NVIDIAn DLSS päivittyi 2.2-versioon ja laajenee Linuxin Protonille

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 377
nvidia-dlss-june-2021-update-20210621.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
AMD tulee julkaisemaan oman kuvan skaalaukseen suunnitellun FidelityFX Super Resolution -teknologian virallisesti huomenna. NVIDIA ei ole kuitenkaan levännyt laakereillaan DLSS-teknologiansa (Deep Learning Super Sampling) kanssa, vaan on julkaissut uuden artikkelin teknologian tiimoilta. DLSS on myös kaikessa hiljaisuudessa päivittynyt uuteen 2.2-versioon.

DLSS 2.2:n uudistukset ovat käytännössä täysin arvailujen varassa, sillä NVIDIA ei ole uudesta versiosta hiiskunut julkisesti mitään. Varmaa on tällä hetkellä se, että ensimmäinen DLSS 2.2 -peli on Rainbow Six Siege, joka sai hiljattain tuen NVIDIAn neuroverkkoja hyödyntävälle skaalausteknologialle.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="63451,63449"]

Vaikka virallista muutoslistaa ei ole olemassa, ovat käyttäjät ehtineet jo etsimään eroja aiempiin DLSS 2.x -versioihin vaihtamalla tuen toteuttavan nvngx_dlss.dll-kirjaston tiedostoa päittäin Rainbow Sixin uuden version kanssa. Kaikki DLSS-kirjastot eivät ole automaattisesti yhteensopivia kaikkien DLSS-pelien kanssa, mutta ristiinsopivuus on ilmeisesti ainakin 2.0-versiosta lähtien yleisempää. Näkyvänä erona esimerkiksi Death Stranding -pelissä linnut, jotka jättivät DLSS-teknologian kanssa peräänsä pitkät ”hännät”, ovat jos nyt eivät täysin vapaita hännistään, ainakin todella paljon aiempaa parempia. Samankaltaisia haamukuvien vähenemistä on raportoitu DLSS-kirjaston 2.2-versiolla ainakin Cyberpunk 2077-, NIOH 2- ja No Man’s Sky -peleissä.



NVIDIAn uudessa DLSS-artikkelissa kerrotaan puolestaan uusista peleistä, jotka tulevat saamaan DLSS-tuen lähitulevaisuudessa. Yhteensä DLSS on nyt tuettuna yli 55 pelissä. Hiljattain tuki on lisätty Rainbow Six: Siegelle, No Man’s Skylle ja The Persistencelle, joiden lisäksi jo aiemmin kerrottiin LEGO Builder’s Joyneyn, Doom Eternalin ja Red Dead Redemption 2:n tulevan saaamaan tuen lähiaikoina.

Tänään NVIDIA kertoi DLSS tuen löytyvän välittömästi Necromunda: Hired Gun- ja Chernobylite-peleistä, joiden lisäksi Rust saa oman tukensa 1. heinäkuuta. Kenties merkittävämpää on kuitenkin huomenna julkaistavien uusien Linux-ajureiden mukana tuleva tuki DLSS:lle Vulkan-rajapinnalla Protonia hyödyntävissä peleissä. DirectX-pelien DLSS-tuki Protonilla on yhtiön mukaan tulossa saataville syksyllä. Lisäksi DLSS on tuotu helppokäyttöisenä liitännäisenä (plugin) Unreal Engine 5 -pelimoottoriin. Unity tulee saamaan oman tukensa pelimoottorin 2021.2-version mukana.

Lähteet: NVIDIA, Reddit, Beyond3D

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
”Bugi korjauksia” allright. Onko mitään tietoa onko parannuksia ohuiden linjojen välkyntään? Se on oikeastaan ainut asia joka dlls peleissä enää riepoo…
 
Ihan mukavia lisäyksiä Protoniin. Paljon ja pitkään on innovatiivista työtä valve tehnyt linux pelaamisen hyväksi. Toivottavasti tämä työ tuottaa lopulta hedelmää jonka seurauksena viimeiset linux-pelaamiselle naureskelijatkin joutuvat nielemään ivansa ja valve kostuu rahasta.
 
"Näkyvänä erona esimerkiksi Death Stranding -pelissä linnut, jotka jättivät DLSS-teknologian kanssa peräänsä pitkät ”hännät”, ovat jos nyt eivät täysin vapaita hännistään, ainakin todella paljon aiempaa parempia."

Tämä. Just toi liikkuvien kohteiden häiriöalttius on ollut itselle se suurin ongelma. Talvella kun vaihdoin kolmen peräkkäisen AMD-näyttiksen jälkeen NVidian leiriin (sain tilattua marraskuussa Inno3D 3060 Ti:n hintaan 499e - kortti tuli sitten heti maaliskuussa :-)) niin odotukset näitä hypeteknologioita kohtaan oli kovat. Ja pettymys ihan karmea, kun huomasi, että korkeimmankin laadun DLSS on ihan hirveetä kuraa ainakin Minecraftissa ja Metro Exodus Enhanced Editionissa just noiden liikkuvien juttujen osalta. Ray tracing sentään näyttää parhaimmillaan ihan jees kivalta. Mutta just se trade off: ray tracing päällä tarttee kaveriksi DLSS:n joka huonontaa liikkuvan kuvan laatua ihan sikana.

Oonkin ihmetellyt, että ovatko kaikki teknologiajournalistit helvetti sentään aivan sokeita kun DLSS 2:ta vaan hehkutetaan joka puolella. Mutta ehkä se paranee siitä tän version myötä.

PS. AMD:n ajuri-/softapuoli on kyllä NVidiaa edellä. Radeon chillit ym. ovat helmee settiä. Ihan turha vetää esim. jotain vanhaa isometristä roolipeliä 200 FPS lasissa tuulettimet huutaen. Vaihdoin puolta sekä uteliaisuudesta, että sen takia että AMD:llä ei ollut - eikä ole vieläkään - mitään uutta tuohon hintaslottiin. En ole pettynyt, mutta ei ollut ruoho sen vihreämpää vihreällä puolella...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom