Oikea tapa suojata puhelimen näyttö? (ja iPhone FaceID valitusta)

Liittynyt
20.02.2023
Viestejä
25
Mulla alkaa pikkuhiljaa hermo pettämään tähän Applen Face ID naamantunnistuspelleilyyn. Sormenjälki on niin ylivoimainen tapa tunnistaa käyttäjä ja se toimii säässä kuin säässä, riippumatta millaset silmälasit, pipot, maskit tai mitkään muutkaan on päässä tai mikä on puhelimen kulma suhteessa käyttäjään. Eikä ole väliä vaikka olis näytön suojalasi tai kalvo hiukan jo alkanut irtoamaan yläreunasta, josta se ainakin mulla alkaa aina ekana irtoamaan. Sormenjälki toimi aina vaan ja oli varmatoiminen, sillä oli helppo maksaa ostokset ja kirjautua puhelimeen. Mutta tämä Face ID on niin epäonnistunutta tekniikka kuin voi vaan olla, siinä pitää monen asian osua kohilleen, että se toimisi eikä tarttis mtään helposti muistettavaa 4 numeroista pin-koodia käyttää.

Vihaan Face ID:ta ja pin-koodin näpyttelyä niin paljon, että joskus harkitsen vaihtavani puhelinmerkkiä sen takia.Tämä on jo toinen puhelimeni jossa on FaceID ja yhtään se ei ole parantunut alkuvuosista, samaa epäonnistunutta paskaa vuodesta ja iPhone mallista toiseen.

Ja sitten se kysymys: Koska yksi iso ongelma FaceID:n käytössä on suojalasit ja kalvot jotka alkaa hiukan irtoamaan sieltä yläreunastaan tai väliin jää/ilmestyy jotain ilmaa yläreunaan jolloin esim. auringonpaisteessa ei voi käyttää FaceID:ta ollenkaan, niin mikä olisi sellainen suojalasi joka iPhonessa pysyy?
 
Liittynyt
11.01.2017
Viestejä
256
Ja sitten se kysymys: Koska yksi iso ongelma FaceID:n käytössä on suojalasit ja kalvot jotka alkaa hiukan irtoamaan sieltä yläreunastaan tai väliin jää/ilmestyy jotain ilmaa yläreunaan jolloin esim. auringonpaisteessa ei voi käyttää FaceID:ta ollenkaan, niin mikä olisi sellainen suojalasi joka iPhonessa pysyy?
Mikä iphone sulla on käytössä? Itsellä on ollu aiempina vuosina aina ESR:n lasit amazonista pro ja max malleissa, joilla ei oo ollu mitään ongelmia faceid:n kanssa. Myös pysyneet koko näytön alalta kiinni, kun asennus on tehty oikein.

Suojakalvotukusta on joillekin iphone malleille saatavilla muistaakseni pölytön vai tomuton suojalasi, jossa on automaattinen pölynpoisto lasilta asennusvaiheessa. Suosittelen kokeilemaan mikäli löytyy sellainen sinun käyttämääsi malliin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
650
Pakko olla eri mieltä, FaceID on kyllä täysin ylivoimainen sormenjälkeen verrattuna. Toimii missä tahansa valaistuksessa, ja oikeastaan mistä tahansa kulmasta. Jopa autossa puhelimen ollessa telineessä se tunnistaa naamani vaikka se ei ole läheskään suoraan edessä edes. En ikinä haluaisi palata sormenjälkeen, vaikka sekin tuntui aikanaan pelkän suojakoodin jälkeen mullistavalta.

En sitten tiedä onko tuolla suojalasilla vaikutusta, itselläni juuri tuollainen ESR:n lasi eikä ole mitään ongelmia ollut sen kanssa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 592
Eli ongelma on huonosti asennettu suojalasi eikä face-id. Onkohan lasi asennettu liian reunaan jos ylhäältä alkaa irtoamaan?
 
Liittynyt
20.02.2023
Viestejä
25
Mikä iphone sulla on käytössä? Itsellä on ollu aiempina vuosina aina ESR:n lasit amazonista pro ja max malleissa, joilla ei oo ollu mitään ongelmia faceid:n kanssa. Myös pysyneet koko näytön alalta kiinni, kun asennus on tehty oikein.

Suojakalvotukusta on joillekin iphone malleille saatavilla muistaakseni pölytön vai tomuton suojalasi, jossa on automaattinen pölynpoisto lasilta asennusvaiheessa. Suosittelen kokeilemaan mikäli löytyy sellainen sinun käyttämääsi malliin.
iPhone 14 ja sitä ennen 12 (hetken aikaa oli jopa väliaikaismallina 13) ja kaikissa on FaceID ongelmia ja ainakin osa on noista liittyy suojalaisiin. (Muttei tokikaan kaikki ongelmat).

Puhelin on paljon taskussa, joten ilman suojalasiakaan ei voi olla. Täytyy tutustua noihin ESR laseihin.
 
Liittynyt
20.02.2023
Viestejä
25
Eli ongelma on huonosti asennettu suojalasi eikä face-id. Onkohan lasi asennettu liian reunaan jos ylhäältä alkaa irtoamaan?
Kyllä niitä ongelmia on jopa ilman suojalasia, kaikki erikoistilanteet on FaceID:lle haastavia. Eniten on ongelmia talvisin kun siirtyy ulkoa sisään tai toistepäin ja on naamassa kuuraa ja on lasit huurussa. Ongelmia on lisäksi jos faceid kameran kohdalla on jotain rasvasuutta ja ulkona on todella kirkasta. FaceID toimii parhaiten kun on siististi sisätiloissa ja neitseellisen puhdas näyttö tai juuri asennettu suojalasi.

Mutta eniten toki ongelmia varmaan suojalaseihin ja kalvoihin liittyen kun ne lähtee ylhäältä hiukan irtoamaan niin sitten ongelmat moninkertaistuu.
 
Liittynyt
08.01.2023
Viestejä
2 241
Ei ole kyllä yhdelläkään faceid iphonella ollut tuollaisia ongelmia ja kaikissa aina ollut myös suojalasi (osassa myös faceid osion peittävä ja osassa avonainen.

En kyllä ole myöskään lasikalvoja ole saanut irtoamaan itsestään, mutya jos sinne joku ilmakupla esim jää ja sinne pääsee roskaa väliin niin varmaan tuo irtoaminenkin mahdollista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 592
Kyllä niitä ongelmia on jopa ilman suojalasia, kaikki erikoistilanteet on FaceID:lle haastavia. Eniten on ongelmia talvisin kun siirtyy ulkoa sisään tai toistepäin ja on naamassa kuuraa ja on lasit huurussa. Ongelmia on lisäksi jos faceid kameran kohdalla on jotain rasvasuutta ja ulkona on todella kirkasta. FaceID toimii parhaiten kun on siististi sisätiloissa ja neitseellisen puhdas näyttö tai juuri asennettu suojalasi.

Mutta eniten toki ongelmia varmaan suojalaseihin ja kalvoihin liittyen kun ne lähtee ylhäältä hiukan irtoamaan niin sitten ongelmat moninkertaistuu.
Yhtälailla sormenjälkilukija on vaikeuksissa kuluneella tai märällä sornella.

Ottaako suojalasi suojakoteloon kiinni? Mulla on euronkin suojalasit pysyneet kiinni ilman ongelmia.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 096
Ei kyllä ole ollut mitään ongelmia faceid:n kanssa, kaikissa ollut panssarilasi joka peittää nuo sensorit ilman ongelmia.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 956
Ei ole itsellänikään ollut ikinä mitään ongelmia FaceID:n kanssa. On ollut suojalaseissa yleensä leikkaus sensorien kohdalla mutta nyt eka kertaa kokonaan peittävä (iPhone 15 Pro Max ja Spigen EZ-Fit kirkas lasi) eikä edelleen mitään ongelmia kertaakaan. Ei myöskään koskaan ole alkaneet lasit nousta irti mistään reunasta. Olisiko sattunut joku valuvikainen näyttö, että se kaareutuu sen verran reunasta, että tuppaa irtoamaan? Tai sitten kikkailet jonkin koko näytön peittämistä yrittävän lasin kanssa, ne varmaankin lähtee helpommin nousemaan, kun reunat on valmiiksi irti. En ostaisi tuollaista itse koskaan. Kannattaa valita suoraan niin "pieni" lasi, että se tulee vain näytön suoralle osalle niin pysyy paremmin kiinni vaikka jäisi reunoista vajaaksi.

Sormenjälkitunnistimen kanssa taas on kovasti ongelmia, ei vain Applen vehkeissä vaan ihan kaikissa muissakin. Ne ei talvella tunnista minun kuivia sormia kuin ehkä 1/4 kerralla, kesällä saattaa toimia joskus jopa muutaman kerran peräkkäin. Joutunut sormet "koodaamaan" vehkeisiin yleensä pari kertaa vuodessa uudelleen, kun jossain vaiheessa ei vain enää sormi ole näiden mielestä samanlainen mikä on tosi outoa. FaceID:ssä riittänyt, kun on uuden laitteen käyttöönotossa sen tehnyt kerran ja se on sitten voinut olla vuosiakin käytössä.

Vinkkinä kysyjälle, jos sinulla on Apple Watch tai sellaisen hankinta polttelee, niin iPhonen asetuksissa voit laittaa, että se ranteessa puhelin avataan myös vaikka FaceID jostain syystä feilaisi.
 
Viimeksi muokattu:

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
681
Mulla alkoi suojalasi irtoamaan ja faceid myös silloin alkoi vittuilemaan. Tuli mainos instagramiss vastaan tästä firmasta ja tilasin testiksi. Pakko kehua kun on aihetta. Mukana assnnuskehikko, millä lasi menee just oikealle paikalle. Ei naura mistään kulmasta eikä jäänyt ilmaa alle. FaceID myös toiminut ongelmitta.
Edit: iphone 13 pro
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 962
Minä olen aina ihmetellyt mitenkä ihmiset oikein pitää puhelimiaan kun ne vaatii suojakalvoja ja suojakoteloita eikä tahdo siltikään kestää.Oma 12 mini on ostettu joulukuun alussa 2021 eikä siinä ole koskaan ollut suojakalvoa tai läppäkoteloa,ainoastaan takakannen suojana on silikonikuori.Säilytetään taskussa myös raksalla duunissa,ainoastaan jos on piikkaus tai timanttihiontahommaa niin olen pistänyt mini grippussiin sen ajaksi.Eikä tuossa näy vieläkään mitään käyttöä haittaavaa naarmua.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 356
Mulla alkoi suojalasi irtoamaan ja faceid myös silloin alkoi vittuilemaan. Tuli mainos instagramiss vastaan tästä firmasta ja tilasin testiksi. Pakko kehua kun on aihetta. Mukana assnnuskehikko, millä lasi menee just oikealle paikalle. Ei naura mistään kulmasta eikä jäänyt ilmaa alle. FaceID myös toiminut ongelmitta.
Edit: iphone 13 pro
Noita samoja mitä nuo myyvät saa AliExpress parilla eurolla per lasi ja on kehikot mukana ja pölynpoisto.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 592
Minä olen aina ihmetellyt mitenkä ihmiset oikein pitää puhelimiaan kun ne vaatii suojakalvoja ja suojakoteloita eikä tahdo siltikään kestää.Oma 12 mini on ostettu joulukuun alussa 2021 eikä siinä ole koskaan ollut suojakalvoa tai läppäkoteloa,ainoastaan takakannen suojana on silikonikuori.Säilytetään taskussa myös raksalla duunissa,ainoastaan jos on piikkaus tai timanttihiontahommaa niin olen pistänyt mini grippussiin sen ajaksi.Eikä tuossa näy vieläkään mitään käyttöä haittaavaa naarmua.
Näytöt naarmuntuvat helposti.enkä minä ainakaan halua naarmuista näyttöä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 962
Näytöt naarmuntuvat helposti.enkä minä ainakaan halua naarmuista näyttöä.
Minulla on ollut matkapuhelin jostain 1995 asti eikä yhtään ole naarmuuntunut raksahommissa niin että se olisi jotenkin olisi haitannut käyttöä.
 

Eore

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
681
Noita samoja mitä nuo myyvät saa AliExpress parilla eurolla per lasi ja on kehikot mukana ja pölynpoisto.
Luultavasti. Edellinen lasi oli myös ihan liikkeestä suomesta ja alusta asti irtoili reunoista. Sen verta harvoin noita laseja tarvii vaihtaa, että yks hailee maksaa sen 25€ ekalla kerralla ja 16€ jatkossa(säilytät asennnuskehikon, niin voit ostaa siihen sopivan lasin pelkästään). Ei kiinnosta venata kuukautta jotain alitoimitusta ja todeta mahdollisesti paskaksi, jotta säästää pari euroa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 184
Viestejä
4 329 550
Jäsenet
72 148
Uusin jäsen
yasj

Hinta.fi

Ylös Bottom