NVIDIAn Game Ready GeForce- ja Studio-ajuriketju (2026)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kaotik
  • Aloitettu Aloitettu
Hanurista, että ilmeisestikin joutuu käsin tekemään sovelluskohtaiset asetukset uuteen, eikä mitään asetusten migraatio-ominaisuutta ole?!
 
Korjasivat ajurista AF:n pakottamisen 5000 sarjalaisille. Ärsyttää miten paljon vieläkin julkaistaan pelejä, joissa filtterlintu päin mäntyä tai ei asetusta sen säätämiselle (ja joku 4xAF maksimissaan). Vulkan pelit ovat edelleen ongelma, koska niissä tuo pakotus ei toimi koskaan.
 
Korjasivat ajurista AF:n pakottamisen 5000 sarjalaisille. Ärsyttää miten paljon vieläkin julkaistaan pelejä, joissa filtterlintu päin mäntyä tai ei asetusta sen säätämiselle (ja joku 4xAF maksimissaan).
En nyt tiedä josko viimeisen 10 kk aikana tilanne on muuttunut, mutta sitä ennen tilanne oli "korjataan joskus tulevassa ajurissa (ehkä)"). Arkkitehtuurimuutoksiin liittyvä syy.

Vulkan pelit ovat edelleen ongelma, koska niissä tuo pakotus ei toimi koskaan.
Ei, koska ko. pakotusominaisuus ei tue Vulkan-rajapintaa.
 
En saanut näillä toimimaan adaptive synciä RTX 4090:llä, joten ei kun takaisin edellisiin ajureihin. huomasin, että ilmeisesti jollakin muulla oli sama ongelma nvidian ajurifoorumin postauksia lueskellessani.
Taitaa olla uusimmat ajurit hajalla G-Syncin osalta ainakin 4000-sarjalla. Minulla (4080 Super) aiheutti järkyttävää stutterointia kaikissa peleissä, frametimet mitä sattuu ja fps:t hyppi. Redditistä lueskelemalla näyttäisi olevan usealla samaa ongelmaa 4000-sarjalla G-Syncin kanssa. Itse palautin edelliset ajurit ja ongelmat poistui.

*Linkki Redditin NVIDIA ajuri lankaan.
 
Taitaa olla uusimmat ajurit hajalla G-Syncin osalta ainakin 4000-sarjalla. Minulla (4080 Super) aiheutti järkyttävää stutterointia kaikissa peleissä, frametimet mitä sattuu ja fps:t hyppi. Redditistä lueskelemalla näyttäisi olevan usealla samaa ongelmaa 4000-sarjalla G-Syncin kanssa. Itse palautin edelliset ajurit ja ongelmat poistui.
Tämäpä juurikin, aivan hirveätä stutterfestiä ja frametimet ihan missä sattuu. Lisäksi vaikutti siltä, että kuva repeili tietyissä tilanteissa, aivan kuin adaptive sync olisi lähtenyt hetkellisesti pois päältä.

Tosiaan itsekin menin edellisiin ajureihin takaisin, jonka taisin jo mainitakkin.
 
Asensin ajurit eilen ja samalla tein muutoksia seuraamalla Hardware Unboxedin This Is How You Should Configure The Nvidia App videota. Ainakin Crimson D muuttui lähes pelikelvottomaksi.
 
610.47 asennettu, ja App nyt vain käytössä. Ilmeisesti pelikohtaisesti ei voi tuon kautta laittaa vaikkapa Ultra-viivetilaa Halolle (kuten tein sen vanhasta ohjauspaneelista). Universaalisti sen saa App:ista päälle. Mielestäni olisi hyvä, että sen voi myös pelikohtaisesti päättää onko se ollenkaan päällä, päällä tai ultra. Näin vanhalla on voinut tehdä joka pelille/ohjelmalle.

Edit: Jollei virallinen vastaus nykyään että sama olla päällä tai Ultralla globaalisti, siksi näin. Ja siirrytään enemmän kohti pelikohtaista Reflexiä.
 
Viimeksi muokattu:
En nyt tiedä josko viimeisen 10 kk aikana tilanne on muuttunut, mutta sitä ennen tilanne oli "korjataan joskus tulevassa ajurissa (ehkä)"). Arkkitehtuurimuutoksiin liittyvä syy.


Ei, koska ko. pakotusominaisuus ei tue Vulkan-rajapintaa.
Niin, siis nyt se korjattiin.

Vulkanin kohdalla ei ole ikinä toiminutkaan. Varmaan siihenkin joku keino löytyisi jos vain haluaisivat. Ärsyttää vaan kun tulee heti muutama Vulkan peli mieleen, missä tuota tarvitsisi.
 
610.47 asennettu, ja App nyt vain käytössä. Ilmeisesti pelikohtaisesti ei voi tuon kautta laittaa vaikkapa Ultra-viivetilaa Halolle (kuten tein sen vanhasta ohjauspaneelista). Universaalisti sen saa App:ista päälle. Mielestäni olisi hyvä, että sen voi myös pelikohtaisesti päättää onko se ollenkaan päällä, päällä tai ultra. Näin vanhalla on voinut tehdä joka pelille/ohjelmalle.

Edit: Jollei virallinen vastaus nykyään että sama olla päällä tai Ultralla globaalisti, siksi näin. Ja siirrytään enemmän kohti pelikohtaista Reflexiä.
Kyllä se low latency Ultra löytyy myös pelikohtaisesti

1779999386067.png
 
Kyllä se low latency Ultra löytyy myös pelikohtaisesti

1779999386067.png
Katsoppas vaan, se löytyy pelin takaa. Halo ei tarjoa sitä edes omista asetuksista (tai kun avaa App:n kautta sen asetukset) eli ajattelin että näin muillakin. Mutta sain sen aina pakotettua vanhan ohjauspaneelin kautta. Eli pelikehittäjän ratkaisu olikin, ei liittynyt Nvidiaan. Tai no, sain Ultra-asetuksen nvidian avulla pakotettua että siitä plussaa vanhassa softassa.

Eli pelissä pitää olla se olemassa, sitten sen voi määrittää uuden App:in kautta tai globaasti jos haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitenkäs nyt käy kun päivitän ajurit ja pelkkä ohjauspaneeli ollut käytössä tähän asti. Meneekö kaikki pelikohtaiset säädöt sun muut asetukset nolliin kun joutuu tuohon appiin siirtymään?
 
Mitenkäs nyt käy kun päivitän ajurit ja pelkkä ohjauspaneeli ollut käytössä tähän asti. Meneekö kaikki pelikohtaiset säädöt sun muut asetukset nolliin kun joutuu tuohon appiin siirtymään?
Eikös se pitäisi säilyä kun ei sitä ole poistettu? Lopetettiin vaan sen päivittäminen.
 
Mitenkäs nyt käy kun päivitän ajurit ja pelkkä ohjauspaneeli ollut käytössä tähän asti. Meneekö kaikki pelikohtaiset säädöt sun muut asetukset nolliin kun joutuu tuohon appiin siirtymään?

Eikös se pitäisi säilyä kun ei sitä ole poistettu? Lopetettiin vaan sen päivittäminen.

Tätä problematiikkaa koitin täällä itsekin jo vähän aiemmin kysellä, kun missään ei oikein näyttäisi löytyvän selkeää infoa kyseisistä asioista. Ja itse tarkoitan siis ennen kaikkea sitä, että eikö tosiaan ole kehitetty mitään migraatiota asetusten siirrosta NVIDIA Control Panelista NVIDIA App-sovellukseen? Kun siis kuitenkin tulevat uudet asetusominaisuudetkin loistavat jatkossa poissaolollaan vanhasta NVIDIA Control Panelista, niin eikö olisi oikeus ja kohtuus, että nykyisten sinne määriteltyjen, sovellus-/pelikohtaistenkin, asetusten kätevä tuonti kerralla uuteen App'iin olisi mahdollista?
 
Kyllä täällä ainakin legacy control panel säilyi uusimpien ajurien (610.47) asennuksen jälkeen.
 
Tätä problematiikkaa koitin täällä itsekin jo vähän aiemmin kysellä, kun missään ei oikein näyttäisi löytyvän selkeää infoa kyseisistä asioista. Ja itse tarkoitan siis ennen kaikkea sitä, että eikö tosiaan ole kehitetty mitään migraatiota asetusten siirrosta NVIDIA Control Panelista NVIDIA App-sovellukseen? Kun siis kuitenkin tulevat uudet asetusominaisuudetkin loistavat jatkossa poissaolollaan vanhasta NVIDIA Control Panelista, niin eikö olisi oikeus ja kohtuus, että nykyisten sinne määriteltyjen, sovellus-/pelikohtaistenkin, asetusten kätevä tuonti kerralla uuteen App'iin olisi mahdollista?
En nyt mene vannomaan, mutta ei kai ne asetukset riipu siitä millä ohjelmalla niitä kattoo. Eli ei pitäisi vaikuttaa muuttaako asetuksia nvidia appin, control panelin tai nvidia profile inspectorin kautta

Asetukset on siis käytännössä jossain rekisterissä, ei ohjelmassa.
:hmm:
 
En nyt mene vannomaan, mutta ei kai ne asetukset riipu siitä millä ohjelmalla niitä kattoo. Eli ei pitäisi vaikuttaa muuttaako asetuksia nvidia appin, control panelin tai nvidia profile inspectorin kautta

Asetukset on siis käytännössä jossain rekisterissä, ei ohjelmassa.
:hmm:
Nehän ovat ainakin NVIDIA Control Panelin tapauksessa olleet tiedostoina, jotka on voinut itse kopsailla ja tarvittaessa sitten pullauttaa kyseiseen hakemistoon joko samalla tai eri tietokoneella, kunhan vain on yhteensopivasta näyttiksestä ja ajuriversiosta ollut kyse... Export NVIDIA Control Panel Global Settings

Jatkuuko tuo siis edelleen? Voisiko joku varmentaa?
 
Päivitin 596.21 tähän 610.47. NVCleanstallilla käytännössä pelkkä ajuri, telemetria ja HDCP poistettuna, ilman APPejä tai paneeleita yms. paskaa. 5080 X3 OC default-asetuksilla.
Ajoin SteelNomad, SpeedWay sekä CP2077 benchmarkin ennen ja jälkeen päivityksen. Käytännössä pisteissä oli parin-kolmen promillen ero suorituskyvyssä, hukkuu kohinaan siis.

EDIT: Tarkennuksena, ajurit siis ennen ja jälkeen ihan yhtälailla karsittuna. Ei roinaa sotkemassa, ihan pelkän ajurin suorituskyky ainakin noissa testeissä ~identtinen.
 
Viimeksi muokattu:
Minustakin tuo ajureiden riisuminen sellaista budjettikoneiden kanssa (ehkä) hyödyllistä...mutta jotkut jytkyt 7 ja 9 sarjalaiset ryzenit ja uutta intelia alla, ddr5 muistia vähintään 32gb jne, eipä noilla karsimisilla saa käytännössä mitään hyötyä. Mutta miksei harrastuksena, on sitä itsekin tullut rekistereitäkin optimoitua, cpu unparkeerausta jne mistä tuskin ei tule kuin parempi mieli, haha :)
 
eipä noilla karsimisilla saa käytännössä mitään hyötyä.
Kyllä saa. Mulla on koko koneet ja käyttöjärjestelmät hyvin karsittuja ja optimoituja, kyllä tämä näkyy suorituskyvyssä. Jos ei muuten niin siinä, että käytännössä lähes aina kaikki toimii about täydellisesti ilman mitään stuttereita tai muutakaan häikkää ja epävakautta. Vihaan kaikkea turhaa ylimääräistä bloattia ja roskaa, KISS. Varsinkin kaikki AI, mainokset, telemetriat sun muut vakoilut ja malwaret saavat minut suorastaan kiukkuiseksi.
Sitten kun vielä harrastelee vähän jotain pientä kilpailuhenkistä ylikellottelua jne. niin nuo on kaikki todella tärkeitä juttuja huipputuloksia jahdatessa.
 
Kyllä saa. Mulla on koko koneet ja käyttöjärjestelmät hyvin karsittuja ja optimoituja, kyllä tämä näkyy suorituskyvyssä. Jos ei muuten niin siinä, että käytännössä lähes aina kaikki toimii about täydellisesti ilman mitään stuttereita tai muutakaan häikkää ja epävakautta. Vihaan kaikkea turhaa ylimääräistä bloattia ja roskaa, KISS. Varsinkin kaikki AI, mainokset, telemetriat sun muut vakoilut ja malwaret saavat minut suorastaan kiukkuiseksi.
Sitten kun vielä harrastelee vähän jotain pientä kilpailuhenkistä ylikellottelua jne. niin nuo on kaikki todella tärkeitä juttuja huipputuloksia jahdatessa.
Toki, puhutkin nyt koko koneen käsittävästä puhtaudesta, siinä on jo varmasti etunsa. Itsekin karsinut kaikenlaista taustalta. Oikeastaan kaiken mitä en itse tarvitse.
Pienistä joista (keinoista) kasvaa se isompi virta ja hyöty.
 
Jos nvidia haluaa tuota tehdä niin se onnistuu pelkästä ajurista ihan yhtä helposti kuin appsista käsin.
Kyllä, mutta kun sen telemetrian saa disabloitua siitä ajurista. Tolla voi olla varsinkin verkkopelien sujuvuuteen merkittävä vaikutus ja kyllä se overheadia pienentää joka tapauksessa.
 
Kyllä, mutta kun sen telemetrian saa disabloitua siitä ajurista. Tolla voi olla varsinkin verkkopelien sujuvuuteen merkittävä vaikutus ja kyllä se overheadia pienentää joka tapauksessa.
Saakohan sitä itse pois millään, jos haluaisi varmistua ettei tule viiruksia epämääräisiä ohjelmia käytellessä?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
308 793
Viestejä
5 233 287
Jäsenet
83 389
Uusin jäsen
lime3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom