NVIDIA GeForce RTX 3080 / 3080 Ti / 3090 -ketju (GA102)

Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 066
Näkyy. Sun kortti on aika heikossa hapessa ja kohta nääntyy, jos ei saa lisää virtaa;)
Just annoin lisää virtaa kokonaisen powerin verran. :joy: Eikä ole enään kertaakaan sammunu, vaikka kuormittanu ihan huolella. Vissiin silverstonen 800w 2kk vanha poweri ei tätä korttia kestä. Kävin kokeen vuoks hakee verkkokaupasta Fractal Design Ion+ 860P ja sillä sammumiset hävis. Nyt pitää miettiä, onko tää ettei toimi "roikkuen" vika joka menee takuuseen, vaiko ominaisuus. :hmm:
 

Rane

Coordinator @ Diablo 4 clan "iotech"
Tukijäsen
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
2 893
Linus ajeli 3090 SLI:nä:



Aika kiva virrankulutus (yli tuhat wattia). :D
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 982
Eiks se menny ennen s kirjaimen poistolla?
Offtopic. Ei mene enää android, windows ja macos chromekäyttäjille. Crosssite httploadit on estetty kyseisestä selaimesta https sivustoille vakiona ja chrome redirectaa aina httpssään.

Imguria ei kannata käyttää enää.
 

TML

yolo
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 309
Offtopic. Ei mene enää android, windows ja macos chromekäyttäjille. Crosssite httploadit on estetty kyseisestä selaimesta https sivustoille vakiona ja chrome redirectaa aina httpssään.

Imguria ei kannata käyttää enää.
Ei mene enää näin.
Kyllä ainakin stable channel Chromella niin Android kuin Windows näkyy http sisältö, jos palvelu takana tukee https.

Noista aiemmista http Imgur kuvista konsoli sanoo:

The page at '<URL>' was loaded over HTTPS, but requested an insecure element '<URL>'. This request was automatically upgraded to HTTPS, For more information see <URL>
Linkin takana lukee:

In Chrome 81, mixed images will be autoupgraded to https://, and Chrome will block them by default if they fail to load over https://. Chrome 81 will be released to early release channels in February 2020.
Imgur tukee https, joten kuvat näkyvät.
Hauska kierto kyllä, io-tech blokattu https mutta chrome pyytää asiaa erikseen (ilmeisesti ilman referrer) niin toimii https.
 

Cid

Penaalin tylsin kynä
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
260
Itsellä KFA 3080 SG saapui tänään, käsissä pyöritellessä ihan vakuuttavan oloinen kapistus. MSI afterburnerin fan controllissa jotain häikkää vielä, ei mene nopeus alle 30% millään, jos käyttää custom käyrää.
KFA:n omalla xtremetunerilla kyllä otimii, joten lienee tuon jossain vaiheessa saa toimimaan.
Kortin oma fan curve aika ärsyttävä, kun tasaisin väliajoin pyöräyttää tuulettimia vaikka lämmöt alle 35c.

Tähän liittyen, eipä toimi tuolla KFA:n softallakaan säätö. Muutenkin alkaa aika nopsaan menemään hermo tähän korttiin.
Mikä tahansa kuorma joka nostaa vähänkään kortin tehonkulutusta(esimerkiksi youtube-video) saa tuulettimet pyörimään ja vähintään 30%/1400rpm nopeudella.
Nopealla googlailulla löysin, että onkin aika yleinen ongelma yleensäkin 30-sarjalaisissa. MSI afterburnerilla ei fan stop toimi ja ei voi säätää tuuletinkäyrää alle 30%, jolla tämä taas auttamatta liian äänekäs.
Ilmeisesti ongelma siinä, että minimi fan-speed määritelty biosissa ja tätä ei voida ohittaa, jos käytetään custom fan-curvea. :facepalm:
Lisänä kortin oman profiilin fan-stopilla on lämpötilarajan lisäksi tehoraja, joka ikävä kyllä ylittyy 2 näytön setupilla jatkuvasti.

Jos tuohon ei jotain ratkaisua(bios-mod) tule lähitulevaisuudessa, niin ainoa vaihtoehto lienee laittaa vesille tämä.

Tai kenties, joku tämmöinen ratkaisu:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.02.2018
Viestejä
334
Tähän liittyen, eipä toimi tuolla KFA:n softallakaan säätö. Muutenkin alkaa aika nopsaan menemään hermo tähän korttiin.
Mikä tahansa kuorma joka nostaa vähänkään kortin tehonkulutusta(esimerkiksi youtube-video) saa tuulettimet pyörimään ja vähintään 30%/1400rpm nopeudella.
Nopealla googlailulla löysin, että onkin aika yleinen ongelma yleensäkin 30-sarjalaisissa. MSI afterburnerilla ei fan stop toimi ja ei voi säätää tuuletinkäyrää alle 30%, jolla tämä taas auttamatta liian äänekäs.
Ilmeisesti ongelma siinä, että minimi fan-speed määritelty biosissa ja tätä ei voida ohittaa, jos käytetään custom fan-curvea. :facepalm:
Lisänä kortin oman profiilin fan-stopilla on lämpötilarajan lisäksi tehoraja, joka ikävä kyllä ylittyy 2 näytön setupilla jatkuvasti.

Jos tuohon ei jotain ratkaisua(bios-mod) tule lähitulevaisuudessa, niin ainoa vaihtoehto lienee laittaa vesille tämä.

Tai kenties, joku tämmöinen ratkaisu:
Heitä siihen paremmalla profiililla oleva bios?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
299
Ensimmäistä kertaa nään että kortin asento vaikuttaa dramaattisesti kortin toimintan.
Kun kone on tällein.

Niin lämpötilat ja tuulettimet on maksimi.
Mutta jos teet niinkin yksinkertasen toimenpiteen ja käännät koneen kyljelle.

Testasin kyljelle laittoa jo ennen tota poweria. Tolla powerilla testasin josko kone ei enään sammuis. Ja hyvin on pysyny nyt pystyssä. :giggle:
Tästä on tainnut olla aikojen saatossa juttua, kun Silverstonen FT-kotelot tulivat myyntiin, että kaikkien näytönohjainten kanssa se pystyasento ei oikein toiminut. Ilmeisesti liittyy siihen, että missä asennossa heatpipet ovat.

Tätä asiaa on pohdittu ihan vuosien takana ja sinullahan on nyt todistusaineistoa, että kyllä sillä on merkitystä. :)

Eli tärkeintä etteivät lämpöputket ole kohti näyttöliittimiä niin ongelmaa ei pitäisi olla.
 

Cid

Penaalin tylsin kynä
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
260
Heitä siihen paremmalla profiililla oleva bios?
Ei ikävä kyllä ratkaise tuota ongelmaa, että custom fan curvella fan stop ei sallittu.
Koskee lukemani perusteella kaikkia malleja toistaiseksi. Mutta tätä ajattelin kokeilla silti vielä.

Yksinkertaisesti liian äänekäs jäähy minulle tässä, äänekkäin kortti sitten 6800gt:n. Jos vertaa vaikka edelliseen MSI gaming x 1080ti korttiin tai kortteihin, niin suorastaan järjetön mekkala. Ja kyllä, oli kaksi tuollaista sli:nä melkein vuoden ja edes tuo yhdistelmä ei pitänyt näin pahaa melua.
Jos näitä ei olisi niin vaikea saada käsiinsä, niin lähtisi palautukseen samantien.
 

Cid

Penaalin tylsin kynä
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
260
Kyllä ja ei voi ymmärtää miksi. Kortti ei selkeästi tällä jäähyllä tarvitse 3000rpm pyöriviä tupolevin turbiineja.
Positiivista, tuuletin shroud äärimmäisen helppo irrottaa 6 ruuvia ja ei tarvitse irrottaa siiliä, pistin jo 3x92mm Noctuat tilaukseen. Mittojen perusteella istuvat ns täydellisesti mitoiltaan tuohon.

Onpahan sitten yhdenmukainen D15:sta kanssa. Ja mikä tärkeintä, tottelevat minua. :smoke:
 
Liittynyt
27.03.2020
Viestejä
25
Olen myös suunnitellut heittää ne kolme ohutta vakiosirkkeliä mäkeen ja laittaa tilalle pari isompaa laadukasta noctuan tuuletinta. Markkinoilla ei taida olla vieläkään yhtäkään näyttistä, jossa olisi jo tehtaalla asennettu isot ja laadukkaat tuulettimet. Onkohan ainoa syy se, että kortin pitää mahtua mahdollisimman moneen koteloon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Olen myös suunnitellut heittää ne kolme ohutta vakiosirkkeliä mäkeen ja laittaa tilalle pari isompaa laadukasta noctuan tuuletinta. Markkinoilla ei taida olla vieläkään yhtäkään näyttistä, jossa olisi jo tehtaalla asennettu isot ja laadukkaat tuulettimet. Onkohan ainoa syy se, että kortin pitää mahtua mahdollisimman moneen koteloon.
No ei nää jokaseen koppaan mahdu. Aoruksen 3080/3090 on 4 slottia korkea ja pienimmätkin on sitä 2.5 slottia, eli imasevat sen kolme. Toki noilla tuulettimilla päästään sit jo lähelle sitä neljän slotin viemistä.

Estetiikkahan siinä pääsyynä on, koteloissa ikkunat nykyään niin pitää olla ulkonäkökin mietitty. Joku paljas siili näyttiksestä roikkumassa ripulinväristen Noctuan tuulettimien kanssa ei se kaikista markkinoitavin vaihtoehto olis.

Ja ennenku kukaan tulee mussuttamaan niin ei, siellä suunnittelupuolella ei mietitä mitä kovemmat ATK-poitsut miettii ja haluaa, vaan siellä mietitään sitä mitä massat haluaa. Ne haluaa RGB:tä ja ees jokseenkin silmää miellyttävää ulkonäköä. Ihan samalla tavalla kun markkinointipuolellakin.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
Olen myös suunnitellut heittää ne kolme ohutta vakiosirkkeliä mäkeen ja laittaa tilalle pari isompaa laadukasta noctuan tuuletinta. Markkinoilla ei taida olla vieläkään yhtäkään näyttistä, jossa olisi jo tehtaalla asennettu isot ja laadukkaat tuulettimet. Onkohan ainoa syy se, että kortin pitää mahtua mahdollisimman moneen koteloon.
Samaa tullut myös itse mietittyä. 2x140mm tai 3x120mm tuuletinta luulisi jäähdyttävän hyvin ja hiljaisemmin.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
No ei nää jokaseen koppaan mahdu. Aoruksen 3080/3090 on 4 slottia korkea ja pienimmätkin on sitä 2.5 slottia, eli imasevat sen kolme. Toki noilla tuulettimilla päästään sit jo lähelle sitä neljän slotin viemistä.

Estetiikkahan siinä pääsyynä on, koteloissa ikkunat nykyään niin pitää olla ulkonäkökin mietitty. Joku paljas siili näyttiksestä roikkumassa ripulinväristen Noctuan tuulettimien kanssa ei se kaikista markkinoitavin vaihtoehto olis.

Ja ennenku kukaan tulee mussuttamaan niin ei, siellä suunnittelupuolella ei mietitä mitä kovemmat ATK-poitsut miettii ja haluaa, vaan siellä mietitään sitä mitä massat haluaa. Ne haluaa RGB:tä ja ees jokseenkin silmää miellyttävää ulkonäköä. Ihan samalla tavalla kun markkinointipuolellakin.
Näitä 3000-sarjan kortteja kun katsoo, niin ei mielestäni hirveästi ole estetiikkaan panostettu, tai sitten mulla on eri käsitys laadukkaasta ulkonäöstä. MSI:n muoviset shroudit halpis RGB diffuserit, Asuksen TUF:ssa renkaanjäljet, EVGA herpes ja huulipuna ja jne. Oikeastaan minun silmään ainut hyvän näköinen on FE ja Arous-sarja. Koko tietys rajoittaa varmasti paljon suunittelussa, mutta tehdään noista kuitenkin eri malleja.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Ei ikävä kyllä ratkaise tuota ongelmaa, että custom fan curvella fan stop ei sallittu.
Koskee lukemani perusteella kaikkia malleja toistaiseksi. Mutta tätä ajattelin kokeilla silti vielä.

Yksinkertaisesti liian äänekäs jäähy minulle tässä, äänekkäin kortti sitten 6800gt:n. Jos vertaa vaikka edelliseen MSI gaming x 1080ti korttiin tai kortteihin, niin suorastaan järjetön mekkala. Ja kyllä, oli kaksi tuollaista sli:nä melkein vuoden ja edes tuo yhdistelmä ei pitänyt näin pahaa melua.
Jos näitä ei olisi niin vaikea saada käsiinsä, niin lähtisi palautukseen samantien.
Tuo MSI 1080 Ti Gaming X oli kyllö ihan mielettömän hiljainen kortti. Oli aika järkytys, kun siitä siirtyi tähän 2080 Ti Strix:n. Tätä ei voi pistää yli 50% tuuletinnopeuskille kyllä. 45%:ssa oon pitäny ja lämmöt kipuaa selvästi yli 70c, mutta ei sitä pörinää vaan jaksa kuunnella.

Gaming X oli mukavan hiljainen vielä 70% tuuletin nopeuksilla ja kortti kävi itsellä noin 63c tuolla 70% tuuletinnopeudella. Toki tuokssa Gamin X:ssa oli vaan 2 hieman isompaa tuuletinta, joten siitähän se hiljaisuus pääasiassa varmaan tuli.
 
Viimeksi muokattu:

rlame

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Onko jengi msi afterburnerin oc scanneria käyttänyt rtx 3080/3090?
Itse kokeilin niin sanoo scannin päätteeks "results are considered unstable"
tais olla avg +91 Mhz gpu ja +200Mhz memory.
En kokeillut peleissä vain palautin defaulttiin koska tuo "results are considered unstable" ei luottamusta herättänyt.
(Asus tuf 3080 oc)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
Näitä 3000-sarjan kortteja kun katsoo, niin ei mielestäni hirveästi ole estetiikkaan panostettu, tai sitten mulla on eri käsitys laadukkaasta ulkonäöstä. MSI:n muoviset shroudit halpis RGB diffuserit, Asuksen TUF:ssa renkaanjäljet, EVGA herpes ja huulipuna ja jne. Oikeastaan minun silmään ainut hyvän näköinen on FE ja Arous-sarja. Koko tietys rajoittaa varmasti paljon suunittelussa, mutta tehdään noista kuitenkin eri malleja.
"Ja ennenku kukaan tulee mussuttamaan niin ei, siellä suunnittelupuolella ei mietitä mitä kovemmat ATK-poitsut miettii ja haluaa, vaan siellä mietitään sitä mitä massat haluaa. Ne haluaa RGB:tä ja ees jokseenkin silmää miellyttävää ulkonäköä. Ihan samalla tavalla kun markkinointipuolellakin."

Unohti mainita et jokseenkin silmää miellyttävä ulkonäkö tarkottaa just sitä GAMING WOW-meininkiä. Toki ymmärrän pointtis, ei nää munkaan mielestä mitään näyttäviä vehkeitä oo, mutta oon kyllä kanssa sitä mieltä et se on mulle ihan sama miltä se näyttää, kunhan pysyy viileänä ja ei pidä hirveetä meteliä. Joittenkin korttien kohdalla onnistuu tässä 30-sarjassa, ja joittenkin kohdalla jää yritykseks.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Onko jengi msi afterburnerin oc scanneria käyttänyt rtx 3080/3090?
Itse kokeilin niin sanoo scannin päätteeks "results are considered unstable"
tais olla avg +91 Mhz gpu ja +200Mhz memory.
En kokeillut peleissä vain palautin defaulttiin koska tuo "results are considered unstable" ei luottamusta herättänyt.
(Asus tuf 3080 oc)
FE:llä saan sellaista n. +80MHz tuossa. +200MHz muisteille tulee joka kerta.

Piirtää sellaisen käyrän jossa pienillä jännitteillä sitä ylikelloa on komeasti, mutta isoilla jännitteillä ei enää juuri lainkaan.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Miten porukka on saanut vakaalla kellotuksella (esim. Afterburner) tehoja irti? Timespyn graphics kiinnostaa. 3080 fe taisi antaa jossakin testissä n. 17000 pistettä.

Lähinnä kiinnostaa käytännön kellotusvaste, kun jossakin jutussa omat 3080 kellotukset toivat kovin vähän lisätehoja. Turing antoi aika hyvin tehoa kellottamalla, miten Ampere?
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
"Ja ennenku kukaan tulee mussuttamaan niin ei, siellä suunnittelupuolella ei mietitä mitä kovemmat ATK-poitsut miettii ja haluaa, vaan siellä mietitään sitä mitä massat haluaa. Ne haluaa RGB:tä ja ees jokseenkin silmää miellyttävää ulkonäköä. Ihan samalla tavalla kun markkinointipuolellakin."

Unohti mainita et jokseenkin silmää miellyttävä ulkonäkö tarkottaa just sitä GAMING WOW-meininkiä. Toki ymmärrän pointtis, ei nää munkaan mielestä mitään näyttäviä vehkeitä oo, mutta oon kyllä kanssa sitä mieltä et se on mulle ihan sama miltä se näyttää, kunhan pysyy viileänä ja ei pidä hirveetä meteliä. Joittenkin korttien kohdalla onnistuu tässä 30-sarjassa, ja joittenkin kohdalla jää yritykseks.
Pointtini oli, että näähän näyttää omaan silmään ihan halvalta ser-jätteeltä, jos ei näin harrastajana hintaa tietäisi. Ymmärrän kyllä tuon GAMING WOW-meiningin, jota vertaisin autoissa ricer boomiin. Ei tullut ehkä tarpeaksi hyvin esille viestissäni, mutta tarkoitus oli se, että kun näistä tehdään kuitenkin useita eri malleja, niin miksi ei tehdä samalla harrastajille hyvää jäähdytystä ja hiljaisuutta hakeville jotain ultimaattista ilmajäähyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 658
miksi ei tehdä samalla harrastajille hyvää jäähdytystä ja hiljaisuutta hakeville jotain ultimaattista ilmajäähyä.
Kyllähän niitä tehdään. Hybridit AIO-jäähyllä, valmiilla vesiblokilla olevat ja ilmajäähyä haluaville on se jäätävän kokonen Aorus tarjolla.

Kusinen homma vaan tässä launchissa oli se, ettei näistä mitään ole saanut vielä. Harrastajalle huono homma.
 

Cid

Penaalin tylsin kynä
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
260
Pointtini oli, että näähän näyttää omaan silmään ihan halvalta ser-jätteeltä, jos ei näin harrastajana hintaa tietäisi. Ymmärrän kyllä tuon GAMING WOW-meiningin, jota vertaisin autoissa ricer boomiin. Ei tullut ehkä tarpeaksi hyvin esille, mutta pointti oli se, että kun näistä tehdään kuitenkin useita eri malleja, niin miksi ei tehdä samalla harrastajille hyvää jäähdytystä ja hiljaisuutta hakeville jotain ultimaattista ilmajäähyä.
Tämä näin, omaan silmään tuo D15 ripulin värisillä tuulareilla on 011 XL akvaariossa paljon laadukkaamman näköinen kampe, kuin tämä kfa led hirvitys.
Minulle parhaiten passaisi GPU jossa olisi vai iso siili valmiina ja paikat vaikka 3x120mm tuulareille, jotka käyttäjä hankkisi tai ainakin voisi vaihtaa. Yleensäkin olisi vakiotuulettimille paikat, kuten prossujäähyissä.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
144
Pointtini oli, että näähän näyttää omaan silmään ihan halvalta ser-jätteeltä, jos ei näin harrastajana hintaa tietäisi. Ymmärrän kyllä tuon GAMING WOW-meiningin, jota vertaisin autoissa ricer boomiin. Ei tullut ehkä tarpeaksi hyvin esille viestissäni, mutta tarkoitus oli se, että kun näistä tehdään kuitenkin useita eri malleja, niin miksi ei tehdä samalla harrastajille hyvää jäähdytystä ja hiljaisuutta hakeville jotain ultimaattista ilmajäähyä.
Joku industrial henkinen malli olis kyllä kiva. Iso jäähdytyssiili ja isot rujot tuulettimet.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
Kyllähän niitä tehdään. Hybridit AIO-jäähyllä, valmiilla vesiblokilla olevat ja ilmajäähyä haluaville on se jäätävän kokonen Aorus tarjolla.

Kusinen homma vaan tässä launchissa oli se, ettei näistä mitään ole saanut vielä. Harrastajalle huono homma.
Ihan vaan ilmalla toivoisin saavan toimivan ja hiljaisen version ilman mitään turhia ledejä ja muovisia shroudeja. Itse en ala veden kanssa läträämään ja usein menee turhan hintavaksi vs ilma.

EDIT:
Tämä näin, omaan silmään tuo D15 ripulin värisillä tuulareilla on 011 XL akvaariossa paljon laadukkaamman näköinen kampe, kuin tämä kfa led hirvitys.
Minulle parhaiten passaisi GPU jossa olisi vai iso siili valmiina ja paikat vaikka 3x120mm tuulareille, jotka käyttäjä hankkisi tai ainakin voisi vaihtaa. Yleensäkin olisi vakiotuulettimille paikat, kuten prossujäähyissä.
Jotain tälläistä juuri kaipaisin. Saa jokainen itse päättää jäähdytyksen/hiljaisuuden tuulettimien mukaan ja porukka voi sitten halutaessaan laitta ne RGB-tuulettimet.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.03.2020
Viestejä
25
Sama täällä. Olen odotellut isolla jäähyllä varustettua mallia, johon voisi ruuvata omat noin 120 mm tuulettimet. Luulis että olis markkinarakoa edes yhdelle sellaiselle kortille, mutta järeimmissäkin korteissa on valmiina pienet rimpulat joita ei valmistajan mielestä ole tarkoitus vaihtaa mihinkään. Niitä sitten huudatetaan saadakseen sama ilmavirta mitä kunnon tuulettimet tarjoavat hiljaisella käynnillä.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Sama täällä. Olen odotellut isolla jäähyllä varustettua mallia, johon voisi ruuvata omat noin 120 mm tuulettimet. Luulis että olis markkinarakoa edes yhdelle sellaiselle kortille, mutta järeimmissäkin korteissa on valmiina pienet rimpulat joita ei valmistajan mielestä ole tarkoitus vaihtaa mihinkään. Niitä sitten huudatetaan saadakseen sama ilmavirta mitä kunnon tuulettimet tarjoavat hiljaisella käynnillä.
Eikös nyt aika moneenkin malliin saa aika helposti noi ropelit vaihdettua... Ei sen muovikuoren/tuuletinkehikon irroitus mitään takuutarrojen rikkomista yleensä vaadi.

Toki nipparilla tms. joutuu sitten virittelemään tuulettimet kiinni, kun ei niissä siileissä mitään kiinnityspaikkoja ole.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
Eikös nyt aika moneenkin malliin saa aika helposti noi ropelit vaihdettua... Ei sen muovikuoren/tuuletinkehikon irroitus mitään takuutarrojen rikkomista yleensä vaadi.

Toki nipparilla tms. joutuu sitten virittelemään tuulettimet kiinni, kun ei niissä siileissä mitään kiinnityspaikkoja ole.
Saahan ne usein nippareilla tarpeaksi hyvin laitettua. Itselläni oli Powercolorin PCS+ R9 290X:ssä 2x120mm kiinni, mutta melkein puolet tuulettimesta puhaltaa ohi rivaston. 120mm tai 140mm leveä rivasto olisi asiaa korjaaman tämän hukkaan menevän ilmavirran.
 

rlame

Tukijäsen
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
624
Tämmönen tulos Msi OC scannerista. Edelleen "results are considered unstable"
1602847617005.png
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
335
Tuo OC-skanneri ei kai vielä ole ihan valmis näitä 3000-sarjalaisia varten. Testaile ja tee käyrä käsin.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 006
Tämmönen tulos Msi OC scannerista. Edelleen "results are considered unstable"
Hyvin samannäköistä mullakin.

Olen alivoltittamiseen scannerin käyriä käyttänyt (joskus pienin muokkauksin) ja vakaita on olleet.

---

Ihan toisena asiana TUFfeille & Strixeille uudet biosit jolla tuulettimet pysähtyy ilmeisesti paremmin.

 
Liittynyt
24.09.2020
Viestejä
661
Itsekin tuossa kfa2:n asentelin paikalleen, mutta en ikävä kyllä ehtinyt vielä leikkimään uusilla leluilla. Onko x570 emon omaavilla joilla ollut pidempään 3000-sarjalainen ollut ongelmaa piirisarjan lämpöjen kanssa? En siis vielä ehtinyt kuin hädintuskin koeponnistaa, mutta huomio kiinnittyi tuohon että ainakin kfa:n siili tuli suoraan peittämään piirisarjan sirkkelin. Toki voihan se mennä niinkin päin että ilmavirta paranee eikä sirkkeliä tarvitse pyöritellä, mutta aloin epäileen että puskeekos se kiukaan lämmöt tuonnekin.
Kfan mukana tullut bracket oli aivan perseestä ja oli itseasiassa ongelmia saada define c:ssä edes asennettua. Muuten ei vielä pahaa sanottavaa, tuulettimien startti kyllä kuuluu mutta ei tuo ihan älytöntä mekkalaa vielä 50% kierroksilla mielestäni pidä, ei pelatessa tule haittaamaan kun headset päässä. Hof Ai (galaxille tarkoitettu) sain kyllä noita tuulettimia jotenkin säädettyä ja rgbt pois päältä. Kai toi on niinku xtremetuner (jonka download sivu oli alhaalla)
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Ensimmäistä kertaa nään että kortin asento vaikuttaa dramaattisesti kortin toimintan.
Kun kone on tällein.

Niin lämpötilat ja tuulettimet on maksimi.


Mutta jos teet niinkin yksinkertasen toimenpiteen ja käännät koneen kyljelle.


Niin lämpötilat ja tuulettimet on näin.


Testasin kyljelle laittoa jo ennen tota poweria. Tolla powerilla testasin josko kone ei enään sammuis. Ja hyvin on pysyny nyt pystyssä. :giggle:
No nyt näyttää normaalilta lämmöt/Rpm.
Mielenkiintoinen vaikutus tosiaan.

Omat ohjaimet myös tuossa alemmankuvan asennossa ja about samoissa Rpm/lämmöissä pöhisee eli tyytyväinen voi olla msi tekeleeseen.
 

Cid

Penaalin tylsin kynä
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
260
No more noise, laitoin kaappiin unohtuneet Fractalin 120mm tuulettimet korttiin, DC säädöllä Max 1200rpm.
Työpöydällä käytännössä täysin äänetön 700rpm, pelatessa myös äärimmäisen hiljainen, lämmöt nousi vähän, mutta ei mitenkään mahdottomiin. 1h pyörittänyt nyt shadow of Tomb raideria, lämmöt vakiintuneet 73c. Äänentaso koneella pelatessa sitä luokkaa nyt, että perus hdd:t kuuluu tuulettimien yli, pidän onnistuneena modina.
IMG_20201016_213303.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
No more noise, laitoin kaappiin unohtuneet Fractalin 120mm tuulettimet korttiin, DC säädöllä Max 1200rpm.
Työpöydällä käytännössä täysin äänetön 700rpm, pelatessa myös äärimmäisen hiljainen, lämmöt nousi vähän, mutta ei mitenkään mahdottomiin. 1h pyörittänyt nyt shadow of Tomb raideria, lämmöt vakiintuneet 73c. Äänentaso koneella pelatessa sitä luokkaa nyt, että perus hdd:t kuuluu tuulettimien yli, pidän onnistuneena modina.
Hyvä että onnistui modi. :tup:
Mutta pakko kysyä. Jos on varaa ostaa lähes tonnin näytönohjain, miksi käyttää perus HDDta?
Itsellä ei ole vuosiin ollut enää muuta kuin SSD-levyjä. Eihän sitä raksutusta jaksa kuunnella... Siitä hitaudesta puhumattakaan varsinkin jos on vielä pelilevynä? :woot:
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
287
No more noise, laitoin kaappiin unohtuneet Fractalin 120mm tuulettimet korttiin, DC säädöllä Max 1200rpm.
Työpöydällä käytännössä täysin äänetön 700rpm, pelatessa myös äärimmäisen hiljainen, lämmöt nousi vähän, mutta ei mitenkään mahdottomiin. 1h pyörittänyt nyt shadow of Tomb raideria, lämmöt vakiintuneet 73c. Äänentaso koneella pelatessa sitä luokkaa nyt, että perus hdd:t kuuluu tuulettimien yli, pidän onnistuneena modina.
Olen vastaavan nippuside-modauksen tehnyt useampaan kertaan ja toimii pirun hyvin. Joka kerta paljon viileämpi ja yleensä hiljaisempi kuin pikkuruisilla vakiotuulettimilla. Monesti tullut mietittyä mikseivät valmistajat vaan laita kortteihin isompia tuulettimia. Adapterilla saa piuhat suoraan kortista tuulettimille tai sitten vaan emolevystä ja nopeus täysille hiljaisilla flekteillä.
 

Cid

Penaalin tylsin kynä
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
260
Hyvä että onnistui modi. :tup:
Mutta pakko kysyä. Jos on varaa ostaa lähes tonnin näytönohjain, miksi käyttää perus HDDta?
Itsellä ei ole vuosiin ollut enää muuta kuin SSD-levyjä. Eihän sitä raksutusta jaksa kuunnella... Siitä hitaudesta puhumattakaan varsinkin jos on vielä pelilevynä? :woot:
Samaa mieltä, että hdd raksutukseen aika kyllästynyt, mutta vielä ei perse ole kestänyt kaikkia vaihtaa ssd:ksi.
Koneesta löytyy 256gb samsungin nvme käyttikselle, 3x1tb ssd & 3tb+3x6tb hdd. Erityisesti noiden 6tb limppujen vaihto ssd:ksi maksaa vielä hiukan liikaa itselle. :tdown:
Nämä kyllä ovat yleensä parkissa, mutta tuolla 3tb asemalla vähemmän käytetyt pelit, joihin tuo Tomb Raider nyt sattui kuulumaan.
 
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Samaa mieltä, että hdd raksutukseen aika kyllästynyt, mutta vielä ei perse ole kestänyt kaikkia vaihtaa ssd:ksi.
Koneesta löytyy 256gb samsungin nvme käyttikselle, 3x1tb ssd & 3tb+3x6tb hdd. Erityisesti noiden 6tb limppujen vaihto ssd:ksi maksaa vielä hiukan liikaa itselle. :tdown:
Nämä kyllä ovat yleensä parkissa, mutta tuolla 3tb asemalla vähemmän käytetyt pelit, joihin tuo Tomb Raider nyt sattui kuulumaan.
Jaa jos noin paljon tarvitsee tilaa niin ehkä sitten ihan ymmärrettävää käyttää HDD:ta. :tup:
Itsellä ei ole kuin 250GB WD Black NVMe käyttikselle, 2tB Intel 660p NVMe peleille ja sitten 1tB + 500GB Samsung SATA SSD:t muulle rojulle. Pelejä tulee asenneltua sitä mukaa kun pelaa... Nopeasti saa latailtua steamista tai originista tarpeen mukaan niin pärjää tuolla 2tB levyllä.

Vielä kun vaihdat vaikka Arctic P12 tuulettimet tuohon kortille niin varmaan saat lämpöjä alas. Ei taida olla paineoptimoituja nuo Fractalit?
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
EVGA releases ‘XOC 450W BIOS’ for GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA
Vielä kun saisi jostakin tuollaisen kortin, että pääsisi uutta BIOSia testaamaan...

Porukka saanut tuolla "450W" bioksella keskimääräiset kellot nousemaan sellaista ~30-50Mhz luokkaa, täysin samoilla asetuksilla kuin alkuperäisellä julkkari bioksella. Joku mainitsi että oli lämmöt nousseet +4C (60C >> 64C) benchmarkeissa.

Karvarinkulassa jollakin imaisee tolla bioksella 467W ja silti lyö kortti power limittiä (Pwr) vasten. FTW3 korteillehan on EVGA laittanut 9 ylimääräistä lämpötila anturia korttiinsa jotka näkyy kuvassa. :thumbsup:


FTW3 3090 korteille kanssa tulossa XOC bios, veikkailevat, tai toivovat 480-520W biosta..tosin paljonkahan sitten aikanaan 3090 Kingpin kortin bioksessa löytyy valmiutta...

Jokohan oman 3080 FTW3 Ultran saisi 1kk sisällä eli Punkki77:n julkkariksi? Tilasin julkkaripäivänä Jimmsiltä, jonossa silloin sijalla 26-30..
 
Viimeksi muokattu:

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Porukka saanut tuolla "450W" bioksella keskimääräiset kellot nousemaan sellaista ~30-50Mhz luokkaa, täysin samoilla asetuksilla kuin alkuperäisellä julkkari bioksella. Joku mainitsi että oli lämmöt nousseet +4C (60C >> 64C) benchmarkeissa.

Karvarinkulassa jollakin imaisee tolla bioksella 467W ja silti lyö kortti power limittiä (Pwr) vasten. FTW3 korteillehan on EVGA laittanut 9 ylimääräistä lämpötila anturia korttiinsa jotka näkyy kuvassa. :thumbsup:


FTW3 3090 korteille kanssa tulossa XOC bios, veikkailevat, tai toivovat 480-520W biosta..tosin paljonkahan sitten aikanaan 3090 Kingpin kortin bioksessa löytyy valmiutta...

Jokohan oman 3080 FTW3 Ultran saisi 1kk sisällä eli Punkki77:n julkkariksi? Tilasin julkkaripäivänä Jimmsiltä, jonossa silloin sijalla 26-30..
On toi kyllä huvittavaa, että 100w lisäteholla saadaan jopa 50MHz lisää kulkuja. No kellitysharrastajille ja leader board jahtaajillehan nuo onkin tarkoitettu. Normi peliköytössä ei oo kyllä järjen hiventäkään asennella noita 450w bioksia.
 
Liittynyt
29.09.2020
Viestejä
130
No more noise, laitoin kaappiin unohtuneet Fractalin 120mm tuulettimet korttiin, DC säädöllä Max 1200rpm.
Työpöydällä käytännössä täysin äänetön 700rpm, pelatessa myös äärimmäisen hiljainen, lämmöt nousi vähän, mutta ei mitenkään mahdottomiin. 1h pyörittänyt nyt shadow of Tomb raideria, lämmöt vakiintuneet 73c. Äänentaso koneella pelatessa sitä luokkaa nyt, että perus hdd:t kuuluu tuulettimien yli, pidän onnistuneena modina.
Tyylikäs setti. Meinasitko niillä noctuoilla vielä kokeilla?
Tohonhan sais niitä 4, jos siihen clip onin kohalle laittais viel yhen :D
 

Cid

Penaalin tylsin kynä
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
260
Kyllä ajattelin vielä noctuoilla testata kunhan saapuvat, olisi yhtenäinen prossujäähyn kanssa sitten. + 3kpl 92mm istuu mittojen puolesta täydellisesti, jopa 6kpl ruuvinreikiä osuu kohdalleen.
Cliponin kohdalle ei mahdu kyllä, vaikka tuossa siltä näyttää. Muistit on tiellä.

Tuulettimet nyt biossäädöllä cpu lämpöjen mukaan, toimii itseasiassa aika hyvin.
Mutta täytyy vielä tutkia saisiko jostain Farnellilta tai elfasta tuota kortin 6pin tuuletinliitintä, en viitsi takuun vuoksi kannibalisoida coolerista, saisi sitten säädön toimimaan näyttiksen kautta. Nyt kun fanstopille ei enää tarvetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 419
On toi kyllä huvittavaa, että 100w lisäteholla saadaan jopa 50MHz lisää kulkuja. No kellitysharrastajille ja leader board jahtaajillehan nuo onkin tarkoitettu. Normi peliköytössä ei oo kyllä järjen hiventäkään asennella noita 450w bioksia.
Itseäni huvitti tuo techpowerupin arvostelu 450W bioksella. 5% lisää nopeutta ja energiatehokkuus vain parani ko. kortilla. No oikeasti se johtuu siitä, että perffisummaryyn tulee keskiarvot testeistä, mutta kulutus mitataan metro last light pelillä, josta sitten lasketaan perf/w. Se alkaa testinä jäädä selvästi ajasta jälkeen. Toms hardware, joka on myös laitteisto, jolla saa mitattua oikeasti kortin, eikä kokoonpanon kulutuksen saa 40-60W isompia keskikulutuksia (metro exodus 1440p on kulutusmittauksessa). Sama homma Igors labilla: keskikulutukset paukkuu mittauksissa kortin tehorajaa vasten.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
213
Tuulettimet nyt biossäädöllä cpu lämpöjen mukaan, toimii itseasiassa aika hyvin.
Mutta täytyy vielä tutkia saisiko jostain Farnellilta tai elfasta tuota kortin 6pin tuuletinliitintä, en viitsi takuun vuoksi kannibalisoida coolerista, saisi sitten säädön toimimaan näyttiksen kautta. Nyt kun fanstopille ei enää tarvetta.
Argus Monitorilla saa hyvin säädettyä kaikkia tullettimia GPU, tai minkä tahansa lämpöjen muukaan.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
690

Limited editionia puskee, kannattaa olla nopea!
 
Liittynyt
03.09.2018
Viestejä
2 095

Limited editionia puskee, kannattaa olla nopea!
Eikö nää kaikki oo ollu limited edition? :rofl2:
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560

Limited editionia puskee, kannattaa olla nopea!
Hyyiii! Musta perusversio on vielä ihan menettelee, mutta toi vaalea on kyllä jotain ihan hirveetä... :lol: o_O
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 952
On toi kyllä huvittavaa, että 100w lisäteholla saadaan jopa 50MHz lisää kulkuja. No kellitysharrastajille ja leader board jahtaajillehan nuo onkin tarkoitettu. Normi peliköytössä ei oo kyllä järjen hiventäkään asennella noita 450w bioksia.
Siellä taas on luetun ymmärrys nolla, kuten vakio peukuttajallasi eli Cuthalullakin eli kokonaisuudesta ei kummallakaan näkemystä.

Asus Strix-OC tai mainitsemani Evga FTW3 Ultra kortit ovat paljon suorituskykyisempia kuin joku 320W FE kortti, saati refut jo vakiona.

Sanoin että ko. 450W bioksella jos tulee 30-50Mhz lisää avg. kulkuja (samoilla asetuksilla) niin ei nyt puhuta mistään vakio karvalakki korttien mahdollisista vakio/ylikelloista vaan suorituskyvystä välillä AVG. ~1900Mhz vs. ~2100Mhz.

Mainitsemani +30-50Mhz on siis lisäystä pelkällä bioksen vaihdolla jo reilusti nopeampiin kuin karvalakki kortteihin, SAMOILLA ASETUKSILLA kuin käyttäjällä on edellisellä bioksella ollut esim. Afterburnerissa.

En maininnut mitään edes kuinka nostaa kortin kulkuja entisestään.

Noilla kelloilla 3080 on samantehoinen kuin perus 3090 ja jopa aavistuksen tehokkaampi ihan käytännön peli benchmarkeissa.

Että se siitä "viisaudestanne" ettei mitään järkeä +100W ja vain 30-50Mhz tähden vaikka todellisuudessa kortti on jopa ~15% nopeampi kuin vakio refut tai fe kun ei nähdä metsää puilta.

Muakin huvittaa kun jonnet pätee.
 

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 560
Siellä taas on luetun ymmärrys nolla, kuten vakio peukuttajallasi eli Cuthalullakin eli kokonaisuudesta ei kummallakaan näkemystä.

Asus Strix-OC tai mainitsemani Evga FTW3 Ultra kortit ovat paljon suorituskykyisempia kuin joku 320W FE kortti, saati refut jo vakiona.

Sanoin että ko. 450W bioksella jos tulee 30-50Mhz lisää avg. kulkuja (samoilla asetuksilla) niin ei nyt puhuta mistään vakio karvalakki korttien mahdollisista vakio/ylikelloista vaan suorituskyvystä välillä AVG. ~1900Mhz vs. ~2100Mhz.

Mainitsemani +30-50Mhz on siis lisäystä pelkällä bioksen vaihdolla jo reilusti nopeampiin kuin karvalakki kortteihin, SAMOILLA ASETUKSILLA kuin käyttäjällä on edellisellä bioksella ollut esim. Afterburnerissa.

En maininnut mitään edes kuinka nostaa kortin kulkuja entisestään.

Noilla kelloilla 3080 on samantehoinen kuin perus 3090 ja jopa aavistuksen tehokkaampi ihan käytännön peli benchmarkeissa.

Että se siitä "viisaudestanne" ettei mitään järkeä +100W ja vain 30-50Mhz tähden vaikka todellisuudessa kortti on jopa ~15% nopeampi kuin vakio refut tai fe kun ei nähdä metsää puilta.

Muakin huvittaa kun jonnet pätee.
No eikös se AVG ole juuri se tärkein lukema, eikö mitkään parin sekunnin ajan kestävät piikkilukemat.
Miksi vertaisin 450w bios:n lukemia, johonkin muuhun kun samaan korttiin, mille se uusi bios on ajettu.

FPS lukemissa se ero esim. 1900MHz vs 2000MHz on loppujen lopuksi aika pieni kuitenkin. Tässä kuussa tuli tuotakin tutkittua, kun aloin ensimmäistä kertaa alivoltittamaan tota nykyistä 2080 Ti Strixiä. Menetin core kelloja jonkun 60-80 MHz, mutta kortti käy selvästi viilempänä ja ennen kaikkea voi pitää tuulettimet huomattavasti pienemmillä kierroksilla. FPS lukemissa on huikea 1-3 FPS:n ero, kun pyöritään siellä 55-70 FPS:n tietämillä. Toki yli 100 FPS:n kohdalla saattaisi olla jopa 5-10 FPS:ää enemmän, mutta niiden merkitys on jo aika olematon tuossa kohdassa, kun FPS lukemat on muutenkin yli 100.

Vesijäähdtykselle noi 450w biosit on tarkoitettu. Ei sitä pöhinää ja pärinää jaksa kukaan kuunnella, mitä ton 450w lämpökuorman jäähdyttäminen ilmalla vaatii.

Vesijäähyn kanssa noista saa varmaan paremmin sitä hyötyäkin irti ja se parhaimmillaan irtoava 10-15% on oikeasti käyttökelpoistakin.

Olisin toki voinut alkuperäiseen viestiini laittaa, että vesijäähyllä kunnon hyötyä tuosta isommasta power limitistä on mahdollisesti oikeasti olemassa.

Ilmeisesti otit viestini jotenkin henkilökohtaisesti, kun pitää alkaa jotain jonne kommentteja kirjoittelemaan. No kait sitä voi 39 vuotiaanakin jonne olla. En toki mikään HC kellottelija ole, vaikka on tässä kuitenkin 13 vuotiaasta asti tullut näitten koneiden kanssa räpellettyä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2019
Viestejä
3 280
Techpowerupin 3090 STRIX revikassa oli testattu vakiona ja 480W power limitillä.
Keskiarvot peleistä:
1080p resolla ero 0%
1440p resolla ero 1%
4k resolla ero 2%

Tuskin paljon tuon isompia on erot 3080:lla?
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 482
Viestejä
4 163 799
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom