NVIDIA julkaisi uuden G-Sync ULMB2-teknologian liiketerävyyttä parantamaan

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 377
nvidia-g-sync-ulmb2-20230530.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA on vahvasti läsnä Computex 2023 -messuilla, mutta suurin osa yhtiön tarjonnasta on keskittynyt datakeskuksiin ja tekoälyyn. Poikkeuksen tähän tekee uusi G-Sync Ultra Low Motion Blur 2 eli ULMB2.

G-Sync ULMB2 on uusi, firmware-päivityksellä G-Sync-näyttöihin toimitettava toimintatila. Sen luvataan toimittavan jopa yli 1000 hertsin näyttöä vastaavaa liiketerävyyttä. Tässä vaiheessa teknologia on saatavilla vasta Acerin Predator XB273U F:lle ja Asuksen ROG Swift PG27AQN:lle. Kumpaakin yhdistää 27” koko, 1440p resoluutio ja 360 hertsin maksimi virkistystaajuus. Seuraavaksi tuki laajenee samaan sarjaan kuuluvalle AOC Agon AG276QSG:lle sekä Asuksen ROG Swift Pro PG248QP:lle, joka on muista poiketen 25” näyttö 1080p-resoluutiolla ja 540 hertsin virkistystaajuudella.



ULMB2:n uusi kikka on taustavalaistuksen välkynnän ajoittaminen juuri oikein. Se sytyttää taustavalon vasta, kun joka pikseli on saavuttanut tavoitevärinsä. Koska taustavalo paukahtaa kuitenkin kerralla koko näytölle, se johtaa helposti kaksoiskuviin pikseleiden päivittyessä eri tahtiin. ULMB2 korjaa tämän muuttamalla pikseleiden vasteaikaa siten, että ne ovat oikeassa väriarvossaan samanaikaisesti. NVIDIA on nimennyt ominaisuuden Vertical Dependent Overdriveksi.

NVIDIAlla on omassa ULMB2-artikkelissaan useita havainnollistavia videoita teknologiasta.

Lähde: NVIDIA

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Nämä aina tuntuu muna ja kana jutulta. Liikettä keinotekoisesti sumennetaan jotta saadaan suorituskykyä asioille joita silmä ei näe. Nyt on keksitty että ohjelmallinen tarkennus on tehokkaampaan kuin laskennallinen piirtäminen.
Tämä ilmeisesti tehdään näytön puolella? Saadaanko tällä välkkyvät näytöt takaisin?
 
Nämä aina tuntuu muna ja kana jutulta. Liikettä keinotekoisesti sumennetaan jotta saadaan suorituskykyä asioille joita silmä ei näe. Nyt on keksitty että ohjelmallinen tarkennus on tehokkaampaan kuin laskennallinen piirtäminen.
Tämä ilmeisesti tehdään näytön puolella? Saadaanko tällä välkkyvät näytöt takaisin?
Ihmissilmä on toidella hyvä näkemään virheitä, on eri asia näetkö informaatiota 10-24-60-120Hz nopeuksilla mutta virheiden poisto on tärkeämpää. Kysymys on pääasiassa siitä että kuvan ja liikkeen kuvassa sulavuus ja tuntuma on hyvä. Itse havaitsen 100Hz luokassa tapahtuvan repeilyn varsin hyvin ja siksi käytänkin Gsync compatible tilaa päällä 144Hz näytössä kun en voi olla varma että näyttis jaksaa pysyä siellä
 
Tämä ilmeisesti tehdään näytön puolella? Saadaanko tällä välkkyvät näytöt takaisin?

Sitä tuo taustavalon vilkuttaminen on. Epäilen ettei ole havaittavissa. Voi kuitenkin aiheuttaa väsymistä. (voi olla aiheuttamatta)

Kyllä tuo nyt hyvältä parannukselta näyttää. Mutta ominaisuus joka tällä hetkellä löytyy tasan kahdesta monitorista, jee.
 
Kiva että vielä löytyy insinöörejä jotka venyttävät asioita paremmaksi, mutta hieman on taas markkinointilisää tekstissä. Ei 360hz panelia saa "1440hz vastaavaksi" millään taikakeinoilla - siitä voi saada hyvän 360hz kuvan, mutta siihen se sitten jää.
 
Jossain tuben syövereissä oli ettei toimisi gsyncin kanssa, mutta kuinkahan on. Repeily ja pienikin stutteri on no no. En tiedä kuinka paljon silmissä tai aivoissa pitää olla häiriötä jos ei erota tämän tekniikan ja 360hz:n hyötyjä vaikkapa nyt apexissa tai muussa nopeatempoisessa räiskinnässä. Varsinkin nyt kun se kuva oikeasti blurraa todella minimaalisesti.
 
OLEDit ei onneksi tällaisia kikkoja tarvitse.
 
Kiva että vielä löytyy insinöörejä jotka venyttävät asioita paremmaksi, mutta hieman on taas markkinointilisää tekstissä. Ei 360hz panelia saa "1440hz vastaavaksi" millään taikakeinoilla - siitä voi saada hyvän 360hz kuvan, mutta siihen se sitten jää.
Kyllä sen saa taikakeinolla nimeltä ULMB2 kun ymmärtää vain kontekstin. Vaaditaan siis 1440Hz "sample and hold" näyttö (eli ns. tavallinen LCD tai OLED) jotta MPRT on sama kuin tuossa 360Hz ULMB2 monitorissa lyhyimmällä stroben duty cyclellä. Huom: puhutaan siis liiketerävyydestä tai MPRT:stä eli Moving Picture Response Time jolla kerrotaan kuinka paljon ihmissilmä/aivot tuottaa blurria kun seurataan liikkuvaa kohdetta ruudulla.

Missään kohdassa eivät tainneet mainostaa että 360Hz monitori muuttuu 1440Hz monitoriksi joka osa-alueella. Sen kuva vain vaikuttaa olevan 1440Hz monitorin kaltainen kun katsotaan miten selkeitä kaikki asiat on ruudulla liikkeessä.

OLEDit ei onneksi tällaisia kikkoja tarvitse.
Ai eikö? Haluatko tosissaan lukita vastauksen? Nimimerkillä CX:n omistaja joka vihaa OLEDin liikeblurria.

Jossain tuben syövereissä oli ettei toimisi gsyncin kanssa, mutta kuinkahan on.
Koko strobetuksen idea on se että framerate pidetään prikuulleen samana koko ajan. Mieluiten monitorin natiivilla maksimi taajuudella vsynced. Eli haluat 360Hz monitorilla että pelillä on varaa juosta oikeasti esim 500fps average ja 1% lowit on yli 360Hz. Näin saadaan strobella varmin ja paras laatuinen toiminta. Eli joo ei toimi gsyncin kanssa kuin kikkailemalla, mutta et todellakaan halua että framerate muuttuu stroben kanssa mihinkään eli gsync on turha.

---

Omaa ajatelmaa:

Pitkään olen odottanut että joltain saralta tulisi jotain kehitystä tähän LCD ja OLED monitoreita vaivaavaan liikeblurriin ja nVidian julkistus yllätti aika iloisesti. Tuo että ovat saaneet algoritmia tunattua niin että pikseleiden vasteaika ei ole enää merkityksellinen tuossa yhtälössä on hieno juttu. OLED on ihan fantsu desktop käytössä mutta kyllä minua peleissä vain aina ärsyttää että liikkeessä hienot 8k texturet on niin kuin youtuben 360p ripulia. Pitää alkaa katselemaan näitä ULMB2 monttuja jatkossa.
 
Viimeksi muokattu:
OLEDit ei onneksi tällaisia kikkoja tarvitse.

Oled-paneelit kärsivät liike-epäterävyydestä siinä missä LCD-paneelit, sillä molemmat piirtävät kuvan sample-and-hold -periaatteella. Erilaiset BFI-tekniikat parantavat merkittävästi liikkuvan kuvan resoluutiota.
 
Oled-paneelit kärsivät liike-epäterävyydestä siinä missä LCD-paneelit, sillä molemmat piirtävät kuvan sample-and-hold -periaatteella. Erilaiset BFI-tekniikat parantavat merkittävästi liikkuvan kuvan resoluutiota.
Oledeissa ei ole sellaista taustavaloa, jonka voisi kerralla sytyttää ja sammuttaa.
Mutta OLEDeissa (Ainakin LG:n OLEDeissa) on vakio-ominaisuutena BFI, jolla saadaan sammutettua kuva aina ennen uuden kuvan piirtämistä. CX:ssä toimii 60/120Hz:llä, uudemmissa vain 60 Hz:llä.
nVidiaa ei tähän tarvita.
 
Oledeissa ei ole sellaista taustavaloa, jonka voisi kerralla sytyttää ja sammuttaa.
Mutta OLEDeissa (Ainakin LG:n OLEDeissa) on vakio-ominaisuutena BFI, jolla saadaan sammutettua kuva aina ennen uuden kuvan piirtämistä. CX:ssä toimii 60/120Hz:llä, uudemmissa vain 60 Hz:llä.
nVidiaa ei tähän tarvita.

Onhan välkytys melkein joka näytössä eikä siihen ole koskaan näytönohjaimia erikseen tarvittu. Ja OLEDeistä CX on tosiaan paras näistä jossa välkytyksen duty cycleä voi karkeasti jopa muuttaa (low, medium high) joista high-moodissa MPRT on 3,75ms. Eli nvidian käyttämien termien mukaan "vastaa 266Hz tavallista monitoria". C1 MPRT saadaan 50% duty cyclellä eli "vastaa 240Hz tavallista monitoria". Sitä uudemmissa BFI on täysin käyttökelvoton ja vain 60Hz moodissa joka indusoi migreenin jokaiselle.

Mikä ongelma tässä LG:n BFI:ssä on lisäksi? No tietenkin se kun taustavaloa ei erikseen ole ja kun kirkkaus on mitä on niin tuolla välkytyksellä kuvasta tulee niin tumma, että päivän valossa pelatessa kuvasta ei oikein tahdo nähdä mitä siellä tapahtuu. Olikohan ulkomuistista CX:ssä BFI High moodissa kuvan maksimi kirkkaus 70nits. siis kirkkain valkoinen minkä näytölle saa on seitsemänkymmentä nitsiä. Itse pelaan näin pelini, mutta minulla onkin pelihuoneessa ikkunoissa mustat roskasäkit ja pelaan vain öisin. Tulisipa jo talvi...

Summasummarum: Me ehdottomasti tarvitaan nVidiaa tähän koska kukaan muu ei strobetusta näytä kehittävän. Vaikka olen vuosia jo ollut OLED "fanboy" niin tiedostan silti millaista roskaa tämä tekniikka on ja rukoilen parempaa.
 
Mulla on ollut välkyttävä BenQ XL2420T jo yli 10v käytössä. Terävästi näkyy tekstit vaikka vauhdilla skrollaisi pientä tekstiä stroben ansiosta, joka alunperin tarkoitettiin vähentämään crosstalkkia nvidian aktiivi 3d-laseilla.

Toki tämähän on ihan toista maata nykyään. Vieläkö saisi 4k-tarkkuutta + ULMB2 niin voin kaivaa ostohousut esille.
 
Mikä ongelma tässä LG:n BFI:ssä on lisäksi? No tietenkin se kun taustavaloa ei erikseen ole ja kun kirkkaus on mitä on niin tuolla välkytyksellä kuvasta tulee niin tumma, että päivän valossa pelatessa kuvasta ei oikein tahdo nähdä mitä siellä tapahtuu. Olikohan ulkomuistista CX:ssä BFI High moodissa kuvan maksimi kirkkaus 70nits. siis kirkkain valkoinen minkä näytölle saa on seitsemänkymmentä nitsiä. Itse pelaan näin pelini, mutta minulla onkin pelihuoneessa ikkunoissa mustat roskasäkit ja pelaan vain öisin. Tulisipa jo talvi...

Philips on toteuttanut tekniikan tavalla, joka ei himmennä kuvan kirkkautta:



Kohdasta 2:50 eteenpäin

Näin äkkiseltään ajateltuna lämpötila on merkittävin asia, joka vaikuttaa OLED-paneelin käyttöikään. BFI:n kytkeminen päälle laskee duty-cycleä, jolloin kuvan kirkkaustaso sekä tämän myötä myös paneelin lämmöntuotto laskevat. Tätä voidaan kompensoida ajamalla paneelia kovemmalla kirkkaudella silloin kun se on ns. päällä. Mahdollisena esteenä tälle ovat erinäiset virransyötön rajoitukset.
 
Philips on toteuttanut tekniikan tavalla, joka ei himmennä kuvan kirkkautta:



Kohdasta 2:50 eteenpäin

Näin äkkiseltään ajateltuna lämpötila on merkittävin asia, joka vaikuttaa OLED-paneelin käyttöikään. BFI:n kytkeminen päälle laskee duty-cycleä, jolloin kuvan kirkkaustaso sekä tämän myötä myös paneelin lämmöntuotto laskevat. Tätä voidaan kompensoida ajamalla paneelia kovemmalla kirkkaudella silloin kun se on ns. päällä. Mahdollisena esteenä tälle ovat erinäiset virransyötön rajoitukset.

Tuota philipsin käyttämää kikkaa odotettiin LG:n C1 malliin aikoinaan tavallaan semmoisena no-brainer upgradena, mutta kaikkien järkytykseksi LG vain huononsi BFI implementaatiota ja näin vuonna 2023 ainoa asia mikä puuttuu on BFI:n tappaminen lopullisesti poistamalla se television valikoista. Harmillista kehitystä.
 
Kirkkaustestejä jewtubesta ULMB2:lla. Voittaa selkeydessä DyAcc+ Premiumin ja pitää kirkkauden kivassa 250nits. Zowiessa mustat pystyraidat erottuu selkeämmin koska TN paneelin pikselit muuttuu mustaksi äärimmäisen nopeasti, mutta ULMB2 monitorista puuttuu lähes tulkoon täysin double image effect.

Screenshot 2023-05-30 at 13.54.00.png

Screenshot 2023-05-30 at 13.56.01.png

Vertailu vielä 240Hz OLED monitoriin.

Screenshot 2023-05-30 at 13.59.10.png

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 000
Viestejä
4 465 826
Jäsenet
73 879
Uusin jäsen
Torvelo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom