Öljynerotin huohotinputkeen (oil catch can)

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Ei ole tullut asiaa sen kummemmin mietittyä, mutta suoraruiskuissa ihan järkevä kapine, niin ei karstoitu imulinja. Täytyy jostain omaankin kippoon moinen hommata tai rakentaa. Ainut huono puoli on, että pitää muistaa tiuhaan tarkistaa ettei mene ylitäyteen.

 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
305
minkä takia sitä huohotin letkua ei voi vain irrottaa toisesta päästä ja antaa huohottaa ulkoilmaan?
imulinjan letkun paikka tietysti tukkia.

öljyähän saa olla aika tiuhaan lisäämässä moottoriinkin jos tuollanen muki siitä usein täyttyy.
 
Viimeksi muokattu:

Galaxy

Team H2O
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
986
minkä takia sitä huohotin letkua ei voi vain irrottaa toisesta päästä ja antaa huohottaa ulkoilmaan?
imulinjan letkun paikka tietysti tukkia.
Laitontahan tuo taitaa olla. Ja käytännössähän putkesta tulee pakokaasua joka jäisi moottoritilaan tai johonkin siihen lähelle. Josta sitten kulkeutuu matkustamoon... Ja letkun vetäminen jonnekin taakse pakoputken rinnalla on jo vähän isompi homma, varsinkin kun katsurihan näkee sen.

Eipä sillä, tuntuuhan tuo täysin järjettömältä kokoajan vaan pilata jokaisella kilometrillä autoaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.06.2018
Viestejä
106
Eipä sillä, tuntuuhan tuo täysin järjettömältä kokoajan vaan pilata jokaisella kilometrillä autoaan.
Mistäköhän tällaisia saa suomessa ?
Onko tuosta oikeasti mitään hyötyä, onko teillä jollakin omaa kokemusta aiheesta ?
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Mistäköhän tällaisia saa suomessa ?
Onko tuosta oikeasti mitään hyötyä, onko teillä jollakin omaa kokemusta aiheesta ?
Vähän huononlaisesti löytyy valmiita.

Huohotussäiliöt - Jäähdytys - Motorsport | Autoracing

Kyseisen kapineen tarpeellisuus on aivan moottorikohtaista. Voithan tuon testata omassa autossasi panemalla huohotinletkun suoraan pulloon ja ajele pari päivää. Jos öljyä pohjalta löytyy, niin ei moisesta kapineesta haittaakaan ole. Ja jos imusarjaan pääsee näkemään, niin kyllä se jo kertoo onko aivan öljyssä ja moskassa.

Helppohan moinen on tehdä mistä tahansa lämpöä kestävästä pullosta tai putkesta, jonne kaksi letkua. Toinen melkein pohjalle ja toinen aivan yläosaan.

Talvella moinen voi sitten jäätyä, että kannattaa ehkä pakkauskauden ajaksi ottaa moinen pois välistä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 828
minkä takia sitä huohotin letkua ei voi vain irrottaa toisesta päästä ja antaa huohottaa ulkoilmaan?
imulinjan letkun paikka tietysti tukkia.

öljyähän saa olla aika tiuhaan lisäämässä moottoriinkin jos tuollanen muki siitä usein täyttyy.

Laitointa ja sitä paitsi siellä kampikamiossa kuuluu olla alipaine, nyt jos se teet jonkun avoimen tötterön ulkoilmaan niin se on aika iso määrä mittaamatonta ilmaa moottoriin.
 

qettyz

Tukijäsen
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
780
Mulla oli koko viime vuoden plussa kauden OCC Auris Hybridissä. Lienee joku 10--15tkm.
Yhteensä keräsi n. 2-3dl öljyä ja vettä sitten ainakin triplat.

Ei ole moottori suoraruisku, mutta pitäähän tollanen OCC imusarjan puhtaampana ja pitkässä juoksussa kaiketi EGR järjestelmänkin karstoittumista voinee lieventää.

Eipä silti ole vielä tänä vuonna eksynyt takaisin autoon tuo.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
305
Laitointa ja sitä paitsi siellä kampikamiossa kuuluu olla alipaine, nyt jos se teet jonkun avoimen tötterön ulkoilmaan niin se on aika iso määrä mittaamatonta ilmaa moottoriin.
tuskinpa tuo sen laittomampaa on kuin ne perus egr tukkimiset ja pois käytöstä ohjelmoimiset mitä moni harrastaa,eikä aiheuta kenellekkään mitään vaaraa.

huohotinputkessa on kylläkin ylipaine,ei alipainetta.huohotinputken idea on että ylipaine pääsee moottorista hallitusti ulos eikä riko tiivisteitä.etkö ole koskaan kuullut kun talvella on huohotinputki jäätynyt ja sen seurauksena joku tiiviste pettänyt ja öljyt tullu ulos?

Huohotin – Wikipedia
 
Liittynyt
14.05.2019
Viestejä
12
Ehdoton kyllä jos diesel ja EGR käytössä niinkuin sen lain mukaan kuuluu olla.


 
Viimeksi muokattu:

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
tuskinpa tuo sen laittomampaa on kuin ne perus egr tukkimiset ja pois käytöstä ohjelmoimiset mitä moni harrastaa,eikä aiheuta kenellekkään mitään vaaraa.

huohotinputkessa on kylläkin ylipaine,ei alipainetta.huohotinputken idea on että ylipaine pääsee moottorista hallitusti ulos eikä riko tiivisteitä.etkö ole koskaan kuullut kun talvella on huohotinputki jäätynyt ja sen seurauksena joku tiiviste pettänyt ja öljyt tullu ulos?

Huohotin – Wikipedia
Kyllä monissa autoissa imetään imusarjan alipaineella huohotushuurut öljynerottimen läpi :rolleyes:
Molemmissa e9x bemareissa mitä on ollut niin noin se huohotus on toteutettu, jotain venttiilejä ym. siellä taitaa olla öljynerottimen lisäksi ettei jatkuvasti ole kauhea imu kampikammiossa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
787
Kyllä monissa autoissa imetään imusarjan alipaineella huohotushuurut öljynerottimen läpi :rolleyes:
Molemmissa e9x bemareissa mitä on ollut niin noin se huohotus on toteutettu, jotain venttiilejä ym. siellä taitaa olla öljynerottimen lisäksi ettei jatkuvasti ole kauhea imu kampikammiossa.
Tuollainen PCV- tyyppinen huohotus on käytännössä ollut jo vuosikymmeniä kaikissa autoissa merkistä riippumatta.
 

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
411
Tuollainen PCV- tyyppinen huohotus on käytännössä ollut jo vuosikymmeniä kaikissa autoissa merkistä riippumatta.
Pelkällä pcv:llä tietenkin ollut aiemmin vaikka kuinka pitkään huohotusjärjestelmät, vuosituhannen taitteesta ja vähän sitä ennenkin noita separaattoreita ym. kikkareita tullut ainakin vag ja bmw vehkeisiin. Niissä se lähes jatkuva alipaine taitaa olla melkein pakollinen separaattorin toiminnan kannalta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 828
Enemmän tai vähemmän sitä alipainetta, ei missään nimessä ylipainetta :Don sinne joka tapauksessa johdettava, oli sitten imusarjasta, tai sitten kaasuläpän toiselta puolelta, jolloin imua tulee lähinnä kun ajetaan kaasu pohjassa (esim vanhemmat kaasutin autot, joissa öljysumu menee poltettavaksi ilmansuodatinkotelon kautta, ja se on usein aika öljyinen siitä huohottimen sisääntulon kohdalta. Joissain on siinä vaahtomuovin tai vastaava palanen "suodattimena")

Välissä on sitten aina jonkinlainen öljynerotin/loukku, tai muuta härpäkettä.

OBD:llä pystyy helposti myös havainnoimaan monesti sen kun vaikka öljytikun nostaa irti. Tai venttiilikopasta öljyntäyttökorkin. Sieltä saa pienen määrän lisähappea, joka ei kuitenkaan mene MAF:n läpi, joten lambda tekee korjausliikkeen, näkyy short fuel trimmissä..

Eli jos meet tekemään tuon pysyväksi, on se käytännössä imuvuoto.

Miks tollanen catch can pitäisi ite tehdä, kun moottoreissa on alunperinkin öljynerotin? Onko muka imulinjan öljyyntyminen isokin ongelma? Enemmän se tuo EGR sitä sotkee. Ja jos huohottimesta tulee merkittävästi pakokaasua, on kyllä väljä moottori, pakokaasut ehjässä moottorissa tulee pakoputkesta eikä huohottimesta
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
4 605
Itse oon noiden huohotushommien kanssa pelannut ja voin kertoa lyhykäisyydessään kuinka se toimii (moni varmaan tietääkin).

Huohotuskaasut imetään joko imusarjan alipaineella tai turboautoissa ylipainetilanteissa esim turbon etupuolen imulla koneeseen. Turboautoissa on imusarjasta huohotukseen 1 suuntainen venttiili ettei ylipaine pääse koneeseen. Käytännössä jos jonkun muutoksen tuohon huohotukseen haluaa tehdä niin kriittisin lienee sinne turbolle menevän huohotusletkun väliin tollanen öljynkeruusäiliö, koska kovilla tehoilla huohotus on voimakkainta. Vaihtoehtoisesti molempiin linjoihin voi tuollaisen laittaa. Huohotin ei saa päästää huuruja ulkoilmaan tai seuraa imuvuoto. Jos johonkin vanhempaan kiesiin tekee niin nuo huohotukset imusarjaan/ahtimelle jne voi tukkia ja laittaa letkut ulkoilmaan suodattimen kautta puhaltelevaan säiliöön. Tuollainen moottoritilassa kyllä käryttää sitten hyttiin suht herkästi.
 
Liittynyt
11.06.2017
Viestejä
305
Kyllä monissa autoissa imetään imusarjan alipaineella huohotushuurut öljynerottimen läpi :rolleyes:
Molemmissa e9x bemareissa mitä on ollut niin noin se huohotus on toteutettu, jotain venttiilejä ym. siellä taitaa olla öljynerottimen lisäksi ettei jatkuvasti ole kauhea imu kampikammiossa.
hyvässä kunnossa olevassa moottorissa imusarjan alipaine imee kyllä huohottimen kautta,mutta vanhemmiten sohlo moottori huohottaa niin paljon että puhuri käy huohotinputkesta imemättäkin.mitä väljempi moottori sitä kovempi ylipaine sinne öljytilaan tulee joka poistuu sen huohotinputken kautta.onko se sitten yli vai alipaine jos toisesta päästä letkua imetään ja toisesta päästä puhalletaan.
itsellä oli mielessä joku väljä moottori joka huohottaa kunnolla,niissä olen huomannu tuota karstotusta tai öljyä ilmansuodatin kotelossa(johon se huohotinletku ainakin vanhoissa autoissa meni).

jotain 500tkm ajettua pommia voi käyttää hiustenkuivaajana kun avaa öljyntäyttökorkin moottorin käydessä :D
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 217
Viestejä
4 194 887
Jäsenet
70 874
Uusin jäsen
Lorenz997

Hinta.fi

Ylös Bottom