NVIDIA otti kantaa näytönohjainten kysyntään ja yhtiön lähitulevaisuuteen osavuosikatsauksessaan

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448



NVIDIA on pitänyt fiskaalivuoden 2018 viimeisen neljänneksen osavuosikatsauksensa. Osavuosikatsauksen yhteydessä toimitusjohtaja Jensen Huang sekä finanssijohtaja Colette Kress kertoivat myös yhtiön näkemyksiä muun muassa näytönohjainten saatavuudesta ja suunnitelmista pelipuolella.

NVIDIAn mukaan näytönohjainten kysyntä on erittäin korkealla tasolla parhaillaan paitsi erinomaisten pelien, myös kryptovaluutan louhinnan vuoksi. Yhtiö kertoo etenkin kryptolouhinnan kasvun ylittäneen sen odotukset, vaikka sen onkin vaikeaa arvioida tarkasti, kuinka suuri osa näytönohjaimista menee louhintakäyttöön. NVIDIA uskoo, että kryptovaluutan louhinnan tuottama kysyntä tulee jatkumaan suurin piirtein nykyisellä tasollaan myös lähitulevaisuudessa.

Huangin mukaan yhtiö neuvoo edelleen jälleenmyyjiä ja tietokonevalmistajia palvelemaan ensisijaisesti pelaajia, mutta se ei kykene hallitsemaan mihin käyttöön yhtiön näytönohjaimet lopulta päätyvät. Hän painotti, ettei nykyinen selvästi kasvanut hintataso ole NVIDIAn asettama ja että ainut asia, mitä yhtiö voi tehdä parantaakseen tilannetta, on vastata kysyntään nykyistä korkeammilla tuotantomäärillä.

Huang kertoi myös yhtiön tuoreimman Volta-arkkitehtuurin mukanaan tuomien tensoriydinten mahdollisuuksista pelikäytössä. Huangin mukaan tensoriytimiä voitaisiin hyödyntää ainakin tekstuurien laadun parantamisessa sekä erilaisissa animointitehtävissä. Lisäksi ytimiä voidaan luonnollisesti hyödyntää syväoppimistehtävissä, joiden Huang uskoo valtaavan alaa pelialalla.

Uutta näytönohjainsukupolvea odottaville osavuosikatsauksessa ei kuitenkaan annettu helpotusta. Huangin mukaan Pascal on edelleen parasta, mitä pelimarkkinoilla on saatavilla ja tulee olemaan sitä myös lähitulevaisuudessa. NVIDIAn ensi kuussa pidettävä GTC-tapahtumaakin Huang markkinoi vain tekoälyn ja tieteellisen laskennan parissa työskenteleville.

Lähde: NVIDIA Q4 @ Seeking Alpha

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Toisaalta huhujen mukaan nyky pascalien tuotanto lopetetaan, eli (EOL). Vuotojen kausi on näköjään jo alkanut.:).

RUMOR: NVIDIA Ampere GA104 GPU Powering 'GeForce GTX 2080' and 'GeForce GTX 2070' Launching In April, Mass Production Has Begun And GP102 is EOL
Toisalta vaikka nykyisten Pascal mallien tuotantoa oltaisiin lopettamasssa niin ne tilalletulevat uuden pelinäytönohjaipiiritkin voi perustua Pascaliin (vaikkia niitä kutsuttaisiin esim. Ampeereiksi) eli vaikka piirit vaihtuu tuo Huaning lausuma Pascalin jatkosta pelinäytönohjaimissa voi pitää täysin paikkansa.

Kun koska AMD on jo sanonut että siltä ei tule tänävuonna korvaajaa yläpään RX Vega pelinäytönohjaimille Nvidia tietää varmuudella että se ei tarvi mitään Pascal johdannaista parempaa säilyttääkseen pelinäyttisten johtoasemansa.


Muuten tuohon pelinäyttisten katomiseen louhintakäytöön voi Nvidia, AMD ja pelinäytönohjainvalmistajat vaikuttaa, nimittäijn jos ne rajoittaisi näyttisten muistimäärää 2-4Gt pienemmäksi kuin tällähetkellä ne kävisi vielä pelaamiseen ihan hyvin mutta tuo muistileikkaus vaikuttaisi merkittävästi niiden näytönohjainten kannattavuuteen bittirahan louhinnassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 196
Mutta miten voidaan nykyisten tuotantoa lisätä jos ne ovat EOL ja tehtaat paahtavat uutta Amperea varastoon?
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Eipä tuo puhe tensori-ytimien sopivuudesta peleihinkään liiemmin viittaa että olisi tulossa uutta peleihin varsinaisesti tarkoitettua arkkitehtuuria.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Kuulostaa että Tensorit parantavat samaa laskentatehoa, mitä jo löytyy AMD:n korteista. Jos peleihin kehitetään näille hyötykäyttöä, niin toivottavasti ei mene taas tikut ristiin, että Tensoreilla voi tämän asian laskea, mutta AMD:lla tätä ei voi tehdä.

Pascalit on hyviä kortteja, niin onhan se kannattavaa firman kannalta vain myydä kaikille Pascalit ja sitten täräyttää viimeisen päälle hiottu Volta joskus ulos ja houkutella kaikki siirtymään siihen. Valitettavasti tämä hannaaminen jarruttaa innovaatiota ja innovaatio on se joka lopulta tuo lisää tehoa.

Nvidia saa paljon paalua, myytiin Pascalit sitten louhijoille tai pelaajille, ja jos louhinta tyssää seinään, niin varastoista ei liene mitään haittaa, kun ei tuotantokustannukset enää tässä vaiheessa niin paljoa kirpaise, eikä AMD saa kuitenkaan realistista kilpailua aikaiseksi Pascaleille ennen varastojen tyhjäämistä. Uskon kyllä että todella haluavat pelikoneisiin kaikista eniten ohjaimiaan, jotta heidän teknologiansa ja varsinkin pelikehittäjien kiinnostus heidän rautaa kohtaan olisi mahdollisimman korkealla.

Olisi kyllä hienoa saada vielä kolmas kilpailija kehiin, kun AMD:n vastauksen odotteluahan tämä lähinnä nyt on ja sitä ennen ei tapahdu yhtään mitään.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Olisi kyllä hienoa saada vielä kolmas kilpailija kehiin, kun AMD:n vastauksen odotteluahan tämä lähinnä nyt on ja sitä ennen ei tapahdu yhtään mitään.
Kyllä mä uskon että tapahtuu. Jos NVidia pystyy tekemään nopeampia kortteja, se pystyy nostamaan hintoja, joten kannattaa julkaista parempaa silloin kun pystyy. Jos AMD olisi kilpailukykyinen vastustaja, mukaan tulisi kilpailua hinnoilla.
 
  • Tykkää
Reactions: BOT

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 254
Kyllä mä uskon että tapahtuu. Jos NVidia pystyy tekemään nopeampia kortteja, se pystyy nostamaan hintoja, joten kannattaa julkaista parempaa silloin kun pystyy.
Ai niin kuin Intel on tehnyt prossuissa monen monta vuotta vaihtaessaan heatspreaderinkin juottamisesta hammastahnan käyttöön?
Ja johan tuo nykyinenkin hintataso on monelle pelaajalle rasite...

Kyllä Pascal/sen virittäminen on NVidialle hyvin kustannusystävällinen tie hyvällä tuotto-odotuksella.
AMD ei mitenkään pysty valmistamaan mitään riittävässä määrin edes hinnoissa painostamiseenkaan.
Ja mainaajat ovat jo nostaneet Nvidiankin korttien kysyntää ja hintatasoa.


Kuulostaa että Tensorit parantavat samaa laskentatehoa, mitä jo löytyy AMD:n korteista. Jos peleihin kehitetään näille hyötykäyttöä, niin toivottavasti ei mene taas tikut ristiin, että Tensoreilla voi tämän asian laskea, mutta AMD:lla tätä ei voi tehdä.
Eiköhän GameWorks ja kehittäjien voitelu pidä huolen sellaisten toteuttamisesta mahdollisimman poropietarisesti.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Ai niin kuin Intel on tehnyt prossuissa monen monta vuotta vaihtaessaan heatspreaderinkin juottamisesta hammastahnan käyttöön?
Näytönohjaimissa suorituskyvyn parantaminen on vielä toistaiseksi paljon helpompaa kuin prosessoreissa. Siksi niitä uusia sukupolvia kannattaa edelleen julkaista. Prosessoreissa Intel kyllä laiskistui, mutta toisaalta prosessoreissa koodin rinnakkaistaminen onkin vaikeampi juttu kuin näytönohjaimissa, joten Intelillä oli hyvä motivaatio pihdata ytimiä kuluttajaprosessoreista.
 
Liittynyt
01.03.2017
Viestejä
68
ettäs näin... kilpailun luo kikkelivenytyks jakson. Volta nähdään vasta jouluna :(
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Muuten tuohon pelinäyttisten katomiseen louhintakäytöön voi Nvidia, AMD ja pelinäytönohjainvalmistajat vaikuttaa, nimittäijn jos ne rajoittaisi näyttisten muistimäärää 2-4Gt pienemmäksi kuin tällähetkellä ne kävisi vielä pelaamiseen ihan hyvin mutta tuo muistileikkaus vaikuttaisi merkittävästi niiden näytönohjainten kannattavuuteen bittirahan louhinnassa.
Itsellä GTX1080 ja kyllä tuo 8 gigan näyttömuisti lähes täyteen saadan jo nykypeleilläkin (7,5Gb Titanfall 2).
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
77
Toisaalta huhujen mukaan nyky pascalien tuotanto lopetetaan, eli (EOL). Vuotojen kausi on näköjään jo alkanut.:).

RUMOR: NVIDIA Ampere GA104 GPU Powering 'GeForce GTX 2080' and 'GeForce GTX 2070' Launching In April, Mass Production Has Begun And GP102 is EOL
Toisalta vaikka nykyisten Pascal mallien tuotantoa oltaisiin lopettamasssa niin ne tilalletulevat uuden pelinäytönohjaipiiritkin voi perustua Pascaliin (vaikkia niitä kutsuttaisiin esim. Ampeereiksi) eli vaikka piirit vaihtuu tuo Huaning lausuma Pascalin jatkosta pelinäytönohjaimissa voi pitää täysin paikkansa.

Kun koska AMD on jo sanonut että siltä ei tule tänävuonna korvaajaa yläpään RX Vega pelinäytönohjaimille Nvidia tietää varmuudella että se ei tarvi mitään Pascal johdannaista parempaa säilyttääkseen pelinäyttisten johtoasemansa.


Muuten tuohon pelinäyttisten katomiseen louhintakäytöön voi Nvidia, AMD ja pelinäytönohjainvalmistajat vaikuttaa, nimittäijn jos ne rajoittaisi näyttisten muistimäärää 2-4Gt pienemmäksi kuin tällähetkellä ne kävisi vielä pelaamiseen ihan hyvin mutta tuo muistileikkaus vaikuttaisi merkittävästi niiden näytönohjainten kannattavuuteen bittirahan louhinnassa.
Eipä tuolla muistin määrän vähentämisellä mainausta estettäisi. Näistä isommista coineista ainoastaan ethereum taitaa vaatia tuon DAC:in lataamisen näyttiksen muistiin (alle 3gb vielä ainakin vuoden). Zcashia ja muita equihashia käyttäviä pystyy kai mainaamaan ihan hyvin jopa 1gb näyttiksillä.

Se millä on oikeasti väliä on muistin nopeus, joka valitettavasti vaikuttaa myös pelisuorituskykyyn. Sen sijaan jos NVidia jostakin syystä haluaisi mainausta oikeasti hillitä, niin kyllä tuo ajuritasolla onnistuisi. Eli joku uusi pelinäyttis pihalle joka ei nykyisillä ajureilla toimi, ja ensimmäiset ajurit jo rampautettuina.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Kuulostaa että Tensorit parantavat samaa laskentatehoa, mitä jo löytyy AMD:n korteista.
Ei. Tensoriyksiköt ovat erittäin erikoistuneita laskentaykisköitä konvoluutio-neuroverkkoihin eikä niitä voi käytännössä käyttää yhtään missään muussa laskennassa.

Jos peleihin kehitetään näille hyötykäyttöä, niin toivottavasti ei mene taas tikut ristiin, että Tensoreilla voi tämän asian laskea, mutta AMD:lla tätä ei voi tehdä.
Järkevää käyttöä ei tulla näkemään suuressa mittakaavassa peleissä ihan heti. Tietokonepelien tekoälyn ei tarvi ratkaista sitä ongelmaa, mihin noita tosimaailman kanssa interaktioivissa tekoälyissä tarvitaan (pääasiassa hahmontunnistus) koska se pelin tekoäly saa jo kaiken datan valmiiksi muodossa että sen ei tarvi tunnistaa yhtään mitään; pelin tekoäly saa tiedon että tuossa kordinaateissa on tuollainen ukkoa ja tuossa kordinaateissa on tuollainen yksikkö, eikä kuvaa josta sen pitää yrittää tunnistaa, mitä sieltä kuvast löytyy.

Pelien tekoälyt on perinteisesti pohjautuneet esim. hakupuihin. niissä tensoriyksiköillä ei tee mitään.

Ainoa hyvä pelitekoäly mikä toimii neuroverkoilla ja siten noista voisi hyötyä olisi googlen alphago. Sille tosin ollaan opettamassa starcraft 2sta, mutta en oikein usko että juuri kukaan muu saa vielä muutamaan vuoteen järkevästi neuroverkoilla toimivaa pelitekoälyä aikaseksi (yrityksiä tullaan näkemään, mutta ne tullee olemaan onnettomia räpellyksiä joissa neuroverkko on vain sen takia että se on nyt hypejuttu, että voidaan mainostaa neuroverkolla toimivaa tekälyä)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Eipä tuolla muistin määrän vähentämisellä mainausta estettäisi. Näistä isommista coineista ainoastaan ethereum taitaa vaatia tuon DAC:in lataamisen näyttiksen muistiin (alle 3gb vielä ainakin vuoden). Zcashia ja muita equihashia käyttäviä pystyy kai mainaamaan ihan hyvin jopa 1gb näyttiksillä.
Cryptonight-algoritmia käyttävissä (mm. Monero) suurempi määrä muistia mahdollistaa suuremman rinnakkaisuuden ja siten paremman suorituskyvyn; osa näyttiksen laskentayksiköistä jää käyttämättä pienemmällä musitimäärällä.

Se millä on oikeasti väliä on muistin nopeus, joka valitettavasti vaikuttaa myös pelisuorituskykyyn. Sen sijaan jos NVidia jostakin syystä haluaisi mainausta oikeasti hillitä, niin kyllä tuo ajuritasolla onnistuisi. Eli joku uusi pelinäyttis pihalle joka ei nykyisillä ajureilla toimi, ja ensimmäiset ajurit jo rampautettuina.
Tämä onnistuu myös sellaisella muistiarkkitehtuurilla, jossa yksittäiset muistiaccessit on aina isompia kuin se määrä dataa, mikä noiden mainausalgoritmien kerrallaan lataama datamäärä on. Tällöin aina muistista ladataan moninkertainen määrä kamaa siihen verrattuna mitä algoritmi tarvii, eli efektiivinen musitikaista putoaa, kun suuri osa muistikaistasta tuhlataan sellaisen (halutun datan vieressä olevan) datan lataamiseen jota ei tarvita.
 
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
673
Saas nähdä jos mainausbuumi uusien korttien tullessa ulos on vielä yhtä kovassa huudossa, tuleekohan käytetyille markkinoille iso kasa pascaleja kohtuu hintaan kun mainaajat vaihtavat korttinsa uusiin ja myyvät kilpaa edelliset pois.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 528
Saas nähdä jos mainausbuumi uusien korttien tullessa ulos on vielä yhtä kovassa huudossa, tuleekohan käytetyille markkinoille iso kasa pascaleja kohtuu hintaan kun mainaajat vaihtavat korttinsa uusiin ja myyvät kilpaa edelliset pois.
Itsehän olen jo päättänyt, etten osta käytettyä korttia taholta, joka ei voi varmasti todistaa, ettei kortilla ole louhittu. Käytännössä tällainen varovaisuus johtaa siihen, etten varmaankaan osta käytettyä korttia ja jos minunlaisiani on paljon, ei nuo mainaajat saa myytyä kaikkia kortteja, vaan jää kortit käsiin, jolloin mainauksen mielekkyys putoaa, kun ei saa korteista viimeisiä pennejä irti. Toisaalta jos saan mainauskortin käytettynä halvalla vaikka kesällä voisi sellaista harkitakin (esim. Vega 56 noin 150-200€ hintaluokassa).

Toivon, että kummankin valmistajan ilmoitus lisätä tuotantoa tarkoittaa sitä, että jossain vaiheessa kevättä saisi Vega 64/ GTX1080 tason kortteja jo suhteellisen normaalilla hinnalla, eli vaikka johonkin 450-500€ hintaluokkaan, mielummin lähemmäs 450€ tasoa, jolloin tuollaisen kortin voisi jo harkita ostavansa. (Näköjään GTX108-kortteja saakin vähän alle 600€ hinnalla, mutta lähemmäs 500€ olisi sellainen hinta, että voisi harkita ostavansa).
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 395
Ainoa mitä mietityttää on miten saavat tuotantoa lisättyä kun usein on uusien sukupolven ohjaimissa toimitusvaikeuksia eikä tuotantolaitoksia kovin nopeasti pystytetä ellei ulkoisteta kolmannan osapuolen laitoksiin.
Jotenkin tuli sellainen tunne että oli pakko vastata AMD uutisointiin vaikkei se pidä paikkansa.
 
Liittynyt
30.09.2017
Viestejä
40
Ainoa mitä mietityttää on miten saavat tuotantoa lisättyä kun usein on uusien sukupolven ohjaimissa toimitusvaikeuksia eikä tuotantolaitoksia kovin nopeasti pystytetä ellei ulkoisteta kolmannan osapuolen laitoksiin.
Jotenkin tuli sellainen tunne että oli pakko vastata AMD uutisointiin vaikkei se pidä paikkansa.
No ainakin tuloksesta voi päätellä että yrityksellä olisi varaa ostaa lisää tuotantokapasiteettia jos sitä on tarjolla.



upload_2018-2-10_11-30-31.png


upload_2018-2-10_11-29-33.png
 
Liittynyt
28.05.2017
Viestejä
115
Kuulostaa että Tensorit parantavat samaa laskentatehoa, mitä jo löytyy AMD:n korteista. Jos peleihin kehitetään näille hyötykäyttöä, niin toivottavasti ei mene taas tikut ristiin, että Tensoreilla voi tämän asian laskea, mutta AMD:lla tätä ei voi tehdä.

Pascalit on hyviä kortteja, niin onhan se kannattavaa firman kannalta vain myydä kaikille Pascalit ja sitten täräyttää viimeisen päälle hiottu Volta joskus ulos ja houkutella kaikki siirtymään siihen. Valitettavasti tämä hannaaminen jarruttaa innovaatiota ja innovaatio on se joka lopulta tuo lisää tehoa.

Nvidia saa paljon paalua, myytiin Pascalit sitten louhijoille tai pelaajille, ja jos louhinta tyssää seinään, niin varastoista ei liene mitään haittaa, kun ei tuotantokustannukset enää tässä vaiheessa niin paljoa kirpaise, eikä AMD saa kuitenkaan realistista kilpailua aikaiseksi Pascaleille ennen varastojen tyhjäämistä. Uskon kyllä että todella haluavat pelikoneisiin kaikista eniten ohjaimiaan, jotta heidän teknologiansa ja varsinkin pelikehittäjien kiinnostus heidän rautaa kohtaan olisi mahdollisimman korkealla.

Olisi kyllä hienoa saada vielä kolmas kilpailija kehiin, kun AMD:n vastauksen odotteluahan tämä lähinnä nyt on ja sitä ennen ei tapahdu yhtään mitään.
Onhan tuossa se hyvä puoli että pelikoodarit ehtivät tottua ja oppia korteista enemmän kun ei tule uutta ajuri+korttisukupolvea puolen vuoden välein... oleellisesti vähemmän rautaa testata ja siten vähemmän ongelmia pelaajille. Toki en tiedä mitä "saunadiilejä" isoilla julkaisijoilla on esim Nvidian suuntaan. Niiden vaikutusta vaikea tietää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 543
Minua kiinnostaa tuo Nvidian kommentti siitä, etteivät he tarkkaan tiedä kuinka moni myyty kortti menee mainaukseen. Onko missään dataa siitä, kuinka GeForcejen ja G-Sync-näyttöjen myynnit suhtautuvat toisiinsa, jotta voisi yrittää kuvitella jonkinlaista kausaliteettia?
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 410
Cryptonight tykkää myös kireistä muisteista. Esim 2gb rx550 louhii jo vakiona enemmän kuin kellitelty rx 560 4gb (330hs vs 310hs). Kireemmällä biosilla rx550 nousee 440hs lukemiin ja kulutus ~40w :)

GTX 1070 tason korttia ei taas voi 4gb muistilla myydä, jotta riittää peleille.
 
Liittynyt
18.11.2016
Viestejä
3 682
Ihmeellisiä nynnyjä, nostaisivat vaan hintaa niin että kysyntä ja tarjonta saavuttaisivat tasapainon. Ja toisaalta miksei ne tee erikoistuneita kortteja louhintaan, ei voi olla että näytönohjaimet ovat sattumalta erityisen optimaalisia sellaiseen. Onhan noilla muitakin erityisiä laskentapiirejä joihinkin tieteelliseen tms. laskentaan.
 
D

Deleted member 3664

Vieras (tunnus poistettu)
Ja toisaalta miksei ne tee erikoistuneita kortteja louhintaan, ei voi olla että näytönohjaimet ovat sattumalta erityisen optimaalisia sellaiseen. Onhan noilla muitakin erityisiä laskentapiirejä joihinkin tieteelliseen tms. laskentaan.
Ei näytönohjaimet ole parhaita kaikkeen louhintaan vaan tiettyjen virtuaalivaluuttojen louhintaan. Suosio perustuu siihen että näyttiksiä on helpompi ja selvästi halvempi ketjuttaa samaan louhintakokoonpanoon kuin prossuja. Hinnan takia ne ovat kannattavampia ja käytännön takia helpompia.

Jos emovalmistajat tekisivät satasen emolevyjä joihin voi asentaa 8 prossua louhimaan ilman säätö-ongelmia niin sitäkin varmasti tehtäisiin.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Ihmiset käsitti väärin tämän 2-4Gt vähempi muistia näytönohjaimessa kun sen ei ole tarkoitus tehdä GPU louhimista mahdottomaksi vaan heikentää sen kannattavuutta niin että kortin takaisinmaksuaika kasvaa senverran pitkäksi että riski GPU louhinnan kannattavuudesta kasvaa liian suureksi (koska vaikausaste ehtii nousta liikaa sen GPU louhinnan aikana).

Kun eihän sitä GPU louhintaa tarvi lopettaa se tarvii tehdä vain senverran kannattamattomaksi että GPU louhinta ei syö kohtuutonta osaa tuotetuista näytönohjaimista ja siten näytönohjain hinnnat ja saatavuus pysyisi siedettävissä rajoissa.

Sekin olisi teitenkin etu että kun yhdessä näytönohajimessa on himpunverran vähempi musitia samaa muistimäärää riittää useamma näytönohjaimen tekoon (esim. jos 8Gt sijasta olisi 6Gt kolmen näytönohjaimen sijasta samalla muistimääräällä voisi tehdä neljä näytönohjainta).

Sitten kun tuotiin esiin se että nykypelit tarvii tämän ja tämän verran muistia niin se musitintarve joustaa peliä on helppo optimoida niin että se muistintarve pienenee hiukan
(ei se 6Gt tietenkään siitähuolimatta 4K näytölle riitä eli 4K näytönostaja joutuisi panostamaan kallimpaa näytönohjaimeen jossa olisi se suurempi muistimäärä sellaisen näytönohjaimenhan tarvisi olla niin kallis että GPU louhijat ei osta sitä).

Ainoa mitä mietityttää on miten saavat tuotantoa lisättyä kun usein on uusien sukupolven ohjaimissa toimitusvaikeuksia eikä tuotantolaitoksia kovin nopeasti pystytetä ellei ulkoisteta kolmannan osapuolen laitoksiin.
Jotenkin tuli sellainen tunne että oli pakko vastata AMD uutisointiin vaikkei se pidä paikkansa.
Juu kyllä Nvidia niiden GPU:iden tuotantoa voi lisätä mutta ei se muistipulaan auta eli ne näytonohjaimien valmistajat ei siitähuolimatta pysty tekemään yhtään useampaa näytönohjainta eli tuon Nvidian lupaus tuotannonkasvatuksesta oli katteetonta pr sanan helinää.

Eli mikäli Nvidia oikeasti haluaisi auttaa tilannetta sen pitäisi keksiä keino tehdä pelinäytönohjaimia pienemmällä muistimäärällä ilman että se vaikuttaa sen näytönohjaimen pelitehoon.

Nvidia voisi esim. tehdä GTX1060 3Gt mallin joka olisi yksikkömäärältää sama kuin mitä nykyiset GTX1060 6Gt mallit ja muistikelloltaan sama kuin nykyiset 6Gt mallit ja GPU olisi kellotetu vähän korkeammalle kuin nykyiset GTX 1060 6Gt mallit tuollainen uusi GTX 1060 3Gt olisi melkein kakissa peleissä yhtätehokas kuin nykyinen 6Gt malli (kunhan tarkuudet ei ylitä 1440 rajaa ts ei 4K).
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Ei. Tensoriyksiköt ovat erittäin erikoistuneita laskentaykisköitä konvoluutio-neuroverkkoihin eikä niitä voi käytännössä käyttää yhtään missään muussa laskennassa.



Järkevää käyttöä ei tulla näkemään suuressa mittakaavassa peleissä ihan heti. Tietokonepelien tekoälyn ei tarvi ratkaista sitä ongelmaa, mihin noita tosimaailman kanssa interaktioivissa tekoälyissä tarvitaan (pääasiassa hahmontunnistus) koska se pelin tekoäly saa jo kaiken datan valmiiksi muodossa että sen ei tarvi tunnistaa yhtään mitään; pelin tekoäly saa tiedon että tuossa kordinaateissa on tuollainen ukkoa ja tuossa kordinaateissa on tuollainen yksikkö, eikä kuvaa josta sen pitää yrittää tunnistaa, mitä sieltä kuvast löytyy.

Pelien tekoälyt on perinteisesti pohjautuneet esim. hakupuihin. niissä tensoriyksiköillä ei tee mitään.

Ainoa hyvä pelitekoäly mikä toimii neuroverkoilla ja siten noista voisi hyötyä olisi googlen alphago. Sille tosin ollaan opettamassa starcraft 2sta, mutta en oikein usko että juuri kukaan muu saa vielä muutamaan vuoteen järkevästi neuroverkoilla toimivaa pelitekoälyä aikaseksi (yrityksiä tullaan näkemään, mutta ne tullee olemaan onnettomia räpellyksiä joissa neuroverkko on vain sen takia että se on nyt hypejuttu, että voidaan mainostaa neuroverkolla toimivaa tekälyä)
Miten on kävisikö nuo Tensoriyksiköt pelikäytössä juuri sellaiseen käytöön mitä pelaajat ja pelintekijät vastustaa ts eikös niillä voisi tehdä esim. tähtäystekoälyrutiinin jota pelin huijauksenpaljastuksen olisi hankala huomat koska se käyttäisi samoja tietolähteitä kuin oikea ihmispelaajakin ts kuvantunnistusta eikä suoraan tietoa siitä missä mikin on.

En väitä että tuo olis todennäköinen käyttötapa mutta eikö se kumminkin olisi teoriasa mahdollinen käyttötapa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
952
Juu kyllä Nvidia niiden GPU:iden tuotantoa voi lisätä mutta ei se muistipulaan auta eli ne näytonohjaimien valmistajat ei siitähuolimatta pysty tekemään yhtään useampaa näytönohjainta eli tuon Nvidian lupaus tuotannonkasvatuksesta oli katteetonta pr sanan helinää.
Kyllä nuo Nvidian Gaming-myynnit osoittaa, että ihan kivasti siellä on kortteja myyty. Ja toisin kuin AMD:llä niitä on jatkuvasti pystynyt myös ostamaan vaikkakin hinnat ovat hieman nousseet. Eli kyllä siellä on jollain tavalla reagoitu kasvaneeseen kysyntään, toki sitten jossain vaiheessa tulee esim. muistien valmistusmäärät vastaan.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Saas nähdä jos mainausbuumi uusien korttien tullessa ulos on vielä yhtä kovassa huudossa, tuleekohan käytetyille markkinoille iso kasa pascaleja kohtuu hintaan kun mainaajat vaihtavat korttinsa uusiin ja myyvät kilpaa edelliset pois.
Miksi myydä wanhoja pois, jos niillä voi vielä mainata. Ostaa vain uusia siihen uuteen pakettiin rinnalle. Jos tapahtuisi iso hyppäys teho/hinta/energian kulutus akselilla, niin silloin ehkä...
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Ihmiset käsitti väärin tämän 2-4Gt vähempi muistia näytönohjaimessa kun sen ei ole tarkoitus tehdä GPU louhimista mahdottomaksi vaan heikentää sen kannattavuutta niin että kortin takaisinmaksuaika kasvaa senverran pitkäksi että riski GPU louhinnan kannattavuudesta kasvaa liian suureksi (koska vaikausaste ehtii nousta liikaa sen GPU louhinnan aikana).
Ei, koska pitäisi tehdä niistä kannattamattomia KAIKKIEN kryptovaluuttojen louhimiseen. Ethereumille riitää tällä hetkellä vajaat 3 gigaa.

Ja näyttisten musitin rajoittaminen 2 gigaan haittaisi aika paljon sitä pelikäyttöä suuremmilla resoluutioilla.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Ei, koska pitäisi tehdä niistä kannattamattomia KAIKKIEN kryptovaluuttojen louhimiseen. Ethereumille riitää tällä hetkellä vajaat 3 gigaa.

Ja näyttisten musitin rajoittaminen 2 gigaan haittaisi aika paljon sitä pelikäyttöä suuremmilla resoluutioilla.
No sitten ei oikeastaan ole mitään myrkkypilleriä jollla pelinäyttisten sopimista mainaukseen voisi heikentää, kun nuo toisten ehdottamat ajuri ja BIOS rajoitukset ei toimi kun mainaus firmoilla on isot rahat kyseessä niin ne kyllä pystyy laittamaan tarpeeksi rahaa tiskiin niin että saavat kortteihin mainaukseen sopivat BIOSit tungettua.


"Ja näyttisten musitin rajoittaminen 2 gigaan haittaisi aika paljon sitä pelikäyttöä suuremmilla resoluutioilla."

Juu ajattelin noita muistirajoja normaalien pelinäyttisten (1080-1440) ostajien kannalta kun ne jotka ostaa HE kortteja 4M pelaamiseen pystyy maksaman ne hinnat joita suuremman muistin kortista olisi joutuntu maksamaan, mutta koska tuo muistiraja ei toimi niin kuin kuvittelin niin se vie pohjan koko idealta (huomioitko muuten että se muistinvähennys käytännössä kaventaisi aina vähintään yhden tai kahden muistipiirin verran myös muistikaistaa).
 
Viimeksi muokattu:

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Minä en muuten tajua että miten 6Gt - 2Gt on 2Gt (kun se on 4Gt) tai miten 8Gt - 2-4Ggt on 2Gt (kun se on 4-6Gt) eli ajatukseni oli että se GTX 1060 3Gt mallin 3Gt olisi minimi kun tavoiteena on 1080 terkkudella pelaaminen.

Noilla leikkauksilla tietenkin korttien pelitehot laskisi mutta ei liian paljon (kun ajatuksena oli se että olisi pelikortteja saatavissa kohtuullisella hinnalla).
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
3GB kyllä joo aika minimi. 780 Ti:llä tuli välillä tilanteita joissa muisti loppui.

1060 3GB:ssä tosin kun shadereitakin karsittu piiristä..
Jaa välillä? GTX780:llä oli kokoajan muistikäyttö tapissa 1080p:llä.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
Jaa välillä? GTX780:llä oli kokoajan muistikäyttö tapissa 1080p:llä.
Muistin varaaminen ja muistin todellinen käyttöhän on kaksi eri asiaa (pelit kun pukkaa tavaraa sinne GPU muistiii niin paljon kuin mahtuu tarvi sitä kaikka lähitulevaisuudessa tai ei)
kun katsoo sitä että paljonko pelit oikeasti käyttää GPU muistia 1080 tarkkudella silloin kuin ei ole suuria sahalaidan poisto asetuksia käytössä niin tuo 3Gt yleensä riittäisi (muutamaa peliä lukuunottamatta mutta niillekin riittää jos tekstuuritarkuuden pudottaa pykälää pienemmäksi).

Eli pelit tarvii yli 3Gt siksi kun niiden hyvilläasetuksilla oletuksena pusketaan sahalaiden poisto yms asetukset sen verran korkealle että se 3Gt on rajoilla mutta peli mahtuisi siihen 3Gt rajaan hyvin ilman mitään huomattavaa kuvanlaadun heikkenemistä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
47
Minä en muuten tajua että miten 6Gt - 2Gt on 2Gt (kun se on 4Gt) tai miten 8Gt - 2-4Ggt on 2Gt (kun se on 4-6Gt) eli ajatukseni oli että se GTX 1060 3Gt mallin 3Gt olisi minimi kun tavoiteena on 1080 terkkudella pelaaminen.

Noilla leikkauksilla tietenkin korttien pelitehot laskisi mutta ei liian paljon (kun ajatuksena oli se että olisi pelikortteja saatavissa kohtuullisella hinnalla).
Mitä jos rajoitettaisiin näyttisten käyttöä pelaamiseen? Antaa ihmisten tehdä bisnestä rauhassa, eikä priorisoida turhaa pelaamista.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 030
Muistin varaaminen ja muistin todellinen käyttöhän on kaksi eri asiaa (pelit kun pukkaa tavaraa sinne GPU muistiii niin paljon kuin mahtuu tarvi sitä kaikka lähitulevaisuudessa tai ei)
kun katsoo sitä että paljonko pelit oikeasti käyttää GPU muistia 1080 tarkkudella silloin kuin ei ole suuria sahalaidan poisto asetuksia käytössä niin tuo 3Gt yleensä riittäisi (muutamaa peliä lukuunottamatta mutta niillekin riittää jos tekstuuritarkuuden pudottaa pykälää pienemmäksi).

Eli pelit tarvii yli 3Gt siksi kun niiden hyvilläasetuksilla oletuksena pusketaan sahalaiden poisto yms asetukset sen verran korkealle että se 3Gt on rajoilla mutta peli mahtuisi siihen 3Gt rajaan hyvin ilman mitään huomattavaa kuvanlaadun heikkenemistä.
Antialiasing vaikuttaa back- ja z-puskurien kokoon, muttei front-puskurin kokoon.

FullHD-resolla 16-bittisillä HDR-väreillä ja 16-bittisellä alpha-kanavalla , 32-bittisellä z-puskurilla back+z-puskurit on yhteenä n. 24 megaa,
4x MSAA:lla 96 megaa, eli 4xAA lisää muistinkulutusta vain n. 72 megaa.

4k-resolla tekee sitten 4 kertaa enemmän eli 384M.

Ja joku FXAA ei käsittääkseni vaadi käytännössä yhtään enempää muistia kuin ei antialiasingia ollenkaan.

Nykyisin kyse on nimenomaan niistä tekstuureista, ei niinkään antialiasingista. Mutta pudottamalla ne kaikkein tarkimmat tekstuurit pois se tarvittavan näyttömuistin määrä tosiaan putoaa radikaalisti.
 
Liittynyt
03.01.2018
Viestejä
258
Toisaalta huhujen mukaan nyky pascalien tuotanto lopetetaan, eli (EOL). Vuotojen kausi on näköjään jo alkanut.:).

RUMOR: NVIDIA Ampere GA104 GPU Powering 'GeForce GTX 2080' and 'GeForce GTX 2070' Launching In April, Mass Production Has Begun And GP102 is EOL


jooo,ittekin luin tuosta ,muilta sivuilta,osu Muropaketissa silmään...
NVIDIAn Ampere-näytönohjaimet julkaistaan huhtikuussa? | Muropaketti.com

nyt se alkaa,on jo aikakin,tullee 3Dcenterin mukaan aikamoisia näykkäreitä.
Hardware- und Nachrichten-Links des 6./7. Februar 2018 | 3DCenter.org

2060 ~ 1080 GTX
2070 ~ GeForce GTX 1080 Ti
2080 ~ Ti GeForce GTX 1080 Ti + 70-80%


ti ~ 250W,muut reilusti alle 200w

siinä tekemistä muilla.

myös kuulemma oma Turing 'gpu' luokka, louhintaan...
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
jooo,ittekin luin tuosta ,muilta sivuilta,osu Muropaketissa silmään...
NVIDIAn Ampere-näytönohjaimet julkaistaan huhtikuussa? | Muropaketti.com

nyt se alkaa,on jo aikakin,tullee 3Dcenterin mukaan aikamoisia näykkäreitä.
Hardware- und Nachrichten-Links des 6./7. Februar 2018 | 3DCenter.org

2060 ~ 1080 GTX
2070 ~ GeForce GTX 1080 Ti
2080 ~ Ti GeForce GTX 1080 Ti + 70-80%


ti ~ 250W,muut reilusti alle 200w

siinä tekemistä muilla.

myös kuulemma oma Turing 'gpu' luokka, louhintaan...
Korjataanpa nyt heti alkuun se, että se ei ole "3DCenterin mukaan" vaan muutamien 3DCenterin foorumeiden käyttäjän mukaan, joiden viestejä on kerätty yhteen pakettiin tuossa.
Seuraavalle sukupolvelle on tähän mennessä ehdotettu Voltaa, Amperea ja Turingia. Turingin ei ole tarkoitus olla mikään "erillinen gpu luokka louhintaan" vaan Reutersiin kirjoittavan tyypin käsitys seuraavan sukupolven näytönohjaimen koodinimestä, ihan niin kuin se huhuttu Amperekin oli jonkun muun lähteen käsitys siitä nimestä.
 

IcePen

Typo Generaatroti ;-)
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 966
...
2080 ~ Ti GeForce GTX 1080 Ti + 70-80%
...
Tuo + 70-80% on kyllä täysin vaillapohjaa oleva kuvitelma kun ei se tehokkain pelikorti ole koskaan sukupolvien välillä tehnyt noin valtavaa tehoharppausta.

Eikä se ole edes fyysisesti mahdollista kun ei valmistustekniikka niin valtavasti pienene että fyysiseltä kooltaan mahdolisen rajossa olevan piirin teho pystyisi olemaan niin paljon suurempi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 272
NVIDIAn mukaan näytönohjainten hintojen nousu jatkuu ainakin syyskuuhun saakka.

Massdrop Reponse to High Cost of GPUs - ResetEra

Massdrop sanoi:
Aorus GeForce GTX 1080 Ti 11G Standard or Extreme | Community Discussions & Reviews at Massdrop

Howdy Everyone,

I can not speak for other retailers out there but Massdrop is not tricking anyone here and certainly not jacking up the prices and we would never do that. We are community first and always will be.

NVIDIA was here at Massdrop HQ a couple of weeks ago re-confirming what we already know. There is a couple of reason why there is a shortage and also such a high demand of cards.

First the shortage. All new cell phones coming out by Apple and Samsung (and others) last year started using the same memory as graphics cards. Apple and Samsung are willing to pay more for this memory to make sure they get it first and all of it that they need. This has created a shortage of memory for the much smaller companies like MSI, Gigabyte, Asus, and EVGA to make graphics cards.

Next the demand This is obvious as the mining craze thats been going on has created a huge demand in the market as miners are goblin up just about every card available on earth.

These two things combined has just made it a tough time for any system builder out there that just wants a card or two for their rig.
While NVIDIA was here they also let us know that the pricing in the market will continue to go up through Q3 of this year most likely before we start seeing any type of relief. So, unfortunately the end to this is not right around the corner and we have not seen the worst of it yet.

Let me finish by telling everyone on Massdrop this. I will continue to list graphics cards that I can for the community if I am able to offer a competitive price. Also, as I have mentioned in other graphics cards drops we are selling this for right above our cost just barely covering back end expenses.

Why should Massdrop offer these cards above MSRP? Well, there are still customers who want to build computers now and not wait 6, 9, 12 months for the market to stabilize. So as long as I can bring them a better deal than what is currently available I will continue to do so. That being said MSRP is kind of out the window at this point so keep your eye on market price VS Massdrop as you will not see any cards out there anywhere close to MSRP for a while to come.
Cheers.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 368
Viestejä
4 158 637
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom