NVIDIA tuo DLSS:n beetaversioita käyttäjien saataville

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
17 464
NVIDIA on julkaissut verkkosivuillaan uuden DLSS Research -sivun, jolta on ladattavissa kokeellisia DLSS-malleja. Sivusto on tarkoitettu ensisijaisesti pelinkehittäjillle, mutta ne ovat vapaasti kenen tahansa ladattavissa.
Mallien kokeellisen luonteen vuoksi niitä ei ole testattu yhtä paljon kuin virallisia versioita ja ne voivat sisältää parannuksistaan huolimatta myös selviä heikennyksiä kuvaan.
Tällä hetkellä ladattavissa on kaksi kokeellista mallia, White Collie 1 ja 2. Niiden pitäisi toimia missä tahansa DLSS 2.x -versiota käyttävässä pelissä, mutta ne voivat triggeröidä huijauksenesto- ja DRM-toteutuksia. Kokeellinen malli otetaan käyttöön lataamalla se NVIDIAn sivuilta ja korvaamalla pelin kansiosta löytyvä DLSS-kirjasto ladatulla.
NVIDIAn mukaan White Colliet muun muassa minimoivat haamukuvia, parantavat objektien yksityiskohtia liikkeessä ja partikkelien näkyvyyttä. 1 ja 2 versioissa on toisistaan poikkeavat haamukuvien minimointimallit.

Lähde: DLSS Research
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
51
Olen näistä vähän pihalla, joten osaisiko joku tietäjä sanoa, voisiko tällaiset toimia COD: Warzonessa?
 
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
2 462
Olen näistä vähän pihalla, joten osaisiko joku tietäjä sanoa, voisiko tällaiset toimia COD: Warzonessa?
Näyttää se olevan warzone:ssa. Warzonen dlss laadusta en osaa sanoa. Osa porukasta tykkää, osa ei. FPS:n kasvu tulee käytännössä aina jonkinlaisen kuvanhuononnuksen kera. Osa asioista voi näyttää huonommalta dlss päällä ja osa paremmalta. Se miltä homma näyttää just sun silmiin on itse testattava.

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
51
Näyttää se olevan warzone:ssa. Warzonen dlss laadusta en osaa sanoa. Osa porukasta tykkää, osa ei. FPS:n kasvu tulee käytännössä aina jonkinlaisen kuvanhuononnuksen kera. Osa asioista voi näyttää huonommalta dlss päällä ja osa paremmalta. Se miltä homma näyttää just sun silmiin on itse testattava.

Juu, olen Warzonen DLSS:ää kyllä kokeillut ja todennut turhan rumaksi. Mietinkin, että voisko tämmönen ratkaisu toimia (ts. onko Warzonessa käytössä juurikin jokin DLSS 2.x -versio). Pitää varmaan pistää testiin!
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
1 269
Olen näistä vähän pihalla, joten osaisiko joku tietäjä sanoa, voisiko tällaiset toimia COD: Warzonessa?
DLSS lisää inputlagia ja kuvan nopea liikuttelu tuppaa blurraamaan kuvaa, eli ei minusta ole kovin käyttökelpoinen räiskintäpeleissä. Ja noista tuskin pääsee eroon millään versiolla tai malleilla. Mielummin asetuksia alaspäin jos tarvii lisää FPS:ää. Itseäni ei ainakaan noissa nettiräiskinnöissä ne grafiikat juuri kiinnosta. Kunhan piirtoetäisyydet ei kärsi ja kuva on tarkka.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
2 532
DLSS lisää inputlagia ja kuvan nopea liikuttelu tuppaa blurraamaan kuvaa, eli ei minusta ole kovin käyttökelpoinen räiskintäpeleissä. Ja noista tuskin pääsee eroon millään versiolla tai malleilla. Mielummin asetuksia alaspäin jos tarvii lisää FPS:ää. Itseäni ei ainakaan noissa nettiräiskinnöissä ne grafiikat juuri kiinnosta. Kunhan piirtoetäisyydet ei kärsi ja kuva on tarkka.
Niimpä. Tämä DLSS on enemmänkin niille joille grafiikka asetusten tiputtaminen on myrkkyä. Eli ottaa vissiin itsetunnon päälle tai jotain jos joutuu asetuksia tiputtamaan.
Näitä skaalaus hommia pitäisi käyttää viimeisenä mahdollisuutena saada peli rullaamaan jotenkin pelattavasti.
Siksi en ymmärräkkään että Nvidialla tämä DLSS tuki on vain nopeimmissa ja kalleimmissa korteissa, kun sitä juuri tarvisi siellä listan toisen pään korteissa.

Siksi AMD FSR onkin näppärä ja nähtävästi kohta myös Intelin vastine. Kun toimivat kaikilla korteilla ja näin esim Necromunda Hired Gunin sai pelattavaksi ihan Vega 11 igpu:lla. Kun vasta testailin FSR:ää Vega 11 sekä GTX 780 ti:lla.

Low asetuksilla kun skaalauksen kuvanlaadun heikennykset eivät ole niin häiritseviä kuin korkeammilla asetuksilla.
Videoni tuosta FSR testistäni tulee reilun viikon päästä katsottavaksi jos se jotain kiinnostaa.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
3 909
Väärin. Joko sinun väittämäsi ilman perusteluja tai HUBin testit.

Kyllä se lisää inputlagia, jos vertailukohtana on dlss:n lähtöresoluutio. Se saa toki paljon aikaan sillä lisätyllä viiveellä.

Sit taas jos vaan lykätään dlss päälle, niin tietysti se laskee input lagia, koska ruudun laskenta-aika on pienempi.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 088
Kyllä se lisää inputlagia, jos vertailukohtana on dlss:n lähtöresoluutio.
No juu, toki näin että jos kasvatat resoluutiota niin käytännössä kasvatat inputlagia. Mutta se ei ole DLSS-spesifinen ominaisuus, sama tapahtuu ilmankin.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
3 909
No juu, toki näin että jos kasvatat resoluutiota niin käytännössä kasvatat inputlagia. Mutta se ei ole DLSS-spesifinen ominaisuus, sama tapahtuu ilmankin.
Mutta kyllä se ottaa oman aikansa kun se dlss algo skaalaa kuvan, vs. joku bilineaarinen kikkare.

Ero laadussakin on toki iso.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 088
Mutta kyllä se ottaa oman aikansa kun se dlss algo skaalaa kuvan, vs. joku bilineaarinen kikkare.
Toki, bilineaarinen skaalaus on nopeampaa. Mutta vähän maalitolpat liikahti, ensin verrattiin alkuperäiseen resoluutioon ja nyt bilineaariseen skaalaukseen. Jälkimmäinen lisää myös inputlagia jos verrataan siihen alkuperäiseen, skaalaamattomaan resoluutioon.

Jos oikaistaan vähän eteenpäin niin voidaan todeta että kaikki resoluutiot yli 320x240 ja kaikki asetukset yli ehdottoman minimin lisää inputlagia. Toivottavasti jollekin oli hyötyä tästä informaatiosta.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
3 909
Mutta vähän maalitolpat liikahti, ensin verrattiin alkuperäiseen resoluutioon ja nyt bilineaariseen skaalaukseen. Jälkimmäinen lisää myös inputlagia jos verrataan siihen alkuperäiseen, skaalaamattomaan resoluutioon.
En usko että bilineaarinen skaalaus lisää viivettä havaittavasti. Tai ainakin olis kiva nähdä jotain lukuja aiheesta. Näyttöjen kuvaprosessori hoitaa sen siinä ohella kun valmistelee seuraavaa ruutua piirrettäväksi, 2x skaalauksen viive olisi teoriassa yhden vaakapikselirivin piirtoviiveen verran, jos toteutus on optimoitu. En edes jaksa laskea että kuinka lyhyestä ajasta on kyse.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
1 269
Väärin. Joko sinun väittämäsi ilman perusteluja tai HUBin testit.
Sinulla oli nyt aivan väärä vertailu. Jos aiemman keskustelun pohjalta ei käynyt selväksi, niin tarkoitin tietenkin DLSS vs natiivi, ja alkuperäinen kysyjä kirjoitti nettiräiskintäpelistä, josta ei edes FSR:ää tietääkseni löydy.

Siksi en ymmärräkkään että Nvidialla tämä DLSS tuki on vain nopeimmissa ja kalleimmissa korteissa, kun sitä juuri tarvisi siellä listan toisen pään korteissa.
Joo ihan totta. RTX-sarjalaisilla aika harvassa pelissä tarvii FPS-boostia, jos on valinnut kortin tehot ja resoluution oikein. Sikäli DLSS on kyllä hieman erikoisessa raossa, kun se on parhaimmillaan nimenomaan FPS-boosterina, ja sitä FPS-boostia saa grafiikka-asetuksia laskemallakin, eikä ultrasta pykälä alaspäin tuo artefakteja, moirea yms. jota DLSS:n mukana tulee kaikissa testaamissani peleissä.

No, rehellisyyden nimissä DLSS onnistuu mm. RDR2 aika hyvin, ei ne artefaktit ja muut pilaa kokemusta millään tavalla, ja DLSS käsittääkseni korvaa tuossa sekä TAA että MSAA jotka itsessään tuo omia häröilyjä kuvaan. Ainakin päähenkilön ympärillä oli jotain ihme haloa TAA:lla, ja se katosi DLSS ON. Kyllä DLSS potentiaalia on, mutta jos kortissa tehot piisaa, niin aika niche-ominaisuus toistaiseksi. Odotellaan mitä se DLAA tuo tullessaan. MSAA korvaaminen pienemmällä suorituskyky-hitillä olisi kova temppu monessa pelissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 088
Sinulla oli nyt aivan väärä vertailu. Jos aiemman keskustelun pohjalta ei käynyt selväksi, niin tarkoitin tietenkin DLSS vs natiivi, ja alkuperäinen kysyjä kirjoitti nettiräiskintäpelistä, josta ei edes FSR:ää tietääkseni löydy.
DLSS vs Natiivi mikä?

Oletetaan 1440p näyttöresoluutio. Jos asetat renderöintiresoluutioksi 1440p, mittaat latenssin, laitat siitä DLSS:n päälle (asetuksella jossa renderöidään 1080p) -> latenssi pienenee koska fps kasvaa. Jos sitten otat DLSS:n pois ja pudotat sekä näyttö- että renderöintiresoluution 1080p:hen niin latenssi pienenee taas koska DLSS overheadi katoaa, mutta tästähän ei toki ole kyse koska puhutaan natiiviresoluutiosta.

Ainut tapaus missä DLSS kasvattaa latenssia on jos verrataan sen lähtöresoluutiota ilman DLSS:ää (vaikka sitten bilineaarisesti suuremmaksi skaalattuna) vs DLSS:n kanssa isommalla näyttöresoluutiolla. Jolloin latenssin kasvu on tietenkin selviö koska ei päästä samaan ruudunpäivitysnopeuteen.

Ainut mitä haluan suoristaa tällä väännöllä on ylimalkainen "DLSS kasvattaa latenssia"-kommentti joka ei pidä paikkaansa jos verrataan DLSS:n tarkoitettua käyttötapausta eli vaikkapa 1440p natiivi vs 1440p+DLSS. Jos näyttöresoluutiota kasvatetaan niin lagi kasvaa aina, riippumatta DLSS:stä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
142 891
Viestejä
2 726 655
Jäsenet
52 941
Uusin jäsen
JarkkoN

Hinta.fi

Ylös Bottom