NVIDIA laajentaa säteenseurantatuen Pascal-arkkitehtuurille ja GeForce GTX 1660 -sarjalle

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448



NVIDIA julkaisi ensimmäiset virallisesti DirectX Raytracing -rajapintaa tukevat Turing-näytönohjaimet viime syksynä. DXR-kiihdytyksen vaatimuksista on kuitenkin riittänyt epäselvyyksiä liittyen muun muassa niin sanottuun Fallback Layeriin, jonka avulla minkä tahansa näytönohjaimen pitäisi voida hyödyntää DXR-rajapintaa, vaikkakin sitten hitaasti.

Nyt NVIDIA on omalta osaltaan selventänyt tilannetta kertomalla, että se tulee julkaisemaan ensi kuussa ajurit, joilla säteenseuranta niin DXR- kuin Vulkan-rajapinnoilla tulee olemaan tuettu RTX-näytönohjainten lisäksi Pascal-arkkitehtuuriin perustuvilla näytönohjaimilla, Volta-arkkitehtuurilla sekä Turing-arkkitehtuuriin perustuvilla GTX-näytönohjaimilla, joissa ei ole RT Core- tai Tensor-yksiköitä.



Tuki tulee saataville vähintään GeForce GTX 1060 6 Gt -näytönohjaimelle ja sitä nopeammille Pascaleille sekä kaikille GeForce GTX 1660 -sarjan näytönohjaimille. Myös Volta on virallisesti tuettu, mutta se tukee ainakin jollain tasolla DXR-kiihdytystä jo nykyisillä ajureilla.

NVIDIA kertoo, että näytönohjaimet ilman RT Core -yksiköitä yksinkertaisesti laskevat samat laskutoimitukset CUDA-ytimillään. Tämä vahvistaa oletukset siitä, että DXR-rajapinnan hyödyntäminen täysmääräisesti onnistuu nykyisillä näytönohjaimilla myös ilman RT Core -yksiköiden kaltaisia kiihdyttimiä. NVIDIAn mukaan RT Core -yksiköillä varustetut RTX-näytönohjaimet tarjoavat noin 2 – 3 kertaista säteenseurantasuorituskykyä verrattuna näytönohjaimiin ilman niitä.



Lisäksi NVIDIA esitteli työstämänsä Quake II RTX -peliä. Quake II RTX perustuu kotikutoiseen Christoph Schiedin kehittämään Q2VKPT-toteutukseen, jossa hyödynnettiin polunseurantateknologiaa (Path tracing). Polunseuranta on perinteistä säteenseurantaa raskaampaa, sillä käytetään enemmän säteitä ja sen sijasta, että törmäyspisteistä laskettaisiin reitit valonlähteisiin, se heijastaa säteitä niin kauan kunnes ne saavuttavat todellisen valonlähteen (tai esiasetettu raja heijastuspisteille saavutetaan). Polunseurannan negatiivisena puolena kuvaan tulee huomattavasti enemmän häiriöitä (noise) samoilla sädemäärillä säteenseurantaan nähden ja lisäsäteiden laskenta luonnollisesti tekee työstä merkittävästi raskaampaa.

Quake II RTX:ssä NVIDIAn omat säteenseurantaekspertit ovat jatkaneet Schiedin työtä ja parannelleet pelin ulkonäköä merkittävästi. Projektia on kehitetty eteenpäin esimerkiksi eri materiaalien, kuten lasin ja metallin, käytön osalta tehden lopputuloksesta selvästi Q2VKPT:tä näyttävämmän. Quake II RTX hyödyntää DirectX 12:n ja DXR:n sijasta Vulkan-rajapintaa ja sen säteenseurantaominaisuuksia.

Lähteet: NVIDIA (1), (2), AnandTech

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Oliko teoreettinen laskentakyky vai "todellinen" pelisuorituskyky?:think:

Edit: Itselleni vastaten, kyse oli teoreettisesta nopeudesta.
Näinpäs taisi olla. Mutta se mikä minua hämmentää tuossa eniten on miten ne RT coret voivat muka nopeuttaa laskuja jo ennen kuin niitä käytetään
 

rlame

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Muistanko väärin, että nahkatakkimies kertoi tämän ominaisuuden kehittämisen maksaneen miljardeja?
No ensimmäinen versio, seuraava lienee parempi?
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Näinpäs taisi olla. Mutta se mikä minua hämmentää tuossa eniten on miten ne RT coret voivat muka nopeuttaa laskuja jo ennen kuin niitä käytetään
DLSS, eli paska vertailu...

Tuolla on vähän konkreettisempia numeroita, nuo up-tot voidaan unohtaa suoraan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.01.2017
Viestejä
294
Aika jännästi joutuu nVidia nyt nöyrtymään, ei tainnut RTX mennä kovin hyvin kaupaksi niillä hinnoilla. Mutta inb4 tämä on vain temppu saada muu käyttäjäkunta "maistamaan" säteenseurantaa, ja sitten enemmän premium on tarjolla kovaa rahaa vastaan. Mutta epäilen vahvasti, että rahamiehet ja fanipojat on jo oman RTX-korttinsa pitkälti ostaneet, loppuja ei vain (ainakaan tämän hetken pelitarjonnalla) edes pahemmin kiinnosta. No, saas nähdä miten tilanne kehittyy pelien osalta tulevaisuudessa, kun nyt säteenseurantaa tukevien korttien määrä moninkertaistui kertaheitolla.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
1 178
Kai tämä Pascal-korttien omistajia vähän lämmittää, kun lappu ei ihan antiikiksi muutu Turingin myötä. Liekö helpottaa NVidian varastojenkin purkamista Pascaleista? :hmm: Vai jokos ne kaikki oli myyty?
 
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
1 351
Joo, jännä että tämä Nvidian julkistus tuli niin samaan aikaan tämän uutisen kanssa:
https://www.io-tech.fi/uutinen/crytekin-neon-noir-demo-toteuttaa-reaaliaikaista-sateenseurantaa-ilman-dxr-kiihdytysta/
Kyllä varmaan RT-coret nopeuttavat työtä, mutta näyttää siltä että vanhoillakin metodeilla saadaan jonkunlaista tulosta aikaiseksi eikä RTX-kortit ole siten ihan must. AMD varmaan tykkää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Ihan "kiva". Mutta mitä tällä tekee. RTX korteillakin sen raytraicing käyttö on kyseenalaista kun performanssi laskee huomattavasti. Käytännön hyöty lähellä 0aa.

Musta tuntuu että tätä käytetään porkkanana teknologian yleistymiseen, ja sit saadaan ihmiset maksamaan premiumia jotta ominaisuus toimisi edes välttävästi.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
68
Ihan "kiva". Mutta mitä tällä tekee. RTX korteillakin sen raytraicing käyttö on kyseenalaista kun performanssi laskee huomattavasti. Käytännön hyöty lähellä 0aa.

Musta tuntuu että tätä käytetään porkkanana teknologian yleistymiseen, ja sit saadaan ihmiset maksamaan premiumia jotta ominaisuus toimisi edes välttävästi.
Voi tämä joitain ihmisiä saada puskettua päivittämään, kun laittaa ne säteet päälle ja peli näyttää hyvältä, mutta ei pyöri. Ainakin osa minusta on vähän halunnut uutta rautaa siitä lähtien kuin FF XV tuli PC:lle ja GTX 1080 ei jaksa sitä pyörittää edes 1440p@60 kaikki asetukset täysillä.

Itse peli tuli pelattua susirumana Xbox One - versiona, eli ei ne Gameworks - kikkareet olleet pelin kannalta mitenkään olennaiset vaan kyse oli lähinnä siitä, että asetusvalikossa oli jotain, mitä ei saanut päälle siten, että se peli myös pyörisi ja sisäinen 5-vuotiaani sanoi: ”mutku mä haluan!!”

Todennäköisesti kuitenkin kaikki Pascalit häviävät suorituskyvyssä RTX 2060:lle, kun säteet laittaa päälle ja juuri tuosta GTX 1080 alaspäin se on upgrade ihan ilman säteitäkin.

Samankaltainen olo oli aikoinaan, kun PhysX -kortti tuli markkinoille ja siitä oli demo, jossa ne PhysX:ät laskettiin prosessorilla ja eihän ne silloin kovin nätisti pyörineet.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Voi tämä joitain ihmisiä saada puskettua päivittämään, kun laittaa ne säteet päälle ja peli näyttää hyvältä, mutta ei pyöri. Ainakin osa minusta on vähän halunnut uutta rautaa siitä lähtien kuin FF XV tuli PC:lle ja GTX 1080 ei jaksa sitä pyörittää edes 1440p@60 kaikki asetukset täysillä.

Itse peli tuli pelattua susirumana Xbox One - versiona, eli ei ne Gameworks - kikkareet olleet pelin kannalta mitenkään olennaiset vaan kyse oli lähinnä siitä, että asetusvalikossa oli jotain, mitä ei saanut päälle siten, että se peli myös pyörisi ja sisäinen 5-vuotiaani sanoi: ”mutku mä haluan!!”

Todennäköisesti kuitenkin kaikki Pascalit häviävät suorituskyvyssä RTX 2060:lle, kun säteet laittaa päälle ja juuri tuosta GTX 1080 alaspäin se on upgrade ihan ilman säteitäkin.

Samankaltainen olo oli aikoinaan, kun PhysX -kortti tuli markkinoille ja siitä oli demo, jossa ne PhysX:ät laskettiin prosessorilla ja eihän ne silloin kovin nätisti pyörineet.
Pascalit voivat hävitä osissa peleissä jopa 1660ti:lle RT päällä. Sinällään kyllä mielenkiinnolla odottelee noita ajureita että mihin tuo FPS 1080p:llä menee ei RTX korteilla. Etenkin ero 1600 sarjalaisten Turingejen ja pascaleiden välillä kiinnostaa, jos ajatellaan että AMD:n Vegat on enempi Turingin kaltaisia kuin Pascaleiden computen osalta.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Vähän kumpaakin. Ilman rt coreja käytetään todella leikattua versiota siitä, mitä rautakiihdytyksellä voidaan saavuttaa. Tai toisaalta rt corella sama saadaan pyörimään nopeammin.
Eli kyllä wanhoilla korteilla saadaan osa raytrasing ilosta, mutta jotta saman saisi nopeammaksi tai näyttävämmäksi, niin rautaa tarvitaan tueksi. Amd kortit ennen paskalia hyötyvät vähän enemmän, mutta turin pohjaiset kuten 1660 pyörivät kutakuinkin samoissa. Rautakiihdytetyr Nvidian 2000 sarjan kortit ovat sitten omassa luokassaan. Mielenkiintoista nähdä miten amd:n wanhempi arkkitehtuuri tuohon taipuu. Voisi kuvitella, että amd muutaman vuoden sisään tuo rt coreja vastaavan chipletin tai sitten toteavat, että riittävän monipuolinen perinteinen core on riittävä eli rakentavat raytrasing kiihdytyksen suoraan samaan linjaan muiden grafiikalinjan elementtien kanssa. Mutta sitä saadaan odotella varmaan pari vuotta.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Itse voisin kuvitella, että tämän ajuripäivityksen ideana on laajentaa RT-kykeneväistä laitekantaa. Pelinkehittäjien kannattaa jatkossa harkita pieniäkin RT-lisäyksiä peleihin, koska myös vanhemmista näytönohjaimista löytyy tarvittava tuki. Pieniä lisäyksiä tietysti siksi, ettei isoihin riitä vanhoissa korteissa vääntö.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 931
Ei vissiin ole toistaiseksi ladattavissa tuo Quake II RTX.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Ei vissiin ole toistaiseksi ladattavissa tuo Quake II RTX.
Jos nyt oikein muistan uppaavat muutokset alkuperäisen tutkijan githubbiin(vai tekivätkö erillisen forkkin siitä) lähiaikoina. Ei niillä se ollut edes täysin valmis vielä kun esittelivät sitä eilen keynotessa GTC:ssä.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
17
2080TI on ainut kortti jolla, RT ominaisuuksilla pääsee alkuun. Sitten jos halutaan käyttää näyttöjä, jossa on korkeat virkistysnopeudet, joudutaan RT kytkemään pois päältä. Hyöty on tasan nolla koko RT kortista.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
3 230
Voi juku, missä pääsee testaa diashowta omalla 1070:llä? :btooth:

Ei vaan, nyt tosiaan Nvidia pääsee leyhyttelemään miten tukea on xkymmenellä miljoonalla kortilla.
Ainakin teorissa pelintekijöille kivempaa markkinoida näin, kuin joistakin sadoista tuhansista(hattuvakio) puhuminen.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Voi juku, missä pääsee testaa diashowta omalla 1070:llä? :btooth:

Ei vaan, nyt tosiaan Nvidia pääsee leyhyttelemään miten tukea on xkymmenellä miljoonalla kortilla.
Ainakin teorissa pelintekijöille kivempaa markkinoida näin, kuin joistakin sadoista tuhansista(hattuvakio) puhuminen.
Nämä ensimmäiset RT pelit saattaa vaan olla niin raskaita ettei 1000 sarja jaksa, mutta saattaa olla että kevyempiäkin toteutuksia tulee kun on useampi kortti joka siihen kykenee, tai olisi ainakin perusteltua tehdä ns. "Low/Very low" RT asetukset peleihin.
RTX ostavat voivat sitten pistää hieman korkeampaa RT asetusta päälle.
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
791
edit: Unohdin, että viimeisessä kuvaajassa sisäinen rendausresoluutio on DLSS:n takia alhaisempi, eli editissäni ei ollut järkeä.

Tuo frame-kuvaaja näytti vähän oudolta, joten tein siihen tällaisen pikaeditin:

fixed - Copy.jpg

Näyttää vähän rehellisemmältä näin, kun viimeinen kuvaaja on venytetty n. 1,5-kertaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Voi juku, missä pääsee testaa diashowta omalla 1070:llä? :btooth:

Ei vaan, nyt tosiaan Nvidia pääsee leyhyttelemään miten tukea on xkymmenellä miljoonalla kortilla.
Ainakin teorissa pelintekijöille kivempaa markkinoida näin, kuin joistakin sadoista tuhansista(hattuvakio) puhuminen.
Nämä ensimmäiset RT pelit saattaa vaan olla niin raskaita ettei 1000 sarja jaksa, mutta saattaa olla että kevyempiäkin toteutuksia tulee kun on useampi kortti joka siihen kykenee, tai olisi ainakin perusteltua tehdä ns. "Low/Very low" RT asetukset peleihin.
RTX ostavat voivat sitten pistää hieman korkeampaa RT asetusta päälle.
Tuo juuri se pointti. Näille tulee omat very low asetukset.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Tuo frame-kuvaaja näytti vähän oudolta, joten tein siihen tällaisen pikaeditin:



Näyttää vähän rehellisemmältä näin, kun viimeinen kuvaaja on venytetty n. 1,5-kertaiseksi.
No tuossa nyt ole mitään järkeä. Se alin on DLSS + RT eli rendattu jollain ~1080p:llä ja upscaalattu lopussa 1440p:lle deeplöörningillä. Toki ehkä suunnilleen vois saada sinnepäin tuloksen jos skaalais tuon RT core osuudenkin samalla suhteella suuremmaksi ja sen jälkeiset häsmäkät saman kokoiseksi kuin RTX2080 kuvaajan BVH:n jälkeiset palkit. Ja toki lopettais tuon framen ennen tuota tensori osuutta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
615
Lienenkö yksin mielipiteineni mutta ainakin tuossa Battlefield V:ssä ihan se ja sama onko koko rtx päällä vai ei, pelaaminen ilman ihan yhtä jees päällä kuin ilmankin. Ei siis mitään syytä pistää rahua haisemaan tuon rtx takia. Ehkä tehokkaammilla ohjaimilla joskus tulevaisuudessa ja kun on jotain mikä oikeasti on näyttävää - sitten rtx on.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Lienenkö yksin mielipiteineni mutta ainakin tuossa Battlefield V:ssä ihan se ja sama onko koko rtx päällä vai ei, pelaaminen ilman ihan yhtä jees päällä kuin ilmankin. Ei siis mitään syytä pistää rahua haisemaan tuon rtx takia. Ehkä tehokkaammilla ohjaimilla joskus tulevaisuudessa ja kun on jotain mikä oikeasti on näyttävää - sitten rtx on.
BF V RT toteutus on surkea/puutteellinen kun vertaa sitä Metro Exoduksen toteutukseen.

Muutenkin pelinä RT sopii paremmin tiivis tunnelmallisempaan seikkailu/toimintaan,kuin nopea tempoiseen online shootteriin

BF V pelaa mielellään ilman RT
Mutta Metroa en pystynyt ilman RT enään pelaamaan.
 
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
105
Lienenkö yksin mielipiteineni mutta ainakin tuossa Battlefield V:ssä ihan se ja sama onko koko rtx päällä vai ei, pelaaminen ilman ihan yhtä jees päällä kuin ilmankin. Ei siis mitään syytä pistää rahua haisemaan tuon rtx takia. Ehkä tehokkaammilla ohjaimilla joskus tulevaisuudessa ja kun on jotain mikä oikeasti on näyttävää - sitten rtx on.
BF V RT toteutus on surkea/puutteellinen kun vertaa sitä Metro Exoduksen toteutukseen.

Muutenkin pelinä RT sopii paremmin tiivis tunnelmallisempaan seikkailu/toimintaan,kuin nopea tempoiseen online shootteriin

BF V pelaa mielellään ilman RT
Mutta Metroa en pystynyt ilman RT enään pelaamaan.
Olen aivan samaa mieltä, että suurin osa kaikesta karkista hävittää merkityksensä nopeissa räiskinnöissä joissa keskitytään spottaamaan viholliset / vastustajat mahdollisimman nopeasti.
Seikkailu ja vastaavat hidas tempoisemmat pelit taasen voivatkin hyötyä hienosta grafiikasta, koska pelaajalla on aikaa keskittyä siihen ympäristöönkin.
 
Liittynyt
19.11.2018
Viestejä
484
Aika jännästi joutuu nVidia nyt nöyrtymään, ei tainnut RTX mennä kovin hyvin kaupaksi niillä hinnoilla. Mutta inb4 tämä on vain temppu saada muu käyttäjäkunta "maistamaan" säteenseurantaa, ja sitten enemmän premium on tarjolla kovaa rahaa vastaan. Mutta epäilen vahvasti, että rahamiehet ja fanipojat on jo oman RTX-korttinsa pitkälti ostaneet, loppuja ei vain (ainakaan tämän hetken pelitarjonnalla) edes pahemmin kiinnosta. No, saas nähdä miten tilanne kehittyy pelien osalta tulevaisuudessa, kun nyt säteenseurantaa tukevien korttien määrä moninkertaistui kertaheitolla.
Oma veikkaukseni on, että kyseessä oli kumminkin etukäteen taktikoitu asia. Ensin rahastetaan niillä jotka välttämättä haluat ominaisuuden ja sitten lisätään siihen mahdollisuus hitaammin vanhemmillakin korteilla. Tuosta olen samaa mieltä että annetaan maistiaisia tiettyjen muidenkin korttien omistajille ja he tietävät mistä saman saa sitten nopeammin kalliimpaan hintaan.



Ihan "kiva". Mutta mitä tällä tekee. RTX korteillakin sen raytraicing käyttö on kyseenalaista kun performanssi laskee huomattavasti. Käytännön hyöty lähellä 0aa.

Musta tuntuu että tätä käytetään porkkanana teknologian yleistymiseen, ja sit saadaan ihmiset maksamaan premiumia jotta ominaisuus toimisi edes välttävästi.
Ai mitä RayTracingillä tekee? En nyt oikein ymmärtänyt miten käytännön hyöty on lähellä 0:aa, jos ihmiset haluavat nauttia uusista graafisista ominaisuuksista peleissä. Jos haluaa maksimaallisen suorituskyvyn niin silloin voi heittää kaikki graffa asetukset LOW ihan muutenkin ja jos haluaa maksimaallisen hienonnäköisen pelin niin kaikki maksimille ja silloin tietenkin suorituskykykin on matalampi kuin se voisi olla.



BF V RT toteutus on surkea/puutteellinen kun vertaa sitä Metro Exoduksen toteutukseen.

Muutenkin pelinä RT sopii paremmin tiivis tunnelmallisempaan seikkailu/toimintaan,kuin nopea tempoiseen online shootteriin

BF V pelaa mielellään ilman RT
Mutta Metroa en pystynyt ilman RT enään pelaamaan.
Hyvin tiivistetty. On pelejä joissa mielellään ihastelee hienoa grafiikkia ja uusia graafisia ominaisuuksia ja sitten niitä hyvin nopeatempoisia kilpapelejä joissa ei tarvitse olla edes kaikki perus graffatkaan maksimilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
985
Ai mitä RayTracingillä tekee? En nyt oikein ymmärtänyt miten käytännön hyöty on lähellä 0:aa, jos ihmiset haluavat nauttia uusista graafisista ominaisuuksista peleissä. Jos haluaa maksimaallisen suorituskyvyn niin silloin voi heittää kaikki graffa asetukset LOW ihan muutenkin ja jos haluaa maksimaallisen hienonnäköisen pelin niin kaikki maksimille ja silloin tietenkin suorituskykykin on matalampi kuin se voisi olla.
No jos fps on alle 10, niin voi miettiä onko sillä mitään käytännönarvoa.
 
Liittynyt
05.03.2018
Viestejä
1 332
Spoiler: Nämä ajurit olivat jo olemassa kun 2080/2080ti launchattiin. Lehdistöllä oli ne yhdessä erittäin aikaisen Port Royal-testin kanssa. Kuten oheisesta videosta 6kk:n takaa näkyy:

https://video.golem.de/software-entwicklung/21823/3d-mark-raytracing-demo-rtx-2080-ti-vs.-gtx-1080-ti.html

...mutta jostain syystä niitä ei silloin pistetty julkiseen jakoon.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
1 018
Laittakaahan linkkiä heti kun tuon quake rtx:n voi ladata jostain, jookos kookos?
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Ajurit on nyt saatavilla. "DXR on" vaatii vähintään gtx1060 6GB. TPU:ssa nvidian suorituskyky dioja. Näyttäis 1080ti:ssä riittävän vääntö parhaimmillaan 30FPS dxr on 1440p:llä.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 436
Viestejä
4 161 739
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom