NVIDIA otti kantaa näytönohjainten kysyntään ja yhtiön lähitulevaisuuteen osavuosikatsauksessaan

Viestiketju alueella 'io-tech.fi uutiset' , aloittaja Kaotik, 09.02.2018.

  1. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    8 998
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    [​IMG]


    NVIDIA on pitänyt fiskaalivuoden 2018 viimeisen neljänneksen osavuosikatsauksensa. Osavuosikatsauksen yhteydessä toimitusjohtaja Jensen Huang sekä finanssijohtaja Colette Kress kertoivat myös yhtiön näkemyksiä muun muassa näytönohjainten saatavuudesta ja suunnitelmista pelipuolella.

    NVIDIAn mukaan näytönohjainten kysyntä on erittäin korkealla tasolla parhaillaan paitsi erinomaisten pelien, myös kryptovaluutan louhinnan vuoksi. Yhtiö kertoo etenkin kryptolouhinnan kasvun ylittäneen sen odotukset, vaikka sen onkin vaikeaa arvioida tarkasti, kuinka suuri osa näytönohjaimista menee louhintakäyttöön. NVIDIA uskoo, että kryptovaluutan louhinnan tuottama kysyntä tulee jatkumaan suurin piirtein nykyisellä tasollaan myös lähitulevaisuudessa.

    Huangin mukaan yhtiö neuvoo edelleen jälleenmyyjiä ja tietokonevalmistajia palvelemaan ensisijaisesti pelaajia, mutta se ei kykene hallitsemaan mihin käyttöön yhtiön näytönohjaimet lopulta päätyvät. Hän painotti, ettei nykyinen selvästi kasvanut hintataso ole NVIDIAn asettama ja että ainut asia, mitä yhtiö voi tehdä parantaakseen tilannetta, on vastata kysyntään nykyistä korkeammilla tuotantomäärillä.

    Huang kertoi myös yhtiön tuoreimman Volta-arkkitehtuurin mukanaan tuomien tensoriydinten mahdollisuuksista pelikäytössä. Huangin mukaan tensoriytimiä voitaisiin hyödyntää ainakin tekstuurien laadun parantamisessa sekä erilaisissa animointitehtävissä. Lisäksi ytimiä voidaan luonnollisesti hyödyntää syväoppimistehtävissä, joiden Huang uskoo valtaavan alaa pelialalla.

    Uutta näytönohjainsukupolvea odottaville osavuosikatsauksessa ei kuitenkaan annettu helpotusta. Huangin mukaan Pascal on edelleen parasta, mitä pelimarkkinoilla on saatavilla ja tulee olemaan sitä myös lähitulevaisuudessa. NVIDIAn ensi kuussa pidettävä GTC-tapahtumaakin Huang markkinoi vain tekoälyn ja tieteellisen laskennan parissa työskenteleville.

    Lähde: NVIDIA Q4 @ Seeking Alpha

    Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
     
  2. AkTechGears

    AkTechGears The Water Cooler. Team H2O

    Viestejä:
    1 047
    Rekisteröitynyt:
    19.02.2017
  3. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-)

    Viestejä:
    5 149
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Toisalta vaikka nykyisten Pascal mallien tuotantoa oltaisiin lopettamasssa niin ne tilalletulevat uuden pelinäytönohjaipiiritkin voi perustua Pascaliin (vaikkia niitä kutsuttaisiin esim. Ampeereiksi) eli vaikka piirit vaihtuu tuo Huaning lausuma Pascalin jatkosta pelinäytönohjaimissa voi pitää täysin paikkansa.

    Kun koska AMD on jo sanonut että siltä ei tule tänävuonna korvaajaa yläpään RX Vega pelinäytönohjaimille Nvidia tietää varmuudella että se ei tarvi mitään Pascal johdannaista parempaa säilyttääkseen pelinäyttisten johtoasemansa.


    Muuten tuohon pelinäyttisten katomiseen louhintakäytöön voi Nvidia, AMD ja pelinäytönohjainvalmistajat vaikuttaa, nimittäijn jos ne rajoittaisi näyttisten muistimäärää 2-4Gt pienemmäksi kuin tällähetkellä ne kävisi vielä pelaamiseen ihan hyvin mutta tuo muistileikkaus vaikuttaisi merkittävästi niiden näytönohjainten kannattavuuteen bittirahan louhinnassa.
     
  4. pelitys

    pelitys

    Viestejä:
    646
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Mutta miten voidaan nykyisten tuotantoa lisätä jos ne ovat EOL ja tehtaat paahtavat uutta Amperea varastoon?
     
  5. E.T

    E.T

    Viestejä:
    2 831
    Rekisteröitynyt:
    27.02.2017
    Eipä tuo puhe tensori-ytimien sopivuudesta peleihinkään liiemmin viittaa että olisi tulossa uutta peleihin varsinaisesti tarkoitettua arkkitehtuuria.
     
  6. BOT

    BOT

    Viestejä:
    1 526
    Rekisteröitynyt:
    14.11.2016
    Kuulostaa että Tensorit parantavat samaa laskentatehoa, mitä jo löytyy AMD:n korteista. Jos peleihin kehitetään näille hyötykäyttöä, niin toivottavasti ei mene taas tikut ristiin, että Tensoreilla voi tämän asian laskea, mutta AMD:lla tätä ei voi tehdä.

    Pascalit on hyviä kortteja, niin onhan se kannattavaa firman kannalta vain myydä kaikille Pascalit ja sitten täräyttää viimeisen päälle hiottu Volta joskus ulos ja houkutella kaikki siirtymään siihen. Valitettavasti tämä hannaaminen jarruttaa innovaatiota ja innovaatio on se joka lopulta tuo lisää tehoa.

    Nvidia saa paljon paalua, myytiin Pascalit sitten louhijoille tai pelaajille, ja jos louhinta tyssää seinään, niin varastoista ei liene mitään haittaa, kun ei tuotantokustannukset enää tässä vaiheessa niin paljoa kirpaise, eikä AMD saa kuitenkaan realistista kilpailua aikaiseksi Pascaleille ennen varastojen tyhjäämistä. Uskon kyllä että todella haluavat pelikoneisiin kaikista eniten ohjaimiaan, jotta heidän teknologiansa ja varsinkin pelikehittäjien kiinnostus heidän rautaa kohtaan olisi mahdollisimman korkealla.

    Olisi kyllä hienoa saada vielä kolmas kilpailija kehiin, kun AMD:n vastauksen odotteluahan tämä lähinnä nyt on ja sitä ennen ei tapahdu yhtään mitään.
     
    LaDeX tykkää tästä.
  7. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 043
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Kyllä mä uskon että tapahtuu. Jos NVidia pystyy tekemään nopeampia kortteja, se pystyy nostamaan hintoja, joten kannattaa julkaista parempaa silloin kun pystyy. Jos AMD olisi kilpailukykyinen vastustaja, mukaan tulisi kilpailua hinnoilla.
     
    BOT tykkää tästä.
  8. E.T

    E.T

    Viestejä:
    2 831
    Rekisteröitynyt:
    27.02.2017
    Ai niin kuin Intel on tehnyt prossuissa monen monta vuotta vaihtaessaan heatspreaderinkin juottamisesta hammastahnan käyttöön?
    Ja johan tuo nykyinenkin hintataso on monelle pelaajalle rasite...

    Kyllä Pascal/sen virittäminen on NVidialle hyvin kustannusystävällinen tie hyvällä tuotto-odotuksella.
    AMD ei mitenkään pysty valmistamaan mitään riittävässä määrin edes hinnoissa painostamiseenkaan.
    Ja mainaajat ovat jo nostaneet Nvidiankin korttien kysyntää ja hintatasoa.


    Eiköhän GameWorks ja kehittäjien voitelu pidä huolen sellaisten toteuttamisesta mahdollisimman poropietarisesti.
     
    LaDeX tykkää tästä.
  9. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    3 043
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Näytönohjaimissa suorituskyvyn parantaminen on vielä toistaiseksi paljon helpompaa kuin prosessoreissa. Siksi niitä uusia sukupolvia kannattaa edelleen julkaista. Prosessoreissa Intel kyllä laiskistui, mutta toisaalta prosessoreissa koodin rinnakkaistaminen onkin vaikeampi juttu kuin näytönohjaimissa, joten Intelillä oli hyvä motivaatio pihdata ytimiä kuluttajaprosessoreista.
     
  10. Tunkki

    Tunkki

    Viestejä:
    59
    Rekisteröitynyt:
    01.03.2017
    ettäs näin... kilpailun luo kikkelivenytyks jakson. Volta nähdään vasta jouluna :(
     
  11. Tunkki

    Tunkki

    Viestejä:
    59
    Rekisteröitynyt:
    01.03.2017
    *puute
     
  12. LaDeX

    LaDeX

    Viestejä:
    919
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itsellä GTX1080 ja kyllä tuo 8 gigan näyttömuisti lähes täyteen saadan jo nykypeleilläkin (7,5Gb Titanfall 2).
     
  13. JjyKs

    JjyKs

    Viestejä:
    37
    Rekisteröitynyt:
    01.11.2016
    Eipä tuolla muistin määrän vähentämisellä mainausta estettäisi. Näistä isommista coineista ainoastaan ethereum taitaa vaatia tuon DAC:in lataamisen näyttiksen muistiin (alle 3gb vielä ainakin vuoden). Zcashia ja muita equihashia käyttäviä pystyy kai mainaamaan ihan hyvin jopa 1gb näyttiksillä.

    Se millä on oikeasti väliä on muistin nopeus, joka valitettavasti vaikuttaa myös pelisuorituskykyyn. Sen sijaan jos NVidia jostakin syystä haluaisi mainausta oikeasti hillitä, niin kyllä tuo ajuritasolla onnistuisi. Eli joku uusi pelinäyttis pihalle joka ei nykyisillä ajureilla toimi, ja ensimmäiset ajurit jo rampautettuina.
     
    LaDeX tykkää tästä.
  14. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 681
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei. Tensoriyksiköt ovat erittäin erikoistuneita laskentaykisköitä konvoluutio-neuroverkkoihin eikä niitä voi käytännössä käyttää yhtään missään muussa laskennassa.

    Järkevää käyttöä ei tulla näkemään suuressa mittakaavassa peleissä ihan heti. Tietokonepelien tekoälyn ei tarvi ratkaista sitä ongelmaa, mihin noita tosimaailman kanssa interaktioivissa tekoälyissä tarvitaan (pääasiassa hahmontunnistus) koska se pelin tekoäly saa jo kaiken datan valmiiksi muodossa että sen ei tarvi tunnistaa yhtään mitään; pelin tekoäly saa tiedon että tuossa kordinaateissa on tuollainen ukkoa ja tuossa kordinaateissa on tuollainen yksikkö, eikä kuvaa josta sen pitää yrittää tunnistaa, mitä sieltä kuvast löytyy.

    Pelien tekoälyt on perinteisesti pohjautuneet esim. hakupuihin. niissä tensoriyksiköillä ei tee mitään.

    Ainoa hyvä pelitekoäly mikä toimii neuroverkoilla ja siten noista voisi hyötyä olisi googlen alphago. Sille tosin ollaan opettamassa starcraft 2sta, mutta en oikein usko että juuri kukaan muu saa vielä muutamaan vuoteen järkevästi neuroverkoilla toimivaa pelitekoälyä aikaseksi (yrityksiä tullaan näkemään, mutta ne tullee olemaan onnettomia räpellyksiä joissa neuroverkko on vain sen takia että se on nyt hypejuttu, että voidaan mainostaa neuroverkolla toimivaa tekälyä)
     
  15. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 681
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Cryptonight-algoritmia käyttävissä (mm. Monero) suurempi määrä muistia mahdollistaa suuremman rinnakkaisuuden ja siten paremman suorituskyvyn; osa näyttiksen laskentayksiköistä jää käyttämättä pienemmällä musitimäärällä.

    Tämä onnistuu myös sellaisella muistiarkkitehtuurilla, jossa yksittäiset muistiaccessit on aina isompia kuin se määrä dataa, mikä noiden mainausalgoritmien kerrallaan lataama datamäärä on. Tällöin aina muistista ladataan moninkertainen määrä kamaa siihen verrattuna mitä algoritmi tarvii, eli efektiivinen musitikaista putoaa, kun suuri osa muistikaistasta tuhlataan sellaisen (halutun datan vieressä olevan) datan lataamiseen jota ei tarvita.
     
  16. Nuppi

    Nuppi

    Viestejä:
    555
    Rekisteröitynyt:
    25.10.2016
    Saas nähdä jos mainausbuumi uusien korttien tullessa ulos on vielä yhtä kovassa huudossa, tuleekohan käytetyille markkinoille iso kasa pascaleja kohtuu hintaan kun mainaajat vaihtavat korttinsa uusiin ja myyvät kilpaa edelliset pois.
     
  17. ANTI_L

    ANTI_L

    Viestejä:
    671
    Rekisteröitynyt:
    05.11.2016
    Itsehän olen jo päättänyt, etten osta käytettyä korttia taholta, joka ei voi varmasti todistaa, ettei kortilla ole louhittu. Käytännössä tällainen varovaisuus johtaa siihen, etten varmaankaan osta käytettyä korttia ja jos minunlaisiani on paljon, ei nuo mainaajat saa myytyä kaikkia kortteja, vaan jää kortit käsiin, jolloin mainauksen mielekkyys putoaa, kun ei saa korteista viimeisiä pennejä irti. Toisaalta jos saan mainauskortin käytettynä halvalla vaikka kesällä voisi sellaista harkitakin (esim. Vega 56 noin 150-200€ hintaluokassa).

    Toivon, että kummankin valmistajan ilmoitus lisätä tuotantoa tarkoittaa sitä, että jossain vaiheessa kevättä saisi Vega 64/ GTX1080 tason kortteja jo suhteellisen normaalilla hinnalla, eli vaikka johonkin 450-500€ hintaluokkaan, mielummin lähemmäs 450€ tasoa, jolloin tuollaisen kortin voisi jo harkita ostavansa. (Näköjään GTX108-kortteja saakin vähän alle 600€ hinnalla, mutta lähemmäs 500€ olisi sellainen hinta, että voisi harkita ostavansa).
     
  18. Marti77

    Marti77 Team H2O

    Viestejä:
    1 086
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    Ainoa mitä mietityttää on miten saavat tuotantoa lisättyä kun usein on uusien sukupolven ohjaimissa toimitusvaikeuksia eikä tuotantolaitoksia kovin nopeasti pystytetä ellei ulkoisteta kolmannan osapuolen laitoksiin.
    Jotenkin tuli sellainen tunne että oli pakko vastata AMD uutisointiin vaikkei se pidä paikkansa.
     
  19. Joona

    Joona

    Viestejä:
    41
    Rekisteröitynyt:
    30.09.2017
    No ainakin tuloksesta voi päätellä että yrityksellä olisi varaa ostaa lisää tuotantokapasiteettia jos sitä on tarjolla.



    upload_2018-2-10_11-30-31.png

    upload_2018-2-10_11-29-33.png
     
    Marti77 tykkää tästä.
  20. tttriq

    tttriq

    Viestejä:
    71
    Rekisteröitynyt:
    28.05.2017
    Onhan tuossa se hyvä puoli että pelikoodarit ehtivät tottua ja oppia korteista enemmän kun ei tule uutta ajuri+korttisukupolvea puolen vuoden välein... oleellisesti vähemmän rautaa testata ja siten vähemmän ongelmia pelaajille. Toki en tiedä mitä "saunadiilejä" isoilla julkaisijoilla on esim Nvidian suuntaan. Niiden vaikutusta vaikea tietää.
     
  21. Vertex

    Vertex

    Viestejä:
    889
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minua kiinnostaa tuo Nvidian kommentti siitä, etteivät he tarkkaan tiedä kuinka moni myyty kortti menee mainaukseen. Onko missään dataa siitä, kuinka GeForcejen ja G-Sync-näyttöjen myynnit suhtautuvat toisiinsa, jotta voisi yrittää kuvitella jonkinlaista kausaliteettia?
     
  22. S@ber

    S@ber

    Viestejä:
    621
    Rekisteröitynyt:
    21.10.2016
    Cryptonight tykkää myös kireistä muisteista. Esim 2gb rx550 louhii jo vakiona enemmän kuin kellitelty rx 560 4gb (330hs vs 310hs). Kireemmällä biosilla rx550 nousee 440hs lukemiin ja kulutus ~40w :)

    GTX 1070 tason korttia ei taas voi 4gb muistilla myydä, jotta riittää peleille.
     
  23. leffo

    leffo

    Viestejä:
    315
    Rekisteröitynyt:
    18.11.2016
    Ihmeellisiä nynnyjä, nostaisivat vaan hintaa niin että kysyntä ja tarjonta saavuttaisivat tasapainon. Ja toisaalta miksei ne tee erikoistuneita kortteja louhintaan, ei voi olla että näytönohjaimet ovat sattumalta erityisen optimaalisia sellaiseen. Onhan noilla muitakin erityisiä laskentapiirejä joihinkin tieteelliseen tms. laskentaan.
     
  24. akselic

    akselic

    Viestejä:
    2 216
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ei näytönohjaimet ole parhaita kaikkeen louhintaan vaan tiettyjen virtuaalivaluuttojen louhintaan. Suosio perustuu siihen että näyttiksiä on helpompi ja selvästi halvempi ketjuttaa samaan louhintakokoonpanoon kuin prossuja. Hinnan takia ne ovat kannattavampia ja käytännön takia helpompia.

    Jos emovalmistajat tekisivät satasen emolevyjä joihin voi asentaa 8 prossua louhimaan ilman säätö-ongelmia niin sitäkin varmasti tehtäisiin.
     
  25. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-)

    Viestejä:
    5 149
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ihmiset käsitti väärin tämän 2-4Gt vähempi muistia näytönohjaimessa kun sen ei ole tarkoitus tehdä GPU louhimista mahdottomaksi vaan heikentää sen kannattavuutta niin että kortin takaisinmaksuaika kasvaa senverran pitkäksi että riski GPU louhinnan kannattavuudesta kasvaa liian suureksi (koska vaikausaste ehtii nousta liikaa sen GPU louhinnan aikana).

    Kun eihän sitä GPU louhintaa tarvi lopettaa se tarvii tehdä vain senverran kannattamattomaksi että GPU louhinta ei syö kohtuutonta osaa tuotetuista näytönohjaimista ja siten näytönohjain hinnnat ja saatavuus pysyisi siedettävissä rajoissa.

    Sekin olisi teitenkin etu että kun yhdessä näytönohajimessa on himpunverran vähempi musitia samaa muistimäärää riittää useamma näytönohjaimen tekoon (esim. jos 8Gt sijasta olisi 6Gt kolmen näytönohjaimen sijasta samalla muistimääräällä voisi tehdä neljä näytönohjainta).

    Sitten kun tuotiin esiin se että nykypelit tarvii tämän ja tämän verran muistia niin se musitintarve joustaa peliä on helppo optimoida niin että se muistintarve pienenee hiukan
    (ei se 6Gt tietenkään siitähuolimatta 4K näytölle riitä eli 4K näytönostaja joutuisi panostamaan kallimpaa näytönohjaimeen jossa olisi se suurempi muistimäärä sellaisen näytönohjaimenhan tarvisi olla niin kallis että GPU louhijat ei osta sitä).

    Juu kyllä Nvidia niiden GPU:iden tuotantoa voi lisätä mutta ei se muistipulaan auta eli ne näytonohjaimien valmistajat ei siitähuolimatta pysty tekemään yhtään useampaa näytönohjainta eli tuon Nvidian lupaus tuotannonkasvatuksesta oli katteetonta pr sanan helinää.

    Eli mikäli Nvidia oikeasti haluaisi auttaa tilannetta sen pitäisi keksiä keino tehdä pelinäytönohjaimia pienemmällä muistimäärällä ilman että se vaikuttaa sen näytönohjaimen pelitehoon.

    Nvidia voisi esim. tehdä GTX1060 3Gt mallin joka olisi yksikkömäärältää sama kuin mitä nykyiset GTX1060 6Gt mallit ja muistikelloltaan sama kuin nykyiset 6Gt mallit ja GPU olisi kellotetu vähän korkeammalle kuin nykyiset GTX 1060 6Gt mallit tuollainen uusi GTX 1060 3Gt olisi melkein kakissa peleissä yhtätehokas kuin nykyinen 6Gt malli (kunhan tarkuudet ei ylitä 1440 rajaa ts ei 4K).
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2018
  26. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-)

    Viestejä:
    5 149
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Miten on kävisikö nuo Tensoriyksiköt pelikäytössä juuri sellaiseen käytöön mitä pelaajat ja pelintekijät vastustaa ts eikös niillä voisi tehdä esim. tähtäystekoälyrutiinin jota pelin huijauksenpaljastuksen olisi hankala huomat koska se käyttäisi samoja tietolähteitä kuin oikea ihmispelaajakin ts kuvantunnistusta eikä suoraan tietoa siitä missä mikin on.

    En väitä että tuo olis todennäköinen käyttötapa mutta eikö se kumminkin olisi teoriasa mahdollinen käyttötapa.
     
    Viimeksi muokattu: 10.02.2018
  27. AvatarX

    AvatarX

    Viestejä:
    322
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Kyllä nuo Nvidian Gaming-myynnit osoittaa, että ihan kivasti siellä on kortteja myyty. Ja toisin kuin AMD:llä niitä on jatkuvasti pystynyt myös ostamaan vaikkakin hinnat ovat hieman nousseet. Eli kyllä siellä on jollain tavalla reagoitu kasvaneeseen kysyntään, toki sitten jossain vaiheessa tulee esim. muistien valmistusmäärät vastaan.
     
  28. Hannibal

    Hannibal

    Viestejä:
    1 547
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Miksi myydä wanhoja pois, jos niillä voi vielä mainata. Ostaa vain uusia siihen uuteen pakettiin rinnalle. Jos tapahtuisi iso hyppäys teho/hinta/energian kulutus akselilla, niin silloin ehkä...
     
  29. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 681
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Ei, koska pitäisi tehdä niistä kannattamattomia KAIKKIEN kryptovaluuttojen louhimiseen. Ethereumille riitää tällä hetkellä vajaat 3 gigaa.

    Ja näyttisten musitin rajoittaminen 2 gigaan haittaisi aika paljon sitä pelikäyttöä suuremmilla resoluutioilla.
     
  30. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-)

    Viestejä:
    5 149
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    No sitten ei oikeastaan ole mitään myrkkypilleriä jollla pelinäyttisten sopimista mainaukseen voisi heikentää, kun nuo toisten ehdottamat ajuri ja BIOS rajoitukset ei toimi kun mainaus firmoilla on isot rahat kyseessä niin ne kyllä pystyy laittamaan tarpeeksi rahaa tiskiin niin että saavat kortteihin mainaukseen sopivat BIOSit tungettua.


    "Ja näyttisten musitin rajoittaminen 2 gigaan haittaisi aika paljon sitä pelikäyttöä suuremmilla resoluutioilla."

    Juu ajattelin noita muistirajoja normaalien pelinäyttisten (1080-1440) ostajien kannalta kun ne jotka ostaa HE kortteja 4M pelaamiseen pystyy maksaman ne hinnat joita suuremman muistin kortista olisi joutuntu maksamaan, mutta koska tuo muistiraja ei toimi niin kuin kuvittelin niin se vie pohjan koko idealta (huomioitko muuten että se muistinvähennys käytännössä kaventaisi aina vähintään yhden tai kahden muistipiirin verran myös muistikaistaa).
     
    Viimeksi muokattu: 12.02.2018
  31. Chloe

    Chloe Mestari Tukijäsen

    Viestejä:
    8 099
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    1080p:llä jo GTX 680:ssa loppui muisti kesken. Tehokkaammalla kortilla tulisi kyllä samantien pullonkaulaksi.
     
  32. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-)

    Viestejä:
    5 149
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Minä en muuten tajua että miten 6Gt - 2Gt on 2Gt (kun se on 4Gt) tai miten 8Gt - 2-4Ggt on 2Gt (kun se on 4-6Gt) eli ajatukseni oli että se GTX 1060 3Gt mallin 3Gt olisi minimi kun tavoiteena on 1080 terkkudella pelaaminen.

    Noilla leikkauksilla tietenkin korttien pelitehot laskisi mutta ei liian paljon (kun ajatuksena oli se että olisi pelikortteja saatavissa kohtuullisella hinnalla).
     
  33. Chloe

    Chloe Mestari Tukijäsen

    Viestejä:
    8 099
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    3GB kyllä joo aika minimi. 780 Ti:llä tuli välillä tilanteita joissa muisti loppui.

    1060 3GB:ssä tosin kun shadereitakin karsittu piiristä..
     
  34. LaDeX

    LaDeX

    Viestejä:
    919
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jaa välillä? GTX780:llä oli kokoajan muistikäyttö tapissa 1080p:llä.
     
  35. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-)

    Viestejä:
    5 149
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Muistin varaaminen ja muistin todellinen käyttöhän on kaksi eri asiaa (pelit kun pukkaa tavaraa sinne GPU muistiii niin paljon kuin mahtuu tarvi sitä kaikka lähitulevaisuudessa tai ei)
    kun katsoo sitä että paljonko pelit oikeasti käyttää GPU muistia 1080 tarkkudella silloin kuin ei ole suuria sahalaidan poisto asetuksia käytössä niin tuo 3Gt yleensä riittäisi (muutamaa peliä lukuunottamatta mutta niillekin riittää jos tekstuuritarkuuden pudottaa pykälää pienemmäksi).

    Eli pelit tarvii yli 3Gt siksi kun niiden hyvilläasetuksilla oletuksena pusketaan sahalaiden poisto yms asetukset sen verran korkealle että se 3Gt on rajoilla mutta peli mahtuisi siihen 3Gt rajaan hyvin ilman mitään huomattavaa kuvanlaadun heikkenemistä.
     
  36. Craphe

    Craphe

    Viestejä:
    40
    Rekisteröitynyt:
    13.12.2016
    Mitä jos rajoitettaisiin näyttisten käyttöä pelaamiseen? Antaa ihmisten tehdä bisnestä rauhassa, eikä priorisoida turhaa pelaamista.
     
  37. hkultala

    hkultala

    Viestejä:
    4 681
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Antialiasing vaikuttaa back- ja z-puskurien kokoon, muttei front-puskurin kokoon.

    FullHD-resolla 16-bittisillä HDR-väreillä ja 16-bittisellä alpha-kanavalla , 32-bittisellä z-puskurilla back+z-puskurit on yhteenä n. 24 megaa,
    4x MSAA:lla 96 megaa, eli 4xAA lisää muistinkulutusta vain n. 72 megaa.

    4k-resolla tekee sitten 4 kertaa enemmän eli 384M.

    Ja joku FXAA ei käsittääkseni vaadi käytännössä yhtään enempää muistia kuin ei antialiasingia ollenkaan.

    Nykyisin kyse on nimenomaan niistä tekstuureista, ei niinkään antialiasingista. Mutta pudottamalla ne kaikkein tarkimmat tekstuurit pois se tarvittavan näyttömuistin määrä tosiaan putoaa radikaalisti.
     
  38. jar-fin

    jar-fin

    Viestejä:
    111
    Rekisteröitynyt:
    03.01.2018


    jooo,ittekin luin tuosta ,muilta sivuilta,osu Muropaketissa silmään...
    NVIDIAn Ampere-näytönohjaimet julkaistaan huhtikuussa? | Muropaketti.com

    nyt se alkaa,on jo aikakin,tullee 3Dcenterin mukaan aikamoisia näykkäreitä.
    Hardware- und Nachrichten-Links des 6./7. Februar 2018 | 3DCenter.org

    2060 ~ 1080 GTX
    2070 ~ GeForce GTX 1080 Ti
    2080 ~ Ti GeForce GTX 1080 Ti + 70-80%


    ti ~ 250W,muut reilusti alle 200w

    siinä tekemistä muilla.

    myös kuulemma oma Turing 'gpu' luokka, louhintaan...
     
  39. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    8 998
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Korjataanpa nyt heti alkuun se, että se ei ole "3DCenterin mukaan" vaan muutamien 3DCenterin foorumeiden käyttäjän mukaan, joiden viestejä on kerätty yhteen pakettiin tuossa.
    Seuraavalle sukupolvelle on tähän mennessä ehdotettu Voltaa, Amperea ja Turingia. Turingin ei ole tarkoitus olla mikään "erillinen gpu luokka louhintaan" vaan Reutersiin kirjoittavan tyypin käsitys seuraavan sukupolven näytönohjaimen koodinimestä, ihan niin kuin se huhuttu Amperekin oli jonkun muun lähteen käsitys siitä nimestä.
     
    Temeee ja AkTechGears tykkäävät tästä.
  40. IcePen

    IcePen Typo Generaatroti ;-)

    Viestejä:
    5 149
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuo + 70-80% on kyllä täysin vaillapohjaa oleva kuvitelma kun ei se tehokkain pelikorti ole koskaan sukupolvien välillä tehnyt noin valtavaa tehoharppausta.

    Eikä se ole edes fyysisesti mahdollista kun ei valmistustekniikka niin valtavasti pienene että fyysiseltä kooltaan mahdolisen rajossa olevan piirin teho pystyisi olemaan niin paljon suurempi.
     
  41. -SD-

    -SD-

    Viestejä:
    1 878
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    NVIDIAn mukaan näytönohjainten hintojen nousu jatkuu ainakin syyskuuhun saakka.

    Massdrop Reponse to High Cost of GPUs - ResetEra