NVIDIA Lightspeed Studios aloittaa päivittämään klassikkopelejä RTX-aikaan

Viestiketju alueella 'io-tech.fi uutiset' , aloittaja Kaotik, 10.10.2019.

  1. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 340
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    [​IMG]


    Säteenseuranta on saanut tähän mennessä ristiriitaisen vastaanoton huolimatta NVIDIAn ja pienemmässä määrin myös Microsoftin markkinointiin. Suurimmat kritiikin aiheet ovat liittyneet ohjelmistotuen puutteeseen ja merkittävään suorituskykyhävikkiin. Tuleva konsolisukupolvi tulee kuitenkin sisältämään tuen säteeenseurannan kiihdytykselle, joten hautaamassa teknologiaa ei olla huolimatta hitaasta alusta.

    Vaikka säteenseuranta uusissa AAA-peleissä ei ole ottanut vielä tuulta alleen kunnolla, on sille markkinoita myös muissa pelityypeissä. Yksinkertaisemmistakin grafiikoista voidaan saada selvästi näyttävämpiä säteenseurannalla. Christoph Schied julkaisi aiemmin Q2VKPT-modin, joka hyödyntää path tracing -tyyppistä säteenseurantaa, joka sai merkittävästi huomiota osakseen. Myös NVIDIA kiinnostui projektista ja saattoi sen lopulta julkaisukuntoon yhdessä Schiedin kanssa nimellä Quake II RTX.

    Ilmeisesti palaute on ollut hyvää, sillä NVIDIA aikoo remasteroida vanhempia pelejä enemmänkin hyödyntämään säteenseurantaa. Beyond3D-foorumeiden käyttäjä SlmDnk on löytänyt yhtiön työnhakuilmoituksen, jossa kerrotaan NVIDIA Lightspeed Studios -tiimin seuraavasta haasteesta. Lightspeed Studiosin tehtävä on remasteroida vanhempia klassikkopelejä RTX-aikaan ja työnhakuilmoituksen mukaan seuraava peli on jo päätetty, mutta sen nimeä ei ole paljastettu vielä.

    Lähde: NVIDIA @ MyWorkDayJobs

    Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

    Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

    Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
     
    Viimeksi muokattu: 10.10.2019
  2. TheMeII

    TheMeII Übertaktungspotenzial Tukijäsen

    Viestejä:
    4 358
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    Esimerkiksi Descent RTX vois olla ihan hieno kokemus.
     
    Mechanical Man tykkää tästä.
  3. qazserNOS

    qazserNOS

    Viestejä:
    436
    Rekisteröitynyt:
    11.12.2016
    Deus Ex voisi päivittyä upeasti nykyaikaan.
     
    Mechanical Man tykkää tästä.
  4. -SD-

    -SD-

    Viestejä:
    2 058
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    mRkukov, hsalonen ja Kaotik tykkäävät tästä.
  5. Marti77

    Marti77 Team H2O

    Viestejä:
    1 588
    Rekisteröitynyt:
    16.12.2016
    RTX olisi tosian hyödyllinen vanhemissa peleissä kun näytönohjaimen suorituskyky olisi silloin riittävä myös halvemmissa näytönohjaimissa.
     
  6. eretux

    eretux

    Viestejä:
    160
    Rekisteröitynyt:
    06.01.2017
    Ai että, sieltä lisää GameWorks kuraa markkinoille, ja pyörii kuin unelma ;)
     
    Masturbo tykkää tästä.
  7. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 340
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
  8. Muff Diver

    Muff Diver

    Viestejä:
    107
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Voisin sillon ostaa RTX kortin.
     
  9. eternality

    eternality

    Viestejä:
    477
    Rekisteröitynyt:
    27.12.2016
    Toivottavasti valitsevat pelejä joissa on jotain pelattavaakin toisin kuin Q2 joka oli lähinnä grafiikkademo jolla myytiin engineä. Esim. Thief olisi aika hieno.
     
    -SD-, TheMeII, deem ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  10. Kepe

    Kepe

    Viestejä:
    670
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Thief olisi tosiaan mahtava, se kun sisältää paljon pimeitä paikkoja ja valoja vaan siellä täällä.
     
  11. Luckyo

    Luckyo

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Se että vanhaa gameworksin "vain meiltä, vain suurella ruudun päivitysnopeuden pudotuksella" rinnakkaisprojektia vuodelta 2015 kaivetaan haudasta osoittanee miten pahasti RTX on flopannut. Ei softatukea kuin peleissä joissa tätä tuettiin rahalla uusien korttien julkaisun aikaan, eikä niitä näytä olevan tulossa lisää juuri ollenkaan. Useampi joka sanoi lisäävänsä RTX:n peliinsä ilmoitti tuovansa sen perui koska "kustannukset eivät vastaa hyötyä" (taisi olla Assetto Corsan kehittäjä joka ilmaisi asian näin) yms.

    Ehkä sitten viiden-kymmenen vuoden päästä uudestaan kun tehot alkavat olla sellaisia että sillä saadaan oikeasti paremman näköistä kuvaa järkevällä päivitysnopeudella. Siinä samassa voisi tulla ne universaalit RTX toteutukset intelilta ja AMD:ltä jotka voisivat toimia jopa konsoleillakin, niin niitä saadaan joka moniin ei-maksettuihin peleihin, eikä pelkästään teknodemoihin.
     
  12. Luckyo

    Luckyo

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    Thiefissa levelien valokartat on tehty tarkoituksella niin että se ilmaisi kuinka hyvin Garrett näkyy sillä hetkellä pelin tekoälyn ohjaamille vartijoille. Säteenseuranta tekisi pelistä pelikelvottoman, sillä RTX:n koko pointti on että valoisuus ei pohjaudu valokarttaan.

    Thief on siis niitä harvoja pelejä joihin säteenseurannan lisääminen jälkikäteen kirjaimellisesti rikkoo koko pelin.
     
    LaDeX tykkää tästä.
  13. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    3 466
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Half life RT

    Ei todellakaan kestä 50vuotta, 2020-2022 on vuodet jolloin RT alkaa pikkuhiljaa enemmän yleistymään.
    Siinä missä Nvidia alloitti niin muut seuraa perässä.
     
    deMentor, -SD- ja Cuthalu tykkäävät tästä.
  14. Luckyo

    Luckyo

    Viestejä:
    69
    Rekisteröitynyt:
    02.11.2016
    "5-10". "50". Ei näissä ole mitään eroa :D

    Ei mikään ihme että tuolla matikkaymmärryksellä kuvittelet että RTX on yleistynyt ensi vuonna.
     
    LaDeX, Finsku ja FireFly Renaissance tykkäävät tästä.
  15. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    3 466
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Ehkä sun ymmärryksellä luet nyt kiltisti uudestaan ja yrität ymmärtää mitä tuossa lukee.

    "2020-2022 on vuodet jolloin RT alkaa pikkuhiljaa enemmän yleistymään"

    Tässä ei mainita RTX
    Tässä ei mainita myöskään että RTX olisi yleistynyt ensivuonna.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2019
  16. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    9 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  17. Hannibal

    Hannibal

    Viestejä:
    1 766
    Rekisteröitynyt:
    14.12.2016
    Paha sanoa... Intel taitaa lupailla omaa raytrasing korttiaan ensi kesään. Amd:n uusia kortteja jonnekkin ensi vuoden syksyyn. Mutta jos TSMC myy eioota, niin en ihmettelisi vaikka menisi Pleikkarin julkaisun jälkeen.
     
  18. antero

    antero

    Viestejä:
    2 939
    Rekisteröitynyt:
    29.10.2016
    Olisko siinä vesitehosteita joita tuossa hyödynnetään etupäässä. Ei kai nuo kirjoita pelejä uudestaan, vaan lisää tehosteen sinne tänne.
    Koko homma tuntuu että perustaisi HTML firman joka päivittäisi kotisivuja nykyaikaan lisäämällä liekkiefektejä sivuille.
     
  19. JuhoN

    JuhoN

    Viestejä:
    832
    Rekisteröitynyt:
    01.12.2017
    vanhat tomb raider pelit voisi olla kivoja raytracingilla.
     
    Jonesi, Joe, Kepe ja 1 muu käyttäjä tykkää tästä.
  20. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    3 466
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Aika kaukana nämä minecrafti/Quake RT näistä "liekkiefekti päivityksistä"
    Muutos on huomattava enkä ymmärrä miksi se ei voisi olla myös DeusEx kohdallakin.
     
    Joe ja qazserNOS tykkäävät tästä.
  21. KVahlman

    KVahlman

    Viestejä:
    191
    Rekisteröitynyt:
    11.02.2019
    Playstation 5 tulee ulos 2020 jouluksi GPU:n kanssa jossa on hardware-kiihotusta raytracingille. Todennäköisesti melko kevyeen käyttöön, ellei AMD ylisuorita Navinsa kanssa tuon suhteen.

    Exclusive: A Deeper Look at the PlayStation 5—Haptics, UI Facelift, and More

    Aina löytyy mittareita joita osoittaa sormella ja sanoa flopiksi (varsinkin jos asettaa tavoitteeksi jotain yhtä epärealistista että joka ainut uusi peli tukisi uutta tekniikkaa, saa kertoa esimerkkejä uusista tekniikoista joissa on käynyt näin) mutta jos käytännössä RTX on syy että seuraava konsolisukupolvi sisältää raytracing-tukea niin kyllähän se jonkunlainen tunnustus saavutuksesta on minun kirjoissa.
     
    Lepakomäyrä tykkää tästä.
  22. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 340
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Taitaa riittää rivikin koodia että on saanut nimensä johonkin peliin tuossa, NVIDIAn studiolla tuskin on ihan hirveästi ollut esim Marioiden kanssa oikeasti tekemistä
     
    hsalonen tykkää tästä.
  23. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    9 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Voi myös tuo sivu, joka on käyttäjien editoitavissa, olla väärin. Mutta ovat todennäköisesti vaan optimoineet noita pelejä Shieldille ja en tiedä, mitä Mario siellä tekee. Youtubessa on videoita siitä Shieldillä, taitaa olla joku prototyyppi?

    Sitten kun miettii, kuka teki Switchin GPU:n..
     
  24. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 340
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Aivan tosiaan, olisi pitänyt katsoa tarkemmin noita vuosilukuja. Eli ovat ilmeisesti porttauksia joita on tehty Switchille jälkikäteen, alunperinhän esim nuo Mario-pelit julkaistiin Wiille
     
  25. Vermon

    Vermon Tukijäsen

    Viestejä:
    429
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ei kai nvidia väitäkkään missään lightspeed studiosin tehneen ko. pelejä, vaan nimenomaan kääntäneensä ja remasteroineensa niitä lähinnä androidille (shieldille). Jostain kolmannen osapuolen geneerisistä listauksista lienee aika turha tuohtua, vaikkei niissä nyt erikseen mainitakkaan studioiden tarkempaa roolia kehitystyössä.

    Edit: asia kerkesikin jo kirkastumaan viestiä kirjoitellessa
     
    hsalonen tykkää tästä.
  26. tatne

    tatne

    Viestejä:
    29
    Rekisteröitynyt:
    24.11.2017
    Return to castle wolfenstein olisi kiva pelata säteenseurannalla
     
  27. tuskis

    tuskis

    Viestejä:
    613
    Rekisteröitynyt:
    26.08.2017
    Vähän surkuhupaisaa teknologiaa jos se toimii vain ikivanhoilla peleillä jotka muuten pyörisivät taskulaskimellakin 2000fps+. Ultimate Doom RTX odotellessa.
     
  28. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    3 466
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Tokihan se toimii niissä muutamissa julkaistuissa AAA peleissäkin eli ei pelkästään ikivanhoissa.
    Kyseessä kuitenkin vasta 1st Gen RTX ohjaimet sekä pelit joten ei voi olettaa kaiken olevan heti täydellistä.

    Yksi "ongelma" RT.ssä on nyt se että toimii vain RTX.llä pelattavasti joka saattaa jakaa mielipiteitä räikeästi sen mukaan mitä leiriä kannattaa, vaikka sitä tulee myös muut tukemaan myöhemmin.
    RT pitää vain antaa aikaa että pääsee kunnolla yleistymään ja tekniikka kehittymään, potentiaalia kyllä on.
     
  29. tuskis

    tuskis

    Viestejä:
    613
    Rekisteröitynyt:
    26.08.2017
    Kyllähän se "toimii", eli efektin voi laittaa päälle ja se ehkä näyttää kivalle, mutta käytönnön kannalta lopputulos on matalia FPS-lukemia kovimmillakin korteilla. Varmasti kyllä ollaan vasta murrosvaiheessa, kuten vaikka anti-aliasoinnin kanssa silloin 2000-luvun alkupuolella.
     
  30. Low Life

    Low Life

    Viestejä:
    42
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Nuo Nintendo-pelit on julkaistu Kiinassa Shield TV:lle, oletettavasti Nvidian porttaamina.
     
    hsalonen tykkää tästä.
  31. FireFly Renaissance

    FireFly Renaissance

    Viestejä:
    3 885
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2016
    Joo ei tämä kyllä todellakaan ihan samanlaisia fiiliksiä herätä, mitä aikanaan ensimmäiset Geforcet T&L:n kanssa vaikka pitäisi olla vastaava mullistus.

    Mutta ehkä sitten parin sukupolven päästä...
     
  32. Tigerou

    Tigerou

    Viestejä:
    238
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Ja kuten ennenkin niin uusi "efekti" alkaa toimia siedettävällä nopeudella vasta 2. tai 3. sukupolven korteissa joissa on tuki moiselle. Mutta efektiä on helpompi myydä koska suurin osa ostajista ei ole ollut näytönohjain-ostoksilla 15v sitten :vihellys:
    Tällä kertaa homman yleistymistä avittanee Reilusti jotta RT-tuki tullee jouluksi 2020 molempiin uusiin konsoleihin? Johon olisi v2005 paikkeilla mennyt kirjaimellisesti vuosikausia. Auttaahan tämä kiistatta PC-puoltakin, siis jotta syntyy enemmän kiinnostusta koodata RT-tukea myös meille?
     
    hese_e tykkää tästä.
  33. -SD-

    -SD-

    Viestejä:
    2 058
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Oletan ettei Half-Life -peleistä tule RTX-entisöintejä, kun tuskin Valve sallii sitä.
     
  34. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    9 611
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Sallihan Valve Black Mesankin..
     
    Lepakomäyrä tykkää tästä.
  35. xarot

    xarot

    Viestejä:
    1 134
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Alien vs Predator
     
  36. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    3 466
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Toteutus on vielä raskas tai sitten rauta on vaan vielä liian hidasta.
    Toki resoluutio/näyttis kohtaista miten hyvin saa toimimaan.

    E.lisättäköön että vaikka RT on kieltämättä mielenkiintoinen ja varmasti potentiaalia piisaa niin kyllähän Nvidia on RTX ohjainten markkinoinnissa tuota RT ominaisuutta hyödyntänyt hieman liijoitellen, josta ehkä useampi on saanut hieman vääristyneen kuvan tekniikasta ja mahd.tulevien pelien määristä tms.
    Yli puolet tuosta on markkinointi höpinää ja RT vaatii hieman enemmän aikaa ja tietysti kovempaa rautaa jotta se olisi todella toimivaa.
     
    Viimeksi muokattu: 11.10.2019
  37. hese_e

    hese_e

    Viestejä:
    1 488
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Tuo on niin tuttua, kokemus on kyllä opettanut, että uuden näyttistekniikan suhteen 2.gen rautaa voi jo harkita ja 3.gen on jo pakko-ostoskamaa. 1Gen saa ne tekniikkademot ja pari hassua peliä, jossa on sponsorirahat ja uusi efekti sisällä jossain näkyvässä kohtaa. 2genin tullen alkaa pelitukea jo löytyä ja 1gen kortilla alkaa yskiminen, kun tehot ei riitäkkään kuin satunnaiseen efektikäyttöön. 3gen alkaa ollakkin jo valtavirtaa.
     
  38. Mythrell

    Mythrell

    Viestejä:
    16
    Rekisteröitynyt:
    25.12.2016
    Oho, tämähän on suorastaan kulttuuriteko.
     
  39. aLaverto

    aLaverto

    Viestejä:
    718
    Rekisteröitynyt:
    09.07.2017
    Doom pyörii taskulaskimella noin 40fps
     
  40. Raikku

    Raikku

    Viestejä:
    2 334
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Rally Trophyn saisivat tuoda nykyaikaan.
     
    Planetary ja Starglazer tykkäävät tästä.
  41. Requiem

    Requiem For You

    Viestejä:
    493
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Unreal olisi varmaan hieno.
     
  42. -SD-

    -SD-

    Viestejä:
    2 058
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Hyvä huomio. Ajatuksenani oli kylläkin se kun Half-Lifet ovat Valven omia pelejä, niin tuskinpa antavat kajota "lapsiinsa" ilman omaa valvontaa ja vaikutusta asiaan, mikä saattaisi kestää NVIDIAn mielestä aivan liian kauan. Valve-aika kun on erittäin venyvä käsite.
     
  43. BitByte

    BitByte

    Viestejä:
    71
    Rekisteröitynyt:
    11.11.2016
    Ja tuossa lukeekin se tärkein asia: "...whose mission is to REMASTER and REMAKE classic pc games...".
    Kyllähän remasteroinnilla saadaan ilman mitään RTX:n aikaiseksi hienoa grafiikkaa vanhoihin peleihin kun ne grafiikat tehdään täysin uusiksi nykypäivän tyylillä.

    Joten se RTX:n hirmuinen hype tässä kohtaa on suurimmaksi osaksi taas markkinointia.
     
  44. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    3 466
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    Nämä remaster pelit mitä on tullut niin ei ne mitenkään massasta erottuvia ole vaikka paremmilta näyttävätkin kuin orginaalit.
    RT sitten tuo peleihin sellaista mitä ei ole ennen nähnyt, henk.koh tykkään näistä efekteistä mitä RT mahdollistaa mutta pelaan noita jolloin se ero näkyy hieman selkeämmin kuin heille jotka kuvista eroavaisuuksia etsivät.

    Tuossa on markkinointia kyllä mutta myös RTX ohjainten hyödyntämistä, ilmeisesti se on sitten sama yrittääkö RT tuoda peleihin vaiko ei, niin osa näkee jokatapauksessa asiassa jotain ongelmaa.

    Ehkä osa porukasta herää viimeistään kun Ps/Xbox/Amd/Intel jne ovat RT kelkassa täysillä mukana.
     
  45. hese_e

    hese_e

    Viestejä:
    1 488
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Heräähän ne lopulta. On tuossa kyllä kummassakin leirissä ns. tekopyhyyttä. AMD mies on, että ei ole tukea, vielä ihan hyödytön linjalla kun RT tukea ei ole. Nvidia mies huutaa toisessa ketjussa A, että pelikelvoton kun ei pyöri ultralla, mutta high detaileilla rullaa mukavasti. Samaan aikaan RTX pelissä detailien tiputus ja DLSS onkin ihan hyvä juttu.

    Oma pelijono on pidempi, mitä pelaamiseen riittävä aika ja pelimaku osuu muutenkin linjalle, joka ei vaadi sitä state-of-the-art suorituskykyä. Ampere/RDNA2/XE korttien tullen tulee kyllä tarkastettua tilanne kunnolla, mutta seuraava näyttispäivitys taitaa mennä vasta niiden refresh aikaan.
     
    Lepakomäyrä tykkää tästä.
  46. jaaha

    jaaha

    Viestejä:
    479
    Rekisteröitynyt:
    22.10.2018
    Pelaajat on valinneet resoluutionsa niin korkeiksi että realismi ei vain enää toimi.

    Voisit laskea valokartan lennosta ja lisätä liikkuvia varjoja yms.
     
  47. deMentor

    deMentor

    Viestejä:
    201
    Rekisteröitynyt:
    30.03.2018
    Uutisesta päätellen rt voi hyvin ja pelitarjonta laajenee joten rt junaan pyrkivä amd halunnee oletettavasti päästä samoille apajille valmiiksi katettuun pöytään. Jostain syystä amd ei ole halunnut tukea ajureissaan dx12:n dxr tekniikkaa nykyisillä ohjaimilla vaikka toinen valmistaja lisäsi dxr tuen gtx korteille jo puoli vuotta sitten.

    Vaikka ensi vuosikymmenen ratukoissa ja Xe ohjaimissa olisi rtx korttien tavoin rt-laskentaan dedikoituja osia niin se ei välttämättä tarkoita sitä että raskaat rt pelit pyörisi intelin tai amd:n näytönohjaimilla pelikelpoisesti tai paremmin kuin nvidian 2k rtx lapuilla. Joka tapauksessa, toteutuksesta riippumatta ray tracing käyttö laskee peleissä fps enemmän tai vähemmän, se miten hyvin nykyisten tai tulossa olevien näytönohjaimien vääntö riittää rt käytössä jää nähtäväksi.
     
    Lepakomäyrä tykkää tästä.
  48. Kaotik

    Kaotik Banhammer Ylläpidon jäsen

    Viestejä:
    10 340
    Rekisteröitynyt:
    14.10.2016
    Itseasiassa DXR-tuki on ollut AMD:n ajureissa jo useamman kuukauden, toki vielä tällä hetkellä aktivoimattomana ;)
     
    Joe tykkää tästä.
  49. Lepakomäyrä

    Lepakomäyrä

    Viestejä:
    3 466
    Rekisteröitynyt:
    21.08.2018
    En usko että aktivoidaan ennekuin on mitään oleellista rautaa jolla pystyy RT pyöritteleen eli saattaa tulla RDNA 2 aikana.
    Voi toki olla että loppuvuonnakin jo aktivoidaan mutta epäilen.
     
  50. Kepe

    Kepe

    Viestejä:
    670
    Rekisteröitynyt:
    23.10.2016
    Mutta mitäs hyötyä siitä ajureissa olevasta aktivoimattomasta DXR-tuesta on kuluttajalle? :confused:
     
    deMentor tykkää tästä.