NVIDIA esitteli tulevien ajureiden DLDSR-teknologian ja muut uudistukset

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 529


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA julkaisi tänään uuden GeForce RTX 3080 12 Gt -näytönohjaimen ja sen mukana ensimmäiset Release 510 -ajurit, jotka tukevat poikkeuksellisesti vain uutta RTX 3080 12 Gt -näytönohjainta. Samalla yhtiö kuitenkin julkaisi myös uuden Game Ready -artikkelin, jossa se kertoo 14. tammikuuta julkaistavien ajureiden uudistuksista.

Tulevat Release 510 -sarjan ajurit tuovat mukanaan uuden Deep Learning Dynamic Super Resolution- eli DLDSR-teknologian. Käytännössä kyse on DLSS:n tapaan neuroverkkoa hyödyntävä skaalausmetodi, mutta tällä kertaa kuvaa skaalataan alaspäin. Yhtiön mukaan DLDSR 2,25X, joka renderöi pelin sisäisesti 1620p-resoluutiolla ja skaalaa sitten 1080p:ksi, vastaa laadultaan suurin piirtein DSR 4X:ää, jossa peli renderöitäisiin 4K-resoluutiolla ja skaalattaisiin alas 1080p:ksi.

Lisäksi yhtiö on lyöttäytynyt yhteen ReShade-varjostimia kehittävän Pascal Gilcherin kanssa tuodakseen ajureihin uusia Freestyle-filttereitä. Uudet filtterit ovat SSRTGI, SSAO ja Dynamic DOF. SSRTGI eli Screen Space Ray Traced Global Illumination on käytännössä sama kuin ReShadesta jo aiemmin tuttu RayTracing ReShader Filter, SSAO eli Screen Space Ambient Occlusion taas jälkiprosessointina tehty varjostusteknologia ja Dynamic DOF eli Depth of Field taas luo bokeh-henkistä syvyyspehmennystä niin ikään jälkiprosessointina. Freestyle-filtterit vaativat toimiakseen GeForce Experiencen.

Tulevissa ajureissa tulee lisäksi olemaan mukana Game Ready -leimat God of Warille, Rainbow Six Extractionille, Hitman III:lle, The Anacrusikselle, GRITille ja Monster Hunter Riselle.

Lähde: NVIDIA

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 022
Taitaa olla CPU pullonkaula tai framerate limitteri syynä siihen, että 1620p ja 1080p rendausresoilla saadaan kutakuinkin sama fps, ellen jotain ymmärrä väärin.

Vähän hämäävä kuva, mutta kaippa sillä yritetään viestittää minkälaisessa tilanteessa tämän käyttö käy järkeen.
 
Liittynyt
11.02.2019
Viestejä
1 780
Yhtiön mukaan DLDSR 2,25X, joka renderöi pelin sisäisesti 1620p-resoluutiolla ja skaalaa sitten 1080p:ksi, vastaa laadultaan suurin piirtein DSR 4X:ää, jossa peli renderöitäisiin 4K-resoluutiolla ja skaalattaisiin alas 1080p:ksi.
Tämä pääseekin heti testiin kun tulee ulos, satun nimittäin tällä hetkellä pelaamaan Oblivionia nimenomaan 4x DSR:llä koska suorituskyky ei ole GPU:sta kiinni ja se auttaa parhaiten kaikenlaisten reunojen ulkonäköön 1080p monitorin kanssa silloin kun peli ei osaa itse juuri silotella niitä. :thumbsup:
 

knz0

300 yard drive
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
1 351
Tää on vanhempien pelien pelaajille loistava juttu, ja saattaa hyvinkin toimia paremmin kuin suora 4k -> 1080p tai 2880p -> 1440p downscale jos esim. HUD skaalautuu reson mukaan ja muuttuu piskuiseksi tjsp.

Toi akronyymi tosin on aika kauhea. DLDSR? Dildosaur?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 116
Millainen ero tällä on suorituskyvyssä ja kuvanlaadussa perinteisiin reunanpehmennystapoihin? Itsellä ollut tapana vanhoissa peleissä pakottaa Nvidia Control Panelista reunanpehmennyksiä käyttöön jos pelissä ei itsessään tukea ole.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 200
Auttaisi peleissä joissa susipaska AA toteutus, kuten cities skylines, mutta niin vanhoihin peleihin tuskin tulossa tukea koskaan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 529
Auttaisi peleissä joissa susipaska AA toteutus, kuten cities skylines, mutta niin vanhoihin peleihin tuskin tulossa tukea koskaan.
DLDSR:n pitäisi toimia (lähes) kaikissa peleissä ilman mitään erillistä tukea
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 116
Auttaisi peleissä joissa susipaska AA toteutus, kuten cities skylines, mutta niin vanhoihin peleihin tuskin tulossa tukea koskaan.
Siinä on kyllä niin umpisurkeasti optimoitu peli muutenkin. Edes 3080Ti ja 8700K combolla ei pääse hirveän paljoa yli 30fps.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Todellisen kuvanlaadun näkee sitten liikkuvasta kuvasta, että vilkkuuko sahalaidat. Still-kuvissa ne ei pistä silmään samalla tavalla.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
616
Mikähän lienee aiheuttanut tuon hirveän "valkoisen" artifactin "ikkunalaudalle" valonheittimen eteen/vasemmalle DSR ja DLDSR kuviin?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
485
DLDSR ominaisuus kiinnostaisi kovasti, mutta ilmeisesti multi-monitor setuppien musta välkkyminen on yhä korjaamatta 510 sarjan ajureissa.

Joutuuko sitä yhä pysymään syyskuun 472 ajureissa... Mutta kaippa tämänkin voisi testata.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 022
DLDSR ominaisuus kiinnostaisi kovasti, mutta ilmeisesti multi-monitor setuppien musta välkkyminen on yhä korjaamatta 510 sarjan ajureissa.
Väittävät että korjattu, ainakin 511.09 Studio driverin kohdalla.

edit: joo ilmeisesti löytyy vielä open issuena 511.17 ajurissa...

Tuolta tieto välkkymisen korjauksesta Studio driverissa: CES Studio Driver 511.09 Released
 
Viimeksi muokattu:

VmH

Liittynyt
06.02.2020
Viestejä
906
Tämmöiset kuvan suttaimet on ihan hyviä kyllä läppärikäytössä, kun eroa ei kuvan laadussa yleensä muutenkaan huomaa näytön koon nykyään rajoittuessa n. 15" tienoille. Ei tarvitse siten olla aina sitä viimeisintä rautaa käytössä vaan pelin jatkaminen reissussa tarvittaessa onnistuu läppärilläkin hyvällä fps:llä.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
1 264
Tämmöiset kuvan suttaimet on ihan hyviä kyllä läppärikäytössä, kun eroa ei kuvan laadussa yleensä muutenkaan huomaa näytön koon nykyään rajoittuessa n. 15" tienoille. Ei tarvitse siten olla aina sitä viimeisintä rautaa käytössä vaan pelin jatkaminen reissussa tarvittaessa onnistuu läppärilläkin hyvällä fps:llä.
Suttaimet? Et tainnut nyt sisäistää tätä ideaa. Kuva renderöidään natiivia suuremmalla resoluutiolla, jolloin kuvanlaatu paranee natiivia paremmaksi. Ja tehoakin tarvitaan hieman enemmän kuin pelkällä natiiviresolla ajamiseen.
 
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 310
Tuo Nvidian nykyinen DSR tekee jo käytännössä saman (toimii myös nykyisin lähes kaikissa peleissä), mutta vaatii tietenkin paljon enemmän suorituskykyä. Jos tämä DLDSR ei vaadi enempää tai ainakaan paljoa enempää suorituskykyä kuin natiivi resoluutio, niin voi olla hyödyllinen. Varsinkin niille joilla pikselitiheys on natiivina hieman pienempi (esim. 27'' FHD tai 32'' FHD). Antialiasing jälkeisiä sahalaitoja tuolla suuremmalla resoluutiolla saa ainakin pienennettyä.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 529
Tuo Nvidian nykyinen DSR tekee jo käytännössä saman (toimii myös nykyisin lähes kaikissa peleissä), mutta vaatii tietenkin paljon enemmän suorituskykyä. Jos tämä DLDSR ei vaadi enempää tai ainakaan paljoa enempää suorituskykyä kuin natiivi resoluutio, niin voi olla hyödyllinen. Varsinkin niille joilla pikselitiheys on natiivina hieman pienempi (esim. 27'' FHD tai 32'' FHD). Antialiasing jälkeisiä sahalaitoja tuolla suuremmalla resoluutiolla saa ainakin pienennettyä.
DLDSR vaatii enemmän tehoa kuin renderöinti samalla resoluutiolla ilman sitä, ihan niin kuin DLSS:kin.

NVIDIAn esimerkkiin on otettu joku prosessoririippuvainen skenaario jotta luvut näyttäisi kivalta.
Esimerkissä peli siis renderöidään DLDSR käytössä 1620p-resoluutioolla ja skaalataan matriisilaskinten voimalla 1080p:ksi. Suorituskyky on luonnollisesti parempi kuin DSR-verrokin, jossa peli renderöidään 2160p-resoluutiolla ja skaalataan 1080p:ksi, mutta ilman ulkopuolisia pullonkauloja suorituskyky olisi huonompi kuin renderöinti 1620p-resoluutiolla ja naiivi skaalaus 1080p:ksi, saati sitten natiivi 1080p
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.08.2019
Viestejä
2 310
DLDSR vaatii enemmän tehoa kuin renderöinti samalla resoluutiolla ilman sitä, ihan niin kuin DLSS:kin.

NVIDIAn esimerkkiin on otettu joku prosessoririippuvainen skenaario jotta luvut näyttäisi kivalta.
Esimerkissä peli siis renderöidään DLDSR käytössä 1620p-resoluutioolla ja skaalataan matriisilaskinten voimalla 1080p:ksi. Suorituskyky on luonnollisesti parempi kuin DSR-verrokin, jossa peli renderöidään 2160p-resoluutiolla ja skaalataan 1080p:ksi, mutta ilman ulkopuolisia pullonkauloja suorituskyky olisi huonompi kuin renderöinti 1620p-resoluutiolla ja naiivi skaalaus 1080p:ksi.
Joo varmasti vaatii enemmän tehoa kuin tuo markkinointi-slaidi antaa ymmärtää. Tänään ilmeisesti saapuu ajureiden mukana ja pääsee testaamaan?

Edit: En tiedä onko tuollaiselle hirveästi käyttöä esim. 27'' 1440p -näytöllä, kun pikselitiheys on jo korkea ja ne grafiikan ongelmat on yleensä jossain muualla. Huonoja antialiasing toteutuksia toki löytyy, ja vähän niitä sahalaitoja sai pienemmäksi tuolla DSR. Huonoja tekstuureja taas ei korkeampi resoluutio korjaa.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 529
Joo varmasti vaatii enemmän tehoa kuin tuo markkinointi-slaidi antaa ymmärtää. Tänään ilmeisesti saapuu ajureiden mukana ja pääsee testaamaan?

Edit: En tiedä onko tuollaiselle hirveästi käyttöä esim. 27'' 1440p -näytöllä, kun pikselitiheys on jo korkea ja ne grafiikan ongelmat on yleensä jossain muualla. Huonoja antialiasing toteutuksia toki löytyy, ja vähän niitä sahalaitoja sai pienemmäksi tuolla DSR. Huonoja tekstuureja taas ei korkeampi resoluutio korjaa.
Lisäsin sinne vielä pienen lisäyksen loppuun resoluutio-väärinkäsitysten minimoimiseksi.
Juu, tänään pitäisi tulla ajureiden.
 
Liittynyt
08.05.2017
Viestejä
1 877
Ei kyllä oikein vakuuta: testasin Yakuza Kiwami 2:ssa DLDSR x1.78 (tjsp) DSR x2.00 ja DLDSR 2.25 - resoluutioita (alkup. resoluutio 4K ja FPS 89). FPS vastaavissa kohdissa oli 49, 44 ja 39. Pitäisikö tuolla DLDSR:llä saada siis 1.78-kertainen resoluutio natiivin resoluution hinnalla - vai olenko käsittänyt väärin? :confused:
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 022
Pitäisikö tuolla DLDSR:llä saada siis 1.78-kertainen resoluutio natiivin resoluution hinnalla - vai olenko käsittänyt väärin?
Olet ymmärtänyt väärin joo. Kuten tavallinen DSR:kin, tämä rendaa korkeammalla resolla ja sitten skaalaa alaspäin. Tämä on raskasta.

4K käytössä tämä kannattaa unohtaa. Soveltuu matalemmille resoille.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 529
Ei kyllä oikein vakuuta: testasin Yakuza Kiwami 2:ssa DLDSR x1.78 (tjsp) DSR x2.00 ja DLDSR 2.25 - resoluutioita (alkup. resoluutio 4K ja FPS 89). FPS vastaavissa kohdissa oli 49, 44 ja 39. Pitäisikö tuolla DLDSR:llä saada siis 1.78-kertainen resoluutio natiivin resoluution hinnalla - vai olenko käsittänyt väärin? :confused:
Halpuuttaja sen tuossa jo totesikin että olet ymmärtänyt väärin.
Tavoite on saada sama laatu kuin korkeammalla DSR:llä paremmalla suorituskyvyllä.
DLDSR itsessään on hieman hitaampaa kuin samalla resoluutiolla renderöinti ilman, mutta laadun pitäisi olla parempaa.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 532
Viestejä
4 194 014
Jäsenet
70 746
Uusin jäsen
vateezz

Hinta.fi

Ylös Bottom