S90H does an excellent job retaining its black levels in a room with ambient lighting. There's some minor black level raise, but blacks remain deep enough that they don't look charcoal. Blacks aren't quite as deep as they are in a bright room on similar OLEDs with glossy coatings, like the LG C6 OLED. However, blacks are much deeper than they are on QD-OLEDs like the Samsung S95F OLED and the Samsung S95H OLED.'
Tuossa Rtings puhuu QD paneelin "ominaisuudesta" eikä pinnoitteesta, jotka ovat eri asia.
Heidän testaamansa S90H on tosiaan WOLED paneeli, jota ei vaivaa QD:n black level raise, mutta tosiaan pinnoitteen tuoma harmaantuminen on se "ongelma" S95F:n kanssa esimerkiksi.
 
Ehkä yhteenvetona voisi sanoa, että jos on ostamassa televisiota nimenomaan valoisassa huoneessa katseluun, mattapintainen ruutu on parempi valinta. Jos huoneen pystyy himmentämään edes "puolivaloisaksi" niin että kirkkaita erillisiä valopisteitä ei huoneessa ole, asialla ei ole niin väliä.
 
Mulla on keskimäärin aina valot päällä tilassa jossa telkkaria/näyttöä tulee katsottua. En ole kokenut peili pintaa mitenkään ongelmaksi koskaan. Valkkaan siis jatkossakin aina syvemmät mustat. QD-OLEDit siis omassa käytössä pois laskuista, enkä kyllä matta pintaakaan halua enää. Valot toki katossa niin, että eivät heijastu telkkarista vaan siitä heijastuu vain tasaisesti valaistuja asioita, jolloin ne ei hypi silmille mitenkään erityisemmin.
 
Mulla on keskimäärin aina valot päällä tilassa jossa telkkaria/näyttöä tulee katsottua. En ole kokenut peili pintaa mitenkään ongelmaksi koskaan. Valkkaan siis jatkossakin aina syvemmät mustat. QD-OLEDit siis omassa käytössä pois laskuista, enkä kyllä matta pintaakaan halua enää. Valot toki katossa niin, että eivät heijastu telkkarista vaan siitä heijastuu vain tasaisesti valaistuja asioita, jolloin ne ei hypi silmille mitenkään erityisemmin.
No G6 kanssa saa glossyn ja heijastukset ehkä jopa paremmin pois kuin mattapinnalla, koska ei muodostu laajaa valoisaa läikkää.
 
No G6 kanssa saa glossyn ja heijastukset ehkä jopa paremmin pois kuin mattapinnalla, koska ei muodostu laajaa valoisaa läikkää.
OLED-televisioista valintasi lienee siis LG:n G-sarja. Rtings nimittäin arvioi esimerkiksi LG C6 - ja S90F-televisioita kirkkaassa huoneessa näin: "The Samsung S90F OLED and the LG C6 OLED 2026 trade blows in a few different ways, so the best one ultimately depends on your needs. The S90F stands out in a bright room, where its better anti-reflective coating effectively eliminates glare. This coating also reduces picture quality, though, so if you're in a moderately lit room where glare isn't an issue, the C6 looks better." Edit: valtameren takaisia lähteitä lainatessa pitäisi olla tarkkana, laitteissa saattaa olla eroja. S90F-mallissa on siis meillä QD-OLED vain 65-tuumaisissa.
 
Viimeksi muokattu:
En ole hetkeen noita arvosteluja pieteetillä lukenut, mutta saisivat erotella selkeästi valoisan huoneen ja huoneen, jossa valonlähteet (ikkunat, valaisimet, jne) heijastuvat suoraan ruudulta. Ei valonlähteiden tarvitse super kirkkaitakaan olla, että ne voivat ruudulta suoraan silmiin heijastellesaan häiritä. Esim jos katselisin semihämärässä huoneessa, jossa on kuitenkin jotain ruudun kautta heijastuvia tunnelmavaloja lattialla/seinillä, saattaisin pitääkin mattapinnasta. Sen sijaan huone saa mielestäni olla hyvinkin valoisa ja glossy ruutu toimii oikein hyvin, kunhan ruudun kautta ei suoraan heijastele yksittäiset valonlähteet. Jälkimmäisessä ympäristössä taas mattapinta hohkaa harmaana, ilman että on juurikaan suoria heijastuksia mitä se matta voisi poistaa. Toki ainahan valoisassa huoneessa jotain heijastuu glossyllä, mutta noin yksinkertaistaen ja mutkia suoraksi vedellen ajatustani kuvailtuna.
 
Onko jollain varmaa tietoa / tuoretta dataa, miten LG:n firmiksillä nyt toistuvat nuo mkv:t? Mulla on edelleen tuo oma G3 firmis versiossa 03.31.82 kun blokkailin päivitysserverit.

Nyt osui silmään kuitenkin, että jostain firmiksen versiosta saakka olisi toistunut DV oikein myös mkv-tiedostoista, mutta olisi vastaavasti ollut ongelmia HDR-fallbackin kanssa, mutta tämä olisi nyt korjattu versioissa 33.31.20/33.31.24? Sattuuko jollain olemaan siis kokemusta siitä, toistuuko kaikki ok ja fallback toimii myös normaalisti? Tuolla vanhalla 03.31.82 firmiksellähän ei käytännössä toistu DV kuin .mp4-tiedostoista.
 
Onko jollain varmaa tietoa / tuoretta dataa, miten LG:n firmiksillä nyt toistuvat nuo mkv:t? Mulla on edelleen tuo oma G3 firmis versiossa 03.31.82 kun blokkailin päivitysserverit.

Nyt osui silmään kuitenkin, että jostain firmiksen versiosta saakka olisi toistunut DV oikein myös mkv-tiedostoista, mutta olisi vastaavasti ollut ongelmia HDR-fallbackin kanssa, mutta tämä olisi nyt korjattu versioissa 33.31.20/33.31.24? Sattuuko jollain olemaan siis kokemusta siitä, toistuuko kaikki ok ja fallback toimii myös normaalisti? Tuolla vanhalla 03.31.82 firmiksellähän ei käytännössä toistu DV kuin .mp4-tiedostoista.
Jos on laittaa linkkiä johonkin lailliseen testitiedostoon millä tämän voi toistaa repro-ohjeilla niin voin katsoa mitä tapahtuu.
 
Seinäjoen Ideaparkin powerissa -25% normaalihintasista tuotteista tämän vkl. Kävin G6 65" tilaamas ja hintaa jäi 2399€
 
Mites mahtaa tulla aleen nuo 42” C6set, eikös kesällä ole tupannut jotain aleja yleensä? Ennakkotilaus aleja ei tainnut olla tuossa koossa ainakaan.
 
Samsung S90F ilmoitti päivittyneensä versioon 1296.8. Luulenko vain vai ovatko kuvan värit muuttuneet lämpimämpään suuntaan ?
 
Onko jollain varmaa tietoa / tuoretta dataa, miten LG:n firmiksillä nyt toistuvat nuo mkv:t? Mulla on edelleen tuo oma G3 firmis versiossa 03.31.82 kun blokkailin päivitysserverit.

Nyt osui silmään kuitenkin, että jostain firmiksen versiosta saakka olisi toistunut DV oikein myös mkv-tiedostoista, mutta olisi vastaavasti ollut ongelmia HDR-fallbackin kanssa, mutta tämä olisi nyt korjattu versioissa 33.31.20/33.31.24? Sattuuko jollain olemaan siis kokemusta siitä, toistuuko kaikki ok ja fallback toimii myös normaalisti? Tuolla vanhalla 03.31.82 firmiksellähän ei käytännössä toistu DV kuin .mp4-tiedostoista.

Itse itselleni vastaten, päivitin G3 versioon 33.31.20 ja netti näytti olevan tällä kertaa oikeassa. MKV tiedostot toistuu DV ja myös fallbackaa HDR tarvittaessa. Bonuksena nyt sai myös Google Castin sekä nopeamman käyttiksen. Eli kaikki hyvin ja päivitysten blokkailu jatkuu normaalisti :cool:
 
Olisiko hintansa väärti ottaa Powerissa G6selle kalibrointi? Säädettyähän sitä itekin saa mutta mennäänkö kalibroinnissa syvemmälle mihin ite ei asetuksilla pääse? Tekeekö se sen samalla kaikille kuvatiloille?
 
Olisiko hintansa väärti ottaa Powerissa G6selle kalibrointi? Säädettyähän sitä itekin saa mutta mennäänkö kalibroinnissa syvemmälle mihin ite ei asetuksilla pääse? Tekeekö se sen samalla kaikille kuvatiloille?

OLEDeja ei kyllä taida kannattaa kalibroida ennen kuin niihin on tullut katselu tunteja sen 100 ainakin. Vaikka Powerin kalibrointi kai ihan pätevä yleisellä tasolla onkin. Ja pitäisi olla noissa jo paketista aika hyvät säädöt, katsot RTINGS:tä muut säädöt kohdilleen. Valitset vaan kuvatilikasi ISF asiantuntija, tai vastaava jos nimi on muuttunut mallien myötä.
 
Eikö tuon G6:n pitäisi olla aika hyvä ihan out-of-box ja kai noissa uusissakin on joku "pro-movie/cinema" yms. kuvatila?
 
OLEDeja ei kyllä taida kannattaa kalibroida ennen kuin niihin on tullut katselu tunteja sen 100 ainakin. Vaikka Powerin kalibrointi kai ihan pätevä yleisellä tasolla onkin. Ja pitäisi olla noissa jo paketista aika hyvät säädöt, katsot RTINGS:tä muut säädöt kohdilleen. Valitset vaan kuvatilikasi ISF asiantuntija, tai vastaava jos nimi on muuttunut mallien myötä.
Okei, en varmaankaan lähde kuskailemaan myöhemmin että ottaisisin kalibroinnin ennenkuin haen. Heinäkuun alkuun lupailtiin että telkku saapuisi sinne, että tässä olisi vielä hyvin aikaa käydä ostamassa palvelu mikäli semmosta tarvisi.
 
Olisiko hintansa väärti ottaa Powerissa G6selle kalibrointi? Säädettyähän sitä itekin saa mutta mennäänkö kalibroinnissa syvemmälle mihin ite ei asetuksilla pääse? Tekeekö se sen samalla kaikille kuvatiloille?

Mun ymmärtääkseni powerilla tehdään kalibrointi vain kolorimetrillä, eikä spektrometriä ole käytössä joka tarvitaan parhaaseen lopputulokseen OLEDin kanssa. Voi tolla Kolorimetrilläkin saada ok jälkeä mutta riippuen kuinka asiantunteva henkilö sitä tekee, tulos voi olla huonompi kuin vaikka joku LG filmmaker mode tehdaskalibrointi. Mutta kun kyselin tästä viimeksi, on pari vuotta, voi olla että jotain muuttunut. Mutta silloin mun mieleipide oli että ei ole järkevää.
 
Filmmaker mode on paras tapa kuluttajalle päästä tarkimpaan mahdolliseen lopputulokseen. Ketjujen tarjoamat kalibroinnit jättäisin väliin, koska ne ovat todella pintapuolisia raapaisuja puutteellisella kalibrointilaitteistolla, jotka voivat hyvinkin aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä kuvalle.

Kunnollinen kalibrointi vie käytännössä koko päivän JOS telkkarimalli on ennestään hyvin tuttu kalibroijalle, eikä ketjut ymmärrettävästi satasella tällaista rupea tekemään, puhumattakaan että omaisivat sellaisia osaajia, jotka kunnollisen kalibroinnin pystyisivät edes tekemään.
 
Olen kotikalibroinut kaikki telkkuni kolorimetrillä (i1 Displaylla tai siis Colormunkin OEM-versiolla), mutta laitteet oli ajalta ennen Filmmaker Modea. Kuvanlaatu parani kyllä joka kerta niistä silloisista Movie moodi perusasetuksista kunhan metsästi netistä korjausmatriisit kullekin näyttötekniikalle sopivaksi. On minulla kyseinen kolorimetri edelleen jossain hyllyssä, mutta en luota että sen mittaukset ovat enää kurantteja. Nuo laitteethan pitäisi nekin kalibroida melko säännöllisesti referenssiä vastaan.

Noin yleisesti en näe suurta etua nykyään (jos oikeastaan juuri koskaan) liikkeiden kalibrointipalvelujen ostosta verrattuna Filmmaker Modeen ellei halua jotain tiettyä kuvankirkkautta tms. Ehkä tosihifistelijä voi sitten maksaa kalibroinnista juuri omassa katseluympäristössä, omilla kuvalähteillä ja kunnon laitteilla.
 
Mun mielestä toi filmaker moodi on kuin palaisi suttuiseen vhs formaattiin,testasin omassa s95F ässä 10 päivää suositusasetuksia,kyllähän siihen tottui,mut sit palasin omiin säätöihin niin kyllähän se kuva parantui ja tekstitukset tuli skarpeiks,iloiset värit yms..,mut jos tykkää olevinaan yleisön painostuksesta oikeista sävyistä niin siitä vaan.Eikä mun säädöissä iho punoita eikä valkoinen pala läpi…
 
Mun mielestä toi filmaker moodi on kuin palaisi suttuiseen vhs formaattiin,testasin omassa s95F ässä 10 päivää suositusasetuksia,kyllähän siihen tottui,mut sit palasin omiin säätöihin niin kyllähän se kuva parantui ja tekstitukset tuli skarpeiks,iloiset värit yms..,mut jos tykkää olevinaan yleisön painostuksesta oikeista sävyistä niin siitä vaan.Eikä mun säädöissä iho punoita eikä valkoinen pala läpi…

No siis jokainen tavallaan. Osa oikeasti nauttii luonnollisesta referenssitason kuvasta ja siitä että tietää sen olevan tarkoitettu näkyvän juuri niin kuin ohjaaja ja koloristi on sen tarkoittanut. Jos se näyttää joillekin huonolta niin omat säädöt vain kehiin, ei siinä mitään väärää ole. Mutta turha myös luulla et me monet katsotaan referenssitason kuvaa vain yleisön painostuksesta..
 
Juu,ihan samaa mieltä,mutta tottunut skarppiin eloisaan kuvaan varsinkin ps5 peleissä niin noi ns oikeat säädöt tuntuu valjuilta,leffassakaan käyn vain imax teattereissa katsomassa niitä filmejä jotka kuvattu imax kameroilla,jostain syystä ne näyttävät paljon paremmilta.
Ehkä kannattais siirtyä nykyaikaan kuitenkin.ps vanhat mustvalkokuva klassikot näyttää edelleen hyviltä.Ohjaajatkin ja koloristit on myös ihmisiä,jotkut jopa hyviä mut……
 
Se vaan tuppaa olemaan aivan eri juttu, jos käyt elokuvissa katsomassa kuvaa ja kuuntelemassa ääntä. Kun pääsääntöisesti sitten eri formaateissa (suoratoisto, Blu-ray normi/4k jne) on mixit (sekä kuva että ääni), ihan mitä sattuu...
Monesti jopa Atmos-Mixit on vaan 5.1-äänet pistetty Atmos-kääreeseen. Kukaan ei laatukontrolloi ja julkaisija pääsee pienemmällä rahan käytöllä, jolloin kate kasvaa...
 
Kuvasäädöt olisi tehtävä erikseen eri lähetteille. Jos katsoo tv-ohjelmia suorana, hd-tasoisena suoratoistopalvelusta tai vaikkapa blu-raysoittimesta, kuvasäädöt olisi tehtävä hd-materiaalille, eli yleisesti ottaen olisi tehtävä sdr-kuvasäätö.
4K -materiaalille sitten omansa, ja vielä erikseen hdr-lähetteelle. Näissä Filmmaker mode on monesti hyvä vaihtoehto.

Katson itse pääsääntöisesti hd-lähetteitä, joten eniten olen käyttänyt aikaa hd-kuvan säätämiseen. Olen ottanut perussäädöt S90F:ään Kuluttaja-lehden julkaiseman ICRT-testin kuvasäätötiedoista ja niitä hiukan kustomoinut itselle sopiviksi. Samsungissahan on ostohetkellä "ai-säädöt" ja myös mahdollisuus tehdä "kännykkäkalibrointi" , ihan hauskoja juttuja sinänsä. Kokeilin niitäkin mutta omiin silmiini ICRT-säädöt tuntuivat paremmilta.

Himokalibroijat ovat sitä mieltä että televisioissa on vain yksi optimisäätö, ja mittari kertoo milloin se on kohdallaan. Ehkä näin, mutta mittari säätää vain kuvan kirkkaus- ja väriominaisuuksia sillä nimenomaisella perussäädöllä (esim Fimmaker mode) ja lähetteellä, jota kalibroitaessa käytetään, mutta tv-kuva on liikkuva joten muutakin säätöä on tehtävä. En edes tiedä pystyykö mittari kertomaan mitä "kuvanparannuspiirejä" on pidettävä päällä ja mitä otettava pois päältä optimikuvaa etsittäessä.
 
Olisiko hintansa väärti ottaa Powerissa G6selle kalibrointi? Säädettyähän sitä itekin saa mutta mennäänkö kalibroinnissa syvemmälle mihin ite ei asetuksilla pääse? Tekeekö se sen samalla kaikille kuvatiloille?

Yllä jo paljon keskustelua, mutta lisätään tämä vielä soppaan: LG G6 on niin uusi malli, että siihen tullee ajan kanssa vielä monta firmware päivitystä, jotka vaikuttavat suoraan kuvanlaatuun. Noiden päivitysten jälkeen kalibrointi pitäisi tehdä uudelleen.
 
mutta tv-kuva on liikkuva joten muutakin säätöä on tehtävä.
En edes tiedä pystyykö mittari kertomaan mitä "kuvanparannuspiirejä" on pidettävä päällä ja mitä otettava pois päältä optimikuvaa etsittäessä.
Ei pysty, eikä tarvitsekaan koska oikea asetus ”kuvanparannuspiireille” (lue kuvanhuononnus) on pois päältä.
 
Ei pysty, eikä tarvitsekaan koska oikea asetus ”kuvanparannuspiireille” (lue kuvanhuononnus) on pois päältä.
Pohjimmiltaan olen samaa mieltä. Tosin liikkuvaan kuvaan liittyvistä asetuksista voidaan keskustella - hyödynnetäänkö esimerkiksi 100/120 Hz-televisioissa interpolointia vai ei. Staattisen kuvan laatuun tuolla ei ole juuri merkitystä.
 
Pohjimmiltaan olen samaa mieltä. Tosin liikkuvaan kuvaan liittyvistä asetuksista voidaan keskustella - hyödynnetäänkö esimerkiksi 100/120 Hz-televisioissa interpolointia vai ei. Staattisen kuvan laatuun tuolla ei ole juuri merkitystä.
Sdr kuvan värien portaisuuden poisto on myös yksi, varsinkin pakatussa kuvassa (youtube jne)
Interpolointi sopivilla asetuksilla kävisi itselle hyvin (oledin ns. liian nopea pikselivaihto & sample and hold yhdistelmä) mutta varsinkin Samsungeissa tuo on aika kuraa palikoitumista nopeissa liikkeissä vaikka viime vuoden lippulaiva S95F.
Itselle kävisi hyvin että olisi vain ns. pikseli vaihto hidastus emulaatio 24fps kuvassa, ei mitään liike interpolointia/ennustusta/generointia. Aiemmissa lcd telkuissa oli 24fps kuva miellyttävämpi vaikka kuvataajuus oli edelleen 24.
 
Viimeksi muokattu:
Sdr kuvan värien portaisuuden poisto on myös yksi, varsinkin pakatussa kuvassa (youtube jne)
Interpolointi sopivilla asetuksilla kävisi itselle hyvin (oledin ns. liian nopea pikselivaihto & sample and hold yhdistelmä) mutta varsinkin Samsungeissa tuo on aika kuraa palikoitumista nopeissa liikkeissä vaikka viime vuoden lippulaiva S95F.
Itselle kävisi hyvin että olisi vain ns. pikseli vaihto hidastus emulaatio 25fps kuvassa, ei mitään liike interpolointia/ennustusta/generointia. Aiemmissa lcd telkuissa oli 24fps kuva miellyttävämpi vaikka kuvataajuus ole edelleen 24.
Onhan Samsungeissa toki staattisen kuvan asetuksiakin jotka pitää valita, kuten vaikkapa Huippukirkkaus. Tuttavani oli muuten ottanut Rtingsin kuva-asetuksista S90F:n 24fps kuvan "tutinanestoasetukset" ja ihmetteli miksi kuva huononi. Merten takana kun normi-tvkuvan virkistystaajuus on 60 hertsiä, niin Rtings-asetus muuttaa 24 fps:n 30fps:aa vastaavaksi, joka sopii hyvin tuohon 60Hz:aan. Mutta meilläpä on 50Hz ! Siksi ei kannata USA:n ja Kanadan sivustojen säätöjä orjallisesti noudattaa.
 
mitens muuten tuo "film maker" .. jos en ihan väärin katsonut, niin kun Prime Videosta käynnistää vaikka ihan perus Clarksons Farm, niin S90X samsung ilmoittaa, että vaihtaa film maker modeen .. ei kyllä vaikuta mielestäni mitenkään filmaattiselta kuva - ei toki vikaakaan ole. Joku kuva-asetus vaan mitä TV tukee, mitä Prime puskee, niin ilmoittelee -- muut suoratoistot eivät tuota muistaakseni tee?
 
Viimeksi muokattu:
mitens muuten tuo "film maker" .. jos en ihan väärin katsonut, niin kun Prime Videosta käynnistää vaikka ihan perus Clarksons Farm, niin S90X samsung ilmoittaa, että vaihtaa film maker modeen .. ei kyllä vaikuta mielestäni mitenkään filmaattiselta kuva - ei toki vikaakaan ole. Joku kuva-asetus vaan mitä TV tukee, mitä Prime puskee, niin ilmoittelee -- muut suoratoistot eivät tuota muistaakseni tee?
Filmmaker mode poistaa käytöstä kaikki "kuvanparannus" härpättimet. Ainakin LG telkkarit osaa prime appin kautta pistää moodin FM modeen.
 
mitens muuten tuo "film maker" .. jos en ihan väärin katsonut, niin kun Prime Videosta käynnistää vaikka ihan perus Clarksons Farm, niin S90X samsung ilmoittaa, että vaihtaa film maker modeen .. ei kyllä vaikuta mielestäni mitenkään filmaattiselta kuva - ei toki vikaakaan ole. Joku kuva-asetus vaan mitä TV tukee, mitä Prime puskee, niin ilmoittelee -- muut suoratoistot eivät tuota muistaakseni tee?

Filmmaker mode poistaa käytöstä kaikki "kuvanparannus" härpättimet. Ainakin LG telkkarit osaa prime appin kautta pistää moodin FM modeen.

Jos on tottunut vakiona päälle oleviin ylikorostettuihin väreihin ym, niin siinä kestää hetken tottua siihen miltä sen kuvan olisi tarkoitus oikeasti näyttää (Filmmaker modessa kuva vastaa mahdollisimman tarkkaan masterointi monitoreita joita tuotannossa käytetään).
 
(Filmmaker modessa kuva vastaa mahdollisimman tarkkaan masterointi monitoreita joita tuotannossa käytetään).
Varmaan disclaimer hyvä lisätä että Filmmaker mode ei automaattisesti kalibroi ilmaiseksi televisiota masterointi monitoreiden tasolle jollain taikakonstilla, vaan disabloi tosiaan kaikenmaailman härpättimet ja mätsää television kuvataajuuden filmin kuvataajuuteen. Kalibrointi voi silti olla aivan päin persettä televisiossa ja kuva ei näytä sinne päinkään niinkuin niissä "masterointi monitoreissa".
 
Samsung S99H revikka.
Tuostapa löytyy mielenkiintoinen tieto Samsungin oled-televisioista: jos mallimerkinnän mallivuodesta kertovasta kirjaimen (C, D, E, F, H) oikealla puolella toisena on kirjain T, kyseessä on QD-OLED-panelilla varustettu malli. Siis vaikkapa viimevuotinen 65-tuumainen S90F : TQ65S90FATXXC
 
Se ois uuden töllön aika. Nykyinen Philips 55OLED854 alkanut muutamat pixelit kuolemaan yläreunasta ja sekä bandingia havaittavissa.

Harkinnut tuota viime vuoden LG G5 65-tuumaista. Näyttäis olevan 2300 EUR halvimmillaan nyt. Mahtaakohan vielä tippua tuosta paljonkin kun G6-sarja tulee myyntiin?

P.S Saakohan tollasesta vanhasta ja vähän rikkinäisestä OLEDista mitään rahulia?
 
Harkinnut tuota viime vuoden LG G5 65-tuumaista. Näyttäis olevan 2300 EUR halvimmillaan nyt. Mahtaakohan vielä tippua tuosta paljonkin kun G6-sarja tulee myyntiin?
Vastahan 65" G5 oli kuukausi sitten tarjouksessa 1799€. Jossain kohtaa nuo edellisen vuoden mallien tarjoukset tietty loppuvat kun varastot alkavat olla tyhjinä.
 
Se ois uuden töllön aika. Nykyinen Philips 55OLED854 alkanut muutamat pixelit kuolemaan yläreunasta ja sekä bandingia havaittavissa.

Harkinnut tuota viime vuoden LG G5 65-tuumaista. Näyttäis olevan 2300 EUR halvimmillaan nyt. Mahtaakohan vielä tippua tuosta paljonkin kun G6-sarja tulee myyntiin?

P.S Saakohan tollasesta vanhasta ja vähän rikkinäisestä OLEDista mitään rahulia?

Kannattaa myös harkita c5 77 kun se on nyt vuorostaan tyhjennysmyynnissä 1799€.
 
Tuosta C5 näyttäisi olevan 65" (mikä itsellä etsinnässä)1499, mutta mulle ei vaan tuo magicremote homma uppoa yhtään (anoppilassa sellainen ja aina yhtä ärsyttävää).

Samsungin s95f olisi ensisijaisena vaihtoehtona, kun vaatimuksena mahdollisimman slimmi ja one connect box (tulee seinälle). Tuosta on tullut verkkokauppaan nyt tällainen malli Samsung 65" S95F – 4K QD-OLED TV (TQ) 1 899,00

Onko tuo vaan joku eri regioonan malli vai mikä verrattuna Samsung 65" S95F – 4K QD-OLED TV 2 699,00 (tämä oli aiemmin tuon saman 1899 tarjouksessa)? Onko tolla regioonalla jotain käytännön merkitystä?

Vielä kun saisi tuon Samsungin tuohon lgn hintaan niin ostonappi painuisi, nyt ollaan vielä pahasti kipurajalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuosta C5 näyttäisi olevan 65" (mikä itsellä etsinnässä 1499), mutta itselle ei vaan tuo magicremote homma uppoa yhtään (anoppilassa sellainen ja aina yhtä ärsyttävää).

Samsungin s95f olisi ensisijaisena vaihtoehtona, kun vaatimuksena mahdollisimman slimmi ja one connect box (tulee seinälle). Tuosta on tullut verkkokauppaan nyt tällainen malli Samsung 65" S95F – 4K QD-OLED TV (TQ) 1 899,00

Onko tuo vaan joku eri regioonan malli vai mikä verrattuna Samsung 65" S95F – 4K QD-OLED TV 2 699,00 (tämä oli aiemmin tuon saman 1899 tarjouksessa)? Onko tolla regioonalla jotain käytännön merkitystä?

Vielä kun saisi tuon Samsungin tuohon lgn hintaan niin ostonappi painuisi, nyt ollaan vielä pahasti kipu rajalla.
Minulla on S90F TQ-alueversiona. Mitään erikoista en ole huomannut, jostain syystä jopa Samsung-tuotetuen suomenkielinen sivusto tunnistaa nimenomaan tuon TQ-version.
 
Kannattaa myös harkita c5 77 kun se on nyt vuorostaan tyhjennysmyynnissä 1799€.
Hyvä tarjous kieltämättä!
Itselle vaan tuo 77 on vähän liian iso 😁
65:kin alkaa olla siinä rajoilla että mahtuu ja setup näyttäisi vielä hyvältä.

Ja G-sarjalaista olen ensisijaisesti harkinnut, kun siinä kirkkaampi paneeli.
Mutta pääosin olohuone on kyllä hämärä suurimman osan ajasta.
Onkohan tuo G-sarjalaisen paneeli muuten merkittävästi parempi kuin peak kirkkauden osalta?

Itsellä tulee katsottua urheilustriimejä joita lähetetään vaihtelevasti 720p/1080p. Noissa toi uudempi prossu kait olisi selvästi parempi?

Elisalla ois 1449e C5 65 ja mahdollisuus 36kk koroton kuluton.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli puolivahingossa uuden TV:n hankinta ajankohtaiseksi ja tässä nyt sivuttiin siis:

77 tuumainen C5 OLED evo TV (2025)​


1799 euroa olisi hintaa 77 tuumaisella - olisiko aidosti fiksu diili? Tekisi mieli tehdä epätavanomainen pikaostos. Nykyään menee monta kuukautta kun alkaa asiaan perehtyyn :D tietoa on liikaa!

Nykyinen on 65 Philipsin tv. 77 menisi vielä etäisyyksiltään ihan hyvin.
 
Tuli puolivahingossa uuden TV:n hankinta ajankohtaiseksi ja tässä nyt sivuttiin siis:

77 tuumainen C5 OLED evo TV (2025)​


1799 euroa olisi hintaa 77 tuumaisella - olisiko aidosti fiksu diili? Tekisi mieli tehdä epätavanomainen pikaostos. Nykyään menee monta kuukautta kun alkaa asiaan perehtyyn :D tietoa on liikaa!

Nykyinen on 65 Philipsin tv. 77 menisi vielä etäisyyksiltään ihan hyvin.
Kyllähän tuo alkaa olemaan ns. varastontyhjennys hinta.
Historiasta jos katsoo edeltävän vuoden 77" C4, niin juurikin 1800€ ollut pohja ennen kuin pääosin poistunut myynnistä: LG OLED evo OLED77C44LA - Hintahistoria

Olikohan se pari vuotta sitten, kun kesällä oli joku extra-ale koodilla, että 77" C3 sai noin 1500€ tyhjennysmyynnistä, mutta juurikin koodin vuoksi se ei näy hintahistorioissa.
 
Tuli puolivahingossa uuden TV:n hankinta ajankohtaiseksi ja tässä nyt sivuttiin siis:

77 tuumainen C5 OLED evo TV (2025)​


1799 euroa olisi hintaa 77 tuumaisella - olisiko aidosti fiksu diili? Tekisi mieli tehdä epätavanomainen pikaostos. Nykyään menee monta kuukautta kun alkaa asiaan perehtyyn :D tietoa on liikaa!

Nykyinen on 65 Philipsin tv. 77 menisi vielä etäisyyksiltään ihan hyvin.

Jos voit ostaa, niin paina liipasinta heti! Et varmasti kadu.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 359
Viestejä
5 248 690
Jäsenet
83 488
Uusin jäsen
Cwat

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom