• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:00 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

NVIDIAn Content Adaptive Shading pääsi ensi kertaa tositoimiin Wolfenstein II:ssa

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543



NVIDIA esitteli Turing-arkkitehtuurin yhteydessä lukuisia uusia teknologioita, jotka ovat jääneet pienemmälle huomiolle säteenseurannan varatessa parrasvalot itselleen. Yksi varjoon jääneistä teknologiosta on Content Adaptive Shading.

Content Adaptive Shading on yksi Variable Rate Shading -teknologian muodoista. Yksinkertaistettuna Content Adaptive Shading analysoi renderöitävää 3D-maailmaa ja päättää sen sisällön perusteella millä tarkkuudella mikäkin osa ruudusta pitäisi varjostaa. VRS:n skaala mahdollistaa enimillään kahdeksan varjostinajoa per pikseli ja pienimillään yhden varjostinajon per 16 pikseliä.



Ensimmäinen Content Adaptive Shading -teknologiaa hyödyntävä peli on Wolfenstein II: The New Colossus, joka on juuri saanut ominaisuuden peliin lisäävän päivityksen. Wolfensteinissä CAS-teknologiaa tarjoillaan suorituskykyyn panostavana Performance-versiona, kuvanlaadun ja suorituskyvyn välillä tasapainottelevana Balanced-versiona ja kuvanlaadun edelle asettavana Quality-versiona, sekä käyttäjän kustomoitavissa olevana versiona. Kaikille yhteistä on pienempi varjostintaakka verrattuna samaan peliin ilman CAS-teknologiaa. Alta olevasta lainauksesta löydät NVIDIAn kuvaukset kustomoitavista asetuksista.
The Custom preset offers fine-tuning settings. Motion influence modifies the influence motion has on the shading rate. It depends on motion blur and TAA usage, response time of the screen, and personal preference. Higher influence can be used if TAA is turned off.

Color difference sensitivity affects the sensitivity to color differences for neighboring pixels.

The Brightness sensitivity controls the sensitivity to screen brightness. Lower values unlock more performance but reduce image quality. Technically, these parameters depend on room lightness, screen contrast and brightness, screen DPI, distance to the screen, and personal preference.​





Yllä olevissa NVIDIAn esimerkkikuvissa vasemalla näkyy värikoodattuna kuhunkin alueeseen käytettävät varjostintarkkuudet. Siniset eli "kylmät" ruudut varjostetaan tarkemmin kuin "lämpimämmät" eli vihreät, kellertävät ja lopulta punaiset ruudut. Värittämättömät osat varjostetaan ilmeisesti täydellä tarkkuudella.

Tech Report ja Guru3D ovat ajaneet pikaiset testit Wolfenstein II:n uuden päivityksen myötä. Molempien sivustojen testitulokset ovat saman suuntaiset: CAS antaa lisää suorituskykyä, mutta ero ei ole iso. Vastapainoksi ainakaan Tech Reportin edustaja ei havainnut merkittävää eroa kuvanlaadussa. Guru3D ei raportoinut mitään huomioita kuvanlaadusta.



Tech Reportin 4K-resoluutiolla ajetuissa testeissä kaikki Turing-arkkitehtuurin näytönohjaimet hyötyivät teknologiasta suurin piirtein yhtä paljon. GeForce RTX 2070:n suorituskyky parantui 72 FPS:stä ilman CAS-teknologiaa 74, 75 tai 77 FPS:ään CAS-asetuksesta riippuen, RTX 2080:n 87 FPS:stä 90, 91 tai 93 FPS:ään ja RTX 2080 Ti:n 106 FPS:stä 107, 109 tai 112 FPS:ään. Myös 99. persentiili parani kaikilla kolmella, joskin erot jäivät selvästi pienemmiksi.

Guru3D tyytyi testaamaan Content Adaptive Shading -teknologiaa vain GeForce RTX 2080 -näytönohjaimella, mutta otti mukaan 4K:n lisäksi 1440p-resoluution. Resoluutio ei testien mukaan vaikuta juurikaan suorituskykyparannuksiin, sillä 1440p-resoluutiolla RTX 2080:n suorituskyky parani 146 FPS:stä 148, 149 ja 153 FPS:ään ja 4K-resoluutiolla 87 FPS:stä 89, 90 ja 92 FPS:ään.

Lähteet: Tech Report, Guru3D

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Liittynyt
09.05.2017
Viestejä
84
Hauska kun netissä on custom loppussa oleva Vega 64 joka antaa 100fps 4k resolla. Ei taida ihan Nvidia kovin hyvin pärjätä Vulkan API käyttäen. Oma Asus rx Vega 64 100-160fps 1440p
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Hauska kun netissä on custom loppussa oleva Vega 64 joka antaa 100fps 4k resolla. Ei taida ihan Nvidia kovin hyvin pärjätä Vulkan API käyttäen. Oma Asus rx Vega 64 100-160fps 1440p
Jaa-a, liekö nyt asetuksissa ollut jotain pielessä noissa 100 FPS-lukemissa, kun näyttäisi useamman sivuston mukaan Vega 64 olevan Wolfenstein II:ssa hitaampi kuin GTX 1080 Ti 4K-resoluutiolla (ja muillakin), saati sitten Turingit. Joissain revikoissa jää 1080:nkin alle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Hauska kun netissä on custom loppussa oleva Vega 64 joka antaa 100fps 4k resolla. Ei taida ihan Nvidia kovin hyvin pärjätä Vulkan API käyttäen. Oma Asus rx Vega 64 100-160fps 1440p
Ei ole millään muotoa vertailukelpoinen. Saman saitin tekemistä testeistä näkee, että Vegat kyllä pärjää paremmin kuin tyypillisesti, mutta jäävät silti esim. 1080 Ti:stä selvästi. 2080 Ti jättää Vegat nielemään pölyä.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
854
Ideana ihan toimiva, mutta taitaa jäädä hyödyt aika marginaaliseksi kunnes saadaan eye-tracking, jolloin voidaan karsia tuota resoluutiota paljon rankemmalla kädellä.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
806
Hauska kun netissä on custom loppussa oleva Vega 64 joka antaa 100fps 4k resolla. Ei taida ihan Nvidia kovin hyvin pärjätä Vulkan API käyttäen. Oma Asus rx Vega 64 100-160fps 1440p
Kävin katsomassa mittareita läheltä (pysähdyksissä) 265fps samalla resolla ilman mitään casseja ;)
Cas performance nosti 274fps. RTX2080+8700K@5GHz vie näköjään reilusti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 011
Ideana ihan toimiva, mutta taitaa jäädä hyödyt aika marginaaliseksi kunnes saadaan eye-tracking, jolloin voidaan karsia tuota resoluutiota paljon rankemmalla kädellä.
Jos pitäisi veikata, niin hyötyä saa etenkin ultra-wideillä pelaajat.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 543
Jos pitäisi veikata, niin hyötyä saa etenkin ultra-wideillä pelaajat.
Tämä ei ota millään tapaa huomioon ruudun leveyttä tai että reunoilla voisi ehkä mennä kevyemminkin setein, vaan kaikki perustuu vain mitä siinä kohtaa ruutua sattuu olemaan.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Lisää nopeutta heikentämällä laatua niissä paikoissa, missä siitä on vähiten haittaa. Ihan hyvä veto. Samaa optimointi sarjaa kuin kaikki muu optimointi, joissa asioita jätetään piirtämättä tai toteutetaan edullisemmin ilman että sitä juurikaan huomaa. Jossain tietysti sitten tulee vastaan raja jonka jälkeen se optimointi huonontaa tulosta jo liikaa. Tekee vain eri arkkitehtuurien vertailun keskenään todella vaikeaksi, mutta antaa kuluttajille valinnan varaa säätöjen suhteen.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
316
Mikäpä tuota ois testatessa, mutta en oo saanu toimimaan koko peliä moneen viikkoon. "Could not write crash dump" -virhettä puskee, eikä mistään tunnu löytyvän apua kyseiseen ongelmaan. Ja ongelma vaikuttaa olevan todella yleinen ihan maailmanlaajuisesti.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Hauska kun netissä on custom loppussa oleva Vega 64 joka antaa 100fps 4k resolla. Ei taida ihan Nvidia kovin hyvin pärjätä Vulkan API käyttäen. Oma Asus rx Vega 64 100-160fps 1440p
Joku virhe koska Rtx2000 sarjan vulkan nopeus on melko kovaa.

 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 606
Viestejä
4 185 732
Jäsenet
70 772
Uusin jäsen
PaulusKaita

Hinta.fi

Ylös Bottom