NVIDIA esitteli Ampere-näytönohjainten rinnalla uusia teknologioita pelikäyttöön

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 495
nvidia-jensen-huang-20200901.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
NVIDIA julkaisi tänään uudet Ampere-arkkitehtuuriin perustuvat GeForce-näytönohjaimet. Samaan syssyyn julkaistiin myös joukko uusia teknologioita, joista osa hyödyntää myös vanhempia näytönohjaimia.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="51553,51557"]

NVIDIA Reflex on yhtiön uusi teknologia, mikä parantaa G-Sync-näyttöjen viiveitä. Pelinkehittäjät voivat lisätä NVIDIAn kehitystyökaluilla peliinsä tuen Reflex-rajapinnalle, mikä ajoittaa pelimoottorin tehtävät tulemaan valmiiksi juuri ajoissa, jotta ruutu saadaan renderöityä valmiiksi näytettäväksi.

Tuki Reflex-teknologialle tulee ensimmäisenä Valorant, Destiny 2- ja Fortnite-peleihin. NVIDIAn testien mukaan teknologiasta on hyötyä eniten hitaammilla näytönohjaimilla ja parhaimmillaan esimerkiksi GeForce GTX 1050:n latenssit laskevat Fortnitessä lähes puoleen.

Ilmeisesti teknologia vaatii uuden version NVIDIAn G-Sync-moduulista, sillä yhtiön mukaan teknologia tulee käyttöön ensimmäisenä myöhemmin tänä vuonna saataville tulevissa Acerin, Alienwaren, Asuksen ja MSI:n näytöissä. Kyseisillä vielä nimettömillä näytöillä on myös mahdollista saada näytölle näkyviin sen hetkiset hiiren ja muun järjestelmän viiveet millisekunteina, sekä niiden summana kokonaisviive.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="51555,51556"]

Toinen uusista teknologioista on RTX IO. Se mahdollistaa vielä PC:lle julkaisemattoman DirectStorage-rajapinnan kautta pakatun datan siirron suoraan nopealta SSD-asemalta näytönohjaimelle, joka voi hoitaa sen purun prosessorin sijasta aiempaa tehokkaammin. DirectStoragen kehittäjille suunnattu esittelyversio on tarkoitus julkaista tarkemmin määrittelemättömänä ajankohtana ensi vuonna. RTX IO tulee toimimaan sekä Turing- että Ampere-arkkitehtuurin RTX-näytönohjaimilla.

Kolmas uusista teknologioista on NVIDIA Broadcast. Käytännössä kyse on NVIDIAn omasta sovelluksesta streamaajille ja kilpailemaan esimerkiksi OBS:ää vastaan. Se sisältää NVIDIAn RTX Voice -ominaisuuden taustahälyn minimoiseksi sekä mahdollisuuden käyttää tekoälyä virtuaalisen greenscreenin luontiin missä tahansa huoneessa. NVIDIA Broadcast tulee toimimaan kaikilla RTX-sarjojen näytönohjaimilla.



Neljäs uutuus on saanut mahtipontisen NVIDIA Omniverse Machinima -nimen. Machinima tarkoittaa yksinkertaisimmillaan reaaliaikaisen grafiikan käyttöä videon tuottamiseen, mutta tässä yhteydessä sillä viitataan ennen kaikkea pelimoottoreilla toteutettuihin elokuviin. Se antaa sisällöntuottajille keskitetyn sovelluksen, johon voi tuoda 3D-malleja ja muuta sisältöä lukuisista eri peleistä, omat materiaalikirjastot, tuki tekoälyn kirjoitetun tekstin perusteella animoimille puhuville kasvoille, erilaisia fysiikkaefektejä sekä tekoälyn tukemia asento- ja animointityökalun, jossa liikkeet luodaan webbikameralla kuvattujen liikkeiden pohjalta. Tuodut materiaalit ja muut integroidaan käytettäväksi NVIDIAn omassa PBR-renderöintimoottorissa (Physically Based Rendering).

Lähteet: NVIDIA (1), (2), (3)

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
"Kyseisillä vielä nimettömillä näytöillä on myös mahdollista saada näytölle näkyviin sen hetkiset hiiren ja muun järjestelmän viiveet millisekunteina, sekä niiden summana kokonaisviive."

Tää on muuten itseasiassa ihan mielenkiintoinen ominaisuus. G-syncillä varustetut näytöt voivat olla taas ostamisen arvoisia, ainakin joillekkin
 
Harvassa on näytöt (uudet), missä ei VRRää olisi tuettu kummaltakin puolelta, jos paneelissa on hertsejä se 100+. Jostain karvalakkimalleista voinee vielä löytää ilman?
Nyt oli puhe G-Syncistä, ei G-Sync Compatiblesta.
 
Harvassa on näytöt (uudet), missä ei VRRää olisi tuettu kummaltakin puolelta, jos paneelissa on hertsejä se 100+. Jostain karvalakkimalleista voinee vielä löytää ilman?

Niin tämä reflex ominaisuus vaatii siis ihan G-sync näytön uudella moduulilla, muu VRR ei kelpaa.
 
Tuota Reflexin esittelysivua ei kovin pitkään tarvitse lukea nähdäkseen että Reflex on kaksi erillistä asiaa, peleihin integroitava Reflex Low Latency Mode ja viiveen analysointityökalu. Mielestäni missään ei sanota että Reflexin käyttäminen pelissä vaatisi kaverikseen G-sync näytön, saati noita uusia malleja. Kommenteissa tuo on vielä sanottu selvällä englannin kielellä: "If you have a Maxwell+ GPU today and you are GPU bound, you should see a latency improvement. With or without a G-SYNC Display. However, if you want to measure end to end system latency, we highly recommend checking out the NVIDIA Reflex Latency Analyzer"

Käytännössä tuo low latency mode viivästää GPU-rajoitteisessa rendauksessa dynaamisesti prosessorin toimintaa minimoidakseen/poistaakseen rendausjonon.

Sen sijaan viiveen analysointipuoli vaatii täyden hyödyn saamiseksi uuden näytön koska näissä hiiri kytketään näyttöön kiinni ja näin ollen voidaan tietää tarkasti koska hiiren napin painallus tms. on saapunut USB-väylään ja kuinka kauan siitä kestää että kuva vaihtuu ruudulla. Ilman uutta näyttöäkin Reflexiä käyttävissä peleissä voi tarkastella viivettä mutta huonommalla tarkkuudella.
 
Viimeksi muokattu:
...mutta eihän tuolla nyt ole käytännössä mitään merkitystä. En ole 2019 jälkeen törmännyt G-Sync Compatiblen kanssa ongelmiin = vastaa G-Synciä.
No kun se ei ole sama asia, vaan G-sync-näytöissä on G-Sync-moduuli, G-Sync Compatible -näytöissä ja muissa Adaptive-sync/FreeSync-näytöissä ei ole. Yksi Reflexin osista vaatii tuon G-Sync-moduulin, eli se toimii vain G-Sync-näytöillä, ei G-Sync Compatible -näytöillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 226
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom