Ratkaistu NZXT H1 AIO-cooleri ja 3700X-prosessorin lämpötilat

Liittynyt
24.09.2018
Viestejä
372
Morjens!

Olen nyt tovin tuskaillut korkeasta prosessorin lämpötilasta kyseisen kopan, sen coolerin ja prosessorin kanssa. Idle lämpötilat ovat 40-50 asteen välissä, mutta kun suoritinta rasittaa edes 10-15%, niin lämpötilat nousee 65-75 asteen väliin. Kopassa on käytössä NZXT:n oma 140mm AIO-cooleri, jolle olen säätänyt omat curvet niin pumpulle kuin tuulettimelle.

Olen saanut näihin lämpötilaongelmiin helpotusta aina kun olen vaihtanut lämpötahnat. Eli kun laitan uudet tahnat sisään niin suorittimen lämpötila tipahtaa ns. "normaaliksi", mutta kun tahna on ollut käytössä n. 1-2vk, niin ongelmat palaavat. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Cinebenchin 10min Multi-Core rasitustesti, jossa tahnan vaihdon jälkeen max. lämpötila 76-78 astetta, kun taas parin viikon päästä sama testi, niin lämpötila huitelee 95 asteen kantturoissa.

Asiat, joita olen kokeillut tähän ongelmaan:

- Vaihtanut tahnat 4 kertaa.
- Kokeillut kahta eri tahnaa (Silentium Pactum PT-1 & Noctua NT-H1).
- Kokeillut eri levitystapoja (riisi, rasti ja levitys).
- Kokeillut coolerin kiinnitystä eri kiristyksillä.
- Asentanut Windows 11 uudelleen.
- Asentanut uudet Chipset-ajurit.
- Asentanut uuden BIOS-päivityksen.
- Kokeillut alivoltittaa (tästä muutaman asteen tiputus, ei juurikaan vaikutusta).

Tarkemmat tiedot (jos näillä väliä):

NZXT H1-kotelo
AMD Ryzen 3700X-suoritin
MSI B450-I GAMING PLUS AC-emolevy
16 GB 3200MHz Corsair Vengeance-muistit
RTX3060ti-näytönohjain
WD SN550 1TB-levy
Crucialin 2,5" lätty 1TB-levy
650W NZXT Gold-virtalähde
Windows 11-käyttöjärjestelmä


Jos jollain on jotain ideoita tämän ongelman korjaamiseksi, niin otan niitä mielellään vastaan.

EDIT: Ilmeisesti tuo jäähyn kiinnitys on löystynyt lämmön vaikutuksesta n. 1-2 viikossa. Päätin vielä tänään kurkata miten kireällä se on pysynyt ja se oli löystynyt merkittävästi. Nyt kun kiristin sen uudelleen lämmöt palasivat normaaliksi. Homma toisin sanoen ratkaistu.
 
Viimeksi muokattu:

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 361
Morjens!

Olen nyt tovin tuskaillut korkeasta prosessorin lämpötilasta kyseisen kopan, sen coolerin ja prosessorin kanssa. Idle lämpötilat ovat 40-50 asteen välissä, mutta kun suoritinta rasittaa edes 10-15%, niin lämpötilat nousee 65-75 asteen väliin. Kopassa on käytössä NZXT:n oma 140mm AIO-cooleri, jolle olen säätänyt omat curvet niin pumpulle kuin tuulettimelle.

Olen saanut näihin lämpötilaongelmiin helpotusta aina kun olen vaihtanut lämpötahnat. Eli kun laitan uudet tahnat sisään niin suorittimen lämpötila tipahtaa ns. "normaaliksi", mutta kun tahna on ollut käytössä n. 1-2vk, niin ongelmat palaavat. Tästä hyvänä esimerkkinä toimii Cinebenchin 10min Multi-Core rasitustesti, jossa tahnan vaihdon jälkeen max. lämpötila 76-78 astetta, kun taas parin viikon päästä sama testi, niin lämpötila huitelee 95 asteen kantturoissa.

Asiat, joita olen kokeillut tähän ongelmaan:

- Vaihtanut tahnat 4 kertaa.
- Kokeillut kahta eri tahnaa (Silentium Pactum PT-1 & Noctua NT-H1).
- Kokeillut eri levitystapoja (riisi, rasti ja levitys).
- Kokeillut coolerin kiinnitystä eri kiristyksillä.
- Asentanut Windows 11 uudelleen.
- Asentanut uudet Chipset-ajurit.
- Asentanut uuden BIOS-päivityksen.
- Kokeillut alivoltittaa (tästä muutaman asteen tiputus, ei juurikaan vaikutusta).

Tarkemmat tiedot (jos näillä väliä):

NZXT H1-kotelo
AMD Ryzen 3700X-suoritin
16 GB 3200MHz Corsair Vengeance-muistit
RTX3060ti-näytönohjain
WD SN550 1TB-levy
Crucialin 2,5" lätty 1TB-levy
650W NZXT Gold-virtalähde
Windows 11-käyttöjärjestelmä


Jos jollain on jotain ideoita tämän ongelman korjaamiseksi, niin otan niitä mielellään vastaan.
Onkohan AIO:n pumppu ihan kunnossa, kuulostaisi ehkä siltä. Kokeile ottaa PBO pois käytöstä?
 

Härkönen

Team H2O
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
7 361
EDIT: Ilmeisesti tuo jäähyn kiinnitys on löystynyt lämmön vaikutuksesta n. 1-2 viikossa. Päätin vielä tänään kurkata miten kireällä se on pysynyt ja se oli löystynyt merkittävästi. Nyt kun kiristin sen uudelleen lämmöt palasivat normaaliksi. Homma toisin sanoen ratkaistu.
En ole vastaavasta kuullut aiemmin että näin kävisi, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Pääasia että ongelma ratkaistu!
Tuleeko konetta siirreltyä tms?
 
Liittynyt
24.09.2018
Viestejä
372
Onkohan AIO:n pumppu ihan kunnossa, kuulostaisi ehkä siltä. Kokeile ottaa PBO pois käytöstä?
Kaikin puolin pitäisi olla kunnossa ja tottelee myös hyvin noita curveja, jotka olen sille asettanut. PBO jos ottaa pois käytöstä niin toki lämmöt myös tippuvat, mutta sen jälkeen suoritin ei enää boostaile korkeammille taajuuksille.

En ole vastaavasta kuullut aiemmin että näin kävisi, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Pääasia että ongelma ratkaistu!
Tuleeko konetta siirreltyä tms?
Joo täytyy nyt seurailla, että löystyykö vielä lisää kun aika kuluu. Kone kyllä pääasiassa on jatkuvasti omalla paikallaan, eikä sitä tule juuri liikuteltua. Eli ei pitäisi johtua siitä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 279
Viestejä
4 328 350
Jäsenet
72 192
Uusin jäsen
Ekinym

Hinta.fi

Ylös Bottom