Oikeanlaiset SATA kaapelit kiintolevyille?

Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Olisin ostamassa nämä kaksi kiintolevyä, mutta mun be quiet! Pure Power 11 FM (750W) -virtalähteen mukana ei tullut oikeanlaisia kaapeleita:

- SEAGATE FireCuda Gaming HDD 4TB 3.5inch

- Seagate BarraCuda 3.5″ ST2000DM008 Harddisk – 2TB

Tässä kuva be quietin Driver/SATA -piuhasta:

be quiet Pure Power 11 FM SATA kaapeli 2b.jpg


...ja be quietin Drives lähdöt:

be quiet Pure Power 11 FM Drives crop.jpg


Eli be quietin Driver -piuhassa on vain yksi kiintolevyyn menevä leveä SATA -liitäntä ja noihin kiintolevyihin näyttäisi niiden manuaalien mukaan tarvittavan kaksi liitäntää... eli yksi tollanen leveä, niin kuin be quietin liitin on, mutta myös yksi samankaltainen kapeampi liitos. Tässä kuva:

Attaching SATA cabling.jpg


Niin voisitteko neuvoa tarvitsemani oikeanlaiset kaapelit, jotka sopii virtalähteeseeni ja noihin kiintolevyihin? Koitin Verkkokaupasta etsiä, mutta en löytänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Ahaa... olinkin unohtanut ne pari kaapelia mitä tuli emolevyn mukana. Mutta hyvä homma, kiitos!

Toinen (isompi) levy tulee ihan vaan peruskäyttöön, mihin tallennan mitä vaan ja tota pienenpää ajattelin pitää Windows backup (disk image) asemana. Aluksi ajattelin, että ostan vaan 1 Tt:n tollasen, koska Windows on nyt 1 Tt:n Kingstonin SSD levyllä, mutta sitten tuli mieleen, että jos BarraCuda onkin ihan vähän pienenpi kuin Kingstonin SSD ja Windows disk image ei mahdukaan siihen, niin päätinkin, että hankin 2 Tt:n BarraCudan... hintaero on minimaalinen verrattuna 1 Tt:n BarraCudaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 676
Minun käyttämäni Macrium pakkaa sitä varmuuskopiotiedostoa, joten sen image on pienempi kuin mikä osion koko on. Mutta kokeilemallahan tuo selviää...
 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Minun käyttämäni Macrium pakkaa sitä varmuuskopiotiedostoa, joten sen image on pienempi kuin mikä osion koko on. Mutta kokeilemallahan tuo selviää...
Olin ajatellut, että homma hoituisi Windowsilla itsellään, mutta en ole vielä selvittänyt asiaa... tai joskus kauan sitten tästä jotain luin ja taisin testatakin.

Olisi aika ikävä kokeilu, jos selviäisikin, että ei mahdu --> raha + aika + vaiva = suunnaton v*tutus! Tietty pakkaamalla esim tolla softalla, mutta en ollut ajatellut sellaista hankkia (ostaa?).
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 676
ÖÖh. 1.Macrium on ilmainen, ja jos tekee varmuuskopion (joka joka tapauksessa pitäisi tehdä vähintään joka kuukausi) niin voiko sitä laskea erikoisteoksi, vaivaksi? Jotta ei erityisvaivaa ja vitutusta tulisi minäpäs laitran menemään, ni nähhään. Pakkausteho on varmaan aikatavalla kiinni kuinka paljon osiolla on ryjää. Jos teran osiolla on tavaraa vain sata gigaa, eli kymmenesosa, tuskin varmuuskoopio on teran kokoinen, joka se olisi kloonissa...

nno, tommottas teraisesta tuli varmuuskopiotiedostoksi: eli ei terainen, vaan 31,7gigainen.
Ja punaisella näkyy paljonko hänessä oli kamaa.

kopsu.jpg

...ja tuolta macrium:

 
Liittynyt
30.10.2020
Viestejä
48
Ei siitä mulle vaivaa ole, että otan Disk Imagen esim kaksi kertaa kuukaudessa, vaan tarkoitin että v*tuttaisi käyttää eka rahaa teran kiintolevyyn ihan vaan 'kokeillakseen', että mahtuuko vaiko ei ja kun toteaa että ei, niin sitten lähteä hakemaan uutta levyä.

Tässä on ollut uuden koneen hankinnan ja asentelun kanssa niin paljon selvitettävää, että en jaksanut alkaa perehtymään tuohon Macriumiinkin vielä, koska ajattelin Windowsin kykenevän kyseiseen hommaan ja ihan yks yhteen kloonaus oli mielessä (vaikka ei varmaa tietoa/ymmärrystä asiasta). Mutta kai mä ton softan tsekkaan tässä ennen kuin alan tekemään mitään, kiitos! Mulla vaan tää varmuuskopioasia on mennyt mielessä näin yksinkertaisesti:

1. Jos Windows menee liian solmuun, tulee virus tjms, niin...

2. Käynnistän Windowsin Disk Image varmuuskopiokiintolevyltä ja formatoin Kingstonin SSD:n, missä Windows alunperin oli ja...

3. Kopioin takas Kingstonin levylle pari viikkoa vanhan toimivan Windows Disk Imagen ja laitan koneen taas käynnistymään siltä ja homma sillä selvä!

Mut joo, en tiedä meneeko homma ihan noin tai onko näin yksinkertaista.

Oishan toi ihan järkevää säästää tilaa tolla tavalla pakkaamalla, mut olin vähän ajatellut, että en käyttäisi varmuuskopiolevyä yhtään mihinkään muuhun, niin ei tuolla sitten olisi väliä.

Kiitos paljon asian selittämisestä ja vaivannäöstä! Tutkin asiaa.
 

Alensia

Custom-titteli
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 831
Muutenkin isompi levy = mahtuu enemmän backuppeja, voit tehdä vaikka kuukaudne välein full backupin ja viikoittain "incrementalin" (onnistuu juurikin tuolla Macriumin softalla). Incrementalit eivät kasvata kokoa juuri lainkaan (vain muuttuneet tiedostot) ja jos Windows-levyn koko (EFI-, palautusosioineen) on jotain 500gb tienoilla niin sulla voi olla backupit useamman kuukauden ajalta 2GB tai 4GB levyllä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 051
viikoittain "incrementalin" (onnistuu juurikin tuolla Macriumin softalla). Incrementalit eivät kasvata kokoa juuri lainkaan (vain muuttuneet tiedostot) ja jos Windows-levyn koko (EFI-, palautusosioineen) on jotain 500gb tienoilla niin sulla voi olla backupit useamman kuukauden ajalta 2GB tai 4GB levyllä.
Incrementaalien otto ei onnistu Free-versiolla. Sillä saa otettua vain Differentiaaleja. Mutta niilläkin pärjää hyvin.
 
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 676
Ei siitä mulle vaivaa ole

Mulla vaan tää varmuuskopioasia on mennyt mielessä näin yksinkertaisesti:

1. Jos Windows menee liian solmuun, tulee virus tjms, niin...

2. Käynnistän Windowsin Disk Image varmuuskopiokiintolevyltä ja formatoin Kingstonin SSD:n, missä Windows alunperin oli ja...

3. Kopioin takas Kingstonin levylle pari viikkoa vanhan toimivan Windows Disk Imagen ja laitan koneen taas käynnistymään siltä ja homma sillä selvä!

Mut joo, en tiedä meneeko homma ihan noin tai onko näin yksinkertaista.
Yksinkertaisempaa kuin tuo, paisti että 2-on omituinen muutenkin, a) ei tarvitse formatoida jos vetää päälle vanhan imagen, kyllä se sinne alle katoaa. Mutta b) Windows ei käynnisty varmuuskopiolevyltä. Koneen saa käyntiin ulkoiselta medialta, mutta Windowsia ei voi käyttää ulkoiselta. Jos taas on kaksi sisäistä ja kummallakin sama boottaava windows, se on riskaapelia sekoamaisvaaroineen, siis käyttäjä sekoaa kummalta oli käynnistämässä...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 648
Viestejä
4 187 305
Jäsenet
70 776
Uusin jäsen
Fancy

Hinta.fi

Ylös Bottom