Ohjelman oikeuksien muttaminen W10

Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
77
Windows 10 Home, Suomenkielinen
Kun käynnistän jotakin ohjelmia, saa ilmoituksen:
"Sallitko tämän tuntemaltomatta julkaisijalta peräisin olevan sovellutuksen tehdä muutoksia tähän laitteeseen."

Pystyykö ohjelmakohtaisesti ,itse määrittelemään, niin että, tätä ilmoitusta ei tulisi keseisellä ohjelmalla ?
Ohjeet Suomeksi, kiitos
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
856
Windows 10 Home, Suomenkielinen
Kun käynnistän jotakin ohjelmia, saa ilmoituksen:
"Sallitko tämän tuntemaltomatta julkaisijalta peräisin olevan sovellutuksen tehdä muutoksia tähän laitteeseen."

Pystyykö ohjelmakohtaisesti ,itse määrittelemään, niin että, tätä ilmoitusta ei tulisi keseisellä ohjelmalla ?
Ohjeet Suomeksi, kiitos
Hyppäsitkö kymppiin suoraan Windows XP:stä? Tuo on UAC (user accounts control), windows vistassa tullut turvasysteemi joka kyselee käyttäjältä haluaako varmasti antaa ohjelman suorittaa jos se sörkkii sellaisia windowsin osia jotka tuon varoituksen laukaisee tai jos sen käynnistää järjestelmänvalvojan oikeuksilla.

Saa yksittäisiä ohjelmia näköjään ajettua ilman UAC-kyselyä tekemällä sille erityisen pikakuvakkeen nostetuilla oikeuksilla mutta en kyllä tuota 20 osaista ohjetta ala suomentamaan. Toinen vaihtoehto on sammuttaa UAC kokonaan käyttäjätilien valvonnan asetuksista (kirjoita uac siihen windowsin hakupalkkiin) mutta tuota en suosittele tekemään kyllä sitten yhtään, UAC on olemassa syystä.

Suosittelen ihan vaan totuttelemaan siihen, muistan sen ärsyttäneen itseänikin aikoinaan mutta nopeasti siihen tottuu.
 
Liittynyt
28.10.2017
Viestejä
77
Hyppäsitkö kymppiin suoraan Windows XP:stä? Tuo on UAC (user accounts control), windows vistassa tullut turvasysteemi joka kyselee käyttäjältä haluaako varmasti antaa ohjelman suorittaa jos se sörkkii sellaisia windowsin osia jotka tuon varoituksen laukaisee tai jos sen käynnistää järjestelmänvalvojan oikeuksilla.

Saa yksittäisiä ohjelmia näköjään ajettua ilman UAC-kyselyä tekemällä sille erityisen pikakuvakkeen nostetuilla oikeuksilla mutta en kyllä tuota 20 osaista ohjetta ala suomentamaan. Toinen vaihtoehto on sammuttaa UAC kokonaan käyttäjätilien valvonnan asetuksista (kirjoita uac siihen windowsin hakupalkkiin) mutta tuota en suosittele tekemään kyllä sitten yhtään, UAC on olemassa syystä.

Suosittelen ihan vaan totuttelemaan siihen, muistan sen ärsyttäneen itseänikin aikoinaan mutta nopeasti siihen tottuu.
Kiitos ohjeista, siinähän mulla menee hetki:D
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Usein käytetyt ohjelmat voi ajaa helposti ilman kikkailua. Itselleni Windows 10:ssä ns. normaalin tilin käyttäjänä (jo XP:stä lähtien) tämä on ollut todella helpottava lisä: RunAsTool. (Ei pidä sekoittaa RunAsToolsiin).

Idea on se, että voit määritellä ohjelmia ajettavaksi toisen käyttäjän oikeuksin, helposti. Esim. itse käytän monien järjestelmänvalvojan oikeuksin käynnistettävien ohjelmien käynnistämiseen päivittäisessä käytössäni olevalta normaalilta tililtä. RunAsTool säästää jatkuvalta järjestelmänvalvojan salasanan syöttämiseltä, vaan eteen tulee normaalillakin tililtä esiin samanlainen hyväksymisdialogi kuin jos oltaisiin järjestelmänvalvojan tilillä. Helpottaa tosiaan usein käytettyjen järjestelmänvalvojan oikeuksin ajettavien ohjelmien käytöä normaalilta tililtä käsin.:tup:

Olen muinoin kirjoittanut pienen esittelyn ohjelmasta, joten jos kiinnostaa, löydät hieman enemmän tietoa tästä: RunAsTool - aja ohjelmia helposti toisen käyttäjän oikeuksin
(Kuvitus otettu heti ohjelman käyttöönoton jälkeen, nykyään siellä melkoinen lista softia joiden käynnistystä haluan helpottaa, äkkiä niitä on kertynyt melkoinen lista :D)

Saa yksittäisiä ohjelmia näköjään ajettua ilman UAC-kyselyä tekemällä sille erityisen pikakuvakkeen nostetuilla oikeuksilla mutta en kyllä tuota 20 osaista ohjetta ala suomentamaan.
Ei tarvitse, olen jo vuonna 2008 tehnyt sen:). Mutta tosiaan, turha tämä nykyään on. Laitetaan kuitenkin: Windows 7/Vista -vinkkejä - Aja yksittäinen ohjelma ilman UAC-varmistusta
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
227
Itselläni on käytössä sormenjälkilukija missä etusormeen on rekisteröity oma päivittäisessä käytössä oleva tunnus ja sitten keskisormessa administrator -oikeuksin olevan tunnus. Aina jos tarvitsee ajaa jotain ohjelmaa korotetuin oikeuksin, voin UAC promptin kuitata pelkällä keskisormella.

Kannattaa aina muistaa, että käyttöoikeuksien rajoittaminen on tehokkain tapa suojautua haittaohjelmilta joten missään tapauksessa ei sitä päivittäistä koneen käyttämistä óle järkevä tehdä tunnuksella, millä on täydet rajoittamattomt oikeudet koneella. Se on täysin järjen vastaista ja koko Windows -maailman suurin tietoturvaongelma ja tässäkin syyllisenä pääsääntöisesti tyhmät ja laiskat käyttäjät.

*nix maailmassahan tämä on aina ollut arkipäivää eli root -tunnusta ei käytetä normaalissa käytössä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
227
Se vielä UAC:sta, että se on Windows Vistan mukana alunperin tullut muutos ja yksi parhaista Windowsia koskevista muutoksista ikinä. Piste. UAC on niin usein täysin väärin ymmärretty. Se mahdollistaa vihdoin Windowsin järkevän käytön normaalilla user -tunnuksella ilman admin -oikeuksia. UAC:n ansiosta käyttöoikeuksien korotus onnistuu lennosta.

XP -aikoina ainoa tapa oli käyttää run as -komentoa tai kirjautua hetkellisesti toisella käyttäjätunnuksella, koska kaikkea ei saanut run as kautta tehtyä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
227
Windows 10 Home, Suomenkielinen
Kun käynnistän jotakin ohjelmia, saa ilmoituksen:
"Sallitko tämän tuntemaltomatta julkaisijalta peräisin olevan sovellutuksen tehdä muutoksia tähän laitteeseen."

Pystyykö ohjelmakohtaisesti ,itse määrittelemään, niin että, tätä ilmoitusta ei tulisi keseisellä ohjelmalla ?
Ohjeet Suomeksi, kiitos
Selvitä, että miksi se ohjelma haluaa korottaa oikeuksia. Mikä ohjelma?
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 751
Se vielä UAC:sta, että se on Windows Vistan mukana alunperin tullut muutos ja yksi parhaista Windowsia koskevista muutoksista ikinä. Piste. UAC on niin usein täysin väärin ymmärretty. Se mahdollistaa vihdoin Windowsin järkevän käytön normaalilla user -tunnuksella ilman admin -oikeuksia. UAC:n ansiosta käyttöoikeuksien korotus onnistuu lennosta.
Juuri näin. Minulla voi mennä vuosi tai enemmän, jolloin on tarvinnut jotain varten edes käydä järjestelmänvalvojan työpöydällä. Minulla oli Windows 7 (tai sittenkin olla W10 päivitettynä) ties kuinka pitkään asennettuna, ennen kuin kävin jv työpöydällä.

Edit. Olen kyllä tottunut kokemaan hieman vaivaakin, sillä XP:n aikana käytin ns. rajoitettua tiliä normaalissa päivittäisessä käytössä, ja se oli hieman työlästä.

Mutta Vistan myötä tuli järkeä senkin vuoksi tuohon normaaliin tiliin, että normaalilla tilillä ollessa, admin-oikeuksia ei ole edes olemassa taustalla, toisin kuin sitten admin tilillä ollessa. Pieni asia, mutta tyhjästä on haitakkeen nyhjäistä oikeuksia, jos niitä ei edes ole siellä taustalla. Tosin, onhan paljon haitakkeita, jotka tulevat riittävän inhottavan hyvin toimeen ilman korotettuja oikeuksiakin. Mutta aina yksi kerros suojaa ei ainakaan haitaksi ole.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 308
Viestejä
4 156 943
Jäsenet
70 407
Uusin jäsen
Eppupelaa

Hinta.fi

Ylös Bottom