Ohjelma varmuuskopiointiin, joka säilyttää tiedostoversiot ja vahvistaa eheyden?

Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Tiedätkö ohjelmaa, joka tallentaa kansiossa olevan tiedoston uudelleen, kun tiedosto muuttuu ja säilyttää kaikki versiot (asetettuun rajaan saakka, vaikka 10)? Myös eheys tulee voida vahvistaa, tarkistussummalla. Minulla tulee ajoittain tarve palata tiedostohistoriassa taaksepäin, tiedosto on voinut vioittua, ohjelma on muuttanut sitä tai olen muokannut itse. Tulee olla maksuton ja monialustasofta.
Tällä hetkellä kopioin aina käsin uudestaan 100 gigan varmuuskopiokansiota, vie tilaa astronomiset määrät.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Ihan tavallinen versionhallintaohjelma voisi sopia. Siis vaikka git. En ole varma onko se ihan paras valinta, jos on binääreitä tai isoja tiedostoja.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
En ole vielä perehtynyt, mutta Git vaikuttaa pätevältä ja ehdin jo asentaakin. SHA-1 on varmaan riittävä tähän tarkoitukseen.
Juuri versionhallintaohjelmia (version control) etsin, hakutermit olivat vain väärät.

Git (Gui) antaa heti varoituksen näytettävien tiedostojen rajan ylittymisestä:

2017-08.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Mainittakoon, että Git ei ainakaan sellaisenaan sovellu automaattisen varmuuskopiointiin vaan muutokset pitää käydä aina itse pistämässä talteen. Toki mitään ei tarvitse itse käydä sinänsä kopioimassa talteen. Lisäksi Git pitää historian tallessa äärettömän pitkälle. Nähtävästi vanhoja versiotietoja voi käydä aina tiputtamassa poiskin, mutta se on oma lisäsäätönsä. Lisäksi Gittiä ei yleisesti pidetä erityisen hyvänä valintana binäärimuotoisille tai isoille tiedostoille (sillä se lienee tarkoitttu erityisesti ohjelmien lähdekoodille), kuten tuossa ylläkin mainittiin. Tosin enpä tiedä parempaakaan, joten jos Gitin kanssa ei ole ongelmia, eiköhän sekin asiansa aja.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Mainittakoon, että Git ei ainakaan sellaisenaan sovellu automaattisen varmuuskopiointiin vaan muutokset pitää käydä aina itse pistämässä talteen. Toki mitään ei tarvitse itse käydä sinänsä kopioimassa talteen.
Mikä tarkalleen ottaen tarkoitat? Miten Git säilyttää vanhat tiedostoversiot? Ei kai jokainen tiedosto tarvitse käsitellä yksitellen?
Gittiä ei yleisesti pidetä erityisen hyvänä valintana binäärimuotoisille tai isoille tiedostoille
Katsotaan, ilmeneekö ongelmia. Minulla on todella suuria yksittäisiä tiedostoja, lähinnä levykuvia.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 177
Mikä tarkalleen ottaen tarkoitat? Miten Git säilyttää vanhat tiedostoversiot? Ei kai jokainen tiedosto tarvitse käsitellä yksitellen?
Kun tiedosto muuttuu, muutos pitää itse lisätä versionhallintaan.

Tulipa muuten mieleen, että nykyään on tiedostojärjestelmiä, jotka soveltuvat varmaankin paremmin kuin git. Vaikka ZFS. Edit. Se tai muutkaan tiedostojärjestelmät eivät välttämättä toimi jokaisella alustalla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 563
Mikä tarkalleen ottaen tarkoitat? Miten Git säilyttää vanhat tiedostoversiot? Ei kai jokainen tiedosto tarvitse käsitellä yksitellen?
Tuossahan tuo tulikin jo. Lisätään nyt vielä, että tiedostoja ei tarvitse käsitellä yksitellen. Komentoriviltä käsin homma menisi seuraavaan tyyliin:
Koodi:
git add [TIEDOSTOT]
git commit
git push :: jos säilyttää tiedostoja netissä
Tiedostot voi joko listata yksitellen, tähtiä hyväksikäyttäen (esim. *.mp3 lisää kaikki mp3-tiedostot) tai -A -määrittelyllä, joka lisää kaikki tiedostot. Graafisissa käyttöliittymissä on yleensä vastaavat toiminnot. Joka tapauksessa kaikki muutokset pitää käydä lisäämässä tuolla periaatteella.
 
Liittynyt
21.01.2017
Viestejä
107
Duplicati

Ominaisuudet listaa kaikki mahdolliset pilvipohjaiset alustat jne, mutta jos haluat niin toki myös oma lähiverkko tai USB-kovalevy jne onnistuu.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Duplicati

Ominaisuudet listaa kaikki mahdolliset pilvipohjaiset alustat jne, mutta jos haluat niin toki myös oma lähiverkko tai USB-kovalevy jne onnistuu.
Vaikuttaa lupaavalta, mutta onko ohjelma paras valinta kun käyttötarkoituksena on käytännössä ainoastaan paikalliset varmuuskopiot?
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Parchive näyttää olevan vastaus (!), mutta en ole vielä lainkaan perehtynyt lukuisiin tarjolla oleviin ohjelmiin — oletteko te?
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 281
Parchive näyttää olevan vastaus (!), mutta en ole vielä lainkaan perehtynyt lukuisiin tarjolla oleviin ohjelmiin — oletteko te?
Olen. Mutta Parchive-sovellukset eivät ole varmuuskopiosovelluksia, eikä tarjoa versionhallintaa, vaan niiden ideana on luoda olemassa olevien tiedostojen rinnalle pariteettitiedostoja. Pariteettitiedostojen ja muiden ehjien alkuperäisten tiedostojen avulla voidaan tietyin rajotuksin vioittunut tai puuttuva tiedosto saada palautettua/korjattua. Ikään kuin kiintolevyjen RAID 5 mutta tiedostoblokkitasolla.

Ihan toimiva ratkaisu sinänsä, eli esim. itse kun arkistoin jotain valokuvia ja videoita bluraylle, niin teen ensin poltettavien tiedostojen rinnalle Multiparilla par:t ja vasta sitten poltan koko köntsän levylle. Näin tehtynä ei haittaa vaikka levyllä tapahtuisi muutama lukuvirhe.

Pariteettitiedostojen luonti on vain todella raskasta ja aikaavievää. Palautuskin vain aavistuksen kevyempää.
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
115
Olen. Mutta Parchive-sovellukset eivät ole varmuuskopiosovelluksia, eikä tarjoa versionhallintaa, vaan niiden ideana on luoda olemassa olevien tiedostojen rinnalle pariteettitiedostoja. Pariteettitiedostojen ja muiden ehjien alkuperäisten tiedostojen avulla voidaan tietyin rajotuksin vioittunut tai puuttuva tiedosto saada palautettua/korjattua. Ikään kuin kiintolevyjen RAID 5 mutta tiedostoblokkitasolla.

Ihan toimiva ratkaisu sinänsä, eli esim. itse kun arkistoin jotain valokuvia ja videoita bluraylle, niin teen ensin poltettavien tiedostojen rinnalle Multiparilla par:t ja vasta sitten poltan koko köntsän levylle. Näin tehtynä ei haittaa vaikka levyllä tapahtuisi muutama lukuvirhe.

Pariteettitiedostojen luonti on vain todella raskasta ja aikaavievää. Palautuskin vain aavistuksen kevyempää.
Cobian Backup - tätä nyt asennan. Olen joskus aiemminkin käyttänyt.
 

Yeenoghu

Neighbour of the beast
Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 281
@Demogorgon Mitä ohjelmaa suosittelet? Mieluiten monialusta.
Sorry, backup-sovellukset eivät ole ihan ominta alaani ja itse pärjään Windowsin backupilla, NAS:lla ja poltettavilla levyillä. Mutta Veeam backuppia on moni kehunut ja tästä on ainakin ilmainen Windows-versio olemassa ja ilmeisesti joku ilmainen Linux-agenttikin?

Free Windows Backup for Endpoints, Servers, Desktops - Veeam Agent for Windows

Mutta jos kysymyksesi liittyi par:eihin, niin ehdottomasti Multipar Windowsissa, muista alustoista ei ole kokemusta. Multipar siksi että ohjelma osaa ajaa säikeistettynä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 445
Viestejä
4 199 668
Jäsenet
70 907
Uusin jäsen
Deut

Hinta.fi

Ylös Bottom