• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

NVIDIA G-SYNC™ Compatible -ominaisuuden käyttöönottaminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja joketz
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
12.12.2018
Viestejä
41
Otin muutama päivä sitten käyttööni AOC G2590FX:n, jossa on NVIDIA G-SYNC™ COMPATIBLE -ominaisuus. Kys. näyttö on ensimmäinen "G-Sync"-näyttöni, joten tarvitsisin hieman ohjeita mitä asetuksia pitäisi säätää, jotta saisin ominaisuuden kunnolla toimimaan peleissä. BF5 pelatessa olen huomannut, että jos Nvidian ohjauspaneelista laittaa G-Sync Compatiblen päälle, pelissä esiintyy todella paljon screentearingia 144hz taajuudesta huolimatta, eikä peli ole lainkaan sulavaa. Kokeilin myös asetusta "Kiinteä virkistystaajuus", joka muutti pelin aikaisemmasta poiketen erittäin sulavaksi. Pystytahdistuksen asetuksena on "Käytä 3D-sovelluksen asetusta".
 
Laita nvidia asetuksista GSYNC päälle ja nVidia asetuksista myös Vsync päälle. Varmista että peli on fullscreen tai exclusive fullscreen moodissa ja ota vsync pois pelin sisäisistä asetuksista. Jos mahdollista niin pelistä rajoita fps 141Hz tai käytä rivatuner statistics serveriä rajoittamaan fps 141Hz.

Näillä ohjeilla pitäisi lähteä.

G-SYNC 101: Optimal G-SYNC Settings & Conclusion | Blur Busters

Nvidia Control Panel Settings:

  • Set up G-SYNC > Enable G-SYNC > Enable G-SYNC for full screen mode.
  • Manage 3D settings > Vertical sync > On.
In-game Settings:

  • Use “Fullscreen” or “Exclusive Fullscreen” mode (some games do not offer this option, or label borderless windowed as fullscreen).
  • Disable all available “Vertical Sync,” “V-SYNC” and “Triple Buffering” options.
  • If an in-game or config file FPS limiter is available, and framerate exceeds refresh rate:
    Set 3 FPS limit below display’s maximum refresh rate (57 FPS @60Hz, 97 FPS @100Hz, 117 FPS @120Hz, 141 FPS @144Hz, etc).
RTSS Settings:

  • If an in-game or config file FPS limiter is not available and framerate exceeds refresh rate:
    Set 3 FPS limit below display’s maximum refresh rate (see G-SYNC 101: External FPS Limiters HOWTO).
 
Kokeilin tehdä nuo yllä mainitut muutokset asetuksiini ja samalla rajoitin BF5:ssä fps:n 141 tekemällä user.cfg-tiedoston pelin asennuskansioon. Ensi kokeilulla pelissä esiintyi edelleen screentearingia, mutta asennettuani nVidian uusimmat ajurit peli muuttui huomattavasti sulavammaksi eikä mitään screentearingia esiintynyt. Nyt tänään kuitenkin kun kokeilin, niin pelissä esiintyi taas screentearingia ja samaa epäsulavuutta. En ole tehnyt eilen tekemiini asetuksiin mitään muutoksia. Mistähän tämä voisi johtua? :D
 
Otin muutama päivä sitten käyttööni AOC G2590FX:n, jossa on NVIDIA G-SYNC™ COMPATIBLE -ominaisuus. Kys. näyttö on ensimmäinen "G-Sync"-näyttöni, joten tarvitsisin hieman ohjeita mitä asetuksia pitäisi säätää, jotta saisin ominaisuuden kunnolla toimimaan peleissä. BF5 pelatessa olen huomannut, että jos Nvidian ohjauspaneelista laittaa G-Sync Compatiblen päälle, pelissä esiintyy todella paljon screentearingia 144hz taajuudesta huolimatta, eikä peli ole lainkaan sulavaa. Kokeilin myös asetusta "Kiinteä virkistystaajuus", joka muutti pelin aikaisemmasta poiketen erittäin sulavaksi. Pystytahdistuksen asetuksena on "Käytä 3D-sovelluksen asetusta".
Pitääkö tuo pystytahdistus olla asetettuna asentoon käytössä tai nopea, kumpi on oikein.?
 
Pitääkö tuo pystytahdistus olla asetettuna asentoon käytössä tai nopea, kumpi on oikein.?
Minulla tuon asetuksen kohdalla "Käytössä".

Kokeilin tehdä nuo yllä mainitut muutokset asetuksiini ja samalla rajoitin BF5:ssä fps:n 141 tekemällä user.cfg-tiedoston pelin asennuskansioon. Ensi kokeilulla pelissä esiintyi edelleen screentearingia, mutta asennettuani nVidian uusimmat ajurit peli muuttui huomattavasti sulavammaksi eikä mitään screentearingia esiintynyt. Nyt tänään kuitenkin kun kokeilin, niin pelissä esiintyi taas screentearingia ja samaa epäsulavuutta. En ole tehnyt eilen tekemiini asetuksiin mitään muutoksia. Mistähän tämä voisi johtua? :D
Em. ongelma korjaantui, kun enabloin BIOS:ista iGPU:n, jolloin pystyin liittämään kakkosnäytön emolevyn HDMI-porttiin. Tällöin myös peli muuttui aikaisempaa sulavammaksi.
 
Pitääkö tuo pystytahdistus olla asetettuna asentoon käytössä tai nopea, kumpi on oikein.?

Molemmat on oikein. Ero tulee siinä, mitä tapahtuu jos fps nousee yli max. virkistystaajuuden. Normaali rajoittaa fps:n siihen, mikä näkyy ohjaimien huonompana toimintana koska peli ei pääse laskemaan kaikkia muutoksia. Tämä siis oma havaintoni. Fast taasen antaa pelin pyöriä rajoittamattomana, mutta hylkää ylimääräiset framet bittien taivaaseen. Se on sulavampi, mutta todennäköisesti joskus joku frame voi jäädä näyttämättä mikä ehkä olisi muuten näkynyt, joten siitä kai tulee se mainittu pieni lagi. Itse en sitä lagia kyllä pysty havainnoimaan
 
Molemmat on oikein. Ero tulee siinä, mitä tapahtuu jos fps nousee yli max. virkistystaajuuden. Normaali rajoittaa fps:n siihen, mikä näkyy ohjaimien huonompana toimintana koska peli ei pääse laskemaan kaikkia muutoksia. Tämä siis oma havaintoni. Fast taasen antaa pelin pyöriä rajoittamattomana, mutta hylkää ylimääräiset framet bittien taivaaseen. Se on sulavampi, mutta todennäköisesti joskus joku frame voi jäädä näyttämättä mikä ehkä olisi muuten näkynyt, joten siitä kai tulee se mainittu pieni lagi. Itse en sitä lagia kyllä pysty havainnoimaan

Vsync ja fastSync toimii samoin kun fps nousee yli virkistyksen eli lukottaa frameraten. EDIT: Unohdin että fastSync poistaa double buffer ongelmat mitä vsync tarjoaa.

Kannattaa noudattaa blurbustersin asetuksia eli vsync päälle nvidia control panelista ja vsync pois päältä pelistä. Jos mahdollista niin pelin fps cap kolme alle max virkistyksen.

Unlike double buffer V-SYNC, however, Fast Sync won’t lock the framerate to half the maximum refresh rate if it falls below it, but like double buffer V-SYNC, Fast Sync will periodically repeat frames if the FPS is limited below the refresh rate, causing stutter. As such, an FPS limit below the refresh rate should be avoided when possible, and Fast Sync is best used when the framerate can exceed the refresh rate by at least 2x, 3x, or ideally, 5x times.

So, what about pairing Fast Sync with G-SYNC? Even Nvidia suggests it can be done, but doesn’t go so far as to recommend it. But while it can be paired, it shouldn’t be…
https://www.blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-settings/8/
 
Viimeksi muokattu:
Vsync ja fastSync toimii samoin kun fps nousee yli virkistyksen eli lukottaa frameraten.

Kannattaa noudattaa blurbustersin asetuksia eli vsync päälle nvidia control panelista ja vsync pois päältä pelistä. Jos mahdollista niin pelin fps cap kolme alle max virkistyksen.


Ei todellakaan. Nyt annoit pahasti virheellistä tietoa, ja voin todistaa sen
 
Aivan joo unohdin double buffer ongelmat vsyncistä. korjasin.

Ei kyllä liity mitenkään double bufferiinkaan. Jospa vaikka lukisit huviksesi sen nvidian ohjauspaneelin kuvauksen? Voin toki myös myöhemmin ottaa siitä kuvan, jos se on liian vaikea löytää. Sekä erot fast syncin ja perinteisen välillä ta springistä
 
Nyt vasta alkajalle apuja. Ostin uuden näytön, ja käytössä on GeForce GTX980 näyttis, pitäisikö tällä kompolla toimia g-sync? Jos pitäisi niin mikä menee pieleen että en näe nvidia-ohjauspaneelissa g-sync kohtaa ollenkaan. Uusimmat näyttiksen ajurit käytössä ja windows 10 64.

Samsung 31,5" C32HG70, 144Hz kaareva QLED -pelinäyttö, tummansininen/harmaa *Tarjous, norm. 599€!* - 499,00€

Näytönohjain ainakin tukee, mutta näyttö ei ole g-synciä nähnytkään. Sinun pitää varmaan suunnata johonkin sivustolle, jossa kerrotaan yhteensopivuuksista freesyncin kanssa. En jaksa itse kaivaa, koska kaikki omat näyttöni ovat aitoja gsynciläisiä.
 
Jep, g-sync comptible vaatii vähintään 10-sarjalaisen näyttiksen. Ei toimi 980:lla.

Täältä voi sitten ihmetellä ainakin suuntaa antavasti mitkä näytöt toimii ja mitkä ei, jos eivät ole nvidian virallisella listalla: Master Testing List - Nvidia Freesync
 
No voi hitto. Kai se on lähdettävä päivittelemään näyttiskin, ps4 käyttöön lähinnä ostin tämän uuden näytön mutta saisihan tuosta pc:lläkin kaiken hyödyn ottaa irti. Kiitokset nopeista vastauksista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 232
Viestejä
4 486 787
Jäsenet
74 185
Uusin jäsen
Atte_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom