Huhu: NVIDIAn GeForce RTX 4070 on hinnoiteltu 599 dollariin

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 556


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA on valmistelemassa parhaillaan uuden GeForce RTX 4070 -näytönohjaimen julkaisua. Odotettavissa lähitulevaisuudessa ovat myös RTX 4060 -sarjan mallit, jotka ovat päässeet jo väitettyihin kuvavuotoihin aiemmin.

GeForce RTX 4070 julkaistaan huhujen mukaan 13. huhtikuuta eli kahden viikon kuluttua. Videocardz-sivuston useammasta lähteestä varmistamien huhujen mukaan näytönohjaimen veroton suositushinta tulee olemaan 599 dollaria, eli 100 dollaria enemmän kuin RTX 3070 omassa sukupolvessaan, olettaen ettei viime hetken viilauksia enää tehdä.

RTX 4070 perustuu nykytietojen valossa AD104-250- ja/tai 251-piireihin, joissa on käytössä 46 SM-yksikköä eli 5888 CUDA-ydintä ja täysi 192-bittinen muistiväylä. Ennakkotiedoissa on tosin nähty mallille ainakin kolme eri piirilevyversiota ja yksi näytönohjainvalmistaja on ehtinyt jopa vihjaamaan kolmesta eri muistikonfiguraatiosta, mikä tarkoittaisi samalla kolmea eri levyistä muistiväylää. Varmana kuitenkin voidaan pitää ainakin usean eri lähteen varmistamaa täyttä 12 Gt:n muistia, minkä takaa löytyy täysi 192-bittinen väylä.

WCCFTech on puolestaan saanut omilta lähteiltään vinkkiä, että NVIDIA aikoisi julkaista myös GeForce RTX 4060- ja RTX 4060 Ti -näytönohjaimet aivan lähitulevaisuudessa. Sivuston mukaan molemmat malleista julkaistaisiin toukokuussa, mutta siitä ei ole mainintaa tapahtuisiko se samalla kertaa vai porrastetusti.

Sivuston tietojen mukaan tehokkaampi RTX 4060 Ti käyttäisi AD106-grafiikkapiiriä 34 SM-yksiköllä eli 4352 CUDA-ytimellä ja 128-bittisellä muistiväylällä, kun RTX 4060:ssa olisi karsitumpi AD107 24 SM-yksiköllä eli 3072 CUDA-ytimellä ja yhtä leveällä 128-bittisellä muistiväylällä. Kummassakin on sivuston lukujen mukaan 8 Gt 18 Gbps:n muistia.

Lähde: Videocardz

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
218
Ellei ajan rakenne hirveästi ole muuttunut, taitaa julkaisu kuitenkin olla 13. huhtikuuta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 086
Eli RTX 3080 12GB:n suorituskyky ~800€ hinnalla.
Tai 3080 10GB:n, mutta parempi ajurioptimointi heittää tuon edelle..

Sinänsä kyllä hauskaa, että ostamalla 3080:n olen tyytyväisenä pelannut pelejä jo 2½ vuotta tuolla suorituskyvyllä.. Nyt sitä saa samaan hintaan, mitä julkaisussa ostin.

--

Tätä ei pitäisi vaan hyväksyä, tai hintataso jatkaa nousuaan. Taidan katsella seuraavaa näyttistä AMD:n leiristä..
 

tj0

Liittynyt
29.01.2023
Viestejä
192
Tai 3080 10GB:n, mutta parempi ajurioptimointi heittää tuon edelle..

Sinänsä kyllä hauskaa, että ostamalla 3080:n olen tyytyväisenä pelannut pelejä jo 2½ vuotta tuolla suorituskyvyllä.. Nyt sitä saa samaan hintaan, mitä julkaisussa ostin.

--

Tätä ei pitäisi vaan hyväksyä, tai hintataso jatkaa nousuaan. Taidan katsella seuraavaa näyttistä AMD:n leiristä..
Toisaalta voit ostaa yli 20% 3080 mallia tehokkaamman 4070ti:n 939 eurolla uutena. Tällä hetkellä näyttäis olevan demotuotteenakin proshopista saatavilla 845 eurolla. 4070ti on jo julkaistu ja speksit tiedossa. Uusissa ja tulevissa peleissä DLSS 3 myös jeesaa tosi paljon ihan tuon raa'an suorituskykyboostin lisäksi. 3090 rog strixillä esim hogswarts legacy ei pyörinyt 4k ultralla + ray tracing päällä edes pelattavasti, mutta 4070ti:llä se pyörii heittämällä. Täytyy vaan tukeutua uusiin 40-sarjan DLSS upscaling ja frame generation -kikkoihin. Kuva on kuitenkin upeaa ja fps 140 kieppeillä.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 570
Tai 3080 10GB:n, mutta parempi ajurioptimointi heittää tuon edelle..

Sinänsä kyllä hauskaa, että ostamalla 3080:n olen tyytyväisenä pelannut pelejä jo 2½ vuotta tuolla suorituskyvyllä.. Nyt sitä saa samaan hintaan, mitä julkaisussa ostin.

--

Tätä ei pitäisi vaan hyväksyä, tai hintataso jatkaa nousuaan. Taidan katsella seuraavaa näyttistä AMD:n leiristä..
Itsellä rtx 3050 ollut oikein hyvä 1080p pelaamiseen, yleensä käytettynä olen näytönohjaimia ostanut mutta uutena ostin kun kaikki käytetyt oli aivan liian kalliita ja 750ti alkoi olemaan jo liian hidas.

Suurin syy miksen ostanut konsolia on koska pelejä saa ilmaiseksi gog/epic games.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
2 047
4070 ti (ovh.) tai ylempi näyttää olevan järkevämpi tällä hetkellä. 4070 ti huono puoli muistin määrä, joka meinaa loppua kesken ennen kuin alkaakaan
 
Liittynyt
12.03.2019
Viestejä
136
Tässä esimerkki Resident Evil 4 Remake, ei saa lähellekkään täysille grafiikoille laitettua kyseisellä kortilla kun herjaa jo muistista, tämä ei sinänsä itseä haittaisi jos peli pyörisi huonommin mutta ei kun peli heittää errorin ja sitten ollaan työpöydällä.

Ainoa kortti joka ei herjaa tuossa pelissä muistin loppumisesta on Geforce RTX 4090
 
Liittynyt
21.08.2017
Viestejä
6 905
Itsellä rtx 3050 ollut oikein hyvä 1080p pelaamiseen, yleensä käytettynä olen näytönohjaimia ostanut mutta uutena ostin kun kaikki käytetyt oli aivan liian kalliita ja 750ti alkoi olemaan jo liian hidas.

Suurin syy miksen ostanut konsolia on koska pelejä saa ilmaiseksi gog/epic games.
Ostin itse aikanaan uutena GTX 1070 399€ tarjouksella, niin en suostunut maksamaan ihan täyttä hintaa ja tuota ennen samanlainen 750ti. Olisi verkkokauppa.comissa ollut myös 1060 3gigan malli 199€ tarjouksella, mutta pitkän miettimisen jälkeen päädyin 1070-ohjaimeen. Näin jälkikäteen päätös oli oikea.

Tuolla 750ti-kortilla ei ollut täysillä grafiikoilla asiaa pelata Mafia 3:sta 1080p, kun peli pyöri tyyliin sen 30fps. 1070 kortilla Mafia 3 pyöri 1080 asetukset täysillä tasaista 60fps.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 224
Saa nähdä tuleeko 12GB versiota 4060 kortista. Olen ymmärtänyt että RTX 3060 12GB olisi aika hyvä entry level kortti Ai mallien testailuun. Jos rajoite on vain muisti, niin onhan tuossa saman verran mitä 4070 Ti kortissa.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 088
Saisko jonkun esimerkin missä se 12gb muisti meinaa loppua?
The Last of Us Part 1 ultralla 2160p DLSS toimivuus paukkuu siinä rajoilla, eikä mitään kuva-asetuksia uskalla muuttaa kesken pelin. Puhdas 2160p ultra vaatii sulavasti pyöriäkseen 16 Gt VRAM. Onnistuu myös 12 Gt:lla, jos pienentää tekstuurien tarkkuutta.

Computerbase sanoi:
"With 12 GB, it is very close to the limit in UHD with DLSS quality. The benchmark ran without any problems, but if only one option was adjusted in the graphics menu while the game was running, the VRAM repeatedly overflowed and the game jerked. It cannot be ruled out that the 12 GB is also not enough after a longer period of play - this could not be checked in the test. Ultra HD as a rendering resolution, i.e. without upsampling, is a lot for 12 GB."

Ja yhteenvedossa:
"You also have to pay attention to the VRAM. 8 GB (and also 10 GB) are now simply not enough, the full texture quality is no longer possible in this game either. Even with 12 GB it's tight, only from 16 GB it can be played without thinking. Here the texture level needs to be adjusted if necessary."


 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 116
The Last of Us Part 1 ultralla 2160p DLSS toimivuus paukkuu siinä rajoilla, eikä mitään kuva-asetuksia uskalla muuttaa kesken pelin. Puhdas 2160p ultra vaatii sulavasti pyöriäkseen 16 Gt VRAM. Onnistuu myös 12 Gt:lla, jos pienentää tekstuurien tarkkuutta.

Computerbase sanoi:
"With 12 GB, it is very close to the limit in UHD with DLSS quality. The benchmark ran without any problems, but if only one option was adjusted in the graphics menu while the game was running, the VRAM repeatedly overflowed and the game jerked. It cannot be ruled out that the 12 GB is also not enough after a longer period of play - this could not be checked in the test. Ultra HD as a rendering resolution, i.e. without upsampling, is a lot for 12 GB."

Ja yhteenvedossa:
"You also have to pay attention to the VRAM. 8 GB (and also 10 GB) are now simply not enough, the full texture quality is no longer possible in this game either. Even with 12 GB it's tight, only from 16 GB it can be played without thinking. Here the texture level needs to be adjusted if necessary."


Tällä hetkellä en tekisi mitään johtopäätöksiä kyseisen pelin perusteella.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 208
Hardware Unboxed oli tosiaan myös tuota Last of Us peliä testannut ja peli alkaa olla 1080p resolla 8GB muistillisilla näyttiksillä ultra asetuksilla pelikelvoton nykimisen takia.

Mikä toki sinällään ei ole ongelma, kun voihan sitä pelata High asetuksillakin. Muistin käyttö 11GB asti on ihan ok, mutta 12GB tappaa suorituskyvyn 8GB kortilla (joka siis ylittyy kaikilla resoilla Ultra asetuksilla ja myös 4k High asetuksilla).

3080 10GB myös alkoi 1% lukemissa hivenen nikottelemaan Ultralla 1440p resolla.

4070 toimii varmaan vielä ihan hyvin 12GB muistilla, mutta seuraavat kortit sitten voivatkin olla vähän haastavia jos mennään 8GB muistimääriin. Varsinkin kun 1080p resolla joutuu laskemaan tekstuurien laatua jo.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
339
Täällä käydyn muistinmääräkeskustelun tiimoilta. Video Nvidian strategiasta laittaa liian vähän muistia 3000-sarjaan. Itsellekin tuli todella nopeasti selväksi, että RTX 4080 16GB pienempää ei kannata harkita. Harmi vaan, että hinnat ovat suomessa karseat vaikkakin menossa oikeaan suuntaan. Nyt runsaasti 4090 korttia käyttäneenä, ei se tunnu huonolta ostokselta ollenkaan. Itselle 4090 on hidashan ja siinä on vähän muistia hyötyohjelmille. 5090 ei voi tulla liian pian.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 088
Tällä hetkellä en tekisi mitään johtopäätöksiä kyseisen pelin perusteella.
Sen johtopäätöksen arvosteluiden perusteella voi tehdä, että tällä hetkellä kyseisessä pelissä vasta 16 Gt VRAM riittää sulavaan kokemukseen 2160p ultralla.

Ainahan sitä voi jäädä odottamaan ja toivomaan, että joskus jonkun päivityksen jälkeen peli alkaisi toimia täysin näykkimättä nupit kaakossa RTX 4070 Ti:llä. Tai edes täysillä tekstuureilla 1440p/2160p RTX 3080:llä. En kuitenkaan pidättelisi hengitystä, sillä tällä kerralla ei ole kyse pelkästä pelin heikon optimoinnin aiheuttamasta pöhöstä, vaan tekstuurit ovat oikeasti yksityiskohtaisia.

Techpowerup:
"What's also impressive is the quality of the textures, which are detailed, sharp and crisp, even if you walk right up to them, but this increases VRAM usage of course. Still, his is a good thing—unused VRAM is useless and there's plenty of settings available to adjust the hardware requirements."



Computerbase:
"The Last of Us Part I is a graphics blast with the appropriate settings on the PC, there is no other way to put it. There is currently no more beautiful game, TLoU is the reference."

"Like some other titles recently, The Last of Us belongs to a new generation of games."

"Due to the graphics quality, the requirements are definitely not too high."



En siis usko muistivaatimusten kovinkaan paljon helpottavan päivitysten myötä, mutta muuten ongelmiin on varmasti luvassa parannusta.

Tällä hetkellä kerjää kaatumista/näykkimistä, jos:

1. Lähtee äkkipoikana pelaamaan, vaikka shader compilation on kesken.

2. Yrittää liian kovilla asetuksilla ja <32 Gt RAM:lla shader compilationia -> crash. Pelintekijän rautasuosituksissa lukee 32 Gt RAM heti 1440p high alkaen.

3. Yrittää pelata ylikellotetulla koneella. Muilla peleillä ja testeillä vakaaksi testattu ei enää välttämättä riitä tämän pelin kohdalla.

4. Yrittää takki auki laittaa 8, 10 tai 12 gigaisella GPU:lla liian kovat asetukset, vaikka grafiikkavalikko selvästi herjaa >100 % VRAM usage ja näkyy varoituskolmio.


Edit. Aina silloin tällöin tulee joku peli, joka repäisee rautavaatimuksia pykälän ylöspäin, ja siitä ymmärrettävästi syntyy paljon nurinaa. TLoU vaikuttaisi olevan tällainen peli. Osansa valituksen määrään on silläkin, että Nvidia on pihdannut VRAM:ia poikkeuksellisen pitkään.

06/2016 GTX 1070, 8 Gt

Tuon julkaisusta on lähes 7 vuotta aikaa ja vielä hetken aikaa tilanne on se, että kaupan uusimmassa RTX xx70:ssä on samat hikiset 8 Gt. No alkuvuonna (siis yli 6,5 vuotta GTX 1070:n jälkeen) Nvidia antoi pitkin hampain (yritti aluksi ujuttaa 80-sarjaan, muttei mennyt läpi) 70-sarjaan yli 8 Gt RTX 4070 Ti (12 Gt) muodossa, mutta toki piti hinnoittelullaan huolta, ettei se peruspelaajan koneeseen eksy.

Uutisen RTX 4070 tuo asiaan tuntuvan parannuksen 12 Gt:llaan ja niukin naukin ymmärrettävällä hinnalla 70-sarjalaiseksi, mutta mielestäni vähän liian myöhään. AMD toi samaan luokkaan 16 Gt jo edellisessä sukupolvessa (RX 6800). RTX 3070 olisi saanut olla 12 Gt ja tämä uusi RTX 4070 16 Gt. Suunniteltua vanhenemista sanon minä.

Vaikka kritisoinkin VRAM-määrää, niin muutenhan RTX 4070 vaikuttaa aika fiksulta kortilta, jos 200 W TDP todella pitää paikkansa. Silloin energiatehokkuus olisi melko hyvä. Mä olen hieman heikkona hyvän energiatehokkuuden keskisarjalaisiin. :) Julkkarihinta 599 vs. 499 (3070) olisi linjassa inflaation kanssa. Muistimäärää/-kaistaa ei ole kuristettu vs. 4070 Ti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 781
Mitenkään sen kummemmin NVIDIAN nuivaa muistipolitiikkaa puolustelematta tuntuu että ainakin viimeaikojen "kato nyt, muisti loppuu kesken" esimerkit on selkeästi rikkinäisistä tai muuten heikoista toteutuksista pöljä- eikun siis ultra asetuksilla annettuja.

Eikä siinä mitään, ihan validiahan se on brute-forcettaa muistikapasiteetilla ongelmien ohi mutta sitten kun puhe siirtyy siihen että nyt on kortti käyttökelvoton ja "minä olen jo vuosia sanonut että 8 gigaa loppuu kesken ihan kohta!" niin alkaa kyllä ensin naurattaa vaikka surullistahan se on jos ihmiset sitten uskoo näin.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 208
No siis onhan tuo muistivaatimus (parhaimmille asetuksilla) kasvanut koko ajan. En nyt Doom Eternal, FarCry6 ja tätä uusinta peliä nyt suoraan rikkinäisiksi kutsuisi. Trendi on ollut selvä jo useamman vuoden.

Ehkä uutena tässä viimeisimmässä 3080 10GB kokee jo pieniä ongelmia 1440p resolla Ultra tilassa. Ko. kortti kun on mielestäni ollut sellainen goto tehokortti noin ostomielessä, joten sen hahmottaminen että muisti alkaa loppua jo 1440p resolla on mielestäni aika uusi juttu. Ei se toki tarkoita etteikö ongelma ole suht pieni kun High asetukseen kääntämällä sen voi ratkaista, mutta ei se nyt merkityksetönkään ole eikä varsinkaan osoituksena siitä että peli olisi rikki.

Siksikin nämä uudet NVIDIAn kortit ovat mielenkiintoisia, että jos seuraavat kortit julkaistaan pienemmillä muistimäärillä niin vaikka teho riittäisi niin asetuksia joutuisi viilaamaan alaspäin (eikä tässäkään mitään pahaa jos hinta heijastelisi kortin suorituskykyä paremmin).
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 781
Edit. Aina silloin tällöin tulee joku peli, joka repäisee rautavaatimuksia pykälän ylöspäin, ja siitä ymmärrettävästi syntyy paljon nurinaa. TLoU vaikuttaisi olevan tällainen peli.
No ottaen huomioon että peli tuntui HUBin katsauksessa pyörivän ihan hyvin noin muuten ja pätsejä suorituskyvyn ja vramin käytön osalta pusketaan ulos kiireellä niin eiköhän tässä ole vain kyse heikosta toteutuksesta eikä jotenkin mullistavan erikoisesta askeleesta peligrafiikassa:


En nyt Doom Eternal, FarCry6 ja tätä uusinta peliä nyt suoraan rikkinäisiksi kutsuisi.
Niin, toisaalta jos tuo on lista peleistä sitten vuoden 2020 joissa joutuu tinkimään niin aika marginaalista vielä on. Varmasti löytyy muitakin toki jos tarpeeksi kaivaa, mutta kyllä listan pitäisi minusta olla paljon pidempi että se olisi vakava huolenaihe GPU:ta ostaessa. Mielummin painottaa itselle sopivaa budjettia ja muita ominaisuuksia kuin tuijottaa vain gigatavuja.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Eihän noita ole mikään pakko millään ultra asetuksilla pelailla joten 8Gb piisaa vielä vuosikausiksi eteenpäin. Jos minimiasetuksilla alkaa 8Gb tulla vastaan, niin sitten se on jo ongelma!
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
29
Törmäsin uutisen jossa otsikkona oli

DirectX 12 Update Allows CPU and GPU to Access VRAM Simultaneously

Tarkoittaako tämä sitä että Amd:n korteista tuli juuri muistimääränsä takia huomattavasti parempia?
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 938
Törmäsin uutisen jossa otsikkona oli

DirectX 12 Update Allows CPU and GPU to Access VRAM Simultaneously

Tarkoittaako tämä sitä että Amd:n korteista tuli juuri muistimääränsä takia huomattavasti parempia?
Tässä vielä linkki
Agility SDK 1.710.0-preview: GPU Upload Heaps and Non-normalized Sampling - DirectX Developer Blog
Siinä on kaksikin uutta ominaisuutta eli non-normalized sampling on vielä lisäksi.
Nvidialla Gpu upload heap toimii vain 30-sarjalaisista ylöspäin.

Tästä voisi ehkä ylläpito tehdä jopa uutisen. Merkityksen spekulointi sopii ehkä paremmin väittelyketjuun.
Itse veikkaan että kestää aikansa ennen kuin ko. ominaisuus on pelimoottorien käytössä , mutta aihe on kiinnostava.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 556
Tässä vielä linkki
Agility SDK 1.710.0-preview: GPU Upload Heaps and Non-normalized Sampling - DirectX Developer Blog
Siinä on kaksikin uutta ominaisuutta eli non-normalized sampling on vielä lisäksi.
Nvidialla Gpu upload heap toimii vain 30-sarjalaisista ylöspäin.

Tästä voisi ehkä ylläpito tehdä jopa uutisen. Merkityksen spekulointi sopii ehkä paremmin väittelyketjuun.
Itse veikkaan että kestää aikansa ennen kuin ko. ominaisuus on pelimoottorien käytössä , mutta aihe on kiinnostava.
Tulee kyllä uutinen viikolla
 
  • Tykkää
Reactions: hik
Liittynyt
24.03.2021
Viestejä
194
Eihän noita ole mikään pakko millään ultra asetuksilla pelailla joten 8Gb piisaa vielä vuosikausiksi eteenpäin. Jos minimiasetuksilla alkaa 8Gb tulla vastaan, niin sitten se on jo ongelma!
Kun pelaan joitain vanhoja pelejä niin ärsyttää että esim. maksimiresoluutiota on rajoitettu tai että "high detail" ei ole kovin hyvälaatuinen. Tätä varten on useisiin vanhempiinkin peleihin tehty overkill-asetus ajatuksella että peli edes jollain tapaa osaa hyödyntää tulevaisuuden moninkymmenkertaisesti tehokkaampaa hardwarea. Yleensä tämä asetus on nimeltään ultra. Voi tietysti olla että termien merkitys on muuttunut, mutta itselle high detail riittää hyvin. Toiset taas haluavat pelata "täysillä asetuksilla", ja heidän takiaan näytönohjainvalmistajien kannattaisikin promota peleihin hyper ultra asetuksia, jolloin tietty asiakaskunta ostaisi ainoastaan kaikkein tehokkaimpia, kalleimpia ja ylivoimaisesti isoimmalla katteella myytäviä näytönohjaimia. Mutta itselleni siis high/very high tarkoittaa 100% laatua ja ultra sekä hyper ultra menevät tämän yli.

Olen vissiin muutenkin tullut vanhaksi kun en ymmärrä tätä maailman menoa. Ennen vanhaan järjestelmämuistia oli koneessa riittävästi jos pystyi hoitamaan päivittäiset niin että normaalissa käytössä tarvinnut sulkea taustalla olevia ohjelmia ihan joka päivä muistin vapauttamiseksi. Nykyään tuntuu olevan vallalla ideologia että jos muisti saattaa loppua kerrankin tietokoneen käyttöiän aikana niin koko laite on jo ostohetkellä SER-jätettä.

Oli pakko tämä patouma purkaa ulos, kiitos ja anteeksi.
 
Liittynyt
16.12.2022
Viestejä
49
Eihän noita ole mikään pakko millään ultra asetuksilla pelailla joten 8Gb piisaa vielä vuosikausiksi eteenpäin. Jos minimiasetuksilla alkaa 8Gb tulla vastaan, niin sitten se on jo ongelma!
No joo siitähän se on kiinni mitä pelaa. Kyllähän noita konsolipelejä pyörittelee miten päin vaan, mutta esimerkiksi DCS G2 reverbillä haukkaa helposti 14-16 gigaa vramia ihan täysin keskinkertaisillakin asetuksilla - olkoonkin että tällaiset skenaariot on aika marginaalissa perus codeja pelaavalla, mutta esim itsellä vaikuttaa aika vahvasti näyttiksen valintaan juurikin tässä tapauksessa tuo muisti.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
339
Luulen, että osa tästä muistinloppumis hommasta voi liittyä siihen, että kautta aikain on osa pelin tekstuureista ollut pienen resoluution suttuja tai muuten vaan suttuja. Tuo tuli mieleen äsken löytämästäni Cyberpunkin tekstuurien parannus modista. Videostakin näkee kuinka osa Cyberpunkin vakio tekstuureista on ihan kuraa.

Kyseinen tekstuurimodi ei ole jostain syystä ladattavana nexusmodeissa tällä hetkellä mutta alla olevasta jutusta löytyy kuitenkin vertailuvideo.

 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 208
Tekstuurien laadun nostaminenhan on se helpoin tapa parantaa pelissä koettua grafiikan tasoa ilman että vaaditaan merkittävästi parempaa suorituskykyä. Konsoleissa tuo 16GB on myös teoriassa käytössä, joten tottakai siihen suuntaan kannattaa mennä.

Ei toki tarkoita että muistin käyttö olisi suoraan verrannollinen laatuun, mutta eipä siitä missään nimessä haittaa ole.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
339
Isompi muistinmäärä hyödyttää kaikessa AI-harrastamisessa, 3D grafiikassa, extra raskaassa video editoinnissa ja maksaa valmistajille todella vähän suhteessa tuotteen koko hintaan. Edes Nvidian ~6500 euron hintaisissa A6000 sarjan korteissa ei nykyisin ole NVLINK liitintä. Joten kaikki paine mitä saadaan ruohonjuuritason johdosta aikaan isompien muistimäärien muodossa on hyväksi. Nvidia tietää muistin merkityksen kaikessa rahan tekemisessä ja yrittää siksi välttää suuren muistimäärän laittamista, niin paljon kuin pystyy. Toinen nvidia politiikka on ettei harrastuskorteista voisi tehdä monen kortin tehotyöasemia eli näitä blower tyyppisiä 4000 sarjan kortteista on turha haaveilla NVIdia laittoi stopin niille jo 3000 sarjan aikana. Tämä kaikki tietäen olisi ihme jos tulisi 4090 malli (ti tai 4000-sarjan TITAN), jossa olisi 48GB muistia.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 103
Viestejä
4 195 582
Jäsenet
70 849
Uusin jäsen
kalmari69

Hinta.fi

Ylös Bottom