NVIDIA GeForce RTX 2080 & 2080 TI: Tämä tiedetään ennakkoon

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586



NVIDIA esittelee maanantaina uudet GeForce RTX 2080- ja 2080 Ti -näytönohjaimet klo 19 alkavassa live-stream-lähetyksessä, joka on katsottavissa Twitchissä. Tapahtumapaikkana on Köln Saksassa, jossa alkaa tiistaina Gamescom-pelimessut.

Yhtiö on julkaissut vuodesta 2010 ja Kepler-arkkitehtuurista lähtien ensin suorituskykyiseen 104- tai 204-numeroilla nimettyyn grafiikkapiiriin perustuvan GeForce-pelinäytönohjaimen, joka on suunnattu reiluun 500 euron hintaluokkaan. Myöhemmin samasta arkkitehtuurista on julkaistu isokokoisempi ja vieläkin suorituskykyisempi grafiikkapiiri, jonka numerointi on vaihdellut arkkitehtuurista riippuen 110, 200 tai 102 ja sukupolvesta riippuen näytönohjaimen hintataso on pykälää kalliimpi. Esimerkiksi GeForce GTX 1080 Ti:n hinta oli julkaisun yhteydessä 850 euroa.
  • GeForce GTX 480 (GF100)
  • GeForce GTX 580 (GF110)
  • GeForce GTX 680 (GK104)
  • GeForce GTX 780 (GK110)
  • GeForce GTX 780 Ti (GK110)
  • GeForce GTX 980 (GM204)
  • GeForce GTX 980 Ti (GM200)
  • GeForce GTX 1080 (GP104)
  • GeForce GTX 1080 Ti (GP102)

Nyt näyttäisi siltä, että tulossa on samaan aikaan suorituskykyinen 2080-malli ja vielä suorituskykyisempi 2080 Ti -malli, jotka käyttävät TSMC:n 12 nanometrin prosessilla valmistettavia TU104- ja TU102-grafiikkapiirejä. RTX-lyhenne mallinimessä viittaa NVIDIAn säteenseuranta-alustaan ja Turing-arkkitehtuurin säteenseurantaan optimoituihin RT-ytimiin. Toistaiseksi ei ole tiedossa, miten 2080-sarjan alapuolelle sijoittuvat mallit nimetään ja millä aikataululla ne julkaistaan.



GeForce RTX 2080 Ti

Uusi lippulaivamalli pelaajille on GeForce RTX 2080 Ti, joka on varustettu TU102-grafiikkapiirillä ja käytössä on 4352 CUDA-ydintä. 352-bittisen muistiväylän jatkeena on 11 gigatavua GDDR6-muistia, joka toimii vakiona 14 Gbps nopeudella ja muistiväylän kaistanleveys on 616 gigatavua sekunnissa.
  • TU102-300A
  • 4352 CUDA-ydintä
  • 352-bittinen muistiväylä
  • 11 Gt GDDR6-näyttömuistia
  • 14 Gbps muistinopeus
  • 616 Gt/s muistiväylän kaistanleveys

GeForce RTX 2080 Ti:ssä ei ole käytössä koko TU102-grafiikkapiirin potentiaali sillä täydessä grafiikkapiirissä on 4608 CUDA-ydintä ja 384-bittinen muistiväylä. Täysiverinen TU102-grafiikkapiiri tullaan todennäköisesti näkemään käytössä Titan-mallissa.



GeForce RTX 2080

GeForce RTX 2080 on myös suorituskykyinen malli, joka sijoittuu 2080 Ti:n alapuolelle ylemmän keskiluokan kärkeen ja käytössä on TU104-grafiikkapiiri 2944 CUDA-ytimellä. 256-bittisen muistiväylän jatkeena on 8 gigatavua GDDR6-muistia, joka toimii vakiona 14 Gbps nopeudella ja muistiväylän kaistanleveys on 448 gigatavua sekunnissa.
  • TU104-400A
  • 2944 CUDA-ydintä
  • 256-bittinen muistiväylä
  • 8 Gt GDDR6-näyttömuistia
  • 14 Gbps muistinopeus
  • 448 Gt/s muistiväylän kaistanleveys



Suorituskyky, hinta, saatavuus?

NVIDIAn omat markkinointimateriaalit hehkuttavat Turing-arkkitehtuurin olevan 6x suorituskykyisempi kuin edellisen sukupolven näytönohjaimet, mutta kyseessä on todennäköisesti suorituskyky säteenseurannassa, johon Turing-arkkitehtuurissa on pyhitetty omat RT-ytimet.

PNY:n kotisivuille lipsahti perjantaina tiedot tehdasylikellotetuista GeForce RTX 2080- ja 2080 Ti -näytönohjaimista. GeForce RTX 2080 XLR8 Gaming Overclocked Edition -mallin TU104-grafiikkapiirin Boost-taajuudeksi oli listattu 1710 MHz ja hinnaksi $800. GeForce RTX 2080 Ti Overclocked XLR8 Edition -mallin TU102-grafiikka Boost-taajuudeksi oli listattu 1545 MHz ja hinnaksi $1000.

Hintatietoihin kannattaa vielä suhtautua varauksella ja ottaa huomioon, että PNY:n custom-näytönohjainten hintataso on perinteisesti ollut hieman korkeampi kuin markkinoiden edullisimmissa malleissa. Jos PNY:n kotisivuillaan listaamat hinnat kuitenkin olivat aidot eikä ns. placeholder-hintoja, voisi NVIDIAn GeForce RTX 2080- ja 2080 Ti -referenssinäytönohjainten eli Founders Edition -mallien hinnaksi veikata noin 599-699 dollaria ja 799-849 dollaria.

Ennakkovuotojen perusteella näytönohjainvalmistajat ovat valmiita omien custom-malliensa kanssa ja ne saattavat tulla myyntiin hyvin nopealla aikataululla.

Näytönohjaimet saapuvat ennakkotilattavaksi heti maanantai-iltana ja mukana olevat jälleenmyyjät ovat vaihtaneet sosiaalisessa mediassa profiilikuvansa vihreäksi tai postanneet jotain vihreään väriin ja #BeForTheGame-hashtagilla. Suomalaisista jälleenmyyjistä ennakkotilauskampanjassa ovat mukana ainakin Jimm's, Komplett ja Proshop.

Huom! Foorumiviestistä saattaa puuttua kuvagalleria tai upotettu video.

Linkki alkuperäiseen uutiseen (io-tech.fi)

Palautelomake: Raportoi kirjoitusvirheestä
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 275
Tämän olisi voinut lisätä uutiseen, vai onko tälle tulossa oma uutisensa?

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
485
6x suorituskyky viittasi mielestäni Adaptive Temporal Anti Aliasingiin (ATAA), joka tulee uutena ominaisuutena. Jollain youtube kanavalla julistivat suoraan videon otsikossa Turingin 6x nopeammaksi kuin Pascalin.. xD

Tuosta viimeisestä sarakkeesta "5.4x" ilmeisesti keksitty koko juttu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 956
Ihmettelin, että maanantaina myyntiin mutta näinhän se onkin.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Onko tuosta säteenseurannasta kerrottu teidän artikkeleissa, että mitä se oikein tarkoittaa? Siitä sanotaan jatkuvasti, joten se on varmasti jokin hieno tekniikka.
Säteenseuranta – Wikipedia

Siitä vain innolla lueskelemaan. Tekniikkahan on vanhempi ja huomattavan paljon yksinkertaisempi, kuin rasterointi joka perustuu kaikenmoiseen huijaukseen ja purkkaan purkan päällä.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
6x suorituskyky viittasi mielestäni Adaptive Temporal Anti Aliasingiin (ATAA), joka tulee uutena ominaisuutena. Jollain youtube kanavalla julistivat suoraan videon otsikossa Turingin 6x nopeammaksi kuin Pascalin.. xD

Tuosta viimeisestä sarakkeesta "5.4x" ilmeisesti keksitty koko juttu.
Tuo 6x lukema oli keynoten yhdessä kalvossa. Tuota on avattu hieman OC3D sivustolla.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Jollain youtube kanavalla julistivat suoraan videon otsikossa Turingin 6x nopeammaksi kuin Pascalin.. xD
Taisi olla UDF Tech kyseessä. Jantteri ei seurannut kunnolla nvidian live-striimiä ja kuuli vain ohimennen tuon "6x nopeampi, kuin pascal" ja jäi sitten siihen jumiin tietämättä hittoakaan koko asiayhteydestä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 572
Ihmettelin, että maanantaina myyntiin mutta näinhän se onkin.
Ei, vaan julkistus maanantaina. Myyntiintulo saattaa tapahtua heti (Founders Edition?) tai myöhemmin, se jää nähtäväksi. Ainakin Ti:n kohdalla todennäköisemmin myöhemmin kun oletettavasti samaan piiriin perustuvat Quadrot tulee Q4 (ellei Quadroissa ole sitten TU100)
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Ei, vaan julkistus maanantaina. Myyntiintulo saattaa tapahtua heti (Founders Edition?) tai myöhemmin, se jää nähtäväksi. Ainakin Ti:n kohdalla todennäköisemmin myöhemmin kun oletettavasti samaan piiriin perustuvat Quadrot tulee Q4 (ellei Quadroissa ole sitten TU100)
Jep vuotojen puutteen takia täytyisi melkoset ukaasit olla nda/embargossa, jos kortti revikan tekijöillä jo mukamas olisi. Enkä oikein usko että saataville tulee ensin ja sitten vasta revikan tekijät niistä revikoita kirjoittelisivat...
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Eikös uutisessa nyt lue riittävän selvästi että ennakkotilaukset alkavat maanantaina
 

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 963
Jeah, viimeinkin noi ovat tulossa!

Maanantaina menee siis RTX2080Ti ennakkotilaukseen.

FE:nä toki että saan mahdollisimman nopeasti kortin.

Veronpalautuksista eli 12/2018 joku Custom kortti rinnalle ja NVLink kasaan.

Sitten 22Gb näyttismuistit riittävät pitkäksi aikaa, nykyinen 11Gb loppuu parissa pelissä kesken kun käytän tekstuurien latausta näyttiksen muistiin (=minimaalinen stutterointi).
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 572
Sitten 22Gb näyttismuistit riittävät pitkäksi aikaa, nykyinen 11Gb loppuu parissa pelissä kesken kun käytän tekstuurien latausta näyttiksen muistiin (=minimaalinen stutterointi).
En pidättäisi henkeäni automaattisen "mustintuplaamisen" kanssa peleissä, jos unohdetaan se että sinne toisen kortin muistiin on alle 1/6 kaistaa, niin olettaen että aiot käyttää myös molempien korttien laskentakapasiteettia tarvitsee molemmat omat settinsä muistiin.
Voiko pelkillä ajurikikkailuilla saada noille yhteisen muistiavaruuden, jossa suurin osa mutta ei kaikki datasta on jaettua (miten tehdään jako kumman muistissa molempien tarvitsemat datat on kun kaistaa on aina toiselle murto-osa?)?
 

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Joo ei todellakaan voi laskea 2 x 11GB = 22GB käytettävissä. SLI ja CrossFiren kanssa lasketaan 2 x 11 = 11
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 572
Joo ei todellakaan voi laskea 2 x 11GB = 22GB käytettävissä. SLI ja CrossFiren kanssa lasketaan 2 x 11 = 11
Juu mutta tällä kertaa NVIDIA itse ehdottaa että muisti on tuplattavissa NVLinkin yli, toki mitään miten se tarkemmin tapahtuu ei ole kerrottu tai että vaatiiko se tietynlaisen sovelluksen tms
(ja ei se ole noin mustavalkoista SLI:llä tai Multi-GPU:llakaan, ainakin DX12:lla (ja Vulkanilla?) on mahdollista oikeastikin tuplata se käytettävissä oleva näyttömuisti tietyillä tavoilla, toki se vaatii pelinkehittäjältä sen työn sitä varten mutta mahdollista se kumminkin on)
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Juu mutta tällä kertaa NVIDIA itse ehdottaa että muisti on tuplattavissa NVLinkin yli, toki mitään miten se tarkemmin tapahtuu ei ole kerrottu tai että vaatiiko se tietynlaisen sovelluksen tms
(ja ei se ole noin mustavalkoista SLI:llä tai Multi-GPU:llakaan, ainakin DX12:lla (ja Vulkanilla?) on mahdollista oikeastikin tuplata se käytettävissä oleva näyttömuisti tietyillä tavoilla, toki se vaatii pelinkehittäjältä sen työn sitä varten mutta mahdollista se kumminkin on)
Kaistakysymyshän tämä on.
NVLink on vaan ensimmäinen viritys, jolla moista viitsii edes käytännössä testata. PCIE-väylä on aivan onnettomasti liian hidas, mutta eipä se NVLink toki tässä tapauksessa myöskään ole kuin sen 3x nopeampi. Toki etuna vielä se, että koko kaista on omistettu vain ja ainoastaa näyttisten väliselle kommunikaatiolle.
Avainsana NVLinkin kanssa kuitenkin lienee välimuistikoherenttius.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 572
Kaistakysymyshän tämä on.
NVLink on vaan ensimmäinen viritys, jolla moista viitsii edes käytännössä testata. PCIE-väylä on aivan onnettomasti liian hidas, mutta eipä se NVLink toki tässä tapauksessa myöskään ole kuin sen 3x nopeampi. Toki etuna vielä se, että koko kaista on omistettu vain ja ainoastaa näyttisten väliselle kommunikaatiolle.
Avainsana NVLinkin kanssa kuitenkin lienee välimuistikoherenttius.
Itseasiassa noissa DX12 jne mahdollistamissa uusissa jutuissa se ei ole kaistakysymys, niissä yksinkertaisesti kumpikin lataisi muistiin vain ne asiat joita se itse tarvitsee, joka sopivassa splitscreen/object-tyyppisessä skenaariossa käytännössä tuplaisi käytettävissä olevan muistin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
En lähtisi ihan vielä iloitsemaan tuosta NVLinkistä. Se liitin kun on peilattu normaaliin NVLinkiin verrattuna, mistä voisi olettaa että jotakin muutoksia on tehty alkuperäiseen nähden. Titan V:stä on disabloitu NVLink (ei peilatuilla liittimillä). Olisi Nvidian kannalta hieman ongelmallista, jos ostamalla kaksi RTX 2080 Ti korttia, ja linkkaamalla ne NVLinkillä, saisi laskentateholtaan kovemman kombon kuin keveimmät Quadrot, joiden myyntihinnat on kuitenkin merkittävästi kovempia. Odottaisin tuon NVLinkin siis olevan jotenkin rampautettu, mutta se miten se on tehty jää vielä arvoitukseksi.

Ja jos se toimisi kuten alkuperäinen NVLink, niin nimenomaan sen muistin voi laskea 2x11 = 22. Olisi tietenkin huikeaa jos tuota ei olisi rampautettu, mutta yleensä kun jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se myös on.
 
Viimeksi muokattu:

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 572
Ja jos se toimisi kuten alkuperäinen NVLink, niin nimenomaan sen muistin voi laskea 2x11 = 22.
Paitsi kuten jo yllä todettua, olettaen ettei kyse ole jostain splitscreen/object-tyyppisestä ratkaisusta joka vaatii pelintekijältä tuen, se ei toimi noin.
Jos otetaan vaikka oletukseksi perus AFR, koska sitä käytetään ylivoimaisesti eniten (luultavasti noin 95-99%+), kumpikin tarvitsee ~samat setit muistiin eikä se alle 1/6 kaistan päässä oleva identtinen data ole vaihtoehto, jolloin se käyttäytyy yhtäkkiä ihan kuten nykyisetkin ratkaisut
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Itseasiassa noissa DX12 jne mahdollistamissa uusissa jutuissa se ei ole kaistakysymys, niissä yksinkertaisesti kumpikin lataisi muistiin vain ne asiat joita se itse tarvitsee, joka sopivassa splitscreen/object-tyyppisessä skenaariossa käytännössä tuplaisi käytettävissä olevan muistin
Noniinno.. Se on silti edelleen kaistakysymys siinä mielessä, että näyttiksille on jaoteltava muistiin ladattava matsku etukäteen, koska ajovaiheessa muistien välillä tapahtuva kommunikaatio PCIE-väylän kautta on edelleen aivan liian hidasta. En toki uskalla väittää, että kaikki ongelmat myöskään häviäisi jotenkin maagisesti NVLinkiä käyttämällä, koska se väylä edelleen on sen reilun 6x hitaampi, kuin väylä suoraan näyttiksen omaan muistiin. Sen sijaan uskallan toki väittää, että tuo dedikoitu ja huomattavasti muutenkin PCIE:tä nopeampi väylä ainakin helpottaisi asiaa huomattavasti.
Saa nyt vaan toki vielä nähdä, että minkälainen versio NVLinkistä noihin tulee, vai onko tuo jälleen tuolla ihan vaan koristeena, kuten tosiaan siinä Titan V:ssä.
 
Liittynyt
21.04.2018
Viestejä
30
Ei ole tullut aikaisemmin seurattua uusien näytönohjainten julkaisua näin läheltä. Osaisko joku viisaampi ja kokeneempi ennustaa kuinka paljon ja nopeasti tällainen julkistus vaikuttaa nykyisten (gtx 1050 - gtx 1080) korttien hintoihin kaupan hyllyllä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
Paitsi kuten jo yllä todettua, olettaen ettei kyse ole jostain splitscreen/object-tyyppisestä ratkaisusta joka vaatii pelintekijältä tuen, se ei toimi noin.
Jos otetaan vaikka oletukseksi perus AFR, koska sitä käytetään ylivoimaisesti eniten (luultavasti noin 95-99%+), kumpikin tarvitsee ~samat setit muistiin eikä se alle 1/6 kaistan päässä oleva identtinen data ole vaihtoehto, jolloin se käyttäytyy yhtäkkiä ihan kuten nykyisetkin ratkaisut
Juu tuen NVLinkille se toki vaatii, ja jos se nyt kuluttajapuolenkin kortteihin tulisi niin olettaisin Nvidian tukevan sitä jossain määrin omien ajuriensa kautta ja osin sitten tuomalla tuen tarvittaviin muihin kirjastoihin. Mutta kuten sanottua, en usko että tulee sellaisenaan näihin nyt julkaistaviin kortteihin, enkä siten myöskään usko tuohon muistin tuplaukseen NVLinkin kautta näissä uusissa korteissa. Eli ihan samaan lopputulokseen tässä päädytään.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 572
Juu tuen NVLinkille se toki vaatii, ja jos se nyt kuluttajapuolenkin kortteihin tulisi niin olettaisin Nvidian tukevan sitä jossain määrin omien ajuriensa kautta ja osin sitten tuomalla tuen tarvittaviin muihin kirjastoihin. Mutta kuten sanottua, en usko että tulee sellaisenaan näihin nyt julkaistaviin kortteihin, enkä siten myöskään usko tuohon muistin tuplaukseen NVLinkin kautta näissä uusissa korteissa. Eli ihan samaan lopputulokseen tässä päädytään.
Mutta kun kaikki DX12-rajapintaa tukevat näyttikset tukevat ihan sitä samaa mahdollisuutta tälläkin hetkellä
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
162
Onko tuosta säteenseurannasta kerrottu teidän artikkeleissa, että mitä se oikein tarkoittaa? Siitä sanotaan jatkuvasti, joten se on varmasti jokin hieno tekniikka.
Säteenseuranta – Wikipedia

Siitä vain innolla lueskelemaan. Tekniikkahan on vanhempi ja huomattavan paljon yksinkertaisempi, kuin rasterointi joka perustuu kaikenmoiseen huijaukseen ja purkkaan purkan päällä.
Oikeastaan ei ole vanhempi. Rasteroinnista löytyy demo jo vuodelta 1972 Youtubesta. Se tosin ei ole real-time vaan frame-by-frame animaatio. Mutta tekniikka on sama.

https://www.youtube.com/watch?v=T5seU-5U0ms
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
DX12 ja Vulkan mahdollistaa sen, että kahdelle eri näyttikselle voidaan jakaa kaksi erillistä toisistaan riippumatonta työjoukkoa, joita voivat sitten työstää itsenäisesti.
NVLink mahdollistaa sen, että kaksi näyttistä voi työstää yhteisesti yhtä 2x suurempaa työjoukkoa yhdessä.
Hidastava tekijä edelleen väylänopeus, mutta sentään on jokin jo varteenotettava väylä, kun taas DX12 ja Vulkanin tapauksessa väylää ei käytännössä ole ollenkaan.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Oikeastaan ei ole vanhempi. Rasteroinnista löytyy demo jo vuodelta 1972 Youtubesta. Se tosin ei ole real-time vaan frame-by-frame animaatio. Mutta tekniikka on sama.

Säteenseurannan teoria on on ties kuinka hemmetisti vanhempaa perua, mutta tietokonegrafiikkaan se ilmaantui joskus 60-luvulla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
162
Näin voidaan tietysti ajatella, että matematiikkaa oli olemassa ennen tietokoneitakin. Raytracing on yksinkertaista matematiikkaa. Onko sillä jotain merkitystä, jos sitä ei käytetty tietotekniikassa tietokonegrafiikan suhteen? Ennustivatko että sitä tullaan käyttämään tietokonegrafiikan tekoon? Rasterointi on myös yksinkertaista matematiikkaa. Varsinkin se mitä ennenvanhaan käytettiin. Nykyään se voi olla monimutkaista. Pistä sitten demovideo raytracingistä, niin vanha kuin löydät, niin päästään vertaamaan ja näkemään. Vähän epäilen ettei tehot riittäneet sellaisen tekmiseen 60-luvulla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
690
Ei ole tullut aikaisemmin seurattua uusien näytönohjainten julkaisua näin läheltä. Osaisko joku viisaampi ja kokeneempi ennustaa kuinka paljon ja nopeasti tällainen julkistus vaikuttaa nykyisten (gtx 1050 - gtx 1080) korttien hintoihin kaupan hyllyllä?
Veikkaan että vain katoavat hiljaisesti myynnistä, en usko että hinnoille käy mitään kun harvemmin näytönohjaimia on poistomyynnissä. Eipä noita varmaan kovin moni ostaisi kun uudet ovat ulkona.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Näin voidaan tietysti ajatella, että matematiikkaa oli olemassa ennen tietokoneitakin. Raytracing on yksinkertaista matematiikkaa. Onko sillä jotain merkitystä, jos sitä ei käytetty tietotekniikassa tietokonegrafiikan suhteen? Ennustivatko että sitä tullaan käyttämään tietokonegrafiikan tekoon? Rasterointi on myös yksinkertaista matematiikkaa. Varsinkin se mitä ennenvanhaan käytettiin. Nykyään se voi olla monimutkaista. Pistä sitten demovideo raytracingistä, niin vanha kuin löydät, niin päästään vertaamaan ja näkemään. Vähän epäilen ettei tehot riittäneet sellaisen tekmiseen 60-luvulla.
Tarkoitin juurikin säteenseuranta-algoritmia ja kuten tuolla alunperin sanoin: "Tekniikkahan on vanhempi ja huomattavan paljon yksinkertaisempi"

Esimerkiksi Arthur Appelin julkaisu vuodelta 1968 liittyen tietokoneella tehtävään säteenseurantaan: Some Techniques for Shading Machine Renderings of Solids
 
Viimeksi muokattu:

Hiikeri

Team Intel
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 963
Joo ei todellakaan voi laskea 2 x 11GB = 22GB käytettävissä. SLI ja CrossFiren kanssa lasketaan 2 x 11 = 11
Todellakin voi NVLinkissä, optimi olosuhteissa. RTX sarjassa ei ole enää SLI liittimiä vaan toi täysin uusi systeemi. Mutta taisi tullakkin jo selväksi muiden vastauksien kanssa.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
5 620
Ei ole tullut aikaisemmin seurattua uusien näytönohjainten julkaisua näin läheltä. Osaisko joku viisaampi ja kokeneempi ennustaa kuinka paljon ja nopeasti tällainen julkistus vaikuttaa nykyisten (gtx 1050 - gtx 1080) korttien hintoihin kaupan hyllyllä?
Veikkaan että vain katoavat hiljaisesti myynnistä, en usko että hinnoille käy mitään kun harvemmin näytönohjaimia on poistomyynnissä. Eipä noita varmaan kovin moni ostaisi kun uudet ovat ulkona.
Nopeaa yleensä häviävät ja alennukset on hyvinkin nopeaa uuden julkaisun yhteydessä. Muistelisin Maxwellin aikaan ku jotkut liikkeet möi ½v julkasusta jotain GTX770 kortteja 400€ hintaan verkkokaupoissaan. Menee varmaan sit johonki pakettikoneihin tai romutettavaksi jos eivät käy kaupaksi.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Todellakin voi NVLinkissä, optimi olosuhteissa. RTX sarjassa ei ole enää SLI liittimiä vaan toi täysin uusi systeemi. Mutta taisi tullakkin jo selväksi muiden vastauksien kanssa.
No ei se nvlink ole riittävän nopea että se data voi siellä oleilla pysyvästi. Sellainen toki voikin toimia että sitä toista korttia käytätään vain cachena ja tarvittaessa siirrellään dataa esstaas nvlinkin ylitte, jolloin sutterointi on vähäisempää kuin koneen muistista siirrellessä.
Pelikuormat on kuitenkin aivan erilaisia kuin laskentakuormat johon tuo nvlink on suunniteltu.

Mutta kukaan ei toki sinua estä ostamasta 1000€ välimuistia koneeseesi jotta saat ehkä jossain pelissä stutterointia pienemmäksi. Go get it boi!
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
4 076
Pieni vedonlyönti, alkuhinta 900$ hups ne loppui äkkiä ja hinta nousee seuraavalle erälle 1000$, sitten kaikkiin julkaisuihin kirjoitetaan hinnaksi 900$.

Ihmettelen yhä että parannettua versiota Pascalista ei tullut.
Tuo kyllä kertoo että varastot on saatu melko pieneksi.
Tosin voihan ne rajoittaa uuden myyntiä sen mukaan että hinta pysyy Nvidialle sopivana kilpailutilanteen mukaan.

Gtx 1060 ja RTX 2080 ei ole saman asiakaskunnan tuotteita koska hintaero on 3-4x. Sen vuoksi hintojen ei tarvitse muuttua mihinkää.
Pelkkä lisääntyny kuhina näytönohjain hyllyllä ja uutisissa kasvattaa myös muiden näytönohjaintuotteiden myyntiä. Ihmiset kun on laumasieluja.


Säteenseurannan teoria on on ties kuinka hemmetisti vanhempaa perua, mutta tietokonegrafiikkaan se ilmaantui joskus 60-luvulla.
tuosta 60 luvun tietokone grafiikasta olisi kiva nähdä esimerkki.

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 768
Ei ole tullut aikaisemmin seurattua uusien näytönohjainten julkaisua näin läheltä. Osaisko joku viisaampi ja kokeneempi ennustaa kuinka paljon ja nopeasti tällainen julkistus vaikuttaa nykyisten (gtx 1050 - gtx 1080) korttien hintoihin kaupan hyllyllä?
Riippuu hintaerosta... nyt 1080ti malleja myydään kuulemma n 500 $ hintaan joten jos 2080 ti tulee 800-900 $ tienoille, niin ei ole tarvetta enää laskea edellisen mallin hintaa. Jos uusi tulisi samaan hintahaarukkaan, niin sitten wanhan mallin hinta tippuisi. Tämän julkaisun yhteydessä ei näyttäisi olevan tarvetta laskea edellisten mallien hintoja...
 

Sampsa

Sysop
Ylläpidon jäsen
Team Tesla
Liittynyt
13.10.2016
Viestejä
12 586
Kyllähän ne varastot myydään tyhjäksi, joten jotain alennuksia voidaan nähdä mutta toisaalta julkaisut suunnitellaan myös siten että varastot olisi jo tyhjät. Pascal on ollut niin kauan myynnissä, että mitään älyttömiä määriä ei enää pitäisi olla nurkissa.
 
  • Tykkää
Reactions: E.T

mRkukov

Hrrrr...
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 722
Pieni vedonlyönti, alkuhinta 900$ hups ne loppui äkkiä ja hinta nousee seuraavalle erälle 1000$, sitten kaikkiin julkaisuihin kirjoitetaan hinnaksi 900$.
Toka erä 1000$, kolmas erä 1100$ja kun kortit ei enää liiku riittävän nopeasti niin palataan taas lähemmäs 1000$. Niin se markkinatalous toimii.

Toki nvidia voi julkaista suositushinnaksi 700$, mutta tuskin sellaisilla hinnoilla kortteja missään päin maailmaa nähdään. Kaikkein vähiten täällä pohjolassa.
 

E.T

Liittynyt
27.02.2017
Viestejä
6 261
Kyllähän ne varastot myydään tyhjäksi, joten jotain alennuksia voidaan nähdä mutta toisaalta julkaisut suunnitellaan myös siten että varastot olisi jo tyhjät. Pascal on ollut niin kauan myynnissä, että mitään älyttömiä määriä ei enää pitäisi olla nurkissa.
Tosiaan eiköhän Nvidia ole kaupitellut enimmät ylimääräiset Pascalit markettikoneisiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Mahtaakohan tällä olla vaikutusta Vega 64/56 hintoihin?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 843
Tuleekohan RTX sarjasta neljäs tuoteperhe GTX, Quadro ja NVS rinnalle? Voisi selittää huhuilun kakstonni ja tuhat sata sarjasta, joissa edellä mainittu on RTX ja jälkimmäinen GTX linjaa.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
1 589
Tuleekohan RTX sarjasta neljäs tuoteperhe GTX, Quadro ja NVS rinnalle? Voisi selittää huhuilun kakstonni ja tuhat sata sarjasta, joissa edellä mainittu on RTX ja jälkimmäinen GTX linjaa.
Niin no neljäs ja neljäs, neljäs Geforcen alalaji. Geforce, -GT, -GTX, -RTX; Titan; Quadro, -NVS, -RTX; Tesla...
 

Marti77

Team H2O
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
4 441
Voi olla että näytönohjaimia on saatavillla jo aika paljon kun ovat lykänneet julkistusta aika kauan ,tietysti riippuen siitä oliko ongelmia vai oliko se pelkästään olemattoman kilpailun takia.
Kuitenkin huomenna tiedetään aika paljon enemmän.
Toivottavasti saa pistää GTX780Ti myyntiin pian kunhan tulee joku vesiblokki markkinoille ensin.
Eli omaan käyttöön on ihan sama onko custom vai refu malli tietysti paras olisi valmiiksi vesijäähy malli mutta usein niiden tulo kestää ikuisuuden tai on pilattu ihan järjettömillä ylikellotuksilla ja sen takia hinta on korkea.
 
Liittynyt
20.11.2016
Viestejä
379
Mahtaakohan tällä olla vaikutusta Vega 64/56 hintoihin?
En usko. Ei ole varmaan kovinkaan suuria katteita jäljellä jos mennään paljoa alemmas hinnoissa. En kyllä lähtisi ostamaan uutena muutenkaan koska high end Radeonit tulee olemaan niin pahasti tehoissa jäljessä. 1060 oli 970 tasoinen ja jos 2060 on 1070 tasoinen niin saa olla Vega aika paljon halvempi kuin nykyiset suomihinnat.
 
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
165
Kyllähän tuollainen 2080 kelpaisi 1060 tilalle mutta hintaa aivan liikaa. Toivottavasti tulisi jokin halvempi malli hyvissä ajoin niin voisi katsoa tilannetta uudemman kerran. Tosin jos 1070-1080 hinnat tippuisi niin sellainen voisi olla myös vaihtoehto.
 

Vermon

Ph.D. in Wisdom Sciences
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
484
Vaikka onkin periaatteessa aikalailla itse ketjun aiheen vierestä, niin laitetaan nyt vielä, kun tuntuu tuo historiikki ihmisiä kiinnostavan.

tuosta 60 luvun tietokone grafiikasta olisi kiva nähdä esimerkki.
Juu, olisi hyvinkin mielenkiintoista nähdä ensimmäisiä tietokoneella suoritettuja säteenseurantasovelluksia. Täytyy yrittää tonkia jossain välissä, josko jostain jotain löytyisi. :tup:

Itse säteenseurannan periaate on tosiaankin hyyyyvin paljon vanhempaa perua. Mennään peräti 1500-luvulle asti, jos seuraillaan tekniikan historiaa.

Lainaus Georg Rainer Hofmannin julkaisusta vuodelta 1990:

"It is shown that the basic principle of ray tracing was already presented by Albrecht Dürer (1471–1528) in 1525."

Spoilerissa kuvia Albrecht Dürerin kirjasta Underweysung der Messung, mit dem Zirckel und Richtscheyt, in Linien, Ebenen unnd gantzen corporen:
upload_2018-8-19_15-3-11.png


upload_2018-8-19_15-3-39.png


upload_2018-8-19_15-3-59.png


upload_2018-8-19_15-4-24.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 027
Linuksin WAN shöwssä tarttuivat sellaiseen pointtiin että ehkä 2080 teho ei ole riittävä nokittamaan 1080Ti:tä normi pelikäytössä ja tästä syystä 2080Ti julkaistaisiin jo nyt. Mielestäni ihan validi pointti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 352
Viestejä
4 198 963
Jäsenet
70 892
Uusin jäsen
hysteri

Hinta.fi

Ylös Bottom