NVIDIAn GeForce 20 -sarja saattaa jakautua GTX- ja RTX-versioihin

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Ei ollut mitenkään erityisen pitkä, eihän noita ihan joka päivä muutenkaan lopeteta, esim NVIDIA lopetti vasta tänä vuonna tuen Fermeille (vai oliko viime vuoden lopulla, ei voi muistaa).
Olen ollut vähän epäilevä käytännön ajurituen tulkitsemisessa, koska valmistajan intressi on antaa korttien vanheta ja myydä uusia. Raudan vanhenemista ja ajurituen hiipumista ei pysty erottamaan toisistaan.
[H]ardOCP: NVIDIA GPU Generational Performance Part 1
 

WanhaPatu

Suurmöyhentäjä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 458

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Eli BF:lle on luvattu heti julkaisuun päivityksenä, tosin senkin julkaisupäivää siirrettiin juuri eteenpäin

Olen ollut vähän epäilevä käytännön ajurituen tulkitsemisessa, koska valmistajan intressi on antaa korttien vanheta ja myydä uusia. Raudan vanhenemista ja ajurituen hiipumista ei pysty erottamaan toisistaan.
[H]ardOCP: NVIDIA GPU Generational Performance Part 1
Niin kauan kuin noita testejä on tehty niin mitään "suorituskyky tippuu" ajureita ei ole näkynyt ja myöhäisessäkin vaiheessa on tullut vielä suorituskykylisiä. Se on sitten toinen juttu kun tulee uusia pelejä jotka hyödyntävät paremmin uuden raudan mahdollisuuksia mikä voi näkyä vanhempien mallien "hidastumisena".
Ei niihin vanhoihin tietenkään panosteta samalla tapaa, mutta moni optimointi voi auttaa vanhempiakin arkkitehtuureja
 
  • Tykkää
Reactions: hik

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Eli BF:lle on luvattu heti julkaisuun päivityksenä, tosin senkin julkaisupäivää siirrettiin juuri eteenpäin
Niin kauan kuin noita testejä on tehty niin mitään "suorituskyky tippuu" ajureita ei ole näkynyt ja myöhäisessäkin vaiheessa on tullut vielä suorituskykylisiä. Se on sitten toinen juttu kun tulee uusia pelejä jotka hyödyntävät paremmin uuden raudan mahdollisuuksia mikä voi näkyä vanhempien mallien "hidastumisena".
Ei niihin vanhoihin tietenkään panosteta samalla tapaa, mutta moni optimointi voi auttaa vanhempiakin arkkitehtuureja
Valmistajat on tietysti liian fiksuja tehdäkseen mitään suorituskyky tippuu-ajuria. Vanhan tuotteen tukemisessa liiallinen ahkeruus ei silti sada omaan laariin.

Vanhaan raudan pelikohtaisiin ajurioptimointeihin voisi olla motiivi, jos myy edellisen kierroksen rautaa uudella nimellä pari vuotta julkaisun jälkeen. Ehkä semmoista ei sitten ole ollut nähtävissä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Valmistajat on tietysti liian fiksuja tehdäkseen mitään suorituskyky tippuu-ajuria. Vanhan tuotteen tukemisessa liiallinen ahkeruus ei silti sada omaan laariin.

Vanhaan raudan pelikohtaisiin ajurioptimointeihin voisi olla motiivi, jos myy edellisen kierroksen rautaa uudella nimellä pari vuotta julkaisun jälkeen. Ehkä semmoista ei sitten ole ollut nähtävissä.
Sekä NVIDIAlla että AMD:lla on viimeiset vuodet ollut pääasiassa "evoluutiomallisia" näytönohjaimia, ei siihen tarvita sen kummempia motiiveja että moni optimointi auttaa vanhempiakin sukupolvia
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Laadullisesti näin, mutta missä määrin, on toinen kysymys.
 
Liittynyt
19.02.2017
Viestejä
914
Jos jäisi vain Nvidian erityispiirteensä niin voi käydä niinkin, että kuihtuu pois. Muutama vuosi siis menee ainakin.
Eikös pelit kuitenkin käytä tuota Microsoftin uutta rajapintaa, eli siis kellä tahansa valmistajalla on mahdollista tehdä rajapinnalle oma toteutus ja sen jälkeen pelien pitäisi toimia sillä. Tietysti eri asia, pyöriikö millään Vegalla, jossa ei ole uutta rautaa...

Vulkanillekin on tulossa (vai liekkö jo tullut?) vastaava rajapinta.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Eikös pelit kuitenkin käytä tuota Microsoftin uutta rajapintaa, eli siis kellä tahansa valmistajalla on mahdollista tehdä rajapinnalle oma toteutus ja sen jälkeen pelien pitäisi toimia sillä. Tietysti eri asia, pyöriikö millään Vegalla, jossa ei ole uutta rautaa...
Kyllä ja pyörii millä vain mille on DXR:ää tukevat ajurit.
Vulkanillekin on tulossa (vai liekkö jo tullut?) vastaava rajapinta.
Mitään yhteistä standardia ei ole Vulkanille, NVIDIA on toki heittänyt ilmoille että RTX:stä voitaisiin tehdä mutta se ei tiettävästi ole edennyt siitä toistaiseksi mihinkään
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Kyllä ja pyörii millä vain mille on DXR:ää tukevat ajurit.

Mitään yhteistä standardia ei ole Vulkanille, NVIDIA on toki heittänyt ilmoille että RTX:stä voitaisiin tehdä mutta se ei tiettävästi ole edennyt siitä toistaiseksi mihinkään
nvidian ehdotus on dxrän tyyppinen ratkasu vulkan laajennoksena. Se oli gamescomissa käytössä enlisted pelissä säteenseurattuna GInä.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
nvidian ehdotus on dxrän tyyppinen ratkasu vulkan laajennoksena. Se oli gamescomissa käytössä enlisted pelissä säteenseurattuna GInä.
Tottakai oma ehdotus on paras koska se toimii muilla huonommin. esim FX kortit olis ollu tykkejä, mutta rautatukea niiden potentiaaliin ei sitte tullukaan.

Toivottavasti menisivät DX pinnalla 100%, ei tulis ylläreitä
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
6 984
Tietämättä paljonko ne RT coret lisäävät piirin pinta-alaa on mahdotonta tehdä tuollaista tulkintaa.
Kyllä kai se nyt voidaan jo päätellä kun verrataan piirien kokoa että 2080Ti:ssä on pyhitetty useampi sata neliötä RT:lle ja tensoreille.

11,8bil transistoria 471mm2 vs 18,6bil transistori 754mm2. Tuosta kun laskee millimetrille transistorimäärän niin on aika lähelle sama ja kun tiedetään minkä verran turinkiin tulee lisää cudaa niin kyllä noi RT ja tensorit haukkaa ihan hyvän siivun.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 453
Kyllä kai se nyt voidaan jo päätellä kun verrataan piirien kokoa että 2080Ti:ssä on pyhitetty useampi sata neliötä RT:lle ja tensoreille.

11,8bil transistoria 471mm2 vs 18,6bil transistori 754mm2. Tuosta kun laskee millimetrille transistorimäärän niin on aika lähelle sama ja kun tiedetään minkä verran turinkiin tulee lisää cudaa niin kyllä noi RT ja tensorit haukkaa ihan hyvän siivun.
On niiden välillä muutakin eroa kuin tensorit ja et coret, esim int-yksiköt ovat turingissa erilliset eikä osa fp32-ytimiä kuten pascalissa jne
 

hik

Liittynyt
06.04.2017
Viestejä
1 924
Sekä NVIDIAlla että AMD:lla on viimeiset vuodet ollut pääasiassa "evoluutiomallisia" näytönohjaimia, ei siihen tarvita sen kummempia motiiveja että moni optimointi auttaa vanhempiakin sukupolvia
Palaan vielä hetkeksi tähän, kun osui teemaan liittyvä hyvin tuore testi silmiin.
Sweclockersin testien mukaan R9 290X on "vanhentunut" melko uusissa DX11-peleissä paremmin kuin aikalainen 780ti.

Julkaisuvuotenaan 780ti voitti 290X:n 11 testissä 16:sta, tämän päivän testeissä 290x vei voiton 23 testissä 30:stä.

FuryX vs 980ti välillä: 980ti voitot 20/29 (2015) oli 17/30 (2018), mikä ei ole selkeä muutos.

Koska ajuria ja rautaa ei voi erottaa toisistaan, ei voi ennustaa esim. 780ti vastaavaa hiipumista 980ti:lle.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 574
Viestejä
4 166 761
Jäsenet
70 425
Uusin jäsen
Juhizi

Hinta.fi

Ylös Bottom