- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 22 495
Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIAn nahkatakkinen toimitusjohtaja Jensen Huang esitteli tänään Ampere-arkkitehtuurin ja A100-grafiikkapiirin. Pelaajat joutuivat kuitenkin pettymään, sillä Huangin keynotessa ei paljastettu mitään tuleviin GeForce-näytönohjaimiin liittyvää.
Itse keynote-esityksessä Huang keskittyi tekoälysovelluksiin ja tehokkaaseen laskentaan, mutta ennakkoon medialle pidetyssä tilaisuudessa varmistettiin saman arkkitehtuurin tulevan löytymään myös pelinäytönohjaimista. Toimittajan kysyttyä kuluttaja- ja laskentapiirien erosta Huang oli vastannut niiden arkkitehtuurin olevan hyvinkin samankaltainen, mutta konfiguraatiot ovat täysin erit.
Erilainen konfiguraatio näkyy heti A100-grafiikkapiirissä, mistä on jätetty täysin pois näyttöohjaimet, mediayksiköt sekä säteenseurantaa kiihdyttävät RT-ytimet. Niiden osalta Ampere-arkkitehtuuriin tehdyt parannukset jäivät siis edelleen mysteeriksi, eikä A100 auta esimerkiksi tulevien GeForce-näytönohjainten säteenseurantakyvyn arviointiin mitenkään. Pelimalleista taas on tyypillisesti karsittu FP64- eli kaksoistarkkuuteen erikoistuvat CUDA-ytimet minimiin. Esimerkiksi Turing-sukupolven TU102-grafiikkapiirissä on yksi FP64-ydin per 32 FP32-ydintä, kun GV100:ssa ja A100:ssa niitä on yksi kahta FP32-ydintä kohden. Pelinäytönohjaimissa tultaneen lisäksi käyttämään HBM2:n sijasta GDDR6-muisteja.
Valitettavasti NVIDIA ei paljastanut kuluttajamallien aikataulusta kuitenkaan vielä mitään. Huhuissa julkaisua on povattu syksylle, mutta yksimielisyyttä tarkemmasta ajankohdasta tai siitä, mitkä mallit julkaistaan ensin ei huhukentällä ole syntynyt.
Lähde: MarketWatch
Linkki alkuperäiseen juttuun