NVIDIA julkaisi uudet GeForce 398.82 -ajurit näytönohjaimilleen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 569



NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 398.82 -ajurit ovat saatavilla 64-bittisille Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat GeForce 600 -sarjaa ja niitä uudempia näytönohjaimia, poislukien Fermi-arkkitehtuuriin perustuvat mallit.

GeForce 398.82 -ajureiden merkittävimmät uudistukset ovat Game Ready -leimat World of Warcraft: Battle for Azeroth- ja Monster Hunter World -peleille. Lisäksi ajureissa on uudet tai päivitetty SLI-profiilit Call of Duty: Black Ops 4:lle ja World of Warcraftille sekä uusi 3D Vision- (Not recommended) ja 3D Compatibility Mode -profiili (Excellent) Monster Hunter Worldille.

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat myös joukon ongelmia, kuten Unreal Engine 4 -pelejä vaivanneet muistivuodot ja Wolfenstein II: The New Colossuksen mustat tekstuurit ja puuttuvat efektit. Ajureissa on luonnollisesti myös jo tiedossa olevia ongelmia, kuten stutterointi käytettäessä näytönohjaimen tarkkailusovelluksia. Voit tutustua kaikkiin muutoksiin ajureiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 794
Kylläpä nämä ajuripaketit ovat paisuneet ajan saatossa, kun nykyään vaatii tilaa jo 490Mt. Kaikkea turhaa sotkettu sekaan.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
151
Kylläpä nämä ajuripaketit ovat paisuneet ajan saatossa, kun nykyään vaatii tilaa jo 490Mt. Kaikkea turhaa sotkettu sekaan.
Ajurien koon kasvu ei johdu "turhan sotkemisesta" vaan yksinkertaisesti siitä että vanhojen pelien optimointeja ei poisteta uusissa ajureissa, muuta uusien pelien optimointeja lisätään. Näissä on optimoinnit nykyään tuhansille peleille normitilassa, ja sadoille 3D lasit-tilassa ja VR-tilassa. Lisäksi vielä satojen ellei tuhansien pelien pelikohtaiset SLI-profiilit.

Ja tämä tuki suurelle määrälle erilaisia näytönohjaimia. Kokoa tulee väkisin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 569
Ajurien koon kasvu ei johdu "turhan sotkemisesta" vaan yksinkertaisesti siitä että vanhojen pelien optimointeja ei poisteta uusissa ajureissa, muuta uusien pelien optimointeja lisätään. Näissä on optimoinnit nykyään tuhansille peleille normitilassa, ja sadoille 3D lasit-tilassa ja VR-tilassa. Lisäksi vielä satojen ellei tuhansien pelien pelikohtaiset SLI-profiilit.

Ja tämä tuki suurelle määrälle erilaisia näytönohjaimia. Kokoa tulee väkisin.
Noiden SLI- yms profiilit ei taida tehdä mitään muuta kuin lisätä rekisteriin merkinnän että peli x käyttää tilaa y, ei siis vie tilaa juuri lainkaan.
Ajurien koko ei myöskään pienentynyt kun niistä tiputettiin pois tuki Fermeille.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 008
Tässähän vois melkein juttuehdotusta ylläpidolla laittaa että tutkisivat miksi näytöohjainajuri on puoli gigaa ja äänikortin jo yli gigan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 569
Tässähän vois melkein juttuehdotusta ylläpidolla laittaa että tutkisivat miksi näytöohjainajuri on puoli gigaa ja äänikortin jo yli gigan.
Tätä ylläpidon jäsentä kiinnostaisi paljon enemmän miten on mahdollista että emolevyllä on yhteensopivuusongelmia erillisen, standardin PCIe-väyläisen äänikortin (SB Zx) kanssa. Sekä Creative että Gigabyte ovat jo nostaneet kätensä pystyyn asian tiimoilta.
Mutta joo, noi koot kasvavat pääosin koska mukaan pistetään kaiken sortin valinnaisia lisäpaketteja (erillisiä ohjelmia) joiden koko kasvaa
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 008
Tätä ylläpidon jäsentä kiinnostaisi paljon enemmän miten on mahdollista että emolevyllä on yhteensopivuusongelmia erillisen, standardin PCIe-väyläisen äänikortin (SB Zx) kanssa.
Tulee ihan wanhat ajat, laitteet ja käyttöjärjestelmät mieleen ja keskeytysten kanssa tappelu kun piti käsin yrittää säätää kun paskat oli sitä mieltä että sama IRQ (olikohan 5 tai 7) on paras asia ikinä ja minähän en väistä. Nykyään vaan ei pääse noita enää vaihtamaan ja edes yrittämään korjausta jos laitteilla tulee konflikteja.
 

Deussu

Premium-jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
653
Tässähän vois melkein juttuehdotusta ylläpidolla laittaa että tutkisivat miksi näytöohjainajuri on puoli gigaa ja äänikortin jo yli gigan.
Peukku tälle. Luultavasti tuosta on suurin osa turhaa bloattia.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
151
Ajurien koon kasvu ei johdu "turhan sotkemisesta" vaan yksinkertaisesti siitä että vanhojen pelien optimointeja ei poisteta uusissa ajureissa, muuta uusien pelien optimointeja lisätään. Näissä on optimoinnit nykyään tuhansille peleille normitilassa, ja sadoille 3D lasit-tilassa ja VR-tilassa. Lisäksi vielä satojen ellei tuhansien pelien pelikohtaiset SLI-profiilit.

Ja tämä tuki suurelle määrälle erilaisia näytönohjaimia. Kokoa tulee väkisin.
Noiden SLI- yms profiilit ei taida tehdä mitään muuta kuin lisätä rekisteriin merkinnän että peli x käyttää tilaa y, ei siis vie tilaa juuri lainkaan.
Ajurien koko ei myöskään pienentynyt kun niistä tiputettiin pois tuki Fermeille.
Tämä on yksiselitteisesti väärää tietoa. Joskus detonaattorien aikana tämä piti paikkaansa. Puhutaan 2000-luvun alkuvaiheesta.

Nykyään ajureissa tapahtuva optimointi tarkoittaa sitä että havaitaan että kyseessä on tietty peli, jolloin ohjain alkaa ajamaan rajapinnan kautta tulevia käskyjä niin että ne suoritetaan juuri tälle pelille optimaalisella tavalla. Alkukantainen versio tästä aiheutti aikoinaan hurjaa itkuparkua, koska se kirjaimellisesti alkoi käyttää esim. nopeampia tekstuurifiltteröintimetodeja tietyissä benchmarkeissa.

SLI:n kohdalla kyse on vieläkin hankalammasta asiasta, eli siitä miten pelin voi jakaa useammalle kortille niin että se ei aiheuta merkittäviä ongelmia. Asian voi testailla ihan itse ajamalla ei-tuetun pelin SLI:ssä, jolloin monesti näkee hurjan määrän bugeja, nykymistä ja jopa kaatuilemista.

Ajat jolloin ajurit olivat yksinkertaista "tue yleisten API:en käskyt, aja ne sellaisenaan" ovat ainakin vuosikymmenen verran takanapäin. Silloin ne olivatkin melko pieniä nykyisiin verrattuna.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
151
Tässähän vois melkein juttuehdotusta ylläpidolla laittaa että tutkisivat miksi näytöohjainajuri on puoli gigaa ja äänikortin jo yli gigan.
Hae googlesta vanhat jutut siitä miten nvidia aikoinaan "huijasi" tietyissä benchmarkeissa.

Kyseessä on samankaltainen mutta paljon tarkempi ja syvällisempi sovelluskohtainen optimointi.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 569
Tämä on yksiselitteisesti väärää tietoa. Joskus detonaattorien aikana tämä piti paikkaansa. Puhutaan 2000-luvun alkuvaiheesta.

Nykyään ajureissa tapahtuva optimointi tarkoittaa sitä että havaitaan että kyseessä on tietty peli, jolloin ohjain alkaa ajamaan rajapinnan kautta tulevia käskyjä niin että ne suoritetaan juuri tälle pelille optimaalisella tavalla. Alkukantainen versio tästä aiheutti aikoinaan hurjaa itkuparkua, koska se kirjaimellisesti alkoi käyttää esim. nopeampia tekstuurifiltteröintimetodeja tietyissä benchmarkeissa.

SLI:n kohdalla kyse on vieläkin hankalammasta asiasta, eli siitä miten pelin voi jakaa useammalle kortille niin että se ei aiheuta merkittäviä ongelmia. Asian voi testailla ihan itse ajamalla ei-tuetun pelin SLI:ssä, jolloin monesti näkee hurjan määrän bugeja, nykymistä ja jopa kaatuilemista.

Ajat jolloin ajurit olivat yksinkertaista "tue yleisten API:en käskyt, aja ne sellaisenaan" ovat ainakin vuosikymmenen verran takanapäin. Silloin ne olivatkin melko pieniä nykyisiin verrattuna.
No ei. Siellä ajureissa on tietty määrä tapoja tehdä asia x ja SLI yms profiilit yhdellä rekisterimerkinnällä päättävät mitä niistä käytetään, tämän osoittaa se miten tietyissä peleissä saa pakotettua päälle ominaisuuksia määräämällä sen käyttämään tiettyä profiilia. En muista oliko juuri SLI:n kohdalla vai missä kun oli aikoinaan (ei nyt puhuta mistään 10v+ ajasta) NVIDIAlla kolme tai neljä asetusta, pakotettu pois päältä ja kaksi tai kolme erilaista "päällä" vaihtoehtoa ja useisiin peleihin sai epävirallisen tuen puukottamalla rekisteristä sille pelille tietyn profiilin käyttöön
Toki myös pelikohtaisia optimointeja tehdään etenkin shader-puolella, en minä sitä sano, mutta ne ovat pieni osa kasvavia ajureita
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Tätä ylläpidon jäsentä kiinnostaisi paljon enemmän miten on mahdollista että emolevyllä on yhteensopivuusongelmia erillisen, standardin PCIe-väyläisen äänikortin (SB Zx) kanssa. Sekä Creative että Gigabyte ovat jo nostaneet kätensä pystyyn asian tiimoilta.
Minulla ei toiminut Sound Blaster Z normaalisti Gigabyte AB350M Gaming 3 -emolevyn kanssa ja näin ollen Jimmsissä vaihdoin emolevyn kokonaan toiseen merkkiin. Gigabyte tosiaan vaan vastasi ettei ongelma korjaannu BIOS-päivityksellä ja suosittelivat palauttamaan emon, joten mitään mutta vaihtoehtoa ei ollut. Todella kummallista kyllä ja ei ole ennen vastaan moista tullut.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 113
Tätä ylläpidon jäsentä kiinnostaisi paljon enemmän miten on mahdollista että emolevyllä on yhteensopivuusongelmia erillisen, standardin PCIe-väyläisen äänikortin (SB Zx) kanssa.
Mihin @Kaotik on törmännyt? Oma kombo on pelannut loistavasti tällä ja edellisellä Asuksen lankulla.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 522
Kylläpä nämä ajuripaketit ovat paisuneet ajan saatossa, kun nykyään vaatii tilaa jo 490Mt. Kaikkea turhaa sotkettu sekaan.
piti ihan kaivella että mitä ne ajurit on ennenvanhaan vieneet.

Ensimmäisen sukupolven geforcen, geforce 256, viimeisin ajuri

Version 71.89 - WHQL
Release Date Thu Apr 14, 2005
Operating System Windows 2000
Windows XP
Language English (US)
File Size 18.9MB

TNT&TNT2 korteille
Version 61.77
Release Date Tue Oct 02, 2007
Operating System Windows 2000
Windows XP
Language English (US)
File Size 12.0MB

noissa ei kovin paljoa pelikohtaisia optimointeja sovi sisään :D
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 569
piti ihan kaivella että mitä ne ajurit on ennenvanhaan vieneet.

Ensimmäisen sukupolven geforcen, geforce 256, viimeisin ajuri

Version 71.89 - WHQL
Release Date Thu Apr 14, 2005
Operating System Windows 2000
Windows XP
Language English (US)
File Size 18.9MB

TNT&TNT2 korteille
Version 61.77
Release Date Tue Oct 02, 2007
Operating System Windows 2000
Windows XP
Language English (US)
File Size 12.0MB

noissa ei kovin paljoa pelikohtaisia optimointeja sovi sisään :D
Kyllä niitä tuohonkin aikaan oli, toki pelit oli ihan tavalla yksinkertaisia, perus TnL oli tekniikan huippua kun GPU:lle alettiin sysäämään lisää laskettavaa
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 743

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 569
No jopas niitä hotfixejä nyt tulee yhdestä setistä
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 232
Viestejä
4 195 245
Jäsenet
70 877
Uusin jäsen
MikoThun

Hinta.fi

Ylös Bottom