Off-topic jatkukoon, jos sinä näet oikeudeksesi syyttää minua varkaaksi. Toimin 100% sääntöjen ja lain mukaan.Menee jo pahasti offtopic...
Vaikuttaa hieman siltä, että pyrit yksinkertaistamaan prosessia jotta voisit itsellesi sanoa, ettet tee mitään väärää.
Kannattaa lähteä liikkeelle siitä, että kun teet ostopäätöksen niin teet sen siten, että olet valmis maksamaan tuotteesta silloisen hinnan ja olet tyytyväinen hankintaan, juuri sillä hinnalla jonka sen ostit.
On varmasti totta että tietyissä tuotteissa asia toimii niin, että kotiin 3 viikkoa sitten ostettu tuote ja kaupassa nyt oleva tuote on 100% sama, muttei tämä välttämättä ole aina näin.
Tuotteita ostaessa et saa välttämättä esim. tietyn valmistajan muisteja, valmistaja voi sanoa että koneessa on 32GB muistia. Onko se muistivalmistaja sitten Samsung vai Kingston et saa päättää, etkä välttämättä edes tarkkaa muistin nopeutta, kunhan se on luvatut 32GB.
Toinen esimerkki voisi olla vaikka 1TB SSD.
Pointti mitä tässä tarkoitan on se, että jos vaikka marraskuussa on tuotetta myyty 1200€ hintaan jolloin sen ostit, sanotaanko että siinä on Kingstonin PCIe 4.0 NVMe nopeudeltaan 7300MB/s.
Joulukuussa tuote voi olla spekseiltään sama (markkinoidaan 1TB SSD), mutta saattaa käyttää esim. edullisempaa SSD-valmistajaa, joka ei ole niin nopea ja sen johdosta voi hintaa tiputtaa 100€. Levy vaihtunut vaikka 1TB PCIe 3.0 levyyn parin vuoden takaa ja nopeus onkin 3300MB/s.
Sitten hermostut kun myyjä ei suostu maksamaan sinulle 100€ erotusta.
Jos nyt menet kauppaan,
ostat 1100€ hinnalla uuden koneen joulukuussa --> jossa on hitaampi SSD,
jonka takia myyjä sai hinnasta pois 100€,
ja palautat heti tämän hitaamman koneen aiemmin ostetun 1200€ kuitilla,
otat tyytyväisesti takaisin 1200€,
tosiasiassa olet varastanut itsellesi nopeamman levyn mihin sinulla ei ole oikeutta.
Tässä nyt yksi esimerkki monesta, toinen saattaa olla että tietyissä valmistuserissä on havaittu vaikka vakava paloriski ja tarkoitus vetää tuotteet markkinoilta, kuittikikkailujen kanssa nämäkin menevät sekaisin kun kuitit eivät enää täsmää.
Maksan mahdollisesti jopa preemiota siitä, että ostan tavarani hintasuojan takia paikasta joka tarjoaa palautusoikeuden myös käyttöönotetulle tuotteelle. Aina kun mahdollista, asioin Gigantissa tai Verkkokauppa.com:ssa, kumpikin näistä toimii järkevästi ja hyvittää hinnaneron ilman tarvetta palauttaa yhtään mitään.
Hintariskin ulkoistaminen on olennaisin osa palautusoikeutta minulle, koska tiedän mitä olen ostamassa enkä tee ostopäätöksiä niin kevyin perustein että pitäisi kokeilla ja todeta että enpä tarvitsekaan.
Jos tuote pakkauksen sisällä muuttuu, pitää myöskin tuotekoodin ja mahdollisesti tuotenimikkeen muuttua. Jonkun näppärän esimerkin tästä varmaan voi vielä joku kaivaa, itse en jatka tämän enempää. Jokainen tehköön omat päätöksensä kunhan toimii sääntöjen ja lain mukaan.