Nukkuminen meluisassa ympäristössä

Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Olen asunut tiheään asutussa lähiössä vuoden ajan ja näyttää, että huonosti nukuttuja öitä tulee häiriöäänien takia väistämättä vastaan, säännöllisesti. Lähes yksinomaan ongelmia aiheuttaa musiikki, yöllä voi herätä kovaan elektroniseen bassojytkeeseen ja jo parin minuutin kesto pilaa unet. Häiriösoitto on epäsäännöllistä, melu voi alkaa iltakuudelta tai aamuneljältä, ja joskus soi tauotta koko päivän. Olen valittanut useammalle asukkaalle, mutta porukka vaihtuu, enkä tiedä missä määrin naapuria voi rajoittaa, kun kunnon äänentoistojärjestelmällä kaikki kuuluu jossain määrin seinästä läpi. Taloja sekä rappukäytäviä on alueella useita (pääsen avaimella vain omaan rappuun) ja kerroksia paljon, häirikön metsästäminen aamuyöstä ei ole kivaa. Poliisia en ole kehdannut vaivata vuosiin.

Koska ongelmaan ei voi löytää pitkäaikaisratkaisua, vain kuulosuojat voi pysyvästi auttaa. Suositteletteko korvatulppia, peräti kuulosuojaimia (jos nukkumiseen soveltuvia malleja on olemassa) vai jotain muuta?
Tavallisilla vaahtomuovitulpilla ei tehnyt mitään, bassojytke tuntuu tulevan vaimentamattomana läpi. Lisäksi kaikki korvatulpat ovat minulla aiheuttaneet voimakasta kipua pitkittyneessä käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
347
Itse vaihtaisin asuinaluetta, jos kerran puhe eikä virkavalta auta. Ei siinä voi valtaa omiin käsiinkään ottaa.
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
127
Kannattaa ainakin varmistaa, ettei vuode ole sellaisessa nurkassa/kulmassa jossa bassotaajuudet oikein vahvistuvat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
774
itse nukun yleensä luurit korvilla kun en vain siedä mitään muualta tulevia ääniä niin pistän musan soimaan luureihin 2-3 tunniks ja itse nukun hyvin tolla lailla...oma musan pauhaaminen luureista ei mua koskaan häiritse vaikka vähän kovemmallakin sitä soitan niin silti nukun hyvin.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
itse nukun yleensä luurit korvilla kun en vain siedä mitään muualta tulevia ääniä niin pistän musan soimaan luureihin 2-3 tunniks ja itse nukun hyvin tolla lailla...oma musan pauhaaminen luureista ei mua koskaan häiritse vaikka vähän kovemmallakin sitä soitan niin silti nukun hyvin.
En pystyisi nukkumaan jäykkärakenteiset kuulokkeet korvilla, lisäksi luurien pitäisi melkein olla langattomat. Tuuletinta tai vastaavaa voisin kokeilla tuomaan pehmeää ääntä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 136
Me asutaan kallion nurkkaan rakennetussa talossa ja tänne kuuluu teinien kokoontumisajojen subbarit kilometrinkin päästä. Ekalla kerralla piti ihan koiran kanssa etsiä lähdettä ja löytyihän se. Ystävällisellä pyynnöllä loppui kunnes seuraava vuosikerta sai ajokortin ja uuden äänentoiston. Sama juttu tuolloin, pelkkä pyyntö riitti bassojen sulkemiseen. Täytyy sanoa, että molemmilla kerroilla jäi tosi hyvä fiilis nuorisosta. Todella fiksusti käyttäytyivät ja pyysivät vielä anteeksi. Ajattelemattomuudesta ei alkujaan ollut kyse sillä valitsivat paikan joka täällä päin on kaikkein kauimpana asutuksesta. Meidän kämppä vaan jää sellaiseen hotspotiin johon bassot heijastuu kalliosta.

Jaa niin mikä auttaa meteliin? Bassoihin ei oikein mikään paitsi miellyttävämpi musiikki samoja taajuuksia peittäen. Korvatulpista ei ole hyötyä. Jos koko sänky tärisee niin korvatulppia voi työnnellä vaikka naapurin pistorasioihin. Tai pyllyyn. Molempi keino kunnolla toteutettuna saattaa auttaa.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 601
Itse kärsin vastaavasta ongelmasta pitkään -> epämääräisistä naapureita. Muutto rivariin ja nyt on hiljaista.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
Jos se melu on musiikkimelua ja kello 22 jälkeen niin se ei saa ylittää 25dB yhdentunnin keskiäänitasoa, muu melu 30dB. Mutta jos ääni on pienitaajuista 20Hz saa soida jo 74dB voimalla nukkumahuoneessa.

Tuolla on jotain kosteus,ilmanvirtaus,lämpötila,ääni jutuista 2015 vuoden asetukset. Empä tiedä yhtään uutta kerrostaloa keskustassa joka täyttäisi kaikki asetukset puhtain paperein.. Viimeinen minkä kävin katsomassa, kilpailijan tekemän, siellä haisi viemäri koko kerrostalossa.. Jokainen wc-laite oli kytketty niin että kusipaska vedet meni pöntön jalan sisälle ja osa sinne viemäriinkin.. Olisi pitänyt mun alkaa korjaamaan. Perävalo takuu ei ollut oikein pitänyt urakoitsija koijareilla..
Mutta sitä halvinta taloyhtiö saa mitä on tilanneetkin, eikös.

http://stm.fi/documents/1271139/1408010/Asumisterveysasetus/
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 340
Itse nostaisin kytkintä moisesta talosta jos ei korvatulpatkaan auta.

Jos kuitenkaan muutto ei olisi mahdollista, niin varmaan vuoraisin seinät äänieristeellä tai vaihtoehtoisesti rakentaisin jonkinlaisen äänieristetyn "arkun" sängyn ympärille :confused2:
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Olisin ehkä voinut jättää ongelman kuvailun toiseen ketjuun ja keskittää tämän otsikon aiheeseen. Muuttaminen ei edelleenkään tunnu viisaalta, koska asun sijainniltaan erittäin hyvässä paikassa järvinäkymällä ja vuokraa saisin keskustassa maksaa tuplaten. Harkitsen kuitenkin varovasti omakotitaloon, syrjään muuttamista.

Muistin, että kaikki omistamani korvatulpat ovat aiheuttaneet kipua pitkittyneessä käytössä (usein jo saman yön aikana). Kuten mainittua, kuulosuojaimia ei nukkumistarkoitukseen näytä olevan, ja vuorostaan varmaan oma sydämensyke alkaisi häiritä. :/
 
Liittynyt
26.04.2017
Viestejä
975
Näistä on keskusteltu ennenkin helvetin naapurit ketjussa, ja itsellä on tosiaan kokemuksia että joka ainoassa kerrostalossa jossa olen asunut niin joku jumputtaja yöeläin on siellä terrorisoinut. Joskus on vaikea sanoa että mistä se ääni tulee, koska rakenteet kantavat ääntä hyvin, enkä tosiaankaan halua tehdä ilmoitusta väärästä asunnosta.

Olen todella kade niille keitä meteli ei häiritse, minua häiritsee ja aivan mahdoton kuvitellakaan nukahtamista jos naapurissa bileet.

Metsurinkuulokkeet eivät tietenkään ole ratkaisu, kun ei voi kylkeä kääntää. Vanutulppia olen käyttänyt säännöllisesti, ne eristävät jonkin verran, monesti juuri sen verran että pystyy (jotenkin) nukahtamaan jos melu vaimeahkoa, mutta eivät riittävästi jos suoraan yläpuolella bassonjytke.

Omakotitaloa ollaan katselemassa, rahaa saa pankista. Eikä se rivitalokaan ole poissuljettu, siinä kuitenkin potentiaaliset melunlähteet huomattavasti vähäisempiä.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Olen todella kade niille keitä meteli ei häiritse, minua häiritsee ja aivan mahdoton kuvitellakaan nukahtamista jos naapurissa bileet.
Kun muutin syrjäseudulta kaupunkiin, siedin alussa meteliä ja pystyin nukahtamaan melko hyvin. Pitkityksessä, kymmeniä kertoja jytkytystä yöllä kuulleena asia on alkanut ärsyttää suunnattomasti ja raivo vetää hetkessä täysin reheille.
 

Requiem

For You
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 504
Basso kuuluu kivasti läpi omakotitalossakin. Mutta kannattaa kertoa ongelmasta naapurille. Joskus se voi auttaa. Terv. Vuorotyöläinen.
 

blurris

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.11.2016
Viestejä
2 217
Jokainen wc-laite oli kytketty niin että kusipaska vedet meni pöntön jalan sisälle ja osa sinne viemäriinkin.. Olisi pitänyt mun alkaa korjaamaan. Perävalo takuu ei ollut oikein pitänyt urakoitsija koijareilla..
Mutta sitä halvinta taloyhtiö saa mitä on tilanneetkin, eikös.
No ei varmasti mikään taloyhtiö ole tuollaista tilannut eli halvinkin WC-istuin asennuksineen pitää kyllä kytkeä viemäriin. Nyt sulla on vähän liian lennokkaat nuo sun tarinat.

Miten on muuten edes mahdollista feilata WC-istuimen kytkentä kuvaamallasi tavalla? Eikö siellä oltu käytetty WC-mansettia vai mitenkä??
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
11
QuietOn | Find Your Quiet

Suosittelen, toiminut ainakin minulla. Näihin saa myös muovautuvat tulpat mukaan, korville paljon lempeämmät. Ainakin sillon kuin itse tilasin tuli mukana.
Toimivat täälläkin ja tulee käytettyä nukkumisen lisäksi (kaupungin keskustassa) myös toimistolla, rakennushommissa ja matkustellessa. Nämähän taisi saada vuosi sitten joukkorahoituksen aikana paljon edullisemmalla hinnalla. Itselle muovautuvat tulpat eivät sopineet, joten olen käyttäynyt niitä mukana tulleita pienen koon perustulppia.

Tyytyväinen olen kyllä ollut, tuskin tulee ostettua enää apteekin peruskorvatulppia. Näihin kun saisi vielä bluetoothilla musiikinkuuntelun, niin avot.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
102
Miten on muuten edes mahdollista feilata WC-istuimen kytkentä kuvaamallasi tavalla? Eikö siellä oltu käytetty WC-mansettia vai mitenkä??
Omalle kohdalle osunut tapaus edellisessä kämpässä. Alkoi tulla vesi pöntön ja lattian välistä vajaan vuoden asumisen jälkeen (uusi kämppä, onneksi ei oma), kun tiiviste antoi periksi.

Putkifirma kävi laittamassa kuntoon. En ollut paikalla katsomassa, mutta putkari sanoi, että mansetti oli ollut rutussa.

Viron-pojat olivat varmaan taas asennelleet kokin-koulutuksellaan paikalleen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 077
No ei varmasti mikään taloyhtiö ole tuollaista tilannut eli halvinkin WC-istuin asennuksineen pitää kyllä kytkeä viemäriin. Nyt sulla on vähän liian lennokkaat nuo sun tarinat.

Miten on muuten edes mahdollista feilata WC-istuimen kytkentä kuvaamallasi tavalla? Eikö siellä oltu käytetty WC-mansettia vai mitenkä??
Siellä oli jokainen wc-viemäri väärässä kohdassa ja piiloviemäri wc laitteet on kytketty, sellaisella kumimaisella mansetilla joka siirtää wc-laitetta oliko jopa 5cm sivusuuntaan, mutta niin suuri sivuttais muunnos pienentää jo purkureikääkin ja mansetti ei oikein pysy posliinissa paikallaan..

Sitä käytävällä olevaa paskan lemun hajua kun etuoven aukaisee, en edes alkanut tutkimaan. Asukkaat eivät enää ole haistaneet mitään (ovat tottuneet jo paskan lemuun). On eri haju kuin mitä tehtaan sähkösuodattimien katkoksesta tuleva haju on.
Et ilmeisesti ole ollut tarpeeksi pitkään alalla,, ole vielä muutama kymmen vuosi niin alat jo olemaan enemmän tapauksia nähnyt =)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Toimivat täälläkin ja tulee käytettyä nukkumisen lisäksi (kaupungin keskustassa) myös toimistolla, rakennushommissa ja matkustellessa. Nämähän taisi saada vuosi sitten joukkorahoituksen aikana paljon edullisemmalla hinnalla. Itselle muovautuvat tulpat eivät sopineet, joten olen käyttäynyt niitä mukana tulleita pienen koon perustulppia.

Tyytyväinen olen kyllä ollut, tuskin tulee ostettua enää apteekin peruskorvatulppia. Näihin kun saisi vielä bluetoothilla musiikinkuuntelun, niin avot.
Ei ihan bluetoothilla, mutta nämä toimivat kanssa hyvin. QuietComfort® 20 Acoustic Noise Cancelling® -kuulokkeet – Apple®-laitteet
Hintaa tosin noillakin, ja hiljennys toimii parhaiten jos laittaa hieman musiikkia soimaan. En osaa sanoa kuinka hyvin toimivat nukkuessa, kaverin omia vain testannut.
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
450
Olen luovuttanut asian suhteen. Kaikki käyttämäni korvatulpat aiheuttavat kipua korvakäytävässä eivätkä suodata kaikkia ääniä. Olen käyttänyt näihin satoja euroja. Muunlaisia nukkumiseen soveltuvia kuulosuojia en tunne.

Muutan omakotitaloon.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Kaikki käyttämäni korvatulpat aiheuttavat kipua korvakäytävässä eivätkä suodata kaikkia ääniä.
Eikös noita saa jopa omien korvien muotoon valettuna joiden ei luulisi aiheuttavan kipua.

Hiljainen rauhallinen musiikki voi auttaa nukkumaan meluisassa paikassa.
 

atomi

tieteen hypoteesi
Liittynyt
11.07.2017
Viestejä
1 888
itellä on sängynvieressä lattiatuuletin humisemassa, peittää ilmastoinnin aiheuttaman jyrinän ja ulinan. tottunu siihen niin hyvin ettei oikein meinaa enää nukahtaa, jos ei ole tuttua huminaa taustalla.
 

Griffin

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
12 136
itellä on sängynvieressä lattiatuuletin humisemassa, peittää ilmastoinnin aiheuttaman jyrinän ja ulinan. tottunu siihen niin hyvin ettei oikein meinaa enää nukahtaa, jos ei ole tuttua huminaa taustalla.
Youtube on myös täynnänsä kaikenlaista rentoutumis / nukkumis "musiikkia". Sen voi myös pistää riittävän kovalle, jotta häiriöäänet peittyy..

Yleensäkin kannattaa tehdä itselleen palvelus ja totuttautua esim juurikin tuularin avulla meluun ym.
Sitä ei kannata missään nimessä tehdä, että totuttautuu / totuttaa jälkikasvunsa täyteen hiljaisuuteen. Jos ei satu olemaan umpikuuro, niin mokaa pahasti.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
490
Voi saatana taas, alakertaan muutti apinalauma aavikkomaasta ja nyt ne huutaa joka yö kurkku suorana sitä mökäkieltään. Edes metallican konsertti ei peitä tuota huutoa. Voisi ehkä kuitenkin kokeilla, koska lähtö tästä asunnosta tulee jokatapauksessa minulle. Kulttuurin rikkauksiin ei kukaan uskalla puuttua.

Näitä mölyapinoita taitaa olla Suomessa jo niin paljon että mahdoton löytää kerrostaloa ilman niitä, ainakaan Helsingistä. Paremi olisi jos kaikki mokutttajat majoittuisivat omaan no-go slumliinsa ja töissäkäyville jäisi rauhalliset asunnot.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
131
Olen luovuttanut asian suhteen. Kaikki käyttämäni korvatulpat aiheuttavat kipua korvakäytävässä eivätkä suodata kaikkia ääniä. Olen käyttänyt näihin satoja euroja. Muunlaisia nukkumiseen soveltuvia kuulosuojia en tunne.

Muutan omakotitaloon.
Oletko testannut nämä jo? Comfort 5/5 ja vaimennus kohtuu hyvä. Earit, 3M:t ja apteekin pienemmät Bilsomit koskee. Nämä harvemmin.

En osaa luvata miten tuohon bassoon vaikuttaa, mutta nämä olen itse todennut miellyttäviksi käyttää. Ehkä 1/10 parista (200kpl) on hieman paksumpi, joka voi aiheuttaa kipua tai monen käyttökerran jälkeen ominaisuuksien heiketessä myös aiheuttaa kipua.
Eihän näitä tosin pitäisikään useampaa kertaa käyttää.

Jos ei löydy Etraa tjms liikettä läheltä, niin voin muutaman parin laittaa tarvittaessa esim. kirjeessä koekäyttöön :psmoke:
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
429
Täällä on kovasti suositeltu noita kuulokkeita sun muita kuppijuttuja, mutta onko tullut mieleen että hankkisit unikapselin niinkuin helsingin lentoasemalla tai vastaavan ruumisarkun. Jos ei ihan sellaista ole varaa hankkia, niin mikset rakentelisi itse äänieristettyä nukkumakoloa. Helpoin ratkaisu on pistellä venäläiseen tyyliin paksut matot seinille. :)



Unimunat viedään käsistä - kotimaisesta keksinnöstä jättihitti
Unimunat viedään käsistä - kotimaisesta keksinnöstä jättihitti
 
Liittynyt
17.04.2017
Viestejä
288
Tuollaisia unimunia kun möisivät myös tavan kuluttajille niin ostaisin. Harvoin naapurit möykkää öisin, mutta itse satun heräämään pieneenkin rasahdukseen, että tuollainen tulisi hyvin tarpeeseen.
 
Liittynyt
20.01.2017
Viestejä
554
Valkoista kohinaa vaan kajareista/kuulokkeista peittämään kaikki risahdukset:

Tai webbisivu: The Ultimate White Noise Player • Sleep • Focus • Relax

Näitä on kymmeniä muitakin.

Valkoinen kohina sisältää kaikkia taajuuksia ja peittää muut älämölyt allensa. Lisäksi korvan herkkyys laskee/aivot adaptoituu muutaman minsan päästä eikä kohinaa edes kuule kun herää.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
513
Olen nyt käyttänyt EAR Soft neoneja 2003 (intistä jäi päälle, kun mulkut tupakaverit soitti musiikkia läpi yön) vuodesta asti joka yö.
Vaikka asun omakotitalossa "maaseudulla" (jossa siis hiiren hiljaista), en pysty enkä halua nukkua ilman niitä.
Ilman niitä esim tyynyn kahina ajaisi minut hulluksi.

Uni on tosi syvää ja herään levänneenä vaikka olisi vain 6 tunnin yöunet työaamuina. Herätyskellona vain puhelin mihin herään yleensä samantein.
Viikonloppuna sitten noin 12h.

EAR softit kannattaa tunkea ohjeen mukaisesti "niin syvälle kun saa" silloin ne eivät kahise.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
303
Valitusten tulva isännöitsijälle, naapurin vuokranantajalle, taloyhtiölle ja ääritapauksissa poliisille kunnes mölyapina(t) hiljenee. Jos ei auta niin kannattaa lähteä itse, ei ole mitään järkeä asua tuollaisessa stressipesäkkeessä jossa ei voi nukkua.

EAR softit kannattaa tunkea ohjeen mukaisesti "niin syvälle kun saa" silloin ne eivät kahise.
Jos eivät ole tarpeeksi syvällä niin voivat myös aiheuttaa kipua korvassa. Tavalliset ear softit on myös hyviä ja taitavat olla myös hieman lyhyemmät.
Eipä korvatulpista paljon apua bassojytkettä vastaan ole, entisessä kämpässä kuului korvatulppien läpi kun naapuri käveli kantapäillään yläkerrassa.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 705
Toimivat täälläkin ja tulee käytettyä nukkumisen lisäksi (kaupungin keskustassa) myös toimistolla, rakennushommissa ja matkustellessa. Nämähän taisi saada vuosi sitten joukkorahoituksen aikana paljon edullisemmalla hinnalla. Itselle muovautuvat tulpat eivät sopineet, joten olen käyttäynyt niitä mukana tulleita pienen koon perustulppia.

Tyytyväinen olen kyllä ollut, tuskin tulee ostettua enää apteekin peruskorvatulppia. Näihin kun saisi vielä bluetoothilla musiikinkuuntelun, niin avot.
https://www.indiegogo.com/projects/bose-noise-masking-sleepbuds-sleep-health/x/15525472

Harmi vaan, että "Available only in U.S." Ehkä nämä joskus tulisivat myös mahdollisesti Suomeen tilattavaksi.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Kerrostalossa on aina ääniä. Oman kiinteistön omistaminen on ainoa tapa varmistua "rauhasta." Mua ei kyl mitkään äänet haittaa. Joskus naapuri hakkaa seinää kun muka meluen liikaa :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 799
Itse "metsien erakkona" saan unet niin uuninlämpöisen valoisassa Helsingin kerrostalossa, kuin valtatien levähdyspaikalla repsikassa.

Jos tässä alkaisi vetämään jonkinlaista ennustusta, mitä 20 vuoden päässä huonounisille myydään (ja mistä vähiten luopuisin), kai se on silloin jonkinlainen vetävä ilmakupla. Sellainen, jonka pinnan saa valitessaan auringonsäteen läpäisevän, kaiken valon läpäisevä tai kokonaan läpäisemätön.
Se on kuin Bose-kuuloke, jolle vaihtoehtoisessa deluxessa on kaiutin versio. Hiilidioksidin vaihtuminen hapeksi ja lämpötilan optimi kosteuksineen on oleellisinta. Tarvitseeko sitä sitten muuta nukkumiseen? Ehkä tulevaisuudessa voidaan asua enemmän myös taivasalla.
 

JTP

Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
52
Herätelläänpä tätä ketjua sen verran, että nuo yllä mainitut Bose Sleepbuds:t ovat vihdoin valmiit ja myynnissä, jos ei joukkorahoitukseen osallistunut. $250 ei tosin ole sieltä halvimmasta päästä, eivätkä taida olla vielä suoraan vanhan mantereen puolelta saatavilla. Kommenttien perustella nämäkään eivät oikein vaikuttaisi sopivan kyljellä nukkumiseen. Mutta eiköhän nämä tule lähiaikoina hankittua joka tapauksessa.

Bose noise-masking sleepbuds | Bose
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Jos tavalliset korvatulpat ei sovi omiin korviin niin kannattaa kokeilla apteekista saatavaa silikonimassaa, josta muovaillaan möykky korvan suulle. Itse joudun nukkumaan välillä hyvin meluisassa ympäristössä, mutta noi + päällä perinteiset peltorit on ihan toimiva yhdistelmä. Vielä lisänä olen taiteillut peltoreiden sisälle kossin porta proista irrotetut kuulokkeet, joista laitan white noisea soimaan. Tällä suhteellisen edullisella kombolla pärjää aika kamalissakin olosuhteissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 246
Jos tavalliset korvatulpat ei sovi omiin korviin niin kannattaa kokeilla apteekista saatavaa silikonimassaa, josta muovaillaan möykky korvan suulle. Itse joudun nukkumaan välillä hyvin meluisassa ympäristössä, mutta noi + päällä perinteiset peltorit on ihan toimiva yhdistelmä. Vielä lisänä olen taiteillut peltoreiden sisälle kossin porta proista irrotetut kuulokkeet, joista laitan white noisea soimaan. Tällä suhteellisen edullisella kombolla pärjää aika kamalissakin olosuhteissa.
Itse käytän festaritarkoitukseen tuota muovailuvahaa, se on kyllä aika vaivaton viritelmä vaikka tietysti vain vaimentaa ääntä. Mutta kokonaisuus on riittävä, Peltoreita en sentään ole kokeillut nukkumiseen...paitsi yhdessä aiemmassa todella huonosti äänieristetyssä kämpässä, mutta se ei toiminut minulla yhtään.
 
Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
388
Itse tuskailin aikani erinäisten melujen vuoksi, aina ollut melko herkkäuninen. Etsin tulppia jotka edes pystyisi pitämään päässä. Etsin ja etsin ja koitin myös noita silikonitöhniä mistä voi itse muotoilla. Kaikki oli sontaa.

Kunnes löysin 3m 1100 oranssit tulpat. Aamulla edelleen tuntuvat niin mukavilta yleensä korvissa että en välttämättä riisu edes heti niitä. Parasta on että äänenvaimennuskin on kovaa luokkaa.

Ja iha perus k-rauta kamaa.
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 705
Herätelläänpä tätä ketjua sen verran, että nuo yllä mainitut Bose Sleepbuds:t ovat vihdoin valmiit ja myynnissä, jos ei joukkorahoitukseen osallistunut. $250 ei tosin ole sieltä halvimmasta päästä, eivätkä taida olla vielä suoraan vanhan mantereen puolelta saatavilla. Kommenttien perustella nämäkään eivät oikein vaikuttaisi sopivan kyljellä nukkumiseen. Mutta eiköhän nämä tule lähiaikoina hankittua joka tapauksessa.

Bose noise-masking sleepbuds | Bose
Kuulemma syys-lokakuussa rantautuvat Suomeenkin ;)
 
Liittynyt
13.04.2018
Viestejä
418
Nämä meluavat apinat varmaan itsekin nukkuvat joskus. Ehkä ymmärtävät vihjeen kun nukkuminen ei onnistu sitten kun se olis mieluisaa tai edes yhteisillä säännöillä sovittua
 

Jrhh

<Raudanusuttaja>
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 705
Onko noi jotkut vastamelukuulokkeet?
Kattoha sieltä itse linkistä niin siellä selitetään paremmin :) On siis jonkinsortin kuulokkeet jotka 'soittaa' nukuttavia ääniä.. niistä sitten ittelleen ettimään sitä parasta kuten sateen ropinaa tms.
 
Liittynyt
05.03.2017
Viestejä
490
Tästä tuli sitten mieleen että mikä idea on miltei keskustassa vieriviereen rakennetuissa omakotitaloissa ja jotku niitä vielä ostaa? Kaikki omakotitaloasumisen haitat + rivariasumisen haitat.
Juu, minimaalinen tontti, hyvä jos saa peräkärryn johonkin koloon parkkeerattua, mutta mitään muuta harrastustilaa ei tosiaankaan ole.
Noh, onhan siinä kuitenkin vähemmän melua kuin kerrostalossa tai rivarissa, kun ei yhtään yhteistä seinää meluapinoiden kanssa. Itse muuttaisin ennemmin sinne metsän keskelle.

Nämä meluavat apinat varmaan itsekin nukkuvat joskus. Ehkä ymmärtävät vihjeen kun nukkuminen ei onnistu sitten kun se olis mieluisaa tai edes yhteisillä säännöillä sovittua
Tuo on monesti houkutellut näitä kouluttaa, mutta kannattaa miettiä ettei se täysin viaton toisen puoleinen vuorotyöläinen seinänaapuri liikaa pahastu että popitat koko päivän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Kattoha sieltä itse linkistä niin siellä selitetään paremmin :) On siis jonkinsortin kuulokkeet jotka 'soittaa' nukuttavia ääniä.. niistä sitten ittelleen ettimään sitä parasta kuten sateen ropinaa tms.
Eli vähän turhan oloiset, YouTubesta sun muualta löytyy jo nyt loputon määrä erilaista "rauhoitusääntä". Eikä noi toimi edes tavallisina kuulokkeina :D

Ja noissa lienee sama ongelma kuin muissakin kuulokkeissa, eli hankala nukkua kyljellään.
 

Antwerp

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
03.02.2017
Viestejä
172

3M 1100

Maailman parhaat tulpat. Itse käytän näitä joka yö, vaikka ei olisi edes meteliä.
Ei vaan oikein osaa nukkua ilman.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
289
QuietOn | Find Your Quiet

Suosittelen, toiminut ainakin minulla. Näihin saa myös muovautuvat tulpat mukaan, korville paljon lempeämmät. Ainakin sillon kuin itse tilasin tuli mukana.
Itse ostin nuo vuosi sitten kesällä. Olleet käyttämättöminä komerossa. Eivät tunnu mukaville. Mieluummin käyttäisin normaaleja vastamelukuulokkeita.

Olin näköjään vuosi sitten Verkkiksen arvosluihin kirjoitellut tällaista.

Testasin QuietOn-tulpat ensiksi paikallaan olleilla vaahtomuovipäillä. QuietOn:it korviin ja liikenteen jyrinä katosi. Jyrinän tilalle tuli hiljainen merenkohinaa pehmeämpi avara kohina. Kohinan vuoksi QuietOn:it eivät kuulosta niin tukkoisille kuin tavalliset vaahtotulpat, vaan tunne on avarampi. Kohina ei paikallistu tulppiin. Jos maatessa painaa korvan esim. käsivartta vasten, alkaa tulpista kuulua juuri erottuvaa pätkivää kohinaa, joka kuulostaa tulevan selvästi tulpista.

Ainakaan omiin korviini QuietOn:it eivät ole kovin mukavat. Tulpat tuntuvat aina painavan jotenkin. Bilsomin tavalliset vaahtomuovituplat ovat monta kertaa mukavammat eivätkä ole ongelma nukkuessa. En näe järkevänä käyttää QuietOn:eja nukkuessa.

Testasin kuinka hiljaisen sinisignaalin pystyn erottamaan QuietOn:t päässä. Mittaukset tehty desibelimittarilla käyttäen painotuksia A ja C. Taustamelu huoneessa on noin 30 dB (SPL-A) ja 44 dB (SPL-C), joten mittausten pienimmät arvot eivät ole enää tarkkoja.



Taajuus (Hz) SPL-A SPL-C

50 42 72

100 43 62

150 33 48

200 41 54

250 34 46

500 29 44

1000 33 44

Musiikki 37 50

Tein saman testin Bilsomin 303S-vaahtomuotitulpilla (H 32 dB, M 29 dB, L 29 dB). MIttaustilanne ei ollut niin tarkka, että pieniä eroja kannattaa vertailla. Suuri ero vaimennuksessa oli taajuudella 100 Hz, jolla QuietOn vaimensi selvästi Bilsomeja paremmin. Lisäksi mutuna voisi sanoa, että bassopuolella kovemmilla äänillä QuietOn toimii suhteellisesti Bilsomeja paremmin kuin hiljaisilla kuulokynnyksellä olevilla äänillä.

Musiikki kuullostaa QuietOn:n päässä keskialue voittoiselle, kuten kuuntelisi puhetta puhelimesta. Silikonipäillä ääni on vielä avarampi (vähemmä vaimennusta yläkeskiäänillä) kuin mustilla vaahtomuovipäillä. Bilsomeilla keskiäänet ovat vaimeampia ja enemmän matalia ääniä tulee läpi kuten voi olettaa. QuietOn:ella voi kuunnella esim. puheohjelmia radiosta.

Autolla ajaessa Bilsomeilla unohtui vilkku päälle kuin vanhoilla papoilla, kun en kuullut vilkun ääntä. QuietOn:lla vilkun pystyi kuulemaan (käytössä oli silikonipäät).

Minulla ei ollut vertailuun ns. parempia musiikkikorvatulppia, joiden vaimennus olisi Bilsomeja värittömämpi. En tiedä tulenko paljoa käyttämään QuietOn:eja. Monessa tilanteessa tavalliset tulpat ovat riittävät ja nukkuessa paljon paremmat. QuietOn:in mainoksessa sanotaan "Finnish silence in a box". Tämä kuvaa ehkä tuotetta parhaiten. QuietOn:it korviin, jyrinät katoaa ja pääset nauttimaan avarasta hiljaisuudesta, jonka miellyttävä taustakohina luo. Ehkä hyvä stressaantuneella kaupunkilaiselle, joka pääsee hetkeksi hengästämään ja rentoutumaan QuietOn:it korvissa.

Nörttiarvoa toisi se, jos vaimennuksen taajuusaluetta pääsisi itse säätämään.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 551
Viestejä
4 190 430
Jäsenet
70 766
Uusin jäsen
Kotitie

Hinta.fi

Ylös Bottom