- Liittynyt
- 14.10.2016
- Viestejä
- 22 495
Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA julkaisi tänään uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce-näytönohjaimet. Samaan syssyyn julkaistiin myös joukko uusia teknologioita, joista osa hyödyntää myös vanhempia näytönohjaimia.
[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="51553,51557"]
NVIDIA Reflex on yhtiön uusi teknologia, mikä parantaa G-Sync-näyttöjen viiveitä. Pelinkehittäjät voivat lisätä NVIDIAn kehitystyökaluilla peliinsä tuen Reflex-rajapinnalle, mikä ajoittaa pelimoottorin tehtävät tulemaan valmiiksi juuri ajoissa, jotta ruutu saadaan renderöityä valmiiksi näytettäväksi.
Tuki Reflex-teknologialle tulee ensimmäisenä Valorant, Destiny 2- ja Fortnite-peleihin. NVIDIAn testien mukaan teknologiasta on hyötyä eniten hitaammilla näytönohjaimilla ja parhaimmillaan esimerkiksi GeForce GTX 1050:n latenssit laskevat Fortnitessä lähes puoleen.
Ilmeisesti teknologia vaatii uuden version NVIDIAn G-Sync-moduulista, sillä yhtiön mukaan teknologia tulee käyttöön ensimmäisenä myöhemmin tänä vuonna saataville tulevissa Acerin, Alienwaren, Asuksen ja MSI:n näytöissä. Kyseisillä vielä nimettömillä näytöillä on myös mahdollista saada näytölle näkyviin sen hetkiset hiiren ja muun järjestelmän viiveet millisekunteina, sekä niiden summana kokonaisviive.
[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="51555,51556"]
Toinen uusista teknologioista on RTX IO. Se mahdollistaa vielä PC:lle julkaisemattoman DirectStorage-rajapinnan kautta pakatun datan siirron suoraan nopealta SSD-asemalta näytönohjaimelle, joka voi hoitaa sen purun prosessorin sijasta aiempaa tehokkaammin. DirectStoragen kehittäjille suunnattu esittelyversio on tarkoitus julkaista tarkemmin määrittelemättömänä ajankohtana ensi vuonna. RTX IO tulee toimimaan sekä Turing- että Ampere-arkkitehtuurin RTX-näytönohjaimilla.
Kolmas uusista teknologioista on NVIDIA Broadcast. Käytännössä kyse on NVIDIAn omasta sovelluksesta streamaajille ja kilpailemaan esimerkiksi OBS:ää vastaan. Se sisältää NVIDIAn RTX Voice -ominaisuuden taustahälyn minimoiseksi sekä mahdollisuuden käyttää tekoälyä virtuaalisen greenscreenin luontiin missä tahansa huoneessa. NVIDIA Broadcast tulee toimimaan kaikilla RTX-sarjojen näytönohjaimilla.
Neljäs uutuus on saanut mahtipontisen NVIDIA Omniverse Machinima -nimen. Machinima tarkoittaa yksinkertaisimmillaan reaaliaikaisen grafiikan käyttöä videon tuottamiseen, mutta tässä yhteydessä sillä viitataan ennen kaikkea pelimoottoreilla toteutettuihin elokuviin. Se antaa sisällöntuottajille keskitetyn sovelluksen, johon voi tuoda 3D-malleja ja muuta sisältöä lukuisista eri peleistä, omat materiaalikirjastot, tuki tekoälyn kirjoitetun tekstin perusteella animoimille puhuville kasvoille, erilaisia fysiikkaefektejä sekä tekoälyn tukemia asento- ja animointityökalun, jossa liikkeet luodaan webbikameralla kuvattujen liikkeiden pohjalta. Tuodut materiaalit ja muut integroidaan käytettäväksi NVIDIAn omassa PBR-renderöintimoottorissa (Physically Based Rendering).
Lähteet: NVIDIA (1), (2), (3)
Linkki alkuperäiseen juttuun