NVIDIA ja Microsoft julistivat keksivänsä Windows-tietokoneet uudelleen

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
25 230
Tiedotteen mukaan RTX Spark tulee viemään Windowsin agenttitekoälyn aikakauteen, jossa käyttäjä käskee ja kone tekee.
nvidia-rtx-spark-reinventing-20260601.jpg

RTX Sparkin ohella NVIDIA ilmoitti myös lyöttäytyneensä yhteen Microsoftin kanssa keksiäkseen Windows-tietokoneet uudelleen. Yhtiö kertoo Windowsin siirtyvän henkilökohtaisen tekoälyn aikakauteen yhtiön uuden prosessorin voimin.

NVIDIAn mukaan RTX Spark tulee sykkimään maailman ensimmäisten henkilökohtaisiin tekoälyagentteihin perustuvien Windows-tietokoneiden sisällä. Tietosuojasta pidetään huolta paikallisesti NVIDIA OpenShell -ympäristössä toimivien agenttien ja Windowsin uusien tietoturvaopminaisuuksien voimin.

Agenteille riittää RTX Sparkissa parhaimmillaan jopa petaFLOPSin edestä laskentavoimaa FP4-tarkkuudella. Suosituista agenttitekoälyistä ainakin OpenClaw ja Hermes Agent ovat jo ilmoittaneet tuovansa sovellustensa seuraaviin versioihin tuen OpenShell-ympäristölle ja Windowsin uusille ominaisuuksille.

NVIDIA on tehnyt yhteistyötä myös muiden sovellusvalmistajien kanssa ja esimerkiksi Adoben suosituista Photoshop- ja Premiere Pro -sovelluksista on tulossa omat agenttivalmiit versionsa RTX Sparkille. Microsoft puolestaan on kertonut monilla sovelluksilla olevan jo valmiiksi natiivi tuki Arm-arkkitehtuurille Windowsilla eikä pelaajiakaan ole unohdettu: Epicin Easy Anti-Cheat ja BattlEye saivat tänään natiivin tuen Armille, jonka lisäksi League of Legendsin, Valorantin ja PUBG: Battlegroundsin on luvattu saavan lähiaikoina tuen alustalle.

Lähteet: NVIDIA, Microsoft
 
eli odotettavissa 4000e läppäri jonka pitää silti emuloida x86:sta? ...noh, ehkä tuo ei kuitekaan ole mikään ensisijaisesti pelimylly vaikka pelejä pyörittääkin.
 
eli odotettavissa 4000e läppäri jonka pitää silti emuloida x86:sta? ...noh, ehkä tuo ei kuitekaan ole mikään ensisijaisesti pelimylly vaikka pelejä pyörittääkin.
Eiköhän noi uudet pelit ala tulemaan arm-versiona kun nvidian devrel auttaa devaajia. Osa uusista peleistä löytyy jo arm-versioina. UE5 ja unity engineissä on ollut arm-tuki jo pitkään. Läppärissä varmaan gpu ottaa niin kovaa vastaan suorituskyvyssä että emulointi ei ainakaan vanhemmissa peleissä paljoa haittaa.

Tätä joutuu ajattelemaan kana-muna-kana ongelmana. Ajan kanssa x86 valta-asema murtuu. Tän takia nvidia joutui varmaan tuon 2028, 2030 roadmapin avaamaan, että partnerit uskovat arm:in olevan totta eikä one off tuote.
 
Eiköhän noi uudet pelit ala tulemaan arm-versiona kun nvidian devrel auttaa devaajia. Osa uusista peleistä löytyy jo arm-versioina. UE5 ja unity engineissä on ollut arm-tuki jo pitkään. Läppärissä varmaan gpu ottaa niin kovaa vastaan suorituskyvyssä että emulointi ei ainakaan vanhemmissa peleissä paljoa haittaa.

Tätä joutuu ajattelemaan kana-muna-kana ongelmana. Ajan kanssa x86 valta-asema murtuu. Tän takia nvidia joutui varmaan tuon 2028, 2030 roadmapin avaamaan, että partnerit uskovat arm:in olevan totta eikä one off tuote.
Kourallinen pelejä tukee natiivisti ARM. Ei tule x86_64 dominanssi häviämään mihinkään. Ainoa minkä soisi toki nousevan rinnalle jos sellainen on pakollista niin Risc-V mutta sellanenhan ei tietenkään Ngreedialle ja Mäsälle tulis varmasti kelpaamaan.
 
Kourallinen pelejä tukee natiivisti ARM. Ei tule x86_64 dominanssi häviämään mihinkään. Ainoa minkä soisi toki nousevan rinnalle jos sellainen on pakollista niin Risc-V mutta sellanenhan ei tietenkään Ngreedialle ja Mäsälle tulis varmasti kelpaamaan.
Nvidia, qualcom ja apple arm laitteet kyllä johtavat siihen, että arm tuki tulee peleissä lisääntymään. Sormet ristissä että steamdeck2 olisi arm pohjainen.
 
Sormet ristissä että steamdeck2 olisi arm pohjainen.
Miksi? Useammankin tahon, mukaan lukien mm AMDn edustajan Arm ei itsessään ole yhtään sen energiatehokkaampi arkkitehtuuri kuin x86, niiden suunnittelijoille on vain yleensä eri prioriteetit.
Ja näkyyhän se että tähtäintä siirtämällä saa eri tuloksia, x86 puolelle on saatu hyvin energiatehokkaita prossuja ja palvelimissa on satoja watteja kuluttavia Arm-prosessoreita
 
Nvidia, qualcom ja apple arm laitteet kyllä johtavat siihen, että arm tuki tulee peleissä lisääntymään. Sormet ristissä että steamdeck2 olisi arm pohjainen.
Tiedän että sanot tuon puhtaasti sen takia koska omistat todennäköisesti Nvidian osakkeita. Todellisuus on kuitenkin omasta mielestä se että ARM ei tule korvaamaan x86_64 vielä vuosiin. Linux toki tarjoaa microsoftia paremman alusta tämän mahdollistumiselle ja on tarjonnut aina kun verrataan vaikkapa siihen kuinka Microsoft on vuosia yrittänyt tulla mukaan sulautettujen järjestelmien aka ARM-pohjaisten ratkaisujen markkinoille. En usko että tulee onnistumaan tälläkään kertaa vaikka Nvidia heille rahaa oksentaisikin.

Se että Nvidia on nyt keksinyt alkaa lisäämään ARM piirejä omiin tuotteisiinsa ei varmastikaan muuta tilannetta miltään osin. Nvidia Shieldkin oli olemassa useita vuosia eikä mitenkään erityisesti vaikuttanut pelimarkkinoihin. Toki jos videopelien arm pohjaisuus tulee yleistymään niin se johtuu puhtaasti videopelialalla tällä hetkellä erittäin negatiivisesta vaikuttavasta "mobiili ja Gaas" murroksesta jossa markkinoita halutaan laajentaa kehittyville markkinoille ja yksinkertaistaa ARM pohjaisen raudan kautta malliin jossa ARM laitteet toimivat lähinnä thin clientteina isoille konesalivisioille ja jota ohjaillaan isojen korporaatioiden rahoilla ja pohjattomalla ahneudella. Siinä mielessä voit ollakin oikeassa asian osalta. Microsoft ja Nvidia istuvat tähän kuvioon varmasti erittäin hyvin. Ahneita sieluttomia korporaatioita kun ovat.
 
Viimeksi muokattu:
Nvidia, qualcom ja apple arm laitteet kyllä johtavat siihen, että arm tuki tulee peleissä lisääntymään. Sormet ristissä että steamdeck2 olisi arm pohjainen.
Miksi? Useammankin tahon, mukaan lukien mm AMDn edustajan Arm ei itsessään ole yhtään sen energiatehokkaampi arkkitehtuuri kuin x86, niiden suunnittelijoille on vain yleensä eri prioriteetit.
Ja näkyyhän se että tähtäintä siirtämällä saa eri tuloksia, x86 puolelle on saatu hyvin energiatehokkaita prossuja ja palvelimissa on satoja watteja kuluttavia Arm-prosessoreita
Steam Frame on ARM-pohjainen, ajaa x86 pelit FEX emulaation läpi
 
Kourallinen pelejä tukee natiivisti ARM. Ei tule x86_64 dominanssi häviämään mihinkään. Ainoa minkä soisi toki nousevan rinnalle jos sellainen on pakollista niin Risc-V mutta sellanenhan ei tietenkään Ngreedialle ja Mäsälle tulis varmasti kelpaamaan.
Eikä tällä hetkellä valtaosalle kuluttajista myöskää. Risc-V ei ole ekosysteeminä kypsä. Joo kylä toimivan CPU:n saa, mutta järjestelmäpiiri tasolla (ja CPU tehoiss)a ollaan sen verran takamatkalla, että ei siitä menestystä tulisi jos laitteita yrittäisi nyt myydä.

Josko nyt tämä Nvidian julkaisu edes saisi sen aikaan, että ARM pohjaiset ratkaisut alkaisivat kohta olemaan käyttisvapaita, ts saataisiin järkevässä ajassa ajurit kuluttaja ARM vehkeille myös linux puolelle edes Nvidialta. QC ei tunnu olevan asiasta kiinnostunut, ehkä sekin saattaisi muuttua.
 
Herää kysymys että onkohan DGX Station for Windows olemassa ihan vain Microsoftin tilauksesta vai onko tuolle oikeasti ollut jotain kysyntää. Linux on kuitenkin vakiinnuttanut aika vahvasti asemansa AI devaajien keskuudessa niin en ihan keksi miksi ARM pohjaiseen Windowsiin siirtyminen tuota väkeä houkuttelisi.

Yli 100k puntaa noiden hintalaput briteissä niin kotikäyttäjät ja puuhastelijat ei varmaan kuitenkaan ole ostelemassa.
 
ARM ei itse tee prossuja kuluttajille, myy lisenssiään halukkaille valmistajille(mac, qualcomm, mediatek, nvidia, AMD, Intel yms.). x86 lisenssiä et saa ostettua edes rahalla.
Myy nykyään myös prossuja mutta tosiaan ei (vielä) kuluttajille
x86 lisenssiä ei tosiaan saa suoraan rahalla mutta yhteistoiminnalla sekin onnistuu (Zhaoxin VIAn lisenssillä, DM&P:llä olisi myös lisenssi mutten tiedä onko x86-64 mukana myös, AMD yhteistyön kautta on myös Hygon/Sugon mutta en ole varma onko sillä teknisesti lisenssiä vai vain AMDn Zen1 IP:n käyttölupa)
 
Viimeksi muokattu:
Eli 5000€ kone jolta voi pyytää copilottia vaihtamaan taustakuvaa. Selvä.

Palataan asiaan kun on jotain konkreettista näyttöä markkinointihötön lisäksi.
Erittäin kallis piiri n1x + tän hetkiset muistinhinnat. Ei tule olemaan halpa etenkään jos pääasiassa myydään 128GB konfikilla. Ei tuota ole tällä hetkellä suunnattu pelaajille, yleisö varmaan enempi ne jotka ovat ostamassa erittäin highend läppäriä valokuva/videoeditointi tms. missä pitäisi olla sekä suorituskykyä että akunkestoa. Nämä tyypit pääasiassa ostaneet macbook pro:ta. Toinen puoli tyypit jotka jostain syystä haluavat ajaa isoja neuroverkkoja lokaalikoneessa ja minipc ei jostain syystä viehätä. Nvidiahan mainosti, että optimoitu esim. photoshoppia ja davinci resolvea tälle raudalle.

Katsellaan 2028 jos sillon olisi mainstreamimpi softatuki, muistien yms. hinnat normalisoituneet ja kakkosyrityksessä korjattu ensimmäisen raudan virheet. Tämä on vain eka askel maratonilla ja todennäköisesti hapuileva sellainen.
 
Erittäin kallis piiri n1x + tän hetkiset muistinhinnat. Ei tule olemaan halpa etenkään jos pääasiassa myydään 128GB konfikilla. Ei tuota ole tällä hetkellä suunnattu pelaajille, yleisö varmaan enempi ne jotka ovat ostamassa erittäin highend läppäriä valokuva/videoeditointi tms. missä pitäisi olla sekä suorituskykyä että akunkestoa. Nämä tyypit pääasiassa ostaneet macbook pro:ta. Toinen puoli tyypit jotka jostain syystä haluavat ajaa isoja neuroverkkoja lokaalikoneessa ja minipc ei jostain syystä viehätä. Nvidiahan mainosti, että optimoitu esim. photoshoppia ja davinci resolvea tälle raudalle.

Katsellaan 2028 jos sillon olisi mainstreamimpi softatuki, muistien yms. hinnat normalisoituneet ja kakkosyrityksessä korjattu ensimmäisen raudan virheet. Tämä on vain eka askel maratonilla ja todennäköisesti hapuileva sellainen.
Tässä vaan on sellainen, että niin highend-läppäreissä kuin minipc:issäkin olennainen haastaja on Strix Halo, mitä saa heti (on saanut jo yli vuoden), eikä tarvi alkaa ARM-koekaniiniksi. Mutta syksyllähän se sitten nähdään millaiseksi näiden virrankulutus on saatu, ehkä nää menee akkukeston kanssa niin paljon ohi että ovat varteenotettava vaihtoehto.
 
Itsellä ei paukut riitä analysoimaan ARM vs. x86 paremmuutta, ilmeisesti riippuu paljon käytöstä, mutta en usko että nvidia tähän julkaisuun menisi ellei heillä olisi uskoa, että heidän piireillä on kilpailukykyä. Kilpailu on aina hyvästä, tosin nykyisillä muistin hinnoilla harva ostaa mitään tietotekniikkaa ellei ole aivan pakko.

Olisi kyllä kiva jokin ARM-Windows kone ostaa ihan kokeeksi, että miten siinä toimii ohjelmat. Itsellä kuitenkin Windowsin parasta antia on se loistava alaspäinyhteensopivuus, eli jotkin pienet suosikki win32 ohjelmat jostain ysäriltä asti toimivat edelleen ongelmitta, ja ovat jopa kovassa käytössä. Itsekkin koodannut aikoinaan jotain pikkuista palikkaohjelmaa VB6:lla vuonna miekka ja kivi 95/98 windosille, ja edelleen skulaa hyvin :thumbsup:
 
Plus joku konsoltti/firma varmasti tienannut sikamaisen summan tuosta että istutti ajatuksen "suuriin" johtajiin. Konsulttihan ei voi olla väärässä.
 
Miksi? Useammankin tahon, mukaan lukien mm AMDn edustajan Arm ei itsessään ole yhtään sen energiatehokkaampi arkkitehtuuri kuin x86, niiden suunnittelijoille on vain yleensä eri prioriteetit.
Ja näkyyhän se että tähtäintä siirtämällä saa eri tuloksia, x86 puolelle on saatu hyvin energiatehokkaita prossuja ja palvelimissa on satoja watteja kuluttavia Arm-prosessoreita
Ei kai kumma, että AMD:n edustaja moista väittää. Ei kannata ehkä pitää ihan tosiasiana. Jos väite pitäisi paikkansa, AMD:n ja Intelin prosessorisuunnittelijoiden täytyisi olla todella huonoja. Kolmen eri ARM-prossuja suunnittelevan tahon, Applen, Armin ja Qualcommin isot ytimet ovat nimittäin kaikki nopeampia yhden säikeen suorituskyvyssä puhelimien järjestelmäpiireissä, puhelimien jäähdytyksellä, kuin tehokkaimatkaan Intelin tai AMD:n työpöytäkiukaat massiivilla jäähdytysratkaisuilla.

Minulle ei sinällään ole merkitystä, onko prosessoriarkkitehtuuri ARM vai x86, mutta siirtymällä ARM:ään voitaisiin päästä eroon nykytietokoneiden antiikkisista ratkaisuista: ATX-standardista, 12 V powereista, emolevyillä olevista keskitinpiireistä, erillisistä grafiikkakorteista, muistimoduuleista jne. Tuollainen Nvidian RTX Spark, jossa prosessori, grafiikkapiiri ja muistit on integroitu samaan pakettiin, on paljon energiatehokkaampi ja tarjoaa nopeammat yhteydet piirien välille. Etäisyys on tehoa, datan liikutteleminen kaukana toisistaan olevien piirien välillä kuluttaa paljon sähköä.

Olen melko varma, että nykyinen AM5-alustani on viimeinen perinteinen x86-tietokoneeni. Seuraava on RTX Spark -pohjainen tai vastaava, joka mahdollistaa nopean suorituskyvyn pienessä kotelossa, ja sitä sitten päivitetään muutamaan vuoden välein uudempaan.
 
Ei kai kumma, että AMD:n edustaja moista väittää. Ei kannata ehkä pitää ihan tosiasiana. Jos väite pitäisi paikkansa, AMD:n ja Intelin prosessorisuunnittelijoiden täytyisi olla todella huonoja. Kolmen eri ARM-prossuja suunnittelevan tahon, Applen, Armin ja Qualcommin isot ytimet ovat nimittäin kaikki nopeampia yhden säikeen suorituskyvyssä puhelimien järjestelmäpiireissä, puhelimien jäähdytyksellä, kuin tehokkaimatkaan Intelin tai AMD:n työpöytäkiukaat massiivilla jäähdytysratkaisuilla.
Sanoin mukaanlukien ja myös AMD käyttää Armia ;)
Yhden säikeen suorituskyvyssä ovat toki kovia jotkut Arm prossut tietyissä testeissä, mutta se ei tunnu kääntyvän kovin hyvin ainakaan reaalimaailmaan monessa paikassa.
Minulle ei sinällään ole merkitystä, onko prosessoriarkkitehtuuri ARM vai x86, mutta siirtymällä ARM:ään voitaisiin päästä eroon nykytietokoneiden antiikkisista ratkaisuista: ATX-standardista, 12 V powereista, emolevyillä olevista keskitinpiireistä, erillisistä grafiikkakorteista, muistimoduuleista jne. Tuollainen Nvidian RTX Spark, jossa prosessori, grafiikkapiiri ja muistit on integroitu samaan pakettiin, on paljon energiatehokkaampi ja tarjoaa nopeammat yhteydet piirien välille. Etäisyys on tehoa, datan liikutteleminen kaukana toisistaan olevien piirien välillä kuluttaa paljon sähköä.
Yksikään mainitsemistasi asioista "mistä voitaisiin päästä eroon" ei liity mitenkään x86-arkkitehtuuriin itseensä.
RTX Sparkissa ei ole integroitu muisteja samaan pakettiin, jos sellaisen haluat niin sitten ihmettelemään vaikka Intelin Lunar Lakea (Core Ultra 200V) tai Applen piirejä. Itseasiassa RTX Spark ei integroi pakettiin sen enempää kuin vaikka AMD:n ensimmäinen APU-piiri vuodelta 2011 ja järeä GPU:kin on integroitu sinne jo muiden toimesta aiemmin (AMD, Apple)

Olen melko varma, että nykyinen AM5-alustani on viimeinen perinteinen x86-tietokoneeni. Seuraava on RTX Spark -pohjainen tai vastaava, joka mahdollistaa nopean suorituskyvyn pienessä kotelossa, ja sitä sitten päivitetään muutamaan vuoden välein uudempaan.
Siinä pitää vaan päivittää koko roska kerralla. Ja kuten jo todettua, tuollaisia vaihtoehtoja on jo markkinoilla senkun käy ostamassa.
 
Yksikään mainitsemistasi asioista "mistä voitaisiin päästä eroon" ei liity mitenkään x86-arkkitehtuuriin itseensä.
Ei liitykään, mutta niin kauan kuin pöytätietokoneisiin myydään x86-prosessoreita, käytännössä mitään muutosta ei tapahdu.
RTX Sparkissa ei ole integroitu muisteja samaan pakettiin, jos sellaisen haluat niin sitten ihmettelemään vaikka Intelin Lunar Lakea (Core Ultra 200V) tai Applen piirejä. Itseasiassa RTX Spark ei integroi pakettiin sen enempää kuin vaikka AMD:n ensimmäinen APU-piiri vuodelta 2011 ja järeä GPU:kin on integroitu sinne jo muiden toimesta aiemmin (AMD, Apple)
No joo, LPDDR5x on kuitenkin paljon lähempänä prossua kuin emolevyllä olevat muistikammat, tarjoaa paljon enemmän kaistaa ja paljon parempaa energiatehokkuutta. Ja se periaatteessa voitaisiin integroida samaan pakettiin, nyt näin ei vain ole näemmä tehty.
Siinä pitää vaan päivittää koko roska kerralla. Ja kuten jo todettua, tuollaisia vaihtoehtoja on jo markkinoilla senkun käy ostamassa.
Ei koteloa ja poweria tarvitse päivittää eikä välttämättä jäähdytintäkään, jos voi ostaa vain piirilevyn, johon prossu+grafiikkapiiri+muistit ja muu tarpeellinen on juotettu. Eipä sellaisia kaupasta löydy.
 
Computex:sta kuvaa missä pääsivät kokeilemaan microsoftin rtx spark läppäriä. Ihan hyvältä näyttää. Videon kantava teema "gpu ensin" ja koko arm-ekosysteemi hyötyy mukaanlukien qualcom.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://www.youtube.com/watch?v=yzU7fBPuRiY
 
Ei liitykään, mutta niin kauan kuin pöytätietokoneisiin myydään x86-prosessoreita, käytännössä mitään muutosta ei tapahdu.
Meinaatko että muuttuisi arkkitehtuuria vaihtamalla? Tuskinpa.
No joo, LPDDR5x on kuitenkin paljon lähempänä prossua kuin emolevyllä olevat muistikammat, tarjoaa paljon enemmän kaistaa ja paljon parempaa energiatehokkuutta. Ja se periaatteessa voitaisiin integroida samaan pakettiin, nyt näin ei vain ole näemmä tehty.
Ja samaa LPDDR5X:ää ne AMD:n ja Applen järeällä GPU:lla varustetut prossut käyttävät
Ei koteloa ja poweria tarvitse päivittää eikä välttämättä jäähdytintäkään, jos voi ostaa vain piirilevyn, johon prossu+grafiikkapiiri+muistit ja muu tarpeellinen on juotettu. Eipä sellaisia kaupasta löydy.
MiniPC-luokan tietokoneita on ollut koko maailmansivu, jos sisällä ei ole ITX-standardin emo niin hiljaista on ollut päivittämisten kanssa. Mikä saa ajattelemaan, että RTX Spark olisi yhtäkkiä joku poikkeus?

Tulee nyt sellainen olo että ajattelet syystä tai toisesta RTX Sparkin olevan jotenkin mullistava tuote, vaikkei se tuo markkinoille mitään uutta. Kirjaimellisesti sama prossu on ollut saatavilla jo viime lokakuusta lähtien eri nimellä.
 
Meinaatko että muuttuisi arkkitehtuuria vaihtamalla? Tuskinpa.
Kehittyvät paketointi- ja muistiteknologiat mahdollistavat tehokkaan grafiikkapiirin ja prossun yhdistämisen, niin kuin tässä on tehty. Tällaisia ARM-prossuja ei asenneta prosessorikantaan, joten ATX-standardista ei tarvitse piitata.
Ja samaa LPDDR5X:ää ne AMD:n ja Applen järeällä GPU:lla varustetut prossut käyttävät
AMD:n työpöytäprossuissa niitä ei ole, eikä Applen prossulla varustettua levyä voi ostaa ja kasata sen ympärille tietokonetta.
MiniPC-luokan tietokoneita on ollut koko maailmansivu, jos sisällä ei ole ITX-standardin emo niin hiljaista on ollut päivittämisten kanssa. Mikä saa ajattelemaan, että RTX Spark olisi yhtäkkiä joku poikkeus?
No, Nvidia ja sen AIB:t myyvät valtavat määrät grafiikkakortteja, joten mikseivät möisi myös vastaavan kaltaisia levyjä, joissa on prossu mukana. Ei varmasti nyt eikä lähivuosina, markkina on toistaiseksi pieni, mutta RTX Sparkin myöhempiä versioita.
 
AMD:n työpöytäprossuissa niitä ei ole
Miksi niitä nyt yhtäkkiä pitää olla työpöytäprossuissa, kun sä oot hankkimassa RTX Sparkin kaltaista läppäriä/minipc:tä? Esim. Strix Haloa on saanut yli vuoden sekä läppärinä että minipc:nä, samanlaisella 128 GB LPDDR5X muistikonfiguraatiolla, siinä on CPU ja GPU paketoituna samaan, se ei ole parjaamaasi ATX-standardia, eli kaikki on kuten haluaisit. Paitsi että se ei ole ARM, jonka jostain syystä luulet tuovan nämä luettelemani muutokset.
 
Kehittyvät paketointi- ja muistiteknologiat mahdollistavat tehokkaan grafiikkapiirin ja prossun yhdistämisen, niin kuin tässä on tehty. Tällaisia ARM-prossuja ei asenneta prosessorikantaan, joten ATX-standardista ei tarvitse piitata.
Ja tällä ei taas ole yhtään mitään tekemistä Armin tai x86:n kanssa.
AMD:n työpöytäprossuissa niitä ei ole,
Millä logiikalla lasket GB10:n "työpöytäprossuksi" mutta et Strix/Gorgon Haloa?
eikä Applen prossulla varustettua levyä voi ostaa ja kasata sen ympärille tietokonetta.
Ei saa ei. Eikä minkään muunkaan valmistajan.
No, Nvidia ja sen AIB:t myyvät valtavat määrät grafiikkakortteja, joten mikseivät möisi myös vastaavan kaltaisia levyjä, joissa on prossu mukana. Ei varmasti nyt eikä lähivuosina, markkina on toistaiseksi pieni, mutta RTX Sparkin myöhempiä versioita.
Samat valmistajat ovat iät ajat tehneet kannettavista pöytäkoneisiin ja kaikkea siltä väliltä sekä sisään sopivat komponentit, mutta markkinoilla ei ole nähty Framework-kannettavaa lukuunottamatta yhtään mitään tuon kaltaistakaan.
Mikä saa sinut siis ajattelemaan, että NVIDIA nyt yhtäkkiä toisi tähän jonkun mullistuksen, tai edes että seuraavat sukupolvet olisivat yhteensopivia samojen koteloiden, virtalähteiden, jäähdytyksen jne kanssa?
(ja etkö sinä juuri halunnut erillisistä korteista eroon aiemmin tuossa?)
 
Eivätkö nämä nyt ole vaan noita jo olemassa olevia Nvidia DGX Sparkeja, mutta MS on jaksanut vääntää tuen Windowssille? Vai onko tullu jotain uutta rautaversiota joka korvaa vanhasta jotain ongelmia?
 
Eivätkö nämä nyt ole vaan noita jo olemassa olevia Nvidia DGX Sparkeja, mutta MS on jaksanut vääntää tuen Windowssille? Vai onko tullu jotain uutta rautaversiota joka korvaa vanhasta jotain ongelmia?
Se mitä kovasti rummutetaan on ihan sama GB10 kuin DGX Sparkissa, mutta tulossa on myös selvästi kevyempi versio (40 % GPU-suorituskyvystä varmaa, CPU-puoli vuodon varassa mutta todnäk oikea vuoto sanoo 8+4 corea vrt GB10:n 10+10)
 
Ei koteloa ja poweria tarvitse päivittää eikä välttämättä jäähdytintäkään, jos voi ostaa vain piirilevyn, johon prossu+grafiikkapiiri+muistit ja muu tarpeellinen on juotettu. Eipä sellaisia kaupasta löydy.

Ja nimenomaan tähän en halua mennä. Haluan että deskarissa on komponetteja, joita voin päivittää tarpeen mukaan yksitellen, eikä niin että menee tonnien integraatiohelvettipiirikortti aina kerrallaan vaihtoon.

Valtava integraatio sopii kyllä SFF ja pienempiin koneisiin, varauksella läppäriin, tosin siinäkin arvostan sitä että muistit ovat vaihdettavissa.
 
Miksi niitä nyt yhtäkkiä pitää olla työpöytäprossuissa, kun sä oot hankkimassa RTX Sparkin kaltaista läppäriä/minipc:tä? Esim. Strix Haloa on saanut yli vuoden sekä läppärinä että minipc:nä, samanlaisella 128 GB LPDDR5X muistikonfiguraatiolla, siinä on CPU ja GPU paketoituna samaan, se ei ole parjaamaasi ATX-standardia, eli kaikki on kuten haluaisit. Paitsi että se ei ole ARM, jonka jostain syystä luulet tuovan nämä luettelemani muutokset.
En ole sanonut olevani hankkimassa yhtään mitään tietokonetta. Silloin kun nykyisen tietokoneeni kasasin, Strix Haloa ei ollut saatavilla. Eikä sitä nytkään ilmeisesti ole saatavilla levylle juotettuna niin, että voisi ostaa levyn haluamillaan ominaisuuksilla haluamassaan koossa? Tietokoneharrastajana haluaa kasata kokoonpanonsa itse, mini pc -valikoimalla ei ole mitään merkitystä.

Joka tapuksessa Strix Halossa ei ole erityisen tehokasta grafiikkaprosessoria, leveää muistiväylää tai edistynyttä paketointiteknologiaa.
Ja tällä ei taas ole yhtään mitään tekemistä Armin tai x86:n kanssa.
Ei, jos uskoo AMD:n edustajan väitteeseen. Käytännössä suorituskykyä rajoittaa keskusprosessorin ja grafiikkaprosessorin yhteinen sähkönkulutus. Ainakaan nykyisten x86-kiukaiden pariksi ei voi kovin tehokasta grafiikkapiiriä liittää. ARM-SoCien pariksi taas oikein hyvin.
Millä logiikalla lasket GB10:n "työpöytäprossuksi" mutta et Strix/Gorgon Haloa?
En ole moista väittänyt.
Samat valmistajat ovat iät ajat tehneet kannettavista pöytäkoneisiin ja kaikkea siltä väliltä sekä sisään sopivat komponentit, mutta markkinoilla ei ole nähty Framework-kannettavaa lukuunottamatta yhtään mitään tuon kaltaistakaan.
Mikä saa sinut siis ajattelemaan, että NVIDIA nyt yhtäkkiä toisi tähän jonkun mullistuksen, tai edes että seuraavat sukupolvet olisivat yhteensopivia samojen koteloiden, virtalähteiden, jäähdytyksen jne kanssa?
(ja etkö sinä juuri halunnut erillisistä korteista eroon aiemmin tuossa?)
Kuten todettua, prossupiirin ja grafiikkapiirin yhdistäminen tuo merkittäviä etuja, ja kehittyvät paketointi- ja muistiteknologiat yhdistämisen myös mahdollistavat. Ennen pitkää erillisten grafiikkakorttien myynti kuluttajille tulee siis päättymään. Jos Nvidia ei silloin myy kuluttajille "yksilevyjä", joihin perustuvia yksilevytietokoneita voi rakentaa, se ei myy kuluttajille enää yhtään mitään.

Itse en ainakaan usko, että diy-markkina kokonaan kuihtuisi pois ja siirryttäisiin pelkästään valmistietokoneiin. Nvidialla on täydet kyvyt luoda standardit tuotteitansa varten – ovat ne standardit miten huonoja tahansa.
 
Joka tapuksessa Strix Halossa ei ole erityisen tehokasta grafiikkaprosessoria, leveää muistiväylää tai edistynyttä paketointiteknologiaa.
Miten Strix Halon muistiväylän leveys mielestäsi eroaa GB10:stä (=N1X)?

Taikka paketointi?

Tai GPU:n tosimaailman suorituskyky?

Ja kysyn nyt siis mielipidettäsi, koska näköjään millään faktoilla ei ole mitään merkitystä keskustelussa.
 
Miten Strix Halon muistiväylän leveys mielestäsi eroaa GB10:stä (=N1X)?
En ole väittänyt, että eroa olisi.
Taikka paketointi?
NVLink C2C tarjoaa 600 GB/s kaistan keskusprosessorin ja grafiikkaprosessorin välille. Strix Halossa tämä on rocm bandwidth test tulosten mukaan ~84 GB/s .
Tai GPU:n tosimaailman suorituskyky?
RTX Spark on paljon tehokkaampi. Pelaamisessa muistikaista varmasti rajoittaa menoa. Enpä ole sitä siihen suositellutkaan.
 
En ole väittänyt, että eroa olisi.

NVLink C2C tarjoaa 600 GB/s kaistan keskusprosessorin ja grafiikkaprosessorin välille. Strix Halossa tämä on rocm bandwidth test tulosten mukaan ~84 GB/s .

RTX Spark on paljon tehokkaampi. Pelaamisessa muistikaista varmasti rajoittaa menoa. Enpä ole sitä siihen suositellutkaan.
Sit ku vielä kerrot että mitä hyötyä sulle on 600 GB/s väylästä CPU:n ja GPU:n välillä, kun tosimaailmassa se rajoittava tekijä molemmissa systeemeissä on LPDDR5X:n muistikaista, mikä "yllättäen" on sama molemmissa.

Ja RTX Spark ei ole paljoa tehokkaampi, koska molempia rajaa hyötykuormissa tuo varsin matala muistikaista. Se 1 petafloppi FP4:llä kuulostaa paperilla kivalle, kunnes ymmärtää että muistikaistan takia siitä ei ole mitään käytännön iloa.
 
Sit ku vielä kerrot että mitä hyötyä sulle on 600 GB/s väylästä CPU:n ja GPU:n välillä, kun tosimaailmassa se on molemmissa systeemeissä rajoitettu sen LPDDR5X:n muistikaistaan, mikä "yllättäen" on sama molemmissa.

Ja RTX Spark ei ole paljoa tehokkaampi, koska molempia rajaa hyötykuormissa tuo varsin matala muistikaista.
Sellainen data mikä on cachessa siirtyy nopeammin kuin mitä muistikaista antaa myöten. Onko tällä merkitystä, ehkä... jos on optimoitu joku kuorma X hyvin esim llm käytössä tai kuvaeditoinnissa tai jos esim. directstorage striimaa dataa päämuistiin mistä ensin puretaan raskaampi pakkaus cpu:lla ja sitten striimataan sama data gpu:lle joka purkaa kevyemmän pakkauksen. 1MB muistista/levyltä voi cpu-purun jälkeen voi olla paljon enemmän kuin mitä muistikaista antaisi myöten. Sama juttu jos kuvaeditoinnissa lasketaan tiilinä ja osa kuormasta cpu:lla ja osa gpu:lla, pallotellaan dataa cpu-gpu välillä ja data molemmin puolin cachessa eikä aina päämuistissa.

Toinen puoli, että ehkä virtaa kuluu vähemmän kun väylä on nopea. Rauta voi nukkua enemmän jos siirrot on optimoitu fiksusti+nopeampia.
 
Viimeksi muokattu:
Se 1 petafloppi FP4:llä kuulostaa paperilla kivalle, kunnes ymmärtää että muistikaistan takia siitä ei ole mitään käytännön iloa.
Juu ja DGX Sparkin kohdalla on aika monella käyttäjällä ollut tatti otsassa heikosti toimivan FP4 tuen suhteen. Melko tuoreita kokemuksia alla olevassa ketjussa, puolisen vuotta Sparkin julkaisun jälkeen:


Tiedä sitten toimiiko RTX Sparkin kohdalla jo kaikki kuin rasvattu, mutta eipä ihan kauheasti huvittaisi beta testata.
 
Sellainen data mikä on cachessa siirtyy nopeammin kuin mitä muistikaista antaa myöten. Onko tällä merkitystä, ehkä... jos on optimoitu joku kuorma X hyvin esim llm käytössä tai kuvaeditoinnissa tai jos esim. directstorage striimaa dataa päämuistiin mistä ensin puretaan raskaampi pakkaus cpu:lla ja sitten striimataan sama data gpu:lle joka purkaa kevyemmän pakkauksen.

Toinen puoli, että ehkä virtaa kuluu vähemmän kun väylä on nopea. Rauta voi nukkua enemmän jos siirrot on optimoitu fiksusti+nopeampia.
N1X:ssä on 16 MB L3-cache. Mun on itse todella vaikea nähdä sitä käyttötapausta, missä se sieltä GPU:lle siirreltävä data muodostaisi niin merkittävän osan liikenteestä CPU:n ja GPU:n välillä, että sillä olisi mitään merkitystä mihinkään. En sano että sellaista käyttötapausta ei voi olla, mutta ei se nyt ihan triviaalikaan asia ole.

Myös tuossa sun directstorage-esimerkissä data striimattiin päämuistiin, jossa se on jälleen sen 273,2 GB/s muistikaistan päässä, ja se sitten rajoittaa sen vauhdin sen mukaiseksi.
 
N1X:ssä on 16 MB L3-cache. Mun on itse todella vaikea nähdä sitä käyttötapausta, missä se sieltä GPU:lle siirreltävä data muodostaisi niin merkittävän osan liikenteestä CPU:n ja GPU:n välillä, että sillä olisi mitään merkitystä mihinkään. En sano että sellaista käyttötapausta ei voi olla, mutta ei se nyt ihan triviaalikaan asia ole.

Myös tuossa sun directstorage-esimerkissä data striimattiin päämuistiin, jossa se on jälleen sen 273,2 GB/s muistikaistan päässä, ja se sitten rajoittaa sen vauhdin sen mukaiseksi.
Jos meinaa saada vähävirtaisen järjestelmän aikaan on haettava voitot myös pienistä puroista. Mieti myös tapausta missä väylä/dma/... voi nukkua pidempään kun data siirtyy nopeammin, race to sleep. Väylän nopeus ja cachejen koot ovat niitä asioita missä varmasti seuraavassa raudassa 2028 tuunataan kun nähdään miten davinci resolvet, photoshopit, directosraget yms. oikeasti toimivat ja missä kohtaa rautaa voi parantaa.

Photari ja davinci resolve ajavat osan algoritmeista cpu:lla, osa gpu:lla. Jos noissa on lähdetty esim. tiilittämään laskentaa niin yllättävän paljonkin dataa voi pysyä cachessa piirin sisällä ja käydä cpu-gpu välillä rallia riippuen mitä efektejä/ominaisuuksia käyttäjä käyttää. Molempia softia on väitetty optimoidun nvidialle. Ehkä myöhemmin kertovat mitä oikeasti optimoitu.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi? Useammankin tahon, mukaan lukien mm AMDn edustajan Arm ei itsessään ole yhtään sen energiatehokkaampi arkkitehtuuri kuin x86, niiden suunnittelijoille on vain yleensä eri prioriteetit.
Ja näkyyhän se että tähtäintä siirtämällä saa eri tuloksia, x86 puolelle on saatu hyvin energiatehokkaita prossuja ja palvelimissa on satoja watteja kuluttavia Arm-prosessoreita
Okei no missä on ne x86 prossut läppäreihin, puhelimiin ja käsikonsoleihin jotka tarjoaa murskaavaa tehoa ja hävettävän pientä energiakulutusta tyyliin Apple? Vaikka AMD (jolla on oma lehmä ojassa) sanoisi mitä niin tuskimpa nuo pörssissä olevat isot jenkkiyhtiöt ihan huvikseen vain jättää aivan mieletöntä markkinasegmenttiä vaille kilpailua.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
308 728
Viestejä
5 237 110
Jäsenet
83 355
Uusin jäsen
Stormy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom