ntoskrnl.exe + nvlddmkm.sys blue screen errorit

Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Ihan satunnaisesti tulee blue screeniä. Nyt erityisesti viimeisen kolmen päivän aikana. Tänään esimerkiksi pelasin BFV betaa ja heti kun spawnasin peliin, koko kone kaatuu ja käynnisty uudelleen. En osaa valitettavasti tulkita windowsin memory dumpia enkä edes pääse sinne vaikka minä olen admin tällä koneella.. liitteenä kuitenkin BlueScreenViewiä, windowsin luotettavuushistoriaa ja olisin laittanut DriverViewin listaamat punaiset kohteet mutta tänne ei saa näköjään laittaa muistiossa liitteitä.

PC-speksit löytyy tuolta nimimerkin alta mutta kaipa se on helpompaa teille lukea se myös tästä viestistä eli:

Ryzen 5 1600 @ 3,7GHz
Asus Prime X370 Pro BIOS 4012 (viimeisin)
G.Skill DDR4 2x8 GB Ripjaws V 3200mhz (dual channel modessa)
Asus GeForce GTX 1080 Ti Strix OC (v.399.07)
Crucial MX 300 1 TB + 500 GB HDD
Seasonic 760W P-760 XP2
Windows 10 x64 Pro 1803 (17134.228 ja kaikki windows updatet)

Mitä olen itse tehnyt:

Googlannut aiheesta ja latasin BlueScreenViewer ohjelman ja ohjelma osaa kertoa että tuollaiset windowsin omat jutut sen aiheuttaa eli ntoskrnl.exe + nvlddmkm.sys. Jälkimmäinen tapahtui tänään ensimmäisen kerran afaik ja tuo ntoskrnl.exe on tapahtunut useamman kerran. Aiemmasta historiasta en tiedä kun vasta eilen törmäsin ko. softaan.

Netissä sanotaan, että päivitä ajurit. Laitehallinnassa ihan sama mitä minä painan niin aina vastauksena on että ajan tasalla. Olen myös muutama viikko sitten testannut RAMin vakauden niin PassMarkin memtestillä kuin HCIdesignin versiolla nopeudella 2133 mhz ja 3200 mhz - 0 erroria, memtestin suorittaminen biosissa kesti sen 7.5h. Ryzenin oc on ollut vakaa toukokuusta lähtien.

Audio driverseista en ole niinkään varma kun ymmärtääkseni ne pitää heivata pois jos hankkii erillisen äänikortin, eli minun tapauksessani Creative Sound Blaster X AE 5:n. Tällä on creativen oma softa joka on juuri hiljattain asennettu uudelleen ja on uusimmilla versioilla.

Yritin aamupäivällä manuaalisesti asentaa Intelin LAN driveriä, Versio 12.17.10.7, joka ei kuitenkaan suostunut päivittämään vaikka ohjeiden mukaan poistin nykyisen laitteen asennuksen.

Asensin myös uudelleen AMD Chipsetin. Sitä ennen käytin AMD:n Clean Up Utility -ohjelmaa joka poisti kaikki nykyiset AMD:n härpäkkeet. Chipsetin uudelleen asennuksessa asensin kaikki mitä se tarjosi.

Ylikellotusten poistamista en ole vielä kokeillut kun taitaa sitten 1/3 suorituskyvystä lähteä ja etenkin kun voin pitää crashaamatta Prime95 tunnin päällä ja memtestit on suoritunut virheettömästi.

Olen miettinyt, että olisiko Windowsin uudelleenasennus taikakeino? Kuulostaa hieman oikotieltä onneen, en usko että sellaista on.

Vinkkejä otetaan vastaan. Kiitos.

BlueScreenView.PNG EventViewer1.PNG EventViewer2.PNG EventViewer3.PNG
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
264
Kuulostaa tutulta. Windowsinki asensin uudestaan. Syynä oli muistit jotka oli pitkään toimineet vakaana 3333MHz fast kelloilla. Ei mitään ongelmia pitkään aikaan. Memtesteissä ym. ei erroreita. Epävakaudet alko kesähelteillä. Noita samoja bluescreenejä tuli tai windows muuten vain alko sekoileen ja vaati restarttia. Lopulta 3200 safe vakautti koneen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 939
Lepo- ja rasituslämmöt mitattu?
Kokeilisin aluksi poistaa kellotuksen tai pudottaa ainakin sitä.
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
Kuulostaa tutulta. Windowsinki asensin uudestaan. Syynä oli muistit jotka oli pitkään toimineet vakaana 3333MHz fast kelloilla. Ei mitään ongelmia pitkään aikaan. Memtesteissä ym. ei erroreita. Epävakaudet alko kesähelteillä. Noita samoja bluescreenejä tuli tai windows muuten vain alko sekoileen ja vaati restarttia. Lopulta 3200 safe vakautti koneen.
Ai ei Windowsin uudelleen asennuskaan auttanut? Kellotin muistit vasta tossa ehkä 3 viikkoa sitten. Ne ovat 3200 mhz safe presetillä.

Lepo- ja rasituslämmöt mitattu?
Kokeilisin aluksi poistaa kellotuksen tai pudottaa ainakin sitä.
Ennen oli lämmöt korkeita, esim. pelatessa peliä oli näyttis parhaimmillaan 82 asteinen, cpu 65, mb 60, ssd 50. Asensin heinäkuun lopulla lisää tuulettimia, nyt on 3x edessä, 1x takana ja 1x katossa niin hyvä jos näyttis on enää 70 asteinen pelatessa, battlefieldissä on prossu mennyt +60 astetta mutta usage onkin +70% tyyliin koko aika.

Tällä hetkellä lämmöt on idlessä, suoritin Windowsin muisti diagnostiikan ja kuten tiesin, pääsin sen virheittä läpi.
CPU 35, mb 42, gpu 42, ssd 38 ja hdd 34. Speccyn mukaan.

Kun on tottunut jo kellotuksiin, tuntuu pahalta heittää 1/3 tehoista hukkaan. Enpä kyllä hommaa enää ikinä ryzeniä, olisi pitänyt kuunnella faijaa että älä nyt poika osta mitään amd:tä. Kaipa se on vakauksen arvoista. Otetaan se siis kokeiluun seuraavan kerran kun kohtaan bsodin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
145
nvlddmkm.sys viittaa näytönohjaimeen. DDU:lla kaikki pois ja uudet näytönohjaimen ajurit sisään. Jos ei toimi niin testaa toisella näyttiksellä jos mahdollista.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
386
Ihan hyvin voi olla gpu/cpu ylikelloista kiinni, useasti itsellä kaikki stress testit menee läpi ja pyörii kaikki heikommat pelit, mutta sitten tietyt vaatimammat pelit kaataa kyllä koneen. (Overwatch, pugb yms.)
 
Liittynyt
29.04.2017
Viestejä
264
Ai ei Windowsin uudelleen asennuskaan auttanut? Kellotin muistit vasta tossa ehkä 3 viikkoa sitten. Ne ovat 3200 mhz safe presetillä.
Niin... Kannattaa ihan oikeasti laittaa yksitellen joko muistien ylikellotukset (vaikka oliskin luvattu 3200MHz kulkevan) tai prosessorin kellot normaaliksi tai ainakin alemmaksi. Käytät sitten konetta ihan normaalisti niin kyllä sen muutamassa päivässä hoksaa loppuiko ne mystiset kaatuilut.

Muisteissa nimittäin yksinkin liian tiukka latenssiasetus voi aiheuttaa kummia sekoiluja ja bsodeja vaikka kone toimisikin 99.99% ajasta vakaana. Minäkin nimittäin noita bluescreen-herjoja tutkin ja samat syyt niissä oli vaikka saattoi viitata välillä näytönohjaimeen tai vaikka nvme-ajuriin. Se kun muistissa se yksikin bitti siellä on poikittain niin sehän nyt voi olla loppujen lopuksi missä tahansa muistissa olevassa datassa.

Mikäli se ongelma alkaa selvitä niin palauttelee ylikellotusasetuksia lähemmäs, jotta se "tehohävikki" minimoituu. Kummasti se vakaa kone tuntuu mielekkäämmältä kuin esim. 2% nopeampi mutta epävakaa kone :)
 
Liittynyt
02.09.2017
Viestejä
198
nvlddmkm.sys viittaa näytönohjaimeen. DDU:lla kaikki pois ja uudet näytönohjaimen ajurit sisään. Jos ei toimi niin testaa toisella näyttiksellä jos mahdollista.
Tää virhe on tullut kerran afaik. Jos tulee toisen kerran, teen kuten ehdotat. Ei ole toista näyttistä.

Ihan hyvin voi olla gpu/cpu ylikelloista kiinni, useasti itsellä kaikki stress testit menee läpi ja pyörii kaikki heikommat pelit, mutta sitten tietyt vaatimammat pelit kaataa kyllä koneen. (Overwatch, pugb yms.)
Uskon itse, että johtuu ennemmin cpu kelloista näistä kahdesta vaihtoehdosta, muuten ramit. GPU kelloista en osaa sanoa kun minulla on tämä tehdasylikellotettu strixi. Afterburnerilla olen painanut useaan otteeseen default preset, tiedä sitten onko mitään tekemistä asian kanssa. Lähden nyt siitä että tiputan ramit sitten 2133 mhz ja nostelen viikon kaks siitä johonkin 2933. Ja tämän siis teen sen jälkeen kun kone kerran vielä tekee bsodin.

Niin... Kannattaa ihan oikeasti laittaa yksitellen joko muistien ylikellotukset (vaikka oliskin luvattu 3200MHz kulkevan) tai prosessorin kellot normaaliksi tai ainakin alemmaksi. Käytät sitten konetta ihan normaalisti niin kyllä sen muutamassa päivässä hoksaa loppuiko ne mystiset kaatuilut.

Muisteissa nimittäin yksinkin liian tiukka latenssiasetus voi aiheuttaa kummia sekoiluja ja bsodeja vaikka kone toimisikin 99.99% ajasta vakaana. Minäkin nimittäin noita bluescreen-herjoja tutkin ja samat syyt niissä oli vaikka saattoi viitata välillä näytönohjaimeen tai vaikka nvme-ajuriin. Se kun muistissa se yksikin bitti siellä on poikittain niin sehän nyt voi olla loppujen lopuksi missä tahansa muistissa olevassa datassa.

Mikäli se ongelma alkaa selvitä niin palauttelee ylikellotusasetuksia lähemmäs, jotta se "tehohävikki" minimoituu. Kummasti se vakaa kone tuntuu mielekkäämmältä kuin esim. 2% nopeampi mutta epävakaa kone :)
Niin siis ei minulla tosiaan ole ainakaan hetkeen peruskäytössä tullut bsodia. Aina on yleensä jokin vaativa ohjelma taustalla eli joku peli.

Olen tehnyt tuon userbenchmarkin, rameista se näyttää keltaista valoa viiveelle: 53% 75,7 ns. Keltainen eli liian tiukat vai väljät?
http://www.userbenchmark.com/UserRun/10694609

ubm.PNG
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 939
Uskon itse, että johtuu ennemmin cpu kelloista näistä kahdesta vaihtoehdosta, muuten ramit. GPU kelloista en osaa sanoa kun minulla on tämä tehdasylikellotettu strixi.
Nuo tehdaskellotetut kestää yleensä ilman ongelmia. Muuten juuri ehdotettiin kelloitusten poistoa ja lähteä siitä takaisin jos ongelma loppuu.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 480
Viestejä
4 163 626
Jäsenet
70 414
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom