NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

Liittynyt
07.01.2021
Viestejä
678
Ostin jo Multitronicilta ASRockin 6800XT:n (Phantom Gaming D). Hävyttömiä hintoja, mutta pakko joku kortti olla että saa nuo muutkin komponentit käyttöön. Ja sinällään itselle RT:llä ei PC:llä ole niin isoa väliä, pelaan sellaiset pelit yleensä konsolilla. PC:llä sitten manageroinnit, taktikoinnit, strategioinnit ja ropeloinnit.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 933
Älä osta perus-Palitia ainakaan. Vertailussa tehottomin 3090-kortti, pelikäytössä ero 3080-korttiin on max 5fps. Inno3d ja Zotac ovat myös huonoa palautetta saaneet. Palit Gaming Prossa (eli perus Palit) kaiken lisäksi 300 miljoonaa transistoria vähemmän, kun kaikissa muissa 3090-sarjalaisissa. Asuksen kortit parhaita, jos performance tärkeää. Ja jos yleensäkään lähtee maksamaan niin isoja summia kortista, niin luulisi että se on.

Tässä yksi video missä havainnollistetaan asia aika hyvin Palitin, ja Zotacin kohdalla
Lähde transistorimäärien erolle? Nyt kuulostaa todella oudolta.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Eiku käytin ohjelmia jotka sen määrän näyttää ja osaan lukea ja kuunnella arvosteluja.
Joo, okei, mä ymmärrän. Mutta joka tapauksessa: se piiri on prikulleen sama Palitilla kuin kaikila muilla. Tämä ei ole kiistanalaista. PCB:n toteuksessa on tiettyjä harkinnanvaraisuuksia, samoin tietysti jäähyjen rakenteessa on eroja, mutta tuo transistorimäärä viittaa vain ja ainoastaan siihen GA102-piiriin, ja se on 100% varmuudella sama eri 3090-korttien välillä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 933
Tässä oma Palit:

palit_3090.gif


Tässä TPU:n revikasta 3090 Strix OC:



Transistorien määrä näyttää samaa.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
99
Tässä oma Palit:



Tässä TPU:n revikasta 3090 Strix OC:



Transistorien määrä näyttää samaa.
Ootko kattonut muilla? Selkeä virhe tossa on, kun se pitäs olla 283-alkunen. Tosta videosta minkä linkkasin löytyy lisätietoja kortista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 933
Ootko kattonut muilla? Selkeä virhe tossa on, kun se pitäs olla 283-alkunen. Tosta videosta minkä linkkasin löytyy lisätietoja kortista.
Samaa lukua näkyy IO-Techin revikoissa näillä ohjaimilla. Testissä GeForce RTX 3090 -custom-mallit (Asus, Gigabyte & MSI) - io-tech.fi

Liekö tuossa käynyt niin, että jollain videolla joku tuuhio on analysoinut tuota 28000M lukua ja päätellyt siitä että juuri Palitista puuttuisi nuo mainitsemasi 300M transistoria. Nykyään tuntuu kaikenlaista itseään arvostavaa seppää löytyvän Youtubesta joilla ei ole itsellä edes kortteja käsissään vaan päätelmät tehdään mutupohjalta. Valitettavasti tuo linkkaamasi video vaikutti olevan juuri vähän tuota kategoriaa.

Mutta joo. Oma Palit oli sen 300€ halvempi kuin Strix, menee vesille refublokilla tarvittaessa, ja viimeisimpien tietojen mukaan joku oli ajellut sillä jopa 1000W BIOSia powerlimit rajoitettuna viileällä vedellä. Vakiojäähy on minusta ihan toimiva, kun maksimilämmöt kellotettunakin maksimissaan 76 astetta.

Gigabyte Gaming BIOS:illa saa myös nostettua kulutusta 390 wattiin.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
99
Ei helvetti nyt joku raja tähän pelkän paskanjauhamiseen faktana.
Niin siis toistan mitä specseistä lukee. Jos ne on väärin, including mun omat tiedot niin sitten on... En tiedä onks täällä joku 13v ikäraja yleensä vai mikä angstaa mut pura paha olo muualle jooko. Paska kortti se joka tapauksessa on, oli siinä kuinka monta transistoria tahansa, kun miettii mitä maksaa ja mitkä tehot saa irti. Se oli se perimmäinen pointti asiassa, mutta viilaaminen on kivaa toki.
 
Liittynyt
09.09.2020
Viestejä
99
Taidettu vain pyöristellä lukuja, GA102 piirissä on aina 28,3 miljardia transistoria. Myös siis 3080:ssä, vaikkakin osa on poistettu käytöstä (kuten myös 3090 ei käytä aivan täyttä piiriä).

Ote vielä Nvidian omasta Amperen whitepaperista https://www.techpowerup.com/gpu-specs/docs/nvidia-ga102-architecture.pdf
Hyvin mahdollista, tosin en ymmärrä miksi niin moni sivusto raportoi näin, jos se ei pidä paikkaansa. Tuosta kortista on 4 tai 5 versiota, joten solmuun menee varmasti tiedoista osa myös siksi. OC-versio lienee tunnetuin, mikä oli tossa videossakin arvostelussa. EVGA on ainoa mistä en tiedä mitään, mutta clockspeedit näyttää oklta. Joka tapauksessa Palit Gaming Pro ja Zotac on haukuttu ihan hyvästä syystä pystyyn.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Niin siis toistan mitä specseistä lukee. Jos ne on väärin, including mun omat tiedot niin sitten on... En tiedä onks täällä joku 13v ikäraja yleensä vai mikä angstaa mut pura paha olo muualle jooko. Paska kortti se joka tapauksessa on, oli siinä kuinka monta transistoria tahansa, kun miettii mitä maksaa ja mitkä tehot saa irti. Se oli se perimmäinen pointti asiassa, mutta viilaaminen on kivaa toki.
Enemmän tunnut toistavan sitä mitä joku random paskasivusto on sattunut kirjottamaan, ilman että vaivaudut ite tarkistamaan asiaa tai edes pysähtymään miettimään et onko se mahdollista. 3090 nyt on muutenkin aika huono kortti jos sitä hintaa miettii, mutta en toisaalta sitäkään ymmärrä et miten se tulee sulle yllätyksenä et hinnat alkaen kortti on huonompi kuin kalliimmat kortit, niin PCB:n komponenttejen kun jäähynkin puolesta.

Eikä tässä oo kyse mistään pahan olon purkamisesta, vaan siitä et valheita selitetään faktoina ja niitä perustellaan omilla kokemuksilla ja kyvyllä lukea ja kuunnella arvosteluja. Mun mielestä vähän turha suuttua jos joku tulee sanomaan et nyt muuten puhut täyttä paskaa eikä asiat mitä koitat selittää totuutena pidä paikkaansa mm. alkuunkaan? Onhan se toki siistiä leikkiä tietävänsä asiasta jotain ja sit todistaa ekalla viestillä kuinka kuistilla sit loppujenlopuks onkaan.
 
Liittynyt
21.06.2019
Viestejä
1 900
Hyvin mahdollista, tosin en ymmärrä miksi niin moni sivusto raportoi näin, jos se ei pidä paikkaansa. Tuosta kortista on 4 tai 5 versiota, joten solmuun menee varmasti tiedoista osa myös siksi. OC-versio lienee tunnetuin, mikä oli tossa videossakin arvostelussa. EVGA on ainoa mistä en tiedä mitään, mutta clockspeedit näyttää oklta. Joka tapauksessa Palit Gaming Pro ja Zotac on haukuttu ihan hyvästä syystä pystyyn.
Palitissa tai Zotacissa ei kummassakaan ole mitään vikaa, jos ei halua lähteä kortteja erityisesti kellottelemaan (itse asiassa monelle 'out-of-box' suhteellisen matala tehotarve voi olla hyvä asia).
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Mä oon aina kuvitellut että GPU-Z:n ja vastaavien listaamat transistorimäärät, nanometrit jne. olisi kovakoodattuna noihin softiin ja nuo vaan sitten näyttää ne luvut GPU tyypin perusteella. Miksi näytönohjain edes palauttaisi tuollaisia tietoja, niin kun miksi moinen informaatio löytyisi jonkun API:n takaa?
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 313
Avaappas joku vuosia vanha GPU-Z koneella jossa on nykyaikainen GPU ja softa näyttää noi tiedot silti ;)
Oot sä kokeillut tota ideaa joskus vai? Minulla on 3070 ja jos tuolta TechPowerUp GPU-Z (v2.36.0) Download lataa vanhemman kun v2.34.0 niin ei se edes lähde käyntiin, ja tuossa 2.34.0 versiossa tuli tuki Nvidian 3000-sarjan näyttiksille.

EDIT: voi se hyvin kyllä olla noin ja mä olin väärässä, taitaa olla vaan Release Date kovakoodattuna (tai sitten en vain osaa tarpeeksi)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 237
Pitäisi hyvin riittää, kyseessä on A-tierin virtalähde. Itse ajelin 550W A-tierin powerilla ilman ongelmia.

Ainoa mikä voi kanittaa on mahdolliset liian agressiiviset suojausominaisuudet, joissain valmistajissa on ollut ongelmia, en nyt suoraan muista että kenen kanssa.
Nyt tilanne on taas ajankohtainen. Voisi ehkä olla mahdollista päästä käsiksi Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC-edition korttiin. Mutta edelleen mulla on tämä sama ongelma, että mun poweri on 650w (tier A, RM650x 80 PLUS Gold) ja tämän TUF kortin suositus on 850w. Katsoin muutaman revikan ja kortin kulutuspiikki on ollut "average gaming" 370w ja sitten joku äärimmäinen testipiikki 450w. Mun 2080ti piikkaa pelatessa lentosimua 330w ja muu järjestelmä sellaiset 200w (mm. kellotettu 9600K 4,9ghz). Onko tämä mahdoton tehtävä vai oliko mulla mahkut alivoltittaa tuota korttia ja saada se käyttämään sen alle 380w pelatessa?
 
Liittynyt
16.08.2017
Viestejä
5 802
Nyt tilanne on taas ajankohtainen. Voisi ehkä olla mahdollista päästä käsiksi Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC-edition korttiin. Mutta edelleen mulla on tämä sama ongelma, että mun poweri on 650w (tier A, RM650x 80 PLUS Gold) ja tämän TUF kortin suositus on 850w. Katsoin muutaman revikan ja kortin kulutuspiikki on ollut "average gaming" 370w ja sitten joku äärimmäinen testipiikki 450w. Mun 2080ti piikkaa pelatessa lentosimua 330w ja muu järjestelmä sellaiset 200w (mm. kellotettu 9600K 4,9ghz). Onko tämä mahdoton tehtävä vai oliko mulla mahkut alivoltittaa tuota korttia ja saada se käyttämään sen alle 380w pelatessa?
On täysin mahdollista. Osta pois vaan jos kerta olis nyt saatavilla. Saattaa toimia vakionakin, mutta alivoltitus on joka tapauksessa hyvä ajatus
 

ip3

Liittynyt
24.08.2018
Viestejä
99
Nyt tilanne on taas ajankohtainen. Voisi ehkä olla mahdollista päästä käsiksi Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC-edition korttiin. Mutta edelleen mulla on tämä sama ongelma, että mun poweri on 650w (tier A, RM650x 80 PLUS Gold) ja tämän TUF kortin suositus on 850w. Katsoin muutaman revikan ja kortin kulutuspiikki on ollut "average gaming" 370w ja sitten joku äärimmäinen testipiikki 450w. Mun 2080ti piikkaa pelatessa lentosimua 330w ja muu järjestelmä sellaiset 200w (mm. kellotettu 9600K 4,9ghz). Onko tämä mahdoton tehtävä vai oliko mulla mahkut alivoltittaa tuota korttia ja saada se käyttämään sen alle 380w pelatessa?
Pitäs toimia. Ite ajelen 3080 TUF OC + i7 Corsairin SF600:lla (Platinum) eikä mitään ongelmia. Vakionakin toimii, mutta mä tykkäsin alivoltittaa. Mulla vie GPU nyt peleissä sen 320W aika tasaisesti (1800MHz@800mV).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.06.2017
Viestejä
17
Palit = Gainward = Pny. Enpä ole itse Palitista kuullut mitään erityisen pahaa oikeastaan koskaan.

Oma Zotac 3080 on ehkä vähän äänekäs ja käy lämpösenä, mutta taitaa se suurimman osan 3080:sten kanssa olla sama homma. Fan curve ja undervolt (1845 / 0.856mV) niin ei mitään suurempia ongelmia. Tulee myös 5 vuoden takuu.

Aika moni hypettelee perus Asuksia yleensä, ja vertaa niitä pienempiin "paskamerkkeihin". Meillä oli mainauskäytössä mennyt pomolla kaikkien Asusten tuulettimien laakerit rikki, tosin eri kortit kyseessä. Vähän erilaista kuormaa, mutta näin kestävyystestinä. Että en väittäisi mitään korttijeesuksia niiden Asuksenkaan korttien yleensä olevan.

Edit: Voiko joku kertoa minkä takia sitä powerlimitin nostamista tappiin pidetään niin tärkeänä? Se että saa yhden tai kaksi pinnaa irti näytönohjaimesta virrankulutuksen hilatessa puolet ylöspäin kuulostaa mun mielestä niin paskalta diililtä kuin voi vain olla, ääntäkin lähtee. Vai onko "kilpakellottaminen" sitten niin hirveän yleistä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Palit = Gainward = Pny. Enpä ole itse Palitista kuullut mitään erityisen pahaa oikeastaan koskaan.

Oma Zotac 3080 on ehkä vähän äänekäs ja käy lämpösenä, mutta taitaa se suurimman osan 3080:sten kanssa olla sama homma. Fan curve ja undervolt (1845 / 0.856mV) niin ei mitään suurempia ongelmia. Tulee myös 5 vuoden takuu.

Aika moni hypettelee perus Asuksia yleensä, ja vertaa niitä pienempiin "paskamerkkeihin". Meillä oli mainauskäytössä mennyt pomolla kaikkien Asusten tuulettimien laakerit rikki, tosin eri kortit kyseessä. Vähän erilaista kuormaa, mutta näin kestävyystestinä. Että en väittäisi mitään korttijeesuksia niiden Asuksenkaan korttien yleensä olevan.

Edit: Voiko joku kertoa minkä takia sitä powerlimitin nostamista tappiin pidetään niin tärkeänä? Se että saa yhden tai kaksi pinnaa irti näytönohjaimesta virrankulutuksen hilatessa puolet ylöspäin kuulostaa mun mielestä niin paskalta diililtä kuin voi vain olla, ääntäkin lähtee. Vai onko "kilpakellottaminen" sitten niin hirveän yleistä.
On se kellottaminen ja rajojen etsiminen tälläisellä forumilla varmaan aika suosittua.
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
843
Olikos kukaan laittanut vielä MSI Suprimia vesille? Alkanut pohtimaan harrastuksen laajentamista custom looppiin, mutta mietin tuota takuuta tuon suprimin kanssa. Oliko suprimissakin joku warranty void tarra?
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Palit = Gainward = Pny. Enpä ole itse Palitista kuullut mitään erityisen pahaa oikeastaan koskaan.

Oma Zotac 3080 on ehkä vähän äänekäs ja käy lämpösenä, mutta taitaa se suurimman osan 3080:sten kanssa olla sama homma. Fan curve ja undervolt (1845 / 0.856mV) niin ei mitään suurempia ongelmia. Tulee myös 5 vuoden takuu.

Aika moni hypettelee perus Asuksia yleensä, ja vertaa niitä pienempiin "paskamerkkeihin". Meillä oli mainauskäytössä mennyt pomolla kaikkien Asusten tuulettimien laakerit rikki, tosin eri kortit kyseessä. Vähän erilaista kuormaa, mutta näin kestävyystestinä. Että en väittäisi mitään korttijeesuksia niiden Asuksenkaan korttien yleensä olevan.

Edit: Voiko joku kertoa minkä takia sitä powerlimitin nostamista tappiin pidetään niin tärkeänä? Se että saa yhden tai kaksi pinnaa irti näytönohjaimesta virrankulutuksen hilatessa puolet ylöspäin kuulostaa mun mielestä niin paskalta diililtä kuin voi vain olla, ääntäkin lähtee. Vai onko "kilpakellottaminen" sitten niin hirveän yleistä.
Asus-uskovaiset on oma lajinsa, jonka fanaattisuuden näkee hyvin 3080-jonojen pituudessakin. Sieltä tulee pääosin ihan hyviä tuotteita ulos kyllä, mullakin niitä on ollut varmaan enemmän kuin muita yksittäisiä merkkejä ja nytkin yksi Strix kakkoskoneessa (tosin tuuletin siitäkin rikki). Mutta ei ne mitään ylivoimaisia ole, ja hinnat on yleensä korkeammat kuin mitä tuote varsinaisesti antaisi syytä. Palit on itselleni se selvästi toiseksi yleisin merkki näyttiksissä, ja yleensä ne on viihtyneet koneessa pidempään kuin Asukset. Syynä se, että Gamerockit ja Jetstreamit ovat erittäin hyviä tuotteita, ja se että Asuksista saa käytettyinä ajoittain niin hyvin rahaa, että päädyn myymään Asukset ja pitämään Palitit. Zotacillakin on hyviä näyttiksiä, mutta eivät aina osu maaliin kalliimmillakaan malleilla. 5 vuoden takuu on kyllä kova.

Mitä tulee power limittiin, niin itse en laita sitä tappiin saadakseni näyttiksen käyttämään sen maksimin koko ajan, vaan antamaan head roomia piikkikohtiin. Eli ettei power limit tukehduta korttia silloin, kun pelissä on eniten rytinää. Benchmarkkeja ajan pääasiassa optimoidakseni jännitteet, kellot ja lämpötilat, mutta toki siinä ohessa tulee yleensä joku maksimiajokin koitettua. Pääasia on kuitenkin optimaalinen virrankäytön, suoristuskyvyn, tasaisen frame timen ja melutason tasapaino. Iso power limit antaa vain enemmän pelitilaa tämän tasapainon hakemiseen, ja aika monissa Ampereissa sitä pelitilaa ei todellakaan ole ylimääräistä.
 

Peltsii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2017
Viestejä
937
Olikos kukaan laittanut vielä MSI Suprimia vesille? Alkanut pohtimaan harrastuksen laajentamista custom looppiin, mutta mietin tuota takuuta tuon suprimin kanssa. Oliko suprimissakin joku warranty void tarra?
En vielä, mutta suprim on tilauksessa ja samoin alphacoolin blokki sille.

Warranty void tarran voi heittää roskiin, sillä ei ole minkään sortin merkitystä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 833
Oma Zotac 3080 on ehkä vähän äänekäs ja käy lämpösenä, mutta taitaa se suurimman osan 3080:sten kanssa olla sama homma. Fan curve ja undervolt (1845 / 0.856mV) niin ei mitään suurempia ongelmia. Tulee myös 5 vuoden takuu.

Aika moni hypettelee perus Asuksia yleensä, ja vertaa niitä pienempiin "paskamerkkeihin".
Mä vaihdoin Zotac -> Asus ja onhan tämä nyt jäähyltään ihan eri luokkaa. Kun molempia ajoi 370w biossilla, Asus kulkee 72c 1700rpm ja Zotac 75c 1800rpm, mutta Zotac piti jo kovempaa mekkalaa 1400rpm kuin Asus pitää 1700rpm. Zotacin ominaisääni oli sellainen epätasainen resonoiva *woom woom woom woom*. Asuksesta kuuluu vain hentoa tasaista ilman puhinaa.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Mä vaihdoin Zotac -> Asus ja onhan tämä nyt jäähyltään ihan eri luokkaa. Kun molempia ajoi 370w biossilla, Asus kulkee 72c 1700rpm ja Zotac 75c 1800rpm, mutta Zotac piti jo kovempaa mekkalaa 1400rpm kuin Asus pitää 1700rpm. Zotacin ominaisääni oli sellainen epätasainen resonoiva *woom woom woom woom*. Asuksesta kuuluu vain hentoa tasaista ilman puhinaa.
Mullakin kävi TUF (3090) pari viikkoa koneessa, ja onhan se jäähy hyvä ilman muuta. Pyörii vähän kovempaa kuin monet muut, mutta on hiljainen silti. Tosin senkin kanssa oli vähän outouksia zero RPM:n kanssa, joka välillä toimi ja välillä ei. Tätä oli vissiin jossain vaiheessa kyllä BIOS-päivityksellä pyritty korjaamaan, mutta ei haitannut itseäni niin paljon, että olisin jaksanut vaivautua enempää setvimään. Samaan syssyyn pitää sitten todeta, että 3080 Eagle oli käytännössä yhtä äänetön ja niin on tämä 3080 Gamerock myös. Gamerockissa on kuuluvampi kynnys 0db tuulettimelta käynnistyessä, mutta vastaavasti se 0db oikeasti toimii luotettavasti. Ja rasituksessa 400W limitilläkin pyörii 1600 RPM ja lämmöt 67 asteen paikkeilla. Eaglessa tuulettimet pyöri samoin 1600RPM ja lämmöt yleensä 66 asteen paikkeilla. Eagle ehkä näistä jopa ääniprofiililtaan tasaisin, tosin oli myös pienimmällä power limitillä (340W).

Lähinnä siis tässä sitä pyörittelen, että 3080- ja 3090-malleissa on enimmäkseen aika hyviä jäähyjä, joten TUF-jonoon ei olisi mitään ehdotonta syytä kaikkien asettua. Ne huonotkin on ilmeisesti varsin siedettäviä, mitä nyt (harvinaisia) kahden tuulettimen jäähyjä välttelisin.
 
Liittynyt
21.09.2018
Viestejä
2 880
Olikos kukaan laittanut vielä MSI Suprimia vesille? Alkanut pohtimaan harrastuksen laajentamista custom looppiin, mutta mietin tuota takuuta tuon suprimin kanssa. Oliko suprimissakin joku warranty void tarra?
Blokki tilattu, mutta tulee ilmeisestu jimmsille vasta 25.1. Voin ilmoitella tarroista sitten.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Olikos kukaan laittanut vielä MSI Suprimia vesille? Alkanut pohtimaan harrastuksen laajentamista custom looppiin, mutta mietin tuota takuuta tuon suprimin kanssa. Oliko suprimissakin joku warranty void tarra?
Joo laitettu on, on takuutarra on :tup:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Olikos kukaan laittanut vielä MSI Suprimia vesille? Alkanut pohtimaan harrastuksen laajentamista custom looppiin, mutta mietin tuota takuuta tuon suprimin kanssa. Oliko suprimissakin joku warranty void tarra?
On takuutarra yhden ruuvin päällä.
En vielä, mutta suprim on tilauksessa ja samoin alphacoolin blokki sille.

Warranty void tarran voi heittää roskiin, sillä ei ole minkään sortin merkitystä.
No ei se ihan noinkaan yksinkertaista ole. Ei siitä ainakaan helppoa takuukeissiä tule jos takuutarrat on rikottu, sillä ne tulee vähintäänkin syynäämään sen kortin todella tarkasti läpi. Mut itessään sen ei pitäis olla syy takuun eväämiselle, vaikka moni valmistaja siitä sanookin et takuutarra jos on rikki niin ei oo takuu voimassa. Kuvat vaan kannattaa ottaa ennen takuuseen lähettämistä, mahdollisimman tarkat et jos ne sieltä väittää et jotain irronnu PCB:ltä niin voit kuvalla näyttää et ei ainakaan lähtiessä ollu.
Asus-uskovaiset on oma lajinsa, jonka fanaattisuuden näkee hyvin 3080-jonojen pituudessakin. Sieltä tulee pääosin ihan hyviä tuotteita ulos kyllä, mullakin niitä on ollut varmaan enemmän kuin muita yksittäisiä merkkejä ja nytkin yksi Strix kakkoskoneessa (tosin tuuletin siitäkin rikki). Mutta ei ne mitään ylivoimaisia ole, ja hinnat on yleensä korkeammat kuin mitä tuote varsinaisesti antaisi syytä.
Asuksella on pitkät jonot sen takia ku 739/759€ TUFista on aika voittamaton hinta. Toki niitä asus-uskovaisiakin on joka näkyy esim strixin jonoista, mutta tota julkasun TUFin hinta-laatusuhdetta ei kyllä millään muulla kortilla ees pystynyt haastamaan.
 

Peltsii

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
04.11.2017
Viestejä
937
On takuutarra yhden ruuvin päällä.

No ei se ihan noinkaan yksinkertaista ole. Ei siitä ainakaan helppoa takuukeissiä tule jos takuutarrat on rikottu, sillä ne tulee vähintäänkin syynäämään sen kortin todella tarkasti läpi. Mut itessään sen ei pitäis olla syy takuun eväämiselle, vaikka moni valmistaja siitä sanookin et takuutarra jos on rikki niin ei oo takuu voimassa. Kuvat vaan kannattaa ottaa ennen takuuseen lähettämistä, mahdollisimman tarkat et jos ne sieltä väittää et jotain irronnu PCB:ltä niin voit kuvalla näyttää et ei ainakaan lähtiessä ollu.
Takuun se joo voi poistaa jos kirjaimellisia ollaan, koska takuu on vain myyjän/valmistajan myöntämä vapaaehtoinen lisä. Se mikä on merkityksellistä, on B2C kaupassa kuluttajansuojalaki joka määrää virhevastuusta. Se ei ota kantaa takuutarroihin vaan siihen, onko virhe johtunut kuluttajasta vai onko tuote virheellinen(valmistus- tai materiaalivirhe). Jos keissi on selkeä, niin varmasti asiasta mainitseminen myyjälle/maahantuojalle tuo vähän näkökulmaa onko takuu voimassa vai ei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Takuun se joo voi poistaa jos kirjaimellisia ollaan, koska takuu on vain myyjän/valmistajan myöntämä vapaaehtoinen lisä. Se mikä on merkityksellistä, on B2C kaupassa kuluttajansuojalaki joka määrää virhevastuusta. Se ei ota kantaa takuutarroihin vaan siihen, onko virhe johtunut kuluttajasta vai onko tuote virheellinen(valmistus- tai materiaalivirhe). Jos keissi on selkeä, niin varmasti asiasta mainitseminen myyjälle/maahantuojalle tuo vähän näkökulmaa onko takuu voimassa vai ei.
Joo, näinhän se pitkälti menee. Pointtina vaan enemmänkin se et kannattaa varautua hankalempaan takuukeissiin kun normaalisti. En toki ite yhtään räpellettyä osaa oo lähettäny takuuseen (pl. 8700k joka meni omia aikojaan paskaks, korkattu mutta laitto mustalla silikonilla kasaan ja Intelille, kukaan ei kyselly), ja toivottavasti en joudukkaan. Omassa TUFissa on vesiblokki kiinni ja takuutarra revitty irti, sekä Asusin takuuehdoissa maininta tarrasta.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Asuksella on pitkät jonot sen takia ku 739/759€ TUFista on aika voittamaton hinta. Toki niitä asus-uskovaisiakin on joka näkyy esim strixin jonoista, mutta tota julkasun TUFin hinta-laatusuhdetta ei kyllä millään muulla kortilla ees pystynyt haastamaan.
Toi oli enemmän yleisluontoinen kommentti. Siitä ei pääse mihinkään, että Asus on ylihinnoitellut Strixejä jo aika pitkään ja silti ne on supersuosittuja. Hyvää markkinointia siis tehty, kun brändillä saa käärittyä ylimääräistä. 3080 TUF oli kieltämättä erinomainen tuote julkkarihinnalla, mutta mun mielestä ei sittenkään niin ylivoimainen kuin jonoista voisi päätellä. Gigabytet on oikeasti todella hyviä ja Eagle OC oli julkkarissa 739 €. Ei se parempi ole, mutta ihan kilpailukykyinen.

Se, että TUF-jonot kasvoi kasvamistaan vielä 900 euron hinnoillakin, on sitten jo sitä Asus-maniaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Toi oli enemmän yleisluontoinen kommentti. Siitä ei pääse mihinkään, että Asus on ylihinnoitellut Strixejä jo aika pitkään ja silti ne on supersuosittuja. Hyvää markkinointia siis tehty, kun brändillä saa käärittyä ylimääräistä. 3080 TUF oli kieltämättä erinomainen tuote julkkarihinnalla, mutta mun mielestä ei sittenkään niin ylivoimainen kuin jonoista voisi päätellä. Gigabytet on oikeasti todella hyviä ja Eagle OC oli julkkarissa 739 €. Ei se parempi ole, mutta ihan kilpailukykyinen.

Se, että TUF-jonot kasvoi kasvamistaan vielä 900 euron hinnoillakin, on sitten jo sitä Asus-maniaa.
Mulla oli Gigabyten Gaming OC ennen ku tähän TUFiin vaihdoin. Mun kirjoissa TUF menee ohi ihan missä kategoriassa tahansa. Gigabyte oli äänekkäämpi, siinä oli se täysin älytön virtaliitinräpellys ja se muutenkin kulki huonommin. Lisäks oli vielä kalliimpi.

Eipä kyllä siinä, tuskin yhtäkään oikeasti täysin paskaa korttia on tehty. Asus ja ROG on kyllä brändinä ollu olemassa niin pitkään jo ja on sen verran tunnettu niin en sinällänsä ihmettele et niissä alkaa olla pikkasen jo brändilisää. Hyviä tuotteita, mutta en tosiaan itekkään Strixistä maksais sitä julkkarihintaakaan, saatika nykyistä. TUFiakaan en nykysellä hinnalla edes harkitsis, mut en usko et kukaan voi sanoa etteikö se TUF julkkarihinnalla ois oikeasti ollu se ylivoimasin vaihtoehto.
 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Mulla oli Gigabyten Gaming OC ennen ku tähän TUFiin vaihdoin. Mun kirjoissa TUF menee ohi ihan missä kategoriassa tahansa. Gigabyte oli äänekkäämpi, siinä oli se täysin älytön virtaliitinräpellys ja se muutenkin kulki huonommin. Lisäks oli vielä kalliimpi.

Eipä kyllä siinä, tuskin yhtäkään oikeasti täysin paskaa korttia on tehty. Asus ja ROG on kyllä brändinä ollu olemassa niin pitkään jo ja on sen verran tunnettu niin en sinällänsä ihmettele et niissä alkaa olla pikkasen jo brändilisää. Hyviä tuotteita, mutta en tosiaan itekkään Strixistä maksais sitä julkkarihintaakaan, saatika nykyistä. TUFiakaan en nykysellä hinnalla edes harkitsis, mut en usko et kukaan voi sanoa etteikö se TUF julkkarihinnalla ois oikeasti ollu se ylivoimasin vaihtoehto.
Virtaliitinhässäkkä ei ole mun mielestä älytön, koska se tuo ne liittimet siihen missä niiden oikeastaan kuuluu olla. Äänekkyys on... no, melko subjektiivista kuten monesti on todettu. On kuitenkin olemassa ihan objektiivisia mittauksia, joissa Eagle/Gaming OC on todettu aika pitkälti virhemarginaalin sisään yhtä äänekkääksi kuin TUF. Io-Techillä eroa oli 0,5db ja Kitgurulla 1db. Kellottuvuus on sattumanvaraista ja kuten totesin, Eagle OC oli julkkarissa tasan saman hintainen kuin TUF non-OC. Eli halvempi kuin se oikeasti edes jossain määrin saatavilla ollut TUF (OC).

Mun mielestä TUF ei ollut ylivoimainen, joskin pienellä marginaalilla paras.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Virtaliitinhässäkkä ei ole mun mielestä älytön, koska se tuo ne liittimet siihen missä niiden oikeastaan kuuluu olla. Äänekkyys on... no, melko subjektiivista kuten monesti on todettu. On kuitenkin olemassa ihan objektiivisia mittauksia, joissa Eagle/Gaming OC on todettu aika pitkälti virhemarginaalin sisään yhtä äänekkääksi kuin TUF. Io-Techillä eroa oli 0,5db ja Kitgurulla 1db. Kellottuvuus on sattumanvaraista ja kuten totesin, Eagle OC oli julkkarissa tasan saman hintainen kuin TUF non-OC. Eli halvempi kuin se oikeasti edes jossain määrin saatavilla ollut TUF (OC).

Mun mielestä TUF ei ollut ylivoimainen, joskin pienellä marginaalilla paras.
Siinä virtaliittimessä oli siis oikeastikkin ongelmia. Pääasiassa sitä et ne pinnit voi työntyä sisäänpäin virtaliitintä kytkiessä, lisää voi lueskella täältä. Kirjottelin tästä jo julkkarin nurkilla, ei toki koske enää nykysiä malleja kun tää korjattiin aika nopeasti.

 
Liittynyt
01.12.2016
Viestejä
1 591
Siinä virtaliittimessä oli siis oikeastikkin ongelmia. Pääasiassa sitä et ne pinnit voi työntyä sisäänpäin virtaliitintä kytkiessä, lisää voi lueskella täältä. Kirjottelin tästä jo julkkarin nurkilla, ei toki koske enää nykysiä malleja kun tää korjattiin aika nopeasti.

Tiedän oikein hyvin. Mutta kuten todettu, korjattu. Eikä edes ollut ongelma kaikissa. Mutta en mä tästä väännä enempää. Mun mielestä Gigabytet on hyviä kortteja. Ja niin on Gamerock kanssa.
 
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
249
Iltaa. En tiedä kuuluuko kysymykseni tähän ketjuun mutta kysytään nyt kuitenkin itseä paljon viisaammilta. Miten toimii 2x 3080 kokoonpano mainaus/pelikäytössä? Pystynkö pelaamaan vain yhdellä kortilla, että toinen jäisi ilman rasitusta? Tarkoituksena jättää kumpikin mainaamaan kun ei ole pelikäytössä.

Emolevynä Asus X570 Prime
 
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
439
Iltaa. En tiedä kuuluuko kysymykseni tähän ketjuun mutta kysytään nyt kuitenkin itseä paljon viisaammilta. Miten toimii 2x 3080 kokoonpano mainaus/pelikäytössä? Pystynkö pelaamaan vain yhdellä kortilla, että toinen jäisi ilman rasitusta? Tarkoituksena jättää kumpikin mainaamaan kun ei ole pelikäytössä.

Emolevynä Asus X570 Prime
3080 ei ole SLI:tä lainkaan.

edit: Tosin et varmaan sitä kysynytkään, eipä mitään hajua miten toimivat vai toimivatko ollenkaan "irrallisina" kortteina.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
273
On kyllä aikamoinen huijauskoodi tuo 3090:n alivoltitus. 3090 gamerockilla pitkää stressitestiä testailtua:
performancebiosilla pienellä ylikellolla averaget 1850mhz. 1.05V 79C ja fanspeed 80%
silentbiosilla 1750mhz. 0.92V 72C ja fanspeedit 60%
undervoltilla 1815mzh@0.825V lämmöt 45C ja fanspeed 40%.

Tuli kyllä niin hiljaiseksi gpu peleissä, että piti kotelon tuulettimia jo laskea kun olivat kovemmalla :D
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 561
On kyllä aikamoinen huijauskoodi tuo 3090:n alivoltitus. 3090 gamerockilla pitkää stressitestiä testailtua:
performancebiosilla pienellä ylikellolla averaget 1850mhz. 1.05V 79C ja fanspeed 80%
silentbiosilla 1750mhz. 0.92V 72C ja fanspeedit 60%
undervoltilla 1815mzh@0.825V lämmöt 45C ja fanspeed 40%.

Tuli kyllä niin hiljaiseksi gpu peleissä, että piti kotelon tuulettimia jo laskea kun olivat kovemmalla :D
On kyllä aika mieletön ero tuossa lämpötilassa tuolla 0,815mV@1815MHz vs 0,92mV@1750MHz... En ihan noin hurjan alhaiseen lämpötilaan oikein usko.
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
573
Teenköhän jotain väärin, kun itsellä tuo 3090 FE kulki ongelmitta 1905mhz@0.900mv, lämmöt 60 asteen kieppeillä ja tuulettimet pyörivät reilussa 50%:ssa. PwrLimit nostettu tappiin ja siihen ei hakannut Time Spyssa, Heavenissa tai Furmarkissa kertaakaan.

Time Spy graph score 18450 paikkeilla näillä asetuksilla. Mitä kannattaisi vielä testata jotta voi olla varma tasaisuudesta? Tähän mennessä peleistä ehtinyt vasta Forza Horizon 4:sen (4K HDR kaikki tapissa: 115fps) ja GTA V Redux-modilla (4K suht ultra asetukset, min fps ~70) benchmarkit ajamaan.
 
Liittynyt
16.10.2018
Viestejä
573
Ja noilla voltituksilla oli testeissä core clock viivasuora ja graph score 300 parempi kuin vakiona.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 547
Viestejä
4 165 966
Jäsenet
70 422
Uusin jäsen
Minibee

Hinta.fi

Ylös Bottom