NVIDIA julkaisi näytönohjaimilleen uudet GeForce 417.35 -ajurit

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448



NVIDIA on julkaissut uudet ajurit näytönohjaimilleen. GeForce 417.35 -ajurit ovat saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja ne tukevat Kepler-arkkitehtuuria ja sitä uudempiin arkkitehtuureihin perustuvia GeForce-näytönohjaimia. GeForce RTX 20 -sarjan näytönohjaimet ovat tuettuja vain Windows 7- ja 10 -käyttöjärjestelmillä.

GeForce 417.35 -ajureiden merkittävin uudistus on beetatason tuki Deep Learning Super Sampling- eli DLSS-reunojenpehmennykselle Final Fantasy XV -pelissä. Tämän pidemmälle tuki tuskin tulee etenemään, sillä Square Enix on ilmoittanut lopettaneensa kaikean pelin PC-versioon liittyvän kehitystyön. Ajureissa on lisäksi uudet tai päivittyneet 3D Vision -profiilit Insurgency Sandstorm- (Not recommended) ja Atlas-peleille (Fair).

Tuttuun tapaan ajurit korjaavat jälleen joukon edeltävien ajureiden ongelmia, kuten Rocket Leaguen käynnistyminen valkoiseen ruutuun ja sen jälkeen kaatuminen ja ilmeisesti kaikilla NVIDIAn mobiilinäytönohjaimilla esiintynyt ongelma, jossa 3D-kiihdytystä käyttävien pelien suorituskyky tippuu epänormaalisti alle 30 FPS:n tasolle. Tiedossa olevat ongelmat ovat tuttuja jo aiemmista julkaisuista ja ajureissa kummittelee edelleen esimerkiksi G-Syncin välkkymisongelmat, kun G-sync-näytön lisäksi on käytössä HDMI-liitäntäinen näyttö, joka ei tue G-sync-teknologiaa. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta (PDF).

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
805
Final Fantasy XV with DLSS Beta Support
Hyvä video kun pysäyttää ja vertaa TAA VS DLSS.


Kylläpä on sumuinen / utuinen kun käyttää TAA:ta, ei jatkoon.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
283
Oho, en odottanut FF XV:n minkäänlaista DLSS-tukea (edes beta-tukea) sen jälkeen kun ilmoitettiin, että kaikki FF XV:n liittyvät kehitystyö päättyy ja vain seuraava tarina-DLC neljästä (vai viidestä?) luvatusta DLC:stä julkaistaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Alkaakohan tulevaisuudessa näitä ajuripäivityksiä tipahdella viikon välein tai useammin, jos jokaisen DLSS:ää tukevan pelin DLSS-päivitykset julkaistaan ajuripäivityksinä? Eikö se DLSS-paketti olisi muutenkin järkevämpi toimittaa pelaajille pelipäivityksenä Steamin tms. kautta? Kohta on koneen Windows-osio täynnä vaan random pelien DLSS:ään tarvitsemia tiedostoja...
Nvidian ajuripaketin koko on muutamassa vuodessa paisunut reilusta 200 megatavusta lähes 550 megatavuun...
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
150
>Final Fantasy XV with DLSS Beta Support
>Hyvä video kun pysäyttää ja vertaa TAA VS DLSS.

TAA:n koko idea on tekstuurien jne sumentaminen. Jos haluaa tarkkaa kuvaa, kannattaa käyttää SSAA, MSAA ja SMAA.

PR-videoissa joissa pyritään maksimoimaan ero TAA on järkevä valinta vastakohdaksi.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Final Fantasy XV with DLSS Beta Support
Hyvä video kun pysäyttää ja vertaa TAA VS DLSS.


Kylläpä on sumuinen / utuinen kun käyttää TAA:ta, ei jatkoon.
GTX 1080 Ti @ 4K TAA vs RTX 2080 Ti @ 1440p DLSS, reilu vertailu :btooth:
Mikäli pelin osalta tilanne ei ole merkittävästi muuttunut demon tilanteesta, DLSS on paikoin parempi, paikoin huonompi, matalampi resoluutio näkyy monessa paikkaa ja DoF-efekti hajosi
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
805
Mikäli pelin osalta tilanne ei ole merkittävästi muuttunut demon tilanteesta, DLSS on paikoin parempi, paikoin huonompi, matalampi resoluutio näkyy monessa paikkaa ja DoF-efekti hajosi
En mitään muuta odottanutkaan :D
On täälläkin foorumilla henkilöitä joilta löytyy Turing konehuoneesta. Niiden kokemuksille annan arvoa. Jos joku on jo pelannut Final Fantacyä niin kokemuksia esille.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
GTX 1080 Ti @ 4K TAA vs RTX 2080 Ti @ 1440p DLSS, reilu vertailu :btooth:
Mikäli pelin osalta tilanne ei ole merkittävästi muuttunut demon tilanteesta, DLSS on paikoin parempi, paikoin huonompi, matalampi resoluutio näkyy monessa paikkaa ja DoF-efekti hajosi
Vertailun reiluutta lisää se, että 2080 Ti:llä kuvassa on enemmän värikylläisyyttä, varjot on tummempia ja vaaleat kohteet kirkkaampia. On taidettu vähän jälkikäsitellä jompaa kumpaa videonpuoliskoa, että saadaan 2080 Ti:n tuottama kuva näyttämään kivemmalta.
Väsäsin vähän todistusaineistoa: http://i.imgur.com/aQXFtQc.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
439
Tuo HDMI-välkkyminen on kyllä vaivannut ja sitä ihmetellyt, jotenkin mennyt täysin ohi että known issue. Eipä onneksi vielä kerennyt piuhoja uusimaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
43
Tuo HDMI-välkkyminen on kyllä vaivannut ja sitä ihmetellyt, jotenkin mennyt täysin ohi että known issue. Eipä onneksi vielä kerennyt piuhoja uusimaan.
Ihan samaa olen itsekin hämmästellyt kun on G-Sync näyttö ja telkku kiinni samaan aikaan. Välkkyminen siis tapahtuu aina kun telkkarin käynnistää.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
GTX 1080 Ti @ 4K TAA vs RTX 2080 Ti @ 1440p DLSS, reilu vertailu :btooth:
Mikäli pelin osalta tilanne ei ole merkittävästi muuttunut demon tilanteesta, DLSS on paikoin parempi, paikoin huonompi, matalampi resoluutio näkyy monessa paikkaa ja DoF-efekti hajosi
Nvidia+Kaotik= dissausta ;)
Toihan on mahtavaa että tuki jota ei edes osannut odottaa tuli pelille, tuon pelaamista lykännyt päivitysten toivossa niin nyt on vihdoin otollisin hetki joulun vapailla aloitella pelaileen.
Jos vaikka 2080 jaksais tuon avulla paremmin 4K.lla

Vertailun reiluutta lisää se, että 2080 Ti:llä kuvassa on enemmän värikylläisyyttä, varjot on tummempia ja vaaleat kohteet kirkkaampia. On taidettu vähän jälkikäsitellä jompaa kumpaa videonpuoliskoa, että saadaan 2080 Ti:n tuottama kuva näyttämään kivemmalta.
Väsäsin vähän todistusaineistoa: http://i.imgur.com/aQXFtQc_d.jpg?maxwidth=100000&fidelity=high
Kyllä ne värit sun muut siittä muuttuu vielä lisää kun paumauttaa 4K resolla 65"oledilla pelin käyntiin :cigar2:
Se on meinaan itse näytöllä aika iso merkitys kuvan lopulliseen laatuun.

Noi värierot tuossa kuvassa johtunee Dlss
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 247
Nvidia+Kaotik= dissausta ;)
....
Noi värierot tuossa kuvassa johtunee Dlss
Nvidia+Lepakomäyrä = sokeaa fanitusta :facepalm:
DLSS:n ei pitäisi tehdä muuta kuin nostaa resoluutiota ja samalla antialiasoida. Ihmettelen varsinkin tuota lähes mustaa vettä kuvan vasemmassa alanurkassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Joko se Hitman 2:en artfaktibugaus on korjattu? Edellisillä ajureilla Hawkes bay ja Kolumbia ainakin räpsytti niin ettei voinut pelata. Internetsien mukaan vika oli ajureissa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Joko se Hitman 2:en artfaktibugaus on korjattu? Edellisillä ajureilla Hawkes bay ja Kolumbia ainakin räpsytti niin ettei voinut pelata. Internetsien mukaan vika oli ajureissa.
Pitäisi olla korjattu näissä ajureissa
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
No niin, 1440p DSR käyttäen ->4K
Detaljit tapissa, Nvidia game worksit off.
Pojot: TAA 5227 ja DLSS 6822, siis 30% parannusta.

Testi tehty käyttäen Final Fantasy XV Windows Edition Benchmark Download November DLSS Update
Näyttiksena RTX2080.
2080 Ti:llä parannus oli 36% kun aiemmin testailin, asetuksissa kaikki maksimilla, vain DLSS vs TAA. Kuvanlaadussa ei merkittäviä eroja, moni testaaja jopa väittänyt että DLSS:llä kuva olisi parempi, mutta itse en mene vannomaan, mutta ainakaan selvästi huonompi se ei ole.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Nvidia+Lepakomäyrä = sokeaa fanitusta :facepalm:
DLSS:n ei pitäisi tehdä muuta kuin nostaa resoluutiota ja samalla antialiasoida. Ihmettelen varsinkin tuota lähes mustaa vettä kuvan vasemmassa alanurkassa.
Hyvää on pakko fanittaa ;)

Mitä väliä väreistä videolla kun ne omalla näytöllä on kuitenkin erillaiset, pääasia että toimii hyvin ja näyttää hyvältä :cigar2:
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
Hyvää on pakko fanittaa ;)

Mitä väliä väreistä videolla kun ne omalla näytöllä on kuitenkin erillaiset, pääasia että toimii hyvin ja näyttää hyvältä :cigar2:
Pointti oli että videossa vääristellään todellisuutta antamalla toiselle eläväisempi ja kontrastikkaampi värimaailma, mikä näyttää oletuksena "paremmalle" ihmissilmään, minkä suuri yleisö tulkitsisi automaagisesti johtuvan näytönohjaimesta tai DLSS:stä vaikkei niillä ole tekemistä asian kanssa.
Vähän sama kuin NVIDIA pisti G-Sync HDR -vertailuissa messuilla SDR-näyttöjen asetukset päin vittua että ero näyttäisi isommalta.

2080 Ti:llä parannus oli 36% kun aiemmin testailin, asetuksissa kaikki maksimilla, vain DLSS vs TAA. Kuvanlaadussa ei merkittäviä eroja, moni testaaja jopa väittänyt että DLSS:llä kuva olisi parempi, mutta itse en mene vannomaan, mutta ainakaan selvästi huonompi se ei ole.

Ota se S pois HTTPS:stä että kuvat toimii lainaamattakin :hammer:
Tuskin tuo toteutus eroaa siitä benchmarkdemon toteutuksesta, eli paikoin kuvan pitäisi olla parempi, paikoin huonompi ja DoF rikkoontuu ainakin tietyissä tilanteissa (+tietenkin se matalamman reson näkyminen etenkin detaileissa)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
805
2080 Ti:llä parannus oli 36% kun aiemmin testailin, asetuksissa kaikki maksimilla, vain DLSS vs TAA. Kuvanlaadussa ei merkittäviä eroja, moni testaaja jopa väittänyt että DLSS:llä kuva olisi parempi, mutta itse en mene vannomaan, mutta ainakaan selvästi huonompi se ei ole.
Katsoitko Frapsilla minimit ?
Ne on tuon pelin pullonkaulat. DLSS tuo jonkin verran helpotusta.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Katsoitko Frapsilla minimit ?
Ne on tuon pelin pullonkaulat. DLSS tuo jonkin verran helpotusta.
Onkos tuosta DLSS:tä tullut mitään päivitystä testien suhteen? Alussa osa saiteista oli sitä mielttä, että 4k dlss tarjoaa saman kuvanlaadun ja perffin mitä 1800p ja smaa skaalattuna. Vähän hankalaa saada mitään järkevää kuvaa, kun vasta pari softaa tukee dlss:ää.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Katsoitko Frapsilla minimit ?
Ne on tuon pelin pullonkaulat. DLSS tuo jonkin verran helpotusta.
Ajoin uudet testit uusilla ajureilla, pisteissä parannusta 39%, 2 minuutin mittausjaksolla alusta alkaen fps oli 36% parempi.

DLSS: min 43, max 83, avg 60.633
TAA: min 35, max 62, avg 44.592

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Vanhempi techspot:
Infiltrator 1800p vs DLSS:

Ja kun tukevia softia oli tuolloin vain 2, infiltrator ja final fantasy. Ynnä final fantasy tarjosi surkean TAA toteutuksen:

"It’s also a pretty small sample size. Final Fantasy XV is a particularly poor comparison because its stock standard anti-aliasing, TAA, is a rubbish implementation of that technology, which blurs the otherwise sharp, clear imagery you normally get with native 4K. And while Infiltrator isn’t as limited in that regard, it’s not an actual game."

Tämä pisti vain siitä silmään, eli toisen DLSS:ää tukevan softan TAA toteutus ei ollut niin huono ja siinä TAA 1800p tarjosi lähes saman perffin ja kuvanlaadun mitä DLSS.

"Pretty similar story when comparing DLSS to 4K TAA, except in this demo the TAA implementation isn’t complete garbage"

"This is perhaps the most interesting comparison we'll see. The Infiltrator demo allows you to mess around with the resolutions a bit more than FFXV, so here I have a native 1800p image, upscaled to 4K, next to 4K DLSS."

"And here’s the fun part. Native 1800p rendering delivers nearly identical performance to DLSS in the Infiltrator demo: DLSS is about 2 percent faster in average framerates, and 6 percent faster in 1% lows. Of course, DLSS is a good 37 percent faster than 4K in average framerates, but the key thing here is DLSS is nearly visually identical to 1800p while also providing near identical performance."


Ainakaan tuon perusteella ei osaa vielä sanoa onko DLSS käytännössä kiva, vai pelkkää markkinapuhetta.
 

Asmola

Molander
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 143
Hyviä screenshotteja vertailua varten. Hiiren rullalla voi zoomata:

NVIDIA DLSS Test in Final Fantasy XV

Aito 4k on selvästi yksityiskohtaisempi kuin DLSS. 1440p+taa ei jää pahasti DLSS:ää jälkeen kuvanlaadussa, mutta voittaa selvästi frameratessa.

Ei erityisen vakuuttava esitys.
Eihän tuo tietenkään vastaa aitoa 4K:ta yksityiskohdiltaan kun 50% aidoista kohteista jää renderöimättä (ne "arvotaan"), mutta 1440p ilman sekä TAA:n kanssa DLSS voittaa kyllä selvästi. Voi olla että parempi suorituskyky pienemmällä kuvanlaadun heikkenemisellä saavutetaan laskemalla pelin detaileja kuin käyttämällä DLSS, mutta pitäisi olla 4K näyttö että voisi tehdä rehellisen vertailun, tällä omalla 34" Ultraleveällä (1440 pystyresoluutio) ei ainakaan näe selvää kuvanlaadun heikkenemistä käyttäessä DLSS:ää.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Katso ylempää Asmolan testituloksia (game works mukana). Vielä kun saatais Vegan minimit ;)
Pointti oli lähinnä se, että on vain kaksi testiä jotka tukee tuota DLSS:ää, joista toisen TAA toteutus on surkea ja valtaosa testeistä on surkea TAA toteutus vastaan DLSS. Tuo infiltrator ja 1800p upskaalaus kun osoittaa, että devaaja ei ryssi TAA toteutusta, niin se ja upskaalaus tarjoaa käytännössä saman perffin ja kuvanlaadun mitä DLSS.

Joten kiinnostaa nähdä vähän mitä tapahtuu jos/kun DLSS yleistyy. Onko se oikeasti hyvä ja tasalaatuinen, vai ei mitään mitä vanha rauta upskaalauksella ja vanhalla AA tekniikalla ei pystyisi tarjoamaan. Final fantasy kun käytännössä tuli touringing julkaisun tekniikkademoksi, niin sen DLSS tukeen on voitu panostaa ihan eri tavalla, kuin tavalliseen pelijulkaisuun.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
805
Tämä pisti vain siitä silmään, eli toisen DLSS:ää tukevan softan TAA toteutus ei ollut niin huono ja siinä TAA 1800p tarjosi lähes saman perffin ja kuvanlaadun mitä DLSS.
Ja tämän toisen pelin DLSS toteutus ei ollut niin mairitteleva kuin Final Fantacyn
"the Final Fantasy XV demo represents the best implementation of DLSS that we've seen. The Infiltrator demo is somewhat less flattering, though its DLSS rendering also looks great to the naked eye watching in real-time."
Nvidia's DLSS Technology Analyzed: It All Starts With Upscaling

Tuon infiltrator demo ei taida olla julkisesti saatavilla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
Ja tämän toisen pelin DLSS toteutus ei ollut niin mairitteleva kuin Final Fantacyn
"the Final Fantasy XV demo represents the best implementation of DLSS that we've seen. The Infiltrator demo is somewhat less flattering, though its DLSS rendering also looks great to the naked eye watching in real-time."
Nvidia's DLSS Technology Analyzed: It All Starts With Upscaling

Tuon infiltrator demo ei taida olla julkisesti saatavilla.
Ei taida olla. Testisoftia kun on vain pari kappaletta ja niillä DLSS tulokset on joko peukku ylös tai meeeh, niin fiilikset on kuin Mantlen suhteen.
Hyvä idea, mutta jos devaajat eivät innostu, tai nvidia pyöräyttää profiilit vasemmalla kädellä sen jälkeen, kun tekniikan testiartikkelit on ulkona, niin tuo kuolee nopeasti pois.

Imho. Voi olla, että koko DLSS korvautuu "tyhmemmällä" versiolla ilman pelikohtaista profiilia. Sehän vaikuttaa kuitenkin olevan astetta fiksumpi AA + resoluution skaalaus + terävöitysfiltteri yhdistelmä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 092
Koskahan korjaavat netflixin pätkimisen kokoruudulla. Kuva pätkii ~10s välein W10 apilla, chromessa ja edgellä. On ollut ongelmana 39x ajureista lähtien. Ehkä windowssin uudelleen asennus auttais, mutta kun ei viitsis.
 
Liittynyt
23.02.2017
Viestejä
805
DLSS: min 43, max 83, avg 60.633
TAA: min 35, max 62, avg 44.592
2018-12-14 15:07:28 - ffxv
Frames: 15083 - Time: 300000ms - Avg: 50.277 - Min: 32 - Max: 72
2018-12-14 15:16:25 - ffxv
Frames: 19797 - Time: 300000ms - Avg: 65.990 - Min: 53 - Max: 85

Tein päivitykset: Microsoft Update Catalog ja Realtek HD Audio Driver 6.0.1.8591 WHQL https://www.station-drivers.com/ind...id=18&id=17&Itemid=858&limitstart=390&lang=en

Ilmeisesti aiemmat Realtekin ajurit vain kusi. Ylempi tuloksista on TAA ja alempi DLSS.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 767
Ja tämän toisen pelin DLSS toteutus ei ollut niin mairitteleva kuin Final Fantacyn
"the Final Fantasy XV demo represents the best implementation of DLSS that we've seen. The Infiltrator demo is somewhat less flattering, though its DLSS rendering also looks great to the naked eye watching in real-time."
Nvidia's DLSS Technology Analyzed: It All Starts With Upscaling

Tuon infiltrator demo ei taida olla julkisesti saatavilla.
Ei taida olla. Testisoftia kun on vain pari kappaletta ja niillä DLSS tulokset on joko peukku ylös tai meeeh, niin fiilikset on kuin Mantlen suhteen.
Hyvä idea, mutta jos devaajat eivät innostu, tai nvidia pyöräyttää profiilit vasemmalla kädellä sen jälkeen, kun tekniikan testiartikkelit on ulkona, niin tuo kuolee nopeasti pois.

Imho. Voi olla, että koko DLSS korvautuu "tyhmemmällä" versiolla ilman pelikohtaista profiilia. Sehän vaikuttaa kuitenkin olevan astetta fiksumpi AA + resoluution skaalaus + terävöitysfiltteri yhdistelmä.
Sehän se on. Astetta älykkäämpi skaalain. Sinällään ihan hyvä juttu, mutta toki vain jos sitä aktiivisesti tuetaan. Ovat vain nuo RTX kortit niin arvokkaita tätä nykyä, että tuki tulnee vain jos Nvidia siitä erikseen maksaa...
Näin ainakin aluksi. Sitten kun joka ikinen Nvidia kortti tuota hyödyntää parista viiteen vuoden kuluttua, niin tuki saattaa olla parempaakin. Vähän sama kuin Raytracing tuen kanssa. Jos kovin moni kortti sitä ei hyödynnä, niin tarjonta on vähäistä. Kun useampi kortti alkaa tukea, niin devaajien kannattaa panostaa siihenkin.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 448
GeForce Hotfix Driver Version 417.58 | NVIDIA

GeForce Hotfix Driver Version 417.58

This is GeForce Hotfix driver version 417.xx that addresses the following:

  • Black screen when resuming from monitor sleep on some DisplayPort monitors
  • Windows 7: FPS drop when G-sync is used with V-sync in games
  • Shadow of the Tomb Raider: Fixes occasional application crash in DirectX 12 mode
  • Fixes black screen on BenQ XL2730 monitor using 144Hz refresh rate
  • Fixes lockup when resuming from sleep on MSI GT83 notebook
Click on the appropriate link to download the driver:
Please note: Windows 8.1x64 is not supported on Turing graphics cards including the GeForce RTX 2080 Ti, GeForce RTX 2080 and GeForce RTX 2070.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 368
Viestejä
4 158 637
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom