Oikeus viestinnän peruspalveluihin (yleispalveluvelvoite) - yleinen ketju

kryptonian

Tukijäsen
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
586
Tämä liittyy siis Oikeutesi viestinnän peruspalveluihin | Traficom.

.

Onko kenellekään mahdollista kokemusta miten tämä käytännössä menee, jossei mikään operaattori ole määrätty esim Turun alueella yleispalveluvelvoitteelliseksi?
Käsittääkseni kun se tarkoittaa, että kaikille tulee olla yhtäläinen mahdollisuus saada puhelinliittymä vaikkakin ehkä rajoitettu, mikäli ei ole luottotiedot kunnossa?

Telia sekä DNA eivät kumpikaan tätä yleispalvelu lakia tunnu ainakaan noudattavan tältä osin.
 
Onko kenellekään mahdollista kokemusta miten tämä käytännössä menee, jossei mikään operaattori ole määrätty esim Turun alueella yleispalveluvelvoitteelliseksi?
Käsittääkseni kun se tarkoittaa, että kaikille tulee olla yhtäläinen mahdollisuus saada puhelinliittymä vaikkakin ehkä rajoitettu, mikäli ei ole luottotiedot kunnossa?

Telia sekä DNA eivät kumpikaan tätä yleispalvelu lakia tunnu ainakaan noudattavan tältä osin.

Yleispalveluvelvoitteella tarkoitetaan sitä, että sen nojalla voidaan velvoittaa jokin alueella toimiva operaattori velvolliseksi toimittamaan tietyt määreet täyttävä puhelin- tai nettiliittymä (yhteen pisteeseen) henkilön kotiin tai yrityksen päätoimipaikkaan. Operaattorille määrätään YPV alueelle mikäli siellä ei ole riittäviä kaupallisia palveluita saatavilla markkinaehtoisesti.

Turussa ei ole (enää) YPV-operaattoria koska täällä on katsottu olevan riittävästi kaupallista tarjontaa saatavilla, jolloin YPV:lle ei ole tarvetta.

Yleispalveluvelvoite ei tarkoita sitä, että luottotiedottomalla kuluttajalla pitää olla oikeus saada haluamansalainen kännykkäliittymä haluamallaan laskutustavalla. Kaupallisten palveluiden tarjoamisesta operaattorit saavat päättää ehtojensa mukaisesti.

Monesti luottotiedotonkin asiakas voi saada laskutusliittymän esim. vakuusmaksua vastaan, jolloin asiakkaan on maksettava esim. 200 euron vakuusmaksu operaattorille ennen kuin operaattori avaa laskutettavaa palvelua asiakkaalle.

Oikeutesi viestinnän peruspalveluihin
Kaikilla kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada tietyt kohtuuhintaiset ja toimivat viestinnän peruspalvelut eli yleispalvelut kotiinsa tai yrityksen toimipisteeseen. Traficom turvaa oikeutesi nimeämällä operaattorin tarjoamaan näitä yleispalveluja niillä alueilla, joilla ei muuten olisi riittävästi kaupallista tarjontaa.
Viestinnän peruspalveluilla eli yleispalvelulla tarkoitetaan alla mainittuja palveluita.
  • kiinteä tai langaton puhelinliittymä
  • kahden megan laajakaistaliittymä
  • kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden tekstiviestipalvelu
  • kuulo- ja puhevammaisten henkilöiden internetpalvelu
  • kattava yhteystietopalvelu (kyse voi olla esim. puhelin- tai tekstiviestipalvelu tai internetissä käytettävissä oleva palvelu).
Jos jotain palvelua ei jollain alueella ole riittävästi saatavilla, nimeää Traficom operaattorin toimimaan alueella ns. yleispalveluyrityksenä. Yleispalveluyritykseksi nimetyn operaattorin on tarvittaessa tarjottava puhelinliittymä ja kahden megan laajakaistaliittymä alueen vakituisiin asuinpaikkoihin ja yritysten toimipisteisiin. Vapaa-ajan asunnot eivät kuulu yleispalvelun piiriin.
Traficom valvoo yllä luetellut yleispalvelut ennakkosääntelyn ja jälkikäteisvalvonnan avulla.
Hakupalvelumme kertoo sinulle, onko alueellesi nimetty yleispalveluyritys.

 
Monesti luottotiedotonkin asiakas voi saada laskutusliittymän esim. vakuusmaksua vastaan, jolloin asiakkaan on maksettava esim. 200 euron vakuusmaksu operaattorille ennen kuin operaattori avaa laskutettavaa palvelua asiakkaalle.

"Kaikilla kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada tietyt kohtuuhintaiset ja toimivat viestinnän peruspalvelut eli yleispalvelut kotiinsa tai yrityksen toimipisteeseen."

Tämän kohdan helposti ymmärtää niin, että myös luottotiedottoman pitäisi saada jonkinlainen puhelinliittymä tilattua operaattorilta, vaikka ei luottotietoja olisikaan, eikä prepaidit riitä sen lain tyydyttämiseen. DNA eikä Telia tähän pysty ja kumpikaan näistä ei harrasta vakuusmaksuja lainkaan eli jossei heidän luttotieto kysely mene niin sanotusti läpi niin mitään ei ainakaan haluta myydä heiltä, en tiedä onko se ihan heidän järjestelmästä kiinni vai mistä, mutta kuitenkin ainoastaan laitteita suorahinnalla mahdollista molemmilta operaattoreilta ostaa.
 
"Kaikilla kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada tietyt kohtuuhintaiset ja toimivat viestinnän peruspalvelut eli yleispalvelut kotiinsa tai yrityksen toimipisteeseen."

Tämän kohdan helposti ymmärtää niin, että myös luottotiedottoman pitäisi saada jonkinlainen puhelinliittymä tilattua operaattorilta, vaikka ei luottotietoja olisikaan, eikä prepaidit riitä sen lain tyydyttämiseen. DNA eikä Telia tähän pysty ja kumpikaan näistä ei harrasta vakuusmaksuja lainkaan eli jossei heidän luttotieto kysely mene niin sanotusti läpi niin mitään ei ainakaan haluta myydä heiltä, en tiedä onko se ihan heidän järjestelmästä kiinni vai mistä, mutta kuitenkin ainoastaan laitteita suorahinnalla mahdollista molemmilta operaattoreilta ostaa.
Oletko koittanut tätä asiakaspalvelusta kyseenalaistaa sillä useampi vuosi sitten ainakin Telialla tämä onnistui. Oli kerran puhetta yhden kaverin kanssa joka oli silloin tuolla töissä asiakaspalvelussa kun eräs toinen tuttu väitti että hän joutuu maksamaan jonkun vakuus maksun koska on syntyjään ruotsista mutta kuulemma tuota pyydetään vain niiltä joilla on luottotiedot menneet (jota pidin tässäkin tapauksessa todennäköisempänä).
 
"Kaikilla kuluttajilla ja yrityksillä on oikeus saada tietyt kohtuuhintaiset ja toimivat viestinnän peruspalvelut eli yleispalvelut kotiinsa tai yrityksen toimipisteeseen."

Tämän kohdan helposti ymmärtää niin, että myös luottotiedottoman pitäisi saada jonkinlainen puhelinliittymä tilattua operaattorilta, vaikka ei luottotietoja olisikaan, eikä prepaidit riitä sen lain tyydyttämiseen. DNA eikä Telia tähän pysty ja kumpikaan näistä ei harrasta vakuusmaksuja lainkaan eli jossei heidän luttotieto kysely mene niin sanotusti läpi niin mitään ei ainakaan haluta myydä heiltä, en tiedä onko se ihan heidän järjestelmästä kiinni vai mistä, mutta kuitenkin ainoastaan laitteita suorahinnalla mahdollista molemmilta operaattoreilta ostaa.

Siltähän se kuulostaa, mutta konteksti on tekstissä eri. YPV on tarkoitettu turvaamaan oikeudet puhelin- ja internet-palveluihin koteihin ja yritysten toimipaikkoihin sellaisilla alueilla, mihin kukaan ei toimittaisi palveluita kaupallisesti, tyyppiesimerkkinä vaikka Lapin erämaa-alueet ja itä-Suomen metsät joissa on hyvin vähän maksavia asiakkaita mutta tarvetta palveluille kuitenkin olemassa.

Esim. YPV puhelinliittymä tarkoittaa monessa tapauksessa kiinteään antennilaitteistoon kytkettyä pöytä-gsm-puhelinta joka asennetaan asiakkaan kotiin.

Olet aiemmin puhunut liittymistä, mutta nyt sitten laitteiden ostamisesta suorahinnalla? Etenkään laitteiden osamaksuilla ei ole mitään tekemistä yleispalveluvelvoitteen kanssa. Ne ovat operaattoreille ihan puhtaasti rahoitusratkaisujen tarjoamista laitemyynnin tukemiseksi, eikä niitä tarvitse tarjota muille kuin sellaisille asiakkaille joilla luottotarkastus menee läpi.

Käsittääkseni kaikki operaattorit ovat ainakin aiemmin kyllä myyneet liittymiä vakuusmaksua vastaan luottotiedottomille asiakkaille. Osamaksusopparia laitteen hankintaa varten ei kyllä varmasti tule saamaan.
 
Tämä liittyy siis Oikeutesi viestinnän peruspalveluihin | Traficom.

.

Onko kenellekään mahdollista kokemusta miten tämä käytännössä menee, jossei mikään operaattori ole määrätty esim Turun alueella yleispalveluvelvoitteelliseksi?
Käsittääkseni kun se tarkoittaa, että kaikille tulee olla yhtäläinen mahdollisuus saada puhelinliittymä vaikkakin ehkä rajoitettu, mikäli ei ole luottotiedot kunnossa?

Telia sekä DNA eivät kumpikaan tätä yleispalvelu lakia tunnu ainakaan noudattavan tältä osin.


Tämän kohdan helposti ymmärtää niin, että myös luottotiedottoman pitäisi saada jonkinlainen puhelinliittymä tilattua operaattorilta, vaikka ei luottotietoja olisikaan, eikä prepaidit riitä sen lain tyydyttämiseen. DNA eikä Telia tähän pysty ja kumpikaan näistä ei harrasta vakuusmaksuja lainkaan eli jossei heidän luttotieto kysely mene niin sanotusti läpi niin mitään ei ainakaan haluta myydä heiltä, en tiedä onko se ihan heidän järjestelmästä kiinni vai mistä, mutta kuitenkin ainoastaan laitteita suorahinnalla mahdollista molemmilta operaattoreilta ostaa.

Avaa vähän tarkemmin.

Siis onko nyt myymälässä tehty soppari, ilmaisesti normaalista matkapuhelinliittymästä, se ei ole mennyt läpi , ilmeisesti luottotarkistuksesta. No se ei tavatonta. Jos silti haluaa sopimuksen, niin ilmeisesti vakuumaksu ei ole määritelty, vaan kielätydytty kokonaan, tai tyydytty tuohon, ei mennyt läpi.

Elisalla on sopimusliittymiä, jotka laskutetaan etukäteen, tosin kai niidenkin osalta voivat kieltäytyä painavista syistä.

Kioski prepaideja saa vaikka olisi kyseiselle operaattorille hoitamatonta velkaa ja nyky tuotteet sellaisia että palvelut varsin kattavia ja osan saa sopimusliittymiksikin.


DNA eikä Telia tähän pysty ja kumpikaan näistä ei harrasta vakuusmaksuja lainkaan
Onko tämä varma tieto ja mistä lähtien moinen muutos.
 
Avaa vähän tarkemmin.

Siis onko nyt myymälässä tehty soppari, ilmaisesti normaalista matkapuhelinliittymästä, se ei ole mennyt läpi , ilmeisesti luottotarkistuksesta. No se ei tavatonta. Jos silti haluaa sopimuksen, niin ilmeisesti vakuumaksu ei ole määritelty, vaan kielätydytty kokonaan, tai tyydytty tuohon, ei mennyt läpi.

Elisalla on sopimusliittymiä, jotka laskutetaan etukäteen, tosin kai niidenkin osalta voivat kieltäytyä painavista syistä.

Kioski prepaideja saa vaikka olisi kyseiselle operaattorille hoitamatonta velkaa ja nyky tuotteet sellaisia että palvelut varsin kattavia ja osan saa sopimusliittymiksikin.

Tilanne on siis se, että yritin kysellä mahdollisuuksia saada liittymää luottotiedottomana Telian chatissa, sekä DNA:n myyntipalvelu että heidän asiakaspalvelusta. DNA:n asiakaspavelu laittoi kysymyksen asiasta uudelleen luotonvalvontaan, josta tuli vastaus ettei onnistu vaikka noin 5v takaperin ei ole ollut mitään ongelmia oman asiakkuuteni kanssa heillä, ja laskut edelleen näkyy siellä.
Kävin myös kyselemässä DNA:n kaupassa, ja se heppu siellä tarkisti vaan sotulla tuleeko järjestelmästä myyntilupaa, mitään muuta tarkistamatta kun ei tullut.

Lopputulos, ettei mitään liittymää voida/haluta mulle myydä vaikka maksaisin mielellään sen vakuusmaksun, jos se olisi mahdollista.
Toteavat vain, että järjestelmä ei anna myyntilupaa (ainakin DNA) ja that's it.

Telian chatin aspa oli vaan, että "no ota prepaid hehe" mutta ei se ole sama asia mitenkään kun haluaisi kuitenkin säilyttää puhelin numeron samana eli yritän päästä todella ruuhkaisesta Elisan puhelin liittymästä eroon mutta eipä taida oikein onnistua.

Oletko koittanut tätä asiakaspalvelusta kyseenalaistaa sillä useampi vuosi sitten ainakin Telialla tämä onnistui. Oli kerran puhetta yhden kaverin kanssa joka oli silloin tuolla töissä asiakaspalvelussa kun eräs toinen tuttu väitti että hän joutuu maksamaan jonkun vakuus maksun koska on syntyjään ruotsista mutta kuulemma tuota pyydetään vain niiltä joilla on luottotiedot menneet (jota pidin tässäkin tapauksessa todennäköisempänä).

Olen sitä kyseenalaistanut, mutta tuloksetta kun luotonvalvonnasta ei onnistu eikä luotonvalvontaan saa suoraan yhteyttä.


Onko tämä varma tieto ja mistä lähtien moinen muutos.

On varma tieto, kyselin molemmilta operaattoreilta (pari päivää sitten) ja myyvät eitä vaikka siihen väliin olisi laittanut rahaa vakuudeksi. Siltikään ei käynyt vaan tuli info etteivät sellaista harrasta. Tarkkaa tietoa milloin tämä käytäntö tullut ei ole.


Olet aiemmin puhunut liittymistä, mutta nyt sitten laitteiden ostamisesta suorahinnalla? Etenkään laitteiden osamaksuilla ei ole mitään tekemistä yleispalveluvelvoitteen kanssa. Ne ovat operaattoreille ihan puhtaasti rahoitusratkaisujen tarjoamista laitemyynnin tukemiseksi, eikä niitä tarvitse tarjota muille kuin sellaisille asiakkaille joilla luottotarkastus menee läpi.

Käsittääkseni kaikki operaattorit ovat ainakin aiemmin kyllä myyneet liittymiä vakuusmaksua vastaan luottotiedottomille asiakkaille. Osamaksusopparia laitteen hankintaa varten ei kyllä varmasti tule saamaan.

Olen puhunut laitteista, koska ainoastaan sellaisia operaattorit suostuvat minulle myymään kertamaksulla. Liittymiä ei oikein millään ilveellä enkä ole varma mikä on oikea taho mille asiasta pitäisi valittaa. Käsittääkseni traficom/viestintävirasto.
 
Viimeksi muokattu:
Jos Telia tai DNA eivät suoraan halua myydä puhelinliittymää, mutta haluat Elisalta ehdottomasti pois, niin oletko kokeillut MOI:ta tai Globetelia? Molemmilla laskutus lienee omillaan, vaikka käyttävät DNA:n tai Telian verkkoa.
 
Jos Telia tai DNA eivät suoraan halua myydä puhelinliittymää, mutta haluat Elisalta ehdottomasti pois, niin oletko kokeillut MOI:ta tai Globetelia? Molemmilla laskutus lienee omillaan, vaikka käyttävät DNA:n tai Telian verkkoa.

Onko siis niin, että Globetelia toimii siis Telian verkossa ja Moi DNA:n?
 
Onko siis niin, että Globetelia toimii siis Telian verkossa ja Moi DNA:n?
Kyllä Globetel vaikuttaa toimivan Telian verkossa, ainakin sivujensa perusteella. Omaa kokemusta ei ole.
Jos intensiivistä datakäyttöä mietit, niin kuulemma arpovat käyttäjän netin nopeudeksi joko 1Mb/s tai 4Mb/s.

Edit: MOI kuuluu DNA:han nykyään, mutta ilmeisesti vielä hoitavat laskutuksen omillaan.
 
Kyllä Globetel vaikuttaa toimivan Telian verkossa, ainakin sivujensa perusteella. Omaa kokemusta ei ole.
Jos intensiivistä datakäyttöä mietit, niin kuulemma arpovat käyttäjän netin nopeudeksi joko 1Mb/s tai 4Mb/s.

Edit: MOI kuuluu DNA:han nykyään, mutta ilmeisesti vielä hoitavat laskutuksen omillaan.

Moi vaati ainakin ennen DNAn ostoa luottokortin laskutukseen. Sellaista ei luottotiedottomalla varmaankaan ole? Tilanne voi olla tosiaan nykyään eri.
 
Moi vaati ainakin ennen DNAn ostoa luottokortin laskutukseen. Sellaista ei luottotiedottomalla varmaankaan ole? Tilanne voi olla tosiaan nykyään eri.
Luottokortti voi olla luottotiedottomalla (tai häiriömerkinnän saaneella) ja niitä joskus kauansitten voitu käyttää vakuuden sijaan.

Muistelen että Moille kelpas aikoinaan muutkin kortit kuin varsinaiset luottokortit, tiedä sitten kuinka paljon veti niissä takkiin.

Moin tämän päivän luottotarkitustiukkuudesta ei ole juttuja osunut silmään
 
DNA myy myös rajoitetun käytön liittymiä, mikä on siis normaali esim. rajaton liittymä missä on sisältöpalvelut estetty täysin (sekä roaming vaikka sellainen paketti liittymään kuuluisi). Tosin tätä ei tarjota ihmisille jotka on paskonu luottotietonsa totaalisesti (en tiedä DNA:n luototusta sen tarkemmin). Myyntityökalu ehdottaa sitä jos se on mahdollinen, muuten ei onnistu.
 
Ainakin Elisalta sai luottotiedottomana nettiliittymän. Modeemista piti maksaa pantti.
 
Telialta kävin joskus kyselemässä uutta liitymää 2014 tjsp. jolloin luottotiedot oli menneet. Tarjosivat liittymää 300€ vakuusmaksulla.

Sain tämän kierrettyä jostain valentines day tarjouksesta.
 
Ainakin Elisalta sai luottotiedottomana nettiliittymän. Modeemista piti maksaa pantti.

Elisan ruuhkaisesta pitäisi päästä nimenomaan eroon vaikkakin näyttää pahasti siltä ettei se onnistu.

Moi vaati ainakin ennen DNAn ostoa luottokortin laskutukseen. Sellaista ei luottotiedottomalla varmaankaan ole? Tilanne voi olla tosiaan nykyään eri.

Moi tarkistaa myös nykyisin luottotiedot, eli ei onnistu sekään ja usein kun kysytään "luottokorttia" niin normaali maksukortti käy niihin yllättävänkin usein.
 
Viimeksi muokattu:
Elisan ruuhkaisesta pitäisi päästä nimenomaan eroon vaikkakin näyttää pahasti siltä ettei se onnistu.
Numeron siirti sulla se juttu ?

Jos aivan hätä tilanne, ja nettin ruuhkaisuus ongelma, niin nettiyhteydessä ei väliä numerolla, eli siihen käy ihan kioski prepaiditkin.

Moi tarkistaa myös nykyisin luottotiedot, eli ei onnistu sekäänja usein kun kysytään "luottokorttia" niin normaali maksukortti käy niihin yllättävänkin usein.
Kiitos tiedosta.

Jos saa kysyä, niin onko ongelma nyt ns se ettei ole ns. luottotietohistoriaa, mikä esim tyypillistä ulkomaalaisille tai pidempään maasta poisolleiille. Vai listalla tuoreita merkintöjä, joiden lisäksi esim jotain seuraavan kaltaista, vuokra, sähkö, yms. jonkin toisen operaattorin rästejä ilmeisesti ei ole.

Pika googlteuksenin perusteella keskustelut tuppas olleen viimevuosikymmenneltä (muutaman vuoden takaa), joista jäi olo että vakuudet olleet vielä käytössä ja pienet rästit ei välttämättä vielä johtaneet vakuuksien huuteluun.
 
Numeron siirti sulla se juttu ?

Jos aivan hätä tilanne, ja nettin ruuhkaisuus ongelma, niin nettiyhteydessä ei väliä numerolla, eli siihen käy ihan kioski prepaiditkin.

Ei oo hätä tilanne kun on kotona kuitu, mutta varayhteys 4G:nä on aika suuri vitsi tällä hetkellä.

Jos saa kysyä, niin onko ongelma nyt ns se ettei ole ns. luottotietohistoriaa, mikä esim tyypillistä ulkomaalaisille tai pidempään maasta poisolleiille. Vai listalla tuoreita merkintöjä, joiden lisäksi esim jotain seuraavan kaltaista, vuokra, sähkö, yms. jonkin toisen operaattorin rästejä ilmeisesti ei ole.

Pika googlteuksenin perusteella keskustelut tuppas olleen viimevuosikymmenneltä (muutaman vuoden takaa), joista jäi olo että vakuudet olleet vielä käytössä ja pienet rästit ei välttämättä vielä johtaneet vakuuksien huuteluun.

Listalla tuoreita merkintöjä, mutta kuitenkaan eivät ole vuokrasta, sähköstä eikä operaattorilta ja varattomuuseste todettu ulosotossa.
 
Listalla tuoreita merkintöjä, mutta kuitenkaan eivät ole vuokrasta, sähköstä eikä operaattorilta ja varattomuuseste todettu ulosotossa.
Ok, eli menee varmaan kastiin että puhumalla ei saa, eli tarvi ne järkätä että vakuudet ja rajoitukset kelpais.

Ymmärrän kyllä operaattoreita, negatiivisten korkojen aikana vakuusmaksu on lähinnä kulu ja automatitoisoitujen prosessien aikana käsin tehdyt järjestelyt ei tarjoa riskeille tuotto vastinetta. Jos siis operaattori ei ole pakotettu palveleen, ja kun ne prepaid liittymätkin on ja asiakkaalla on jo palvelu.

Ei sillä, silti kannattanan sitä että kaikilla rahaa vastaan olisi puhepalvelut omalla numerolla mahdollisia, myös heillä joilla ei ole ystävää joka "takaisi", eli tekisi sen sopimuksen. Ja ystäväkin on riski.
 
Palaten tähän ketjuun, onko kenelläkään mahdollisesti tietoa miten tuo valituksenteko himmeli oikein menee?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom