NVIDIA julkaisi DXR-säteenseurannan GeForce GTX -näytönohjaimille tuovat GeForce 425.31 -ajurit

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449



NVIDIA kertoi viime kuussa tulevansa laajentamaan DirectX Raytracing (DXR) -säteenseurantatuen GeForce RTX -näytönohjainten lisäksi Pascal- ja Turing-arkkitehtuuriin perustuville GeForce GTX -näytönohjaimille huhtikuussa julkaistavilla ajureilla.

Nyt yhtiö on julkaissut odotetut GeForce 425.31 -ajurit, jotka ovat tuttuun tapaan saatavilla Windows 7-, 8(.1)- ja 10 -käyttöjärjestelmille ja tukevat Kepler-arkkitehtuuria ja sitä uudempia yhtiön näytönohjaimia. DXR-tuki toimii luonnollisesti vain Windows 10 -käyttöjärjestelmällä ja se vaatii toimiakseen vähintään GeForce GTX 1060 -näytönohjaimen 6 Gt:n muistilla.

GeForce 425.31 -ajurit ovat viimeiset Release 418 -ajurit ja sen myötä viimeiset 3D Vision -teknologiaa ja Kepler-arkkitehtuuriin perustuvia mobiilinäytönohjaimia tukevat ajurit. Ajureiden merkittävin uudistus DXR-tuen laajentamisen lisäksi on Game Ready -leima Anno 1800 -pelille. Anno 1800:lle julkaistiin myös uusi 3D Vision -profiili (Not recommended).



NVIDIA julkaisi ajureiden rinnalla myös liudan omia suorituskykytestejään DXR-peleissä ja -demoissa. Yhtiön testien GTX-näytönohjainten DXR-suorituskykyyn vaikuttaa merkittävästi käytetyt asetukset. Esimerkiksi Battlefield V -pelissä Medium DXR -asetuksin GeForce GTX 1080 Ti vastaa suurin piirtein nopeudeltaan GeForce RTX 2070 -näytönohjainta, jääden resoluutiosta riippuen jälkeen noin 3 – 4 %. Toisaalta 1440p- ja 1080p-resoluutioilla myös RTX 2060 pyörii samoissa suorituskykyluvuissa. Ultra DXR -asetuksin tilanne kuitenkin muuttuu selkeästi ja RTX 2070:n lisäksi myös RTX 2060 jättää GTX 1080 Ti:n selvästi jälkeen.



Shadow of the Tomb Raider -pelissä GeForce GTX 1080 Ti:n suorituskyky vastaa yhtiön mukaan suurin piirtein GeForce RTX 2060 -mallia, kun käytössä on High DXR -asetukset. Yhtiö ei julkaissut pelistä tuloksia muilla DXR-asetuksilla. Metro Exoduksessa erot venähtivät sekä Ultra- että High-asetuksilla selvästi ja GeForce GTX 1080 Ti häviää kymmenillä prosenteilla jopa RTX 2060 -mallille. Yhtiö ei julkaissut pelistä tuloksia matalammilla DXR-asetuksilla.

3DMark Port Royal -testissä GeForce GTX 1080 Ti:n tulokset jäävät alle puoleen RTX 2060:n tuloksista. Myös demopuolella erot olivat merkittäviä, eikä niistä julkaistu tuloksia kuin yksin asetuksin. Löydät kaikki NVIDIAn ajamat testit yhtiön verkkosivuilta.

Merkittävät uudistukset eivät muuta vanhaa totuutta, eli ajureissa on jälleen korjattu liuta edellisissä todettuja ongelmia. Tällä kertaa korjattujen bugien listalta löytyvät muun muassa artifaktien esiintyminen Adoben sovelluksissa SLI-kokoonpanoilla, RTX-sarjan näytönohjaimilla tapahtuva satunnainen kaatuilu ARK Survival Evolved -pelissä sekä Witcher 3:a vaivanneet BSOD-kaatuilut. Tiedossa olevia ongelmia ovat puolestaan esimerkiksi G-Syncin toimimattomuus Pascal-arkkitehtuuriin perustuvilla näytönohjaimilla Surround-tilassa, Shadow of the Tomb Raiderin hidastuminen ja lopulta kaatuminen Anselia käytettäessä, työpöydän vilkunta satunnaisesti usean näytön konfiguraatioilla ja päänäytön vilkunta kun toisessa näytössä pyöritetään videota. Voit tutustua ajureiden kaikkiin muutoksiin niiden julkaisutiedotteesta.

Lataa NVIDIAn ajurit täältä

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Star Wars demossa 24fps cappi ja DLSS päällä eikä noita voi ilmeisesti muuksi muuttaa. :tdown:
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Toisin kuin NVIDIA:n tiedotteessa mainitaan, ARK:in kaatuilu ihan BSOD:hen asti ei rajoitunut RTX-sarjan ohjaimiin, vaan ilmeni myös ainakin 1080Ti:lläkin. Saapa nähdä miten pelittää.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Toisin kuin NVIDIA:n tiedotteessa mainitaan, ARK:in kaatuilu ihan BSOD:hen asti ei rajoitunut RTX-sarjan ohjaimiin, vaan ilmeni myös ainakin 1080Ti:lläkin. Saapa nähdä miten pelittää.
Ehkä ne korjasi sen vain RTX-sarjalla? :btooth:
 
Liittynyt
07.11.2018
Viestejä
958
Ehkä ne korjasi sen vain RTX-sarjalla? :btooth:
Toivottavasti ei kuitenkaan. Ei ole enää lainkaan listattu avoimeksi ongelmaksi. Tuo oli muuten todella vittumainen bugi sattuessaan, koneen käynnistäminen uudelleen onnistui vain virtanäppäimestä. Tuli ihan Windows 9x mieleen.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
150
RTX sarjan floppaus alkaa olla selvä. Ray tracingiin on lyöty suuri määrä rahaa nvidian toimesta, pelituki edelleen täysin olematon ja niistä peleistä jotka sitä tukevat, monet käyttäjät sanovat että "vanha näyttää paremmalta". Heistä jotka nielevät RT:n tuottaman kuvalaadun parempana, moni sanoo että suorituskykyuhraus joka sen eteen täytyy tehdä ei ole sen arvoista.

Siten ei ole ihme että "yllättäen" myös vanhat kortit voivat hoitaa säteenseurannan pelkällä ajuripäivityksellä. Säteenseurantaan kykenevien korttien install basea on pakko saada hinnalla millä hyvänsä jos ei haluta kehitystyön ja potentiaalisen kilpailuedun valuvan hukkaan niin kuin 3d visionin kanssa kävi. Saapi nähdä mikä on RTX sarjan kohtalo vuoden päästä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Saapi nähdä mikä on RTX sarjan kohtalo vuoden päästä.
Se on ihan selvä että kyllä se säteenseuranta on tullut jäädäkseen. Toteutetaanko se sitten muutaman vuoden päästä dedikoidulla raudalla Turing-RTX:ien tapaan vai genereesille raudalla kuten nyt vaikka näillä Pascaleilla ja Turing-GTX:illä jää nähtäväksi.

edit: ja mitä kilpailuetuun tulee, niin tässä ei tällä kertaa ole sinänsä mitään NVIDIAn poropietarisettejä sen kummemmin, kun DXR on käytössä D3D-puolella ja Vulkan-puoli hakee vielä vissiin vähän mitä se tekee
 

prc

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
873
Se on ihan selvä että kyllä se säteenseuranta on tullut jäädäkseen. Toteutetaanko se sitten muutaman vuoden päästä dedikoidulla raudalla Turing-RTX:ien tapaan vai genereesille raudalla kuten nyt vaikka näillä Pascaleilla ja Turing-GTX:illä jää nähtäväksi.
Juuri näin. Itse RTX on early adopter hypehypeä, nyt tuodaan vanhemmille ohjaimille. Kisa lähtee kunnolla käyntiin kun AMD tuo omansa (ehkä Navilla?) ja Intel jahka nyt saa ne dGPUt edes paisteltua valmiiksi. Siinä vaiheessa pelitaloja rupeaa kunnolla kiinnostamaan.

Täytyy kuitenkin olla sitä rautaa laajalti käytössä, että viitsitään käyttää miljoonia RT:n hieromiseen peliprojektissa.. tai sitten pitää jonkun vähän rahottaa. Eiköhän nuo julkaisun RT pelit ole tavalla tai toisella (rahalla tai jollain muilla lupauksilla) voideltu Nvidian toimesta noihin muutamiin peleihin.
 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
17
Mitätön ero kuvanlaadussa ja paluu 60 fps peleille parhaimmilla ja yli tuhannen euron näytönohjaimilla. Ei jatkoon.
 
Liittynyt
24.02.2017
Viestejä
388
Se on tällä hetkellä kyllä vähän niin ja näin kun feikkaamalla saadaan erittäin hyvää jälkeä niin onko todelliselle säteenseurannalle oikeasti tarvetta jos huomioidaan tehohävikki. Todennäköisesti tämä kuitenkin kypsyy tulevaisuudessa jolloin saadaan jo merkittävämpää hyötyä vähemmillä uhrauksilla.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
699
Joo kyllä fps > nätimmät heijastukset. Kyllähän tuo ihan mukavalta näytti Battlefieldissä mutta ei millään niin nätiltä että nielisi noin ison eron suorituskyvyssä. Average 60fps vaan ei riitä.
 
Liittynyt
19.12.2016
Viestejä
139
"... vaatii nyt vähintään GeForce GTX 1060:n 6 Gt:n muistilla, tai nopeamman yhtiön näytönohjaimen."

Hyvä kun myöntävät, että on nopeampiakin yhtiöitä. Näillä jampoilla kun tuppaa kestämään uusien korttien julkaisu nykyjään aika pitkään... ;-)
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
365
RTX sarjan floppaus alkaa olla selvä. Ray tracingiin on lyöty suuri määrä rahaa nvidian toimesta, pelituki edelleen täysin olematon ja niistä peleistä jotka sitä tukevat, monet käyttäjät sanovat että "vanha näyttää paremmalta". Heistä jotka nielevät RT:n tuottaman kuvalaadun parempana, moni sanoo että suorituskykyuhraus joka sen eteen täytyy tehdä ei ole sen arvoista.

Siten ei ole ihme että "yllättäen" myös vanhat kortit voivat hoitaa säteenseurannan pelkällä ajuripäivityksellä. Säteenseurantaan kykenevien korttien install basea on pakko saada hinnalla millä hyvänsä jos ei haluta kehitystyön ja potentiaalisen kilpailuedun valuvan hukkaan niin kuin 3d visionin kanssa kävi. Saapi nähdä mikä on RTX sarjan kohtalo vuoden päästä.
Quaken grafiikat parani huomattavasti :)
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 778
Heistä jotka nielevät RT:n tuottaman kuvalaadun parempana, moni sanoo että suorituskykyuhraus joka sen eteen täytyy tehdä ei ole sen arvoista.
Ei se ole kyseenalaista etteikö säteenseuranta tuottaisi luonnollisempaa ja sitä kautta miellyttävämpää valaisusta, realistisemmat heijastukset kiiltäviltä pinnoilta ja parannuksia siihen miten varjot voidaan mallintaa. Aina näitä efektejä voi feikata, mutta kyllä se niin vain menee ettei pahvinen 2D-Paavo vaan ole sen oikean Väyrysen veroinen.

Oikein käytettynä säteenseurannan performanssikolauskaan ei ole mahdoton, joskin sitten on makuasia mikä on kohtuutonta ja mikä siedettävää häviötä "kauneuden" saavuttamiseksi. Varsinkin jos resoluutio on puskettu jo muutenkin oman kortin rajoille.

Se että DXR on nyt saatavilla muillekin malleille ei ole kovinkaan suuri yllätys ottaen huomioon että ilmeisesti ensimmäiset säteenseurantademot Battlefield V:n kohdalla ajettiin ainakin osin softatoteutuksen päällä. Varsinkin kun muutkin kirittävät demoilemalla reaaliaikaisia säteenseurantaa toteutettuna ilman spesifiä rautaa.

Jotain spesifin raudan eduista voi toki päätellä noista performanssivertailuista.

Odotan innolla että DXR tuki yleistyy ja hioutuu helpommin käytettäväksi, vaikka kyllä satavarmasti on nytkin paljon pajoja joissa säteenseurantaa tunkataan tuleviin pelijulkaisuihin. Kesken devaussykliä on kuitenkin aika hankalaa varmasti budjetoida esim. 2018 aloitetulle peliprojektille lisää aikaa säteenseurannan toteutukseen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21 885
Toimiiko Port Royale nyt?

Melkein ostan sen sitten seuraavista Steamin aleista, joita ehkä on pääsiäisenä..
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
RTX sarjan floppaus alkaa olla selvä. Ray tracingiin on lyöty suuri määrä rahaa nvidian toimesta, pelituki edelleen täysin olematon ja niistä peleistä jotka sitä tukevat, monet käyttäjät sanovat että "vanha näyttää paremmalta". Heistä jotka nielevät RT:n tuottaman kuvalaadun parempana, moni sanoo että suorituskykyuhraus joka sen eteen täytyy tehdä ei ole sen arvoista.

Siten ei ole ihme että "yllättäen" myös vanhat kortit voivat hoitaa säteenseurannan pelkällä ajuripäivityksellä. Säteenseurantaan kykenevien korttien install basea on pakko saada hinnalla millä hyvänsä jos ei haluta kehitystyön ja potentiaalisen kilpailuedun valuvan hukkaan niin kuin 3d visionin kanssa kävi. Saapi nähdä mikä on RTX sarjan kohtalo vuoden päästä.
RT on hemmetin hieno, Metro antoi jo maistiaisia tästä.

RT tulee yleistymään pikkuhiljaa ja se toimii jo nyt Gen1 Rtx xx60 sarjan ohjaimellakin kohtuu hyvin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 320
Miten saitte tuon toimimaan 1080 Ti kortilla kun itsellä ei anna noilla uusimmilla ajureilla laittaa BF V pelistä päälle?
 
Liittynyt
18.01.2017
Viestejä
297
ajurit toimii, mutta sitten kun tekee peli kohtasia säätöjä ajureista ( program settings ) niin yht äkkiä kaikki alkuperäset global settings asetukset on ihan mitä sattuu, mitenhän tämmönenki on mahdollista.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Tämähän se näyttää olevan! Windows versio näyttää 1803 vaikka pitäisi olla 1809. On kyllä autoupdate päällä niin en tajua miksei ole tullut
Win10 1809:n kanssa on ollut sen verran ongelmia että sitä on vedelty pari kertaa takaisin sun muuta niin kaikille koneille ei tosiaan ole tullut ellei manuaalisesti tarkasta päivityksiä ja/tai hae sitä
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
1 690
Testailin Battlefield V peliä kone on (i7-7700k, 16gb DDR4 ja GTX1080) asetukset 1080P preset ultra domination pelimuodossa DXR off fps 120-160 ja DXR ultra noin 50 fps. Muutenkin niin hektinen peli että ei siinä maisemia paljon ehdi katsoo kun kuolema jo korjaa satoa niin vaikee sanoa onko se merkittävästi kauniimpi. Mielummin valitsen DXR off ja kivemmat fps:t. Mutta se tuli kyl huomattua että fps droppi on huomattava tuolla ominaisuudella.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Testailin Battlefield V peliä kone on (i7-7700k, 16gb DDR4 ja GTX1080) asetukset 1080P preset ultra domination pelimuodossa DXR off fps 120-160 ja DXR ultra noin 50 fps. Muutenkin niin hektinen peli että ei siinä maisemia paljon ehdi katsoo kun kuolema jo korjaa satoa niin vaikee sanoa onko se merkittävästi kauniimpi. Mielummin valitsen DXR off ja kivemmat fps:t. Mutta se tuli kyl huomattua että fps droppi on huomattava tuolla ominaisuudella.
BF nyt onkin huonoin peli mitä DXR tulee, lähes turha tuollaisessa pelissä ja muutenkin puutteellinen toteutus ja erot pieniä kun vertaa esim Metron toteutukseen.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
BF nyt onkin huonoin peli mitä DXR tulee, lähes turha tuollaisessa pelissä ja muutenkin puutteellinen toteutus ja erot pieniä kun vertaa esim Metron toteutukseen.
Mitähän nyt taas höpäjät.
Metrossa lasketaan GI:tä skylightin (auringon) perusteella, mitään muuta ei RT:llä tehdä
BFV:ssä lasketaan heijastuksia suurimmasta osasta maailmaa, mitään muuta ei RT:llä tehdä
Miten yksi näistä on "puutteellinen toteutus" ja toinen ei?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 069
Win10 1809:n kanssa on ollut sen verran ongelmia että sitä on vedelty pari kertaa takaisin sun muuta niin kaikille koneille ei tosiaan ole tullut ellei manuaalisesti tarkasta päivityksiä ja/tai hae sitä
Itsellä ei Check for updatesia hakkaamalla tarjoa 8700K-deskarille eikä 4720HQ-läppärille mutta Atom x5-Z8350 tablettiin kyllä tuli mukisematta :btooth:
Testailin Battlefield V peliä kone on (i7-7700k, 16gb DDR4 ja GTX1080) asetukset 1080P preset ultra domination pelimuodossa DXR off fps 120-160 ja DXR ultra noin 50 fps. Muutenkin niin hektinen peli että ei siinä maisemia paljon ehdi katsoo kun kuolema jo korjaa satoa niin vaikee sanoa onko se merkittävästi kauniimpi. Mielummin valitsen DXR off ja kivemmat fps:t. Mutta se tuli kyl huomattua että fps droppi on huomattava tuolla ominaisuudella.
Milläs ilveellä saat noin korkeat fps:t :eek: Omalla vastaavalla koneella ei tuollaisia 120+ fps:iä näe vaikka grafiikat on sekoitus low-ultra väliä 2560x1080 resolla.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Mitähän nyt taas höpäjät.
Metrossa lasketaan GI:tä skylightin (auringon) perusteella, mitään muuta ei RT:llä tehdä
BFV:ssä lasketaan heijastuksia suurimmasta osasta maailmaa, mitään muuta ei RT:llä tehdä
Miten yksi näistä on "puutteellinen toteutus" ja toinen ei?
Lasketaan millä lasketaan mutta paremmalta se Metrossa näyttää kuin jossain online shoterissa missä ei tee yhtikäs mitään moisilla FPS tiputtavilla efekteillä.. vesilätäkkö kiiltää joo ompas hienoo.
Metrossa oli paljon muutakin.
Pelaa edes joskus sitä metroa ja laita On/OFF niin huomaat että erot selkeitä verrattuna BF
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Lasketaan millä lasketaan mutta paremmalta se Metrossa näyttää kuin jossain online shoterissa missä ei tee yhtikäs mitään moisilla FPS tiputtavilla efekteillä.. vesilätäkkö kiiltää joo ompas hienoo.
Metrossa oli paljon muutakin.
Pelaa edes joskus sitä metroa ja laita On/OFF niin huomaat että erot selkeitä verrattuna BF
Ei kyse ollut siitä kuinka paljon se muuttaa pelin ulkonäköä, väitit toisen olevan "puutteellinen toteutus" vaikka kumpikin toteuttaa vain yhden asian sillä RT:llä. Yhden mielestä ne kiiltävät lätäköt ja muut heijastavat pinnat voivat olla isompi juttu kuin yhteen taivasvaloon perustuva GI, toisen mielestä toisin päin jne.

Olikos tätä AMD:lle?
AMD ei ole julkaissut toistaiseksi DXR-yhteensopivia ajureita.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 449
Jees, muistan vaan olleen juttua että AMD:lläkin homma toimisi. Ja tuskin olisi ongelma saada koko GCN-valikoima toimimaan, joskin hyödystä voidaan olla montaa mieltä. :D
AMD:llä on mm RadeonRays jolla onnistuu säteenseuranta, mutta DXR-ajureita ei. Mitään teknistä estettä sellaisten tekemiselle ei kuitenkaan ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
11 941
Erilaisia säteenseurantatoteutuksia voi koodata jokainen pelin kehittäjä ihan itse shadereilla. DXR:n tapauksessa joka pelin kehittäjän ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen kun toteutukselle on määritelty rajapinta jonka näytönohjain / sen ajurit sitten mäppäävät toimivaksi toteutukseksi.

-
Harvemmin on ollut tilannetta, jossa AMD on perässä noissa DirectX:n tärkeämmissä isoissa featureissa. Yleensä se on ollut nimenomaan Nvidia, jolla on kestänyt sukupolven verran ylimääräistä tuoda ominaisuudet tarjolle.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
484
Nvidialta jaossa nyt wddm 2.6 -tuelliset ajurit 430.39

https://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
237 473
Viestejä
4 163 414
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom