NVIDIA hautaa SLI-teknologian

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 440
nvidia-sli-20200922.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Useamman näytönohjaimen käyttöä yhden ruudun renderöintiin on tehty kolmatta kymmenettä vuotta. 3dfx julkaisi Voodoo2-näytönohjaimet ja SLI-teknologian (ScanLine Interleaving) vuonna 1998 ja ATi sovitti vuotta myöhemmin kaksi Rage 128 -grafiikkapiiriä samalle näytönohjaimelle MAXX-nimen ryydittämänä.

Sittemmin joukkoon liittyivät AMD:n CrossFire ja NVIDIAn SLI (Scalable Link Interface), joista ensimmäinen on haudattu jo aiemmin. Nyt on aika heittää hyvästit myös SLI:lle sellaisena, kuin se on tähän asti tunnettu. AMD:n aiemmin päätöksen tapaan NVIDIA lopettaa ajureiden kautta toteutetun useamman näytönohjaimen tuen ja tukee jatkossa vain DirectX 12-, Vulkan- ja OpenGL-rajapintojen tarjoamaa ”explicit multiGPU” -teknologiaa, jossa useamman näytönohjaimen tuki jää pelinkehittäjän harteille.

NVIDIAn mukaan se lopettaa uusien SLI-profiilien julkaisun 1. tammikuuta 2021, jonka jälkeen yhtiö tulee keskittymään pelinkehittäjien avustamiseen multiGPU-tuen lisäämiseksi suoraan peleihin. Yhtiö tulee kuitenkin testaamaan jo olemassa olevien profiileiden toimintaa myös jatkossa. Ampere sukupolven ainut NVLink SLI -liittimillä varustettu näytönohjain GeForce RTX 3090 ei tule tukemaan SLI:tä erillisen profiilin vaativissa peleissä, vaan vain ”explicit multiGPU”-teknologiaa hyödyntävissä peleissä. NVIDIA tulee kuitenkin kutsumaan myös tätä useamman näytönohjaimen tukea SLI:ksi.

Lähde: NVIDIA

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Olikos toi Explicit multigpu vielä emon kautta jutteleva eli erillisistä silloista luovutaan samalla kokonaan. Tarkoitan että jos vaikka GTX 970 ajaisit tommosta niin sillon vaan kaks korttia kii ja silta jätetään irti.

Paitsi nuo nvlinkit ja neki vissiin että saadaan toisen kortin muisti käyttöön nopeasti laskentahommissa.
 
Olikos toi Explicit multigpu vielä emon kautta jutteleva eli erillisistä silloista luovutaan samalla kokonaan. Tarkoitan että jos vaikka GTX 970 ajaisit tommosta niin sillon vaan kaks korttia kii ja silta jätetään irti.

Paitsi nuo nvlinkit ja neki vissiin että saadaan toisen kortin muisti käyttöön nopeasti laskentahommissa.

Käsittääkseni näyttikset on kyllä aina kommunikoineet nopeimman mahdollisen väylän (eli esim. sen NVLinkin) kautta.

Mutta ongelma on se, että sen NVLinkinkään nopeus ei ole läheskään tarpeeksi että toisen näyttiksen muistissa olevaa dataa voisi käyttää järkevällä nopeudella.

Niin kauan kun kaikki rendauksessa tarvittava data tulee CPUlta, sen voisi periatteessa duplikoida molempien GPUiden muistiin, jolloin vain haaskattaisiin muistia, mutta ongelmia näyttisten välisen kommunikaation hitaudessa tulee mm. kun tehdään jotain render-to-texture-temppuja (joita tarvii esim. monien heijastusten yms. toteuttamiseen rasteroinnin päälle).

Tässä on lähinnä huonoja vaihtoehtoja:

1) Tehdä se tekstuuriin rendaus vain toisella näyttiksellä ja kopioida rendattu tekstuuri molemmille. Kopionti on hidasta.
2) Tehdä se tekstuuriin rendaus molemmilla näyttiksillä ja kopioida puolet toiseen suuntaan ja puolet toiseen suuntaan. Kopiointi on edelleen hidasta
3) Tehdä se tekstuuriin rendaus tuplana, molemmilla näyttiksillä erikseen. Ei mitään hidasta kopiointia, mutta hirveästi haaskattua työtä
4) Tehdä se tekstuuriin rendaus vain toisella näyttiksellä ja ei kopioida sitä heti molemmille. Sen käyttäminen toisen näyttiksen toimesta on sitten hidasta.


Ja jo ennen kuin varsinainen rendaus alkaa, siellä on vaikka kuinka paljon jotain puskurien allokointeja jne ja se, mitä se koodi (jota se ajuri ei ole välttämättä vielä edes nähnyt) tulee lopulta tekemään vaikuttaa siihen kumman näyttiksen muistiin monet näistä puskureista pitää allikoida jne.

Se, että ei yritetä leikkiä ennustajaeukkoa ja automaattisesti (usein failaten) yritetä rinnakkaistaa työtä ongelmallisen kaistapullonkaulan yli vaan sallitaan monen GPUn käyttö vain kun softa itse niin haluaa, tietäen mitä tekee, on hyvin ymmärrettävää.
 
Olikos toi Explicit multigpu vielä emon kautta jutteleva eli erillisistä silloista luovutaan samalla kokonaan. Tarkoitan että jos vaikka GTX 970 ajaisit tommosta niin sillon vaan kaks korttia kii ja silta jätetään irti.

Paitsi nuo nvlinkit ja neki vissiin että saadaan toisen kortin muisti käyttöön nopeasti laskentahommissa.

Eikös SLI ole toiminut ilman siltaa jo ties kuinka kauan ?
 
Eikös SLI ole toiminut ilman siltaa jo ties kuinka kauan ?
Muistaakseni ihan kaikissa nvidian korteissa on tarvinnut sli/nvlink bridgen. (Paitsi tuplakorteissa ellei ole quad sli)

Crossfiressä muistaakseni 7970 oli viimeinen missä tarvittiin siltaa.

Toki jossakin peleissä on sit toiminu dx12 multigpu mikä ei sit liity sli:hin millään tavalla.
 
  • Tykkää
Reactions: VmH
Toki jossakin peleissä on sit toiminu dx12 multigpu mikä ei sit liity sli:hin millään tavalla.
Se on juurikin se Explicit MultiGPU.
En tiedä mitä NVIDIA meinaa sillä että se on tuettu 3090:llä mutta ei olisi muilla.
 
Se on juurikin se Explicit MultiGPU.
En tiedä mitä NVIDIA meinaa sillä että se on tuettu 3090:llä mutta ei olisi muilla.

No se on vähän mysteeri kun Amd näytönohjaimilla toimii sama homma.

Käyttääkö nvidia sit vaan nimeä Sli ja amd Explicit MultiGPU. Sama asia vaan eri nimellä.
 
No se on vähän mysteeri kun Amd näytönohjaimilla toimii sama homma.

Käyttääkö nvidia sit vaan nimeä Sli ja amd Explicit MultiGPU. Sama asia vaan eri nimellä.
Ei, vaan NVIDIA nimittää omaa tukeaan sille kaikesta päätellen SLI:ksi 3090:llä jatkossakin. AMD:lla ei ole mitään kummempaa nimeä koko jutulle, paitsi "MultiGPU" jos jokin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 647
Viestejä
4 480 099
Jäsenet
73 964
Uusin jäsen
poppi75

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom