Noudatteko tilaamattoman paketin

Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 024
Eli tuli positssa paketti, jota en ole tilannut. Ihan oudosta osoitteesta, oletteko yleensä noutaneet sen vai jättänyt sen noutamatta? Tullut ulkomailta ja kaikki mitä olen tilannut on saapunutkin jo.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 730
Eli tuli positssa paketti, jota en ole tilannut. Ihan oudosta osoitteesta, oletteko yleensä noutaneet sen vai jättänyt sen noutamatta? Tullut ulkomailta ja kaikki mitä olen tilannut on saapunutkin jo.
Tuliko ilmoitus tekstiviestillä ja pitäisi maksaa muutaman euron käsittelykulut? ;)
 

Desgorr

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 975
Itse varmaan ihan puhtaasta mielenkiinnosta hakisin, jos on tosiaan osoitettu itselle.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Nouda ihmeessä. Ehkä joku on lähettänyt sinulle lahjan.

Huonolla tuurilla jotain laitonta. En hakisi.
Ei siinä mitään riskiä ole. Poliisin pitäisi osoittaa, että kyseinen henkilö on itse tietoisesti tilannut laittomuuksia. Lisäksi aika epätodennäköistä, että joku lähettää random jampalle laittomuuksia.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ensin lopetettiin puheluihin vastaaminen jos soittaja ei tuttu ja nyt ei oteta enää postia vastaan :facepalm:

Viimeksi joulun alla tuli yllättäen joulupaketti, jonka hakematta jääminen olisi harmittanut koska pilaantuvaa sisältöä. Oli laitettu oikein kotiosoitteeseen vaikka työhön liittyvä juttu kun tiesivät että emme konttorilla käy.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 024
Nouda ihmeessä. Ehkä joku on lähettänyt sinulle lahjan.

Ei siinä mitään riskiä ole. Poliisin pitäisi osoittaa, että kyseinen henkilö on itse tietoisesti tilannut laittomuuksia. Lisäksi aika epätodennäköistä, että joku lähettää random jampalle laittomuuksia.
Saattaahan siinä olla myös se, että rikollinen lähettänyt sen minulle ja katsoo milloin noudan ja sitten tulevat puukon kanssa niitä vaatimaan itselleen.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
719
Eli tuli positssa paketti, jota en ole tilannut. Ihan oudosta osoitteesta, oletteko yleensä noutaneet sen vai jättänyt sen noutamatta? Tullut ulkomailta ja kaikki mitä olen tilannut on saapunutkin jo.
Ei, ihan postnordin ilmoitus että noudettavissa ja hinta 0 €. Ajattelin onko kyse tästä Suomalaisille tipahtelee hämäriä lahjapaketteja Kiinasta – tuntemattomaan pakettiin liittyy riskejä
Posti toi paketin, mutta ei tuonutkaan?
Sitten se onkin Postnordilla?
Hae se paketti missä lie onkaan ja avaa se noudettaessa.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Jos sinua joku seuraa niin ota taksimatka, jättäydy kyydistä ja juokse puiston poikki ja sitten menet bussiin tekemän täyden kierroksen ja vaihdat matkalla vaatteet ennen postiin menoa.

Sama setti tietenkin paluumatkalla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Missä se noutoilmoitus tuli? Jos olisin rikollinen, niin tilaisin huumeita vähintään kilon sinun nimissäsi ja ottaisin saapumisilmoituksen prepaidiin ja kävisin itse hakemassa pakettiautomaatista. Tietenkin ottaisin myös osarille sinun nimissäsi pari iPhonea ja hakisin ne samalla.

Jos noutoilmoitus on tullut tekstarina, niin sitten on numero ollut väärin ja siellä on mahdollisesti jonkun tyypin lähetys, joka vaan kirjoitti oman numeronsa väärin. Jos näin on, kun haet postista ja siinä on jonkun toisen nimi päällä - niin lain mukaan se ei ole sinun pakettisi. Varmaan ehkä kannattaa postista kysellä, mitä sen kanssa tekee.. Joka tapauksessa, ne huumeet ja Apache-taisteluhelikopterin alunperin tilannut tyyppi kyllä huomaa jossain vaiheessa virheensä, niin jos se ei ole sinulle, vie se postiin niiden huoleksi.
 
Liittynyt
03.04.2018
Viestejä
310
Eikö järkevä toiminta olisi soittaa sinne Postnordille ja kysyä miten menetellään. Puhelin on helpompi kuin lähteä jonnekkin hakemaan pakettia.
 
Liittynyt
10.07.2017
Viestejä
2 202
Tottakai hakisin. Kaikkea pikkusälää on tullut tilailtua jne. joten ei ihan varmuutta aina ole mitä sieltä on tulossa. Joulun alla tosiaan tuli postipaketista ilmoitus ja menin sitten hakemaan ko. pakettia. Paketti oli aika isokokoinen ja luulin, että siellä oli varaosa työtuoliin ja unohdin sen pariksi viikoksi avaamattomana varastoon.

Sitten vihdoin avasin paketin ja liitosta olivat lähettäneet joululahjaksi Samsoniten lentolaukun, laadukkaan oloinen peli. Kylläpä olisi vituttanut jos en olisi ko. pakettia koskaan hakenut...
 

Rxd

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.07.2020
Viestejä
1 898
Ite sain kerran 2 kertaa arozzin pelituoliin samat osat. toiset tuli normaalisti gigantista mutta hämärä paketti tuli ulkomailta joka sisälsi täysin samat tuotteet. Ja tietenkin kaikki olivat ilmaisia koska oli takuu voimassa, eikä mitään tarvinnut kysellä tai tehdä asian eteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 365
Jos sinua joku seuraa niin ota taksimatka, jättäydy kyydistä ja juokse puiston poikki ja sitten menet bussiin tekemän täyden kierroksen ja vaihdat matkalla vaatteet ennen postiin menoa.

Sama setti tietenkin paluumatkalla
Tässä tuuheassa stalkkeriskenaariossa olisi paremminkin syytä varmistua pakettia noutaessaan siitä, että pääsee nopeasti paikalta. Jos se ei yhtään tunnista käyttämäänsä tuntematonta välimiestä, vaan meinaa vain seurantailmoituksen perusteella napata oikean noutajan. :rofl:

En kyllä edes ole pannut merkille, miten nopeasti seurantaan kirjautuu ilmoitus noudosta. Kai siihen oikea aika nykykäytännöillä tulee, mutta en tiedä näkyykö se heti. Eikä sen niin väliksi, koska koko skenaario on hyvin kaljupäinen ja folioon pakattu.

Tilaamaton paketti - silloin kun kyseessä ei ole myöhässä toimitettu tai muuten unohdettu tilattu paketti - on ainakin kaukoidän kaupasta tullessaan todennäköisimmin joku ylimääräinen krääsämainostuote, synttärilahjamainos, mainoksen mainos tai huijauspaketti kuten viime vuonna isommassa kampanjassa tunnetuksi tulleet siemenlähetykset. Niissä ei siis huijata vastaanottajaa vaan manipuloidaan myyjän statusta kauppapaikassa. Tietenkään mitään epämääräisiä kiinalaisia siemeniä ei tule istuttaa eikä heittää roskiin, vaan polttaa jos ei ole kiinnostunut lähettämään niitä viranomaisille tutkimustarkoitukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 736
Eikö järkevä toiminta olisi soittaa sinne Postnordille ja kysyä miten menetellään. Puhelin on helpompi kuin lähteä jonnekkin hakemaan pakettia.
Eikä sinne ole ees pakko soittaa vaan voi laittaa myös whatsapilla viestiä. :smoke:
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 613
Ensin lopetettiin puheluihin vastaaminen jos soittaja ei tuttu ja nyt ei oteta enää postia vastaan :facepalm:

Viimeksi joulun alla tuli yllättäen joulupaketti, jonka hakematta jääminen olisi harmittanut koska pilaantuvaa sisältöä. Oli laitettu oikein kotiosoitteeseen vaikka työhön liittyvä juttu kun tiesivät että emme konttorilla käy.
Miksi puheluihin vastaaminen vieraista numeroista on facepalm? Töissä ainoastaan vastaan noihin, sillä saattaa olla lähetti /uusi asiakas jne. Vapaa-ajalla en todellakaan. Yleensä numeroiden alutkin ruotsista tai briteistä. Jos ei google tai fonecta löydä numeroa niin jää aina vastaamatta. Ei ole aikaa puhelinmyyjille tai huijareille.

Aiheeseen, itsellä tullut pari kertaa, että paketti noudettavissa (en tilallut) , mutta olisi pitänyt lähteä paritunnin päähän toiseen kaupunkiin se noutaakseen. Jätin hakematta. Oli vielä paikkakunnalla, jossa en ole käynyt koskaan.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Miksi puheluihin vastaaminen vieraista numeroista on facepalm?
Mulla ei ole kaikkia numeroita tallennettuna puhelimeen, joista ihan asian kanssakin soitellaan. 020-numerot vielä harvoin finderilla näkyy.

Päähänpotkittujen maailmassa jokainen katsekin on varmaan uhka mutta mitä ihmettä jengi oikein pelkää tässä maailmassa näin paljon? Jos markkinointiesto on puhelimessa päällä niin ne äärimmäisen harvat myyntipuhelutkin tulee joltain kotoaan hyväntekeväisyyttä trokaavalta mummelilta. Miten te olisitte kestäneet aikana kun kaikki puhelut oli "tuntemattomilta", postipakettia ei voinut seurata etkä hakiessasi tiennyt koskaan mikä niistä sieltä tulee ja ovikelloakin saattoi joku soittaa kutsumatta?
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: brm
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 613
Mulla ei ole kaikkia numeroita tallennettuna puhelimeen, joista ihan asian kanssakin soitellaan. 020-numerot vielä harvoin finderilla näkyy.

Päähänpotkittujen maailmassa jokainen katsekin on varmaan uhka mutta mitä ihmettä jengi oikein pelkää tässä maailmassa näin paljon? Jos markkinointiesto on puhelimessa päällä niin ne äärimmäisen harvat myyntipuhelutkin tulee joltain kotoaan hyväntekeväisyyttä trokaavalta mummelilta. Miten te olisitte kestäneet aikana kun kaikki puhelut oli "tuntemattomilta", postipakettia ei voinut seurata etkä hakiessasi tiennyt koskaan mikä niistä sieltä tulee ja ovikelloakin saattoi joku soittaa kutsumatta?
Itse olen lankapuhelinajalta. Hyvin kestin silloin ja hyvin kestän nytkin. Ajat toki muuttuneet ja onneksi tutut, ystävät ja kollegoiden numerot voi tallentaa. Itsellä myös markkinointiesto päällä, jännä miten silti britti, ruotsi, liittymämyyjät pääsevät läpi. Kysytään niin päin miksi pitäisi vastata tuntemattomaan? Kadonnut sukulainenko siellä jättää perintönsä sulle?
Eikai tuo jännityksestä tai uhkana pitämisestä ole kiinni. Itselle turhaa ajankäyttöä vastata puhelinmyyjille tai markkinointitutkimuksiin. Jos noista pitää niin mikäs siinä:)
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Itse olen lankapuhelinajalta. Hyvin kestin silloin ja hyvin kestän nytkin. Ajat toki muuttuneet ja onneksi tutut, ystävät ja kollegoiden numerot voi tallentaa. Itsellä myös markkinointiesto päällä, jännä miten silti britti, ruotsi, liittymämyyjät pääsevät läpi. Kysytään niin päin miksi pitäisi vastata tuntemattomaan? Kadonnut sukulainenko siellä jättää perintönsä sulle?
Eikai tuo jännityksestä tai uhkana pitämisestä ole kiinni. Itselle turhaa ajankäyttöä vastata puhelinmyyjille tai markkinointitutkimuksiin. Jos noista pitää niin mikäs siinä:)
Mulle on soiteltu "tuntemattomina" harrastepiireistä, käyttämieni palveluiden suunnalta, jälkikasvun asioihin liittyen, erilaiset tavaraa toimittavat palvelut, myynti-ilmoituksiin vastauksina, lääkärit, autohuolto, viranomaistahot (!) yms. Myyntimieskin on ainakin kahdesti nostanut nettiyhteyden nopeutta ja pistetty lisäpalveluita päälle (tietty 24kk määräaikaiseen uudestaan ja uudestaan ryhtymällä).

En mä tiedä, ehkä joillekin ihmisille ei vaan ole kenelläkään asiaa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 284
Menee vähän jo ohi aiheesta, mutta työni puolesta minulle tulee ihan aiheellisia soittoja uusista numeroista, ja välillä mukaan mahtuu tietysti pari myyjääkin. Sillä sekunnilla kun selviää että myy jotain, oli sitten lehtiä, sähköä tai postimyyntivaimoja, niin totean kylmäst vaikka lauseen päälle että kiitos mutta ei kiitos hyvää päivänjatkoa ja painan punaista. Puheluun menee yleensä alle 10 sekuntia ja molemmat osapuolet pääsevät tekemään jotain hyödyllisempää.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 613
Mulle on soiteltu "tuntemattomina" harrastepiireistä, käyttämieni palveluiden suunnalta, jälkikasvun asioihin liittyen, erilaiset tavaraa toimittavat palvelut, myynti-ilmoituksiin vastauksina, lääkärit, autohuolto, viranomaistahot (!) yms. Myyntimieskin on ainakin kahdesti nostanut nettiyhteyden nopeutta ja pistetty lisäpalveluita päälle (tietty 24kk määräaikaiseen uudestaan ja uudestaan ryhtymällä).

En mä tiedä, ehkä joillekin ihmisille ei vaan ole kenelläkään asiaa?
Nämä tietysti asia erikseen. Itsellä aika moni noista tallennettu (jälkikasvu päiväkodit ja koulut ja harrastukset) tai sitten osaa odottaa puhelua esim autohuolto/lääkärit tai toimitukset.

Se offtopicista. Kiinnosti kyllä aikoinaan mitä paketissa olisi ollut kun olisi pitänyt hakea sieltä parintunnin päästä. Henkkarit tuossa kysytään eli olisi voinut jäädä kyllä saamattakin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Juu, ei ollut tarkoitus suistaa ketjua. Tuli vaan sellainen tunne, että tämä liittyy johonkin yleisempään äärimmäiseen "arkuuteen", jota nyt on saanut huomata mm. juuri sen kanssa, että ihmisiä ei saa kiinni elleivät he tiedä tasan tarkkaan, kuka tavoittelee. Ja samaten tulee tunne, että jos asia pitää hoitaa tarttumalla puhelimeen ja soittamalla, jää se hoitamatta kun ihmiselle puhumisen kynnys on liian suuri ja mieluiten näpyttelisi vain lomakkeisiin tekstiä. Pikkusen nimittäin hämmästyttää jos ihmiset ei enää suostu ottamaan vastaan postia elleivät tiedä ennakkoon kuka lähestyy ja miksi. Se ei ehkä ole notaarilta ilmoitus testamentista (vaikka joskus voi ollakin), se voi olla vaikka kirjattu lähetys joka ilmoittaa kertausharjoituksista (jonka joku haluaa toki jättää vastaanottamatta) tai ihan mitä tahansa, lahja yhteistyötaholta, paketti työnantajalta, mummon kutomat villasukat yms. Hitostako sitä tietää jos ei suostu vastaanottamaan? Elämä ei vastaanottamisesta luultavasti kuitenkaan raiteiltaan suistu paitsi jos on niin hikikomero ettei postiin saa raahauduttua.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Oletko vielä uskaltanut hakea pakettia? Pyydä vaikka kaveri hakemaan, jos et itse uskalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
576
Useampi yllättävä paketti on tullut noudettua. Maraboulta tuli suklaata vieläpä kaksi kertaa, kun tein reklamaation tuotteesta. Firmalta on tullut useampikin paketti yllättäen. Kerran tuli edellisen asukkaan paketti minulle. Sen palautin ja toivottavasti löysi oikeaan osoitteeseen.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
...Kerran tuli edellisen asukkaan paketti minulle. Sen palautin ja toivottavasti löysi oikeaan osoitteeseen.
Jos siinä oli edellisen asukkaan nimi niin ei se kyllä sulle tullut vaan väärään osoitteeseen ja veikkaampa, ettei lokerokoodi myöskään kännykkääsi ilmestynyt.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Jos siinä oli edellisen asukkaan nimi niin ei se kyllä sulle tullut vaan väärään osoitteeseen ja veikkaampa, ettei lokerokoodi myöskään kännykkääsi ilmestynyt.
Oli aika kun paketit jaettiin. Eikä edes loputtoman kauan sitten.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Oli aika kun paketit jaettiin. Eikä edes loputtoman kauan sitten.
Joo mutta jos Postnordin paketissa on toisen nimi, niin ei sitä kuulu ottaa vastaan oli sulla lokerokoodi tai ei, ja vastaavasti kotiintoimitettaessa.

Itse olen pro-pakettiautomaatti, mutta kieltämättä nyt korona-ajan etätöissä paketit on helppo kuitata virka-aikaankin. Myös UPS:n vapaaehtoinen ovikoodikysely toimii hyvin ja suurin vaiva on muistaa laittaa housut jalkaan ovikellon pärähtäessä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Joo mutta jos Postnordin paketissa on toisen nimi, niin ei sitä kuulu ottaa vastaan oli sulla lokerokoodi tai ei, ja vastaavasti kotiintoimitettaessa.

Itse olen pro-pakettiautomaatti, mutta kieltämättä nyt korona-ajan etätöissä paketit on helppo kuitata virka-aikaankin. Myös UPS:n vapaaehtoinen ovikoodikysely toimii hyvin ja suurin vaiva on muistaa laittaa housut jalkaan ovikellon pärähtäessä.
Nykyään kuriiri sentään yleensä toteaa nimen pakettia jakaessaan. Ennen posti (kun ei tuossa Postnordista ollut mainintaa) toi osoitteen perusteella siinä missä kirjeetkin. Olisin itsekin saattanut käyttää ilmausta "minulle jaettiin" vaikka totuus tietty on että "osoitteeseeni jaettiin".
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Nykyään kuriiri sentään yleensä toteaa nimen pakettia jakaessaan. Ennen posti (kun ei tuossa Postnordista ollut mainintaa) toi osoitteen perusteella siinä missä kirjeetkin. Olisin itsekin saattanut käyttää ilmausta "minulle jaettiin" vaikka totuus tietty on että "osoitteeseeni jaettiin".
Alkuperäinen oli Postnord, mutta anyways, UPS lopetti nimmarit kontaktittomana ja joskus kysyy sukunimen, mutta viimeksi ei sitäkään (ovessani on pelkkä numero). Ehkä muisti viime viikolta en tiedä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Sekin vielä, että minulle on tullut ihan postista noudettavaksi paketteja pelkällä osoitteella vaikka tilatessa on nimi annettu. Virkailija vaan todennut, että jaa ei tässä nimeä olekaan kun olen noutokoodilla hakenut.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
1 703
Jos olisin kuuluisa vloggari tms., en tiedä haluaisinko vastaanottaa fanipostia edes postilokero-osoitteeseen ylipäätään.

Jos haluaa lähettää Valentine-setit yllätyksenä, niin kai siihen voi rekisteröidä oman puhelinnumeronsa ja edelleenlähettää hakukoodit sitten.

Mutta AP pidä meidät ajantasalla!
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 613
Tänään tuli PostNordilta viesti, että paketti noudettavissa (mitään en ole tilannut) . Tuli jopa lähikauppaan niin käynpä noutamassa sitten.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 209
Laittakaahan tietoa, mitä nuissa paketeissa on ollut. Tässähän jo huoli herää, kun ketjun kaksi keskustelijaa saanut paketit PostNordilta ja sitten ei ole kuulunut mitään. :hmm: Liekö kyseessä itänaapurin Sputnik yllätys vai miljoonavoitto.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 024
Pakettissa oli tarvikkeita, joita olin 3. osapuolen kanssa kesällä sopinut että toimittaa ne valmistajalta suoraan minulle kun tulee ajankohtaiseksi. Olin kokonaan unohtanut sen ja muistin kun avasin paketin ja tunnistin esineet.
 
Liittynyt
03.12.2016
Viestejä
1 613
Itsellä firman joululahja. Vastuskuminauhoja ja treenimatto. Ei siis ajoissa vaan pari kuukautta jäljessä kun oli toimittajalta loppu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 365
Menee vähän jo ohi aiheesta, mutta työni puolesta minulle tulee ihan aiheellisia soittoja uusista numeroista, ja välillä mukaan mahtuu tietysti pari myyjääkin. Sillä sekunnilla kun selviää että myy jotain, oli sitten lehtiä, sähköä tai postimyyntivaimoja, niin totean kylmäst vaikka lauseen päälle että kiitos mutta ei kiitos hyvää päivänjatkoa ja painan punaista. Puheluun menee yleensä alle 10 sekuntia ja molemmat osapuolet pääsevät tekemään jotain hyödyllisempää.
Minunkin on yleensä syytä vastailla puhelimeen, mutta häirikkösoitot ml. mainonta katkaisen puhumatta. Ei soittajakaan ole kohtelias.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
141
Nouda ihmeessä. Ehkä joku on lähettänyt sinulle lahjan.

Ei siinä mitään riskiä ole. Poliisin pitäisi osoittaa, että kyseinen henkilö on itse tietoisesti tilannut laittomuuksia. Lisäksi aika epätodennäköistä, että joku lähettää random jampalle laittomuuksia.
Tämä pitää paikkansa. Joku naapuri oli joskus tilannut epämääräisen paketin minun postilaatikkoon jossa ei ole lukkoa. Mitään seuraamuksia siitä ei minulle tullut koska poliisi ei voinut näyttää että minä oli tilaaja.
Ainoa vaiva oli käydä kuulustelussa.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 024
Tämä pitää paikkansa. Joku naapuri oli joskus tilannut epämääräisen paketin minun postilaatikkoon jossa ei ole lukkoa. Mitään seuraamuksia siitä ei minulle tullut koska poliisi ei voinut näyttää että minä oli tilaaja.
Ainoa vaiva oli käydä kuulustelussa.
Toisaalta Viherahohan joutui jopa käräjille siitä että joku tilasi hänelle kannabista postitse. En tosin tiedä kuviota tarkemmin kun luin vaan YouTube-videon otsikon.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 024
Jälkiviisastelua. Ketjun avaamisella ei merkitystä siihen mitä paketista lopulta löytyi. Tästä saatiin hyvää keskustelua aikaan.
Onhan se ihan hirveää jos keskustelufoorumilla käydään asioista keskustelua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 333
Viestejä
4 233 124
Jäsenet
71 191
Uusin jäsen
Viraston ylijohtaja

Hinta.fi

Ylös Bottom