NVIDIA julkaisi tietoturvaongelmia korjaavat GeForce 461.09 -ajurit näytönohjaimilleen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 461.09 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat yhtiön työpöytänäytönohjaimia Kepler- ja mobiilinäytönohjaimia Maxwell-arkkitehtuurista lähtien.

GeForce 461.09 -ajureissa ei ole poikkeuksellisesti listattu ainuttakaan merkittävää uudistusta tai Game Ready -leimaa peleille. Sen sijasta ajureissa on keskitytty paikkaamaan tietoturva-aukkoja, mikä itsessään on luonnollisesti merkittävää työtä.

Windows-puolella ajureissa on korjaukset CVE-2021-1051, -1052, -1053, -1054 ja -1055 -tietoturva-aukoille. Tuoreimmista Linux-ajureista (460.32.03) löytyy vastaavat korjaukset tietoturva-aukoille CVE-2021-1052, -1053 ja -1056. Ammattilaiskorteille on julkaistu korjatut ajuriversiot myös vanhempiin ajuriperheisiin (Release XXX).

Tietoturvaongelmien lisäksi ajureissa on korjattu myös aiempien julkaisujen tavanomaisempia bugeja. Tällä kertaa korjattuja ongelmia ovat esimerkiksi GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimilla mahdollisesti esiintyvä vilkunta työpöydällä ja kaatuminen, kun koko näytöllä näytetään yhtä väriä, sekä etenkin LG:n OLED-televisioita vaivanneet väärät mustan tasot, kun HDR on käytössä. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi X4: Foundations -pelin HUD-ongelmat (Head-up Display) ja kaatuilu GeForce RTX 30 -sarjan näytönohjaimilla Vulkan-rajapinnalla, Batman Arkham Knight -pelin kaatuilu, kun Turbulence Smoke -asetus on käytössä, ja Detroit: Become Humanin satunnainen kaatuilu. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteessa (PDF).

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 304
"Tällä kertaa korjattuja ongelmia ovat esimerkiksi GeForce GTX 1080 Ti -näytönohjaimilla mahdollisesti esiintyvä vilkunta työpöydällä..."

No niin, nyt on ajuri päivitetty ja satunnainen mutta sitäkin ärsyttävämpi Windowsin työpöydän välähtely vaikuttaa korjaantuneen. Tulipahan viime viikkoina debugattua Windowsia, ajureita, näytön asetuksia ja kaapeleita muutamana iltana.

Kiitos Petrus Laineelle tästä päivityksestä. Hyvin tiivistetty lyhyeen tekstiin kaikki oleelliset tiedot uusista ajureista.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Kiitos myös Linux-käyttäjien muistamisesta. Vaikka onkin hyvin pieni vähemmistö, niin Superia olisi ollut linkin laitto Linuxin release noteseihin, jos se tiedotteista vaivattomasti löytyy.

On tosiaan niin pieni vähemmistö ettei ole nähty tarpeelliseksi käsitellä erikseen niitä, nuo tietoturvafixit nyt oli kivasti samassa infopaketissa niin mainittiin tällä kertaa.
Käsittääkseni NVIDIA ei julkaise noita Linux-ajureita samassa tahdissa kuin Windows-ajureita, jonka vuoksi niiden julkaisutiedotteiden linkkailu ajuriuutisiin on vähän fiftisiksti kun edellinen Linux-julkaisu voi olla aika tavalla vanhempi kuin tuore Windows-julkaisu, eikä niiden muutoksissa ole välttämättä mitään yhteistä.
 
Liittynyt
01.08.2017
Viestejä
2 741
Linux sai myös Nvidia "production" päivityksen, ei liity tähän juttuun juuri mitenkään mutta kunhan mainitsin ja on jo eilen julkaistu tuolla ubuntu graphics ppa:ssa.

Hyvin korjauksia:
460.32.03
  • Added support for the following GPUs:
    • RTX A6000
  • Fixed a bug that could cause detailed timing information for displays with a large number of detailed timings to be truncated in the X log.
  • Fixed a bug that prevented scaled display resolutions configured via the nvidia-settings control panel from being reported by RandR.
  • Fixed a bug with the SLI Mosaic Mode configuration dialog in nvidia-settings that left displays enabled when they were not needed in the selected configuration.
  • Added support for RandR rotation and reflection while using an NVIDIA-driven display as a PRIME Display Offload sink.
  • Added support for "Reverse PRIME Bypass", an optimization that bypasses the bandwidth overhead of PRIME Render Offload and PRIME Display Offload in conditions where a render offload application is fullscreen, unredirected, and visible only on a given NVIDIA-driven PRIME Display Offload output. Use of the optimization is reported in the X log when verbose logging is enabled in the X server.
  • Add support for the VK_KHR_acceleration_structure extension.
  • Add support for the VK_KHR_ray_tracing_pipeline extension.
  • Add support for the VK_KHR_ray_query extension.
  • Add support for the VK_KHR_pipeline_library extension.
  • Add support for the VK_KHR_deferred_host_operations extension.
  • Removed the MetaMode string truncation warning for older X Servers when saving the X Configuration file from nvidia-settings.
  • Add support for the VK_NV_fragment_shading_rate_enums extension.
  • Fixed a bug where copying from an X11 pixmap to an RGB overlay window would exhibit corruption.
  • Fixed an issue with VK_ACCESS_MEMORY_READ_BIT and VK_ACCESS_MEMORY_WRITE_BIT when used as part of a render pass.
  • Add support for the VK_KHR_fragment_shading_rate extension.
  • Add support for the VK_KHR_shader_terminate_invocation extension.
  • Reduce host memory consumption for descriptor memory in cases where the pNext chain contains a structure of type
    VK_STRUCTURE_TYPE_DESCRIPTOR_SET_VARIABLE_DESCRIPTOR_COUNT_ALLOCATE_INFO.
  • Increased the default size for new OpenGL/Vulkan Shader Disk Cache location to 1024MB. Note that caches with paths containing "/.nv/ will continue to use the previous default of 128MB unless the size is manually overridden. For more information see the "OpenGL Shader Disk Cache" section in the "Specifying OpenGL Environment Variable Settings" chapter of the README.
  • Changed the default location for new OpenGL/Vulkan Shader Disk Caches. If the location is not manually overridden and a cache is detected in the previous default location, that location will be used instead of the new default location. For more information see the "OpenGL Shader Disk Cache" section in the "Specifying OpenGL Environment Variable Settings" chapter of the README.
  • Add support for the VK_EXT_shader_image_atomic_int64 extension.
  • Add support for the VK_KHR_copy_commands2 extension.
  • Allow importing cached memory via VK_EXT_external_memory_host.
  • Removed support for the following deprecated frame lock NV-CONTROL attributes:
    • NV_CTRL_FRAMELOCK_MASTER
      NV_CTRL_FRAMELOCK_SLAVES
      NV_CTRL_FRAMELOCK_MASTERABLE
      NV_CTRL_FRAMELOCK_SLAVEABLE
  • Default AllowEmptyInitialConfiguration to True such that the NVIDIA X driver succeeds when launching the X server even if there are no display devices connected.
  • RRGetCrtcInfo will now return Rotate_0 instead of 0 as the active rotation for disabled CRTCs.
  • Improved the NVIDIA VDPAU implementation of VdpVideoSurfaceGetBitsYCbCr and VdpVideoSurfacePutBitsYCbCr when using planar or semi-planar formats. This helps applications that transfer data between VDPAU video surfaces and system memory.
  • Added initial experimental support for S0ix-based system suspend (suspend-to-idle). This feature is platform and GPU dependent, so the feature will be disabled by default. To enable this feature, refer to the 'powermanagement' section of the README.
  • Fixed an issue where Vulkan applications would fail to initialize if the connected X11 Server did not expose support for GLX.
  • Improved the memory allocation strategy in nvidia-modeset.ko to reduce the likelihood of out-of-memory errors, which typically manifest as "page allocation failure" messages in the kernel log.
  • Added a new "NoInterlacedModes" token to the NVIDIA X driver's "ModeValidation" option, to allow preventing interlaced modes from being validated. Refer to the "X Config Options" appendix of the driver README for further details.
  • Fixed a bug that could cause X clients to crash when closing display connections to the X server.
  • Fixed a bug that could cause the X server to configure DisplayPort Multi-Stream Transport displays in an inconsistent order.
  • Fixed an interaction problem with 5.4 and newer Linux kernels that caused a performance regression when allocating system memory.
Paras muutos kyllä tuo millä shader cache nostettiin 128MB > 1024MB oletuksena (eli nykyisiin säätöihin ei vaikuta, pitää käsin käydä säätämässä tai esim pelit asentaa alusta, uudella cachella), ja tietysti hyvä kun noita uusia "extensions" VK juttuja linux puolella myös.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Hotfixiä pukkaa
Updated 01/20/2021 12:22 AM
GeForce Hotfix Driver Version 460.97

GeForce Hotfix display driver version 461.33 is based on our latest Game Ready Driver 461.09.

The hotfix addresses the following issues:
  • Adobe Premiere Pro may freeze when using Mercury Playback Engine GPU Acceleration (CUDA) [3230997/200686504]
  • [461.09] NVIDIA Broadcast Camera filter may hang. [200691869]
  • [Steam VR game]: Stuttering and lagging occur upon launching a game (Without using any Hardware monitoring tool). [3152190]
  • [Detroit: Become Human]: The game randomly crashes. [3203114]
  • [NVENC] Colors of webcam video image on receiving end of Zoom may appear incorrect [3205912]
  • [Assassin's Creed Valhalla] Game may randomly crash after extended gameplay [200679654]
  • [X4: Foundations][Vulkan]: The game may crash on GeForce RTX 30 series GPUs. [3220107]
  • [X4: Foundations][Vulkan]: HUD in the game is broken. [3169099]

Windows 10 64-bit Standard Driver - Click Here
Windows 10 64-bit DCH Driver - Click Here
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
6 185
Onko tosiaan niin, että tuo Geforce Experience ei muka tarjoa laisinkaan näitä hotfix versioita? Monella sivustolla oli tälläinen sivuhuomautus, joka osui silmään, niin ajattelin kysästä ihan varmistusta asiaan? Itsehän en siis tuota käytä, mutta jotkut kaverit kyllä ja siksi mielenkiinnolla asiaa kyselenkin...
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 431
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom