nVIDIA DLSS v2.0

Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 604
Näyttäisi olevan kumpikin käytössä, liekö mitään virallista suomennosta edes olemassa.
No lähdetään vaikka siitä, että "ringing" ei ole suomea, renkaistuminen olis varmaan aika lähellä. Kuvatekniikan suomenkielisessä oppimateriaalissa puhutaan haloista, mikäköhän taho tuon "viralliseksi" suomennokseksi määrittää edes?
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 021
Ihan selvää haloa näkyy kyllä. Hardwareluxxin DLSS Quality & TAA 4K kuvista 1080p kokoinen croppi:

TAA
Death-Stranding-07-DLSS-Offx_01.png


DLSS
Death-Stranding-07-DLSS-On-QualityX_01.png
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
551
Toistuu keskustelussa koska ongelma toistuu pelistä toiseen, enkä ole ainut joka ne huomioi.
Yritin googletella Death Stranding ringing-artifakteista keskustelua vaa en löytäny..

EDIT: jaa ylempänä olikin kuva tästä..
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 604
Onko tuo sahalaita kauniimpi kuin pieni halo?
On vain hyvin valtettavaa, että nvidia ei anna säätää tota terävöitysefektin voimakkuutta tasolle jolla halo katoaisi luonnostaan. Vissiin penninpyörittäjät laskeskellu että arvosteluissa tuijotetaan tekstuureja ja matalan kontrastieron kappaleita ja kyseisissä vertailuissa tolla saa "paremman" kuvan.
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 529
No lähdetään vaikka siitä, että "ringing" ei ole suomea, renkaistuminen olis varmaan aika lähellä. Kuvatekniikan suomenkielisessä oppimateriaalissa puhutaan haloista, mikäköhän taho tuon "viralliseksi" suomennokseksi määrittää edes?
Kielitoimiston suositukset vissiin.
Ringing-termiä on kuitenkin käytetty ihan suomenkielisessä patenttitekstissäkin "ringing-ilmiö" nimellä FI98589C - Menetelmä ja laite komponenttimuotoisen videosignaalin transientin parantamiseksi - Google Patents

edit:
Tuossa death stranding -kuvassa näyttäisi tosiaan ihan tyypilliselle mitä muissakin DLSS (2.0) -peleissä, eikä vain taivaalla vaan myös tuossa kyltissä ja jopa hupussa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 604
Kielitoimiston suositukset vissiin.
Ringing-termiä on kuitenkin käytetty ihan suomenkielisessä patenttitekstissäkin "ringing-ilmiö" nimellä FI98589C - Menetelmä ja laite komponenttimuotoisen videosignaalin transientin parantamiseksi - Google Patents

edit:
Tuossa death stranding -kuvassa näyttäisi tosiaan ihan tyypilliselle mitä muissakin DLSS (2.0) -peleissä, eikä vain taivaalla vaan myös tuossa kyltissä ja jopa hupussa
Jos se on hapsuissa, niin siihen viitataan tässä tapauksessa englanninkielisenä terminä. Suomea tuo ei ole, patentissa käytetty varmaan jotta ilmiö olisi mahdollisimman eksplisiittisesti esitetty ja mahdollisesti automaattisesti käännetystäkin tekstistä voitaisiin hakea englanninkielisellä termillä onnistuneesti. Tarkemmin tekstissä sitä on avattu kehien syntymisenä kontrastirajojen ympärille. Eli kehäytyminen, kehiintyminen?

Ei kyllä enää ollenkaan liity ketjun aiheeseen tämä termeistä keskustelu.

Onkohan noita death standinging haloja esillä jos rendataan vaikka 8k resolle asti kuva, vai korostuuko noi vain matalemmilla resoluutioilla?
 

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
21 529
Jos se on hapsuissa, niin siihen viitataan tässä tapauksessa englanninkielisenä terminä. Suomea tuo ei ole, patentissa käytetty varmaan jotta ilmiö olisi mahdollisimman eksplisiittisesti esitetty ja mahdollisesti automaattisesti käännetystäkin tekstistä voitaisiin hakea englanninkielisellä termillä onnistuneesti. Tarkemmin tekstissä sitä on avattu kehien syntymisenä kontrastirajojen ympärille. Eli kehäytyminen, kehiintyminen?

Ei kyllä enää ollenkaan liity ketjun aiheeseen tämä termeistä keskustelu.

Onkohan noita death standinging haloja esillä jos rendataan vaikka 8k resolle asti kuva, vai korostuuko noi vain matalemmilla resoluutioilla?
Suomea se ei ole, mutta kuitenkin joissain yhteyksissä sitä käytetään suomenkielisen tekstin joukossa kuten muitakin englanninkielisiä termejä. Siinä olet kyllä oikeassa ettei tämä kielenviilaus kuulu tähän ketjuun :)

Ihan samaan tapaan niitä voi tulla sillä 8K:lla kun se joku pienempi kuva skaalataan 8K:ksi ja terävöitetään, eli ei ole siitä resoluutiosta kiinni sinänsä.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 017
En, jos tulee tylsä hetki saatan katsellakin niitä videoita tarkemmalla silmällä jos/kun siitä on järkevälaatuista materiaalia saatavana (YouTube-video ei sitä ole, ellei videolla erikseen zoomata tiettyihin alueisiin hyötyjen ja vikojen korostamiseksi)
Itte olen huono näkemään mitään ihmeempiä eroja noissa mitä tännekin on postattu, mutta tuli kattottua yksi video jossa vertailtiin FidelityFX CAS ja DLSS niin jopa itte siitä juutuubi videolta huomasin miten DLSS tuossa DS:ssä paskoo veden. Ja myöhemmin redditin postauksesta sain varmennuksen että näin oikein, siellä oli png zoomatut kuvat vedestä ja DLSS oli ihan suttua.

Native 4K


4K DLSS


4K FidelityFX


Orkkis kuvat tuolta https://www.hardwareluxx.de/images/stories/aschilling/Death-Stranding-DLSS-CAS-Screenhots.zip

Onko tuo sahalaita kauniimpi kuin pieni halo?
Tavallaan on jos kyseessä on sähkölinja? Sillä sähkölinjahan ei ole tasainen koska siinä on johtimet kierretty vaierin ympärille joten tuota voisi jopa melkein kutsua realistisemmaksi.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 021
Tavallaan on jos kyseessä on sähkölinja? Sillä sähkölinjahan ei ole tasainen koska siinä on johtimet kierretty vaierin ympärille joten tuota voisi jopa melkein kutsua realistisemmaksi.
Aliasointi-ilmiöhän tuo on, jota ground truth kuvassa ei näkyisi. PCGH:lla hyvä vertailu noista sähkölinjojen anti-aliasoinneista:


Omaan silmään DLSS selvä voittaja anti-aliasoinnin suhteen. Näissä kuvissa nähtävissä myös yksi DLSS:n heikkous, kun linnut vetävät Divx-paskaraidua perässään.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 017
Aliasointi-ilmiöhän tuo on, jota ground truth kuvassa ei näkyisi. PCGH:lla hyvä vertailu noista sähkölinjojen anti-aliasoinneista:
Niin tiedän kyllä. Kerroin vain mielipiteeni että ei ne sähkölinjat ole oikeasti tasapaksuja kun johdot kiertää vaieria niin siinä on epätasaisuutta. Kun ei asiaa tiedä niin voi olettaa sen olevan tasapatkua pökälettä, mutta kun sen tietää niin ei toi niin huonolta näyrä toi sähköjohto.

Omaan silmään DLSS selvä voittaja anti-aliasoinnin suhteen. Näissä kuvissa nähtävissä myös yksi DLSS:n heikkous, kun linnut vetävät Divx-paskaraidua perässään.
Kyllä se DLSS monessa tilanteessa näyttää paremmalta mutta vastaavasti monessa ei urbaanin alueen kuvassa paljon huonommalta. Vai voitko oikeasti väittää että toi esimerkki vedestä jonka laitoin näyttää DLSS parhaalta? :)
Lisäksi sen zip jos jaksaa imuroida niin siellä on paljon lisää kuvia joissa DLSS paskoo kuvan täysin. Kuten vesipisarat. Nvidia oli oikein ohjeistanut testaajia tekemään testit urbaanissa ympäristössä ja suurin osa on ollut niin lampaita että ovat tehny työtä käskettyä.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 021
Niin tiedän kyllä. Kerroin vain mielipiteeni että ei ne sähkölinjat ole oikeasti tasapaksuja kun johdot kiertää vaieria niin siinä on epätasaisuutta. Kun ei asiaa tiedä niin voi olettaa sen olevan tasapatkua pökälettä, mutta kun sen tietää niin ei toi niin huonolta näyrä toi sähköjohto.
Eiköhän tuo nyt liikkeessä kuitenkin näytä ihan vaan aliasoituneelta yksityiskohdalta. Vähän etäämmällä alkaa rakoilla katkoviivaksi jne.

Lisäksi sen zip jos jaksaa imuroida niin siellä on paljon lisää kuvia joissa DLSS paskoo kuvan täysin. Kuten vesipisarat.
Oli jo imuroituna entuudestaan. Missäs näistä kuvista vesipisarat paskoo kuvan täysin? Kuvassa 1 noita vesipisaroita selvimmin esilla ja ihan normaalilta näyttää omaan silmään.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 017
Eiköhän tuo nyt liikkeessä kuitenkin näytä ihan vaan aliasoituneelta yksityiskohdalta. Vähän etäämmällä alkaa rakoilla katkoviivaksi jne.
Edelleen se tuossa KUVASSA näyttää ennemminkin realistiselta. Meny nyt hyvä mies ulos ja tsekkaa itse miltä ne sähkölinjat näyttää sopivassa kulmassa ja etäisyydellä katsottaessa. Itse juuri tuossa pari tuntia sitten oikein pysähdyin tämän keskustelun seurauksena katsomaan ja kas kummaa, se on livenä tuollaista palkoa juurikin siitä syystä että siinä ilmajohdossa on EDELLEEN ne kaapelit kierretty vaierin ympärille joten se ei ole tasainen.
En missään vaiheessa ole ottanut mitään kantaa miltä näyttää liikkeessä, koska olen AINOASTAAN nähnyt kyseisestä keissitä tuon still kuvan.

Oli jo imuroituna entuudestaan. Missäs näistä kuvista vesipisarat paskoo kuvan täysin? Kuvassa 1 noita vesipisaroita selvimmin esilla ja ihan normaalilta näyttää omaan silmään.
Sori ei ollutkaan siinä paketissa ne kuvat. Mutta tässä yksi vertailu miten DLSS on ongelmissa tietyissä tilanteissa.

DLSS


CAS




Tuossa lisää juttua, en nyt löydä sitä sade vertailua mutta se minkä katsoin niin DLSS otti siinä kyllä pataan selvästi. Tuossa reddit postauksessa on juttua juurikin tuosta että joitain pieniä partikkeli juttuja toi DLSS ei hanskaa hyvin ja esimerkkinä YoungBlood jossa DLSS paskoo kanssa oikein huolella.

Lisäksi pitää kyllä yhtyä tuon reddit heebon ihmettelyyn että miten ihmeessä niin moni arvostelija on lähes kokonaan sivuuttanut noi DLSS ongelmat ja keskitytään vain hehkuttamaan sitä mitä nvidia on ohjeistanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Milloinkohan näissä vertailuissa keskitytään oleelliseen, eli lasketaan renderöintiresoluutiota niin paljon alaspäin, että suorituskyky täsmää DLSS:n kanssa, ja vasta sitten vertaillaan kuvia. Kun tämän pelin tapauksessa vaihtoehdot on joko 2560x1440 tai 4K, niin olisiko kuitenkin reilumpaa verrata sitä 2560x1440 TAA vastaan 4K DLSS Quality, kun suorituskyvyllisesti ne on paljon lähempänä toisiaan.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 021
Milloinkohan näissä vertailuissa keskitytään oleelliseen, eli lasketaan renderöintiresoluutiota niin paljon alaspäin, että suorituskyky täsmää DLSS:n kanssa, ja vasta sitten vertaillaan kuvia. Kun tämän pelin tapauksessa vaihtoehdot on joko 2560x1440 tai 4K, niin olisiko kuitenkin reilumpaa verrata sitä 2560x1440 TAA vastaan 4K DLSS Quality, kun suorituskyvyllisesti ne on paljon lähempänä toisiaan.
DLSS käsittelyllä on oma suorituskykyhintansa etenkin 4K output resolle, eli 1440p natiivi on halvempi kuin 1440p->4K DLSS.

Tuossa vertailtu kuvanlaatua Wolfensteinissa 1440p TSSAA vs 1080p->4k DLSS, kun niillä saatiin yhtäläinen fps:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
Olen tässä nyt pistänyt merkille ja kysynkin että miksi yleisesti Amd kannattavat henkilöt näkevät DLSS enemmän ongelmaa kuin tunnetusti neutraalit henkilöt?
Sitten vielä sekin että ne jotka näkevät tässä ongelmaa omistavat AMD ohjaimen eivätkä edes pysty tuota henk.koh vertailemaan oikeasta live kuvasta itse pelattuna.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 017
Olen tässä nyt pistänyt merkille ja kysynkin että miksi yleisesti Amd kannattavat henkilöt näkevät DLSS enemmän ongelmaa kuin tunnetusti neutraalit henkilöt?
Sitten vielä sekin että ne jotka näkevät tässä ongelmaa omistavat AMD ohjaimen eivätkä edes pysty tuota henk.koh vertailemaan oikeasta live kuvasta itse pelattuna.
Kyse on enemmänkin siitä että suurennuslasin kanssa täällä etsitään vikoja niin DLSS, CAS tai jokin muu tekniikka. Kuten jo aiemmin sanoin niin itte en ole henkilö joka havaitsee eroja kovin herkästi. Monet noista natiivi, cas, dlss vertailuista mitä täällä on ollut jo paljon aiemminkin niin ne on näyttäny aika pitkälti samalta.
Pitää alkaa tosiaan suurennuslasilla syynäämään että eroja huomaa.

Sitten toinen ongelma on se että joillekkin tämä DLSS tuntuu olevan varsin maaginen kapine, joka tulee ja poistaa AMD:n maailman kartalta. Näinhän ei kuitenkaan ole. DLSS on hiton hieno systeemi silloin kun se toimii, mutta ei voida lakaista matonalle sen ongelmia.
Ja ilmeisesti DLSS:n ongelma on nimenomaan noissa ei niin urbaaneissa tilanteissa kun nvidia itsekin haluaa että niitä vertailuita tehtäisiin urbaanissa ympäristössä.

Ja kolman ongelma on tietysti se että DLSS on suljettu hilavitkutin ja ei varmaan tule niin älyttömästi yleistymään ilman nvidian suurta panostusta ja tukea pelinkehittäjille. Näkisin paljon mieluummin vastaavan systeemin joka olisi valmistaja riippumaton.
Jenssenin RTX esittelyssä lupaamat RT ja DLSS tuellisten pelien määrät ei taida vieläkään olla luvatussa määrässä.
 
  • Tykkää
Reactions: E.T
Liittynyt
24.11.2019
Viestejä
67
Olen tässä nyt pistänyt merkille ja kysynkin että miksi yleisesti Amd kannattavat henkilöt näkevät DLSS enemmän ongelmaa kuin tunnetusti neutraalit henkilöt?
Sitten vielä sekin että ne jotka näkevät tässä ongelmaa omistavat AMD ohjaimen eivätkä edes pysty tuota henk.koh vertailemaan oikeasta live kuvasta itse pelattuna.
+1

Toisen valmistajan tuotteista on helppo löytää tutuista ja kenties vain omista mieltymyksistä poikkeavia ominaisuuksia. Epäilemättä nvidian DLSS tekniikalla sössitty- vs. samasta tilanteesta vanhoilla paskomistekniikoilla rakennettu kuva on hieman erilainen. Tekniikka kehittyy, nyt perinteisten on helppo väittää olevan jotenkin aidompia tai parempia siis jos omat (peli)kokemukset perustuu vain foorumien kuvaruutukaappauksiin ja random videoihin. Paha sanoa, ehkä dlss tekniikkaan suhtauduttaisiin amd leirissä myönteisemmin jos kehittäjä olisi joku muu kuin nvidia.

Kyse on enemmänkin siitä että suurennuslasin kanssa täällä etsitään vikoja niin DLSS, CAS tai jokin muu tekniikka. Kuten jo aiemmin sanoin niin itte en ole henkilö joka havaitsee eroja kovin herkästi. Monet noista natiivi, cas, dlss vertailuista mitä täällä on ollut jo paljon aiemminkin niin ne on näyttäny aika pitkälti samalta.
Pitää alkaa tosiaan suurennuslasilla syynäämään että eroja huomaa.

Sitten toinen ongelma on se että joillekkin tämä DLSS tuntuu olevan varsin maaginen kapine, joka tulee ja poistaa AMD:n maailman kartalta. Näinhän ei kuitenkaan ole. DLSS on hiton hieno systeemi silloin kun se toimii, mutta ei voida lakaista matonalle sen ongelmia.
Ja ilmeisesti DLSS:n ongelma on nimenomaan noissa ei niin urbaaneissa tilanteissa kun nvidia itsekin haluaa että niitä vertailuita tehtäisiin urbaanissa ympäristössä.

Ja kolman ongelma on tietysti se että DLSS on suljettu hilavitkutin ja ei varmaan tule niin älyttömästi yleistymään ilman nvidian suurta panostusta ja tukea pelinkehittäjille. Näkisin paljon mieluummin vastaavan systeemin joka olisi valmistaja riippumaton.
Jenssenin RTX esittelyssä lupaamat RT ja DLSS tuellisten pelien määrät ei taida vieläkään olla luvatussa määrässä.
Eli tarkkasilmäisten havaitsemista ominaisuuksista huolimatta DLSS v2 tekniikka kelpaisi avoimena (amd:lle ilmaisena) myös sinulle.
Enivei, suurin osa pelaajista saa tuon ilmaiseksi :kahvi:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 604
Olen tässä nyt pistänyt merkille ja kysynkin että miksi yleisesti Amd kannattavat henkilöt näkevät DLSS enemmän ongelmaa kuin tunnetusti neutraalit henkilöt?
Sitten vielä sekin että ne jotka näkevät tässä ongelmaa omistavat AMD ohjaimen eivätkä edes pysty tuota henk.koh vertailemaan oikeasta live kuvasta itse pelattuna.
Siis tossahan on ihan älyttömästi potentiaalia ja ainoat moitteeni kyseistä teknologiaa kohtaan on (ilmeisesti tarkoituksella) liian kova terävöitys ja se, että käyttäjien pitää DSR:n kanssa kikkailla valitakseen haluamansa lähtö- ja näyttöresoluutionsa.

Etenkin toi terävöityshomma on ihan sairaan rasittava juttu, sillä on täysin selvää että ton vois toteuttaa myös ilman kyseistä ongelmaa. Jotain elokuvatuotannon juttuja joskus tehneenä en voi käsittää miten tommoset halot on päästetty läpi tuotantomalliin. Moisia kun päästäisi johonkin elokuvajulkaisuun niin kenkää saisi saman tien. Hieman pehmeä kuva taas on täysin ymmärrettävä juttu ja lähtökohtaisesti haluttavampi ominaisuus jos noista kahdesta pitää valita. Iskee sit vaikka CAS:in päälle jos haluaa niitä terävöitysartefakteja katsella.

Jos näistä ongelmista ei erityisesti arvosteluissa puhuta, niin nvidia ei asiaa myöskään korjaa. Joku terävöitysslideri olis helppo tapa korjata tää ainoa iso puute nykyisessä toteutuksessa.

Edit: antialisointitekniikkana DLSS on tällä hetkellä ehdottomasti paras suorituskyky huomioonottaen. Skaalaustekniikkana se on vain välttävä.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 853
Voi jeesus sai kyllä nauraa joillekin triidin vastauksille. Varsinkin tuo valitus sähkölinjan tasaisuudesta.. :rofl:

Credit where credit is due periaattella. Itsekin olin täällä haukkumassa nvidiaa kun ekat ruutukaappaukset ekasta DLSS versiosta tulivat julki ja sai huomata minkälaista humpuukia se oli. Tuo Death Strandingin 2.0 on kyllä jo niin shokeeraavan vakuuttava toteutus, että en edes harkitsisi enään natiivi + TAA kombon käyttämistä.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 021
Joku terävöitysslideri olis helppo tapa korjata tää ainoa iso puute nykyisessä toteutuksessa.
Jep, etenkin kun tuo on jo olemassa sisäänrakennettuna DLSS 2.0:aan, niin voisi toivoa että antaisivat käyttäjälle vähän valinnan vapautta asian suhteen.

Taitaa olla vaan yleinen trendi nykyään myös PC:llä, että pelaajalta halutaan lukita säädöt konsoleiden tapaan. Minecraftiinkin tekijät päättivät lätkäistä pelkän on/off säädön DLSS:lle, eli pohjaresoluutioon ei voi vaikuttaa mitenkään.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 604
Välttävä on kyllä aika pessimistisesti annettu arvosana aivan ylivoimaisesti parhaalle reaaliaikaiselle skaalaustekniikalle... :hmm:
LOL! Joku bilinear+unsharp on sekä nopeampi että parempi skaalaustekniikka, ja ei tuota mitään artefakteja. Sahalaidat toki näyttää aivan kauheilta, kun mitään AA hommia ei edes yritetä tehdä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 429
Voi jeesus sai kyllä nauraa joillekin triidin vastauksille. Varsinkin tuo valitus sähkölinjan tasaisuudesta.. :rofl:

Credit where credit is due periaattella. Itsekin olin täällä haukkumassa nvidiaa kun ekat ruutukaappaukset ekasta DLSS versiosta tulivat julki ja sai huomata minkälaista humpuukia se oli. Tuo Death Strandingin 2.0 on kyllä jo niin shokeeraavan vakuuttava toteutus, että en edes harkitsisi enään natiivi + TAA kombon käyttämistä.
Tuo death stranding on kyllä kova suoritus. CAS hoitaa osan asioista paremmin, mutta kun pohjalla on TAA:n blurrihelvetti ja TAA artefaktit, niin kuvaa pitää terävöidä vielä enemmän, joten pahemmat artefaktit sinne tulee, vaikka osa tilanteista hoituukin luonnollisemman näköisenä.

Btw. Youngbloodissa netin mukaan katoaa partikkeliefektjejä DLSS:llä, mutta oikeastaan nuo on pientä. Klikkauksella parempi suorituskyky ja pohjalla oleva antialiasing on parempi mitä yksikään nykyisistä. Aika hyvä diili.

Ymmärrän kyllä toisaalta tuosta ringing/halo efekteistä valittavia, terävöityksen säätöasetus olisi kova. Kuva/videotuotannossa hinkataan kyllä terävyyden kanssa ja noita pyritään välttämään. Niiden etsiminen on siis harrastuksen/työn takia opittua ja sille ei sitten enää voi mitään - ne bongaa sitten kaikkialta.
 
Viimeksi muokattu:

P c L A Y E R

Team Ryzen
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
4 577
LOL! Joku bilinear+unsharp on sekä nopeampi että parempi skaalaustekniikka, ja ei tuota mitään artefakteja. Sahalaidat toki näyttää aivan kauheilta, kun mitään AA hommia ei edes yritetä tehdä.
LOL. Tuolla kombolla kuva on hirveetä vaseliinia, vaikka pudotata hitusen alle natiivireson.. Ennemmin otan pari artefaktia kun käyttäisin tuota peruspaskaa, joka sumentaa kuvan todella pehmeäksi. Sharpening auttaa hitusen, utta ero natiiviin silti ihan mieletön kuvan tarkkuudessa, kun kuvaa katsotaan tietokoneen näytön katseluetäisyydeltä.
 
Liittynyt
06.10.2019
Viestejä
655
On tämä DLSS kyllä hieno. Control pyörii kaikella silmäkarkilla (paitsi volumetric lightning medium) ja ray-tracingilla 65-70 fps:n tuntumassa 1440p näytöllä, ja korttina on 2070 super.

Mitä tuossa ensimmäisiä testejä viime syyskuulta luin, silloin samainen kortti pyöritti medium ray-tracingilla natiivina controllia 44 fps. Hurja ero.
 
Liittynyt
22.10.2018
Viestejä
9 604
LOL. Tuolla kombolla kuva on hirveetä vaseliinia, vaikka pudotata hitusen alle natiivireson.. Ennemmin otan pari artefaktia kun käyttäisin tuota peruspaskaa, joka sumentaa kuvan todella pehmeäksi. Sharpening auttaa hitusen, utta ero natiiviin silti ihan mieletön kuvan tarkkuudessa, kun kuvaa katsotaan tietokoneen näytön katseluetäisyydeltä.
Laita vaan lisää sharpeningiä (ja tarvittaessa muista kuvanpaskomisefektejä), kunnes et nää kuin artefakteja ja kuva on ”optimaalinen”. Ei se väärin ole jos tykkää tälläisistä kuvista: File:Yonge-Dundas Square - 2010 (HDR).jpg - Wikimedia Commons


(Aivan ihanan tarkka. Varmasti tarkempi kuin natiivi omin vaseliinisilmin havaittu kuva)

Erot tarkkuudessa johtuu lähes ainoastaan ton sharpness efektin voimakkuudesta.

Edit: ja mun toiveeni sharpness slideristähän on sunkin edun mukaista! Voit vetää sitä oikealle juuri niin pitkälle kun silmät kestää ilman verenvuotoa ja saat ainakin 100% ”tarkemman” kuvan kuin natiivi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 853
En olisi itse varmaan edes tuota yliterävyyttä huomannut DLSS:ssä, jollei joku olisi sitä noilla vertauskuvilla osoittanut. Ei se niin vahvana ole. Mutta taas toisaalta TAA:n kanssa kuva on liian sumea, eli ei tuosta selkeetä voittajaa löydy kuvanlaadun suhteen imo. DLSS paras kompromissi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 199
Tuntuu siltä että osalla porukasta menee nyt dlss aika rajusti tunteisiin tavalla taikka toisella. Itse olen pelaillut 1440p resoluutiolla natiivisti mutta testien, videoiden ja kuvien perusteella ainakin nyt olen sitä mieltä että 4k resolla pelaaville tämä dlss on todella hyvä diili kun saadaan paljon lisää fps aika pienillä (mun silmään lähes olemattomilla) eroilla kuvanlaadussa.

Itselleni on pelin pyöriminen ollut aina se tärkein seikka, toissijaista on jos joku munakarva ei renderöidy just oikealla tavalla 150m päästä suurennuslasilla katsottuna. Odotukset on itselläni korkealla tämän suhteen, näyttiksenä on rtx2080 ja hyvällä tuurilla tällä saa vähän lisäaikaa ennen näyttispäivitystä.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 017
Eli tarkkasilmäisten havaitsemista ominaisuuksista huolimatta DLSS v2 tekniikka kelpaisi avoimena (amd:lle ilmaisena) myös sinulle.
Enivei, suurin osa pelaajista saa tuon ilmaiseksi :kahvi:
Se vähän riippuu. Noissa kaupunki skeneissä se DLSS on oikein mainio ja kyllä kelpaisi. Mutta sitten on noita skenejä joissa se paskoo kuvan pahasti, kuten noi pari esimerkkiä jotka jo olen postannut, vesisateen se paskoo joka on käsittääkseni aika suuressa roolissa kyseisessä pelissä ja luetun perusteella DLSS paskoo myös cutscenet tuossa kävelysimulaattorissa. Eli kyllä tuossa on mielestäni riittävästi paskottua etten sitä käyttäisi. Toisaalta jos pelaisin jollain koneella jolla jossa toi on käytössä niin en varmaan huomaisi mitään kummallista. SIllä tarkoitin sitä että suurennuslasilla täällä tutkitaan eroja.
Mutta edelleen toi veden paskominen oli niin selvä että jopa minä sen huomasin kun videota katsoin jossa oli ensin CAS ja sitten DLSS pätkä.

Ja ei, suurin osa pelaajista ei TODELLAKAAN saa tuota DLSS ominaisuutta ilmaiseksi. Se on RTX korttien ominaisuus ja koko pelaajakantaa tarkasteltuna RTX kortteja on vielä suhteellisen vähän.
Eli kyllä se monelle maksaa ja paljon jos väkipakolla DLSS:n haluaa saada käyttöön.

Ja edelleen, koska tulevatkaan konsolit ei DLSS tue, niin pelintekijöitä ei varmaan hirmuisesti kiinnosta alkaa tukea lisäämään ilman että Jensenillä käy käsi taskussa.

Toki tää DS keissi on hyvin ajoitettu markkinoinnin kannalta, mikäs sen parempaa mainosta juuri ennen uusien korttien julkaisua kuin otsikot "DLSS better than native 4K". En ihmettelisi vaikka tässä ennen uusien korttien julkaisua tulisi joku toinenkin peli jossa on valittavana vain paska AA tekniikka ja sitten päästään taas hehkuttamaan kuinka DLSS on parempi kuin natiivi. ;)

Tuntuu siltä että osalla porukasta menee nyt dlss aika rajusti tunteisiin tavalla taikka toisella. Itse olen pelaillut 1440p resoluutiolla natiivisti mutta testien, videoiden ja kuvien perusteella ainakin nyt olen sitä mieltä että 4k resolla pelaaville tämä dlss on todella hyvä diili kun saadaan paljon lisää fps aika pienillä (mun silmään lähes olemattomilla) eroilla kuvanlaadussa.
Toi DS kun pelinä on käsittääkseni ns. "walking simulator" eli käytännössä ei ole juurikaan väliä että pyöriikö se 30FPS vai 240FPS.

Taitaa olla vaan yleinen trendi nykyään myös PC:llä, että pelaajalta halutaan lukita säädöt konsoleiden tapaan. Minecraftiinkin tekijät päättivät lätkäistä pelkän on/off säädön DLSS:lle, eli pohjaresoluutioon ei voi vaikuttaa mitenkään.
Mahtaisikohan syynä olla että se AI training tehdään tietyllä resolla?

Btw. Youngbloodissa netin mukaan katoaa partikkeliefektjejä DLSS:llä, mutta oikeastaan nuo on pientä. Klikkauksella parempi suorituskyky ja pohjalla oleva antialiasing on parempi mitä yksikään nykyisistä. Aika hyvä diili.
Kyllä se DLSS paskoo partikkelit myös tuossa DS:ssä.
 
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 017
Tuossapas kiteytit asian itse aika hyvin, ainoa minkä huomaisit ois kummallinen fps boosti. :)
Niin kiteytin koska ei ole mitään syytä väittää muuta. FPS boostiakaan tuskin huomaisin koska kyseessä on peli jossa se FPS ei juurikaan merkitse mitään kunhan se ei ole ihan diashow.
 
Liittynyt
16.02.2018
Viestejä
551
Niin kiteytin koska ei ole mitään syytä väittää muuta. FPS boostiakaan tuskin huomaisin koska kyseessä on peli jossa se FPS ei juurikaan merkitse mitään kunhan se ei ole ihan diashow.
Jos kaverilla satuu olemaan vaikka 2060 super ja 4k tv, niin onpas kiva pelata kun ruudunpäivitys on keskimäärin yli 60 verraten että se olisi ~45.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
5 527
koska kyseessä on peli jossa se FPS ei juurikaan merkitse mitään kunhan se ei ole ihan diashow.
Täysin subjektiivistä tämäkin johon vaikuttaa myös se millä näytöllä pelaa eli onko esim Free/Gsync.

Mutta tiedän että osa porukasta on varmaan ihan OK jonku 30fps kanssakin.
Jos peli on sellainen jossa kuva liikkuu niin silloin FPS täytyy olla riittävästi jotta pysyy se liike sulavana.
Jos on point and click tms. peli jossa still kuvaa niin sitten voisi sanoa"FPS ei juuri merkitse mitään"

Ehkä olen sitten tottunut vain yleisesti sulavuuteen ja +60fps pelaamiseen 144Hz/240hz paneeleilla ja toisille riittää töktök tms. pelaaminenkin.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 021
Mahtaisikohan syynä olla että se AI training tehdään tietyllä resolla?
Ei pitäisi olla tämän syynä. Treenaustahan DLSS 2.0:n kohdalla ei enää tehdä pelikohtaisesti. Nvidian edustaja sanoi redditissä Minecraft RTX:n julkaisun aikaan, että päätös käyttää vain yhtä pohjaresoa oli pelinkehittäjän.

Voi olla, ettei resokohtaista treenausta edes tarvita. Controlissa voi säätää conffitiedostosta pohjaresoluutiota vapaasti ja hyvin toimii 15/16, eli 93,75% resolle asti, jonka jälkeen alkaa tuottamaan virheellistä kuvaa. Controlissa saattaa kyllä olla DLSS toteutettu jotenkin vähän poikkeavalla tavalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 199
Olen nyt niin nobo ja kännissä, että todettakoon @JiiPee etten osaa nyt kommentoida (lainata) muuta kuin että omat ym. dlss arviot perustuu ihan kokonaisuuteen ml. muut dlss tukevat pelit myös eikä pelkkä death stranding.

Siinä olen kyllä täysin samaa mieltä että kaikki ei tuota ominaisuutta saa ilmaiseksi. Itse maksoin rtx näyttiksestä (vaihto 1080ti -> 2080 vaikkei tehollisesti järkeä nollat, (raudanhimo?)) ihan tarpeeksi ja tilanne omalta osaltani on se, että näyttö tukee vain gsync ja sen puolesta olen 'pakotettu' ostamaan myös seuraavan näyttiksen nvidialta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.06.2017
Viestejä
7 017
RTX on todella hyvä juttu, ei siitä vain mihinkään pääse.
Ja mitä dlss2:een tulee, niin näyttää toimivan senverran hyvin, jotta olisi kyllä syytä olla joka testissä mukana myös esim 4K reso DLSS:n kanssa.
Sitten pitää olla joka testissä mukana myös FidelityFX +CAS ja mitä kaikkiä näitä nyt onkaan. Kyllä se on parempi että pidetään ne kuvakikkailu taikatemput ihan erillään normaaleista testeistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 840
Sitten pitää olla joka testissä mukana myös FidelityFX +CAS ja mitä kaikkiä näitä nyt onkaan. Kyllä se on parempi että pidetään ne kuvakikkailu taikatemput ihan erillään normaaleista testeistä.
Voi sitä verrata suorituskyvyllisesti samankaltaiseen resoon AMD-korteilla. "Näillä pyörii samallailla, kumpi näyttää paremmalta?"
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 495
Viestejä
4 192 882
Jäsenet
70 744
Uusin jäsen
Dunlop

Hinta.fi

Ylös Bottom